Efter en omtanke när ja tittar på hur formationerna kan se ut så tycker jag att det ser lite bättre ut på forwardssidan än vad jag tyckte imorse. Vi saknar dock någon riktig poängspruta, men tror att om Lauritzen får hålla sig skadefri en hel säsong så tror jag han kan bli det.
Känns dock osäkert på backsidan, tycker det är dumt att chansa på att LJ kommer tillbaka till sitt forna jag. Tycker också vi är extremt känsliga för skador på backsidan, varken Berglind eller Djoos känns som några säkra kort. Men jag tycker dock det är rätt att satsa på Löf, han gjorde en kanonsäsong iår.
Harju - Järnkrok - Ollas
Widing - Nordquist - Lauritzen
Granström - Enterfeldt - Thuresson
Wännström - Hansen- Johansson
Gunderson - Bertilsson
Andersén - Jonsson
Sundquist - Löf
Extra anfallare: Lavander, Molin, Lindholm
Extra backar: Berglind, Djoos
brompe: Hela tanken är ju att vi ska fylla på underifrån och då kan vi ju inte tokvärva så att det inte finns platser för de unga att ta. Nu sansar vi oss här. Vi ska inte ersätta Silverberg och Larsson med bara Harju, Enterfeldt och Thuresson utan andra spelare ska också kliva fram. På backsidan så är det utmärkt att avvakta som Sundlöv gjorde sist och eventuellt ta in någon som inte tagit plats i NHL.
Redigerad kommentar
tobhund:
Lasse Jonsson kan väl omöjligen ersätta Ekholm då han redan spelar i Brynäs. Då är det väl snarare så att det är någon av junisarna som ersätter Lasse, eller?
Jonnson var petad långa perioder denna säsong och att han till nästa säsong skulle klara av att fylla luckan efter en av våra mest tongivande backar är jag mycket skeptisk till.
Jag hoppas att de operationer som ska göras på Lasse Jonsson gör att han kan komma tillbaka i det skick han var innan Gävle sjukhus sydde ihop trots att man bara gjort halva jobbet. Säsongen innan skadan och säsongen efter skadan gjordew LJ 9 resp. 13 mål. Att jämföra med Mattias Ekholm 10 resp 9 mål för de två senaste säsongerna.
Att Ekholm utsetts till bästa back i Elitserien har jag svårt att begripa. Jag tycker han är mycket övervärderad. Helt ok offensivt, men fruktansvärt farlig i defensiven. Dessutom kan han ej ta en smäll utan att titta vädjande mot domaren.
Med spel på den nivå som Ekholm ligger på nu kommer han aldrig att ta en plats i Nashville. Jag tror inte heller att han kommer att orka harva i AHL där motståndarna kommer att smälla på honom i alla lägen. Jag tror att det finns en mycket stor chans att Ekholm återvänder till Brynäs en bit in på hösten.
Jag tror att det är på detta sätt Sundlöv resonerar när han i detta läge väljer att inte värva en dyr ersättare till Ekholm. Han räknar med chansen att Ekholm återvänder, om han ej gör det och backsidan känns svag en bit in på hösten finns alltid möjligheten att förstärka under säsong. Brynäs kommer att vara ett attraktivt lag för både svenska återvändare och utländska spelare som regerande mästare.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
brompe: Håller helt med här
En tanke är att inte Thuresson kommer och istället köper en poängmaskin från finska ligan eller AHL. Tycker jag skulle vara bättre. Tycker vi har krigare så att det räcker nu.
Visst är det dyrt att ersätta Silfverberg och Larsson, förmodligen väldigt dyrt. Men vi kan absolut inte vara nöjda med värvningarna hitills. Vi behöver en riktig poängmaskin till nästa säsong, vi behöver inga fler krigare som gör 20 poäng per säsong. Vi har tappat Silfverberg och Larsson som tillsammans gjorde 90 poäng. Vi har ersatt dom med Enterfeldt och Harju som tillsammans gjorde 47 poäng.
Hur kan alla vara så nöjda? Utan Silfverberg hade vi inte vunnit guld. Vi kan inte ersätta honom med spelare som KANSKE levererar nästa säsong. Vi måste ha en spelare som har levererat flera säsonger i rad.
Och att Lasse Jonsson ska ersätta Ekholm. Sundlöv i ett nötskal.
Om Granström, Nordquist och Wännström blir kvar och Lindholm får
kontrakt, så lär en anfallare till, räcka gott och väl. För vi kan ju inte
ha en trupp a la Boork experimentet.
Lek med tanken att den sista anfallaren in blir Thuresson.
Då får vi den här anfallsuppsättningen.
11. Jesper Ollas
16. Sebastian Lauritzen
17. Sebastian Wännström
19. Calle Järnkrok
24. Mads Hansen
25. Martin Johansson
28. Elias Lindholm
29. Emil Molin
31. Jonathan Granström
39. Jonas Nordquist
41. Daniel Widing
62. Mats Lavander
XX. Andreas Thuresson
XX. Johan Harju
XX. Sebastian Enterfelt
Det lär bli hårt om platserna i laget (om alla är skadefria).
Men vi har ju en bredd som bör klara av åtminstone tre skador.
Lauritzen blir ju som ett nyförvärv jämfört med laget vi hade i slutspelet.
Om Andersén stannar så blir backupsättningen ungefär på samma sätt
som vi startade senaste säsongen. Men Simon Löf har ju gått framåt
rejält sedan i september.
Men för att vi ska lyckas lika bra som den här säsongen så kanske det
krävs att Ekholms ersättare, återigen blir Ekholm.
Ersätta Ekholm med Lars Jonsson... Pajasfasoner. Fast nu har jag ju lovat att inte skriva något negativt förrän vi släpper in första målet i första träningsmatchen 2012/2013, men här gör jag ett undantag - det låter ju som ett jäkla skämt!
Redigerad kommentar
arnio:Har heller inget emot att de får chansen, men 8 eller 9 backar känns inte som en avgörande fråga. Djoos är så ung och har knappt spelat seniorhockey. Jag hoppas och tror på honom, men jag tror inte det skulle skada att han vandrade mellan a- och J-truppen och kanske till o med lånas ut för seniorhockey som Berglind i fjol.
Men jag är inte den som sågar tänket, har bara ödmjukt en annan åsikt, så här långt ifrån Gävle och laget....
Sen är det lika bra att börja med mantrat inför i stort sett varje säsong.....In med en stabil back. En defensiv klippa...
Jo, jag vet att det funkade den här säsongen, jag har inte glömt att det blev guld...men men....
Redigerad kommentar
Zzz: Ja, jag antar att man räknar med/hoppas på Nordan och Granis när man skriver en forward till. Skulle de försvinna så blir det nog fler in. Likadant med Wännström verkar det som...
Men, men...tidningsskriverier är väl det sista man ska gå på.... :-)
Han nämnär inget om Nordquist där. Antar att det bara blir en till forward om han stannar? Hur som helst känns det lite osäkert med så få backar, vi gick ju runt denna säsong med en skadad back minst halva säsongen, och klarar unge Berglind att spela så mycket?
Sen tycker jag det måste in två forwards till, man kan inte ersätta Silfverberg, Larsson och Dackel med tre spelare då Silfverberg kräver mer då man inte ersätter av han rakt av med någon.
– Jag har något som kallas Hallux Valgus som gör att fötterna blir knöliga, vilket knappast blir bättre av att man pressar ner dem i ett par skridskor med jämna mellanrum, säger Jonsson.
Då förstår jag att han har haft ont för detta har jag haft och opererat mig för och det gör för jävla ont!
I dagens gd säger Sundlöv att man inte kommer att ta in någon ny back om Andersén skriver på. Djoos och Berglind ska få chansen. På forwardssidan ska en spelare in och sen får man se vad som händer med Wännström.
Spinningswede:
Det är ju trots allt Silly season. En leksing vid namn 667 skrev på Svenska fans att han hörde att det surrats om att Niclas Andersen skulle vara aktuell för Leksand under lunchen i Tegera Arena idag. Den som lever får se.
Vet inte om ni tänkt på det men nog känns det väl otroligt skönt att varenda gång man läser om Brynäs under Silly så finns epitetet "mästare" med i pressen.
"mästarna Brynäs värvar"
"regerande mästarna Brynäs jagar" osv
aldrig "bara" Brynäs....
SM-guldet har en förbaskat fin eftersmak mina vänner!!
Peja:
Skämdes när jag läste om att vissa " idioter " läs leksingar skulle på fullaste allvar tro att Lidas kommer " hem " som nån uttryckte sig. Vad jag vet spelade han väl i Västerås och har aldrig spelat i Leksand.
Har en ganska säker källa som säger att den här spelaren spelar i Brynäs nästa säsong.
Han ska tydligen ha blivit erbjuden ett jobb i föreningen efter säsongen också.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=25730