1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743567 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx: Trodde alla var överens om att Brynäs trupp var sämre än nånsin senast med fler brunkare än nånsin. Tar det inte längre tid och blir dyrare att byta upp sig då? Typ som för nykomlingar i SHL.

Mattson: Ta längre tid behöver det inte göra, däremot blir det troligtvis dyrare då det krävs att spelare som inte lever upp till kraven och har kontrakt måste lösas ut alt hitta nya klubbar som tar över kontrakten.

Rögle rensade ganska hårt inför föregående säsong t ex.

{8399}: Det är dags nu att den utökade organisationen levererar både sportsligt och ekonomiskt.
Sportsligt nöjer jag mig till en början med att Brynäs blir ett stabilt mittenlag,ekonomiskt att föreningen gör en vinst med minst 5 miljoner om vi missar slutspel vilket inte är orimligt om man har en omsättning på ungefär 160 miljoner.
15 miljoner i eget kapitalt är lite om det kommer att krävas 10 miljoner för att klara elitlicensen.
15 miljoner är även litet om man jämför med konkurrenterna om får tro uppgifter ifrån media.

KulaShaker: Precis, det tar ju så klart tid eftersom man sitter med en trupp spelare på kontrakt. Sen måste man ha tur som ni är inne på, med att juniorer blommar ut och att scoutade värvningar blir stjärnor och inte floppar.

KulaShaker: Måste vara svårt att få lönsamhet i att sälja av två femmor med brunkare. Men det kanske var det Rögle gjorde? De är nog lite skickligare söderut.

Makita: Bilbolaget har förlängt som huvudpartner , värt att nämna.

Mattson:
Vi har/ska rotera in 8 forwardsspelare i laget.
Att vi har en drös med brunkare, vilket jag delar med dig, påverkar inte den siffran.

Men som jag har skrivit.
Man väljer själv om man fortsätter värva spelare till 3-4 linan med ev, potential eller går på spets redan i år. Eller har 3-4 spelare på hyllan varje match istället för att värva 1 spets och fyller ut med junisar vid skador.

Med 8 nya forwards kan man forma laget ganska bra eller hur.
Varför ska det då ta längre tid/vara svårare i år - det är det jag ifrågasätter!

Klart det kostar! Skriver jag också.
Men det kommer det att göra att ta alla utlovade guld också.

Att värva, som det ser ut nu, en spetskedja - vilket vi hade ifjol - räcker inte.
Tänk om vi skulle stå på 13-14 plats när säsongen är spelad och får skador/avstängningar på 2-3 av den spetsen när kvalet drar igång.. ..usch fy fan!

Nä kom man där man kom i fjol får man öppna plånboken och nalla på resurserna så man får ett slagkraftigare lag. Och det gick alldeles ypperligt att göra redan nu inför hösten.

Blå grottan:
Men om du sitter på ett brynäskontrakt och får 5-6min varannan var tredje match, eller värre placeras på laktaren 5-6matcher på raken - då ser man nog över sin karriär och väljer bryta kontraktet.
Här kunde Brynäs göra mycket att hjälpa spelare bort.
Men Dacke var tydlig med att inte bryta något kontrakt i våras.
Då är det väll INTE ”klart att det tar tid” - då har man det lag man vill ha kvar och bygga vidare på.
Och det ser inte ut att gå så bra från där jag sitter.
Är det svårt så är det för man gör det svårt - tar det tid så borde man ha lyckats bygga grund från 1912 fram till nu, mer tid ska det fan inte behöva ta..

xxx BIF xxx: Så om jag förstår dig rätt; du vill att Brynäs ska öka spelarbudgeten kraftigt för att få in antalet etablerade (dyra) klasspelare som du efterlyser? Vilket underlag har du för att dra slutsatsen av att Brynäs har råd med detta, det egna kapitalet? De senaste årens bokslut?

Peja: Nä men går klubbledningen rakryggat ut och tydliggör att man som du menar inte " har råd" så OK. Men då blir det inga fyra, eller var det sju, SM-guld heller på tio år. Det kan väl alla parter inse och erkänna.

Peja:
1 vi hade en av SHLs vassaste 1sta lina. Men fördåligt bakom. Trotts Joakim i mål räddades inte många poäng. Vi var nära kval. Kunde ha störtdykt ner i HA om vi hamnat där.
Det viktigaste nu borde väll vara att bygga bättre, och framtiden blir sekundär tills vi kommer på fast mark. Dvs värva spets före bredd och ev. potential.
Det är min första infallsvinkel

2. Brynäs ska ha ekonomi att hålla ett guldlag över tid - med utlovade medaljer (mål ej vision) - sätter man då målet bör man ha koll på att ekonomin kommer att finnas där,
Antingen bygger du upp ett kapital som du senare säsong kan bränna på spets samtidigt som du bygger nytt. Köper Ferrarin i framtiden.
Eller så bränner du stora delar av det kapital du arbetar på att få in kontinuerligt på spets. Leasar Ferrarin nu.
Resultatet kommer ekonomiskt se sämre ut om du leasar än köper.
Men pengen på spelare blir snarlika.
Och metoden att få in pengar borde redan vara identifierade som möjliga innan målen kommuniceras ut.

3.Plus att det finns ett sparat kapital redan nu som kan fånga upp misstag i 3vresp. 10års planen (om arbetet gjorts seriöst) samt att tunga löneposter öppnat sig från ifjol till nu.

Så - med detta säger jag att ja, vi måste värva etablerad spets - och inte bara för en förstalina - då det konceptet gick sådär ifjol, utan i två.
Backsidan ÄR nu sämre.
När Jocke står kommer han art vara ca som i fjol och hans chanser att hålla antal insläppta mål nere ökar med puck i anfallszon än i egen zon.
Då behöver vi forwardspets, nu - annars kanske inte den här 3 resp 10årsplanen är värt skiten på Gävletravet hursom.

xxx BIF xxx: Visst är det så, helt klart kan klubben vara aktiv och ändra på truppen snabbare. Men man kan inte bara bryta en hel massa kontrakt på en gång. Det är dyrt, och kanske ibland förhastat - även om vi supportrar ofta vill ha förändring snabbt. Det är min poäng. Vissa kontrakt går ut naturligt inom ett år och då kan det kanske vara smart att rotera truppen under en tvåårsperiod istället.

Det kanske är så Dacke & co. tänker göra?

xxx BIF xxx: Tror inte Brynäs väljer mellan att leasa en Ferrari nu eller att köpa en i framtiden. Tror att de väljer att köpa in olika delar av Ferrarin och försöka bygga ihop den själv. Vissa av delarna håller högre kvalitet än andra. Vissa delar kanske man tvingas fynda på skrothandeln där Inge Hammarström hjälper till att bedöma vilka som går att använda till Ferrarin.

På frågestunden för 6-7 veckor sedan (minns inte exakt när den var) var Campese tydlig med att de inte tänker försöka köpa till sig snabb framgång och därmed äventyra föreningens ekonomi. På den punkten har man varit väldigt tydliga.

Tyvärr är det nog inte realistiskt att förvandla fjolårslaget, där många fortfarande är kontrakterade, till ett guldlag. Om det gick att göra enkelt med en "quick fix", som inte äventyrade klubbens ekonomi, så skulle man ju självklart göra det. Jag tror inte att Brynäs medvetet bygger ett sämre lag än man har möjlighet att göra.

Peja: Lär knappast bli en Ferrari av skrotdelarna, kanske en Skoda.

Peja:
Spelar ingen roll om du köper in den i delar och plockar ihop den själv eller köper den färdigmonterad.
Då måste ändå betala för delarna. Leasa eller köpa direkt.
Men huruvida du ska vara med på banan eller riskera en olycka beror på kvaliteten på ingående komponenter.
Leasa nu och handla kvalitet så du kvalar in i nästa heat - eller snåla och betala kontant och riskera en allvarlig olycka..

{8399}: Å andra sidan så minskar Gävle kommun sin sponsring

xxx BIF xxx: Alternativt leasa och handla kvalitet och trots allt misslyckas och råka ut för en ännu allvarligare olycka....

xxx BIF xxx: Det blir fortfarande en billigare bil om du hittar vissa delar på skroten, det går inte att komma ifrån. Allsvenska nyförvärv är mycket billigare än etablerade klasspelare. Om Dacke & Inge prickar rätt kan de också bli spetsspelare, så som många allsvenska nyförvärv har blivit för många SHL-lag under de senaste åren.

Som jag ser på sakens trupp är inte nyförvärven problemet, det stora problemet är det stora antal medelmåttor under kontrakt. Spelare som varken är eller har potential att bli klasspelare på SHL-nivå.

Den mest "allvarliga olyckorna" som Ferrari-köpet kan leda till, om det går åt skogen, är att man antingen åker ur SHL eller går i konkurs. Det är trots allt INTE att komma till kvartsfinal etc.

Makita: 1,5 mille kommunala pengar försvinner och Arenanamnet borde kunna vara värt minst det, spännande att följa vilket namn det blir

xxx BIF xxx: Jag är nog korkad, men jag förstår inte vad du menar.

Peja: Jag tror Peja slår huvudet på spiken här:

"Campese var tydlig med att de inte tänker försöka köpa till sig snabb framgång och därmed äventyra föreningens ekonomi. På den punkten har man varit väldigt tydliga.

Tyvärr är det nog inte realistiskt att förvandla fjolårslaget, där många fortfarande är kontrakterade, till ett guldlag. "

Blå grottan: Skellefteå AIK. Där har vi en klubb som har gått för guld varje år de senaste åren. De har gått 28,7 miljoner back de senaste 3 åren.

Vore jag gävlebo med Brynäs IF högt upp bland mina prioriteringar skulle jag ha koll på vilka politiker som jobbar hårt för att strypa bidragen till Brynäs.

Peja: Men de har likafullt ett lag gott för minst semi dessa minus-säsonger.

Blå grottan: Dock har Campese inga problem med att lägga pengar på organisationen dessa pengar skulle kunna läggas på spelartruppen istället.
Finns några som helst belägg att Brynäs räknar hem dessa kostnader och gör ett ekonomiskt plus på dessa tjänster.
Är detta då inte att äventyra föreningen ekonomsikt.
Hur många nya chefstjänster har tillkommit plus att vi numera har både en GM och en Sc, kan någon förklara för mig vad dessa tjänster innebär förutom att vänta på att Scott ska skriva på.
Vilket äventyrar föreningen mest att klara sig utan GM och de nya administrativa cheferna och tjänsterna som blivit tillsatta det senaste året.
Eller att ha råd med ytterligare en spetsspelare.

Makita: Det skulle vara intressant att se en översyn av organisationen; vilka tjänster som tillkommit och försvunnit. Finns även en hel del personer som har lämnat Brynäs organisation de senaste åren. Inte säkert att den har växt så mycket som många tror, bortsett från En Bra Start som uppenbarligen finansierar sig självt.

Blå grottan:
"Tyvärr är det nog inte realistiskt att förvandla fjolårslaget där många fortfarande är kontrakterade till ett guldlag"

Det är naturligtvis inte så enkelt, men ett steg i rätt riktning är ju om man blir bättre än säsongen som gick.
Som förut sagts så hade vi en bra förstaline, problemet som jag ser det var när spelare som egentligen hörde hemma i 3-4 linan plötsligt skulle spela i andra...
För att nå framgång måste 2 linor hela tiden hota när dom är inne på plan.
Inte lätt att försöka ha en spelidé med så få spetsspelare. Spetsspelare i 2 linor o något vassare i tredje... då kan det bli roligt att följa tigrarna i vinter.

Makita: Hoppas verkligen några skarpa frågor och helst även skarpa/tydliga svar kommer upp nu på årsmötet.

ellis: Vilka ställer du?

ellis: Så det är värt att gå till semi om man loosar 8 mille/år.

Det är fan tur att du inte håller i Brynäs ekonomi. Då hade Brynäs spelat i allsvenskan nu.

Jösses😱😱😱😱

mk: Hyfsat luftslott ändå.

SnowKing: sex anfallare med spetskvaliteter och fyra backar är nog vad som krävs och vi är långt därifrån tyvärr. Någon hemvändare och någon junior (ung spelare) som slår igenom ned dunder och brak är hoppet (likt 2012). Tyvärr är det väl bara Söderström som har potential bland de unga att explodera.

Någon som kan sammanfatta årsmötet?

Spajderman: stora ord .stora drömmar. Mästa mästarna innom 10 år . Och dom väntar på svar från Scott.. Det känns såå lovande enl Dacke . I augusti blir det nog Lex Palu .. Å marknaden är död . Men det vet vi ju redan .

Jan Grismöbel: och man skulle ha is magen gällande boqvist/ersättare om jag hörde rätt?

Morningstar: ja det hörde jag med . Hakuna matata. Ingen stress i den klubben .

Jan Grismöbel: Is i magen är ledorden. I oktober kryllar det av spets på marknaden. Det är sen gammalt.

Spajderman: Ointressant tyvärr. Någon frågade om treårsplanen och Campese svarade att det är att nå kvart, semi, final. Tog alltså över ett år att sätta den planen? Jag trodde vi skulle få se typ ett 40 sidor långt dokument.

Dackell tyckte det var bra att man missade slutspel. Då fick man tid att diskutera vad som behöver förbättras. Vad man kom fram till under dom veckorna? *TRUMVIRVEL*
”Vi behöver kämpa mer”

Skrubben: Nu var det väl endast en ganska odetaljerad beskrivning av den rent sportsliga delen i planen Campese berättade. Det han sa har varit ute ett bra tag. Antar att det även finns en tanke om hur man ska uppnå detta.

mk: "Det är fan tur att du inte håller i Brynäs ekonomi. Då hade Brynäs spelat i allsvenskan nu. "
Du det kan vi nog göra snart ändå utan "min hjälp",. är jag rädd...

Skrubben: Du låter skeptisk till Brynäs approach. Ska du inte vara lite positiv nu istället?

Oerhört tryggt höra Sundlöv lugna oss... Nu tänker alltså värvarstaben relaxa i några månader enbart inför hur det slutar med Scott och Boqvist...

Clarence: Känns tryggt detta . Not! Men Dacke skulle Anv Rödin så han kan övertala Scott att komma till sputspetsen i svensk hockey . I stället för att tjäna massa rubel i Ryssland. Valet måste vara givet . ? Annars hade nog Dacke å Sundlöv ansträngt sig med att finna en första center .
Känns tryggt.

Clarence:

Ha ha, ja det börjar bli bengtzenvarning på munlädret hos knatte, fnatte och tjatte.
Och på lagbygget med för den delen.

Det blir väll damhockey 20/21 och framåt som gäller i Gävle.

Konstigt med den där 3års planen att målet bara var final helt plötsligt.
Det var ju guld inom 3år för inte allt för länge sedan.

Och kvart 19/20 - nä inte med detta laget om vi så snajpar scott och ölund.

Peja:
”Skellefteå AIK. Där har vi en klubb som har gått för guld varje år de senaste åren. De har gått 28,7 miljoner back de senaste 3 åren.”

Jo men de är långt från någon ekonomisk kris i den en klubben. Just för att de gått seriöst för guld.

På årsmötet släppte iaf Dacke lite nyheter.

Lindholm, Bäckström, Silfverberg, Järnkrok, Markström, Lindblom, Djoos, Ölund, Larsson, Ekholm, Carlsson. Plus Lundbäck och Bertilsson kommer alla vara med i Svarta mot Vita matchen. Det kommer dessutom vara SDHL spelare med. Plus en skillscompetition.

Vore fräckt värre att släppa två bomber just den 15e augusti iom den matchen. Och det vore att Larsson och Ölund vore klara för Brynäs.

Drömscenario en bit in i Oktober:
Rödin Scott Descheneau
Boqvist Larsson Danielsson
Ölund Sallinen Zetterberg
Rohdin Blomqvist Forslund

Söderström Sigalet
Carlsson Andersén
Norin Kilström
Lindelöf Ersson

Ersson Eriksson

xxx BIF xxx: Att SAIK är där de är stavas Skellefteå Kraft.

Nu har jag jobbat utomlands ett tag och inte följt flödet här eller hockeynyheter så noggrant. Vad är det för spetsspelare som andra shl-lag gjort klart med och presenterat den senaste tiden och som skulle kunna hamnat hos oss istället?

Den riktiga spetsen sitter väl och väntar och ser om de kan få anbud från KHL eller NHL så länge som möjligt.

munkas: Jodå framåt December- Januari kommer det åter finnas nyförvärv dvs spelare som floppat i topplagen.

{8399}: och Skellefteå Kraft ägs väl i sin tur av kommunen?

« · 1976938 · »