Brynäs IF

713415 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1829449 · » Till forumet


Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Melin har ju vunnit ett SM Guld med Brynäs, Bulan tog ett silver. Visserligen var trupperna olika men ändå. Tror Melin kan bli bra trots allt.
Viktigast är att ingen spelare blir större än laget.
Ser med tillförsikt fram emot nästa säsong

Forza Brynäs.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: med tanke på vad vi tappat så är
En spelare av Rödins kvalité ett fullkomligt måste
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Kloka tankar. Den här sista värvningen är oerhört viktig. Det som känns förtroendeingivande är ju att Bengtzéns spelartrupp tagit kliv framåt för varje år. Fortsätter gruppen utvecklas ytterligare ett steg nästa säsong? Många bitar ska falla på plats, bland annat tränardelen. Melin känns ju spontant som en helt annan tränartyp än Bulan, men de förespråkar båda en liknande hockey. Det ger också en kontinuitet i laget.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Enaranger: Många av de som har förlängt har såklart högre lön. Ta en sån som Bertilsson. Han fick förlängt när han var skadad, valde sen att bryta efter sin starka säsong. Sen kom de överens om en fortsättning. Han var säkerligen rejält underbetald denna säsong och har fått rejäl ökning då han är grym back i landslagskvalite. Fatta om Bz hade varit tvungen att ersätta Bertil, inte alls lätt.... Laget ser väldigt spännande ut och ska bli kul att se Ölunds utveckling, även Boqvist, om han kan leverera på seniornivå poängmässigt.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Charles: Kanske tolkar Rödins situation fel, men är det inte så att Vancouver kommer att ge Rödin ett kontrakt om han är skadefri?
Skulle visserligen inte ha någonting emot att Brynäs kontrakterar en skadad Rödin, men 'spetsforwarden' som Brynäs behöver få in är alldeles för viktig för att den platsen ska kunna gå till en skadad spelare. Rödin vore mer en 'bonus' som man, om det blir aktuellt, som du säger borde kunna lösa med sponsorerna.
Sedan skulle det inte förvåna mig om Brynäs medvetet sparar pengar för att kunna göra värvningar under säsongen om spelare misslyckas (eller inte utvecklas). Även om den sista forwarden är dyr - som Johnson eller Zaborsky var - är det svårt att få ihop hur den nuvarande truppen skulle kunna ligga på samma lönenivå som förra säsongens trupp och lönebudgeten bör ju rimligtvis inte bli mindre.
En förklaring till den 'till synes' minskade spelarbudgeten skulle ju kunna vara att BZ inväntar Rödin.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Charles: Vet inte heller hur sånt funkar. Hoppas och tror att BZ har en plan klar för sig angående Rödin om han är aktuell nu eller senare.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: vet inte hur det funkar i bakgrunden, men skulle kunna tycka att om man behöver vänta förlänge med definitivt svar från Anton så värvar man spets på annat håll men försöker få någon deal med sponsorer eller något ifall Rödin inte får kontrakt i NHL att man kan lösa ett kontrakt med han endå. säkerligen är det mer komplicerat än så men hade varit det bästa. än att vänta och sen få stå där med byxorna nere
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Från AHL menade jag...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Så vad tror du om det sista nyförvärvet?

Själv hoppas jag på Rödin eller en pålitlig poänggörare från SHL
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
INFORMATION FRÅN MODERATORERNA:

Sluta diskutera varandra och diskutera hockey istället. Ta era personliga vendettor i bubblor/brev. Alla som förpestar Brynäsboken med inlägg som inte handlar om hockey kommer att bli spärrade. De som har varit spärrade för samma sak tidigare kan räkna med långa avstängningar.

Just nu har vi tekniska problem men vi kommer att rensa upp senare under dagen.

MVH Moderatorerna

OBS: SVARA INTE PÅ DET HÄR INLÄGGET. Vi tänker inte diskutera modereringen i gästboken. Ni får bubbla eller PM:a moderator istället.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: vilka personangrepp syftar du pö då? Vet du ens det självorimligt att du väljer vilka du tycker ska lägga ner med personangrepp och att du inte riktar det åt honom som systematiskt angriper de som inte tycker som Brynäs IF.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Men hur jag gör är ingenting du har med att göra. Har inga bekymmer att diskutera hockey med dig, det gör jag gärna fortsättningsvis. Men sånt här snack kommer jag inte diskutera mer känner jag. Der blir bara kontraproduktivt.

Så några mer svar som inte gäller hockey, får du inte.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: jag tycker du ska ta det direkt med han som står för flest personangrepp i forumet, din buddy
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bratwursten : Det har du helt rätt i. SAIK har varit skickliga att få spelare åter, det har inte vi på samma sätt.

Hittills har ju bz haft fin fingertoppskänsla så nu hoppas vi på en värvningsbomb de närmaste dagarna.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bratwursten : Tunga tapp för mästarna. Borgman och Sandberg till NHL
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Jag tycker att ALLA ska ägna sig åt hockey. Även jag och du och Huge.

Sen leker jag inte polis, jag kommer bara med ett förslag hur jag tycker det ska vara härinne.

Fritt från personangrepp och mer fokus på hockey. Du liksom andra får naturligtvis skriva om vad ni vill så länge det faller inom forumets regelramar. Det var bara en liten idé från min sida, en idé som du kan välja att bortse ifrån...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
moment22: Flera in dock. Hittills. Vi säljer (alltför "billigt"?) sju-åtta spelare, men ska tydligen nöja oss med fyra-fem nya.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Det har ju haft lite "tur" också med tanke på att flera av deras "stjärnor" inte lyckats i NHL och då valt att komma tillbaka.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
moment22: Håller med. Titta på saiks år i toppen. De hade en väldig kontinuitet i truppen år efter år spetsat med toppspelare. Det vår utmaning. Bredden har vi absolut, bz måste lyckas med spetsen.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Om vi ser nyförvärven ur ett ekonomiskt (spelarbudgetperspektiv),
så är det inte helt ologiskt som det sett ut hittills.

Vi vet inget om storleken på spelarbudgeten till kommande säsong.
Så vi får då göra en gissning att den kommande truppen inte får
kosta mer än den trupp vi startade den senaste säsongen med.

Då har vi de här spelarna som förlängt under senaste säsongen
och efter den. Jag gissar att ingen av de spelar vidare med lägre lön
än innan. De flesta har troligen högre lön från och med den kommande
säsongen, än vad de hade när vi startade den senaste säsongen.

Sandström
Bertilsson
Kilström
Carlsson
Ersson
Jensen
Paille
Blomqvist
Alcén

Då har vi nyförvärven/ersättarna till de som lämnar/lämnat.

Lindblom som spelat med en väldigt låg lön i förhållande till det
han uträttat. Han måste då ersättas med en väldigt dyr spelare,
för att få in en ny av samma klass. Det blir kanske 230 - 270 tkr
per månad dyrare än vad Lindblom var.

Så då måste den fördyrningen "tjänas in" genom att alla de övriga
spelarna blir lika mycket billigare per månad, jämfört med förra säsongen.

Vi har då först spelarna ovan som förlängt.
Låt oss säga att de totalt sett åtminstone är 100 - 140 tkr dyrare
per månad än vad de var förra säsongen.

Då har vi nyförvärven/ersättarna som ska in.

Låt oss för enkelhetens skull anta att Larsson/Pudas går jämt ut (+/- 0).

Då ska den här "ekvationen" nedan bli 330 - 410 tkr billigare per månad,
jämfört med förra säsongen. Och det är nog inte helt orimligt att det kan
vara på det sättet.

Ikonen/Johnson
Caporusso/Zaborsky
Liljewall/Pathrik W
Boqvist/Ponthus W
Asklöf/Enterfeldt
-/Thorell

Det här är som sagt bara spekulationer och gissningar från min sida.
Som ska försöka visa att Bengtzén har en ekonomisk verklighet
att rätta sig efter, när han ska bygga nästa säsongs trupp.
Och det blir säkert en hel del pusslande med siffror för att få det
att gå ihop.

Vi kommer visserligen att få åtminstone 1,7 mkr i "NHL-pengar"
för Lööke och 2,3 - 2,6 mkr för Lindblom. Men jag har ingen
aning om när de pengarna betalas ut. Och om de på något
sätt kan räknas med i kommande "budgetår".
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Rätt markant skillnad på omsättningen i finaltrupperna; HV har tolv spelare ut i och med Sandberg. Vi har sex. Kan inte vara negativt!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
atilla: svaret du försöker dig på*
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Jag har ju uppenbarligen förstått mycket mer än dig med tanke på vilket ämne du gick in på i inlägget du svarade på till mig. Du är ju helt offside i svaret du försöker dig. Jag nämner ingenting alls om biffens ifrågasättande om pettis insideinformation i inlägget riktat mot dig och detta är således irrelevant att ens skriva om det i just svaret till mig. Du ger ju dig in på ett ämne nu som jag inte ens tog upp med dig.

"Har aldrig ifrågasatt vilka ev källor Pettisbif nu påstått eller påstår att han har inifrån, sånt är ju omöjligt att kontrollera." Detta är ju precis detta som jag skrev i mitt inlägg, du ifrågasätter aldrig pettis källor. Då borde det ju således höra till saken att du inte ska göra det när biffen skriver exakt samma sak, men då blev det plötsligt en helt annan ton.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: jasså blev det jobbigt? Det var du som tog upp frågan och då är set väl rimligt att ställa frågan. Varför hans agerande går obemärkt förbi dig. Varför riktas inte samma inlägg till honom? Vet att du inte har något svar, men ska du leka polis här inne kan det vara bra att vara konsekvent och inte ständigt rikta åt ett håll.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Ska vi fokusera på hockey istället för att ge varandra olika epitet?

Vad sägs om det?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: ja det är ju något din vapendragare håller på med dagligen, att idiotförklara folk. Inte en endaste gång har du påpekat detta.

Dubbelmoral?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
ellis: utan en vinge till första kedjan menar du väl? Svårt att tänka mig att dom ska skola om Anton till center ;-)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Mrassarson: Att behöva invänta Rödins besked tycker jag är ganska så "sådär". Tycker det på nåt sätt redan idag borde gå att utröna, kanske utkräva, vad det blir av han nästa säsong. Brynäs kommer stå där vid halvårsskiftet utan en center för A-kedjan om Anton åker över en säsong till. Inte alls bra.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Ok då vet jag att du inte bryr dig om en trevligare ton härinne. Med klimat menar inte jag att vara positiv eller negativ. Mer vad man kallar andra skribenter och spelare etc. Att hålla sig ifrån personangrepp utan kritisera sakligt.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Hur var det nu med Rödin? Han skulle tillbaka i mitten av juni o röntgas eller?
Hoppas att det blir Rödin men om inte så hoppas jag på Pallola eller Spencer Abbot.
Vad har ni för önskan angående den sista pusselbiten?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Nu bryr jag mig inte om klimatet. Tycker folk får vara hur negativa och positiva man vill. Det är hela poängen med ett forum.

För egen del avstår jag gärna lögner om vad man har hört osv. Därav diskussionen igår. Man ljuger inte för Brynäsbröder för att framhäva sig själv.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Du kan också hjälpa till så det blir ett trevligare klimat, biffen. Känns som du försöker provocera istället för att vara saklig.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Jo, har också varit kritisk till tvillingarna. Mest för hur låg lägstanivå de har; kroppsspråket, spelet i egen zon och att de inte är jobbiga att spela mot. För låg lägstanivå, för mig gör såna spelare att lagets formsvackor blir djupare. Men samtidigt kan man inte bortse från att de faktiskt producerade en hel del under säsongen. Deras produktion i början av säsongen bidrog till segrar som ledde till en trygghetsfaktor för laget resten av säsongen.
Sedan är en viktig detalj i tvillingarnas spel att de inte var särskilt bra i PP. PaW är en playmaker som inte kan styra ett PP och PoW är en right-forward som varken är duktig skytt eller passningsspelare i PP. Det är ändå ganska ovanligt att spelare som gör omkring 30 poäng är så pass svaga i PP.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Mark Zengerle klar för Linköping
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Pilen32: Brynäs får internrekrytera på HS när nästa sportchef ska tillsättas! Jag kan erbjuda en oddsmarknad.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Det har du sagt flertalet gånger. Men du vågar väl helt enkelt inte.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Kan vara så! Men 7 poäng gjorde han i PP. Tvivlar på att han slår sig in på två PP-femmor i Brynäs. Det är många som skulle göra 20 på en säsong med mycket förtroende.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Ja och det var ju just det jag skrev för några inlägg sen. Att jag skulle göra det.

Du får läsa inläggen lite noggrannare.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Ditt problem är att du ALDRIG skulle skriva exakt samma meddelande till Huge om att det är skoj att han drar upp det här med Jensen m.m när han själv kom ut med sina sköna spådomar om Ram.

Så du kan börja hos dig själv gällande klimatet här inne
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Kan inte sluta tänka på att detta forum vore mycket bättre om folk kunde ha lite tro på folket som jobbar i Brynäs, och i stället la sitt egna fokus på att diskutera om det spelare som faktiskt är Brynässpelare eller iaf relevanta i sillyseason.

Angrepp mot laget, spelare eller ledning, eller varandra, här inne leder ingenstans(förutom till ett tråkigare forum).

Vi har den trupp vi har och får helt enkelt lita på att Brynäs gör sitt. Det är inte för intet som Bengtzén har kallats för en av Sveriges bästa sportchefer! Gjorde dessutom succé redan sitt första år.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Jo men min poäng är att om Liljewall kommer upp i 30 poäng, elva fler än han gjorde denna säsongen i Rögle, så gör han fler poäng än någon av tvillingarna producerade. Då blir det en uppgradering.

Men sånt vet man ju inte med säkerhet så det är högst osäkert. Men med säkerhet vet vi att Liljewall kommer in med bra mycket bättre energi och kroppsspråk än PaW och Pow. Sånt är viktigt...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Tror att slutfasen av säsongen lätt blir väldigt överrepresenterad i den helhetsbild som man får över en spelares säsong. Det är lätt att tänka att typ tvillingarna gjorde en urusel säsong men de gjorde ändå 25+29 poäng i grundserien. Inga fantastiska siffror men det ska ändå till succé för Liljewall och Boqvist för att de ska komma upp i samma siffror.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Charles: Det jag tycker är lite spännande är att spelare som dissats under säsongen av olika anledningar nu plötsligt när de lämnar Brynäs ses som stora förluster.

Väldigt märklig logik...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
honken21: Liljewall ka nog ändå producera en del poäng. Han är ju uppe i runt 20 poäng i ett lag som Rögle och våra PaW och PoW ligger båda mellan 20-30 poäng. Dessutom får vi in en spelare med ett helt annat kroppsspråk på isen och i omklädningsrummet. I rätt omgivning i Brynäs kan han nog göra 30 poäng.

Med det sagt så är han ingen spetsspelare utan nu håller vi tummarna att det kommer in någonting riktigt bra.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: tycker det syns väldigt väll att många inte ser lagbygget i skickligheten hos spelarna utan i hur många lämnar hur många kommer in. Lite att man har hybris över att få nya spelare hela tiden. återkommer då till det att nejsägare är extremt tråkiga då man aldrig kan argumentera om någonting för man går till personliga grejer istället för grundämnet.

Men då får man stämpeln jasägare direkt fast man argumenterar både det negativa och det positiva i ämnet man pratar om.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
munkas: Det är ju lite skoj förresten att du drar upp Ram när du själv kom med dina sköna spådomar över BZ värvningar inför den här säsongen. Men jag ska inte klanka ner på dig för det, jag har också tyckt och tänkt fel om en hel del. Jag tyckte exempelvis att Bulan skulle sparkas när det gick som sämst och han var "klar" för Luleå.

Med det sagt så vill jag trycka på hur svårt det är att förutspå hur spelare ska lyckas. Dyra och hyllade AHL-spelare har ju dykt upp halvfeta och loja i SHL, och spelare som Clark har överraskat åt andra hållet.

Jag efterlyser ett skönare klimat härinne, åsikterna får gärna gå isär så klart, och ska själv medverka till det och inte hugga på alla som gnäller eller inte tycker som jag.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: "Som du säger: 1 fw ytterligare ska in, spelar det då nån roll i vilken ordning dom isf kommer? Att BZ nu värvat Liljewall säger inte ett skit om att denne skulle vara den spelartyp vi är i mest behov av. Du låter nästan som biffen, orolig över att det inte kommer nån spets bara för att BZ värvat Liljewall."

Varför så svårt att föreställa sig att jag (talar för mig själv nu, men säkert Biffen också) har en idé om vilken spelartyp de två (båda!) återstående forwardsspelarna ska vara. Tycker nämligen att de båda bör vara mer kreativa spelare med sinne för mål och poäng. För att balansera upp övrig trupp.

Förvånar mig verkligen att du inte kunde se detta.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: har man svårt att anpassa sig så får vi ta till åtgärder...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Zab tyckte jag gjorde det riktigt bra efter skadan. Hade gärna sett honom plus en till spetsforward istället för Liljewall. Men det kanske inte gick ihop ekonomiskt eller så ville han byta lag.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
munkas: Av de spelare du räknar upp har du väl bara varit positiv till Lindblom så de andra ser du väl inte som förluster. Eller blev de plötsligt viktiga kuggar nu när de lämnat?
Kommentera

« · 1829449 · »