1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 735959 inlägg · 7967 ämnen

Växjö - Brynäs IF 17-10-2020

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Auchinleck: Det går inte att dra av lön från spelare, det finns kontrakt.

{2064}:
Brynäs drar 12% (förslag) av lönen i alla fall. Det är väl pga allt spel i egen zon...

Skrubben: Väl talat (skrivet). Jag håller med om allt.

Vi har fått en bild att Brynäs målvakt måste stå på huvudet för att vinna matcher. Han måste rädda frilägen. Den bilden stämmer. Men rent objektivt är det inte en korrekt bild över vad som krävs för att ett lag ska vinna SHL-matcher. Hur många idioträddningar gjorde Växjös målvakt igår för att de skulle kunna vinna den SHL-matchen som spelades mot Brynäs?

Enaranger: Du är verkligen expert på skjuta från höften med dina analyser. Skott från skottsektorn: 21-15 till Växjö. Dvs. dom farliga målchanserna vann Växjö. Corsi: 58-42 till Växjö.

Min slutsats efter att ha sett matchen och statistiken från igår: Växjö det lag som förde matchen och att dom vann var inte direkt oförtjänt. Vi blev långt ifrån lika utspelade som mot Skellefteå och Rögle, men dom matcherna var riktiga bottennapp. Brynäs följer mönstret att återigen vara det lag som mestadels håller till i egen zon och försvarar. Vi går längs en farlig väg om det mönstret inte får en förändring snart.

KulaShaker: Han stod ju fint placerad vid Malmös bås som Morgan uttryckte det. Han har en poäng att det kan ha varit svårt att avgöra därifrån...

Auchinleck: Indragen reseersättning?

Blå grottan:
Vad händer med domarna om de har fel? Avstängning, utvisning, böter?

Införa Coaches Challenge? - En gång per match kan man pröva ett domslut. Och har man fel får man en utvisning.

{2064}:

{2064}: visa bild där pucken precis passerat mållinjen istället, där är ju både puck och spelare långt in i zonen.

Charles: Ludde och John är samma spelartyp. Tycker också John gör det jobb han är anställd för. Men problemet är att vi har en smal forwardsuppsätning och att det är ett av skälen varför vi kommer få problem att nå play in. Är man negativ mot sitt eget lag för att man säger sanningen då? Låter lite ”Trumpskt” från din sida...

Brynäsgubbe: Äsch, det är ju pyttesmå marginaler....eller.
Uppladdat:

500x0-f9453aa1-de2a-48e4-ba72-81ab953feabd.jpeg

HaN gÖR En BeDöMniNg.

Hur jävla fel är regelverket när domarna tar fel beslut och inte har befogenhet att ändra det? Att ligan inte kan säga ifrån? Vad är det för jävla trams. Trött på skiten.

I besvikelsen vill många också få det till att vi blev utspelade även i den här matchen. Och framförallt i tredje perioden. Fakta är att i tredje perioden så gjorde Växjö mål på sitt tredje, sjunde, åttonde och nionde skott på mål. Det första var typ en rensning, där vår back gjorde en missbedömning, det andra skulle inte ha blivit godkänt, det tredje var också ett misstag från en av våra backar och det fjärde gjordes när de fick spela 6 mot 4. Jag vet inte om man kan säga att Växjö skapade så otroligt mycket heller i den perioden "av egen kraft".

Sen när man såg deras första mål igen i Sportnytt. Ja det var väl inget mål som en målvakt är chanslös på, om man säger så. Lite ovanligt att försöka rädda långskott med plocken ovanför eget huvud.

I första perioden gjorde dock Andrén en riktigt bra dubbel-/trippelräddning.
Men annars kan jag inte hålla med om att målvakten behövde rädda oss kvar i matchens två första perioder.
Det var långt ifrån samma press mot oss som mot t.ex. Skellefteå och Rögle, fastän vi fick 38 skott mot de egna målet. Merparten av de skotten var ju såna en målvakt bör ta, om matcher ska vinnas.

{2064}: är det så kul att vara negativ mot ditt egna lag. Tycker John har varit mycket stabilare spelare än Ludde någonsin var i brynäs.

Kan verkligen inte se varför så många verkar ha sett Nilsson som en förlust när han lämnade

Anders Berg: Du får nog ge Rödin och Scott lite tid innan du jämför...

Charles: Jodå, om du jämför med Brynäs fjärde så.
Sen tycker jag synd om Sallinen som får husera där. En av de få i Brynäs anfallsuppsättning med någorlunda fart.
Ludde Nilsson och John Persson går väl på jämnt ut.

Jobbigt att vi blev totalt superkrossade ikväll - trots att matchen var jämn. What goes around comes around. Antar jag.
MEN, vi saknar ju målskyttar. Rödin var SÅ mycket bättre 2016.

{8399}: Ja, och Ludde Nilsson i Växjö är bättre än tex Alcen, men fick inte nytt kontrakt pga att vi hade flera felrekryteringar innan på kontrakt av liknande spelartyper. Blomman är ju som du säger bättre än alla de i 4:e linan!

Peja: oj oj ja Blomman är klasser bättre än killarna i dagens fjärdelina

Nisse på Mon or: Svårt att säga, men Blomqvist är klassen bättre än nämnda spelare, och han hade nog inte tillhört toppskiktet av spelare i Timrå även utan lån. Alcén gjorde en riktigt poängstark säsong i Mora 13/14, men jag tror inte att han har den nivån i sig nu, om han skulle gå ner i allsvenskan igen. Birgersson och Solem skulle nog spela 4e-line i allsvenskan också, möjligtvis inte platsa alls i de bästa lagen.

Peja: om man inte blandar in NHL/AHL lån då?

Peja: ”Så vitt jag kan se sågas domarna i stort sett varenda match som Brynäs spelar och Morgan Johansson dömer inte alla matcherna. I andra perioden fick Brynäs några powerplays, vissa var ganska billiga, då hörde man ingen kritik alls gentemot honom. När Brynäs däremot fick några tuffa utvisningar så skulle Morgan minsann sågas igen”

Såklart att man som Brynäsare inte sågar domaren när Brynäs får billiga utvisningar med sig, då är man ju bara nöjd.

bradberry:
Jag håller med om ölund&molin,
jag tycker tom att det saknar betydelse vilken av Sallinen och ölund, men en av dessa borde ges chansen mellan Jeadon och Danielsson före Molin några matcher.

bradberry: Molin har ju sin storhet i powerplay, Ölund växer allt mer i boxplay. Tycker båda måste höja sig i 5 mot 5, även om Ölund har växt lite där, som du är inne på. Skiftet till centerpositionen har inte gynnat Molin hittills.

{8846}: Ja för tillfället rankar jag faktiskt Ölund före Molin. Sedan han lämnade förstakedjan har han gjort två riktigt bra matcher... Emil trampar vatten... Känns som han inte riktigt räcker till... I 5 mot 5 framförallt... Sallinen blandar och ger. Briljant emellanåt men medioker till och från...

Nisse på Mon or: Diskussionen blir konstig när man blandar in era AHL/NHL-lån som egentligen inte är allsvenska spelare. Solem spelade i Västerviks 3/4e-lina förra säsongen, så där har vi en konkret referensram.

Peja: skulle Alcén, Birgersson och Solem ta plats bland Dahlén, Lundeström, Boqvist, Lööke, Lundin, Lodin, Madsen eller Hartmann?

Peja: Ja känner väl lite samma sak. Det är ju bara att kolla på Solems siffror i Allsvenskan förra året. Skrämmer inte någon direkt. Som sagt, är medveten om att Ljungkrantz och Kvist (kanske till och med finns några fler spännande juniorer som knackar på dörren?) inte skulle vara några frälsare, men känner iaf att vi inte har något att förlora på att spela med dem istället.

Skrubben: har dock alcén och 2 egna produkter hellre än de 2. men kan hålla med att de 3 inte duger att hålla en egen kedja, hade hellre sett Ljungkrantz - Bigersson - Kvist så kan de utvecklas in i SHL kostymen

Rödin1912: "Var skrev jag att det var Morgans förklaring som var anledningen till att jag tycker att han är ett skämt?"

Tja, eftersom debatten har handlat om just domarmissen vid offsiden och ingen annan kritik som varit specifikt riktad mot Morgan, så utgick jag ifrån att din skämtstämpel på honom gällde just offsidemissen och inget annat.
Så antingen är det väl jag som för förbättra min läsförståelse eller så är det du som får försöka precisera din kritik lite närmare... ;-)

Silfverkroken: Det tyngsta argumentet som har framförts här till varför de platsar är väl att de "kämpar hårt"... vilket är ett väldigt komiskt argument när man pratar om elitnivå. Alcén, Birgersson och Solem är allsvenska spelare, förmodligen skulle de inte platsa i toppkedjorna i allsvenskan heller utan vara breddspelare även där.

Silfverkroken: Hattrick av Ljungkrantz i J20 idag!

Skrubben: Tycker vi borde ge Kvist och Ljungkrantz fler chanser framöver. Visst, de är långt ifrån färdiga SHL-spelare men tycker ändå de visade i slutet av förra säsongen att det finns lite spelskicklighet åtminstone. Spelare som Alcén och Solem bidrar ju inte med någonting i princip känns det som.

Charles: Dom var riktiga hackkycklingar ett antal säsonger här på forumet. Problemet är bara att vi nu har en ännu sämre fjärdekedja: Alcén, Solem och Birgersson.

En relevant fråga är dock varför Morgan Johansson varit en av domarna i nästan
varje match vi spelat borta mot Växjö och HV 71. Är det så att han dömer de flesta
hemmamatcherna som HV och Växjö spelar? Eller är det bara då Brynäs spelar
borta mot de lagen? Jag tycker faktiskt inte det är seriöst från en professionell
liga som SHL att låta en smålänning döma när HV och Växjö spelar hemma.
Oavsett vilka de möter. Möter HV eller Växjö varandra eller Oskarshamn kan
han få döma smålandslagens matcher, men inte annars. Det finns så pass många
domare att man med lätthet kan undvika att domare dömmer lag från närområdet.

Jag vet inte hur det är i t.ex. fotbollsallsvenskan om även domare dömmer lag
från närområdet?

Vid offside målet, då kan ju inte den andra huvuddomaren vara så mycket närmare situationen.

Har Brynäs haft ett enda 5 mot 3 läge den här säsongen?
Det är väl i åtminstone hälften av matcherna vi själva fått en utvisning
då vi spelat i numerärt underläge. Och med den petiga nivå som gäller
numera, har jag svårt att tro att våra motståndare inte begått en enda
regelöverträdelse då vi haft numerära överlägen.

{2064}: Aldrig att du hade sagt det om vi hade en kedja med Ludde Nilsson och Forslund.

spolaisen: Domarna är Brynäs minsta problem.

{2064}:
"1-3 avgjorde matchen mentalt"

Vi måste kunna se att domaren vill att Växjö ska vinna, domarn pratar sin fina småländska och Växjö gick tungt ifjol,,,,,,,,,,,vi måste hålla mä, så lilla växjö får plats i de STORA sammanhangen igen...

{2064}: Håller med. Sundlöv skulle behöva låna in en hel kedja från Nordamerika. Sägs ju att det är billigt. Solem och Birgersson vore bra förstärkningar för Strömsbro, det verkar ju ändå orealistiskt att någon allsvensk klubb skulle vilja låna in dom med tanke på dagens marknad.

Makita: Brynäs gjorde en bra andra period utan tvekan och nog var 1-3 målet det som avgjorde matchen mentalt. Men Växjö är ett skickligare och mycket mer stabilt lag. De har 4 SHL-mässiga anfallslinor medan vi har 3 t.ex. så det är tydligt att Växjö ser klart starkare ut än ifjol medan vi är bara marginellt bättre.

Huge: Jag håller med dig i detta Huge.
Är det slumpen att det är Just Morgans domarteam som dödar matchen,det är åtminstonde jag övertygad om att det inte är en slump.

Huge: Gärna mer att dricka så man når din nivå.

Mattson: Har sett alla lag spela nästan en match och nja. Djurgården och Malmö ser inte bra ut samt OIK som lever på sitt pp. Men jag har inte sett något lag bli så brutalt utspelade som Brynäs blir ibland.
När vi är dåliga är vi sämst i SHL. Men jämfört med förra säsongen så har vi en bättre keeper och några bättre backar (Nyberg/Bertil).
Jag tror att PA kan långsamt få laget tillräckligt stabilt för att undvika negativt kval. Allt därutöver som play in är en bonus.

MrCarla: Jag har fan sett matcher där dom dömt bort mål för att det varit offside, varför går inte det nu?"

Tja, då hade väl domarna till sist kommit fram till att det varit offside och därför dömt bort målet.
Idag dömde man för mål eftersom man inte uppfattat nån offside i realtid sas.
Blev det för svårt att fatta eller behöver du lite mer att dricka?

var verkligen Brynäs så mycket sämre än Växjö idag.
tycker matchen var ganska jämn i två perioder.
Sedan i början av tredje tog vi över matchen och hade ett visst tryck.
Sedan händer följande ett individuellt misstag och sedan träder Morgan Johanssons domarteam in och avgör matchen som så många tillfällen tidigare.
Att tok såga Andréen håller jag inte med om,andra målet är Hedbergs tredje är domarens,jag har sett många världsklass målvakter släppa in liknande mål som det tredje.
Sedan gick luften ur kvällen var förstörd.

Rödin-Scott-Desch
Berglund-Sallinen-Danielsson
Persson-Ölund-Molin
Mannberg-Birgersson-Alcén /Solem

Bara en tanke.

Mattson: i alla fall sämst i serien på att vaska fram avslut

Huge: Jag köper Morgans förklaring OCH självklart så ska han ju stå bakom sin huvuddomarkollega - allt annat vore ju konstigt. Men samtidigt så tycker jag inte att det faktiskt är linjedomaren som ska hängas mest i detta fall. Den andra huvuddomaren MÅSTE kunna ta den offside. En så solklar offside med hans vinkel han har - det är direkt patetiskt dålig nivå.
MEN i det stora hela så har man ju noll koll på hur matchen sett ut, utan detta mål och inget man ens behöver spekulera runt. Det vi kan konstatera är att Växjö är det bättre laget - vinner matchen fullt rättvist.
Vi har för många spelare som är ur form.
Vi gör för mycket enkla misstag.
Vi är väldigt tröga skridskoåkare på många spelare.
Vi har klart bättre riktlinjer i spelet iår - men vår bredd är inte på vissa andras nivå - därav måste man dra ner förväntningarna.

Det är lätt att vara domare och ge ut böter vad gäller utrustningen. Kanske dags att börja ge domarna böter vid enorma tabbar?;)

« · 2089806 · »