1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741985 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Zzz: Dax igen då, jag gillar nämligen när vi tar guld :-)

70 Rodrigues: Ja det kan man ju tycka =). Men om vi är realister så vet båda du och jag att det inte är många säsonger som vi haft en så bred backsida.

Zzz: Tycker jag att dom borde ha ;-) 

70 Rodrigues: Fast om vi får in en riktigt bra back så hamnar Löf, Sundqvist och Jacobsson som back 5-8. Det blir således en riktigt bra konkurrenssituation. Har Brynäs verkligen ekonomi för att ha bättre backar på plats 7-8?

Zzz: Bertilsson är grym men också grymt skadebenägen och Löf är inte ES mässig och sen så måste Sundqvist höja sig förjävla mycket. Hade gärna sett  två riktiga klassbackar, en räcker inte.

70 Rodrigues: Fast med Gunderson, Bertilsson, Persson, Djoos, Jacobsson, Löf och Sundqvist + en riktigt bra förstärkning tycker jag det ser bra ut. LJ, Berglind och Styrman förhoppningsvis inget nytt kontrakt. Jag tror Djoos kommer att kliva fram ordentligt nästa år om han får spela med en stabil partner.

sylf: Ja du, backsidan lär inte bli mycket starkare än den här säsongen och skador lär komma som ett brev på posten :-(

Slajsarn:

Mmm tre? Borde innebära att de blir typ en ny.

Slajsarn: Ja, minst! Resten är inte ES material!

Huge:Dagens backbesättning är ju under all kritik så du menar att en ny back plus en skadebenägen bertil gör att det ser bra ut? Jag vill ha in tre nya backar. 

Huge:Sudlöv har inte behövt jobba extra!

atilla:jo

Huge: Mycket skönt att få ha Simon i laget några säsonger till. Ollas känns också som en bra förlängning.

Men jag hoppas även att ett eller två kontrakt bryts, det krävs en del justeringar om vi ska ha en realistisk chans på semi igen.

Peja: Kvällen är räddad. Bra jobbat av Sundlöv, speciellt med Bertilsson.
Oerhört viktigt att få behålla honom, måste ha varit konkurrens om hans signatur som jag ser det.

I dagsläget har vi alltså 7 backar kontrakterade över nästa säsong, minst.
Utgår ifrån att Berglind och Styrman får söka ny arbetsgivare, LJ är redan borta.
Återstår att värva 1 back och sen är backsidan klar, som jag ser det.
Så här långt känns det som en bra grund att stå på inför nästa säsong.

tjugo8: Han har ju ett år kvar på sitt kontrakt så det är nog bertil

faceoff:

Aaaaahhhh!!!!!!!!!!....Löf....????????

faceoff: Simon? De e bertil du pratar om va? :)

faceoff: Grymt!

Simon å Ollas nysignade 3år vardera!

Om Forsberg hade nått samma framgångar med Brynäs hade han suttit och förhandlat om ett 9-års kontrakt nu.

bradberry: Helt otroligt! Forsberg själv säger att han hade velat stanna även efter den här säsongen men att Skellefteå inte kom med något bud. Klubben är alltså osäkra på att förlänga med en tränare som på tre säsonger tagit dom till två finaler och nu leder serien. Snacka om en klubb som vet vart man vill.

Jävligt imponerande av Skellefteå!

dreamland: Spot on!

Rossa: Precis som Brynäs skulle ha gjort när CZ var klar för FBK när vi skulle möta dem i slutspelet

bradberry: SAIK blir mer och mer min favorit klubb.
Visar handlingskraft som allt dem gör med värvningar mm.

bradberry: jo, Mr Madhawk brukar inte vara ute och segla. SAIKs ledning har nog grävt vidare efter påståendena för några veckor sedan.

Menvaf....!!!

SAIK sparkar Forsberg...(?????)

Jajjen: Så du tror alltså ingen annan sportchef i ligan hade kunnat plita ihop en bättre backuppsättning inför årets säsong med samma pengar? Isf fall kan vi ju lika gärna kröna mästarna baserat på hur mycket pengar dom omsätter istället för att spela om det. Skellefteå kommer med allra största sannolikhet spela sin tredje raka final i år. Brynäs har EN gyllene säsong på de senaste 14 åren, det är viss skillnad...

munkas:

Förra säsongen hade Saik en spelarbudget på 40,5 mille, förmodligen inte lägre nu. Brynäs låg om jag minns rätt på drygt 34 o runt 37 nu.

Jajjen:
Ett sjukt snyggt silvermål . Min första tanke var också . Fan vad jag saknar det skottet i år . Men är kul å fölha honom . Han kommrr bara bli bättre ju varmare han blir i milön . Just nu ligger dom under . Får hoppas dom vänder

KulaShaker: "Viss" är nog lite i underkant.

Jajjen: Man känner viss saknad.

Jajjen: Widing hade inte gjort det bättre.

Silfverberg sätter 1-0 i krysset för Ottawa.

Redigerad kommentar

munkas: Som av en slump nämner du det enda exempel i Elitserien där en sportchef lyckats bättre med mindre resurser än Sundlöv.

munkas: Vet inte. Vet du?

Tycker dock de har större stjärnor som nog kostar en hel del. Holloway, Möller, Sevc, Lindström bl a.

Zappaholic: Hur mycket mer pengar har Skellefteå då?

Jajjen: Svårt det där. Spelarna har också ett jävla ansvar. En illasmakande cocktail av spelare, tränare, sportchef och klubbdirektör kanske?

Zappaholic: Det är omöjligt för en utomstående att bedöma vad som är fel. Vi kan bara gissa och dra slutsatser av vad som syns utåt. Jag tror Sundlöv haft usla resurser i stort sett varje säsong. I år fick han en större budget och värvade två landslagsmässiga spelare plus Thuresson som många elitserielag ville ha. Pengarna räckte inte till mer. Det dyraste lag Brynäs ställt på is spelar den sämsta hockeyn. Vems är felet?

Jajjen: Vi kanske också ska väga in den budget Subdlöv har haft att jobba med under åren. Små medel jämfört med de stora bjässarna som lagt beslag på sm-guld efter sm-guld. Allt är inte Sundlövs fel även om han såklart är medskyldig i hög grad.

Tillbaka på ruta 1 brukar man säga, men fan vet om vi inte har tagit ett kliv bakom ruta 1. Vi är just nu sämre placerings- och poängmässigt än 2 av Czarneckis 3 brynäslag och lika med hans första år. Om man nu ska snacka Sundlöv så är hans trackrecord inte helt övertygande. Hade Brynäs den här säsongen bekräftat att man var ett topplag hade det sett annorlunda ut men nu känns det som att förra säsongen var ett stort undantag och att normalläget är den undre tabellhalvan.

Nån skrev att om vi bara får tid på oss så kan vi bli lika bra som Skellefteå. Sundlöv har varit sportchef längre än Skellefteå spelat i Elitserien.

Sheena Punkrocker: håller med... Viktigt med karaktär och jävlaranamma hos spelarna...

DavyDjoos: hellre jämna spelare som håller en "normal" nivå, än
spelare som har en hög högsta nivå med medföljande nedåtkurvor.

Peja: Sundlöv tror mycket på att "anfall är bästa försvar" ;-)

Jajjen: Hur truppen skall formas nästa säsong påverkas ju i hög grad av hur innevarande avslutas. 

Missat slutspel via fortsatt ras..... ger ett läge där kvastarna kanske kommer till användning, men som du säger.... bryta kontrakt anser man sig nog inte ha råd med.

Förlusttrenden bryts, slutspel där hedern räddas ger ett svårt läge tror jag....... då blir det att vaska fram vad som varit bra under säsongen (man låg faktiskt etta i höstas)...... se över vad som kan räddas, juniorerna kanske etablerar sig med ett år till på nacken, vågar man satsa på att spelare som i vinter underpresterat pga skador skall få till ett bättre spel om dom förblir hela?

Jag är ganska övertygad om att nuvarande darriga spel mest beror på mentala störningar...... sargade självförtroenden som säkert kan stärkas om man får till en snar vändning och får in lite arbetsro i truppen.

Några funderingar...... Hur ser den ekonomiska bilden ut nu? finns det nåt större överskott kvar efter guldet? Om raset inte hejdas..... fortsätter man på den inslagna vägen med juniorsatsningen? Kontinuitet varar väl i allmänhet längre än ett år efter senaste framgången???

Skulle tro att lösningen är en kombination av : Sitt still i båten / rör om i grytan / sätt press på vissa genom bänkningar / visa förtroende och tålamod för andra spelare........ alltså, ganska enkelt om man vet i vilken ände man skall börja ;-)

Jajjen: Handlar mycket om att Sundlöv måste sluta prioritera bort backsidan när han tillsammans med några andra inom föreningen budgeterar för A-lagstruppen. Han har länge varit piggare på att värva dyra forwards än dyra backar.

DavyDjoos: De med giltigt kontrakt du räknar upp kommer med största sannolikhet utgöra stommen i nästa års lag, oavsett om de är ifrågasatta eller inte. Brynäs kommer inte ha råd att köpa ut spelare om det dessutom ska värvas nytt. Den stora frågan blir då, hur ska Tommy Jonsson få dessa att spela en ishockey som räcker till slutspel. Han har 8 månader på sej att göra underverk.

För att svara mig själv, i en orelevant tråd, angående vad som kan hända nästa säsong...

Över nästa säsong har dessa mer eller mindre ifrågasatta kontrakt:

Forwards

• D. Widing
  • S. Lauritzen
  • J. Nordqvist
  • M. Lavander
  • J. Granström
  • E. Molin

Backar

• S. Löf
  • J. Sundquist
  • R. Jacobsson
  • D. Persson

Målvakt

• R. Rahm 

Kontrakt ej ifrågasatta

• C. Djoos
  • R. Gunderson
  • A. Thuresson
  • E. Lindholm
  • S. Enterfeldt
  • J. Harju (ifrågasatt?)

Det innebär att resten saknar gällande kontrakt nästa säsong.
Har jag missat något?

Vilka med giltigt kontrakt 13/14 blir kvar?
Vilka med giltigt kontrakt 13/14 lämnar?
Vilka utan giltigt kontrakt 13/14 förlänger?

Hur bygger man ett lag som slåss högst upp i serien nästa säsong?

Ska vi göra oss av med icke-presterande spelare till nästa säsong och få in spelare med karaktär, vilja och som gör jobbet varje dag, men som kanske inte håller högsta nivån som vi hade hoppats fått ut av några utav de ifrågasatta herrarna på kontrakt ovan?

+3 på Joel Silfverberg i afton :)

Zappaholic: Klart att det går att komma ikapp Brynäs men det är föga troligt att så sker. Ungefär lika troligt som att brynäs försvarar guldet (-:

Sen fattar jag inte att experter är så överens om att det inte gååår att komma ikapp Brynäs och knipa sista slutspelsplatsen? Klart som fan att det går...

« · 1558531 · »