1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743369 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013

Lite kul...jag jämförde ofta Brynäs och IFK Norrköping här på GBn under en period. De var dock närmare tio år sen och likheterna mellan lagen har blivit något mindre...Inte minst genom GULDET !!!

Men just nu pågår i alla fall en diskussion i IFK:s supporterled om hur truppen bör se ut. Inte bara på namn-nivå utan också kategorinivå, Dvs spelare som är givna men kan försvinna, andra lovande på väg uppåt och en del utfyllnadsspelare etc etc

Erkänner att det inte tillförde namndiskussionen här nåt nämnvärt, men var lite kul för mig att återknyta till jämförandet... :-)

Jajjen: jaha okej ser ju lovande ut :D

Brynäs satsar ju nu på spelare man hoppas kunna stanna ett tag typ, Bertilsson, Löf, Ollas, Entreldt, Thuresson.  Men måste ändå finnas en blandning mellan Stommespelare, Rutinerade spelare och unga spelare :)
Skulle självklart gärna sätt nån mer stjärna i laget men truppen ser ändå intressant ut och ska bli kul att se hur laget funkar i höst! =)

Tyker det är lite ironiskt att när jag sa att jag hellre såg hanses än den där norrmannen skrattade typ folk åt honom, nu drömmer folket här ist om hanses

Clarence: Håller med. Bäst vore att satsa på mediokra, överåriga spelare som garantarat stannar resten av karriären. Vakna Sundlöv!

arnio ":Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?"

Har DU glömt att BIF nu förlorat Silfverberg, Larsson, Wännström och Dansk samt bara till låns får ha Järnkrok och Molin någon säsong till? Ingen av dessa är över 22 år och har spelat ordinarie i A-laget mer än som mest tre säsonger. Är inte det  aktuella bevis i flertal  på att klubben bara  temporärt, om ens det, på seniornivå får åtnjuta det man bygger upp underifrån?    

En lysande förstärkning vore Erik Hanses som jag tycker är Allsvenskans bäste burväktare.

HappyX3: Glömde

Felix Sandström - landslagsman U16

HappyX3:

Jonas Johansson - landslagman i U17

Anton Hedberg - bäst räddningsprocent J18 Allsvenskan norra

arnio: "Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?"

Det är ju över två månader sen, ju.

Slajsarn: Oftast brukar ES-klausuler aktiveras mellan fastställda datum om man har de i kontrakten. Detta eftersom ES-lagen inte ska kunna sno allsvenska spelare precis när som helst, det är t.ex väldigt få i de allsvenska topplagen som har ES-klausuler som är aktiverade mitt under pågående säsong. Forsberg borde ha en ES-klausul som är aktiverad just nu, men han borde även invänta draften och därefter ta ett beslut i samförstånd med den NHL-klubb som kommer att drafta honom.

Clarence:

"Brynäs utbildar med sin fina ungdoms- och juniorverksamhet men ingen eller någon längre "skörd av frukten" blir av. Ungtupparna drar ju från föreningen en efter en. "

Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?

Forsberg vore kanon att ha i laget!!

Molin - Linholm - Forsberg!! :D

men ja en målvakt är nog att prioritera. Sen lär nog det NHL lag som draftar Forsberg ha en del att säga till om oxå

mattias - 74: Filip Forsberg i all ära men vi skulle verkligen behöva Erik Hanses istället.

mattias - 74:Det lär han ha.

Huss:

Snackade med en Brynäsare här i Uppsala i går kväll som påstod att han hört att Sundlöv kontaktat Salo och erbjudit kontraktsförslag på Filip Forsberg. Låter ju konstigt eftersom Forsberg har kontrakt över kommande säsong. Han kanske iof har en ES klausul isitt kontrakt, men vet aldrig.

HappyX3: Tryggare och bättre välja en mer rutinerad och äldre målvakt. Med exemplet Dansk ser man ju hur mycket det är värt att hoppas och förvänta sig ha en ung talang som ska ta över. Brynäs utbildar med sin fina ungdoms- och juniorverksamhet men ingen eller någon längre "skörd av frukten" blir av. Ungtupparna drar ju från föreningen en efter en. 

Bra ålder och stor! kan absolut vara något för Brynäs! =)
Ser gärna en yngre målvakt som andremålis så vi har nått att satsa på för framtiden nu när Dansk Sagt..

men vill vi ha en rutinerad målis kanske Christabal Huet kan vara något? =)
www.eliteprospects.com/player.php?player=8702

HUr ser det ut för Brynäs J20 och J18 lag på målvaktssidan. Finns det någon ny talang på gång?

Kan detta kanske vara en back up till Honken ?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12807

Han står som free-agent.

Clarence: Klart att lönekostnaderna ökat med ett par mille och sedan saknar vi ju en målis med.

Clarence: Om du funderade lite på vad de nyförvärv vi fått in kostar i förhållande till de som försvunnit samt löneökningarna vid omförhandlade kontrakt så har du svaret på din fråga.
Sen brukar Brynäs ha en buffert för ev. nyförvärv i januari alt. återvändare (som t.ex. Ekholm).

Jaha, 3 miljoner extra till en spelartrupp som så när på en målvakt sägs vara komplett. Intressant. Är det till 13/14 eller något annat år framåt i tiden de pengarna öronmärks då? Eller ska det i september eller när det nu var bli en målvakt i den prisklassen??

Jävlig synd....men ganska väntat.

adrenalinerush: kanske kan roffa åt oss tim Sandberg från djurgården? Om han nu fortfarande är tillgänglig?

KevinNa : Backlund funkar väl i nödfall ;) en helt okej backup till Honken ..men hoppas på nått bättre :)

adrenalinerush: FBK letar ju målvakt oxå så att Salak går dit känns inte som någon hög oddsare. Känns som att det inte finns så många lediga målvakter på marknaden så det bästa alternativet kan nog vara Backlund. Får se vilken kyla Sundlöv har om han fixar någon snart eller väntar...

BIF96: absolut! Men blir väl Färjestad om han väljer es -_-.. Inte bara för han spelat där förr men lär få x flera matcher i Färjestad än i Brynäs.

Det här skulle vara rena rama drömvärvningen!:)

tompap71: Okej då stämmer det ju

atilla:

Växjö kommuns krav för att ge Lakers 18 milj./år i bidrag var att 4 av dem sattes undan i en fond för ev. framtida ekonomiskt svåra tider. Kanske du hittar förklaringen där.

Sen undrar jag också hur växjö kan bara ha 6 mille i kapital, när de gjorde en vinst på 10 miljoner? Eller har dom kanske använt en del av de pengarna för att betala av deras skulder...?

dreamland: Tack.

Förstår inte hur aik kan ha så mycket kapital? Dom har väl varit nära konkurs flera gånger bara för några år sedan?

dreamland: Ja Frölunda har kanske insett att gamla finnar kostar kosing:-)

Växjö +10 mille hade det stått -10 mille hade jag förstått jävla äckellag!

Tack så mycket att du postade detta det var intressant!

Redigerad kommentar

dreamland: Brynäs har alltså det 3:e högsta egna kapitalet i Elitserien....borde kunba hålla oss i toppen ett par år iaf :)
Frölunda -20 miljoner....totalt -60 miljoner de senaste 3 åren

atilla: 14:45 1) Hur gick ni ekonomiskt det gångna året?
2) Hur mycket har ni i eget kapital?
annons:

AIK
Peter Mellqvist, ordförande
1) Det blir lite komplicerat eftersom vi har ändrat räkenskapsår, men jag ska inte tråka ut dig med en massa ekonomiska termer. Men den bästa siffra jag kan ge dig är att vi går drygt fyra miljoner plus i vårt AB.
2) Drygt 24 miljoner.
Brynäs
Bo Bylund, ordförande
1) Brynäs plussade hela 14 miljoner kronor efter det framgångsrika SM-slutspelet, som gav guld.
2) 25,2 miljoner.
Djurgården*
Mats Larsson, ordförande
1) I praktiken hamnade vi på kring noll, men i och nedflyttningen blir det ytterligare kostnader vilket gör att vi hamnar på minus. Hur mycket vet jag inte, men det ska vara klart inom några veckor.
2) 6 miljoner inför säsongen.
Frölunda
Mats Grauers, ordförande
1) Vi är inte helt klara, men vi släppte en prognos tidigare som pekade mot ett minusresultat på mellan 20 och 25 miljoner och den ser ut att stämma. Vi ser ut att hamna kring minus 20 miljoner.
2) Vi hade 35-40 miljoner inför säsongen och hälften är väl kvar ungefär.
Färjestad
Håkan Loob, klubbdirektör
1) Jag skulle tro att vi hamnar kring noll.
2) Vi har runt 65 miljoner.
HV 71
Hans-Göran Frick, ordförande
1) Vi gör ett minus på 1,5-2 miljoner.
2) 37 miljoner ungefär.
Linköping
Christer Mård, ordförande
1) Vi gör ett plusresultat. Sedan om det blir 200 000, 300 000 eller 400 000 vet jag inte. Men där någonstans.
2) Runt åtta, tio miljoner.
Luleå
Thor Stöckel, vice klubbdirektör
1) Vi gick plus 6,1 miljoner i koncernen.
2) 15,1 miljoner.
Modo
1) Enligt Sportbladets uppgifter gör föreningen en förlust på mellan 1,5 och två miljoner.
2) Tio miljoner på föreningen inför säsongen.
Rögle**
Officiella siffror
1) Minus 1,5 miljoner kronor.
2) Plus 3,1 miljoner kronor.
Skellefteå
Pär Nordlund, ordförande
1) Jag kan avslöja att det gick väldigt, väldigt bra. Men hur mycket kan jag inte säga. Vi har årsmöte den 20 juni och släpper siffrorna då.
2) Inför säsongen hade vi nästan 15 miljoner – och nu är det mer.
Timrå
Lars Nolander, klubbdirektör
1) Vi går plus 491 000 kronor.
2) Efter förra bokslutet hade vi 1,9 miljoner och efter årets resultat har vi 2,3 miljoner i eget kapital.
Växjö
1) Plus tio miljoner.
2) Knappt sex miljoner.

* Djurgården spelar i allsvenskan 2012/13. ** Rögle spelade i allsvenskan 2011/12.

Någon som har aftonbladet plus? Vill läsa  http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article14995437.ab?teaser=true men vägrar betala för något som aftonbladet skriver. Om någon kan posta hela artikeln här eller skicka den till mig i meddelande så vore det snällt.

KevinNa :

En bra grovjobbare, men inte direkt nån som producerar poäng.

Påhlsson tillbaka i Modo. Bra värvning för dem!

http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/pahlsson-tillbaka-i-modo/

Clarence:Säsongen kan ju knappast vara misslyckad innan den ens har börjat, jo förresten det var ju förra också vid den här tiden på året....kappan är till för att vändas.

Clarence: "Men den mest obotlige optimist kan väl knappas påstå att Brynäs förutsättningar är bra om en halv A-lagstrupp byts ut från guldsäsongen?"

Precis! Där har du grunden för vilka krav/förhoppningar man kan ha på nästa säsongs upplaga av Brynäs. Personligen så hoppas jag på semi. Fast jag sätter inte så stor vikt vid kust det resultatet utan vill hellre se att våra unga killar lyckas att ta steget upp till A-laget.
Att halva laget byts ut får man ta som ett gott betyg och bevis för att spelare utvecklas i dagens Brynäs. Nåt som borgar för att även denna säsong kan bli kul att följa.
Även om det inte räcker hela vägen till guld.

Clarence:

Hur definierar man en "misslyckad säsong"

Till hösten startar en ny säsong, tolv lag som alla gärna VILL vinna sm-guld. Jag skulle tro att 7-8 st av lagen har en skaplig chans att vinna..... men då skall mycket stämma på vägen.

Gruppen skall fungera o trivas ihop - mental o fysisk förberedelse - inte få för många skador på ledande spelare - att några spelare överträffar sig vad gäller förväntningar - att nån junior tar ett rejält steg från förra säsongen - men framför allt...... man måste ha en dos tur för att vinna nånting, domarbedömningar, stolpträffar m.m.

Så till frågan...... alla de lag som INTE vinner guld har alltså gjort en misslyckad säsong? Jag tycker nog att det är en lite grovhuggen åsikt..... men, alla vi fans har ju rätt till vår egen förväntning på laget.

Slajsarn:" Hade Brynäs det mest namnkunniga laget förra säsongen?"

Nej, det hade de inte. SM-guldet kom som en jättesurprise för mej och säkert de flesta andra.

Domedagsprofetior? Inget nytt SM-guld ett misslyckande? Beror på vad man har för målsättning det. Brynäs uttalade på förhand att man satsade på guld säsongen som gick. Det var starkt och en stor överraskning att man infriade detta. Har man samma målsättning också i höst, vilket ett regerande mästarlag bör ha, men inte lyckas vinna den här vintern är det självklart ett misslyckande.

Men den mest obotlige optimist kan väl knappas påstå att Brynäs förutsättningar är bra om en halv A-lagstrupp byts ut från guldsäsongen?

Clarence: Så vad skulle vara skilnaden mellan en "överbliven, okänd och opålitlig" målvakt än Dansk som aldrig testats i ES?

Jag tror inte at Pecka har några större problem att sätta sig in i en ny målvakts olika behov vad gäller de brister eller detaljer som behöver gnuggas extra på. Han är ju "topnotch" när det gäller målvaktstränare i sverige.

Det är fan helt otroligt att sitta och läsa dina domedagsprofetior där du i princip skriver att allt annat än SM-guld är ett misslyckande. Jag ställer frågan och hoppas få ett svar MED motivering.

Hade Brynäs det mest namnkunniga laget förra säsongen?

Alla lag går igenom generationsväxlingar. Det ovanliga just nu är att Brynäs tvingas generationsväxla med killar som knappt fått skäggväxt. Men det är inte Sundlövs fel utan Hockeyligans och IIHF's fel att de inte haft modet att vara tuffare jämtemot NHL och KHL. Pengar finns, det är uppenbart så då ska de fan betala ett marknadsmässigt pris för de spelare de lockar över. Det skulle inte drabba någon franchise ett jota ekonomiskt om man tiodublade ersättningen. Skillnaden skulle vara att deras "slit och släng"mentalitet skulle bli mer kostsam. Då skulle de få ta det lite lugnare med sina locktoner.

Så att sitta och kasta skit på Sundlöv som måste jobba med såna avtal emot sig är bara så fel.

Berätta nu om DINA framgångar i livet.

Du måste ju vara mästare i  n å n t i n g, i och med att du sätter så höga krav på Brynäs, som ÄR regerande mästare...

Clarence:"Bara lugn,arnio, huge m fl vet bäst och att det inte är nån fara på taket för Brynäs hur många spelare man än mister. Själv är jag stum över utvecklingen men tänker härmed inte yttra mej  mer i ärendet."

Jasså, det enda jag skrivit sedan det blev klart att Dansk drar över pölen är:

"Ja herregud vilken cirkus, bara att gilla läget och ta det som det är. Även om våra spelare försvinner så kan ingen ta ifrån oss att vi är svenska mästare."

Det är givetvis inte direkt bra för brynäs när bra spelare försvinner men sådan är sporten och det är bara att gilla läget och lita på att  Sundlöv gör det bästa av situationen. När det gäller Dansk så är det ju inget tapp från A-laget då han aldrig haft något kontrakt eller någonsin spelat en match. Konstigast i detta fall är hur Dansk har uttalat sig i media och för detta så ska han ha ris för det såg inte bra ut.

Clarence: För din del är det väl rätt ointressant ifall Sundlöv tvingas vänta till nån vecka innan seriestart eller om han fixar en målvakt nästa vecka.
Du kommer ju ändå att gnälla...

Huge: Jaaa, vilken lysande idé. "Honken" får köra ensam fram till nån vecka före seriestart och så kompletterar Sundlöv i sista momangen med en överbliven, okänd och opålitlig restprodukt från NHL... 

Forzzen: Ja, utan att ha nån större koll på AS och om det kan finnas nåt av värde där så brukar väl de flesta målvakter under ES-status ha nån sån klausul inskriven i kontraktet. Är nog mer eller mindre standard i dagens läge, även när det gäller utespelare.
När camperna och slagsmålen om ordinarie platser i NHL dessutom brukar lösgöra en del alternativ så ser jag ingen större fara på taket än så länge.
Som sagt: det är mitten av juni, inte mitten av september.

Huge: Nu vet inte jag vad reglerna säger, men brukar inte dom allsvenska (spelarna) i detta fall målvakterna ha något inskrivet att om ett elitserie lag är intresserad så får man gå?. Vad jag sett finns där många bra målvakter. I så fall tror jag att det finns dom som vill klättra upp ett steg.

KevinNa : finns väl inte så mycket just nu kanske.. Synd att Riku Helenius skrev på för Tampa bay, hade gärna sett honom i Brynäs. :)

Någon som hört något rykte om andra målvakter nu när det inte blir Dansk? Är väl bara vi och FBK som letar målvakt. Drömvärvningen vore ju såklart Eddie Läck men det är inte aktuellt i dagsläget =)

Tror som många andra här att Johan Backlund kan vara ett bra alternativ. Rutin och etablerad. Vi får se hur Sundlöv tänkt sig!

bifhjärta: "om du är verksam i "gamet" som du så fint säger det, så vet du väl att målvakter vet om att Brynäs Måste ha en målvakt och då blir alla plötsligt lite dyrare..och med det alternativen än färre"

Ligger absolut nåt i det resonamanget, men bara om det verkligen hade brunnit i knutarna sas.
Men gör det verkligen det i mitten av juni?
Möjligtvis om Dansk hade bestämt sig först i början av september och Sundlöv hade väntat ut honom utan att samtidigt jobba med alternativ.

« · 1505726 · »