Brynäs IF

713123 inlägg · 7953 ämnen

Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19

1997642 · » Till forumet


Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Brynäsgubbe: Kollade på Löven-Timrå nu. Tror vi kan få stora problem i kvalet. Släpper vi in första målet i första matchen kommer brynäsnerverna ge sig till känna och laget rasar ihop till en ängslig gröt. Fy satan vad nervigt det kommer bli.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Frågan är om inte Brynäs damer vunnit mot herrarna. Kanske inte... Men satan vad mycket mer samspelta de är. Syns en enorm skillnad på självförtroende.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Axle San: Tråkigt. Typ.

Desto sämre andra lag är, ju bättre för oss. För vi kommer ha fler lag över oss än under, bara att inse.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Peja: Det bör vara som du resonerar, men bevisligen är inte Gävlekillarna benägna att ha lite lägre lön för att spela i Brynäs. Alternativt gör den sportsliga ledningen grova felbedömningar av vissa spelares värde. Bara att kolla på Alcéns och Blomqvists kontrakt. Istället för att använda grundprincipen går man emot den.
Kommentera


Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Ove Myling: "MEn förutom Emil Larsson så finns det väl inte direkt någon spetsspelare som spelar någon annanstans i shl"

Den enda jag kan komma på är Wännström, han borde väl möjligtvis kunna gå in på topp-6.
Dilemmat är väl kanske skadehistoriken.

Men jag hade faktiskt gärna sett honom i Brynäs denna säsong.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: En mycket enkel grundprincip som alla förmodligen är överens om att spelare ska ha betalt utifrån hur mycket de tillför.

Blomqvist spelar i Brynäs fjärdekedja, självklart ska han ha betalt därefter. Rent generellt är förmodligen Gävlekillar beredda att ha lite lägre lön för att spela i Brynäs av den enkla anledningen att deras sociala situation är bättre i Gävle än någon annanstans, de kan ha släkt och vänner här, likaså har vi ju varit med om återvändare som redan ägt lägenhet/hus i stan. Med just Blomqvist kan jag tycka det är lite synd att han har blivit center i Brynäs, för jag har alltid uppfattat honom som bättre på kanten.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Antingen har man inte läst eller har missuppfattat mitt inlägg. Självklart har jag inget emot spetsspelare.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Exakt, "spetsspelare". Jag hävdar inget annat heller.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: MEn förutom Emil Larsson så finns det väl inte direkt någon spetsspelare som spelar någon annanstans i shl. Vet inte om man kan räkna in Rensfeldt eller Kinnvall som en spetsspelare?

Däremot kan det tyckas lite märkligt att man lyckats slarva bort typ Rohdin och Molin som båda vann guld 2012 och sen försvann bort och nu är tillbaka. Dom borde väl kunnat hålla platser som nu i tredje eller fjärdelinan.

En stor förändring skedde när BZ tillträdde och dumpade Brynäsare till förmån för Boforsare. Nu signar Brynäs tillbaka egna produkter som slarvats bort, som t ex Brodecki.

Under mer normala omständigheter hade väl iaf Brodecki, Lööke, Nörstebö och Kinnvall spelat i Brynäs nu istället för alla BZ floppar och dom som är kvar i form av Forslund och Lundgren - som ju just nu är utanför förstauppställningen.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Guldet är BIF : nån här som vet vad Jacke och alcen sitter på för löner? Har hört runt 140 k? Kan det stämma? Isåfall helt sjukt
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Guldet är BIF : dessutom är han ju skadad 35 matcher varje säsong. Vill inte ha hit en sån spelare.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Angående Emil Larsson och återkomst.

Såhär uttalande han sig i februari i år efter vinst mot Brynäs

"Skönt att komma hit och plocka poäng igen. Alltid kul att få avgöra och vinna här, det är jag nöjd med, säger Larsson i C More och fortsätter med att såga Brynäs för deras agerande efter avgörande målet då det kom att videogranskas:

– Brynäs gnällde väl till sig en videogranskning men jag tycker det är solklart, jag förstår inte varför domarna ska titta på det ens"

Det där gjorde att han sjönk lite i mina ögon.
Tycker att det håller till god ton att vara lite dämpad i intervjuer när man möter sitt tidigare lag. Någon slags respekt till klubben man är fostrad i.

Kanske jag som övertolkar...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Alla tycker nog det.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: Som vanligt missuppfattar folk allting, självklart ska ingen få vara med om de inte platsar. Men om det finns spetsspelare som fostrats i klubben föredrar jag om de spelar i Brynäs. Men det verkar bara vara jag som bryr mig om det.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: Blir folk alltid lyriska? Känns snarare som Brynäsfans tenderar att vara väldigt skeptiska mot våra värvningar.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Axle San: Jacob Blomqvist förmodligen.
Delar din förvirring. Ibland kan det vara svårt att förstå vad alla dessa initial förkortningar syftar på för spelare.
Kommentera


Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: JB hur tänker du?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Där håller jag inte med om i huvudtaget.
Vi har tex Alcén och vi har J.B. Vad har dessa levererat i år och är det bättre att finansiera deras löner i stället för att ta in en kille som levererar? Folk blir alltid lyriska när mormor/Dacke signar nya spelare men jag upprepar ännu en gång. Brynäs är inte en social instans eller ett kompis gäng som lirar hockey för skoj skull på korpnivå utan en klubb som har krav på sig att leverera resultat. Vinner man inte så kommer inte publiken och intäkterna uteblir vilket gör att det blir ännu svårare att driva verksamhet.
Jag har heller inte dömt ut Molin utan skrivit att jag är försiktig med att uttala mig tills vi får se om vad han går för.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Davey85: det stod på någon hockeysida som kom upp på Facebook. Tror den hette hockeybibeln? Är inte säker men där läste jag iaf
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
mk: Brodecki är ju JBs ersättare.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Lemp: Vad hade JB i lön?

Det är väl där nånstans man kan leta ersättare?
Eller finns det kvar ytterligare pengar i påsen?

Dett finns "bra" spelare kvar nu.
Men de ska vilja hit oxå...

Det lär väl inte komma nån förrän i Jan-Feb iaf.
Nått halvt avdankat från KHL....

Så är det ju tyvärr.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Charles: En aspekt som man kan ha med sig är att Devils startat väldigt dåligt och att man inför denna säsong satsade ganska mycket. Har varit lite snack om att Hynes kan få sparken snart. Om det sker skulle man kunna tänka att det kan påverka planen för Boqvist.
Kommentera


Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
med Molins intåg har alltså tränarna bestämt att träna med

Anton Rödin, Greg Scott, Jaedon Descheneau.
Nicklas Danielsson, Linus Ölund, Adam Brodecki.
Emil Molin, Tomi Sallinen, Daniel Mannberg.
Johan Alcén, Jacob Blomqvist, Joachim Rohdin

Forslund och Zetterberg petade

detta är nog de sista uppställningarna jag hade satt... tycker det hade varit bättre balans med

Rödín - Scott - Molin
Danielsson - Ölund - Deschen
Brodecki - Sallinen - Zetterberg
Rohdin - Blomqvist - Mannberg
13:e Forslund
Alcén på läktaren bakom motståndarens bås så kan han fylla sin snacka roll utan att vara på laguppställningen.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Davey85: Abris hade hört att det FÖRMODLIGEN blir så och att d är planerat att matcha in honom försiktigt i början. Men även Abris lämnade en reservation för att saker kan ändras...

Det var iaf det enda jag hört i denna fråga ang att han lutar åt att bli kvar. Synd! Jag tror d hade varit nyttigt för både Brynäs och Jesper (på sikt) om han kommit hem...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
KennyB: Var står det att Boqvist blir kvar därborta hela säsongen?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Auchinleck: Det viktigaste är ju att man håller sin kurs. Som boende i Bohuslän så är det ju så att när FHC värvar en kille till hockeygym,Så är det ju alltid en "Hisingspojk".
T om Mariestad, Lidköping räknar ju indianerna som närområde😄
20 mil till Mariestad....
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: "En rak hypotetisk fråga: Skulle det vara lika värdefullt för dig om Brynäs vann guld med ett HELT lag bestående av, för året nya - och okända spelare från exempelvis Nordamerika?"

Absolut!! Så fort en spelare får på sig en Brynäströja så är de fullt ut accepterade som Brynässpelare av mig och lika mycket värda som alla andra spelare i laget.
Levererar de dessutom ett SM-guld så kommer de att för alltid vara i mitt hjärta!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
mk:
Såg att tex Peja var inne på det och hörde att SAIK styr däråt igen för att komma på topp. Finns bevisligen olika vägar till framgång och man behöver hålla sig till sin egen väg och göra det bra om det skall hända nåt speciellt.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Axle San: En rak hypotetisk fråga: Skulle det vara lika värdefullt för dig om Brynäs vann guld med ett HELT lag bestående av, för året nya - och okända spelare från exempelvis Nordamerika?

Kontroversiellt i hockeysammanhang kanske, men för MIG skulle ett sådant guld vara klart mindre värt. Det vore nästan som att sätta in Northug för att vinna ett svenskt skidguld på nåt sätt.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Zappaholic: Haha. Ja, och innan säsongen startade snackades det mycket om vilka otroligt svaga trupper Leksand och Örebro hade... Skulle bli en munsbit för Brynäs. Nykomlingarna glider förbi, en efter en.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Silfverkroken: Tror alla lag som blir framgångsrika över tid har en stomme. Viktigt att den stommen stannar länge och att spelarna är rotade i stan. De behöver ju inte komma från Gästrikland ursprungligen, varken Ove Molin eller Sjödda gör det, och heller inte typ Gunderson på senare år. Men det är klart att allt blir så mycket enklare för en spelare rent socialt om familjen redan bor i stan och allt runtomkring funkar.

Sen har Gästrikland en förmånga att leverera bra spelare ,när en ungdomsverksamhet levererar elitspelare på kontinuerlig basis blir det naturligt att de spelarna blir kvar i A-laget om de är tillräckligt bra. Ur klubbens perspektiv känner man spelar utan och innan, både som spelare och människor. Och dessutom, sist och inte minst, försöker Brynäs fostra en viss typ av spelare som också passar in i sättet som klubben vill att A-laget ska spela.

Finns en del A-lagsspelare i dagens lag som inte riktigt passar in i sättet som Dacke & co vill se laget spela, det är ingen slump att det nästan uteslutande är spelare utifrån, varav många hämtade av BZ.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Auchinleck: Jo men det blev ju inga guld under Bz😄

Men förstår absolut hur du menar...

Men som -12 var det ju extra roligt att det var så mycket eget.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Silfverkroken: Rent krasst så är det ju bra spelare vi vill ha och är de amerikaner eller från egna led är inte så viktigt för mig men....självklart så skall vi alltid prioritera spelare från närområdet om vi väljer mellan två likvärdiga alternativ.
Däremot så skall det ju inte kvoteras in spelare från Gävleområdet...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Silfverkroken:
Vinner man (guld) så kvittar det vad folk tycker.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Tycker det är lite fascinerande det där. Kommer ihåg under Bengtzen när gamla Brynäsare gick till andra SHL-klubbar (Emil Molin bland annat), han värvade spelare utan koppling till klubben och oj, vad han fick skit för det. Nu klagar folk på att vi istället värvar för många som tidigare varit i Brynäs och kallar oss för ”kompisförening” och liknande. Ibland känns det som att Brynäs kommer få skit vad de än gör.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Blå grottan: Larsson verkar dock, baserat på intervjuer, inte gilla Brynäs särskilt mycket.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: Jag gillar att Dackell tar hem de egna produkterna, nu saknar vi Larssons son. Ta hem honom med.

Våra fostrade spelare ska inte spela för andra SHL-klubbar, det tycker iaf JAG. Särskilt om de visat att de är så pass duktiga som 51 poäng på 52 matcher i MODO..

Om Molin kan komma tillbaka till den formen är det en klockren värvning för framtiden.

Det är ingen hemlighet att jag föredrar ett lag byggt med stadens produkter framför ett lag fylld till bredden av okända legoknektar. Visst det är segrar som räknas. Och kalla mig gammaldags, men det blir ju så enormt opersonligt när vissa icke nämnda SHL-lag ställer upp med typ 10 okända Nordamerikaner..
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Kopenga Kickass: boqvist kvar i NA hela säsongen. Tror MS får öppna plånboken för en spetsspelare. Skulle vara skönt nu när man vet att han stannar
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Zappaholic: Aningen pinsamt faktiskt.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Det är verkligen en ding ding värld när vi på hemmaplan är stora underdogs mot ett sånt klassiskt intevinnanånting-skitlag som Rögle...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
ZekeVarg: Välkommen till HS.
Är du oxå en av dessa nya användare som har läst i flera år utan att ha reggat?

Kanske är du oxå gammal nog att minnas 70-talet?
Bara undrar..
Regget kom lite för lägligt nu när 3 blev avstängda.....
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Kopenga Kickass: gäller att ha en tränare som har en tydlig spelidé
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
ZekeVarg: Å andra sidan plockade vi in en del backar förra året som var kända namn, välavlönade och som hade spelat i landslaget. Det gick ju sådär får vi väl vara ärliga att säga. Allt blir inte rätt bara för att man kastar fram stora plånboken..
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
lapad: Tycker snarare problemet blir, när man plockar in spelare efter spelare på ren chans att dom ska hålla och presterar. Kolla bara på backuppsättningen, att plocka in en back och tro att han håller är väl logiskt, men flera? Lägg där till en stomme av backar, som redan visat förra säsongen att man kanske inte håller på SHL nivå =pannaka
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
SWEATT: Jag skulle vilja avvakta först och se om vad han presterar innan jag utttalar mig. Vi har varit alldeles för snabba med att beröma men även att döma ut vissa nyförvärv. Det är väldigt mycket som ska stämma för Molin och laget. Dessutom utan att döma ut Molin så har jag blivit skeptisk mot Dackells satsning att plocka hem "gamla" Brynäsare.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
SWEATT: Håller han sig frisk och presterar lär han bli kvar, dock till ett högre pris. Bra att inte chansa.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
SWEATT: Han bör åtminstone kunna stärka upp en tredjelina och sen är han ju en ledarfigur också utanför isen.
Kommentera

1997642 · »