1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750770 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Zzz:

Då får du ringa upp alla sportchefer i Sverige och berätta det för dem att de har fel då, för BZ är långt ifrån ensam med det tankesättet.

Det är väldigt få juniorer i SHL som får chansen som ordinarie i sin klubb på att bara visa upp sig någorlunda i J20. Det är i princip bara de som går tidigt i draften som gör det. Dahlin och Eriksson Ek exempelvis.

Eller såna som Lucas Carlsson och Marcus Ersson som var bra tvåvägsbackar med rätt storlek som öste in poäng i J20, för att sedan ta sin roller rätt när de fick chansen i Brynäs på grund av skador.

De flesta tar en ordinarie plats i SHL först efter de gjort bra ifrån sig via en utlåning i allsvenskan.

Jag vill också påminna dig om att Linus Ölund producerade bra mycket mer i J20 än Asklöf och Bjurström gjort. Kom också ihåg att såväl Bjurström som Asklöf och Adam Boqvist varit utlånad till Almtuna i år med rätt svaga resultat där.

Stuffbon: Dick? Då får du berätta vad du fått det ifrån...! Eller var det något du random kastade ur dig bara...?

Forsberg 1978: Jag tror han förstår att det krävs mer för att vara konkurrensmässiga.

Brynäsgubbe: Vi får hoppas det men jag litar inte på karln tyvärr skall tilläggas!

Just nu sitter vi på 14 forwards. Vad jag förstått det som kommer vi att ha 15 st vilket borde betyda en offensiv värvning till? Signar Hajen har vi 15, vilket utesluter fler offensiva värvningar? Om så är fallet, är jag oerhört tveksam till värvningen av Rohdin. Vi behöver mycket mer spets än bara Kellman, Danielsson, Hajen och Boqvist. Skulle däremot Hajen och Clark/Scott värvas ser det genast myclet bättre ut och värvningen av Rohdin framstår då som lyx. En offensiv med Kellman, Hajen, Boqvist, Danielsson och Clark/Scott skulle onekligen se intressant ut, även om jag skulle föredra en 6e spetsspelare istället för 2-3 breddspelare på bänken. Men att fylla första två offensiva kedjorna med spets rakt igenom kanske är för mycket begärt?

Kent747Socker: vi ska ha 15 spelande forwards. Dit räknar man inte Paille.

Så vi har egentligen 13 forwards på kontrakt.

Kent747Socker: Nej det ska in 2 forwards till.

{2064}: Det visar sig väl :)

Forsberg 1978: Bekymra dig inte, kompis. Vi får nog ett lag för 10-12 -klass nästa säsong med...

Inkazar:

Ok, tack för informationen. Trodde Paille var en av de 15. Är det två forwards in måste det vara hög klass. Hajen är en, frågan är vem nummer två blir? Skulle ni vara nöjda med Clark?

Skulle kommande nyheter kring spelare vara Andersén (Bertil stannar), Lindbäck, Rautio,Hajen och Clark/Scott skulle laget onekligen vara intressant, och på pappret bättre än denna säsongen.

Undra vem som tar huvudansvaret. Jag tror på Sjödda, men hoppa på något vassare.

Kent747Socker: Jag funderar lite på det här med Sjödda. Vi ger honom inte cred för att vara någon taktiker men hittills känns det som att Brynäs är det lag som stört Växjö bäst. Med defensiv, kontringar och "grit". Det känns som att det är ett sånt lag vi är på väg att bli med det här lagbygget, så frågan är om inte Sjödda kan vara rätt man ändå.

Berge: Ja jag får göra det, har du numren?

Se t.ex. Skelleteås 4:e kedja i matchen igår. Alla egenfostrade spelare ur en 97/98 kull. Samtliga dessa har redan gjort en par säsonger i SHL. Tror du dom gjort det om sportchefen fyllt på med 15-16 forwards vara 13-14 var seniorer?

Sen angående poängsnittet i J20 då har väl Asklöf producerat på en liknade nivå som Ölund. Bjurström hade säkerligen gjort det om han fått chansen att göra en hel säsong och inte hoppa mellan J20 och A-lag. Vad nu poängsnittet i J20 har med saken att göra.

Skrubben: Haha ja. Synd att han överhuvudtaget råkar skumma förbi det där när han kollar twitter... Har svårt för det här med folk som bedömer trupper innan de är spikade.

Peja: Han tog bort den nu ser jag. Men som du säger så tror jag att spelarna ser mer på sociala medier än vad man kan tro. Något att tänka på om man inte vill skrämma bort eventuella nyförvärv.

Skrubben: Verkar som vissa supportrar eller vad det är ser det som sitt uppdrag att få föreningen att se så dålig ut som möjligt..

SvennEG: "Verkar som vissa supportrar eller vad det är ser det som sitt uppdrag att få föreningen att se så dålig ut som möjligt.."

Snarare föreningen själv som ombesörjer det, kanske?

1) Låt säga att bengtzen tar in en ytterforward och en center. Här ska det va offensiv spets. Då ser det inte så himla tokigt ut om vi får in bra ersättare till Fälth och sunken + två vassa målvakter.
1.Boqvist-Scott-Little
2. Blomqvist-Kellman-Danielsson
3. Rhodin-Jensen-Bjurström
4. Alcen-Granström-Nilsson

2)Alternativ två är att Bengtzen tar in 2 ytterforwards av toppklass. Palushaj+Little? Då tycker jag att vi får tre vassa kedjor. Lyckas Bengtzen ta in bra ersättare för sunken och fälth + 2 vassa målvakter så ser det även bra ut här. Ett jämnare lag än vi haft tidigare helt enkelt.
1. Palushaj-Kellman-Boqvist
2. Little-Jensen-Danielsson
3. Blomqvist-Granström-Rhodin
4. Alcen-Westfält-Bjurström

Viktigaste blir att få in en tränare som kan driva och utveckla det här laget. Då tror jag att det blir tufft att möta Brynäs i ett slutspel. Vi har riktigt tunga pjäser att sätta in. Sedan kanske Paille kommer tillbaka som en joker? Jag känner mig positiv. Dock hade jag hellre tagit in en mer offensiv spetsspelare än Jocke Rhodin. Men han kommer att göra bra saker för oss. Är god för en 10+mål. Bra värvning.

Sen är ju inte silly klar ännu. Mycket kan hända. Vem vet om någon mer med kontrakt lämnar?

ellis: Visst är det så i en hel del fall, medan i andra tycker jag det går till överdrift med att leta saker att hacka o gnälla på.

ellis: Tror alla inklusive begriper att det behövs flera spetsförvärv för att börja prata om toppambitioner, men att börja jämföra Brynäs med Karlskrona? Come on...

en sak som talar för en bra säsong är just negativiteten, denna säsong var folk mer positiva också i media. finalen ifjol då var folk negativa innan säsongen började. samma 2012 så nästa säsong då jävlar xD

Peja: Angående Bengtzéns lagbygge så här långt. Många "arbetare" som säkert kan ta Brynäs till den övre tabellhalvan. Förutsatt att han ror hem en BRA målvakt.
Ändå känns det osäkert. Han har värvat in ett par spelare från det lag som bevisligen inte höll SHL mått. Nu är ju ett lag så mycket mer (eller mindre) än ett par spelare. Inget lag är ju starkare än sina sämsta spelare.Fast hur sexigt är lagbygget ur ett publikt synsätt. Lockar det folk till hemmamatcherna?

Jag tror inte det...Vi får hoppas att Bz levererar framöver...

Zzz:

Ja, och de spelar i fjärdekedjan och de fick chansen ifjol när SAIK hade mycket skador. Hur är det skillnad mot Ölund, Boqvist, Carlsson och Ersson som varit ordinarie i Brynäs i år?

Allvarligt?

Berge: Fast det där stämmer ju inte. 97:orna är inne på tredje säsongen och 98:orna på andra säsongen. Med 30 matcher eller fler.
Väg det mot Jesper Boqvist som är en större talang än samtliga, han fick chansen i slutet av säsongen 16/17.
Ölund har gjort knappt 1,5 säsong.

Att Skellefteås ungdomar spelar 4:e kedjan är precis vad jag önskar att våra juniorer fick göra.
Men kontentan är att Skellefteå inte fyller upp forwardssidan med en massa brunkare utan använder 4:e kedjan för att utbilda sina talanger.

Zzz:

Visa mig statistiken på det, tack.

För enligt eliteprospects var det endast en spelare i Saiks fjärdekedja som gjorde mer än 8 matcher i det du refererar till deras första säsong. Och det var Andreas Wingerli, som vad jag dessutom kan minnas mest var uppsatt som extraforward den säsongen.

Jag fattar fortfarande inte vad du surrar om.

Om du vill ha en renodlad fjärdekedja med juniorer utan erfarenhet av SHL-spel. Varför vill du det? Eller ville du att Ölund och Boqvist skulle spelat i fjärdekedjan i Brynäs den här säsongen? Varför vill du det?

De är ju inte den sortens spelare.

Boqvist fick dessutom chansen i Brynäs redan säsongen 15/16 när Bill Sweatt blev skadad, i förstakedjan.

Zzz: Helt rätt.
Om man har en junis kedja. Så har man råd att ha dyr spets i de andra kedjorna.
Som det vart iår.
Så har vi haft 200” Granis i tredje el fjärde.
Det är total idioti lagbyggande mässigt.
Vad kostar ett rookie komtrakt? 20”
Granis kostar som 10 Juniorer.
Va fan är det??

Granis får denna säsong på sig att visa att han vill vara i Brynäs. Annars..

mk:

Vad ska vi ta för spelare om vi får skador då?

För vi skador i år, som vi alltid får, kan vi sätta in Bjurström och Asklöf.

Plockar ni bort Mannberg, Rhodin och Nilsson så kräver det att Bjurström och Adklöv är ordinarie. Vad händer då om vi får tre forwards skadade i oktober? Vem mer än möjligen Solem från J20 kan göra jobbet?

Detta är antagligen något BZ och Sjödin har full koll på. Vi har ingen bra årgång med forwards i J20 nu, och då krävs det att bredden finns i A-laget. Vad hade ni sagt om vi helt plötsligt hade haft svårt att få ihop fyra kedjor i oktober?

Jo, då hade ni gnällt för att vi har för tunn trupp.

Precis som samma gaphalsar som skriker på Bengtzéns avgång nu skrek på Sundlövs avgång förr. Ni skriker och skriker och klagar och klagar. Och det är så jävla tröttsamt att läsa era argument om hur gräset alltid är grönare på andra sidan...

Ger Brynäs ett sånt himla dåligt rykte. Snart har vi ingen sportchef eller tränare som vill leda Brynäs.

Berge: Linus Lindström, Sebastian Olsson, Tim Söderlund, Andreas Wingerli. Om vi bara tar forwarssidan. 97-98:or som gjort 2-3 fulla säsonger.
Jag vänder på det, vem är Skelllefteås Mannberg, Nilsson, Liljewall och Caporusso?

Vilken roll hade Silfverberg initialt? Tror du han spelade i någon av toppkedjorna?

Jag skrev ihop en statistik tråd på twitter om Rohdin med lite olika fakta som kan vara intressant.

Här är första tweeten i tråden.

Berge: Nej jag gapar och skriker inte.
Jag bara ger min syn på det hela.
Men ta bort två av de som spelar i fjärde och ge platsen till junisar. Och UTBILDA spelarna i vad som behövs i A- laget.
Då har du två varje år som har chansen. Funkar inte det med dom. Då får man ge chansen till nya nästa år.

Zzz: Det är en balansgång det där. Sundlöv hade en övertro på juniorer medan Bengtzén aldrig skriver kontrakt med en junior förrän han fått visa upp sig i SHL och bevisat att han håller.

Zzz:

Precis som Brynäs har med Lucas Carlsson, Linus Ölund, Jesper Boqvist och Samuel Asklöf då.

Varav två fick så pass bärande roller att NHL-klubbarna vill ha över dem. Så nej, jag ser inte vad du är ute efter för logik.

Saiks motsvarighet till Mannberg och Nilsson bör väl vara Hetta och Pettetström.

Motsvarighet till Caporusso kan väl ha varit Emil Pettersson eller Andrew Calof eller Morgan Ellis, som man valde att inte satsa på, för att sen göra toksuccé i Växjö
och FBK som satsade på dem.

Även Saik har gjort mindre bra affärer. De kom trots allt inte så många poäng före Brynäs. Ifjol rök de i kvartsfinal mot samma lag som Brynäs slog ut i semin.

Den stora skillnaden mellan Saik och Brynäs ligger inte i hur de använder juniorer eller deras tredje eller fjärdekedjor. Det är att Saik hade en förstakedja med Möller, Lindholm och Lindström. Samt Bud Holloway och Ortio i mål.

Berge: Du tror alltså inte att Linus Ölund och Jesper Boqvist hade släppts fram tidigare i Skellefteå? När du ser vilka unga spelare dom släpper fram?
På samma sätt som Skellefteå jobbat under många år. Jesper Boqvist åkte ju till och med på turné till olika klubbar efter säsongen ifjol, vad tror du det handlade om?

Hetta väl motsvarigheten, men du måste väl se att Brynäs har väldigt många fler forwards av den typen som konkurrerar med juniorerna?

Skrubben: Så är det, det skrev jag tidigare också. Sen om det var övertro ifrån Sundlöv eller om det helt enkelt var en ekonomisk prioritering kan man fundera på.

Zzz: Skellefteå hade inte tagit in Thorell som stod i vägen för Ölund. Många verkar tro att typ Thorell är gratis men han kostade säkerligen ett antal hundra tusen under de månaderna han var i klubben, alla omkostnader inräknade. Helt bortkastade pengar när vi redan hade juniorer på plats som var bättre.

Skrubben: Fast tittar vi på i år så var det snarare regelverket som tvingade honom att skriva kontrakt med Bjurström och Westfält. De fick ju faktiskt chansen pga de många skadorna och inte för att någon seniorspelare bänkades.

Peja: Exakt det jag menar. Hur ska en junior kunna konkurrera ut en senior av hög allsvensknivå på träning? Men utfallet vet vi nu, tack och lov hade vi skadeproblem som gjorde att Ölund fick chansen och 6 månader senare vid starten av säsongen 17/18 ansågs han vara 2:e center. Det var slumpen.

När värvningen av modellen Thorell, Liljewall mfl. redan är gjord kan man ju inte prioritera juniorerna före av princip, det sprider knappast någon bra känsla i truppen bland dom äldre spelarna. Dessutom lär det sprida sig rätt snabbt om Brynäs försöker värva nya spelare i det segmentet som man defakto behöver.
Då hamnar juniorerna automatiskt som 14/15 forwards och får hoppas på skador.

Peja:

Samma Skellefteå som i år tog in Jimmie Ericsson och Fredrik Lindgren istället för att satsa på juniorer?

Problemet med mycket av den kritik som riktas mot Brynäs och BZ är att ni vrider och vänder på argumenten. Ni söke rimliga förklaringar till andra sportchefers agerande samtidigt som allt är svart/vitt med BZ.

Han gjorde en svag säsong i år. Men alla gör misstag, och just nu jobbar han verkogen hårt förn att rätta till dem.

Han har gjort 4 bra värvningar nu. Hur många värvningar har SAIK gjort?

Berge: Diskussionen gällande juniorerna har pågått sedan dag ett med Bengtzén så det har inget att göra med huruvida man gillar Bengtzén eller inte. Diskussionen pågick även under tiden med Sundlöv, vi var några som tyckte Sundlöv gjorde rätt trots att resultaten svek efter 2012. Vissa tyckte att man skulle skrota hela juniorsatsningen.
Om du tror att det handlar om någon smutskastning av Brynäs och Bengtzén så tror du definitivt fel.

Berge:
SAIK spelar final. 7 gånger på 8 år. Det vore bättre om de vunnit 7 gånger av 8, men vi har 2 finaler på 7 år, resten är inte mycket att skryta över.
BZ får godkänt när han presterar. 10, 10, 5, 10 inkl all turbulens är inte G i Gävle.
Hur ser planen ut inför 18/19? Mer av samma? Mer av det som inte fungerar?
10, 10, 5 , 10 och 10?

Zzz: så du kan ärligt säga att du försvarade Sundlöv när folk krävde hans avgång?

Mina erfarenheter är att det är samma personer som skriker på att folk ska sparkas varje gång. Till och med Bulan hade ju folk efter sig som tyckte han skulle bort från Brynäs.

Men ja, jag känner inte dig. Så du är kanske ett undantag.

Huruvida SAIK hade släppt fram Boqvist och Ölund tidigare är rätt irrelevant eftersom det bara är spekulationer. Men Boqvist fick chansen i Brynäs när han var nyss fyllda 17 och Ölund var väl 18. Sen att de inte blir ordinarie direkt tycker jag är en ganska sund inställning. Gör de det bra löser det ju sig till slut. Men att inte ha en plan B är väldigt naivt, i synnerhet med tanke på hur återväxten bland forwards i J20 ser ut till kommande säsong. Vi har ju inte direkt ett överflöd av Järnkrokar och Silfverberg i juniorleden nu.

Berge: Jag har varken krävt Sundlövs eller Bengtzéns avgång. Jag tror problemet är att du tolkar in en massa annat än att bara diskutera sakfrågan.

Jag tror du och jag får agree to disagree gällande juniorerna.

Zzz: "Men utfallet vet vi nu, tack och lov hade vi skadeproblem som gjorde att Ölund fick chansen och 6 månader senare vid starten av säsongen 17/18 ansågs han vara 2:e center. Det var slumpen."

Slumpen? Jag skulle snarare säga att det är andra faktorer som spelar in.
1. Är man för tunna framåt så har man inte "råd" att Riskera" poängtapp genom att ge unga spelare speltid. Nu var ju Brynäs ganska stabila hela den säsongen så det kanske inte spelade in just den säsongen Men i övriga säsonger så har ju Brynäs legat runt 7-11 mestadels hela säsongen.

2. Dålig förmåga att se talang i kombination med att VÅGA ge dem chansen. Istället så chansar man på en allsvensk spelare i Thorell. Vilken jag inte tror hade varit intressant för Bz om han spelat i nån annan klubb än Bofors.

3. Skador! Det har varit den absolut avgörande faktorn när det gäller att ge talanger speltid. Hade vi haft färre skador under slutspelet så hade knappast Westfält, Solem eller Asklöf fått speltid. Nu har de fått känna på hetluften och fått värdefull kunskap om vad som krävs för att vara framgångsrik i den typen av matcher. Alternativt ett litet uppvaknande om att det ÄR ett stort steg från att vara dominant i J20 till att hävda sin plats i A-laget.

Har kikat lite mer på stat och de videos från senaste åren på Rohdin.
Min bedömning är att man kan se han som ersättare till Paille (hoppas verkligen att han kommer tillbaka) Ungefär samma storlek och ungefär samma poängproduktion.
Rohdin Hat-trick
www.khk.se/gamecenter/qRh-1FvcnEjXf/articles/post

Rohdin Fight
www.youtube.com/watch?v=y6g0_Lp-Dic

Om vi kollar på några andra lags värvningar är BZ så dåliga som vissa påstår? Men de två sista Forwards måste vara spets.
HV71
M1: Felix Sandström
M2: Adam Åhman
M3: Jonas Gunnarsson NY!

B1: Kristofer Berglund
B2: Christoffer Persson
B3: Lawrence Pilut
B4: Alexander Ytterell
B5: Martin Fehervary NY!
B6: Didrik Strömberg NY!
B7:
B8:

F1: Mattias Tedenby
F2: Martin Thörnberg
F3: Anton Bengtsson
F4: Oscar Sundh
F5: Erik Andersson
F6: Isac Brännström
F7: David Ullström
F8: David Gustafsson
F9: Robin Figren
F10: Sebastian Wännström
F11: Max Wärn
F12: Pierre Engvall
F13: Joakim Andersson NY!
F14: Markus Ljungh NY!
F15:

Mora
M1: Christian Engstrand
M2: Mattias Pettersson
M3: Isak Wallin

B1: Viktor Amnér
B2: Erlend Lesund
B3: Daniel Grillfors
B4: Tomas Skogs
B5: Joakim Lilliehöök
B6: Adam Masuhr NY!
B7
B8

F1: Mathias Bromé
F2: Jacob Nilsson
F3: Emil Aronsson
F4: Matt Bailey
F5: Alexander Hilmerson
F6: Robin Johansson
F7: Emil Bejmo
F8: Jacob Lagacé
F9: Sebastian Hartmann
F10: John Persson
F11: Michael Haga
F12
F13
F14
F15

Malmö
M1: Oscar Alsenfelt
M2: Cristopher Nihlstor
M3: Tex Williamsson

B1: Jens Olsson
B2: Stefan Warg
B3: Carl-Johan Lerby
B4: Anton Mylläri
B5: Niklas Arell
B6: Malte Setkov
B7:
B8:

F1: Frederik Storm
F2: Nichlas Hardt
F3: Fredrik Händemark
F4: Lars Bryggman
F5: Johan Olofsson
F6: Daniel Zaar
F7: Max Görtz
F8: Axel Wemmenborn
F9: Christoffer Forsberg
F10: Robin Alvarez
F11: Emil Molin NY!
F12: Marcus Sylvegård
F13: Emil Sylvegård NY!
F14
F15

Timrå (Har många platser att fylla)
M1
M2

B1: Marcus Hardegård
B2: Hampus Larsson
B3
B4
B5
B6
B7
B8

F1: Filip Hållander
F2: Jacob Olofsson
F3: Lukas Enqvist
F4: Mattias Guter NY!
F5: Ludvig Rensfeldt NY!
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15

Berge: "Han har gjort 4 bra värvningar nu. Hur många värvningar har SAIK gjort?"

Eh!! SAIK spelar fortfarande den här säsongen. FINAL!

Brynäs var i samma läge förra säsongen. Då presenterades Caporusso, varför vet ingen och vi vet hur det gick. Sedan presenterades även Melin. Vilket var positivt sett ur perspektivet att man visste vem som skulle träna laget. Det föll platt även det. Vems felet är kan man tvista om. Melin har ALDRIG misslyckats så grovt innan i någon klubb. Så jag anser att Bz har en stor skuld i detta.

I år tog man in Jimmie Ericsson för att man ville ha in rutin OCH den spelartypen och jag tycker inte att han har påverkat laget negativt.

Berge: Det är svårt att bedöma och jämföra varje värvning och junior. Det är lättare att bedöma ett mönster, en trend. Skellefteås 4 senaste säsonger jmf med Brynäs 4 BZ-säsonger. Där ser det ut som Skellefteå har haft fler rätt.

{7981}: Håller med. Ska man bedöma Brynäs värvningar måste man kolla hur konkurrenterna värvat. Inte många stjärnvärvningar så här långt. Danielsson kan tom vara seriens bästa värvning så här långt.

Mattson: Nja. Kan man verkligen göra det? Ett lag som har flera tongivande spelare under kontrakt kanske ser om sitt hus under helt andra premisser. Det kan ju till och med vara så att de har fullt i sina två topp linor och endast behöver komplettera med energispelare etc.

Kan man då säga att de har värvat sämre än Brynäs???

{6984}: Thorell tog ju Färjestad in av Brynäs efter dom hade sett hur han spelade med Brynäs i SHL. Även dom har ett bra J20 lag.

Finns otroligt många exempel i dom andra klubbarna med, men vi ser ju bara Brynäs
Men håller med att denna säsong vart det för många missar.

Nästa säsong tror jag Westfält, Bjurström kommer segla förbi några av seniorerna, det håller jag alla tummar för=)
Och så klart att Adam B visar upp att han ska spela på 6 backar.

Mattson: Sedan får vi väl se vad Växjö , SAIK kommer med och sedan har jag inte sett något bra till FBK och Frölunda. Har Luleå presenterat något nytt? LHC har mycket att gör om man kollar på deras trupp just nu.
Sedan hoppas jag BZ kan landa Hajjen, Scott och Andersen samt någon av Lindbäck Ericsson.

« · 1894994 · »