1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Horace76c:
Skulle vara synd (och konstigt, han har ju halvgamla barn som vuxit upp här) om Ove skulle avsluta i AIK när han spelat hela sin karriär här.
Molin...där har vi en gubbe vi kan tacka för mycket.

Peja:
Har kommit till sans nu efter en omtumlande säsong.
Mormor.... (varförihelvete mormor???).. jaa.... INFÖR säsongen gjorde han faktiskt bara ett misstag vad jag kan se.
...Sjödin.. man kan inte kontraktera en spelare på 42år (Snälla jämför inte med Chelios) ..det spelar ingen roll att han gjorde en kanonsäsong året innan, han må vara en ledare i båset och pappa till halva laget men det hjälper ju tyvärr inte i defensiven...
Att det med facit i hand fick såna här konsekvenser kunde jag däremot aldrig tro.

Huge: Det är väl därför som man borde kunna ställa krav på Sundlöv att göra bättre bedömningar än han gjorde vid t.ex Sjödin, målvakterna etc? Ja, laget i allmänhet, Brynäs kom sist och var en match ifrån att åka ur elitserien, det kallar jag ett dunderfiasko.

Tyvärr så har jag hört att Beaudoin ska stanna i Mora.

65selander: Eric Beaudoin, snälla... *håller tummarna*

Peja: "Det är väl Sundlövs jobb, och inte t.ex mitt, att kunna bedöma när en spelare i Brynäs trupp håller på att tappa stinget?"

Exakt.
Och vem tror du har de bästa förutsättningarna att göra en så korrekt bedömning som möjligt i det fallet?
Sundlöv/Boork eller en lekmannasupporter utan nån som helst insyn eller erfarenhet av lagbygge på elit- eller annan nivå?

wap.hockeysnack.com
Det Berglund glömde skriva var att en i deras sällskap påstod att Brynäs hade 4st nya men ville inte säga vilka det är. Om det nu är sant eller inte är en annan femma. En skall iaf vara Kanadensare.

Ser rubrikerna framför mig: "Brynäs panikvärvning gick i stöpet", "Supportrar visar känslor, panik på match"

www.eliteprospects.com/player.php?player=11849

Jajjen: Ja, att Brynäs har lite pengar är en myt som ledningen har hittat på för att kunna bortförklara sina konstanta misslyckanden.

Peja: höja dennes lön*

Huge: Det roliga i sammanhanget är att du hela tiden antar att Sundlöv är inkompetent i den bemärkelsen att han inte ska kunna antas ligga steget före oss här i diskussionsforumet. Det är väl Sundlövs jobb, och inte t.ex mitt, att kunna bedöma när en spelare i Brynäs trupp håller på att tappa stinget? Sundlöv vet mer och har därmed bättre förutsättningar att göra bra bedömningar, men ändå går det åt helvete.

Sundlöv har väl jobbet för att han ska kunna göra bra bedömningar i frågor som just denna? Att en elitseriespelare på 40+ skulle bli sämre var knappast någon högoddsare, att förlänga dennes lön var ingenting annat än absurt. Trodde Sundlöv att Sjödin skulle utvecklas, eller vad?

Samma på målvaktssidan. Där kunde dock även diverse lekmän på diskussionsforum konstatera långt innan att Sperrle/Korhonen-målvaktsparet skulle gå åt helvete, men likförbannat kunde inte en gammal stormålvakt och en tränarveteran inse det. Det är ingenting annat än dåligt.

Sjödin, Molin, Johansson (medan han var kvar) har fått varit kvar för länge. Nu väntar jag bara på att det ska offentliggöras att Brynäs har signat upp Danielsson på ytterligare fyra år utöver kommande.

Peja: "Det fanns all anledning för Sundlöv att inte behålla Sjödin. Framförallt borde han ha reagerat på den bisarra löneförhandlingen som familjen Sjödin höll på med... Att höja en 42-årings lön borde inte vara en självklarhet för någon sportchef. Redan då fattade man ju att Sjödin inte skulle ha kvar lika mycket gnista och inte vara lika bra."

Tvärtom. Det fanns all anledning att förlänga med Sjödda.
Han hade gjort en kanonsäsong och var lagets kapten och pådrivare.
Den "bisarra löneförhandlingen" var en uppförstorad historia som media älskar att frossa i. Visst, det fanns motsättningar och olika åsikter om hur mkt han var värd men den springande punkten var ju ändå att man var mkt mån om att behålla Sjödda på banan i ytterligare 1 säsong.
Och då tror jag inte att rykten och mediauppblåsta skriverier spelar så stor roll i slutändan. Huvudsaken var väl att man var överens om en skälig lön.

Vilken av dina kristallkulor var det som sa att han inte skulle ha kvar lika mkt gnista och inte alls vara lika bra som under förra säsongen?

lillovechkin: Träffae Per Och Jonas igår på Bjönnrikegård`n (Löfström alltså)

RavenLord:

haha, ja säg det. Jag tror faktiskt inte det behöver ta så lång tid, se hur det var i v-ås, där jävla skrålades det! Vi kanske måste få till lite fräsha ramsor etc. fan vet jag! Man har ju varit på matcher där stämningen varit på topp, undrar just vad som gjorde det då? Kanske skulle starta en läktarsida på nätet hmm, fast det klart om inget intresse finns....

brynäs08: Jadu den som visste det :) Kanske ska någon generationer dö ut...Men läktartraditionen går kanske vidare då man går på hockey med sin farsa som sitter tyst och muttrar.
Får starta en skola för unga oförstörda hur man ska vara på en match ;) (så om 10-15år kanske de kan bli fart men finns BIF kavar då)

RavenLord:

Men idioter finns det överallt, frågan är väl hur man får igång sittplats? Det ska ju vara kul och trevligt.

Anders Berg: Ja typ dem man sett försökt draigång ståklacken då man stått i den några få ggr som skriker kom iegn jävla idioter sjung,upp med händerna förfan är ni slut i skallen osv.
Jävla sån lust jag fick att följa den muppens önskan,,han fick nöja sig med att slippa en rak höger.
Även mot sittplats vrålade han och någon till massa skit så jag förstår att dom satt ner och sket i snorungarna.

Ja riktiga ledare som kan driva på vore helt okej

Verkar som en Finsk flagga på Elite prospects är lika med nått i stil med svanenmärkning/Nyckelhål osv att då är det kvalitets spelare...
Nog så Sundlöv tänkt då han plockat hit Finne efter Finne efetr att bara läst statestiken.

Anders Berg:

Klart ett bra spel är en god föruttsättning, men samtidigt det finns ju ett gäng andra lag som håller igång trots sviktande spel, det här är en fråga som jag anser är extremt viktig inför nästa säsong, läktarna får inte gapa tomma, det vore en biljett rakt ner i AS pga ekonomi.

Huge: "Peja hade inga argument för att Sjödda borde lagt av.
Jag argumenterade för att Sundlöv gjorde rätt som förlängde med Sjödda, genom att visa på Sjöddas fina insats förra säsongen.
Så vem är det som egentligen debatterar utan argument i det här fallet?"

Det fanns all anledning för Sundlöv att inte behålla Sjödin. Framförallt borde han ha reagerat på den bisarra löneförhandlingen som familjen Sjödin höll på med... Att höja en 42-årings lön borde inte vara en självklarhet för någon sportchef. Redan då fattade man ju att Sjödin inte skulle ha kvar lika mycket gnista och inte vara lika bra. Men Brynäs får man tydligen behandla hur som helst som spelare.

brynäs08:
Nja... gratis sprit är kanske det enda som får Brynäspubliken på bra humör? Nej, men kanske måste man ha några på varje sektion som kan dra igång publiken, å som vanligt: Bra spel är mycket viktigt...

blom23:

Ja men frågan är hur man får 6-7 tusen pers att följa?

Tja Höken! Har du någe bra idé?

Jaha, tror ni att Jesper Björck, nej förlåt, Johan Björk och Pär Bäcker blir klara nu i veckan?

brynäs08:

Ja absolut, det borde ju inte vara så svårt egentligen, bara flera hänger på iden.
Det är ju sånt man längtar efter, att få uppleva hög stämmning på hemma planen!

blom23:

Ja jag tror på allvar att skulle vi få ett drag som i Västerås skulle folk gå ur huse på matchdagar, en höjdpunkt! Det är ju så man får publik, en arena med sångfåglar och ramsor så taket lyfter! Bara tänk på hur spelarna skulle må, då skulle man älska sina hemmamatcher och vips, har vi 6 utespelare!

brynäs08:

Bästa förslaget på länge..
Vill också försöka få igång våran läktarkultur, Och det ordentligt!
Se bara på sista matchen i kvalserien, borta mot Västerås, tänk om det varit så hela säsongen hemma i Läkerolen, Oj oj.

Satan vad det hackas fram och tillbaka, tror ni någon av er kommer att ändra sin uppfattning? Läget är som det är och så länge Sundlöv sitter där han sitter är det han som fortsätter sköta inköpen av spelare. Kan inget ta tag i vår bedrövliga läktarkultur istället? Jag menar, det kan ju bara vi påverka, inte Sundlöv?

Så kom igen med bra förslag nu, ni är ju så grymt kreativa! =)

Huge: Apropå Sundlövs taskiga förutsättningar:

Omsättning 06/07
Färjestad 127
HV 71 124
Frölunda 120
Linköping 115
BRYNÄS 112
Modo 110
Timrå 87
Luleå 75
Mora 70
Djurgården 70
Skellefteå 62
Malmö 60
Södertälje 32

Vinstmarginal 06/07
Modo 10,0%
HV 71 8,1%
BRYNÄS 7,5%
Mora 5,0%
Frölunda 4,2%
Skellefteå 3,2%
Linköping 3,0%
Färjestad 2,4%
Timrå 2,3%
Malmö 0,0%
Luleå -2,0%
Södertälje -4,7%
Djurgården -7,1%

Eget kapital, mnkr, 06/07
Färjestad 78
Frölunda 65
HV 71 31
Modo 18,8
Mora 13,5
Timrå 8
BRYNÄS 7
Linköping 6,5
Skellefteå 4,5
Södertälje 1,2
Luleå 0,5
Malmö 0
Djurgården -4,5

Tabell 07/08
1 HV 71
2 Linköping
3 Modo
4 Färjestad
5 Timrå
6 Frölunda
7 Djurgården
8 Skellefteå
9 Södertälje
10 Luleå
11 Mora
12 BRYNÄS

Huge: Någonting åt det hållet, ja. Förutsättningarna, framför allt de ekonomiska, är grunden för hur man kan jobba som sportchef. Finns det inga förutsättningar, t.ex. skulderna är för betungande, då kan man ju inte sätta sig i den situationen att klubben så att klubben gör ytterligare förlust.

Dunc: Vet inte om jag uppfattat dig rätt, men föregående säsongs försök till nyförvärv var nog i stort sett samtliga mkt nöjda med vilket också visade sig i den optimism som fanns inför säsongen.
Fast du kanske tänker på dom som innan säsongen hyllade lagbygget men som nu med facit i hand sågar detsamma och gnäller på Sundlöv?

Gurra88: Normalt sett svarar jag aldrig på inlägg från skribenter av din typ.
Gapande tonåringar som mest är frustrerade över att favoritlaget inte vinner SM-guld varje år.
Och som namedroppar en massa sillyseasonalternativ utan att först ens ha kollat upp ifall spelaren ifråga ens är ledig.
Och som sysslar med nån sorts personlig kampanj mot i detta fall Sundlöv, utan några andra argument än att han "är värdelös".
Så känn dig hedrad denna gång att du får svar.

Huge: Samtidigt som ingen av er en aning om de ekonomiska förutsättningarna som är A och O för att kunna genomföra tänkta förstärkningar. Det visas om inte annat av föregående säsongs försök till förstärkningar.

Jajjen: " Jag har inte ansvar för Brynäs värvningar. Lika lite som jag har ansvar för hur regeringen sköter sitt arbete."

Nä.
Men samtidigt som du inte har nåt ansvar, ingen insyn, ingen uppfattning om vilka förutsättningar en sportchef har (tillgång på spelare, tilltänkta spelares vilja/ovilja att komma hit, ekonomiska krav från resp spelare samt hur mkt vår egen ekonomi tillåter vad gäller nyförvärv sett i relation till hur pengarna ska fördelas på lagbygget i övrigt osv osv,
så har du och många supportrar ändå djävligt tvärsäkra åsikter om att Sundlöv är och har varit en värdelös sportchef.

Och det är den sortens enkelspåriga svartvita tonårsanalyser jag retar mig på. Inget annat. Att Sundlöv missat en del genom åren säger egentligen inte så mkt iom att ALLA sportchefer oavsett lag har gått på minor.
Och där anser jag inte att Sundlöv skulle vara så mkt sämre än ngn annan.

GävleLasse: "Och så hittar du på något som han kanske skulle ha sagt bara för att du skall kunna klanka på honom. Bemöt de argument som skrivs istället för att fabricera ihop egna saker som de "skulle" ha skrivit..."

Peja hade inga argument för att Sjödda borde lagt av.
Jag argumenterade för att Sundlöv gjorde rätt som förlängde med Sjödda, genom att visa på Sjöddas fina insats förra säsongen.
Så vem är det som egentligen debatterar utan argument i det här fallet?

Att jag sedan i samma inlägg gjorde en liten reflexion över hur det sannolikt hade låtit härinne, utesluter väl inte att man samtidigt kan argumentera med sakskäl i sakfrågan i övrigt?

Det går faktiskt att föra parallella resonemang i ett och samma inlägg, trot eller ej....

mattiaskarlgren: Ja, Brynäs borde väl kunna bjuda över alla de NHL-klubbar som är intresserade av Leino...

mattiaskarlgren:
Dom borde ju värva
Oskar Osala Blues som är utan kontrakt och är grymt bra

mattiaskarlgren: Uppenbarligen är det fler som tänkt så, eftersom båda spelarna har kontrakt för nästa säsong.

garanterat redan någon som nämnt dessa namn men dom vore kanske inte helt fel? Iaf inte forwarden!

www.eliteprospects.com/player.php?player=7546
www.eliteprospects.com/player.php?player=7418

GävleLasse: Håller med. P3 har gjort sitt i Brynäs. Otroligt skadebenägen och inte riktigt bra vare sig offensivt eller defensivt.

Huge: Och så hittar du på något som han kanske skulle ha sagt bara för att du skall kunna klanka på honom. Bemöt de argument som skrivs istället för att fabricera ihop egna saker som de "skulle" ha skrivit...

GävleLasse: Jag svarade på Pejas påstående om att Sjödda borde ha lagt av efter förra säsongen, efter att ha varit en av lagets absolut bästa och viktigaste spelare.
Där håller jag inte med och det var poängen i hela mitt inlägg.

Var det så svårt att förstå?

Mackelito: Någon P3 vill vi inte ha tillbaka till Brynäs... *sheesh*

Dream Team: I Know...
Det är inte så att Henrik Petré är pg till till Brynäs , han gjorde ju enstark ssong i Ässät med 17 poäng och är kontraktslös är han intressant?

Mackelito: Förmodligen gäller nog inga andra klubbar än Timrå eller MoDo när flyttlasset vänder hemåt för Niklas med fam.

Mackelito: Ettårskontraktet Nordgren skrev på var en fortsättning i Rapperswill.

bobby:
Jonas Andersson är så gott som klar för Luleå....
Niklas Nordgren skrev på ett ettårskontrakt i februari...
Mikael Backlund Stannar i VIK om han inte åker över...

Så dessa tre kan ni sluta drömma om...

wap.hockeysnack.com
Br Löfström har upplevt en kväll med Selandr och Berglund. Är många Brynäsare på denna snöfläck och Månsson är värd en spottloska i motvind hos många.

Huge: Får du en stjärna i kanten av sundlöv när du slickar hans röv som du gör.. Och att Bäcker skulle vara en förstärkning jämfört med Hautonen så är den minimal isåfall.. Men som vanligt är du nöjd med allt som händer inom föreningen. Något måste hända, folk från styrelse och ledning måste rensas- så även pajasen Sundlöv..Vi klarar inte en kvalserie till. och som någon tidigare sa.. Bäcker är inte skillnaden mellan kvalserie och slutspel..

Huge:" Min inställning är att Sundlöv gjort ett fullt godkänt jobb med de förutsättningar som förelegat. Allt snack om hans totala inkompetens känns oerhört överdrivna och i många fall grundlösa."

Din inställning är orsaken till Brynäs förfall. Simple as that. Att saker skiter sej har inget med oss att göra. Allt annat än oss gör att vi misslyckas. Alltid och överallt har det med nåt annat att göra. Huge - ditt namn är misslyckande.

Huge: Vad menar du? Supportrarnas syn på värvningarna avgör om vi värvat rätt eller ej? Det är väl skit samma om jag eller nåt annat till pucko tyckte att Hauthonen eller Laitinen eller Janos var tidernas bästa värvning eller inte. Jag har inte ansvar för Brynäs värvningar. Lika lite som jag har ansvar för hur regeringen sköter sitt arbete. Jag har sett mycket läskigt men inget som dej.

"Innan man börjar kräva en ny Sportchef så kanske det vore på sin plats att komma med förslag på en ny."
Jaha? Det är vi på Hockeysnack som plockar fram alternativen? Du är tidernas största skämtare. Och då är Chaplin och Marx med i tävlingen.

Huge: "Antag att man nu INTE förnyat hans kontrakt i våras.
Hur tror du då att det hade låtit härinne efter årets bakslag?"

Du rajlerar vidare med dina påhittade scenarion om hur folk SKULLE ha gnällt. Din utgångspunkt är alltså att folk gnäller. Är det kärnpunkten i dina argument. Ta och diskutera BRYNÄS istället för dess supportrar.

Ett tänkbart scenario: Sjödda väljer att lägga rören på hyllan innan den här säsongen och Sundlöv som även han märkt att det blir ett storthål efter sjödda med tanke på hans insats under föregående säsong. Vad tror du om sannolikheten att man tagit in en ersättare för Sjödda? Kapital för denne hade frigjorts genom Sjöddas lön.

Hade ersättaren varit en "Hauthonen" så hade säkert folk önskat att Sjödda förlängt. Men är det då "gnällspikarnas" fel att Sundlöv återigen inte lyckats hitta en spelare som kan fylla tomrummet efter Sjödda?

« · 1033134 · »