1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 745967 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013

Kom igen nu brynäsare...vi kan faktiskt inte på fullt allvar tycka att Larsson, Kroken och Silfver varit bra i VM. Minst dålig har Kroken varit, han har ju åtminstone lite fart under rören. Håller helt med Mårts som begär mer av dessa tre.

Är det någon här som på fullt allvar tror att Larsson tar en plats i NHL till hösten? Han borde vara kvar ett år till, precis som Järnkrok!

Zappaholic: Det är väl nog ingen som har tyckt att dem varit bra men det är inte det folk reagerar på utan detta ständiga påhopp på just Brynässpelare, först var det i slutspelet och nu i VM, men det är klart, jag hade också varit bitter och avundsjuk på Brynäs om jag varit Modoit eller klyktattare ;-)

70 Rodrigues: Jo jag vet att det är påhopp, dock är vi ganska bra på att glida in på diverse forum och vara åtminstone en smula provokativa...men det klart att alla är aningen bittra. Vi lekte oss igenom slutspelet och är ju bäst i Sverige :-)

Ja o silver vinner inte guld pucken för att varit dåligast.nä folk är avundsjuka...

Zappaholic: "Är det någon här som på fullt allvar tror att Larsson tar en plats i NHL till hösten? Han borde vara kvar ett år till, precis som Järnkrok!"

Håller jag fullt och fast med dej om. Tycker det syns väldigt tydligt nu i VM att Johan ännu är lite för ung för att räcka till mer än för elitseriespel.

Man kan också ha starka funderingar kring M Ekholms  "öde". Tror inte han tar sig plats i sitt NHL-lag kommande säsong heller. Att han för andra året i rad inte får chansen visa upp sig i ett VM är väl dessutom inte så gynnsamt för honom.

Brynäs har blivit svenska mästare 13 gånger! Alla, utom allsvenska DIF, kan bara vara tysta när det gäller snacket om guld!

Anders Berg: Och snart kör vi om DIF.

70 Rodrigues:

Varför eller? Menar du att Modoiter inte är klyktattare?

bisterfinnen: Jodå, klyktattare är alla som bor i Västernorrlands län ;-)

Monno: Ja Zäta har spelat massor i NHL och så även i VM. Massor av speltid i PP och har inte producerat mycket sett till förtroendet. Är det några som skall ha kritik så är det de sk "bärande" spelarna, stjärnorna. Inte unga spelare som Järnkrok mfl.

Slajsarn: Hear, hear...

Årets VM-turnering är en av de bästa som spelats med superstjärnor som Z, Malkin, Datsiuk osv. Är det spelarna från Elitserien man har förväntningar på, som dessutom är i junioråldern eller strax över, då har man helt klart en taskig verklighetsuppfattning.

När det gäller lapparnas avundsjuka gnäll så kommer jag närmast att tänka på Amadeus, filmen. Handlar om en oduglig tonsättare som var jävligt avundsjuk på Mozart. Brynäs är ishockeyns Wolfgang Amadeus Mozart. Modo är Snoddas.

Slajsarn: Vänta nu. Menar du att zäta inte presterar utifrån det förtroende han har? :) Han har väl 13-14 poäng och dominerar i varenda byte han spelar, den enda stjärna som möjligtvis lyser starkare är Malkin just nu.

Olle: Zäta dominerar inte i varje byte. Han spelar bra tvåvägsspel men briljerar främst i PP.

Peja: Ingen match att briljera mot letter. Allvaret börjar nu.

Peja: Konstigt. Tänker inte gå in i någon "min pappa är starkare än din"-diskussion, jag nöjer mig med att jag tycker att det är en väldigt konstig åsikt.

Olle: Det beror ju helt på vad man lägger för innebörd i ordet "dominerar"...

Peja: Jag menade inte "dominera" som i att spruta in poäng i match efter match, snarare som att jag tycker att Zäta är klart bäst på det HAN ska göra där ute. Jag tycker inte att det är så fruktansvärt många i Tre Kronor som just nu spelar sin roll till perfektion men att Zäta faktiskt är en av dom.

Peja: Dominerar kan man använda t.ex. då Silfverberg spelade som bäst i semifinaler och finaler eller när Svedberg var som bäst och motade alla puckar.

Olle: Ja, det är inte så jag använder "dominerar". Att göra det man ska behöver ju inte betyda att man dominerar. Fasth gjorde precis det han skulle idag, dvs tog alla skott, men jag skulle inte påstå att han dominerade.

Såg du Malkin mot Sverige? Zäta försökte vara som ett plåster på honom både fysiskt och verbalt... Ändå dominerade Malkin. Zäta blev dominerad av Malkin som förmodligen är världens bästa offensiva spelare.

Treklövern1912: Det är ju lite skillnad mellan att dominera i Sverige och att dominera i ett VM mot världens bästa spelare. Du tar Silfverberg som exempel och han visar väl på ett väldigt bra sätt att det just ÄR en enorm skillnad mellan Elitserien och VM.

Peja: Fast nu missförstår du mig. Jag menar så klart inte "göra det man ska", jag menar "vara bäst på det man gör".

Malkin hade utdelning mot Sverige på grund av Sveriges brist av defensivt spel, inte på grund av att Zäta på något sätt gjorde en dålig match.

Olle: Malkin vann ju 99% av alla dueller mot just Zäta, som gjorde allt för att få bort honom från matchen... Och Malkin gjorde väl verkligen det han skulle göra i den matchen, och för den delen var bäst på det. Dvs att producera poäng som fan och framförallt vinna matchen åt sitt lag. Jag vill ändå poängtera att Zäta är en lysande tvåvägsspelare, men mot världens bästa offensiva spelare hade han inget motmedel.

Redigerad kommentar

Peja: Nu hade ju inte zäta någon "shut down"-roll mot Malkin i den matchen, vad jag kunde se. Sen är det väl klart att Malkin är en lysande spelare men han har ju inte riktigt samma roll som zäta på isen heller.

Sen det där "allt för att få bort honom från matchen". Jag vet inte riktigt hur du ser på en spelare som zäta men hans roll är ju sällan att "plocka bort" enskilda spelare ur en match. Sen skrev jag faktiskt att det var få spelare i Tre Kronor som spelar ut sin roll till perfektion. Malkin gör självklart det han är bäst på i det ryska landslaget och det gör han riktigt bra men när det gäller Tre Kronor så anser jag att det är många som måste lyfta sig men att zäta inte nödvändigtvis är en av dom.

Olle: Zäta matchades intensivt mot Malkin. Zäta försökte tackla, trippa, hålla i, interfera, munnhuggas osv... men allt misslyckades. För att inte tala om Sveriges BP (där Zäta oftast spelade) som var totalt chanslöst mot Ryssland PP (där Malkin hade en nyckelroll).

Peja: Tackla, trippa och hålla i? Återigen...konstigt. Vi såg verkligen inte samma match.

Olle: Uppenbarligen inte. Jag såg matchen som Malkin dominerade och Ryssland vann. Dammade du av en gammal match på rulle eller?

Peja: Du såg matchen som Malkin dominerade och som zäta förlorade åt Sverige TROTS sitt regelvidriga markeringsspel på Malkin? Jag måste lära mig att inte försöka diskutera hockey med brynäsfans :)

Olle: Nej, det var absolut inte Zäta som förlorade matchen åt Sverige. Däremot var det helt uppenbart att Mårts försökte coacha honom mot just Malkin, vilket han naturligtvis gjorde eftersom Zäta var den överlägset bästa tvåvägscentern som Sverige hade att tillgå i matchen. Hade inte du också försökt den coachingen om du hade varit FK?

Det var lika uppenbart att Zäta gjorde allt han kunde för att få stopp på Malkin, och att det misslyckades totalt. Jag gillar också Zäta, men du lever i förnekelse.

Redigerad kommentar

Peja: Jag vet inte, när man blir anklagad av en brynäsare att leva i förnekelse, är det ett uppenbart tecken på självironi då?

Jag tycker att Zäta hade en offensiv roll i matchen mot Ryssland och jag tycker att han producerade också. Inga 3+1 som Malkin men för att vara en renodlad tvåvägsspelare så tycker jag ändå att 1+1 är helt ok.

bisterfinnen:"Vi som trodde att ni inte kunde bli jobbigare när ni gick kräftgång och spydde galla överallt och ingenstans..."

Såklart att vi kan bli jobbigare, ju bättre vi är och ju sämre ni är desto bättre kommer vår kaxihet att ta. Modoiternas försök att tracka ned på Brynäsarna i Tre kronor blir patetiskt när modoiterna har sommarlov. Att sedan konsekvent försöka att nervärdera guldlaget och hävda att vi fuskade oss till guldet tillsammans med en rejäl portion tur biter inte alls på oss eftersom att ni själva inte kom längre än till en kvartsfinal. Det går bra att vara kaxig när man är bäst och givetvis så svider det i era avundsjuka hockeysjälar att det är Brynäs som är svenska mästare och inte Modo. Sedan verkar ni inte ha kommit över 1999 ännu heller och det var nog där er bitterhet föddes och den verkar aldrig ta slut.

Olle: Såg Malkin häromdagen. Han dominerade långa stunder  mot oss.

arnio: Du har missat att det var Tommy Sandlin från Brynäs IF som tränade MoDo 1979 och när de vann för andra gången, faktiskt, var det en värmlänning som tränade.

Man kan dra slutsatsen att det inte finns hockeykunnande så mycket i Nålaskogen att de kan använda sina egna tränare. 

Treklövern1912:

För en gångs skull så håller jag med dig till 100% i ett inlägg!

arnio:

Eh nåja. klädsam kaxighet är fint.

Angående vår påstådda missunsamhet och gnäll så är det ju bara foppas brorsa som är gråtmild. Vi andra har ju i princip alla lagt oss platta och gjort tummen upp till Brynäs prestation.

Ni har några fina Don Quixotar i era domäner som ser jättar att strida mot i både buskar och snår.

Treklövern1912: Näee, tränarsidan har de aldrig varit lyckosamma med, skulle väl vara Stor-Foppa då. Men i faktiska meriter vete sjutton om han var så framgångsrik.
Men, det går inte att ta ifrån dem att de producerat ett helt gäng högkvalitativa spelare som Näslund, Foppa, Sedins, Hedman, Sundström t.ex.

bisterfinnen: Det finns alltså hopp både för dig och mig.

Huss: Tiden går fort. Det går lika fort i Övik och Gävle. Nu är det vår tur att ta fram talanger. Efter regnet kommer solen.

Treklövern1912: Glöm inte att Lill-Foppa kommer snart...det finns hopp även i Ö-vik.

arnio: Jaså, då har ju storfoppa kommit efter många års celibat.

Huss: Hedman? Han är ju sämre än Lasse Jonsson!!!

Varför så tyst kring Thuresson?

Anders Berg: Jag tror Thuresson & hans agent har ganska många erbjudande att gå igenom (fleras ES klubbar är ju intresserade) plus att han vill nog vänta och se vad Rangers vill göra. Teoretiskt kan han ju bli uppkallad till Rangers som fortfarande är kavr i NHL slutspelt.

Hoppas faktiskt inte att Thuresson kommer längre. Vill ha en producerande forward från AHL/NHL.

sylf: Då Hedman aldrig spelat AHL, samt spelat fler NHL säsonger än nämnde Jonsson vet jag inte hur du kommer fram till den slutsatsen?

Men jo vist fan kan man fundera när man ser han i VM. Men tkr när man ser interljuver så är han inte alls nöjd med sitt spel. Han passar bättre på mindre is är väl slutsatsen egentligen:)

Men vänta bara tills lill-foppa kommer då jävlar! Måste säga att jag inte är avis på den ungen direkt, inte ens Foppa själv gör ju nån större hemlis av att han vill det ska bli ett hockeyproffs.. tuffa krav. Tycker fortfarande man borde gjort nå labb försök mellan Foppa och Zlatan, tänk er den ungen, stor å elak som fan, med ett jävla bollsinne. Och en framtung näsa, de vore nått de!

Monno:Vem är Lillfoppas biologiska far?

Brynäslegenden:"Hoppas faktiskt inte att Thuresson kommer längre. Vill ha en producerande forward från AHL/NHL."

Det är ju vad som presteras i Brynäs som är det viktiga, hur spelaren presterar i slutspelet tex. Titta på guldlaget, där var det inte många spelare som de flesta fans ville ha i laget i början på förra säsongen och se hur det gick. Thuresson har definitivt kvaliteér och han kan ju svensk hockey så det skulle nog kunna bli bra. Fast skulle Sundlöv hitta en ny Bissett så...

Monno: Apropå press, jag undrar hur mycket som kommer ligga på Sergio "Kun" Agueras grabb....

Brynäslegenden: Håller med till 100% jag är inte speciellt imponerad av Thuresson och hans poängproduktivitet!!!

foppa78: Jag tar ju heller emot en spelare som gjort 50 poäng AHL än Thures 30. Titta hur bra värvningarna av Dixon och Holloway blivit.

Brynäslegenden: Om det vore så enkelt. Att bara kolla poängproduktionen i AHL och sen översätta det rakt av till Elitserien. Nån som minns Kyle Wanvig? 56 poäng i AHL året innan han blev brynäsare. Han gick ju inte in och dominerade direkt.

Det är väl Harju som är den värvade poängsprutan. Thuresson ska vara en hårt arbetande forward och lagspelare. En 96-kilosbjässe som kan spela fysiskt och dessutom göra en hel del poäng. Prövad fem säsonger i AHL. På pappret låter det som en jäkligt bra värvning. Bekräftas också av att många andra elitserielag vill ha honom.

« · 1501716 · »