1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750761 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Zzz:

Då får du ringa upp alla sportchefer i Sverige och berätta det för dem att de har fel då, för BZ är långt ifrån ensam med det tankesättet.

Det är väldigt få juniorer i SHL som får chansen som ordinarie i sin klubb på att bara visa upp sig någorlunda i J20. Det är i princip bara de som går tidigt i draften som gör det. Dahlin och Eriksson Ek exempelvis.

Eller såna som Lucas Carlsson och Marcus Ersson som var bra tvåvägsbackar med rätt storlek som öste in poäng i J20, för att sedan ta sin roller rätt när de fick chansen i Brynäs på grund av skador.

De flesta tar en ordinarie plats i SHL först efter de gjort bra ifrån sig via en utlåning i allsvenskan.

Jag vill också påminna dig om att Linus Ölund producerade bra mycket mer i J20 än Asklöf och Bjurström gjort. Kom också ihåg att såväl Bjurström som Asklöf och Adam Boqvist varit utlånad till Almtuna i år med rätt svaga resultat där.

Luddf: Skulle Dick komma in som en av spetsspelarna skulle jag bli tokig han är på väg utför visst han började denna säsongen bra men sen var han helt osynlig!

Brynäsgubbe: Vad är det som säger att det kommer någon mer spets jag litar då fan inte på BZ men jag blir mer än gärna motbevisad men våran sportchef har en hel del att bevisa!

Berge: Linus Ölund spelade heller inte JVM, han fick spendera tid i AIK. Jag är helt säker på att hans genombrott hade kunna kommit tidigare om han fått chansen redan från starten på säsongen. Men han fick vänta in skadorna.

Att en junior ska konkurrera ut en senior på kvalité utan att få chansen att spela till sig erfarenhet är ju utopi. Jag tror att en ung spelare behöver både spela regelbundet och inte kastas ut och in i laget. Det jag menar är att det borde finnas en strategi och en systematik som gör att spelare man skriver långa kontrakt med, som Bjurström och Westfält, inte blir 15-16 forward. Och sen blir beroende av en skadesituaion för att få spela.

Enaranger: medans aftonbladet skrev att Växjö sprang förbi brynäs med en monsterlön på 300k+ för Holös

Skrubben:

Det där kan ju inte stämma att Växjö erbjuder mycket
mer pengar än Skellefteå. För i Växjö spelar ju de flesta
spelarna mer eller mindre för småpengar. I alla fall enligt
dem själva och dess anhängare.

För övrigt kan det ju vara så att Växjös tendens att vinna budkrig
på spelare, som de till varje pris vill ha, räddade guldet till oss 2012.
För de vann de ju budgivningen på Holøs, som ju gjorde att vi sen
hade plats över för att ta hem Ekholm.

Holøs som då sa att han valde Växjö för att få spela inför fullsatta
läktare, och alls inte för pengarna. Jo jo, mycket ska man höra.

Leonardo: Fast med Bergström i laget skulle våra bästa presumtiva poängplockare vara 33 resp 34 år gamla (bortser från Palushaj).
Vet inte om det är något att bygga en förstafemma kring.

Stuffbon: Vilka källor pratar du om? Dina egna?

Luddf: Han har levererat poäng iaf karln....krigare...skulle gärna vilja ha Alexander Bergström jag...kan leverera han också och stark i PP...och ha kvar Palushaj

Forsberg 1978: varför skulle det var en dålig värvning? Han har ju varit top 10 forwards i shl denna säsong. Han har ju en speciell attityd som man hatar som motståndarfan men älskar om han spelar i det laget du tycker om. Han vill ju bo i Stockholm och Gävle är ju iallafall nära. Han har spelat med Danielsson i både Modo och Djurgården samt landslaget, de kanske är bra polare?

Speciell spelare men han har växt rejält i mina ögon senaste säsongen

Zzz:

Beror på vilka du syftar på. Att Sundlöv gjorde plats för Järnkrok, Silfverberg, Bäckström, Lindholm och Johan Larsson stämmer förvisso.

Vad som också stämmer är dock att dessa spelare var stjärnor i alla ungdomslandslaget och den enda i dagens trupp som kan jämföras med dessa är väl Adam Boqvist, men då har han inte testats och tagits ut i JVM exempelvis. Han är ännu för ung.

Kom ihåg att Bjurström, Asklöf, Ersson och Hirsch inte ens blev uttagen till JVM, och Jesper Boqvist blev petad.

Trots detta har flera juniorer spelat sig in i Brynäs även senaste två åren. Men att inte ha en bred trupp i år vore självmord. Vad händer om vi inte haft Mannberg och Rhodin och Nilsson utan istället spelat Asklöf, Bjurström och Hirsch nästa säsong. Vad händer om de blir skadade? Har vi ens någon i J20 som kan fylla ut då? Solem? Vem mer?

Med Brynäs skadebekymmer tror jag att vi kommer ha stor nytta av konkurrensen och en bred trupp. Om Bjurström, Westfelt och Asklöf gör bra ifrån sig på träningar och utlåningar kommer de få chansen oavsett skadeläget. Allt är upp till dem. Men att förlita sig på att Bjurström och Asklöf ska vara redo att producera och tillföra i SHL när de inte ens dominerat i J20-serien är lite väl naivt.

Forsberg 1978: känner också så!

Forsberg 1978: Jag fattar. Du kanske inte fattar att spetsen förmodligen kommer senare.

Stuffbon: Då får vi verkligen hoppas att dom källorna har felaktiga uppgifter!!!

Brynäsgubbe: Motsägelsefullt inlägg? Jag gillar Rhodin som spelare men det är ju spets vi behöver ha in för vi har en arsenal med spelare för 3-4:e och där är det väl tänkt att Rhodin ska spela!
Så här tänker jag men frågan är om du fattar?

Enligt källor ska Dick Axelsson vara intressant för Brynäs? Någon som vet något?

Skrubben: Som ABBA:s hitlåt Money, money, money....o inget annat!!

Herregud det är löjligt vad Växjö bara kör. Hur ska övriga klubbar lyckas stoppa dom?

Gusten: han blir kvar på allsvensk nivå. Ingen i sitt rätta sinne värvar honom till SHL efter den säsong han hade senast. Då tänker jag speciellt på kvalet.

{8399}: Är du säker eller hoppas du?

Gusten: Nej nej, han blir kvar i Leksand

Fick precis en obehagskänsla. Visst har Ritola varit på tapeten i ett par säsonger? Han spelade väl ihop med Danielsson i Modo för några år sedan också.

Pettisbif: Hellre Clark än Little

Pettisbif: tror tyvärr brynäs inte ens är ett alternativ för little

Drömmen:
Lindbäck-Rautio

Gunderson-Bertilsson
Andersén-Lundgren
Kilström-Boqvist
Larsson-Ersson

Palushaj-Kellman-Rohdin
Danielsson-Jensen-Little
Boqvist-Blomqvist-Bjurström
Nilsson-Granström-Alcén
Mannberg/Westfält/Asklöf/Paille?

PP1:
Gunderson
Danielsson
Palushaj
Kellman
Little

PP2:
Boqvist
Rohdin
Blomqvist
Jensen
Boqvist

SH:
Han gjorde en poäng på 54 matcher och tre poäng på 17 matcher i slutspelet 2011-2012. Däremot gör han ju en hel del poäng nuförtiden.

Skrubben: Rohdin gjorde väl ett gäng mål i slutspelet 2012... ett superviktigt mot FBK... sen ett riktigt snyggt i första finalen... så han är helt klart mer än en brunkare. Det är som att säga att Palushaj bara är en målskytt...

Min undersökning som läktarcoach säger att Rohdin har alla möjligheter att åtminstone göra lika många poäng hos oss nästa säsong. Han ingick främst i en kedja med Paulsson och Madsen, två spelare som tillsammans (!) gjorde lika många poäng som Rohdin i 5v5. Säg att vi kör en tredjekedja med Blomqvist och Bjurström nästa säsong så får han två lekkamrater med klart bättre offensiva skills.

Jag blir mer och mer positiv till denna värvning, just eftersom det finns en hel del saker som talar för att Jocke är långt ifrån en ren brunkare som många slentrianmässigt säger när man tänker på honom som spelare.

Forsberg 1978: Först säger du att du gillar honom skarpt men sedan ifrågasätter du hur Bengtzén tänker? Hur tänker du själv? Motsägelsefullt inlägg.

mattiask: Håller med, och det som verkligen är helt rätt är att en Brynäs-produkt som Rohdin intar den rollen.
Är fortsatt skeptisk till BZ förehavanden de senaste 12 månaderna men värvningarna inför nästa säsong ser bra ut hittills; Danielsson, Lundgren, Kellman och Rohdin.
Nu behövs spets både bland utespelarna och mv-fronten. Lindbäck vore helt fantastiskt.
Hoppas BZ också jobbar hårt för att behålla bröderna Boqvist.

{8399}: "Räknas 6-5 som 5-5 i statistiken?"

Osäker, men antog det i och med att lagen är lika många spelare på isen när ena laget tar ut målvakten och sätter in en utespelare. Någon som faktiskt vet kanske kan klargöra hur det ligger till med den saken.

Oavsett vilket hade ju Kellman inte så många chanser att lägga in pucken i tom kasse, eftersom ett bottenlag som Karlskrona sällan hade ledningen i slutet av matcherna, i jämförelse med andra lag som tog fler segrar.

Berge: Jag tycker Bjurström visade att han håller. Sen kan man fundera på om han match efter match klarar av att hålla tillräckligt hög nivå. Men det där är alltid en avvägning. Att t.ex. spela Mannberg så vet man vad man får, att spela Bjurström istället så vet man inte vad man får på kortsikt men hans utveckling kommer att komma tidigare och potentialen är skyhögt över Mannberg, Nilsson mfl.

Sundlöv avsatte plats i laget för juniorerna, tränaren var tvungen att spela dom, ibland blev det bra och ibland slog det mindre väl ut.
Bengtzén lägger juniorerna utanför och fyller upp laget med seniorer. Då blir det så klart också väldigt svårt att slå sig in.

Sundlöv hade en strategi för att spela in juniorerna, i Bengtzéns Brynäs får juniorerna hoppas på skador och därigenom få chansen. Se t.ex. Ölund under säsongen 16/17.

Med tanke på hur mycket pengar som plöjs ner i juniorsatsningen så föredrar jag Sundlövs arbetssätt i just den frågan.

Tycker att värvningen av Rohdin är helt rätt.
Vi behöver höja nivån och skickligheten i både vår tredje och fjärde femma samtidigt som det självklart måste in spets i vår första och andra.

Men att byta tex Liljewall mot Rohdin är ju ett riktigt bra "byte".

För mig vore någon av dessa kedjor med Alcén - Granström - Rohdin alternativt Alcén - Blomqvist - Rohdin klockrena.

{8399}: Ja!

{6984}:

Edit: va? varför tror du jag tycker det? I min laguppställning är han given som tredjecenter.

Peja: "29 poäng i 5mot5 i ett defensivt lag är riktigt vasst. Han fick ju dessutom inte så många möjligheter att få "gratispoäng" i tom bur, antar jag."

Räknas 6-5 som 5-5 i statistiken?

Rhodin är en spelare jag gillar skarpt och tror han kommer göra det bra men seriöst BZ hur fan tänker du???

Berge: Så Westfält har inte bevisat att han håller för SHL? Kollade du matcherna på TexTV eller?

Anders Berg:

Rohdin är bättre än Nilsson

Rohdin skulle säkert ligga runt 50 poäng i allsvenskan. Till skillnad mot Nilsson har Rohdin mer än bara hårt jobb och snabba skridskor. Rohdin kan avsluta med. Och är har ganska bra teknik.

Hade Rohdin bara varit mer kreativ hade han varit i NHL.

Puckat: Inget är klart men Bengtzén har sagt att han vill ha honom i A-laget nästa säsong. Men det kommer nog dröja tills efter draften innan ett besked kommer.

Inkazar:

Jag gillar värvningarna hittills. I synnerhet Rhodin och Kellman. De kommer göra det bra. Jag ser Kjellman som ett steg upp mot Ikonen. Och att Liljewall och Paille ersätts med Rohdin låter klokt. Lundgren kanske har mindre spel i sig än Fälth, men är yngre, starkare och mer stabil.

Men tappar vi Ölund, Ikonen, Clark och Palushaj ser jag egentligen bara Danielsson och Kellman som ersättare i den klassen. Vi MÅSTE ha spelskickliga och producerande spelare. Rohdin kan mycket väl vara ett bra komplement i en första eller andrakedja, och jag föredrar honom framför Rensfeldt. Men då måste de andra hålla väldigt bra klass.

Danielsson - Jensen - Rohdin
Boqvist - Kellman - Palushaj/Little/Scott
Blomqvist - Westfeldt - Rohdin
Mannberg- Granström - Alcén
Nilsson

Låna ut Bjurström och Asklöf, kallar tillbaka vid skador eller om de bevisar klassen i allsvenskan. Varken Asklöf eller Bjurström har visat att de håller för SHL ännu. De har potential, men de är inte tillräckligt bra för toppledjor och de har inte erfranheten, tuffheten eller det hårda jobbet för brunkarkedjor.

Gunderson - Andersén
Kihlström - Boqvist/Larsson
Ersson - Lundgren
Boqvist/Larsson.

Lindbäck/Ericsson - Rautio

Skrubben: 29 poäng i 5mot5 i ett defensivt lag är riktigt vasst. Han fick ju dessutom inte så många möjligheter att få "gratispoäng" i tom bur, antar jag.

Anders Berg: Hade hoppats på lite mer spets och inte ytterligare en grovjobbare.
Laget för nästa år känns lite mellanmjölk än så länge.

Tittar lite på poängligan 5v5 från denna säsong. Ser t.ex. att Ölund gjorde 17 poäng och Rohdin gjorde 16. Ser för övrigt att Kellman gjorde 29 poäng 5v5 och med det kom han på 8:e plats totalt! Som en jämförelse gjorde Palushaj 31 poäng.

Kommer A.Boqvist bli kvar hos er?

Rhodin - vilket mega "jaha". Räcker det inte med Ludvig Nilsson?

nu är inte johan stark klubbdirektör längre men ändå intressant att han svarar på en tweet om målvaktsfrågan i brynäs med "Känner mig lugn där 😊"

Inkazar: Det kan han kanske få. Men känns väl osannolikt om ni ska ha in två spetsforwards till.

majk: det kan ju faktiskt vara så att man tänkt Rohdin i en 2a kedja och i PP2. Ungefär som Paille.

Inkazar: Föregående säsong hade 32 forwards 30 poäng eller mera. Så drygt 2 per lag i snitt. Så svårt är det att komma upp i 30 poäng. Rohdin kommer antagligen inte göra det om han inte får en roll som topp-6 forward och mycket tid i pp.

« · 1894994 · »