1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742193 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7225}: Ja, jag är inte lika tvärsäker på att alla utvecklas åt rätt håll som Huge tror. Det vore nog första gången i historien som samtliga spelare utvecklas åt rätt håll.

Huge: Salmela var inne på 0,46 mål per match under de 24 matcher han spelade. Han måste haft en GRYM back kollega i så fall ;-)

{6984}: Bara att vänta och se med andra ord.

Huge: Ja vad har vi?
- Sunken ett år äldre. Kommer han att ta ett steg i rätt riktning för den gångna säsongen var han inte sig själv. Skadad, vad vet jag...
- Bertilsson spelade 5 matcher den gångna säsongen. Hur många omgångar skall du köra ditt "matchotränad" ge honom tid. 10, 20, 30 omgångar?
- Anderssén? Ja kommer han överhuvetaget???
- Pudas utvecklades bra under säsongen. Vi får hoppas att han fortsätter i samma stil.
- Zanetti samma sak. Han kommer att bli en tillgång nästa säsong.
- Kihlström gjorde en bra säsong och verkar trivas som fisken med Bulans spelsätt.
- Carlsson. Gjorde en bra säsong sett till hans unga år men han har en bit kvar.

- Salmela Blir han kvar? Tappar vi honom så är MYCKET förlorat. Att ersätta honom med Fäldt kanske funkar offensivt. Men Fäldt är inte den fältherre som Salmela är i defensiven.

Det är på tok för tidigt att sia om vår defensiv blivit bättre när 2,5 ledande backar inte är klara. Jag tog med Bertilsson som en halv med tanke på hans långa frånvaro. Men ett försvar MED Anderssén och Salmela är ett helt annat försvar än utan, hur mycket god vila och förhoppningar du är har.

När det gäller forwards så återstår det massor av jobb från BZ. Att vi skulle vara bättre idag på forwardssidan (förutom förstalinan som inte är ersatt än) Det är väldans många blåställ i foreardsuppställningen och väldigt lite kreativa spelare. Att böka oss till vinst varje match tror jag blir svårt.

Målvaktssidan ser lite bättre ut förutsatt att Sandström fortsätter att utvecklas. det kan komma stora bakslag i utvecklingen vid hans ålder. Han har det som krävs att ta sig över de pucklarna?

Brynäslegenden: Ah Mannberg tycker jag var konstigt att man förlängde med. Finns väl spelare med samma defensiva kapacitet fast med en starkare offensiv för samma summa?

{6984}: Apropå Salmela: han är sannolikt en av SHL:s bästa offensiva backar när han är som bäst, men om vi talar allround så håller jag inte med.
För det är väl det som räknas?

Förvånad över att så många vill se Westerholmarna i en andra kedja? Enligt mig är de tredjekedjan spelare.

Sen med alla brunkspelare så blir jag mer och mer besviken över att vi förlängde med Mannberg.

{6984}: Det inser även jag och alla andra som kan hockey.
Men inser DU vad jag försöker säga?
Verkar inte så, men en ledtråd: läs mitt förra inlägg så kanske det klarnar en del..

Skrubben: Ja, många verkar glömma det vi redan har och att de flesta av dom rimligtvis kommer att ha utvecklats ännu mer.
Men problemet är som sagt att Rödin och Scott inte går att ersätta fullt ut, om vi är realistiska.
Det som isf väger upp är att back- och målvaktssidan sannolikt blir bättre och att forwardssidan i övrigt också ser bättre ut.
Mao: vi får sammantaget räkna med lite av en kvalitetsmässig status quo på laget jämfört med den här säsongen, där vi sannolikt får lite trubbigare spets men spetsigare bredd.

Huge: Inser du att Salmela anses vara SHLs BÄSTA back av många kunniga? Är Fälth så bra? Det känns som ett rejält tapp i mina ögon.

Så nu kan du hockey?

{7780}: Blomqvist var riktigt bra förra säsongen också. Jag tror han är redo för en roll i en kedja högre upp i hierarkin!

Skrubben: Om Bengtzén och Bulan sätter AHL-värvningarna så ser det riktigt bra ut. Men floppar de så blir det en säsong i botten. De två spetsspelarna kommer betyda otroligt mycket för laget.

Kanske man ska splitta på tvillingarna? Blir bredare spets då med två förstakedjor, en tredjekedja och en checking line(?).

Ollas-?-?
Lindblom-Westerholm-Johnson
Blomqvist-Granström-Westerholm
Thorell-Enterfeldt-Alcén

Eller:

Lindblom-?-?
Ollas-Granström-Johnson
Thorell-Westerholm-Westerholm
Enterfeldt-Blomqvist-Alcén

Ps: du glömde Ollas/hans ersättare i din uppställning ;)

munkas: Dom siffrorna tror jag laget mer kan tacka Rödin för, om vi nu ser till resp spelares enskilda betydelse för produktionen. Visst betydde Salmela mkt men 4 mål på 24 matcher och en inte speciellt imponerande defensiv gör att hans sammantagna betydelse ändå har känts lite överdriven.
Klart att jag tar Salmela före Fälth alla dar i veckan om han är frisk, men min poäng är fortfarande att om enbart Andersen kommer så behöver det inte innebära nån jätteförsämring totalt sett på backsidan om Fälth ersätter Salmela iom att Pudas, Zanetti och Lucas samtidigt och rimligtvis borde vara ännu bättre efter sina resp debutsäsonger i SHL.

Ove Myling: Du får tänka på att Zanetti och Pudas fått en Shl säsong och dom kommer troligtvis va ännu bättre nästa säsong, och för inte tala om Lucas C!

Forwardsidan känns så klart inte komplett än men säsongen börjar väl inte nu?
Självklart säger väl ingen vi kommer va bättre än Skellefteå men man behöver väl inte såga allting redan nu?=)

Westerholmarna kommer va grymma nästa säsong i en 2a kedja, som dom spela sista månaderna

Forsberg 1978: Inte alls.
Det är bara du som inte kan nåt om hockey.....

Huge: Joel LSsilantu??( i Luleå imponerT verkligen på mig, fan 175cm

Huge: Men herregud människa på riktigt??? Är du full?

Huge: Jo, Salmela mot Fälth kan mycket väl vara skillnaden på ut i play in istället för semi. Du såg väl själv siffrorna på hur viktig Salmela var förra säsongen?

munkas: Varför inte?
Nog känns det som att bytena Rautio/Starky, Thorell/Olden, Fröden/Brodecki och Granis/Vrana är realistiska förbättringar?
Sen beror det väl på hur det går med Salmela och Andersen, där får vi nog räkna med att nån av dom inte blir verklighet och isf känns Fälth som en inte alltför stor försvagning om Salmela tackar nej eller blir för dyr.

Skrubben: Skulle själv hellre vilja se Westerholmarna x2 med Granström! Det man såg av westerholmarna i slutet förra säsongen så skulle de nog kunna spela i en andra kedja, och tillsammans med Granström kan de bli en helvetes kedja att möta!

Skrubben: Nej då, jag gnäller inte över försvarssidan. Men ser den så fantastiskt mycket bättre ut än nuvarande säsong? Nja. Sen vet vi ju inte om Salmela stannar och Andersén kommer. Om det blir Fälth istället för Salmela, så ser det ju inte alls särskilt bra ut.

Forwardssidan ser ju riktigt svag ut. Skulle inte helheten förbättras? Jag ser tre fjärdekedjor i din uppställning. Om man dessutom lägger till att de forwards som ska in inte kommer att vara bättre utan snarare sämre än Rödin och Scott så blir iaf jag väldigt rädd för hur säsongen ska gå.

Sedan har vi status quo på målvaktssidan.

Summa summarum: Om vi får in Andersén förbättrar vi backsidan, förutsatt att Salemela stannar. Ersätts Salmela med Fälth blir backsidan sämre

Forwardsidan ser sämre ut än förra säsongen och målvaktssidan likasom i år.

Ett plus och ett minus som tar ut varandra och vi är lika bra som förra säsongen. Jag hade hoppats på att vi skulle vara bättre än så...

Skrubben: Myling kan nog gnälla i alla fall. Något är säkert fel med backsidan ändå. Munkas lär stämma in i den hyllningskören. Sen kommer Clarence in och tar en tonartshöjning i gnällandet. Likt en dålig schlager.

Munkas, Clarence, Myling, MCM. Hockeysnacks egna gubb-band med sin nya hitsingel "När vi gräver skit i SHL"

Är det så här man kommer formera laget nästa säsong?

Johnson-?-?
Lindblom-Granström-Blomqvist
Mannberg-Westerholm-Westerholm
Thorell-Enterfeldt-Alcén

Andersén-Salmela
Bertilsson-Pudas
Kilström-Carlsson
Zanetti-Sunken

Jag är jäkligt kluven till var Patte Westerholm ska spela. Om inte hans släpvagn till brorsa måste spela med honom, så borde han vara redo för en större roll än en tredjekedja. Men om Granström samtidigt är klar, så är han bra som andracenter också. Får vi in en center och en ytterforward till förstakedjan som kan göra mellan 30 och 40 poäng, så är jag nöjd med forwardssidan!

Om vi förlänger med Salmela, så måste våra tre första backpar vara dom bästa vi haft på åratal. Där kan inte ens Ove Myling gnälla 😉

munkas: Tror nog Thorell kan bli bra. Brynäs har hittat pärlor i allsvenskan förut.

Man måste nog fynda i lägre divisioner. Så gör alla lag. Det beror på att det finns en lönebudget att förhålla sig till. Något som du slipper fundera kring när du ska sätta ihop ett lag i din negativa hjärna.

Huge: Ok, men då är väl kanske inte Rautio, Thorell, Fröden och Fälth rätt väg att gå? Lite mer spännande rykten vore väl att föredra, eller hur?

Ove Myling:

Mysigt att du och munkas funnit varann. Såg att ni bokat säsongsbiljetter bredvid varann.

via GIPHY

Zappaholic: Jag tar fram den här slitna till dig och Huge:

www.angamato.se/stoppar-du-huvudet-i-sanden/

Ove Myling: Minns grinet när det inte värvades likt Modo i somras.... minns det och ler lätt åt grinet som nu pågår.

Ove Myling: Minns inte hur det gick till. Luleå lockade kanske med hög lön.

Zappaholic: Det kan jag hålla med om, därför var det ju väldigt underligt att Brynäs gjorde sig av med honom i första läget. Eller hur?

munkas: Rödin och Scott är i princip omöjliga att ersätta med nåt bättre, det är den krassa verkligheten för dom som är ansvariga och har begränsat med pengar, pengar som dessutom ska räcka till att ersätta övriga spelare som försvunnit. Men får vi in nåt likvärdigt med Rödin och Scott och lyckas få in bättre spelare på dom andra positionerna så är det nog det bästa vi får räkna med.

Huge: Haha, tur att jag finns och kan uppväga din lika tröttsamma hyllningskör som är så förutsägbar. Vi är Yin & Yang.

Granström är precis den spelartyp vi saknat

Zappaholic: Hoppas att Luleå vinner hela skiten.

Ove Myling: Inga nya grepp när det gäller dina skriverier inför nästa säsong iaf.
Samma barnsliga omogna raljerande tröttsamma gnäll som är jävligt tröttsamt att läsa....

Zappaholic: Förra matchen var han enormt bra, tycker jag. Bra för er om han återkommer.

Zappaholic:

Bara hoppas, nu känner man igenom honom igen. Spelar som när han var bäst i Brynäs.

munkas: Verkar vara nya grepp inför nästa säsong:
1. Brynäs ställer upp med fyra fjärdekedjor
2. man får bara värva mediokra spelare så att inte junisarna hindras i sin utveckling
3. rutinerade spelare är samma sak som gamla trötta föredettingar
4. nya spelare måste ha spelat i luleå eller bofors

Chanzone: Granström är riktigt riktigt bra. Är han klar blir jag mycket nöjd.

KulaShaker: Jasså där ser man! Roligt! Själv scoutar jag vår framtida värvning från Frölunda! ;)

Chanzone: å PaW målskytt för tre kronor

{7225}: Han är grym! ;)

Chanzone: Haha Elias är bra ju

Jesper Frödens mål mot Honken och KHK

edit: I en intervju med Fröden när han värvades till AIK sa han att till och med ett SHL lag ville värva han, men att han tyckte ett år till i Allsvenskan var bäst, då spelade inte Leksand i SHL undrar om Bengtzén redan var på han inför förra året

{5915}: Så är det ju. Bara att kolla semifinalerna nu, väldigt torftig underhållning.

munkas: Är det inte oundvikligt att SHL-lagen blir sämre varje år i takt med att KHL och NHL utvidgas? Det gäller knappast bara Brynäs. När jag ser Djurgårdens värvningar så här långt inser jag att vi inte är ensamma.

Huge: Rautio, Thorell, Fröden och Fälth är ganska långt ifrån världsklass... Nu har vi fått in Thorell, fine. Hoppas han växer in i SHL-kostymen relativt snabbt. Eftersom nästan alla här, inklusive BZ, är överens om att det blir väldigt svårt att ersätta Rödin och Scott med två lika vassa så måste det ju kompenseras upp i de andra värvningarna. Annars blir vi väl sämre än förra säsongen?

Huge: Funnits många fina spelare i Allsvenskan. Personligen hyllade jag värvningen av tvillingarna, MEN jag var även övertygad om att det skulle ta en stund att för dom att etablera sig. Med hur lagbygget ser ut just nu så är ju frågan om vi har "råd" att värva spelare som kanske blommar ut om en säsong eller två. Finns ju bara ett fåtal som kliver in och producerar direkt.

Enaranger: är de bara en till back som ska in?

Vi har ju ingen aning om var i kedjorna som värvningarna från allsvenskan ska vara. Är de tänkta för en topp 2-kedja redan nu, ja då är det legitimt att börja klaga.

När vi värvade Alcén förra säsongen, var det inte många glada miner här. Men han gjorde ett jäkligt bra jobb i fjärdekedjan och blev lite av en publikfavorit. Det är väl en liknande roll som Bengtzén tänker sig att spelarna från HA ska ha.

« · 1743602 · »