1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739110 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
sylf:

Om det är Mattias Karlsson du tänker på som defensiv klippa så skall du nog tänka lite till...

Staffan Kronwall passar nog bättre in i den mallen.

sylf: Allt hänger på hur bra konkurrenterna värvar. Om deras ekonomi genomgående är så usel som kvällspressen rapporterat om finns det hopp även utan förstäkningar. SSK och Rögle t.ex. ser intressanta ut.

Clarence: Håller med! Kan man behålla Widing och kanske skaffa en bra defensiv back, typ M.Karlsson eller Kronwall, då finns alla möjligheter till en placering på övre halvan.

Jajjen: Eurosport överskattar Brynäs i sin beömning, tycker jag. Jag är belåten med införskaffandet av både Somervuori och Kahnberg, men det räcker knappast för att förbättra årets sjundeplats och kvartsfinal. Önskar Widing kunde förstå hur mycket han skulle betyda för Brynäs nästa säsong...

Boork sågar däremot sin gamla sportchef:

Erik: Vad hamnar brynäs nästa säsong om du får gissa
Leif Boork: Deras inledande värvningar imponerar inte. Men flera av ungdomarna ser spännande ut som ex Anton Rödin. Jag tror de går en osäker tid till mötes.

Peja: Efter Beaudoin och Mattias Karlsson, ja.

Jajjen: Fast det är ju bara Brynäs som har värvat klart?

För vad det är värt. Eurosport rankar lagens värvningar och en tänkt tabellplacering efter det. Kul slutkläm för alla Sundlövskeptiker.

6 (7). Brynäs
Gävelagets bygge går åt helt rätt håll. Med vettiga kontraktsförläningar, en rejäl målvaktsduo och nödvändig spetskompetens. Ligger fortfarande inte i framkant men förfogar över en kompetent trupp och ett förnuftigt lagbygge. Sundlöv kan sin sak.

Klara nyförvärv: Magnus Kahnberg - Frölunda, Eero Somervuori - Färjestad, Eddie Läck - Leksand, Anton Rödin - Brynäs J20
Klara förluster: Anders Lindbäck, Janos Vas, Jonathan Carlsson, Johan Alcén, Mikael Lind.

Vart har ni gjort av Widing!Är han utan kontrakt?

rackham: Jovisst är det vår! Men en spelare som Sebban Karlsson var inte vindsnabb på rören i Brynäs men fick helt annan fart i Rögle. Och nu är han i cluben. Så kan det gå, som Kurt Vonnegut skulle sagt. Jacko Johansson var inte heller ett speedmonster, men hittade en ny växel söder om Hallandsåsen.

Jompe:

Ja, det är ju vår...

rackham: Bli inte förvånad om Alcén börjar fara som en skållad råtta över isen när han kommit till Rögle. Allt kan hända.

Peja:

Jag funderar på det, jag.

Att Salmonsson och Karlsson passade in i Rögle förstår jag med deras vind i håret.
Alcén är ju inte den snabbaste direkt.

Hmm... den som lefver får se...

Lindström: Ja nu kanske han får en roll som passar honom.

Peja: Kul för Alcen! Tror att han blommar ut rejält i höst, nu kanske han får spela sitt spel lite mera.

Partyjack: Alcén har tyvärr inte fått chansen att spela sitt spel i Brynäs A-lag. Bara att gratulera Rögle till en bra värvning.

65selander: Haha skojare där.

" - Jag jobbar hårt hela tiden och är mer framspelare än målskytt."

Mmmm, och jag är mer fotbollsproffs än hockeyproffs.. Typ.

Bissett19: Kul för Alcén att han får vara kvar i ES. Han får ju dessutom möta masarna till våren ;-)

Ser inte Alcén lite gammal ut på bilden förresten?

Alcén klar för RBK
Många som går den vägen efter att inte varit önskvärda hos BIF.

Jacke Johansson
D.J
Salmonsson
Sebastian Karlsson

Osså Alcén nu då.

GävleLasse: Du underskattar Bertilsson. Det är väldigt många som tror att han kommer att draftas i andrarundan, kanske i slutet av första. Men jag tycker också att Brynäs borde värva en till back, 6 es-mässiga backar är för få.

GävleLasse: Bertilsson är ingen stjärrna än så klart, men han har vad som krävs för att bli det. Tuffheten, snabbheten och sist men inte minst spelsinnet! Och jämfört med Hassel och Andersson så ligger han som sagt var hästlängder före. Löf har också allt det där, men han behöver nog lite mer tid på sig innan han är helt redo.

Peja: Dåligt exempel. Rent procentuellt sett så är det väldigt få spelare som klarar av att ta steget från j20 till alag på es nivå.

Att du tar Bäckis som exempel känns lite sådär. Han var ju ändå en supertalang utöver det vanliga. Bertilsson är inte ens i näreten av den nivån.

GävleLasse: Det finns rutinerade spelare som spelar orutinerat. Rutin skadar ju inte men det betyder inte allt. Bäckis var/är bättre än Wahlberg.

Peja: Komplett vet jag inte, men bättre än Hassel. Och Hassel har ju för övrigt skrivit på för 2 år i Bofors...

Peja: Hur kan han vara komplett när han saknar det viktigaste, rutin?

moreten: Ja, helt klart, Bertilsson är en komplett back.

Peja: Håller med dig Peja! Bertilsson är klasser bättre än Hassel och Andersson!!

rackham: Bertilsson spelar mer fysiskt än både Hassel och Andersson, och har betydligt bättre balans. Han är fysiskt robust. Har du redan glömt att han tacklade ner Pihl när Brynäs mötte LHC? :)

Peja:

Tomas Gustafsson tog några OS-guld pga högt tempo, men det gjorde inte honom till hockeyspelare...

Men jag håller med om att Bertilsson (och Löf, och Berglind) hanterar pucken bättre.

Men kan de (Bertilsson o Löf) bita ifrån när de har en forward hängandes över sig och det vankas returtagning i avgörande lägen...?

Tveksamt. I år.

Huss: Bertilsson är klasser bättre än backarna du nämner. Han har ett helt annat tempo i kroppen, dvs es-tempo.

rackham: Prexis, Löf/Bertilsson behöver tid i Allsvenskan för mogna medan Hassel/Andersson är stabila, defensiva spelare som känns som bättre alternativ i förhållande till resterande backuppsättning.
Att sedan Hassel/Andersson troligtvis inte har samma potential är en senare fråga. För att lyckas i ett slutspel krävs en rejäl defensiv pjäs som kan hålla undan framför mål, framförallt i bp.

mk:

Det är för enkelt...

Huss:

Bertilsson och Löf behöver stå på tillväxt. Och spel i Brynäs innebär inte speciellt mycket utrymme för nybörjarmisstag som en Erik Karlsson kan tillåtas i Frölunda osv. Har man dessutom Ronnniiiee bredvid så är det skillnad mot att ha Nolander i samma backpar.

Jag tror helt enkelt att Löf och Bertilsson har mer potential än tex Hassel och Andersson. De representerar ju också olika spelstilar.

Vi behöver just nu mer en Hassel eller Andersson än en Bertilsson eller Löf.

Men det är ju nu Sjödda skall komma in i bilden efter att ha sett mer hockey än någon annan i Brynäsorganisationen.

Payback time, Sjödda!

En stabil back som kan leverera i september...

Det skulle inte skada med en playmaker heller...

Bissett19: Säkert att du inte är från Gbg. den trodde jag Rackham skulle komma med.

Huss: "Aero" är klockrent. Det röstar jag på.

Huss:

Aero är klockrent;)

Snabbfrågor med Eero på FBK:s hemsida:

Favoritgrupp:Volbeat/Inflames.

Hmm,jag som trodde skulle svara Eerosmith......;)

Huss: Jag föredrar också Löf framför Andersson.

rackham: Hear, hear..
En Majesky, Kudroc eller Fokin tack.
Bertilsson och Löf låter tunnare än bakplåtspapper över en hel säsong.
Sundlöv har nog stirrat sig väl blind på SAIK och Timrås framgångsrika juniorbackar.
Sen kan man fråga sig hur sjutton Löf tog klivet före Hassel eller Patrik Andersson? Hade hellre sett den sistnämnde i a-truppen.
Kan Sundlöv få pengar till Widing och ytterligare en back så kommer publiksnittet gå upp rätt så rejält.
Gävlebor och utsocknes Brynäsare har varit rätt svältfödda med flera profiler i laget samtidigt och det inger också förhoppningar om en säsong där Brynäs faktiskt kan nosa i bakhasorna på de fyra stora.

Kan sponsorerna kan väl vi, när kommer kontot och kampanjen HF?

Till sist, ett nytt smeknamn är väl på sin plats gällande vår nye finske snabbskrinnare. Vad sägs om "Aero" Somervuori?

65selander:

Ja, Mormor gillar ju smurfar... och Tjej-smurf har vi väl inte nån... än?

Bissett19:

Är det Lasse som varit i farten nu... han är en riktig Ellebo-lover! = )

Bissett19: Kan vi ju lika gärna värva denne (se länk)
God natt... Jobbet kallar

rackham:

Annars är ju Ellebo ledig nu

Bissett19:

Hmmm...

rackham:

www.eliteprospects.com/player.php?player=10244

Huserade här i vintras,dock har han inte ärvt mer än efternamnet efter farsan;)

Kul å läsa hur SSK:s och Timrås supportrar ser på Fredrik Sonntag, killen som värvades av TIK från SSK. På SSK:s hemsida är man skogstokiga för att man släppte honom och i TIK:s gästbok är man vansinniga för att han värvades.

Jajjen m fl:

Underbar mediastrategi...

Bissett19:

Jovisst, serru.

Här trampar man mellan hästskit och kravaller för att ett gäng urblåsta drönare vill fightas med Polisen...?

Vi är tillbaka i huliganernas värld inom fotbollen igen.

Fram med apburar!

När det gäller herr Karlsson vet jag inte om CZE kan lova honom spel i den roll där han är bäst:

Spelande back (i PP).

Och vi behöver en Fokin.

Men om Svarten och Mormor hittar sitt rånbyte så är väl allt möjligt.

rackham:lla

Frågat av Glenn?
Tänker direkt på dej;)

Alla heter Glenn i Jötteborrj......

rackham:

"Finns det någon chans att det kan bli spel i brynäs kommande säsong? Nu när czarnecki är när
Skrivet av Glenn 2009-04-12 kl 12:45
MK44 svarade 12 april 2009 klockan 17:34:
Vi får se.. Hade ju ett bra sammarbete med niklas förra gången"

« · 1154105 · »