Luleå HF

115719 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 2464214 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Med facit i hand är det lätt, men ärligt talat var jag inte jätte negativ till värvningen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nää, det var inte jag heller, DÅÅ!!!!! Då levde man ju på hoppet...

Men som det är nu, måste jag ändå säga att det känns DÖDFÖTT... Åtminstone om man betänker möjlgheten att för den HUTLÖSA kostnaden, (den måste ju ner AVSEVÄRT, annars ska han ju väck) är värt att ens överväga 'chansen' (risken...) att det på något sätt kan betala sig i förlängningen. Möjligen att han till en Avsevärt Lägre lön kan få fortsätta under en begränsad tid i upptakten av nästa säsong. Ser det inte AVSEVÄRT bättre ut då ska han avpolleteras!!!

Och jag (iallafall) betackar mig för, att han ska medverka i CHL-finalen!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Tack! Ja en chansning som gick fel tyvärr med Kempe. Blir intressant att se hur Luleå hanterar det framöver. Gissningsvis fortsätter de väl att hoppas att det fixar sig med hans knä och spel (de har väl inte så mycket val), men gör det så inte måste det finnas vägar att komma ur kontraktet. Vi kan ju inte slösa bortåt fem miljoner på absolut ingenting.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: mycket välformulerat som vanligt👍.
Du skrev i stort sett det jag tycker.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Mario Kempe. Jag såg också positivt på den värvningen och såg hur han skulle bli en viktig spelare för oss under våren.

Men nu har han spelat 2 månader och en vecka för Luleå Hockey.

Och allvarligt talat: Skulle någon annan spelare "lyckats" som Kempe gjort under dessa två månader och en vecka skulle den omedelbart ha satts på läktaren.

Den enda anledningen till att han fått spela har varit förhoppningen att det skulle släppa för honom och att han skulle komma upp i den nivå han varit tidigare.

Nu återstår bara en dryg månad av hockeysäsongen för Luleå Hockey, förutsatt att vi hamnar på plats 11-12 och får spelslut eller plats 7-10 och åker ut i åttondel; vilket är troligt.

Finns det någon anledning att tro att Kempe kan komma till sin tidigare nivå nu? det tror jag inte. Vi har väl honom på kontrakt även nästa år om jag kommer ihåg rätt och det känns knepigt. Såvitt man vet torde han ha varit vår allra dyraste spelare just nu eller näst intill med bortåt 250 000 kronor i månadslön för december till maj i alla fall. Det är alltså 1,5 miljon kronor den här säsongen för, som det verkar, något som en oavlönad junior skulle ha gjort bättre. Gissar att han med kontrakt på 1,5 år inte heller kommer undan med artistskatt och vidare att Luleå fått pröjsa sociala avgifter dvs >2 miljoner för det han "presterar" under säsongen.

Det Mario Kempe "presterat" dessa två månader innebär ju att man normalt skulle förutsätta att hans karriär är över.

Vad ska Luleå göra? Kan man bli av med honom? Eller ska man ha kvar honom i förhoppning att han till slut får ordning på sig och kan bli viktig nästa säsong?

Det vete fan.

Och, finns det någon anledning nu att leta upp och köpa in någon ytterligare spelare om nu sådan finns tillgänglig?

En timme och åtta dagar innan deadline infaller och inga fler spelarköp kan genomföras.

Bedömer Luleå överhuvudtaget att det finns någon anledning att slänga ut pengar för någon ytterligare spelare för - gissningsvis - bara en månads hockey? Tveksamt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Dags att lägga in tabellerna, som nu gäller under den vecka som SHL nu kommer att vila medan Vodkakupperna spelas.

Som det nu ser ut lutar det ju mot att det kommer att stå mellan HuVa och Pölsan när det gäller vilket lag som ska möta Malmet i kvalet. De båda lagen ska mötas i den gävliga URK-arenan i omgång 50 och kanske kampen avgörs först då?

Apan och Läjkers har ju ett sådant försprång att plats 1-2 är klara.

När det gäller de övriga 4 platserna direkt till kvartsfinal kommer väl Warulfven att fixa det - jag antar att de kommer att få tillbaka några av sina skadade spelare snart.

Men av övriga tror jag att Fiskrenset ramlar ut toppsex, som de väl gjort år efter år på senare tid. Så vilka avövriga lag som tar de tre återstående platserna kommer att avgöras om en vecka då det tror igång men match varje tisdag, torsdag och lördag till vi spelat avslutande tio matcherna. Öret, Timret, Trottoaren och Oskars är de fyra lag jag tror får fightas om de tre kvartsfinalsplatserna. Personligen har jag hela året varit säker på att Röglet skulle ta sig till Toppsex och hade de lyckats bra senaste fem matcherna hade de redan varit där. Nu blev det ju riktigt dåligt i stället och det här hinner de inte i kapp.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: svårt att uttala mig om det.
Tror en hel och vältränad Kempe hade tillfört en hel del till Luleå.
Men var det rätt att värva han efter skada och lång frånvaro?
Med facit i hand är det lätt, men ärligt talat var jag inte jätte negativ till värvningen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Härligt och så oerhört glädjande att vi åtminstone fick två pinnart med oss och ökade avståndet till HuVa i tabellen genom Honkas båda kanonmål! Skål tammefan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Den 28 januari gick vi in i en för oss avgörande period med fem matcher på tio dagar inklusive tre stycken så kallade sexpoängsmatcher. Resultaten blev:
• HV 71 - Luleå HF 2 - 5
• IF Malmö Redhawks - Luleå HF 0 - 3
• Luleå HF - Linköping HC 1 - 2 sudd
• Luleå HF - IK Oskarshamn 0 - 5
• Luleå HF - HV 71 3 - 2 sudd

9 / 15 poäng för Luleå och 8 / 9 poäng i sexpoängsmatcherna mot lag i Huvaligan får ju bedömas som klart godkänt.

Efter dessa fem matcher har vi skaffat oss ett betydligt bättre läge och nu borde vi inte behöva vara oroliga för att ramla ned under kvalstrecket.

Nu har vi bara de tio matcherna på 24 dagar som återstår av SHL att genomföra och det borde vi förstås fixa.

Blir det spelslut eller socialt slutspel för Luleå? Inte lätt att säga. Vi ligger ju i en gröt lag ganska nära i poäng, men allvarligt talat: de flesta lagen känns för närvarande bättre än vi och inte alls säkert att vi kan ha fyra lag bakom oss när match 52 spelats.

Har dock svårt att se att det spelar så stor roll om vi när åttondelsfinal. Där kan vi åka på t ex Trottoaren eller Oskars i bäst av tre med hemmafördel dem och då åker vi säkert ut. Och skulle vi klara oss vidare blir det bara för att torska med 0-4 i matcher mot Apan. Hur kul är det.

Nej, säsongen är mer eller mindre över. Orsaken är hur tydlig som helst. Vi lyckades inte rekrytera de få spelare vi behövde och jag hoppas att klubben genomför en rejäl utredning för att fastställa varför och tar eventuellt nödvändiga steg för att detta inte ska upprepas.

Underligt nog har vi faktiskt chans att bli Europamästare genom att vinna CHL-finalen mot Tappara i Delfinen om elva dagar och visst vore det kul, men kan vi verkligen stå emot Tappara med det lag vi såg spela idag? Mycket svårt att tro det.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: just utkommen från Coop arena, känns lite onödigt med poängtapp :(
Men man får försöka glädjas åt 2p, och åt Honka.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad tycker du att 'beslutsfattarna' inom Luleå Hockey ska göra med 'Super Mario' Kempe, som i sina 'utsvävningar', helt uppenbart Ständigt och Jämt tycks 'MISSA' att landa på den tänkta 'plattformen' ??
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Missade naturligtvis allt utom Honkas avgörande.
En strike nu och vi kan faktiskt hota uppåt. Sjabbel nästa match och man ska behöva dras med den kända åkomman Luleåångest igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: just utkommen från Coop arena, känns lite onödigt med poängtapp :(
Men man får försöka glädjas åt 2p, och åt Honka.
Skååål 🍺🍺🍺🍺
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Vad skönt att vi i praktiken inte behöver bry oss nåt mer om de resterande 10 matcherna nu. Nu är det typ BARA matchen mot Tappara den 18:de som jag kommer att 'orka' engagara mig i, de sista 10 matcherna.

Ps: Vilken jävla sopa Kempe är. Tack och godnatt med honom, NUU!!!!
Eller så får han spela resten av matcherna på Socialförvaltningens bekostnad!!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage:
laleggia sölar, torsk 3-2
tur han är veck👎
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Luleå har pucken mest hela suddenperioden. Men HuVa försvarar sig bl a genom att stoppa Tyrre med regelbrott. Tyrre har åkt omkull efter drar i tröja eller klubba, slagen i magen med klubba och så vidare men firma "vi sover" Nord-Öhlund skiter i allt.

Med 5 sek kvar vinner Connolly en tekning i HuVas zon och lyckas spela pucken bak till Honka som är naken mitt i slottet och hinner sikta innan han drar in 3-2 för Luleå med 2 sekunder kvar av förlängningen.

2 poäng för Luleå, 1 poäng för HuVa och nu ligger vi 11 pinnar före HuVa med 10 matcher kvar av serien.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Trist om HV skulle knipa bonuspoängen efter att ha parkerat bussen i 58 minuter.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
2-2 efter tre perioder och en poäng vardera till lagen. Nu ska vi spela 3 mot 3 om bonuspinne.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
sargad: Ja, ett kolossalt fiasko. Han har uppåt 250 000/månad, har bara spelat varannan match typ och levererat <1 assist var fjärde match.

Med tanke på att han är borta varannan match motsvarande en halv miljon i månaden...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Bisittaren Staffan om Kempe. Jag har ju mött Kempe många gånger i KHL men han hade då ett helt annat klipp och ett driv, och man känner inte igen honom.

Och så är det. Kempe skrinnar åt det häll han ska, men så snart han kommer i närheten av motståndare viker han av som han fegar ur.

Jag tror inte han skiter i hockeyn som typ Kennedy kom hit och gjorde. Snarare att han är inte alls OK i knäet och han borde inte ha gått på is dn här säsongen kanske.

FAN! Hovet har spel i vår zon och Kempe får puck två meter från blå men klarar inte av att få ut den utan slår på HuVa som får passa in och 2 sekunder senare sätter HuVa 2-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Bee: Varför spelar dom med, ursäkta uttrycket, en invalid?
Kempe står ju hockey, kan inte åka. Måste ju vara bättre med valfri junior eller gå ner på färre. Det målet får Bul-Henke ta på sig.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Kempe är värdelös
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Kanon byte av Kempe.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Huj. Kempe sicken värvning...
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Yep, men tack-och-lov fixar vi boxspelet och nu 5 mot 5 igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Öhlund tar ut Connolly och HuVa får spela PP igen.

Det var Connolly som bakifrån crosscheckade Emil André som förlorar benen och sätter sig pladask.

De flesta Luleåsupportrar tycks förstås anse att det var för lite kraft och snaraste filmning.

Till saken hör att nämnde André efter en situation mot Malmet förra matchen blev liggande som död på isen länge, för att sedan spela nästa byte.

Emil Sylvegård kommenterade det hela med att André är en j-a filmare och får vi möta HuVa i kvalspel kommer jag att krossa honom.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sju minuter spelade och det händer i princip ingenting annat än att ingendera laget vill släppa till något.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och nu kör vi trean. Totalhockey nu Luleå, i varje byte och varje moment! Visa HuVa vilka som kan spela hockey och låt det komma mål efter mål efter mål bakom Ortio!

KOM IGEN NU!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Paus nu inför trean och Luleå har 2-1. Skönt det, Faktum är att Luleå under lång tid mest bara transporterat puck och inte höjt sig för att åstadkomma något bättre.

Men sista fyra minuterna av perioden kom det man längtat efter. Luleås jakt ända fram till mål lyfte och varje gubbe tog i extra för att inte låta den HuVa som var på honom hindra något. Och vi kunde vända till 2-1.

Kan spelarna fortsätta att köra som i slutet av andra under tredje perioden ska vi inte riskera att torska idag.

Kom igen nu, Luleå. Gå in i trean som vinnare och kör över detta lilla HuVa!
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Ja! Bara 37 sekunder efter ettan kom tvåan. Och framför allt - nu måste ju Luleå ha känslan att kliv ur det meningslösa ställningskriget, bättre fart och jobb och kör över detta HuVa!
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och där kom det man frågade efter!bHögre fart och snabba pass och till slut han HuVorna inte med och Honka smäller in 1-1 på Ortio med tre min kvar av perioden.

SÅSKARESEUT!

Nu vet ni ju hur göra. Fortsätt med det!
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Någon måste in på kassen.
Se där :-)
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
sargad: Vore ju ruggigt. Tycker att de är så svaga att de inte ska kunna komma över strecket.

Men Luleå känner sig som det tycks nöjda med att ha mycket puck utan att åstadkomma något.

Man skulle vilja se att vi drog upp farten och mer körde över HuVorna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svårt att få till något för Luleå. HuVa lirar destruktivt och Luleå som har mest puck åstadkommer inte något speciellt. De enstaka skotten kniper Ortio enkelt.

Men så får Einar puck i fart och går snyggt igenom tre Huvor och blir fri men inte riktigt i balans, synd. Hade blivit snyggt mål av Warulfvsdräparen där.

Nu får HuVa spela PP sean Luleå bytt in en spelare när den som skulle av isen fortfarande var 3-4 meter från båset.

HuVa får i stort sett inte till något i PP men i slutet ett crosspass till en Huva helt naken 5-6 meter ut och då är Warden snabbt över och räddar med kroppen. Bra!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Husqvarna fortsätter på samma sätt som matchen mot oss. Vilken j$% stöldturne dom är på i Norrland.
Dom kan väl inte klara sig undan kval på ren tur?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Jahaja. Luleå Trycker på utan att få in något mål. Och se en plötslig HuVa-kontring där en HuVaspelare som egentligen skulle ut och byta får puck vid vår blå och krossar över till en annan HuVa-spelare som kommer i fart och smäller till. Pucken på Warden men ramlar ned bakom och studsar långsamt och försmädligt in. Inte riktigt godkänt av Warden.

Det mest anmärkningsvärda i sammanhanget är hur travexperten från västerbotten som kommenterar drabbas av en hysterisk glädjechock och fullkomligt ylar när HuVa sätter 0-1.

Men det är ju inte nytt. Travexperten gäspar, somnar och stönar när Luleå spelar och gnäller över trååååååkig hockey, men nu blev han glad.

Nu dags för andra perioden.

KOM IGEN NU, LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
sargad: Ajdå, j#$@ dåliga papper om man då är Realist.
------------------------------------------------------------------------------
Jaa du, det kan man säga. Som läget är nu är jag jävligt nöjd med oavgjort.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Ajdå, j#$@ dåliga papper om man då är Realist.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
måste ta kamp framför ortio
för enkelt för han
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Makalöst. Luleå har spelat 'powerplay' 5 mot 5 i typ 5 minuter och så 0-1 på en puck som ALDRIG!!! får gå in. Vilken jävla ångest.
Vi har inte vunnit EN ENDA MATCH under full tid när motståndarlaget målar först..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Här pratar vi Oturen som ställer sig och grinar Lule i synen. Kämpa Kempe.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Håller med Realisten. Mycket väl beskrivet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: #2463882 · pyts 20x20-stal.jpg · 8 minuter sedan
---------------------------------------------------------------------------
Mycket bra analys av det psykologiska kollektiva medvetandet i ditt sista inlägg.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Motivationen lär väl knappast ändras. De som tror att en spelare som tex Brännis tappar motivation för att han signat en annan klubb har nog aldrig spelat i en lagidrott själv. Motivationen att vinna har alla på den här nivån.
Sen lär det växa hjärnspöken om vi nu siar i en pessimistisk anda. Precis det som hände HV när de åkte ur. Eller som det verkar vara i ett omdöme jag läste om Västerås som underpresterat kopiöst i år där spelarna åker runt och tappar huvudet och anstränger sig till det yttersta. Men då bara en och en och inte som ett lag. Där tror jag den största eventuella faran ligger när den negativa spiralen är igång. Kaos i det kollektiva försvaret som vi sett i perioder av höstens/vinterns matcher då man faller ihop. Betonghänder vid avslut där viljan förlamar handlederna. Stirrig blick som leder till pucktittande i försvar. osv.
Börjar det gå åt helvete fortsätter det gärna. Skulle vi vinna ikväll och sen ta CHL, kan det gå åt andra hållet. I alla fall om vi får en strike igen. Självförtroendet är bräckligt och färskvara.
Kommentera

« · 2464214 · »