1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746259 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013
Slajsarn: Visst är det så, men där tycker jag isf att man kan vända på steken en aning.
Bristen på konkurrens när det gäller Löf gör ju samtidigt att han rimligtvis borde ha fått jätteproblem när chansen väl dyker upp pga ex skador på nån ordinarie back, men där har han ju faktiskt tvärtom visat sig hålla måttet och mer därtill.
Jag tycker iaf att han varit jämn och bra i nästan varje inhopp och när han nu blivit lite mer permanent i laget så har han växt ytterligare.
Summa summarum blir ändå att det känns som att chansen att ersätta en spelare som Rohdin med nåt som är någorlunda likvärdigt, är större än att det ska ske med ex Löf.
Vi har ju som sagt både Lindholm och Molin som bankar på dörren och säkert vill in jävligt snabbt och det dom har visat hittills gör att man iaf inte är speciellt orolig för återväxten och att Rohdin kommer att saknas om han nu försvinner.

Tror Fahlman att Goren blir taskigt behandlad? Då ska han passa på att titta på Silfverberg och framför allt Järnkrok. Att Kroken inte har varit tvungen att gipsa händer och armar är ett mirakel.

Såg att Jimmie Ericsson och Jocke Lindström spelade över 24 minuter igår, Holloway drygt 22. Silfverberg lirade 16 minuter. Har Skellefteås bästa lirat så här mycket varje match lär dom ju vara på väg neråt efter 14 matcher på 30 dar.

Jajjen: Därför att dom spelade så mycket beror ju på att dem fick spela pp halva matchen, medans silver inte spelar bland dom allra mesta i bp

atilla: Japp, men hursomhelst fick deras bästa spelare slita igår. Jocke Lindström har spelat mer än en timme mer hockey i slutspelet än vad Järnkrok har gjort. Man kan ju hoppas att det märks till slut.

Anders Blank:

ANUS!

Anders Blank: Den typen ska INTE spela i Brynäs. Duktig tekniker men skitmänniska.

Anders Blank: ANUS!!

Bissett_19:Ja, lite inne på Anus jag å, ville bara kasta ut en liten blänkare om att Malmö grinar till sig nu och kanske måste omförhandla Klasens kontrakt...

Montén klar för Timrå... Betyder nog att Brynäs också förstärker ledarstaben till nästa säsong!

Peja: Varför?

sylf: Mrmadhawk skrev väl att Gunnar Persson ryktades till Timrå. Och det är väl allmänt känt att han är aktuell som assisterande tränare i Brynäs...

Huge: angående Rhodin så kan faktiskt hans utspel i pressen ligga honom i fatet. Tommy hyllade en spelare som Joakim Carlsson för det sätt han hanterar lite istid utan gnäll och att han alltid gör allt för laget. Att ha spelare som vädrar missnöje med den istid de får är kanske inte det optimala.

arnio:

På vilket sätt tycker du att han vädrar ut sitt missnöje i pressen?Han berättar verkligen bara fakta på journalisternas frågor,att Brynäs inte vill förlänga hans kontrakt,men han stannar gärna.

Jag är lite kluven kring Jocke,för några veckor sedan hade jag sagt dumpa med tanke på den säsong han haft.Men hans slutspel har verkligen imponerat.Skulle vara otroligt jobbigt att se Jocke i en annan klubb och blommat ut riktigt ordentligt.

Bissett_19: Det är väl främst detta: "– Jag har sagt att jag vill fokusera på den här säsongen först och främst. Jag trivs jättebra i Brynäs och Gävle men det är samtidigt viktigt att jag får speltid."

Att han pratar om att han vill ha mer speltid kan ju vara negativt för honom antar jag, kanske han bara svarat lite oförsiktigt på frågorna.

Min utgångspunkt är i alla fall att Sundlöv bör erbjuda alla i detta fantastiska lag nytt kontrakt.

Redigerad kommentar

arnio: Vem är Joakim Carlsson?

BRYNÄS
TRUPPEN 12/13:
Johan Holmqvist, 33, mv – 12/13
Niklas Svedberg, 22, mv – 12/13
Simon Bertilsson, 20, b, – 12/13
Ryan Gunderson, 26, b – 13/13
Lars Jonsson, 30, b – 12/13
Simon Löf, 21, b – 13/14
Jörgen Sundqvist, 29, b – 14/15
Mads Hansen, 33, f – 12/13
Martin Johansson, 24, f – 12/13
Calle Järnkrok, 20, f – 12/13
Mats Lavander, 32, f – 12/13
Jesper Ollas, 27, f – 12/13
Daniel Widing, 29, f – 13/14

DE ANSLUTER:
-

DE LÄMNAR:
Andreas Dackell, 39, f – slutar

DE HAR UTGÅENDE KONTRAKT:
Niclas Andersén, 23, b
Jonathan Carlsson, 23, b
Mattias Ekholm, 21, b, tillhör Nashville Predators
Jonathan Granström, 25, f
Johan Larsson, 19, f, tillhör Minnesota Wild
Sebastian Lauritzen, 28, f
Jonas Nordquist, 29, f
Joachim Rohdin, 20, f
Jacob Silfverberg, 21, f, tillhör Ottawa Senators
Sebastian Wännström, 20, f, tillhör St Louis Blues

Anders Blank: Fy fan vad tragiskt med Malmö, jag lider verkligen med deras fans även om man kanske hade på känn att Stenbecks inträde inte skulle få ett roligt slut. Jag får rysningar när jag läser vilken soppa det handlar om och hur transaktionerna har gått. Stefan Nyman har nog gjort sitt som ledare i hockeysverige och Thomas Sjögren verkar vara en riktig skojare, någon som vet om han har någon klient i Brynäs? Läste någonstanns att Frölunda vägrade göra affärer med Sjögren och om klubbarna gick ihop om sånt skulle dom rätt snabbt städa bort oseriösa agenter från den svenska marknaden. När ska Malmö förstå att tiden när quick fix lösningar fungerade är över.

Kontinuitet och långsiktighet är modellen!

Zzz: Den där clownklubben skulle lagts ner förr länge sen!!! Ja stackars fans!

Redigerad kommentar

Zzz: Tragiskt? Inte det minsta, de har valt att köra med kortsiktiga lösningar i 15 års tid och fansen var väl överlyckliga när de trodde att token Stenbeck skulle komma in som en frälsare, trots att alla kände till hans track record och okunskap gällande hockey. Finansiell doping har aldrig givit bra resultat.

Brynäs modell där intäkterna kommer från flera mindre sponsorer och från fansen är mer långsiktig och faktiskt mindre riskbenägen i sämre tider.

Huss: Ja men jag tycker fortfarande att det är tagiskt för fansen. Visst kan man ifrågasätta hur lämplig Stenbeck är, men med rätt ledning så klarar man ju av honom som person eftersom det gäller att följa kontraktet. Som det verkar vara nu så har ju Stenbeck betalat in det han ska (och mer därtill) enligt kontrakt bara det att Nyman har kört lite på sidan om. Jag tycker bara synd om fansen som kan vara något godtrogna men dom borde kunna lite på en, i allfall på papperet, väldigt kompetent styrelse och hur dom tillsätter klubbens ledning.

Redigerad kommentar

Zzz: ..."och Thomas Sjögren verkar vara en riktig skojare, någon som vet om han har någon klient i Brynäs?"

Rätt säker på att Sjögren är Ryan Gundersons agent.

Peja:

Det stämmer.

arnio: Jo, T.Sjögren var definitivt Gundersons agent när han skrev på för Brynäs. Jag skrev "rätt säker" eftersom jag inte är 100% säker på att Gunderson inte har bytt agent, men det absolut mest troliga är ju att han fortfarande har Sjögren. Särskilt med tanke på att han förlängde med Brynäs. Men det är inget konstigt med att ha en av Sjögrens spelare i truppen, det har ju nästan alla ES-klubbarna.

arnio: Håller med Bisset här. Tycker inte att Jocke gnäller, mer att han nyktert konstaterar att han måste få mer istid för att utvecklas. "Utspelet" kan ju också vara ett resultat av att han redan vet och fått besked om att det inte blir nån fortsättning i Brynäs nästa säsong, då kan man ju isf kosta på sig lite "gnäll", om man nu vill tolka hans uttalande ur det perspektivet.

Knepig sits som Sundlöv sitter i just nu och det är väl det här som är lite av medaljens baksida när man spottar fram lovande spelare och samtidigt riskerar att förlora flera riktigt bra spelare nästa säsong. Allt kan ju inte ersättas med spelare som är i Rohdins utvecklingsfas. Handlar förstås även om ekonomi, även om vi borde ha råd att handla en del nästa säsong.
Kan ex tänka mig att man gärna vill ha Nordan kvar men att prislappen är saftig och nåt som Nordan inte är beredd att rucka på.
Då kan man ju lägga Rohdinpengarna på Nordan och istället plocka upp nåt underfrån, bara som ett exempel på hur man kan tänka sig att tankarna går hos ansvariga.
Och som lök på laxen så vet man ju fortfarande inte hur det blir med ex Järnkrok och Wännström, när det gäller ev NHL-spel.
Mkt att tänka på för Sundlöv men det är iaf betydligt angenämare problem än vad han brottades med för ett par säsonger sen...

Zzz: Håller med om Malmö. Vem fan hade inte tackat nej om Stenbeck istället hade varit brynäsare och öppnat sin kassakista för Sundlöv?
Inte Stnebecks fel att det gått snett och det får supportrarna nu sota för.
Klart att klubben till viss del får skylla sig själv när man verkar ha prioriterat fel och kanske borde ha scoutat ordentligt på ledarsidan i första hand, innan man går ut och handlar spelare.
Jag menar, för Stenbecks miljoner borde väl nån ansvarig ha kunnat hitta ett bra ledarteam på isen?
Känns som att man börjat bygga huset i fel ände och startat med taket och helt glömt bort grunden...

Den här spelaren skulle vara den perfekta ersättaren till Silfverberg.

BIF96:

På vilket sätt skulle en 31-åring på nedgång vara en perfekt ersättare till Silfverberg?

Huge: Men Stenbecks track record? Jo, jag hade dragit öronen åt mig direkt.
Speciellt när pengarna knappast slussats via styrelsen utan bara slängts vind för våg utan någon strategi överhuvudtaget.

Brendl vill fortfarande komma tillbaka till Brynäs.

Förresten är det bara jag som tror att Klasen kommer att hamna i Växjö?

Peja: Jag skulle inte vilja se Brendl i BIF, visst han kanske fortfarande kan göra mål men hans back-checking är obefintlig och han har ju inte blivit yngre heller.

www.eliteprospects.com/player.php?player=1217

Daniel Grillfors lämnar HV. Kan han vara något för Brynäs ?

Huss: Beror väl isf på vilka ev krav Stenbeck hade ställt innan jag skulle börja fundera på att dra öronen åt mig eller inte.
Men jag kan inte se nåt som helst läge där det är dumt att tacka nej till en jävla massa miljoner om det inte finns några mer förbehåll än "gör vad ni vill med pengarna, det skiter jag i, det är ni som har hockeykompetensen och vet bäst när det gäller vad pengarna ska användas till".
Som sagt: det är väl isf ansvariga i föreningen som ska lägga strategin och inte Stenbeck.

micke63:

Det var ju riktigt oväntat,med tanke på den fina säsong Grillfors haft med istid,samt att han producerat bra från sin backplats.

micke63: Känns inte sådär jätteupphetsande direkt.

Huge: Problemet med Stenbeck och liknande "välgörare" är att det inte är den roll du beskriver som de vill ha. De vill vara med och styra och synas, ta t ex Ejendals värvning av Belfour som fick som konsekvens att Läck kom till oss året efter.

Dessa herrar begriper för lite om sporten och deras drivkraft att fixa spektakulära saker kan drabba det sportsliga hårt. Glöm inte heller att anledningen till att Stenbeck lämnade LHC var att det var en förening där han inte kunde köpa in sig och få "nåt att säga till om". I Malmö hade man bolagiserat och där fanns chansen att köpa sig en majoritet.

Bissett_19: Grillfors känns som en helt Ok värvning, är även förtjust i Torp som tydligen inte bestämt sig för om det blir en fortsättning i Timrå eller nåt annat.
Den här killen vore inte helt fel om han nu vill hem, det lär iaf knappast bli Djurgården...

Bissett_19: Tyvärr tycker jag att det luktar KHL om detta. Om ej, för mig får han gärna komma till Gävle. En mycket rejäl back som gör nytta alla dagar!

Huge: Han hade ju gått till DIF om de hade spelat i Elitserien... En fin möjlighet som har öppnat sig där för Brynäs. Praktiskt när en annan center (Ted Brithen) blev oväntat otillgänglig (oväntat att Rögle gick upp)...

tobhund: Nja, jag tror att det där snacket om att sponsorera vill vara med och styra är betydligt överdrivet. Tror mer på ditt exempel med Malmö, det handlar om affärsmän som ser en möjlighet att tjäna pengar och inget annat.
Vore ju konstigt om han själv skulle kliva in och bestämma när han inte kan nåt om hockey eller hur ett lag komponeras/drivs, känns isf som ett bombsäkert ekonomiskt självmordsförsök.
Han har förmodligen blivit bländad av Malmös storvulna planer med den nya arenan och hoppats få in en fot som sen kommer att ge fin avkastning i framtiden, inte enbart via hockeylaget.
Mao: en ekonomisk risktagare som nu insett att det inte håller och följaktligen stryper pengaflödet innan tappet blir ännu större.

Peja: Klasen passar inte in i Evertssons (Växjös) filosofi för lagbygge över huvud taget. Skulle bli ytterst förvånad och orolig om Växjö värvade honom.

Huge: Grillfors, Torp och Engqivst hade jag tagit alla dagar i veckan.

Grillfors lämnar ju för att han vill ha en större roll så kanske är inte KHL lämpligt med det tänket. Växjö, Rögle och Timrå är säkert intresserade. Hoppas Sundlöv är med där också.

Redigerad kommentar

Grillfors och Engqvist hade varit bra värvningar.. jobba Sundlöv!! :)

Skitstöveln:

Ja Silly blir riktigt spännande denna säsong,det kommer säkert presenteras nyförvärv när slutspelet är avklarat.
Enterfeldt och Thuresson sägs vara klara.

Det händer ju saker i dom andra ES-lagen konstant,Frölunda presenterade precis Doug Lynch som spelat i Salzburg.

Bissett_19: Hur ser Du på att Brynäs gått så långt i slutspelet - är det en nackdel sett ur "silly seasonperspektiv" då andra lag kan ägna all tid åt att försöka ragga nyförvärv?!

Bissett_19: OM Enterfeldt och Thuresson är klara är det en riktigt bra start på silly!!

Stratan:

Ja Enterfeldt är man ju riktigt nöjd över,speedig,bra händer och framförallt en Gävlekille.
Thuresson har jag för dålig koll på för att tycka något om,men han verkar ha anbud från många lag i ES.

Bissett_19: Någon babblade något om Bergfors tidigare - någon som sitter på lite info om det?

« · 1490998 · »