Brynäs IF

715123 inlägg · 7953 ämnen

Silly season 07/08

« · 942185 · » Till forumet


Sv: Silly season 07/08
Ove Myling: En korrekt analys av mylingen tycker jag. Fortsätter man på den inslagna vägen är risken överväldigande för att det blir spel i kvalserien i vår. Spelet är fruktansvärt ängsligt och viljan/kampen lyser med sin frånvaro. De rutinerade rävarna underpresterar och nyförvärven floppar. Ingredienserna i soppan kunde ha varit bättre...
Sen kan jag inte kan förstå hur man kan ge förstafemman nytt förtroende i match på match. De har ju för bövelns bövlar bara mäktat med ett fjuttigt mål på en månads spel. Det är ju fullkomligt barockt!
Annars hoppas jag Doffen fortsätter på den inslagna vägen med bänkningar och degraderingar av nyckelspelare som underpresterar. Tyvärr är väl sanningen den att han egentligen skulle behöva bänka ca 10-15 spelare och det är ju knappast genomförbart.

Att Kent-Åke ensam skulle kunna sätta i sig resterna av gårdagen buffè har jag svårt att tro...,enligt rykten så ger han tionde till Sulku...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Widing-Sundström-Alcén

Va?
Va!

= )
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Jag vet inte om jag förstår eller håller med, men jag tror du menar att han inte är den som förkroppsligar "liv i påsen" direkt...?
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Ja, det finns lite att göra...

Bara att spotta i nävarna, kavla upp ärmarna och börja jobba.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: DJ är det värsta stenansikte jag sett, inklusive döda.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Å andra sidan måste väl Hansen och Dackell var sämst i elitserien vad det gäller gjorda poäng delat med speltid.

Med tanke på det måste det kännas extra kul för Alcén...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja:

Ja, och som han visar att han VILL. Kanske inte lika tydligt som Vidde igår, men med Brynäsmått är det ju rena revolutionen när han är på isen... ;-)

Det säger en del om slätstrukenheten på övriga (jag undantar Widing som borde ha minst ett A på bröstet)...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
sylf: Men å andra sidan jobbar han ju extra som avfallskvarn på restaurangen. Plus att han ibland ställer upp som vägspärr när det är som mest folk.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Ja, Alcén var för bra för J20 redan förra säsongen. Då var han inte riktigt tillräckligt bra för elitserien, men det är han nu. 5 poäng hittills, lika många som Dackell och Hansen. Det är snudd på komiskt med tanke på hur mycket mindre speltid än de som han ju har haft.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja:

Njae, V Hedman sticker ut förstås, men annars är det inte mycket som skiljer från år till år... det gör däremot Modos matchning av unga spelare (igen). De har haft en rätt lång svacka där de gjorde som många andra klubbar (köp utländskt, köp dyrt), men de har kommit på vad som gjorde dem unika tidigare. Intressant, man har en plan.
När matchade Brynäs talanger stenhårt senast (förutom Bäckström)...?

Från läktaren ser det ut som att matchningen av Alcén i J20 är tjänstefel...
Lindbäck mår bra av att spela istället för att sitta på bänken. Andersén tycker jag är lite svår att få koll på. Men har man värvat honom skall han väl spela... annars är scoutingen åt helvete?

Gynge verkar inte få till det, det intressanta är att förstå vad man (Boork & Mormor) såg hos Gynge som sedan tydligen försvann (attitydsmässigt?) längs vägen. Särkilt med tanke på att det fanns några 87:or och 86: or i Brynäs som skulle kunna ha gjort minst lika bra ifrån sig som Gynge nu gör... eller Spets och Sebban Karlsson för den delen.

Gå över ån efter vatten...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Jag tror att ett av de största problemen är att vår organisation har en övertro på föreningens gamla spelare. Först och främst undrar man ju på vilka meriter sundlöv sitter som sportchef eller varför den tilltänkte Sjödin skulle vara bättre?

Sedan kan man ju undra hur man kan tro att spelare bara blir bättre efter 33. Jag menar, visst kan Sjödin lira, men man måste ju kunna räkna ut att han inte håller i första kedjan för evigt. Att hålla DJ kvar i truppen är ju också en gåta, klubben har ju inte gjort en bra säsong så länge han spelat där. Lika förvånande är det och se hur många år Sunken ska behöva spela värdelöst innan han bytts ut (en ny DJ i vardande!!?).

Att Dackell har helt ok spelsinne och kan läsa passningar och täcka ytor i boxplay är ju bra, men att karln är helt oduglig i man-manspelet 5 mot 5 eller att han åker långsammare än Sjödin och sätter färre puckar än min farmor snackas det mindre om. Det är helt j-a otroligt att han får spela i första kedjan trots sin risiga plus/minus och dåliga påoängskörd. Björn Danielsson och Ove Molin har väl sin förtjänster, men hur j-a mycket bättre är dom en killar som är tio år yngre. Inte ett smack om jag får säga, ändå får dom speltid.

Nej, hela 2000-talet har varit ett stort misslyckande. Jag trodde det skulle ordna upp sig när Boork kom, och visst såg det bra ut ett tag, men nu är vi precis lika dåliga som innan. Om inte sämre...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling: "Sundlöv/Kent-Åke - En sista suck"

Du glömde sätta DYR efter. Står klubben för hans mat är det katastrof!
23 Maxmål på förmiddan och 45 på eftermiddan är grymma stålar.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: En annan skillnad är ju att Brynäs talanger är betydligt bättre än Modos, med undantag för Victor Hedman. Killar som Andersén, Lindbäck, Gynge och Alcén är utan tvekan bättre än Westlin, Forsberg och de andra som får förtroende i Modo.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Nu är man ju partisk men en skillnad jämfört med Modo är att deras talanger spelar medan våra är utlånade hej vilt, spelar J20 eller sitter på läktaren.

En annan skillnad är att de har ett gäng svenska spelare med i landslaget och en riktigt bra keeper.

Som sagt, Mormor har lite att göra för att omstrukturera laget efter Boork-eran.

Hur ser spelet ut som laget skall klara av i ett Slutspel (hårt, tufft, uthålligt)?
Vilka har potential att bli bättre?
Vilka skall pensioneras?
Vilka skall värvas...?

Tar lätt ett par år att komma rätt igen... om man vill leda utvecklingen...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Spännande...

Tre reflektioner:
1. Landström tar säkert emot DJ i damlaget.
2. Kräkenperkele (fint namn) visade liksom många andra helt andra takter innan serien började.
3. Mormor har kanske lite att göra...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Det var väl en ok kategorisering. Förrutom matchvinnarna som jag håller med om. Kan man ju i truppen när som helst skifta plats på Stomspelare och komplettering, jag ser ingen skillnad på dessa i vart fall.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham:
Korhonen - överskattad=för dyr. Typisk Andre målis
Sperrle - överskattad=för dyr. Typisk Andre målis

Sjödin - överskattad=för dyr. Pensionsmässig
Danne J - överskattad=för dyr. Pensionsmässig. Damhockeyklass
Sundkvist - överskattad=för dyr. Korpnivå
Angell - OK
Hiettanen - OK
Kräkenperkele - överskattad=för dyr. Dussinlirare
Andersén - Talang/Utfyllnadsspelare?
Carlsson - Talang/Utfyllnadsspelare?
Nolander - OK, utfyllnadsspelare
Hulken - Idrottsinvalid

Lind - OK, Stomspelare
Brendl - OK, Matchvinnare
Dackell - överskattad=för dyr. Pensionsmässig. Utfyllnadsspelare
Hansen - Utfyllnadsspelare
Alcén - Talang/Utfyllnadsspelare?
Månsson - Utfyllnadsspelare
Widing - Ok Utfyllnadsspelare/Matchvinnare?
Hauhtonen - överskattad=för dyr. Dussinlirare/Motionsnivå
Salmonsson - Utfyllnadsspelare
Karlsson - Utfyllnadsspelare
Spets - Utfyllnadsspelare
Hermansson - Utfyllnadsspelare
Molin - överskattad=för dyr Utfyllnadsspelare
Danielsson - överskattad=för dyr Utfyllnadsspelare

Östblooper/Thelin - Ett rop på hjälp
Sundlöv/Kent-Åke - En sista suck
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham:

Ok, jag gör ett försök med Brynäs truppen på samma sätt:

Daniel Sperrle (komplettering, billig?)
Markus Korhonen (stomspelare, dyr)
Anders Lindbäck (talang, billig, utlånad)

Nick Angell (matchvinnare, dyr)
Antti Hulkkonen (stomspelare, dyr)
Daniel Johansson (stomspelare, dyr)
Linus Morin (talang, billig, utlånad)
Peter Nolander (komplettering, billig?)
Jörgen Sundqvist (komplettering, billig?)
Juuso Hietanen (stomspelare, dyr)
Markus Kankanperää (stomspelare, dyr)
Niclas Andersén (talang, billig, J20)
Tommy Sjödin (stomspelare, dyr)
Jonathan Carlsson (talang, billig, utlånad)

Janne Hauhtonen (stomspelare, dyr)
Mads Hansen (stomspelare, dyr)
Sebastian Karlsson (komplettering, billig)
Alexander Sundström (talang, billig)
Mikael Lind (stomspelare, dyr)
Björn Danielsson (stomspelare, dyr)
Richard Gynge (talang, billig, utlånad)
Johannes Salmonsson (talang, billig)
Mathias Månsson (stomspelare, dyr)
Daniel Hermansson (komplettering, billig?)
Johan Alcén, (talang, billig)
Daniel Widing (komplettering, billig?)
Ove Molin (stomspelare, dyr)
Pavel Brendl (matchvinnare, dyr)
Andreas Dackell (stomspelare, dyr)
Lars-Erik Spets (komplettering, billig)


Sammanfattning:
- Matchvinnare 2 st
- Stomspelare 13 st
- Komplettering 7 st
- Talang 8 st (4 är utlånade, 2 spelar i J20, 2 spelar med A-laget)


Hmmm...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Får jag föreslå kategorin "stomspelare" och "dyr"...?
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling: Dackell kan man lägga in som defensiv rollspelare, Sjödda som utfyllnad. Båda dyra.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Jovisst kan jag det. Men det är lite enklare i Modo som är ett bra elitserielag och som vann SM-guld senast.

Vilken kategorie placerar man Dackell och Sjödin i? Det är ansedd som "matchvinnare" men verkligheten säger en annan sak.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Paddan:

Ja, du ser, jag har inte koll i detalj på de yngre.
Ännu bättre för MoDo i så fall. Talang under utveckling... vår hetaste i truppen (dessutom junior) spelar J20...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling: sant mylingen
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattiaskarlgren:

Se svaret till Myling.

Bättre kan du... prova gör en sammanställning på samma sätt så skall du få se...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattiaskarlgren: "Det finns bara kompletteringsspelare i Brynäs." men hälften av dem lyfter matchvinnar-löner.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Jag skulle ändra Forsberg och Bjuhr till talang istället för komplettering
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Ove Myling:

Nu gjorde du det lite enkelt för dig...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Det finns bara kompletteringsspelare i Brynäs.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
rackham: Brynäs
-Överskattade spelare 28 st
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattias - 74: "Alla andra" är inte samma sak som ett gäng onyanserade gnällspikar i Brynäs GB på Hockeysnack....
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattias - 74: Självklart ska Andersén spela ist för DJ. MEN det ska dock sägas att alla backar förutom Angell och Hietanen var dåliga igår.. Dessa två herrar skötte sig bra.

Men om DJ ska bli petad behövs väl en kunnig tränare komma in och röra om lite.. Men om du tittar vad Huge skriver så kanske vi skulle ta in honom som tränare? Då skulle garanterat klubben gå under, det verkar ju nästan vara vad han vill..
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja:

Bara för att roade jag mig med att försöka se strukturen hos de svenska mästarna, jag må ha dåligt detaljkoll... men, men... hur använder de sina resurser (i kvällens match):

JONASÉN, Marcus (komplettering, billig ES-spelare)
BJUHR, Elias (komplettering, billig ES-spelare
FORSBERG, Tobias (komplettering, billig ES-spelare)

TOLSA, Jari (komplettering, billig ES-spelare)
STEEN, Oscar (komplettering, billig ES-spelare)
WERNBLOM, Magnus (matchvinnare, dyr)
JONSSON, Hans (stomspelare, dyr)
WESTIN, Jens (talang, billig ES-spelare)

SALOMONSSON, Andreas (matchvinnare, dyr)
SVARTVADET, Per (matchvinnare, dyr)
MOLINDER, Andreas (talang, billig ES-spelare)
HEDIN, Pierre (stomspelare, dyr)
HEDMAN, Victor (talang, billig ES-spelare)

SKRÖDER, Per-åge (matchvinnare, dyr)
WARG, Fredrik (stomspelare, 3K, dyr)
YETMAN, Patrick (matchvinnare, dyr)
HÅLLBERG, Per (stomspelare, dyr)
HEDMAN, Oscar (talang, billig ES-spelare)

ZAJKOWSKI, Mikael (komplettering, billig ES-spelare)
KRIZAN, Karol (matchvinnare, dyr)

Sammanfattning:
- Matchvinnare 6 st
- Stomspelare 4 st
- Komplettering 6 st
- Talang 4 st


Hur ser det ut i Brynäs?



Ankan - filosoferar
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
FM: Ja, jag tycker också att Brynäs ska satsa på Andersén. Men nja, Berglund och Andersén är ju nästan så olika som hockeybackar kan bli... Bland kedjespelare finns ju också mycket att önska. Spelare som Sykora, Immonen, Osala, Pesonen etc hade varit underbara att få hit, spelare i den klassen, men det lär ju inte hända.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huge:

Det är väl snarare du som inte kan nånting eftersom alla andra i princip inte gillar honom =)
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattias - 74: De som hackar på DJ kan inget om hockey.
Inget att bry sig om...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattiaskarlgren:

Hur har Andersen skött sig? Han har väl fått ganska begränsat med speltid och eftersom ni hackar på DJ ständigt så borde väl Niclas få chansen på allvar eller ??
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Det skulle inte förvåna mig om BIF förlänger DJs kontrakt med ett år. Det är nästan garanti på det.

Skulle vilja se Alcén i en bra omgivning kommande matcher. Han har visat att han är duktig. Måste släppa fram honom på allvar.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Tycker att de är rätt lika som spelare men de är ju enligt min syn på hockey.. Sen känns det lite konstigt att ta hit Andersen från LIF utan att satsa på han. Finns ju redan lovande backar i BIF så varför ta hit en till. Säger sig själv att nån kommer at få kliva åt sidan om det blir för många unga.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
FM: Det är två helt olika spelare... Det handlar ju om att ha backpar som kompleterar varandra väl och många typer av rollspelare. Men det är klart att det hade behövt en stjärnspelare på den där uppställningen, en ledartyp typ Väänänen. Men det blir väl som vanligt i Brynäs, att Daniel Johansson får stanna; Han blir väl lagkapten och förstaback när Sjödda slutar...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Platsar Andersen nu då ? Tycker att han är bra mkt bättre än Berglund iaf.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Som Allsvensk line ser det bra ut men tycker du inte att det ser väl svagt ut för en slutspelskandidat?
Hellström, Berglund och Carlsson bör ligga i en fjärdeformation.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huss: Jag tycker att du underskattar Berglund. Han är en dominant spelare både i Löven och i J20-landslaget. Helt klart en av Sveriges bästa juniorbackar, tillsammans med exempelvis Andersén. Däremot Nevalainen kan ju jämföras med typ Linus Morin; på gränsen till JVM och inte alls samma potential. Men vi får väl se vad som händer.

Såhär skulle jag i alla fall kunna se BIFs backsida nästa säsong:

Hellström-Angell
Kankaan-Hietanen
Berglund-Carlsson
Reserver: Andersén, Sundqvist

Nolander sticker nog till FBK. Men det lär aldrig Brynäs våga ändå. De värvar nog några finnar, men det är klart att om finnen är Väänänen så gör det inget ;)
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huss: mittåt, utlåning år 1 menar jag....
Frågan om inte det kommer bli vanligare bland elitklubbarna framöver. Man säkrar talanger tidigt ett par tre år och lånar ut dem första året.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Men Neva var riktigt bra i PP, duktig med pucken vilket resulterade i många mål när han var inne. Sådana backar har vi inte många av...
Hellström påminner väl lite väl mkt om Andersén (och kanske även Carlsson) så frågan är bara vad han tillför.
Rahimi verkade få ett lätt form av hybris efter sin listning. Efter det verkar han stannat av totalt.
Sen håller jag med om att Berglund är mkt intressant, men då först på ett par års sikt (läge att säkra honom nästa år för att utlåning år 2?)
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huss: Personligen tycker jag inte att Neva var speciellt bra ifjol heller. Han är inte tillräckligt snabb för att kunna kompensera sin litenhet i försvarsspelet, det är däremot Berglund. Rahimi har varit väldigt överskattad i några år nu, han kanske man bli en rollspelare likt Lance Ward i framtiden, men en sån som Hellström är ju mycket bättre eftersom han även är helt okej med pucken och betydligt rörligare.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Hellström är också ett bra alternativ, Rahimi verkar ha stannat av.
Neva var riktigt bra ifjol men verkar tyvärr ha stagnerat. Berglund behöver nog ett år till i Allsvenskan (andra året alltid svårare, kanske det Neva råkat ut för).
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huss: Seriöst? Berglund är betydligt bättre än Neva, dessutom har han ju med framgång bildat backpar med Carlsson i både Löven och Juniorkronorna. Hellström i Blues farmalag vore inte heller fel, bra defensiv back.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Peja: Nja, Berglund är nog inte riktigt mogen än. Hellre Nevalainen då som spelande back. Helst hade jag velat att de jagade rätt på Edler men han verkar få chansen i Canucks nu.
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
mattias - 74: Ozzy från LA är betydligt mjukare än Ossi från DIF...
Kommentera

Sv: Silly season 07/08
Huss: Jag tror nog Sundlöv, sin vana trogen, gör alla oss som håller på Brynäs riktigt besvikna. Traditionens makt är stor.
Kommentera

« · 942185 · »