Luleå HF

115863 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 1966905 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Och naturligtvis scoutad av Röde Roger och utnyttjat hänsynslöst med fin fin (för VF) utdelning.
Ett jätteproblem vi har.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: en svaghet vi haft länge, att fastna långt ner i egen zon i andra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Problemet för Luleå och någonting Röde Roger bergis har hittat i vårt spel är att i 2:a med långt till båset få till lååååååånga anfall och trötta ut våra spelare samt med närheten till eget bås och få in nya pigga ben.
Vi bygger vårt försvarsspel på att hålla motståndarna ute vid sarg där får de hållas men Frölunda håller gärna till där de får vara ostörda och tvinga oss till långa byten för att när vi blivit nog trötta gå in mot slottet på avslut.
Så gjorde de sina mål nu i 2:a.
Vi måste lyfta upp spelet till deras zon annars kommer vi inte vinna en enda mittenperiod och matchen kan vara avgjord redan då.
Löser vi inte detta kommer vi torska med 4-0 i matcher denna semi.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helt otroligt...två jävla flytmål av Frölunda och ett misstag av Emil Larsson så Mustonen får öppen gata. Samtidigt så lyckades Farley konsstycket att träffa Sigalet vid mer eller mindre öppet mål.
Nä, har fortsätter Frölunda ha en sån har jävla röta är det ute med oss.
Vi har varit totalt sett bättre och skapat vassare lägen men Frölundas mål studsar in.
Kom igen nu i tredje
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tycker att Luleå gör en bra första period och är numret större än Frölunda, tyvärr har inte puckuslingen vart på vår sida än.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Tack! Och grattis förresten till er imponerande överkörning av Djurgårn igår; om de inte kan skärpa upp sig till i morgon kommer ni nog att plocka er semi ganska snabbt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fortfarande inte besked från förbundet om vilka zebror vi får men på UrkenForum menas det att vi fått Mikael Nord - som väntat - samt FriSören.

Hmm, då kanske de satt ihop nya triozebror för semifinalerna. I så fall gissar jag att det blir Wolfram som tredje. Hoppas då för allt i världen att vi INTE får spela i Scandal-i-Analium UTAN Nord, då i stället FriSören-Wolfram känns hyggligt benägna att bli styrda av publiken där.

Blir det Nord-FriSören idag, hoppas vi att det blir Nord-Wolfram i nästa och så vidare...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lycka till i dagens drabbning. Tror ni tar det hyfsat komfortabelt , utanför Göteborg tror jag hela Hockeysverige hejar på er idag, inte många som har mkt till övers för laget som satt i system att glappa med klockor och annat otyg
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås lag mot Fulunda:

Forwards Austin Farley - Jack Connolly - Petter Emanuelsson
Robin Kovács - Niklas Olausson - Karl Fabricius
Emil Larsson - Isac Lundeström - Einar Emanuelsson
Carl Mattsson - Jonas Berglund - Johan Harju
Johan Forsberg

Backar
Jesper Sellgren - Erik Gustafsson
Pontus Själin - Daniel Sondell
Oscar Engsund - Nils Lundkvist
Joonas Jalvanti

Målvakter
Joel Lassinantti
(Niklas Rubin)

Överraskande nog är Foppa med som 13e forward. Jag troode inte att hans axelskada skulle vara så lindrig att han skulle kunna gå in och spela men det är vi glada för. Och i övrigt är alla spelare med (förutom Cehlin förstås, som tappade hela säsongen) och uppställningen densamma som Bulan kört med i månader nu, vilket förstås är en styrka, väl sammansvetsade och samspelta:-)

Nu väntar vi på att få zebratilldelningen. Jag tror och hoppas att vi åtminstone får Nord och det tackar vi för.

När det gäller fulundorna vet vi inget ännu, förutom då att de tappat västerholmcentern, vilket är ett svårt avbräck för den linan.

Annars har ju fulundorna siktat in sig på slutspelet på vanligt sätt genom att i lönndom skriva på med Rubinen - inte så oväntat och ganska acceptabelt för oss om vi nu tagit hem Berguven - men framför allt genom att Fulunda läckt till media om att de redan har kontrakt med Rubinen; naturligtivis i syfte att så split inom Luleå och skulle Lassi få kliva av och Rubinen få ta spaden.... ja, vi kommer ju ihåg hur det var när Looben hade snott Hento innan vi mötte dem i kvartsfinal; Hento tappade stilen och slängde in puckarna.

Annars är det ju som det är. Fulunda går på styrka i anfallsspelet medan de inte är lika starka försvarsmässigt som vi. Men det där kommer att kryddas av att Fulundorna inte drar sig för att dela ut farliga smällar på och över gränsen för det tillåtna och av någon extremt underlig anledning har en vana att komma undan med det eftersom hockeyns ansvariga rättskipare från zebror till situationsrum och disciplinnämnden har ett historiskt cred av att tillåta detta från Fulundorna.

Under serien har de ju haft klappjakt på Luleåspelarna och åstadkommit en hel drös av hjärnskakningar på våra spelare och under kvarten mot Malmö blev ju Peter Andersson fly förbannad för detta hjärnskakningsutdelande från fulundor, medan zebrorna blundade. Och Rogern kommer som vanligt att förklara att "han såg inget och kan inte uttala sig"...

Jahaja.

Nu vet vi vad som gäller.

Och om 1,5 timme släpps pucken i Delfinen. Denna första match blir extremt viktig för hela semifinalen.

KOM IGEN NU, LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och om drygt 15 timmar är det nedsläpp i Delfinen för Luleå-Fulunda.

Vi har fått vänta länge efter kvarten mot Läjkers och så vitt jag vet är Olle tillbaka och alla andra är med; med undantag för Foppa som nog blir borta med skadad axel. Vi borde alltså komma relativt kompletta till semifinalen och det lär behövas. Alla lag tappar spelare mot slutet, och vi hoppas att slippa ytterligare.

Fulunda tycks ha tappat en av västerholmarna men har väl för övrigt hela gänget med - dessutom med bred trupp som fulundorna alltid har råd att hålla sig med.

Så hoppas vi på att det blir en bra grupp zebror för våra matcher mot fulundorna. Kanske man skulle önskat lite mer hemmabetonade domare, men jag ser hellre rättvisa som låter lagen avgöra. Min prognos är ju att vi får Nord bland andra och det tackar jag för. Att det blir objektivt och inte hemmabetonat i Delfinen är helt OK, bara vi slipper svaga zebror som låter publiken bestämma i Scandal-i-Analium. Vi har varit med om det tidigare och vill fan inte vara med om det igen.

Min gissning är att Fulundorna inte är starka nog för att deras anfall ska kunna bryta in i vårt försvar och få till skott som inte Lassi tar hand om. Visst, ett och annat sådant mål kommer de att lyckas med. Men på det stora hela tror jag att vårt försvarsspel är så effektivt att Fulundorna inte tar sig in.

Fulundas försvar tror jag är mycket bräckligare än vårs och att det kan pungteras av bra anfallsspel. Kontinuerligt kan våra linor inte leverera det, men nästan varje lina kan slå till med attacker som kan knäcka försvar som t o m läjkers och därför troligen fulundas också.

Jag tror alltså att vi KAN ta Fulunda, men det är efter vad jag idag vet.

Först när det startat och kampen inletts i första matchen kan man någorlunda få känslan för vad våra lag nu är beredda att prestera och hur det kan gå.

Och vi är snart där.

Jag tror inte på Rogern. Vi har haft honom i Luleå och vi borde veta. Däremot tror jag på Bulan. Han ledde Bulan i princip till vinst - även om de slumpvis föll på sista målet - och Bulan har inte en räv utan en flock rävar bakom öronen och vi är därför bättre skickade att hantera vad som än händer än Fulunda, tror jag.

Det är vad jag tror nu, men jag vet också att flyt och oflyt kan avgöra en match och att resultat i denna första match kan komma att avgöra hela semifinalen.

Vinner Fulunda så har de plötsligt hemmafördel igen och med minne av vad vi varit med om flera gånger i Scandal-i-Analium så......
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nope, Ulfven satte 5-2 i tom kasse och fixade det, men gårdarna tryckte på rejält på slutet.

Efter inledningen kändes det som att Ulfven skulle leka hem detta, men kanske DIF kan få till något?

När det gäller kvalet kvittrades det och nu blir det en avgörande sjunde match i Timrå. Oskar och Timrå har tagit sina matcher hemma, men fyra har avgjorts först i förlängning.

Jag tycker iofs att Oskars var ett härligt lag i matcherna mot Riktiga AIK, men så vitt jag förstått tappar de ledare och spelare, så går de upp talar det mesta för att de blir slaktoffer, vilket känns meningslöst.

I så fall bättre om Timrå fixar det och ytterligare ett norrlandslag blir kvar uppe i SHL.

Så lycka till på måndag, Timrå!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DIF reducerade till 4-1 i slutet av andra och fem min in på tredje bryter Axel Jonsson-Fjällby och kontrar, jagad av två Warulfvar.

Och synnerligen imponerande hur snabbt, skickligt och effektivt Fjällby fixar det och hur han sedan avrättar sållet mApKyss i Ulfvens mål och sätter 4-2.

Min bedömning är att av SHL:s spelare i exakt samma situation skulle <1% lyckats måla.

Jonsson-Fjällby i kombination med Davidsson-brothers var ju extremt duktig på detta i fjol, men sedan han kom tillbaka i höstas har ingenting alls fungerat. Fast mot Apan började Fjällby blixtra till och här kom det igen.

Kanske Djurgårn kommer att få igång något trots allt?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Minuter kvar av andra perioden och ställningen 4-0. Jag sitter och jobbar med annat men har TVn på och små-ser lite.

Känns ju som att Warulfven helt kör över Djurgårn och att de knappast behöver spela tre (?) ytterligare matcher för att ta fram det lag som ska spela final....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Jo, jag vill nog minnas ungefär som du.

Men så siktar vi också på att bedöma vad som är rimligt och förnuftigt - termer som saknas i lärling-galningens vokabulär;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Jo, och den gången satt väl lärlingen i situationsrummet och "hjälpte till" och då blir det alltid tokigt. Då menade han väl att vakten hann komma under kontroll efter beröringen.

Galet blir det i vilket fall och lärlingen har ju i åratal suttit och godkänt eller dömt bort mål och orsakat vinst eller förlust av matcher när det gällt målgårdsdiskussioner och man begriper inte varför man inte kan ordna upp detta på ett bättre sätt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Dom visar situationerna på tv nu och i direkt jämförelse blir det ju än mer patetiskt.

Är det något mål som skulle dömts bort så är det HVs mål. Reideborn står längre ut och Färjestadsspelaren är inte i närheten av målgården, till skillnad från HV-spelaren som genar rejält genom målgården.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Är i arenan och kan säga att gemene man tycker nog att målet enligt regelboken ska dömas bort

Men!! Enligt prejudikat när Hv vann i match 1 mot oss i kvarten så godkändes exakt samma situation , det är det som irriterar folk
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, redan efter 5 minuter blir det en diskutabel situation.

Warulfven sätter 1-0 i PP, men innan skottet går in har en ulfv åkt på och flyttat vaktens plock. Vakten står inne i målgården, men plocken har han utanför målgården, och träffen sker utanför målgården.

Målet döms bort och alla anser att det är enligt gällande regler förutom Ulfvens spelare, tränare och publik, förstås.

Jag är lite kluven. Jag är ju definitivt FÖR att vakten ska vara helt tabu, men tycker att det bara borde gälla i målgården.

Vad händer om vakten står i målgården men sträcker spaden två meter utanför? Har han då i princip utvidgad målgården till en radie på ytterligare två meter som blir tabu för utespelarna?

Jag tycker att det är lite konstigt, men det beror kanske på att jag inte funderat igenom situationerna tillräckligt.

Vakterna behöver ju ibland lämna målgården för att hämta puck bakom målet eller för att komma ut och skärma av skott. Och vad ska då vara tillåtet för motståndarna, vad och hur mycekt får de röra?

Warulfven får ett nytt PP och sätter 1-0 i alla fall.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
VILKA ZEBROR FÅR VI?

Under kvartsfinalerna körde man med 12 zebror, genom att bilda fyra grupper med 3 zebror i varje, och dessa 3 zebror alternerade att bilda par för varje match i kvartsfinalerna mellan två lag.

Tanken var förstås att denna grupp av tre zebror skulle bli samspelta inbördes, samt med lagen de dömde.

Känns som en vettig princip.

Dessa zebror deltog.

Färjestad BK - HV 71
• Sören Persson
• Mikael Andersson
• Marcus Linde

Frölunda HC - IF Malmö Redhawks
• Mikael Holm
• Linus Öhlund
• Tobias Björk

Djurgårdens IF - Skellefteå AIK
• Wolmer Edqvist
• Mikael Nord
• Andreas Harnebring,

Luleå HF - Växjö Lakers HC
• Mikael Sjöqvist
• Morgan Johansson
• Patrik Sjöberg

Men hur kommer man att göra nu till semifinalerna?
• Går man ned till sex zebror bara och kör en grupp på tre zebror för matcherna för varje semifinal?
• Och väljer man ut de sex mest lyckade zebrorna från kvartsfinalerna och parar ihop dem i två nya grupper med tre zebror i varje?
• Eller väljer man de två bästa grupperna från kvartsfinalerna?
• Eller ser man till att inget av lagen i smifinalerna får zebror som de haft i kvartarna?

Nu vet vi att i dagens match Warulfven-Djurgårn blir det
• Linus Öhlund
• Tobias Björk
som går som zebror.

Man kanske kan gissa då att de kommer att kombineras med
• Mikael Holm
för att bilda en grupp på tre som tar hand om den semin?

Och då kanske det betyder att för Luleå-Fulunda blir det följande grupp:
• Wolmer Edqvist
• Mikael Nord
• Andreas Harnebring,

Ja det skulle ju betyda att vi slipper aprunkarna Öhlund-Björk och det är ju en glädje. Och slipper möta Fulunda i Scandal-i-Analium med Höjdhoppare Sjöberg som potentiell sabotör.

Visserligen känns det ofta som att valet bland zebror blir som mellan pest och kolera, men i sammanhanget får man nog tycka attd et vore bra om vi fick Mikael Nord som npg får anses vara en av de domare som bäst kan garantera justa matcher.

Nåja. Svårt att säkert veta hur de resonerat i zebrahålleriet och snart nog vet vi ju.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och alldeles strax drar semifinalerna igång med Warulfven-Djurgårn, ett s k klassikermöte efter massor av uppgörelser mellan de två lagen framför allt längre tillbaka under Elitseriens historia då dessa två giganter dominerade elithockeyn.

Under hösten hade jag uppfattningen att dessa två lag var de absolut starkaste i serien och att de skulle spela final till våren, men nu möts de redan i semi.

Under hösten fanns det en period då Djurgårn gick synnerligen bra, öste in mål, och tycktes redan som årets självklara vinnare. Sedan drabbades laget av att tappa viktiga spelare och liret gick i baklås. Man fick tillbaka Fjällby men det lossnade inte alls för honom och den tidigare linan med honom och Davidsson-brothers kom inte upp till sin väntade nivå. Men i kvarten mot Apan verkar Fjällby har vaknat och kanske kommer Djurgårn nu?

Warulfven drabbades ju på samma sätt av att få lira utan en massa spelare och lyckades inte så bra, men den ene efter den andre har återvänt och därmed också spelet. Under slutet av serien öste ju Ulfven in mål i varje match och gick som tåget, kändes oslagbara. Lite förvånande att man hade så svårt att fixa HV även om det till slut ordnade sig.

Vad ska man tro nu?

Ja, jag tror ju att Warulfven fixar detta.

Skulle jag få önska vilket av dessa två lag man vill se i final mot Luleå, förutsatt att Luleå slår Fulunda och når final förstås, fördrar jag nog Djurgården.

Framför allt eftersom jag tror att Luleå opassar Djurgårn och att vi har större chans att vinna "Le Mans" om vi får möta Djurgården. Samtidigt som jag tycker att Warulfven opassar Luleå och kan bli svåra att komma åt.

Och ur en personlig vinkel ser jag förstås gärna finalmatcher Djurgårn-Luleå i Fjollträsk eftersom det innebär att jag kan se matcherna live:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Den där Fylander i GnyPosten kände jag inte till, men det var ju lustig skattning av honom:



Målvakter Lule-VF 5-4
Nu tror jag förstås att skillnaden mellan Lassi och Fulundas vakter är större än så. Men jag kan acceptera bedömningen, med tanke på att skulle Lassi bli skadad får Luleå ge spaden till Rubinen vilket inte känns så säkert.

Backar Lule-VF 5-4
Stämmer kanske? Jag har ingen större koll på Fulundas backar, med det är klart att någon Erik Gustafssn har de inte.

Anfall Lule-VF 3-5
Jaså? Ja, det är klart att om man köper in Ryan Lasch och Rhett Rakshani ska man ha ett starkt anfall. Men är övriga verkligen så bra att Fulunda har ett sådant försprång mot Luleå där? Jag är inte säker på det. Kanske?

Tränare Lule-VF 4-5
He, he, här ballar Fylander ut brutalt. Det här är ju fullständigt fel, hur kan han komma på något så galet? Skillnaden är minst 5-3 till fördel för Bulan mot Rogern. Minst!

Publiken Lule-VF 4-5.
Ja, eftersom arenorna i GBG är större betyder det större publik vilket kan väntas vara till fördel. Och vi har ju diskuterat hur mycket hammadömeri som förekommer på olika platser och där kan jag hålla med om att "Publiken" betyder fördel för Fulunda. Och som vi vet har vi torskat slutspel borta i sjunde matchen mot Fulunda. Men. Den här gången är det Luleå som har 4 matcher hemma och Fulunda bara tre, om det går till sju matcher. Med hänsyn till det bör en rimlig skattning bli 4-4.

Sammantaget 22-20 till Luleå alltså.

Men det där var ju bara en lek med Fylanders skattningar. Att skatta backar för sig, forwards för sig och så vidare kunde nog fungera för typ 30-40 år sedan, då backarna fick sköta försvaret medan forwards vilade och vice versa.

Men det har ju hänt en del sedan dess och framför senaste decenniet dp Rönken och senare Bulan införde hockeyns motsvarighet till den "totalsparkboll" som Holland på landslagsnivå och ICA Gåttlaburg på klubbnivå införde.

Jag skulle nog själv anse att numera ska man bättre skatta
• Försvarsspel
• Anfallsspel

Viktigast är försvarsspelet. Det finns i stort sett iinga totalvinnande lag som inte byggt spelet på ett åtminstone starkt och vanligen urstarkt försvar.

Och då räcker det INTE med att skatta målvakt och skatta backar och Vips! vet man.

Målvakten MÅSTE skattas tillsammans med utspelarna. Hur bra kan utespelarna se till att leverera det spel som just deras målvakt behöver - hur samspelar de? Och hur bra deltar forwards i försvaret; hur väl sköter de sina uppgifter utan puck? Och kan forwards checka så effektivt att motståndarna ofta tappar puck i egen x
zon eller åtminstone inte lyckas komma till snabba kontringar? Och finns det överhuvudtaget ett system för försvar som innefattar hela laget, där alla spelare sköter sin uppgift?

Du kan ställa upp en skitbra målvakt, skitbra backar, skitbra forwards på isen, men är de inte samspelta kommer de att förlora mot ett lag med sämre spelare men som levererar en hockey där Laget går före Jaget.

När det gäller anfallsspelet är det förstås samma där, även om det är lättare att få ett bra anfall om du kan plocka in individuellt skickliga storstjärnor. Men om de inte får spela anfallsspel, om puckarna inte kommer perfekt från egna zonen eller förbi mittzonen, om de inte får spela den eleganta anfallshockey i motståndarnas zon som de skulle kunna? Om de fick ha pucken där?

Om man ser på allmänna data över grundserien finner man
• Gjorda mål Fulunda 152 Luleå 138
• Insläppta mål Fulunda 134 Luleå 100
• Goalkeeping Fulunda 90,26% Luleå 92,22%
• PP Fulunda 21,02% Luleå 20,00%
• BP Fulunda 84,03% Luleå 86,15%
• Fairplay Fulunda 8,37 m/p Luleå 7,38 m/m

Det som imponerar mest bland dessa allmänna data är nog att Luleås vakter räddar betydligt större andel av skotten och vidare att laget släpper in så få mål.


Man kan ju kolla hur Luleå och Fulunda passat och opassat varandra under grundserien när de mötts.

2018-10-11 Luleå HF - Frölunda HC 2 - 3 (1-0, 0-2, 1-1)
Skotten 38-21 Vakter Lassi-JG

2018-10-18 Frölunda HC - Luleå HF 1 - 5 (1-0, 0-3, 0-2)
Skotten 16-35 Vakter JG-Rubin

2018-12-26 Frölunda HC - Luleå HF 5 - 3 (1-1, 2-2, 2-0)
Skotten 14-25 Vakter JM-Rubin/Lassi

2019-02-23 Luleå HF - Frölunda HC 3 - 1 (1-0, 1-1, 1-0)
Skotten 19-22 Vakter Lassi-JM

2 vinster var alltså.

Men intressant att notera skotten. T ex att i Scandal-i-Analium har Luleå stängt ned Fulunda så pass att de bara haft i snitt 5 skott på mål per period under matcherna.

Det är ju lite intressant och man kan spekulera i vad det betyder.

Jag tolkar det så att det spelar inte så stor roll att Fulunda har skickliga forwards om Luleå behärskar konsten att stänga ned dem så pass att de inte får spela så mycket anfallsspel och när de väl får göra det släpps de inte fram till skott på mål.

Fulunda har i tre av matcherna bara lyckats göra <2 mål på oss. Undantaget är förstås annandagsmatchen i Scandal-i-Analium, men det var ju konstig. Fulunda gjorde 5 mål på bara 14 skott, Luleå började med Rubinen men han fick ge över spaden till Lassi, Fulundas Roselli-Olsen överföll Luleås Guter och hjärnskadade honom så att han blev borta i sex veckor men zebrorna tyckte att "Guter kanske bara fick för sig att luta huvudet mot plexit" och lät Roselli-Olsen vara kvar och denne var då Fulundas bäste spelare i matchen med mera.

Ja, vad säger man?

Min personliga uppfattning före slutspelet var att Luleå skulle ha betydligt bättre chans mot Fulunda än mot Läjkers. Och det var ganska tufft mot läjkrarna men vi vann till slut ganska klart.

Objektivt skulle jag efter denna genomgång tänka att prognosen måste bli att Luleå slår Fulunda med 4-1 i matcher, eller åtminstone med 4-2 i matcher.

Fulundas chans kan möjligen vara om de genom att gå på huvudjakt ser till att hjärnskada viktiga Luleåspelare och att zebrorna återigen misslyckas med att hålla koll på sådant.

Annars tror jag att Luleå vinner.

Men det hundrar inte att jag om c:a 24 timmar kommer att ha tappat all objektivitet och när känslorna tar över kommer jag att förklara att Luleå är chanslösa;-)
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Osj02: Mycket intressant analys av dig, Osj02, Jag har själv ytterst begränsad kunskap avseende företagsekonomi och redovisning och därför upplysande att ta del av den information du ger:-)

Inse nu att de 70 miljoner de menade att de hade i eget kapital för tre år sedan - vilket efter senaste tre årens ekonomiska förluster antas ligga på 40 miljoner idag, inte handlar om reda pengar på Apans sparkonto utan snarare bundet i anläggningar och om inte de kommande förlusterna de presenterar naturen av inom några månader handlar om nedskriven uppskattning av värdet av anläggningarna måste det handla om helt sjukt usla affärer troligen som följd av Näsans galna köpfester.

Apledningen med ApPea som megafon skyller ju varje gång på Skellefteås invånare: de har inte kommit på matcherna, de har inte löst årskort, och det är klart att när Apan nu för andra gången i senaste tre slutspelen sparkas ut redan i kvarten så blir det färre matcher.

Men en semifinal skulle betytt bara 2-3 matcher ytterligare och så många miljoner skulle det inte betyda.

När det gäller tappat på publiksidan har det ju pågått minst fem år så det måste de ju kunnat räkna med - annars har de ju ställt prognoser och ekonomiskt planerat på ett sätt som antyder att de är helt inkompetenta.

Nej, man gissar väl att det handlar om köpfest på spelare. Och att det därmed är Aplasse J, följt av Näsan som med stöd av ApPea genomfört alla dyra och misslyckade affärer.

En del av dessa känner vi ju till.

T ex att Aplasse innan han försvann skrev kontrakt med Fläskberget som fick 300 000 kr i månadslön i två år! Helt sjukt förstås. Ett avtal som kostade >7 miljoner bara i lönekostnader och lägger vi på sociala avgifter kostade påskriften >10 miljoner! Det är också möjligt att Aplasse betalade ut en sign-on bonus som vi inte har koll på om den betalats utomlands t ex till Fläskberget limited, registrerat på Malta. Vidare kan förstås en hel del av pengarna vara lagda som pensionsavsättningar, men jag tror att de i så fall ska vara inräknade i de 300 000? Men det kanske också ingick bestämmelser om senarelagda pensionsavsättningar som först på senare år kommer att märkas?

Ja, ni hör ju. Sådana enorma pengar lagda på det fuskande, filmande, fulspelande Fläskberget! Det är ju en extrem överbetalning och det kan bara uppfattas som att kasta bort pengar.

Och om de överbetalt Fläskberget så extremt; hur mycket kan de ha lagt på sådana som Möller, psykbrytet, Hollooway, Ortio med flera?

När det gäller Zahrisson läckte det ju ut att man givit honom en miljon i sign-on bonus, dvs pengar som inte inräknas i lön utan som utbetalts till något företag i utlandet och därmed gömts undan från svensk skatt.

Personligen brukar jag ju karakterisera dessa sign-on som "svarta pengar under bordet" och det beror på att jag är helt säker att den gång en skattemyndighet väljer att pröva dessa utbetalningar kommer de att vinna ett sådant mål med följd att det prejudicerande innebär att samtliga sign-on betalda till utlandet kommer att uppfattas som ersättning för arbetsinsats därefter i Sverige och då smäller det till, för därmed ska där påk
läggas skatter och sociala avgifter och då kommer det att bli tredubbla kostnaden för klubbarna.

Apan HAR ju köpt många spelare som befunnit sig utanför Sverige när de ritat på så vi kan bara spekulera om hur mycket de betalt ut för sign-on. Man tycker ju att det ska redovisas offentligt i boksluten?!

Och förutom alla "stjärnor" Apan köpt in, som därefter helt misslyckats har de ju också köpt in spelare som i stort sett hela tiden varit skadade innan de dragit. Ta mygel-RitOla, exempelvis. Apan la in massor av pengar och för det skulle de få 1,5 års spel av RitOla, efter ett halv års rehab, men då förklarade RitOla att han var yr, och därför måste skita i att spela 1,0 av 1,5 år och Apan släppte honom hejhej.

Eller Aaltonen. Långt kontrakt, 1 mål på 35 matcher, därefter sparkad till finska Liiga där JMA öser in mål och poäng och det är nog Apan som betalar största delen av hans lön nu och dessutom nästa år också!

Eller Jesper Jensen. Han tar de över för ett fyra månaders kontrakt med en månadslön på 170 000 kronor, dvs en kostnad på en dryg miljon.

Vad fick de för det? 10 matcher i SHL, 6 matcher i slutspelet. Inte ett enda mål men >30 minuter utvisning.

Vad tillförde han hockeymässigt för Apan?

Ingenting alls, naturligtvis. Ingenting, ingenting, ingenting alls. Och det kastade Näsan bort en miljon på!

Ja, med sådan kvalitet på de sportsliga besluten förstår man att det går åt helvete.

Vilka är då dessa amatörer, som tycks ha drivit Apan till - om inte ruinens brant så betydligt närmare den?
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Blister Brigade: min poäng är just behovet av att strypa nästa säsong och konsekvenserna på truppen och det sportsliga. Vi vet att en dyr trupp inte är synonymt med framgång och det är absolut inte ett omöjligt uppdrag att lyckas med. Kanske kan man med stor skicklighet lyckas bygga nytt. Därför intressant med att få fram fakta längre fram, hur illa är det egentligen.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Osj02: många domedags profesior här! Men du glömmer en viktig aspekt att vi redan har varit på ruinens brant och även om vi tar en ordentlig förlust så kommer det att strypas ordentligt nästa säsong då vi har haft ett stort kapital det finns inte en chans att vi kommer balansera på knivens egg igen, Luleå där emot är i en tvärtom situation där man gått som tåget en hel säsong och luktar på ett guld och det triggar publiken bättre att komma Plus en miljardär som ligger i bakgrunden och står för sign on's och ev. klaver tramp 😀 njut nu medans det går bra! De vänder även för er en vacker dag
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Osj02: Tror du ligger nära sanningen där.

Och nu kommer verkligheten närmare Pea då den untuchable starke mannens fasad håller på att krackelera nu när det inte går att med kreativ bokföring och hitte på förklaringar dölja de röda siffrorna längre.

En tydlig indikation att Pea försöker smita ut bakvägen är att han sökt jobbet som chef för det nya Kulturhuset som är under uppförande. Dax att hoppa på nästa grej som är ”inne” just nu i Schtaaaaan när Apans glans har falnat.
Tror han är en sådan där personlighet som vill hoppa på och synas och sola sig i glansen vad det än gäller sport, kultur, politik what Ever.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Finns en annan variant, det är att man skrivit ner de investeringar man förra året gjorde i arenan (restaurangen var det väl). Det innebär att utbyggnaden inte varit lönsam och att man inte ser att den blir det heller. Men varför säger inte Pea det då? Istället pratar han om årskort och därigenom lägre publikintäkter. Det är en bättre tolkning ur klubbens perspektiv, läget blir inte lika pressat ur en likviditetssynvinkel eftersom det blir ett bokföringsmässigt negativt resultat. Pressen på spelarbudgeten blir mindre men det visar att investeringen var dålig vilket påverkar förmågan att skapa nya intäkter.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Osj02: Ljuvligt att läsa!!!!
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Dags att spekulera lite i Schtaans ekonomi. Eftersom vi ännu inte sett deras årsredovisning som väl dyker upp i maj/juni så får vi gissa.

Pea säger att man haft 4-500 färre årskort. Det ger max 2-2,5 mkr i förlorade inrtäkter. Var kommer resten ifrån?
Vi vet att man inför detta år i princip hade tömt sin likviditet genom satsningar på utbyggnader i arenan. Gav restaurangen inte utdelning? Få besökare som inte konsumerar? Har man snurr på företagsintäkterna? Börjar skeå kraft sina?
Ytterligare 7-11 mkr i underskott innebär helt säkert ökade skulder. Vi vet också att det dök upp en NHL ersättning för Per Lindholm på c:a 2,3 mkr. Detta är troligen med i årets resultat vilket innebär att hockeyn gått motsvarande sämre. Nya tv pengar med ca 16 mkr. Resten är gissningar.
Vi kan anta att man haft höga spelarkostnader, tom mycket höga spelarkostnader då man värvat friskt av dyra spelare. Vi ser att publiksnittet sjunkit återigen och att man åkte ut i kvarten. Troligen budgeterat för semi. Det kan man ana i kommentarer i media under året.

Nåväl, ett underskott på 7-11 mkr sätter stor press på föreningen. Det egna kapitalet är fortfarande 40 mkr men eftersom likviditeten är borta så är det kapitalet helt bundet i anläggningar. Men drar därför troligen stora summor på checkkrediten. Konsekvensen är begränsad rörelsefrihet och ökad räntekänslighet. Likviditetsproblem är en av de vanligaste orsakerna till konkurser. Om bankerna tvekar så stryps tillgången till nya krediter. Baserat på dessa gissningar så tror jag att likviditeten är det absolut allvarligaste problemet för SKAIK. Det innebär att man måste banta kostnadssidan och budgetera intäkterna försiktigt eftersom nya underskott kan bli katastrofala. Antar man att underskottet inte beror på nedskrivningar eller andra speciella poster utan är ett riktigt underskott ur hockeyverksamheten så kommer spelarbudgeten att behöva bantas ordentligt med motsvarande eller nya företagsintäkter tillkomma. Addera Lindholms NHL ersättning till ett strukturellt underskott på 7-11 mkr så närmar man sig ett behov av att banta truppen på 15 mkr. Att öka intäkterna i Schtaan är nog inte lätt, skulle tro att sponsormarknaden är tömd och vi vet att även kommunen har betydande ekonomiska problem att brottas med. Allt tyder därför på en rejäl bantning av truppen. Baserat på ovan kan vi förvänta oss en stor rörlighet där kontrakt bryts och ersätts med talanger från HA kryddat med någon namnkunnig spelare. Kontrakt som bryts har ju en tendens att kosta pengar, så att städa är inte billigt, det vet vi i Luleå av egen erfarenhet, vad jag förstår gäller några tyngre kontrakt också för kommande säsong. Konsekvenserna av det här kan man ju spekulera i. Om man inte har bra scouting så .....

Nog spekulerat från min sida, kanske har ni bättre koll på fakta. Vi får väl helt enkelt vänta tills resultatet blir offentligt. Men fortsättning lär följa och visst är vi vara nyfikna.
Kan vi få se ett kvalderby mellan Västerbottens nästa vår, ja visst, sannolikheten ökar dramatiskt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Intressant twist i slutbetyget.

Pajasvarning på hela artikeln iof så vem är förvånad?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Skall ge er lite tändvätska till söndagens match. Den lokala hockeykrönikören i GnyPosten mr. Rylander, som en liten föraning nämnde han inte ett ord om det uteblivna matchstraffet i näst sista matchen mellan VF-MIF utan gnydde högt och vilt om en VF utvisning för hög klubba. Nu till dagens krönika.
Han betygsatte lagen i skala 1-5
Målvakter Lule-VF 5-4 storsint utsåg han Joel till SHL´s bäste målvakt men JM är i särklass näst bäst
Backar Lule-VF 5-4 storsint men VF har naturligtvis elitseriens bäste back i Chay Genoway
Anfall Lule-VF 3-5 VF har SHL´s bästa afall i särklass. Lule ett stort ?
Tränare Lule-VF 4-5 RR är ju helt suverän med tre CHL titlar finns ingen bättre. Bulan klarar av att göra roliga presskonferenser.
Publiken Lule-VF 4-5. Sicken volym i Scandinavium slår allt (han glömde att 8000 av åskådarna är kostymherrar och att det aldrig busvisslas i arenan mot det egna laget). Lules fans visar bara stöd när det går bra och avslutar med ? hur går det om det går emot. Han citerar också växjös tidigare bas "slödder"
Slutbetyg Lule-HV 21-23 och hans tips 2-4 i matcher

Ha en go kväll
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: He he he. Troligen har de precis tagit beslut om att köpa in ytterligare en primadonna:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Japp! Men han är även aplagets revisor samt koordinator för värdegrunnnndsfrågor. Här syns han till vänster vid senaste budgetmötet i skithålsklubben.
Uppladdat:

450x300-614082454.jpg614082454.jpg

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Ha ha ha ha ha - vilken underbar video! Den där killen i bakgrunden är ljuvlig; måste vara en hard core ledare i apklacken!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hehe exaktemente!

Jag testade förresten att googla på "Bert Robertsson gråter" och fick upp bla denna video haha
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Shit pommes frites! Det borde jag kommit på!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
He he. Apans B-junisar - det enda aplag som haft något att komma med i år - sparkades precis ur slutspelet genom att torska mot junisulfven. He he. Nu är hockeyn död i Apschtaan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ingen koppling till Luleå. Kopplingen var bara "bilder på barn som sedan blev tränare".
Ledtråd: Om man tom gråter på Liseberg...är man en lipsill väl? Vem tänker du på då?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Ha ha ha, den var rolig! Men VEM kan det vara? Den här Lisebergskopplingen får mig att tro att det finns en fulundsk koppling, men när du lägger in den borde det ju vara Luleå? Mitten av 80-talet, gissningsvis nu runt 40 bast.

Nej, jag vet inte. Tippar pga ålder?
Uppladdat:

450x300-images_61.jpegimages_61.jpeg

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Just det, om Apans ekonomi.

Vad som äcklar en väldigt är att när Apan gick plus skulle apledningen hyllas som bästigast på pengar men när de går minus - ja, då är det invånarna i Skellefteå som är ansvariga och skälls ut för att de inte går på matcherna, tacksamma över att alla julgranar släckts i norra Västerbotten, för att spara pengar som kan kastas i apgapet...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Denna tar nog Sven. Foto från mitten av 80-talet av elev på skolresa till Liseberg. Grabben blev sedemera spelare och tränare. Vem?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Yep. Visst är det Osten:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
mattias - 74: Nja han har nog inte gått på bergviksskolan :P

Är nog Osten Bergström
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tränare i ålder 60+ mao. Vem tusan kan det vara hm

Edit: Hm osten?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Snygg bild! Vilken skola var det?

Apropos tränare. Nedan har du en bild från Bergviksskolans lekis 1961. Med en centralt placerad ...
Uppladdat:

450x300-lekis1961.jpglekis1961.jpg

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: "Om de släppt ut ryktet om 7-11 miljoner till ApPravda Norran är det säkert för att liiiite dämpa förvändningarna och ta loven av det som komma skall. Jag ger mig fan på att det blir mer. Ska vi tippa på runt 15 miljoner?"

Exakt så tänkte jag med! Man har lärt sig deras "stil"....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Ja, apsolut, du har helt rätt bisterfinnen: att ta bort de hårda axelkåporna borde vara en självklarhet.

Vi har exemplet nedan.

Bild 1. En kontring där Cam Abbott är på väg med pucken mot Fulundas mål, attackeras av två fulundor, varav den ene lyfter på Cams klubba och snor pucken som synes på senare bilder. Men notera den tredje fulundan till vänster i bild. Det är Erik Gustafsson.

Bild 2. Erik kryper i hop och förbereder sig på att soppa Cam.

Bild 3. Erik vrider fram vänster axelkåpa för att den ska bli den murbräcka med vilken han träffar Cam.

Bild 4. Erik kunde ha stått kvar. Han står skitstadigt och Cam, som är fullt upptagen med kampen om pucken med andra fulundor kommer att åka in i Erik och åka omkull.

Men jämför nu bild 3 och bild 4. Se var Eriks huvud befinner sig jämfört med övre begränsningen av tekningscirkeln.

Erik har alltså med full hastighet och kraft kastat sig uppåt flera decimeter, och avsikten är att undvika att tackla Abbott i bröstet men se till att han med axelkåpan som murbräcka dammar rakt in i Abbotts ansikte, och smäller ned honom på isen.

Bild 5. Attacken "lyckas"

Bild 6. Slutresultatet. Ett krossat ansikte. Hjärnskada. Cam Abbott lämnar isen och kommer inte tillbaka för resten av livet.

Så, hur straffades detta? Vad sa discipilinnämnden?

Ingenting. Dvs de frikände Erik.

För innan de fick säga sitt hade några andra herrar uttalat sig vitt och brett i media:

• SWIKEGÅRD: – Han åker och tittar på pucken i tio minuter, säger C Mores expert Niklas Wikegård om Abbott och tycker inte att det borde ha varit matchstraff.

• SANNY: – Jag tycker inte det ska vara matchstraff, absolut inte, säger Sanny Lindström.

• GP:s LEHMAN: Som jag ser det gör Erik allt han kan för att värna om Abbotts hälsa - han ska frikännas.

Vad menade de? Ja, att tacklingar rakt framifrån måste vara tillåtna i hockey och att - som de tuggade till förbannelse på den tiden - Heads up! Den som blir tacklad måste vara beredd och har HELA ansvaret för om det går illa.

KOMMENTAR:
Jag kräktes då och jag kräks nu av att höra hur jävla korkade dessa jävla dårar var och är.

Abbotten var i en snabb kampsituation och hade inte koll åt alla håll och Erik hade all anledningen att förutse exakt vad som skulle hända.

Om jag kör på motorvägen och upptäcker en 2-åring som i blöjor promenerar ut på vägen....INTE FAN KÖR JAG PÅ BARNET EFTERSOM "DET HAR INGET PÅ MOTORVÄGEN ATT GÖRA!"...

I det här läget hade Erik Gustafsson all jävla anledning att inse att det han beslutade sig för att göra skulle innebära en sjuhelvete risk för Cams ansikte, hjärna och karriär. Vilket det också gjorde.

Och när Erik ändå gör det han gjorde - ja, då är det självklart att han ska inte spela mer en j-a massa matcher och dessutom straffas med böter med syfte att han ska inse att så där gör man inte. Den respektlösheten vill vi INTE se på våra isar.

När det hela inträffade accepteras det! Eftersom "döda, döda" swikegård och sanny jobbade ihjäl sig för att få displinnämnden på sin sida. Luleå sänktes, tappade 3-1 i matcher till 3-4, slogs ut ur slutspelet.

Men det var OK.

Det gällde ju "bara" Luleå...

Hade vi då, som Bisterfinnen klokt föreslår, haft mjuka axelkåpor tror jag inte att det hade inträffat. Erik skulle inte ha utdelat den tacklingen, eftersom han varit rätt att skada axeln när han knäckte näsbenet på Abbotten...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: "Noterar att proppskåpet har gått big time hos Yoda/Ossian."

Verkligen. Nu har han spridit sin hemliga wurm för dildos i veckor, och kombinerar det surr om en tragedi i den lilla orten Tysfjord vid norska Atlantkusten, drygt 600 km från Luleå Hockey.

Men ossianmonstrumet vill koppla ihop tragedin med Luleå Hockey och hur då? Därför att ett antal av dessa talar lulesamiska! När det gäller det samiska språket finns nio beskrivna varianter, snarast dialekter, och det som talas på område 4 nedan kallas lulesamiska eftersom det involverar folk boende i södra Gällivaretrakten, Jokkmokk etc där samerna hade uttrycket julelu, luleju och liknande för området där luleälven samt stora och lilla lulevatten var placerad. Utloppet för älven i bottenviken kallade de luleju.

Nå. Vad har allt detta med Luleå och Luleå Hockey att göra? Ingenting alls naturligtvis men i huvudet på någon som så saknar grepp om verkligheten som ossianmonstrumet kan han hitta på sådant.

En dåre, rätt och slätt.

Javisst. Vi tar fram fakta om Apan. Vi visar hur deras ekonmi faller sönder, vi visar hur de fyller laget med meningslösa men dyra primadonnor, vi visar bild på bild hur de fuskar, filmar och fulspelar. Det gör vi och det är relevant i hockeysammanhang.

Men galenskapen på Apsidan med dildos och lulesamiska - där har propparna brunnit sedan länge.

Jag skulle skämmas om det var lulesupportrar som uppträdde på det viset. Som jag skulle skämmas om det i vår klack fanns störst antal personer i landet avstängda för att ha levererat Heil-tecken. Något som också kännetecknar Apan tyvärr.

Travesterande Indris dotter från Johann Augusts Ett Drömspel får man förklara att

Det är synd om aporna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja, harrejavvlar, vilka förluster det blir efter Aplasses och Näsans fleråriga köpfester!

Om de släppt ut ryktet om 7-11 miljoner till ApPravda Norran är det säkert för att liiiite dämpa förvändningarna och ta loven av det som komma skall. Jag ger mig fan på att det blir mer. Ska vi tippa på runt 15 miljoner?

Och då ska man ta i beaktande att Apan i år fått 16 miljoner extra från SeMer - eftersom ersättningen höjts från 29 till 45 miljoner.

Vilket innebär att egentligen har Apan backat runt 30 MILJONER!

Om de åtminstone hade ett lag, ledare, tränare, spelare och resultat i SHL och slutspelet som motsvarade ett sådant gigantiskt slöseri.

Men det har de inte.

Apan har kollapsat på alla fronter.

Högmod går före fall.

Var god notera att under åren de fick gratismiljonerna av kommunen som "plus" slog sig Apledningen för bröstet och förklarade sig troliga mottagare av Nobels ekonomipris. Men vem är anvarig när det går åt helvete?

Ja, för två år sedan med rekordförlusten på 17,1 miljoner förklarade ApPea att allt var supportrarnas fel, eftersom de inte kommit på matcherna.

Vad säger han nu, vems fel är det? Naturligtvis skyller han på apsupportrarna igen "vi har sålt 4-500 årskort färre".

Finns det NÅGON som insett att ingen jävel vill se den ful-, fusk- och tjafsa efter varje avblåsning-skithockey som klubben serverar?

Hallå? HALLÅ?

Frågorna haglar men i Apsektens inre är det tomt. Bara någon enstaka, som klinkar på en banjo i hörnet. Övriga gamar rymmer fältet.
Kommentera

« · 1966905 · »