1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743447 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Enaranger: Om ryktet att Andersén och Bengtzén inte är en bra fit stämmer, kan de förstås komma överens om att bryta kontraktet. OM det nu stämmer.

Zappaholic: Anderssén?

Såg nått sånt där AB-fjant om lönerna för ett tag sen. Där hade Sunken en årsinkomst på ca 1,4 mille i uttagen lön. Eventuella bonusar, sign-on och pensionssparande räknas väl inte där?

munkas: Det ironiska Munkas, är att OM du skulle få jobb inom Brynäs så skulle du förvandlas till "Kunnig yrkesman" på nolltid Hahha

Chanzone: Med tanke på att pensionsavsättningar brukar utgöra uppemot hälften av den faktiska lönen är det inte otroligt att han har en månadslön på uppemot 220. Även om den skulle ligga på 117 är det ju för högt. Problemet som vissa tyckare har pekat ut är inte spelarbudgetens storlek utan den individuella lönesättningen. Spelare som Sundqvist och Ollas (och Blomquist?) har enligt uppgifter som cirkulerat haft oskäligt höga löner. Anledningen till att laget inte är mer slagkraftigt är att det strösslas för mycket över tredjekedjespelare, pengar som borde användas till spelare för toppformationerna.

Steenm: Ser hellre Granis & Salmela i Bif än Jocke=$$$$$$

munkas: "Jag drog till med 220 tusen i månaden för Sunken eftersom det florerade runt på olika forum för en tid sedan."

Ok.
Så bara för att en summa florerat på olika forum så tror du att den stämmer med verkligheten då? Ok, då vet vi vilka krav du har när det gäller källors trovärdighet...

"Eftersom Sunken skrev sitt kontrakt efter en lyckad säsong och hade anbud från KHL så finner jag det inte helt osannolikt att han faktiskt kan ha 220 tusen i månaden."

Finns inget som säger att Sunken öht var intresserad av att flytta till Ryssland, oavsett om hans lön hade blivit högre än den han haft i Brynäs.
Vi vet heller inte vilket upplägg han har på sitt långtidskontrakt, det mest troliga är väl att såna innebär en lägre lön i utbyte mot ett längre och tryggare kontrakt.
Jag håller det iaf som osannolikt att han skulle ha 220k i månaden sen ett par år tillbaka om vi spekulerar och jämför med Granis som påstås ha fått under 200k idag, när lönerna i allmänhet har stigit kraftigt i SHL överlag sen Sunken skrev sitt nuvarande kontrakt.

Chanzone: " Eventuella bonusar, sign-on och pensionssparande räknas väl inte där?"

Exakt. Det är väldigt svårt att få fram uppgifter, den uttagna lönen kan vara väldigt missvisande.

{6984}: Ja förlåt för fan...jag sms:ade om Andersén till en polare och hade han i tankarna men jag menade givetvis Sunken.

Det tror jag alla fattade???????

Zappaholic: Det är lugnt.. ;)

Skrubben: "Enligt Aftonbladet tjänar Granström KNAPPT 200 000/månad. Tidigare ryktades det om 205 000/månad

Känns ändå helt OK att ge honom den lönen."

Då tror vi på Aftonbladet alltså?

{7739}:

Helt klart var det ju ett guldkantat avtal han skrev på. Bara hoppas att lönen har sänkts allt eftersom. Lönerna borde faktiskt vara offentliga.

{6984}: "Det ironiska Munkas, är att OM du skulle få jobb inom Brynäs så skulle du förvandlas till "Kunnig yrkesman" på nolltid Hahha"

Nja, tror inte det räcker med nån dag på jobbet inom föreningen för att nån vettig människa skulle klassa honom som "kunnig yrkesman".
Men kom igen när han jobbat typ 10 år på nån ansvarig post inom föreningen och har skaffat sig samma rutin och kunskaper som de nuvarande ansvariga har tillskansat sig, då kan vi möjligen börja kalla munkas för en "kunnig yrkesman".
Men än så länge får han nog finna sig i att likt alla andra härinne klassas som en möjligtvis "kunnig lekman".

Huge:"Men kom igen när han jobbat typ 10 år på nån ansvarig post inom föreningen och har skaffat sig samma rutin och kunskaper som de nuvarande ansvariga har tillskansat sig, då kan vi möjligen börja kalla munkas för en "kunnig yrkesman"."

Sundlöv. Hur länge var han tillförordnad SC innan du kallade honom Kunnig yrkesman?
2 veckor..

{6984}: Nä, det var väl snarare så att jag då tyckte att Sundlöv måste få bli lite varm i kläderna innan man bedömde hans yrkesskicklighet, när du(?) och en del andra i sedvanlig ordning krävde att han borde ha varit fullärd som sportchef efter ett par dar på posten.
Dessutom kallade jag isf Sundlöv för kunnig yrkesman i jämförelse med de sedvanliga läktarcoacher som alltid kritiserar yrkesfolk och som tror att man skulle göra jobbet mkt bättre än de man kritiserar.

Chris11: Jag söker en spelare som dels är mer involverad i spelet.
Sedan behöver han ha lite mer speed än vad Johnson besitter.
Skulle helst av allt se två spelare som båda två liknar Rödin tex i spelstilen tillsammans med en kreativ center i en förstalina.

Johnson gör flest mål i SHL detta året - absolut.
Han gör 22 st. 14 av dessa i PP som är mycket fint. Dock enbart 8 av dessa i spel 5mot5.
Det i min bok håller heller inte.

Mer involverad i spelet och alltså inte en spelare som BARA gör mål.
Jag ser honom inte högre än en andra formation.

Chanzone: Kan du isf ge mig en bra och saklig motivering till varför just hockeyspelares löner borde vara offentliga?
Eftersom spelarna utför olika jobb och därför också bedöms som olika mkt värda i lönehänseende, så är det väl rätt så naturligt att lönerna inte är offentliga utan en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Den enda motivering jag kan se som isf låter bra ur supportersynpunkt är väl isf att vi kan sitta och oja oss över hur nån har helt fel lön utifrån det han presterar, vilket å andra sidan kanske inte säger så mkt eftersom prestationen oftast brukar bedömas som värdelös i en supporters ögon men bedöms som mkt bra ur en erfaren och kunnig tränares synvinkel.... ;-)

Huge: SHL är till stor del finansierad med kommunala pengar, det ska väl vara motiveringen i så fall.

Huge:

Den viktigaste motiveringen säger ju du själv. Tänk vad bra och roligt för oss fans! ;) Jag tror det skulle tillföra en extra krydda för oss hockeynördar.

Sen skulle det ju även kunna vara till hjälp för klubbarna själva då det kommer till att värva spelare. På sikt kanske det även skulle kunna pressa ner lönerna.

{7225}: Ganska bra månadslön!! Inte så stor skillnad på 205 eller 200/månad!! Det är väll 2st hockeyklubbor!!!
Var inne på ett visst svart/gult forum och såg att Yoda the hut hade skoj åt eran värvning av Granström!
Han måste definitivt gå på något eller missat att hämta ut det han bör intaga för tror knappast att Granström är dyrare än Pesonen eller Calof! Med tanke på vad Pesonen har åstakomit i år till skillnad vad Granström ha gjort borde Yoda the hut ha kapat Pesonen vid skridskoskenan!!
Grattis till en kanonvärvning och Granström kommer att tillföra en viss stabilitet nästa säsong!

Chanzone: Fast när det gäller Brynäs så behövs det tydligen inga offentliga löner, vi har ju munkas och nån till som är väl insatta och håller koll på den biten..... ;-)
Nä, isf hellre lönetak. Då slår vi 3 flugor i en smäll: någorlunda rättvisa förhållanden mellan lagen, spelarnas integritet och privatsak bibehålls och vi fans kan ändå spekulera och förfasas över hur välavlönade vissa sopor och hur lågavlönade andra världsstjärnor är... :-)

Huge: Mest rättvist vore om alla spelare hade samma lön.

Huge: Men erkänn att det vore jäääävligt kittlande att kunna sitta här på hockeysnack och leka med Brynäs laguppställning på ett helt annat sätt än man kunnat göra tidigare.

Vi skulle veta vilka löner spelarna som lämnade hade, och sedan skulle man på ett mycket mer realistiskt sett som "läktarcoach" bygga ihop sina egna lag. En helt ny värld som supporter skulle ju öppnas 😀

Skrubben: Klart kittlande för oss men säkert inte lika roligt och kittlande för BZ och spelarna....😀

Skrubben: Sen skulle poängen kunna fördelas olika beroende på hur dyra lagen var.

Huge: Annars är det väl bara att ringa Mike Hellber, han är ju insatt säger han.

KulaShaker:

Var det inte Aftonbladet som var
källan till uppgiften på 205 tkr/mån
också. Och nu är det istället knappa
200 tkr/mån som är uppgiften?

Då antar jag att de inte har så
mycket mer tillförlitliga uppgifter
än de gissningar vi brukar hålla
oss med här. Att hans lön då är
någonstans i intervallet 175-200
tkr/mån. I och med att Vrana kom
från KHL och hade både landslags
meriter och även erfarenhet från
NHL spel. Då kan jag tänka mig
att Vrana haft en liknande lön.
Och som jag ser det så blir ju
Granström Vranas ersättare.

Men som sagt. Hur många personer
kan tänkas veta den riktiga lönen
och vara villiga att läcka den till
media?

Bengtzen, Granström, hans agent
personer i styrelsen, några personer
i Granströms närhet och kanske
även Bulan plus Sjödin vet nog
den verkliga månadslönen.
Jag vet inte vem av dessa som har
något att "vinna" på att läcka
någons månadslön till media?
Visst skulle även någon mer kunna
veta den riktiga lönen, men inte
så väldigt många fler.

Men det kan ju även vara så att
Aftonbladet kollat med ett par
andra agenter plus Helber och
låtit de komma fram till en
kvalificerad gissning vad spelare
med Granströms meriter kan
tänkas ha i månadslön.
Det är säkert ganska riktiga
uppgifter de kan komma fram
till inom en felmarginal på säg
+- 30-50 tusen.

Men å andra sidan så hade de ju
rätt i att Granström var klar. Så
kan då den som var källan till den
uppgiften då också sett det
påskrivna kontraktet?

Men det är som sagt alltid intressant
att ställa sig frågan. Vem kan tänkas
ha något att vinna på att förse media
med uppgifter.

Enaranger: lugn du. Frun pratar med vän som pratar med vän som pratar med vän tills det når fram till media. Det är ofta fruar/flickvänner som är bovarna, även när det läcker ut att en spelare är klar för en ny klubb...

Chris11: Så sant, kvinnor kan inte hålla käften men de lägger gärna på lite när det gäller lönen för att skryta. Även kvällstidningen saltar gärna lite för att få en bra story men som sagt sanningen finns givetvis inbakad någonstans i alla siffror som nämnts. Lite som med 10 000 tyska bögar.

Väldigt dött om Brynäs just nu...

Noah Welch till Malmö, Paulsson till KHK och Brodecki till Växjö. Den här veckan lär det hända grejer på värvningsfronten!

"- Adam har gjort två ordinarie säsonger med Brynäs och visat på ett kreativt spel som hotar motståndaren hela tiden."

😂

I alla andra klubbar än Brynäs då.
Några trodde ju här att bomber skulle släppas bara SHL var färdig spelat. Våra förvärv skulle ju spela i kvarvarande lag - icke !!
Sen ska vi hoppas på att vi värvar från lag i toppen på AHL. Väl optimistiskt även det!

Jaken: Nä, det blir nog inget mer, tyvärr. Har man inte värvat färdigt i april så kan man ju lika gärna lämna WO för hela nästa säsong.

Brynäsgubbe: "Väldigt dött om Brynäs just nu..."

Förvånad? Bengtzén vaknar nog framåt augusti.

ellis: Eller maj.

{7225}:

Ja, AHL slutspelet har väl nyss börjat.
Så inga nya spelare lär väl värvas därifrån förrän maj/juni.

Om man nu inte tänkt sig värva från de som redan åkt ur.
Men då verkar det rätt meningslöst att åka över och kolla på spelare.

Oscar Möller klar för Skellefteå.

Jaken:
Helt rätt Jaken... väntar man tills sommaren med att värva har det ju visat sig att man får hålla till godo med spelare som Scott, Sweet o Salmela... inte mycket att hurra för!

70 Rodrigues: Och dom tappar Norman Zackrisson Pesonen och några till, Möller hade kontrakt så han va redan klar när han flytta hem.

{7780}: Tillskillnad från Brynäs så har Skellefteå en jävla förmåga att ersätta sina flyktade spelare. Sex finaler i rad säger det mesta.

70 Rodrigues:
4 finaltorsk på 6 försök
Loser-förening...! ;)

ellis:

Inget fel på augusti. Det var väl då man värvade Salmela.

Det var bra spelare !
Men likväl så leder samma förfaringssätt som senaste åren till respass i kvarten eller tidigare.

Jaken:

Så framgångsreceptet är att värva spelare tidigare än man gjort de senaste säsongerna? Vore det inte bättre att värva rätt spelare och kanske fokusera mindre på tidpunkten? Varför så bråttom?

Nån fler som hört ryktet att Huge skall vara moderator på mötet tisdag 17.30?

Auchinleck:

Nä du har hört fel. Det är Hugo. Alla vet ju att det är han som är Boss.

mattiask: Är tämligen säker på att Johnson hade bidragit mer i spelet med en ok center bredvid sig. Han fick bära hela kedjan ensam hela året.

Johan Norrström: Haha, precis...
Nä, kan dementera direkt och säga att det inte ligger nåt i det ryktet även om det känns hedrande.
Men tanken var iaf god och jag förstår isf hur Brynäs tänkt om man velat ha en opartisk och neutral moderator som tillåter alla att komma till tals med både positiv och negativ kritik.

« · 1746055 · »