1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
mattias - 74:Timander, Prestberg......

Jag förstår skillnaderna mellan SAIK och BIF, såklart. SAIK har både bredd och spets och får framförallt behålla sin spets men har även många bra unga som fungerar riktigt bra i elitserien men som antagligen aldrig kommer platsa i NHL.

Det man ändå får ge Brynäs trupp är att bredden är riktigt bra, man har ingen riktig leading-line, men nåväl tre riktigt bra kedjor som antagligen kan producera ganska jämlikt under säsongen. Medan lag som t.ex. Växjö har en del riktiga spetsar (Rakshani, Murphy, även Rosén trots halvdålig säsong) så ser bredden inte lika bra ut som i Brynäs.

Sen vet jag inte, hela den här grejen med att man ska bygga upp laget för att typ "OM TRE ÅR DÅ JÄVLAR" känns lite som en klyscha som alla lag utanför topp 4 kör med. Jag tycker snarare Brynäs hade alla förutsättningar för att spetsa laget i år, istället för att satsa på att göra det om ett par år "för att man har en stomme då".

Men men, bredden ser lovande ut, inte spetsen.

Sedan får man säga att Skellefteå gör riktigt bra värvningnar trots att dom har en bredd och en spets. Nu kan man ju säga att det gick sådär med Ryan Vesce, men det var ändå en spelare som hade gjort 48 poäng i KHL, två säsonger innan han kom till laget, det var en spelare man värvade trots att man hade otroligt bra spets framåt.

Och som jag har skrivit tidigare, det där med att Brynäs tappar Svedberg och tar in Rahm och Skellefteå tappar Eriksson och tar in Karlsson känns lite som skillnaden på dålig sportchef/bra sportchef. Även om det såklart inte bara går att ta specifika exempel på det sättet men ibland kan man göra det enkelt för sig och nyansera.

Hur stor chans tror ni att Dixon skriver på? Om nu Elias har bestämt sig för att dra.

Linus Wickman: Hutten kanske är sugen igen...

EskilstunaLasse: ja, men hur många förstacentrar finns det på marknaden? Inte många

spud: 

Snälla spud vakna upp ur dvalan, när har Leksand värvat en överbetald föredetting under salos tid som sportchef. Frögren hade inte gjort bort sig i Leksand, han hade inte gjort bort sig i MoDo heller, inte i Brynäs heller för den delen. Tiden då Leksand värvade överbetalda föredettingar är förbi sedan Salo tog över. Fakta. 

Salo har haft fingertoppskänsla med hans värvningar, Kapstad, Raffl , Blomqvist m.fl. Kolla hur bra dom har blivit. 

River: En bra värvning av Svenska Mästarna, tror faktiskt att han skulle platsa i MoDo trots passerat zenit :-)

spud:

Mmmm vi slipper åtminstone googla på killen. :)

River: Ja en 32 åring med zenit bakom sig.. Den klubben har ambitioner!

En bra tumregel är: konkurerar man med Leksand om en spelare, då är spelaren en överbetald föredetting.

Ingen som ställt sig frågan varför FBK, som känner Frögren bäst, valt att avstå en deal?

Lindström:

Jo finns lite ambitioner i den föreningen.

EskilstunaLasse: Inga fler skadebenägna spelare i laget.

Linus Wickman:Jag är väldigt tveksam om han är ett ämne som håller för positionen som förstecenter.

HappyX3: Men den stora poängen du missade var att Modo inte satsar så mycket. En betydligt billigare trupp än förra året...

HappyX3: Det här skriver jag helt utan ironi - oj, vilket intressant inlägg. Jag har inte tänkt i dom där banorna alls. Men nu när du formulerar det så ... visst, det låter helt klart troligt - och om det stämmer - förbannat smart och lovande inför framtiden: Att Brynäs bygger en stomme som INTE ska bytas ut efter varje år, utan som vi tvärtom kan förlita oss på, och som nyförvärven kan luta sig mot. I det ljuset tror jag förlusterna av Järnkrok och Lindholm är mindre kännbara än förlusterna av Ekholm, Silfverberg och Johan Larsson. De tre sistnämnda är ledarpersonligheter, som kan utgöra ryggraden i ett lag.

Vem blir ny sportchef?

HappyX3: Ja syntes väl hur bl a Widing var taggad ( ivf på kort....)
Eller hur bedrövligt flertalet skött sin sommar träning.

Nej det duger inte att chansa med spelare som varit bra tidigare eller Före skador och/eller operationer.

Värvingsgruppen med Sundlöv i spets har knappats ersatt tappade spelare eller skadade med samma kompetens som man förlorat.
Även fast det numera finns mynt i kistan.

foppa78: Fast det är väl klart att man måste säga att man siktar mot toppen även året efter man vann SM-Guld? Hur motiverade skulle spelarna annars vara? Hur skulle sponsorerna reagera? Självklart måste man ha en hög målsättning för att få ut så mycket som möjligt av laget?? =)

HappyX3: Ok men enligt Sundlöv och Co. ska vi ju vara topp fyra fr.o.m. förra säsongen, hur ska man tolka detta då om nu som du säger att Brynäs bygger långsiktigt??? Sundlöv är fel man på fel plats och det har jag sagt länge och det står jag för än idag och lär göra tills han packat och dratt! Ska jag vara ärlig så är jag så jävla trött på allt jävla snack om spetsvärvningar hit och dit för man blir blåst säsong efter annan och konstigt nog är man så blåst så man går på det år efter år! Jag må vara gnällig men det är fakta!

Som så många gånger: Sparka Sundlöv!

Jobbat hela dag så ber om ursäkt för ett sent svar..

Det jag menar är att SAIK liksom vi tappat många spelare till NHL senaste åren MEN det har inte varit stommen av laget man tappat. Ericsson, Eriksson, Hollwy osv har varit kvar, efter vårat guldår tappade vi Silfverberg, Ekholm, Andersén och Svedberg, inte bara talanager utan riktigt viktiga pjäser i laget. SAIK har kunna fylla på med starka spelare till en redan stark trupp, Brynäs har fått fylla på starka spelare till en icke så stark trupp. Det jag också försökte få fram var att man dock har börjat bygga upp en stabil grund att stå på i och med Enterfeldt, Thuresson, Kilström, Bertilsson, harju och Ollas som kommer kunna vara en  grundstomme i våran trupp och stanna några år, denna trupp har vi i år byggt på med Rödin, Brodin och tansatlanterna. Jag har iaf stora förhoppningar på både Rödin och Brodin och hoppas dessa kan vara en del av vårat lag några år framöver. Vårat SM-Guld kom innan vi hade byggt våran stomme tillskilland från SAIK och därför kan dom ligga i toppen år efter år till skilland från oss. DÄREMOT håller vi på att bygga detta lag som kommer kunna vara med och utmana redan i år men framför allt om 2-3 säsonger då vi fått in våra guldkorn. Denna säsong får vi kanske nöja oss med en 6-7 plats för att nästa år ta nya tag och satsa högre. Att låta några spelare komma in varje säsong och lära sig Brynäs-andan och spelidéen tycker iaf jag är bättre än att köpa in ett helt nytt lag och försöka få ihop alla delar (typ Frölunda och Timrå)..

Sen får jag be lite ursäkt, klart man ska få kritesera (och hylla) nyförvärven och laget innan säsongen, det man gör till matcherna sätter igång! Men tycker det varit lite väl mycket negativ kritik mot att detta lag inte kommer fungera, och då menar jag ren kritik mot laget utan att egentligen ha en åsikt om varför (Inte riktat till någon specifik).

Brynäs satsar långsiktigt både ekonomiskt och truppmässigt, man bygger upp en bra stomme av spelare och förhoppningsvis kan vi förbättra denna trupp år för år utan att tappa dom absolut bärande spelarna till andra ligor.

Ang. Modo, självfallet har jag inget belägg för att Modo kommer gå i KK, men ser man till mönster (som jag gör väldigt ofta) ligger man i en liknande spiral som framförallt Timrå gjort senaste åren men även Mora, Leksand och Malmö. Man fortsätter satsa trotts att man sagt att ekonomin är dålig. Detta gör att jag tror att Modo kan få det svårt att konkurera på högsta nivå så många säsonger till om det inte sker en vändning (vilket mycket väl kan komma i och med att man har många unga talanger på väg upp likt Brynäs för några år sen). 

Peja: Nej, det är såklart omöjligt att veta. Det är klart det inte är speciellt sunt att göra som man gör i Modo eller Frölunda, satsa mycket fast man tydligen inte verkar ha råd.

Tänker mer på att SM-guldet öppnade upp för så otroligt mycket och man verkar ha tagit tillvara på det så dåligt. Det är lite ledsamt.

Men ja, det går att vrida och vända på det mycket, egentligen.

Rodrigo: "Man har väl ca 25 miljoner i eget kapital, så den största anledningen är väl snarare SM-guldet. Annars hade man ju legat någonstans på 11 miljoner, även om det också får ses som helt ok."

Både ja och nej. Om man hade 'slösat' mer pengar på dyra spelare under de senaste åren så hade ju utgifterna varit större, men det är klart att SM-guldet gav klubben en rejäl ekonomisk boost. Det är ju dock omöjligt att veta om dyrare spelare hade inneburit bättre resultat (och således större intäkter)... Det känns som att man kan vrida och vända på det där hur mycket som helst.

Tväst: Nä, det är väl inte så att man tror att man kommer ha SM-guldet lätt bara man följer en enkel formel. Men det finns helt enkelt vissa lag som har större chans på sm-guldet än vad andra har, såklart kan även AIK, Örebro och Leksand vinna SM-guld denna säsong, även om Brynäs kanske har större chans. Precis som att HV71 och Skellefteå antagligen har större chans än Brynäs.

Såklart mycket är väldigt komplicerat men jag förstår verkligen varför många är så besvikna.

Visst kan man jobba som Brynäs o vinna SM-Guld vart 13:e år eller så ser man till o styr upp läget och förhoppningsvis vinner vart 3-4:e år. Jag vet vad jag vill iaf ;-)

Enaranger: Ja jo. Varför Frölunda har haft så mycket pengar är ju pga omsättningen, man har haft riktigt mycket folk på matcherna... vilket har dalat dom senaste åren och nu har man tappat otroligt mycket av det egna kapitalet.

Men sen så går ju såklart fler folk på matcher om det går bättre för laget, och har man inget bra lag och förlorar mycket, så får man mindre publik. Väldigt obvious såklart. Men det är en liten balansgång.

Rodrigo:

Såklart har spelarbutgetens storlek betydelse.... ibland, t.o.m. ganska ofta. Det jag tycker är lite tröttsamt är att läsa inlägg efter inlägg där det påstås att det bara är att göra si eller så..... vips har man guldet som i en liten ask... tror att det är väldigt mycket mer kompliserat än så.

Rodrigo:

Det är ju en hög omsättning som är det viktigaste.

Om man har en låg omsättning, men stort eget kapital.
Då kan hela det egna kapitalet ryka på en säsong, om man vill
konkurrera med de stora drakarna, som har en högre omsättning.

Att ha ett stort eget kapital är bra att använda i nödfall; vi till exempel
en riktig katastrofsäsong när man ligger i botten; eller när man drabbas
av skador.

Det är inget man bör nagga av varje säsong, för då är det snabbt borta.

Tväst: Nåväl, dom senaste två åren är det kanske inte dom klubbar med mest ekonomiska muskler som vunnit, men om man ser på 00-talet så har Färjestad vunnit flest titlar, dvs den rikaste klubben med den dyraste spelarbudgeten. Även HV71 och Frölunda har två titlar under 00-talet, två andra klubbar som är mycket rika (eller ja, Frölunda var en gång i tiden en rik klubb...)

Peja: Man har väl ca 25 miljoner i eget kapital, så den största anledningen är väl snarare SM-guldet. Annars hade man ju legat någonstans på 11 miljoner, även om det också får ses som helt ok.

Det man har kritiserat är väl kanske inte just den enskilda spelaren, eller dennes förmåga, utan snarare spelartypen. Det är rätt oseriöst ja, att gå ut att säga att en spelare man aldrig sett spela är en dålig spelare bara för att statsen är lite tama. Men det mest jag kan känna i min kritik gentemot nyförvärven, speciellt transatlanterna då, är vad för typ av spelare dom är, men men. Det är en annan sak som redan har diskuterats!

Tväst: Självklart lyckas inte alltid dyra nyförvärv, men om man granskar serier över längre tidsperioder finns nästan alltid en tydlig trend att dyra lagbyggen är topplag och billiga lagbyggen bottenlag. Money talks... Därmed inte sagt att det alltid är bäst att spendera så mycket pengar som möjligt.

Rodrigo: "Brynäs är, i eget kapital, en av Elitseriens rikaste klubbar. Då borde man ha ett starkare lag än såhär."

Å andra sidan är väl den enda anledningen till att Brynäs är rika just att man inte har haft särskilt stor spelarbudget. Visst kan man tycka att det är ganska fegt gjort, men man äventyrar åtminstone inte klubbens ekonomi (och i förlängningens existens).
Beträffande kritisera laget innan säsongen, så kan man självklart göra det, tycker jag. Man kan framföra negativ kritik innan säsongen, precis som man kan framföra positiv. Sen är det klart att man inte kan dra några extrema slutsatser genom att endast titta på pappret, men det förstår nog alla.

Det som jag saknar förståelse för är när folk sågar (eller för den delen hyllar) enskilda nyförvärv som de aldrig har sett spela. Det känns oseriöst.

Redigerad kommentar

Rodrigo:

Tycker för min del att det är OK att överraska positivt.... hellre det än att plöja ner miljoner i ett lag som ser "bra ut på pappret". Det finns hur många exempel som hellst på dyra värvningar som inte passat in i truppen med övriga spelare.

Det är inte så lätt att köpa ihop ett lag o vinna guld varje år..... OM det vart så då hade ju de penningstarka lagen prenumerat på titeln alltid. 

Sen måste jag erkänna att fegis som jag är så kan jag inte bedöma en ny spelare eller årets lag förrn det gått 10-20 omgångar.

HappyX3: Angående ekonomin så har väl Brynäs budgeterat med att gå med minus i år, så att det är inte så "sunt" ändå.

Brynäs har haft det tjärvt ekonomiskt i många år, men att vinna ett SM-guld är något att bygga vidare på, speciellt när man går 14 miljoner plus. Då har man ambitionerna till att bli ett topplag.

Istället, nu, två säsonger senare, ligger man i nivå med lag som Växjö, Frölunda och Modo, inte HV71, Färjestad, Skellefteå och Luleå. Det om något är väl ett stort misslyckande.

Brynäs är, i eget kapital, en av Elitseriens rikaste klubbar. Då borde man ha ett starkare lag än såhär.

Förstår inte heller alls den här grejen med: " kan överraska positivt så låt säsongen börja innan all spykastning börjar..."

Varför kan man inte kritisera ett lag innan säsongen? Man borde kunna vara hur kritisk som helst när laget är klart, det är klart man kan ha jättefel, men man borde ändå kunna kritisera. Sen så kan såklart laget överraska positivt, men det betyder inte att laget på pappret är så mycket bättre? det är ju det man kritiserar.

Sen tycker jag inte att Brynäs ska behöva "överraska positivt"... bara den grejen är ett misslyckande, det borde inte vara ett "överraskande" att Brynäs skulle kunna ligga etta, tvåa eller trea när det bara gått två säsonger sedan dom tog SM-guld. Men tyvärr är det så det ser ut nu.

Redigerad kommentar

HappyX3: Och hur mycket betalar Modo då och hur vet du att vi kommer att gå i konkurs?

Provlemet för Modo har inte varit hockeysidan, då Marcus värvat UNDER budget, utan det är den ekonomiska sidan som tyvärr inte klarar sitt jobb. Nu med ny ledning där tror jag inte vi kommer att gå lika illa (sedan får inte Modo och förmodligen inte Brynäs heller lika mycket pengar av kommunen som SAIK eller Luleå. Direkt eller indirekt).

Både Tambellini och Hensick spelar för mycket mindre pengar i Modo än de kunnat få någon annanstans. Vi hade varit chanslösa mot HV, FBK eller till och med Brynäs om de två bara gått efter plånboken. Inte samma pengamässiga förlust som Holloway nu gör i SAIK, men likväl handlar det om en hel del pengar då går miste om.

Jag hade förväntat mig en spelare typ Arcobello, men både Scott och Sweatt vart en, öhh okej?   Denna reaktion är för att jag inte sätt någon av dom så vet inte alls vilka spelare det är...
Jag kommer göra en större utläggning av truppen och Brynäs situation och chans innan premiären när jag sätt nån ET match men vad som kan sägas nu är iaf att jag anser att Brynäs har bättre trupp än Örebro, Leksand och AIK. Våran trupp är också ungefär lika stark som Modo, Frölunda och Växjö. Detta göra att vi bör landa någonstanns mellan 6-9 plats. Vad man däremot har sätt de två senaste säsongerna är att lag med fart och energi gör bättre ifrån sin än lag med mer namnkunnare spelare (om ni förstår vad jag menar). AIK och Luleå är ju bra exempel där, självklart måste man ha någon leading-line, som Brynäs hade guldåret i Silfverberg och Gunderson. Truppen i år är absolut inte det namnkunnigaste men HV71 har haft en av seriest bästa trupper de tre senaste säsongerna och inte tagit sig förbi kvarten någon gång. Brynäs satsar i år på just spelare med fart och energi, att inte en spelare ska producera hela säsongen utan att alla spelare ska producera lite då och då.

Att han en trupp med mycket energi gör kanske att vi inte kan hålla en konstant högsta nivå och utmana SAIK i toppen men dessa spelare lyfter sig i ett slutspel och ett slutspel / Play-off SKA vi ta oss till.

Men varför inte göra som Modo och HV och dom och köpa klassspelare och ligga i toppen av SHL och gå bra i slutspel??

Absolut, men tycker Brynäs har en sund hållning till framtiden där man inte bara tänker en säsong i taget som Modo verkar göra. Produkten ishockey är förstår i världen för dess utövare och detta medför en obalans i ekonomin framförallt nu när KHL växer kraftigt. Brynäs gör helt rätt, man har ett lag som ska hålla sig på en plats som gör att man går till slutspel och har ett lag som kan utmana om guldet när man väl är där. Man behåller också ekonomin och avvaktar framtiden!!

Hur den europeiska hockeykartan kommer se ut om 10 år kan vi inte veta men hur som haver är det bra att ha ekonomi om vi vill leka med dom stora gossarna.  Visst vill jag också se en stjänförvärv likt Hensick i Modo, men jag ser hellre att laget spelar i SHL många år framöver. Modo ligger jävligt risigt till.

Somsagt, nån mer namnkunnig spelare kanske man kunde förväntat sig men annars tycker jag man bygger laget på sunda grunder.

Sen har vi tyvärr haft lite otur med vårat lagbygge där de bärande spelarna har varit unga spelare på väg till NHL till skilland från SAIK där dom kommer hit för att dom inte platsar i USA. Brynäs bygger nu en trupp på spelare 24isch år och om två-tre år kommer vi förhoppningsvis ha en grundstomme med dessa spelare (Kilström, Bertilsson, Ollas, transatlanterna?) samtidigt som våra talangfulla 96-97or kommer upp.

Vart lite längre än jag hade tänkt skriva men vår trupp står sig bra mot många av våra konkurrenter och kan överraska positivt så låt säsongen börja innan all spykastning börjar..

Lindholm fallet är också svårt, att man som ung hockeyspelare drömt om att få spela i NHL och helt plötsligt få chansen, produkten NHL är så otroligt stor så att få vara en del av den förstår jag gör det svårt för honom att välja, jag tror i vilket fall att han kommer spela nio matcher och sedan komma tillbax till brynäs igen (likt Zimbanjed för nått år sen).

Peja:Men oavsett om FBK var tidiga med arenan eller inte. Det är inte många av deras värvningar som har floppat i samma stil som Brynäs. Skillnaden? Sundlöv sitter och budr på spelare som inte längre tar plats i sitt tidigare lag. Nordan och Lavander är två lysande exempel på såna spelare.

Men visst har Sundlöv gjort bra värvningar, flera stycken. Men hur många spelare har värvats sedan han tillträdde? Jag skulle tippa att ration är 2 mot 8 när det gäller det positiva utfallet.

Dagens trupp oroar mig. Mycket fokus på fart och fläkt men målskyttar är det ganska skralt med. Det känns som att Brynäs liknar hur Timrå har sett ut spelarmässigt de senaste säsongerna och vi vet ju alla hur det gick för dem...

TobiasR: Så länge Sundlöv och Co sitter där dom gör så blir det mest bara skitsnack så är det med andra ord mycket snack och jävligt lite verkstad!!!

River: Nej jag överdrev inte heller. Nu nämner du två riktig bra backar, absolut. Men backar är och har allitd varit lättare att hitta på marknaden än forwards.

TobiasR: Jag förstår besvikelsen, men tycker att du överdriver. Brynäs har gjort många bra värvningar på 2000-talet, men ja, många dåliga också.

Som jag har uppfattat saken, var Färjestad väldigt tidiga med sin nya arena och skaffade sig en rejäl konkurrensfördel pga det. Och framgång föder framgång... Brynäs är ju ett mitten-/bottenlag som dock fick till det till 100% en säsong och därför lyckades vinna. En kontinuerlig guldkandidat över flera säsonger var det längesen man var.

Redigerad kommentar

TobiasR:

Nu ska du inte överdriva. Klart att det har värvats bra spelare under 2000-talet. Ekholm, Gunderson och Svedberg för att nämna några.

Linus Wickman: Skulle vara kul och veta vad Bif tillslut fick lösa loss han för..

Ne hur Sundlöv & co tänkte där kommer vi nog aldrig att få veta eller förstå.

Var bara Huge och Sundlöv som trodde att en avstängning och en operation skulle göra han oförändrad (sen fick han prova på att jobba på riktigt i Norge oxå...)

Dags att den sk. värvnings gruppen gör rätt för sin existens NU.

Jag har snart tappar mitt tålamod, det enda klubben gör är att ljuga, ljuga om att man ska värva spetsspelare, ljuga om att man har top 4 som mål. Men allt är bara ren skitsnack. Man har aldrig ersatt en bra spelare med en spelare av samma kvaliter, aldrig! Jag tror knappt att man har gjort en bra värvning på hela 2000 talet. Jag förstår inte varför? Har vi så jävla dålig ekonomi eller vad är det frågan om? Om ekonomin nu är så kass, så ska dem ge fan i och säga att klubben har top 4 som mål. Brynäs är nöjda bara man klarar sig kvar och så har det varit dem senaste 13 åren. Kolla på Färjestad, hur kommer dig sig att dem har en så bra ekonomi? Jo, för dem vinner, dem offrar pengar för att sedan vinna och vinna ännu mer pengar. Man måste våga ta sånna risker. Det gör inte Brynäs. Jag längtar knappt till säsongen för att jag har en sån dålig känsla, jag skulle inte klara av om Brynäs åkte när i Allsvenskan, skulle fan gå i väggen då.

Nu låter jag väl som någon surgubbe, men jag delar bara med mig av min åskit och jag vet att det är många många Brynäsfans som tänker exakt lika som jag gör. Nu fick ni iaf läsa lite poesi och det är väl aldrig fel, eller?

Rodrigo: bara att hålla med, en av de mest idiotiska ersättningen man kunde gjort.

Det mest specifika exemplet är väl på hur man ersatte Svedberg. Svedberg som var slutspelets bästa målvakt sista året innan han drog.

Man tar in en målvakt som inte spelat på två år, en målvakt som inget annat elitserielag ville ha (antar jag, eftersom han skrev på för Örebro i Allsvenskan först) och som bara spelat 26 matcher i Elitserien tidigare.

Se på t.ex. Skellefteå, man tappar Joacim Eriksson, istället tar man in Henrik Karlsson, som dom senaste säsongerna har spelat lika många matcher i NHL, som Rahm har gjort Elitserien totalt.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Beror på hur man tolkar ordet "spets" ;-) men scott tror jag hårt på, han kan göra poäng i rätt roll. Sweatt känns inte som en spetsvärvning. Just nu ser jag bara tre namn på Ahl marknaden som känns som spetsvärvning, omark utöver. Så Sundlöv måste signa någon av dem för att bevisa att han är seriös när han säger spetsvärvning.

Med tanke på hur han har ersatt spelare som Silfverberg, Larsson, Ekholm, Svedberg och Järnkrok så ser det inte speciellt ljust ut.

70 Rodrigues: jag har inte sett spetskompetens i värvningarna. Däremot Spets kompetens, typ...

Linus Wickman: Han lovade även spetskompetens, har du sett någon såhär långt??

70 Rodrigues: eftersom han har sagt att han ska göra det så snackar han inte skitsnack denna gång. Sen om nya spelaren håller den nivån Sundlöv säger är en annan sak så länge.

« · 1582099 · »