Luleå HF

115678 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 2463876 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Warden tar spaden. Efter lite diskussion blev det ju gissningen härifrån. När det gäller backparen går Bulan till slut tillbaka till originalen. Erik med Jesper, Engsund med Honka etc.

När det gäller linorna har det hänt grejer. Ja, inte med Fröberg, Shinnimin, koMAReK förstås.

Men Kempe går in och kör med Connolly och Wolf.

Tyrre placeras med Komarov och Nikupeteri.

Och så får Rasken köra brunkarlina med Sallinen och Berglund.

Känns i princip som två finska brunkalinor alltså (kompletterat med Berglund, men han kan ju spela center, vinge, back så fixar nog att spela finne också), samt med hopp om fortsatt mål av Shinniminlinan samt att vila gjort susen för nyförvärvet i Kempelinan.

Och så får vi Nord-Öhlund som zebror. Ja, dömer de som i slutspelet senast (=inte alls) lär det inte bli många utvisningar. HuVa har ju lite lägre PP% än vi har, men satsestetiskt är deras box sämst i serien medan vår är bäst, så ur den synvinkeln vore det kanske bra för Luleå att det blir lite utvisningar då och då.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Håller nog med dig om det där. Kan bli tufft.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
eltifoso: Tack. Hittills i år har vi lyckats lika bra mot dem som mot er poängmässigt, men kanske blir det nu fjärde gången gillt för HuVa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Lycka till ikväll mot Jesuiterna
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Men tror att det som spelar större roll är hur Luleå kan agera de avslutande tio matcherna
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns en del parametrar som samverkar här.
Och det som är av helt av Avgörande betydelse!, är spelarnas motivation.
Det potentiella scenario som jag ska redogöra för nedan, vill jag INTE se, för då kan det ta hus i hel'**te, och det är långt ifrån osannolikt.

Ponera att vi torskar mot HV under ordinarie tid och gapet ner till dem minskar till 7 p. Sen ett speluppehåll under en vecka.

Därefter har vi först och främst två SHL-matcher den 14:de och 16:de mot Timrå borta och £eksand hemma. Med förlust mot HV i ryggen, inbillar jag mig att dessa två matcher får en än mer osäker utgång än vad de även annars skulle ha haft. Dessa två matcher kan i värsta fall, mycket väl rendera i allt ifrån 2 ner till 0 poäng på kontot för Vårat gäng...

Sen har vi då CHL-finalen mot 'Tappar'a den 18:de. 'Tappar' vi den också, och går miste om CHL-titeln, oavsett på vilket sätt det nu än må gå till, så undrar jag verkligen med hur stor 'moivation' som vår spelartrupp 'tar sig an' de avslutande 8 seriematcherna?...
Spelarna är trots allt bara människor. Och får vi det scenariot inför de sista 8 matcherna, är risken uppenbar att det kan bli rejält tunnsåt på poängfronten fram t o m Seriens avslutning.

Hur har du för åsikter kring mina tankegångar här, Sven ?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Blir en riktigt spännande match mot HuVa idag. Spännande och viktig.

Men kom ihåg att ännu viktigare var det när vi mötte HuVa borta för tio dagar sedan. Förlust då, och vi hade suttit rejält i skiten med risk för kval.

Men Luleå vann med 2-5 efter en övertygande insats där vi större delen av matchen stängde ned HuVa totalt liksom vi hade gjort de två tidigare matcherna mot HuVa under hösten. Men i senaste matchen fick HuVa till spel i tredje perioden, lite delvis eftersom Luleå mer försvarade ledning.

Men vi vann alltså och fick mycket mer lugn och ro. Fortfarande mycket tacksam för det!

Medan HuVas styrelse gick in och körde över sin sportchef Nubben genom att mot hans vilja sparka tränarna.

Sedan dess har HuVa följande resultat:
• HV 71 - Timrå IK 1 - 3
• Timrå IK - HV 71 1 - 2
• HV 71 - IF Malmö Redhawks 5 - 1

Medan Luleå har dessa resultat:
• IF Malmö Redhawks - Luleå HF 0 - 3
• Luleå HF - Linköping HC 1 - 2 sudd
• Luleå HF - IK Oskarshamn 0 - 5

Starkt av HuVa att vinna en av matcherna mot Timret. Tror de har lite medgång nu.

Luleå var så bra mot Pungen att man borde vunnit, men lite jobbigt att tappa två pinnar där; och än tuffare att få storstryk av Oskars hemma. Låt vara att det bidrog att störa oss att Skellefteåmannen dömde båda matcherna på ett irriterande sätt. Men lite risk att de fem tappade poängen i senaste två matcherna kan så lite oro bland spelarna?

Dock har Vennergren börjat så smått tala om Lindomeffekten i HuVa nu och det tackar vi för:-)

I vilket fall var läget betydligt värre när vi mötte HuVa för tio dagar sedan eftersom torsk då hade riskerat att ge HuVa chans att nästan äta upp avståndet till Luleå.

Nu kommer avståndet efter kvällens match att vara 7 poäng, 9 poäng, 11 poäng eller 13 poäng och då med bara tio matcher kvar. Mycket, mycket bättre läge.

Men spännande blir det.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Visst är kvällens match av mycket stor betydelse för slutförandet av SHL och hoppas verkligen att vi tar så många poäng som möjligt. Men tror att det som spelar större roll är hur Luleå kan agera de avslutande tio matcherna. Jobbar spelarna på som de gjort på senare tid är jag övertygad om att vi tar de poäng vi behöver. Det man är rädd för är förstås att laget hamnar i ångestkramp och det knyter sig och vi fastnar i ond cirkel. Ur den synvinkeln kan förstås den här matchen och resultatet av den stimulera oss till trygghet och jobba på alternativt osäkerhet och risk för att det kan börja gå sönder.

Dock kan den kanske tänkas betyda mer för HuVa som om de vinner ännu mer utmanar Pölsan. Och i Pölsan finns nog högre risk för att de ballar ur och ångestknyter sig. Det har de "lyckats" med tidigare, även om de alltid till slut skärpt sig när det blivit kval och då har de fixat det så enkelt som helst.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Javisst, Sam har ju varit tydligt med att han kört olika upplägg inför olika turneringar, kanske de andra länderna också haft liknande upplägg. Fast jag tycker ju att vodkaturneringarna spelat ut sin roll och Sams uppdrag därför är meningslöst.

Min enda inställning till den nuvarande vodkakuppen är att jag är glad över att vi bara behöver släppa till en enda spelare; Brännis. Har hellre spelarna hemma för att inte riskera att någon skadas så att det påverkar Luleå efter vodkaturneringen.

Dessutom kan uppehåll ge oss chansen att spela ihop lag och vässa detaljer. Se t ex på vårt PP som sög rejält under hösten och då man förklarat att man inte tränat speciellt på det. Under juluppehållet gjorde man just det; tränade PP och se så mycket det förbättrats därefter. Bara genom att spelarna började röra på sig, leta upp positioner för att ta emot pass eller för skottlägen. I stället för som tidigare alla står på hälarna, lätta att markera och spelfördelare med puck har inget alternativ. Kanske kan Bulan använda nuvarande uppehåll till något liknande? Fint vore t ex att fortsatt spela in Kempe att fungera i laget. Och då är det utmärkt att alla kan medverka. Nu saknar vi ju Brännis, men det får vi ta. Övriga SHL-lag drabbas värre eftersom de tillsammans får släppa till 29 spelare.

Så nej, jag menar inte att Luleå är usla eftersom vi bara får släppa till Brännis. Jag menar att det är bra för oss:-)

Sedan fick vi ju lägga in extramatchen ikväll, eftersom vi gick till CHL-final, och nu sakna Brännis, men kanske HV drabbas mer än vi genom att sakna André?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Jag tycker att vi tar tre pinnar av HuVa imorgon, så borde vi inte behöva räkna på risker längre just.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tlitar vi ur och bara tar säg 6 p ytterligare på de 11 matcherna som återstår, och stannar på 62 p, då blir det nog en riktig rackarrysare. 64 eller mer tot. tror jag räcker till över 90%. 63 tror jag räcker till 75%. 62 däremot, då är det typ 50-55% att vi klarar oss?... Mindre än minimum 7p till är '"inte'" att rekommendera.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Tar vi 3 p är risken 0. Tar vi 2 är risken <1%. 1p ca 2.5% eller 1 på 40. Tar vi däremot 0 p är nog risken ändå 8-9 %, att vi iallafall kan bli rejält pressade ända fram till sista omgånen. Brynäs är ju också en en livlina för oss, om nu HV går bra på slutet. Tar vi 1 p per match, de sista 10, även om vi nollar mot HV, d v s 66 p totalt, ska det väldigt mycket till om vi ska hamna på plats 13.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Vi har ju haft några med i höstas. Både i Lejonen och TK. För att vi har en spelare med nu ser jag ingen katastrof bakom hörnet i sig. Det har varit många turneringar genom åren då vi inte haft en spelare med. Ser inte just det som ett tecken på att vi är usla?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Finns det någon risk att Luleå tiltar ur? Troligen inte. Men helt uteslutet är det inte.

Jag tycker att vi tar tre pinnar av HuVa imorgon, så borde vi inte behöva räkna på risker längre just.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Jo, 17 spelare från 10 SHL-klubbar i TK men så har du också dessa: Smejkal, Jiri, Zohorna, Hynek, Mozik, Vojtech, Rissanen, Rasmus, Innala, Jere, Oksanen, Ahti, Larmi, Emil, Eronen, Elmeri, Riikola, Juuso, Leino, Robert, Kossila, Kalle, Suomela, Antti, Bichsel, Lian. 13 spelare ytterligare i fr a Finlands lag, några i Tjeckiens och en i Schweiz lag.

Totalt 30 spelare från SHL-klubbarna i vodkaturneringen. Oskars hade inga spelare i TK, men hela 4 i Tjeckien och Schweiz. Malmen, Pölsan och Pungen har dock inga spelare med i några landslag.

Känns både skönt och oskönt att vi bara har Brännis till Vodkatuneringen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Fast att vi har en landslagsspelare över huvud taget denna magra säsong, då Tre Kronor i denna upplaga ska vara de bästa spelarna i Schweiz OCH Sverige, är väl ändå ett stort plus?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det isrklass mest talande är ju tyvärr.., att det för hela 4 månader sedan, endast tre veckor in på säsongen, stod klart att våran 'enda' elitspelare ,d v s Brännis, ämnade lämna oss för spel i HV av alla lag, till nästa säsong.
Det säger väl det mesta om Vårat Gäng anno 2022-23.....

Låt oss nu bara knäppa våra händer och önska att vi till att börja med inte tappar alla poäng mot HV under kommande kväll, och sen att vi på något heroiskt sätt lyckas besegra Tappara den 18:de.
'Intressevärdet' för de resterande matcherna, tänker iallafall jag "svepa in i ett stort grått skynke".
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Fast att vi har en landslagsspelare över huvud taget denna magra säsong, då Tre Kronor i denna upplaga ska vara de bästa spelarna i Schweiz OCH Sverige, är väl ändå ett stort plus?
Det finns flera lag som inte har nån med. Om jag inte räknat fel är nio av fjorton SHL-klubbar representerade i TK denna gång. Resten från NLA.
Visst är detta den hittills sämsta säsongen på flera år, men det där var väl ett sämre exempel på det?
Lassi funderar jag på om han fick nån knäck sist han var uttagen. Har inte varit sig lik sedan dess.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: värre är vanligen att klubbarna riskerar att få sina spelare som deltar skadade. Ur den synvinkeln är vi ju bra odrabbade att bara ha Brännis borta. Många andra SHL-klubbar har många fler med som riskerar skada.
----------------------------------------------------------------------
Ganska symptomatiskt, och ganska talande är det ändå, att Brännis är DEN ENDA utav våra spelare som tas ut till Tre Kronor. Det säger en hel del om vilken "grå massa" som vårat lag består utav, denna säsong. Helt uppenbart var ju nu f.ö också, att Lassi INTE var aktuell för landslagsspel den här gången...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: 13p före HuVa känns betydligt bättre än 7p...

Jag tror att jag vågar säga att det räcker om HV INTE tar 3!!! poäng.
Tar de 2 och vi får 1 skiljer dert fortfarandede 9. Det tar de "inte" in på 10 matcher.
"Möjligen" 7 om vi tiltar ur kapitalt de sista 10 omgångarna...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Jo. De här låtsasturneringarna kunde bäst läggas ned. Nu har vi ju en organisation för Tre Kronor som kunde vara OK för 30-40 år sedan men att Sam ska hålla på att testa spelare i tjolahoppturneringar för att sedan ha plan för VM, OS och World Cup där de "testade" spelarna ersätts så långt som möjligt av framför allt NHL-spelare om/när de är tillgängliga inser alla är helt meningslöst.

Det handlar framför allt om att förbundet ska försöka dra in lite stålar för att finansiera sina egna gratismåltider och löner. En sådan som finansierades av denna låtsasverksamhet var ju "Putte" som vid en sådan turnering då i Fjollbollen passade på att halvt våldta en ung kanslianställd på förbundet i en korridor där spelartrupperna gick förbi och fick titta på.

Den här gången skulle Brännis och André kunnat delta, men när Luleå gick till CHL-final innebar det att matchen Luleå-HuVa måste flyttas fram under den period då Vodkaturneringen genomfördes.

Lite oflyt där alltså, men värre är vanligen att klubbarna riskerar att få sina spelare som deltar skadade. Ur den synvinkeln är vi ju bra odrabbade att bara ha Brännis borta. Många andra SHL-klubbar har många fler med som riskerar skada.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Ja, du ser. Du var väl helt säker på att vi skulle slippa kval för någon vecka sedan, men några förluster och plötsligt blir risken högre. Vi hoppas slippa bli närmare indragna och mest trevligt om vi lyckas vinna sexpoängsmatchen i morgon. 13p före HuVa känns betydligt bättre än 7p...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Elliot12: Det är ju sjukligt, att en så TOTALT IRRELEVANT!!!! saft och bulleturnering som Beijer Hockeygames.., Överhuvudtaget ska komma med i bilden, så att vitala Nyckelspelare därför inte bemyndigas att delta I seriespelet, när det handlar om så Oerhört Mycket Mer Avgörande saker i SHL:s grundserie.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Elliot12: Brännström på landslagsuppdrag så spelar ej.
---------------------------------------------------------------------------
Är Brännis inte med imorrn mot HV ?
Vem ska då göra något av de standard 2 spelmål som vi brukar göra varje match, då ju Brännis allt som oftast brukar stå för ett utav dem...

HV verkar förvisso också sakna sin poängkung, så det kanske går på ett ut om ingen av dem deltar. Men spelar André Petersson för HV samtidigt som vi saknar Brännis, tycker jag att det är en väldigt oviss utgång av morgondagens match.

Skiljer det 'endast' 7p ner till HV inför de återstående 10 matcherna, Efter morgondagens möte, är det långt ifrån skrivet i sten att vi slipper nedflyttningskvalet...
Just saying...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: tvåla dit Hv BLÄääÄ imorrn
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Elliot12: Just ja glömde det, men 2-0 räcker ju ;)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Brännström på landslagsuppdrag så spelar ej.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Det köper jag! Och ser gärna detsamma mot Tappara senare:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Imorrn är det tre pinnar som gäller!
Gissar på Warden i kassen, en nolla och att Shinnimin, Einar och Brännis pytsar varsin.
Det räcker.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Två förluster och man sneglar återigen lite nedåt. Kändes ju nyss som att man kunde släppa vårt deltagande i Huvaligan, men torskar vi i morgon mot HuVa är de bara sju poäng bakom oss. Ett avstånd som kan ätas upp på tre omgångar om matcherna slutar som de inte ska. Och efter i morgon är det ändå hela tio matcher kvar att spela.

Känslan just nu är förstås att efter några vinster då puckarna suttit är vi åter tillbaka till att inget går in och då spelar det ingen roll att vi äger mycket puck och spel och tillbringar mest tid i HuVas zon - om de ser till att sätta de chanser de får.

Luleå - HuVa i Delfinen i morgon och sedan nästan en veckas vila innan den intensiva avslutningen drar igång och idag bara trettio dagar till dess att denna knepiga SHL-säsong är över. Hoppas innerligt att vi kan lägga kvalrisk och Huvaligan bakom oss så snart som möjligt och t.o.m. en placering som lag 11-12 kommer att tas emot tacksamt som det känns nu.

Fler nedräkningar pågår.

11 timmar och nio dagar since you took....jag menar innan deadline för förstärkning av SHL-lagen infaller. Grundtipset att vi inte får någon förstärkning, att den poängproducerande spetsspelaren vi försökt övertala till Luleå sedan maj 2022 inte kommer...

Och 12 dagar innan vi ska spela CHL-final om Europamästerskapet mot Tappara i Delfinen. Hur ska det gå?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Tack kompis, du är som vanligt trevlig, en fin supporter till en fin klubb :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: tack min vän du är som vanligt alltid rättvist med ett ord du är bäst med dina kommentarer.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Avslutningen av SDHL

När det gäller kampen om ligasegern har vi i skrivande stund

1. Luleå 28 matcher +89 mål 77 poäng
2. DamPölsan 28 matcher +61 mål 69 poäng

Och Luleå har kvar att spela
Luleå HF - Djurgårdens IF
Luleå HF - Linköping HC
Luleå HF - SDE HF
Luleå HF - AIK

Medan damPölsan har kvar
HV 71 - Brynäs IF
HV 71 - Brynäs IF
Brynäs IF - Djurgårdens IF
Brynäs IF - Linköping HC

DamPölsan kan alltså maximalt nå 81 poäng om de vinner alla fyra matcher de har kvar, medan Luleå bara behöver ta 4 poäng av 12 möjliga för att vinna SDHL med hänsyn till att de har +28 mål överläge mot DamPölsan.

Hur kunde det bli så?

Jo. DamPölsan mötte idag StocksundDanderydEnebybergDam, ett lag DamPölsan spöat tre gånger i år. Men idag var det tuffare:

SDE - DamPölsan
1-0
2-0
2-1
3-1
3-2
PAUS
4-2
4-3
5-3
PAUS
6-3
6-4

DamPölsan fick alltså kämpa i motvind hela matchen och de hade inga viktiga spelare borta såvitt jag kan ske. Mot slutet tog de ut vakten och spelade 6 mot 4 då SDE fick en utvisning och till slut försökte en desperat DamPölsa köra med 7 utespelare men det upptäckt domaren och Vips! var dagen förstörd.

Stocksund gav alltså DamPölsan deras fjärde förlust av tre poäng under säsongen och nu kan vi förstås lugnt räkna med att Luleå vinner serien som man gjort många gånger förr.

Det tackar vi för.

DamPölsan och ännu mer Luleå Hockey har ju varit överlägsna i årets SDHL och vi kan räkna med att dessa två lag återigen möts i SM-final senare i vår. Och den här gången blir det Luleå som har hemmaplansfördel:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iko70: Jag håller med du. Luleå pressade alltid högt mot er och ni hade svårt att komma ur egen zon. Och så kom misstag som vi kunde utnyttja. Dessutom, när ni fick till spelvändningar, var ni duktiga men kunde ofta hanteras. Vi vann ju hemma med 4-1, borta med 2-5 typ.

Men nu har ni fortsatt satsa på ert spelsystem och vässat det ordentligt. Försvarar er bra och har otroligt duktiga spetsforwards.

Just nu tänker jag att att PlayIn mellan Oskars och Luleå - vilket kan hända - torskar vi säkert.

Tror att vårt spelsystem att jobba hårt och se till att spelet är i er zon passar er som handsken. Bättre vore nog att vara mer defensiva och stänga till med fem gubbar i mittzon och pressa ut er åt sargerna men låsa till slottet skulle vara mer effektivt. Men svårt för att inte säga omöjligt för oss att ändra system så rejält när vi möter er. Och då får vi förstås ännu färre chanser i anfall i er zon och med tanke på hur trubbiga vi är och hur svårt vi har att måla känns ett sådant spel förlorat för oss.

Däremot kan andra lag säkert köära så och lyckas bättre mot er, men vi fixar det inte. Mycket imponerad av hur ni kunnat rekrytera så skickliga forwards och sätta ert spel. Applåd för det!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pytsDet var alltid svårt spela mot er. Trodde aldrig att vi kan vinna mot Luleå 0-5.Luleå hade mycket bättre lag och spel föra året. Ha det bra kompis.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
DamApans väg till SDHL 2023-2024

Som alla vet hade Apan plockat in damlaget från Bergbyns IF till föreningen, men när dessa duktiga damer kvalificerade sig för högsta dåvarande divisionen Riksserien stoppades de av Apan som ville spara pengar för att lägga på herrarna och Apans Damhockey lades ner.

Med tiden tvingades Apan ta upp damhockey igen eftersom sponsorerna (läs: Apkommunen) så krävde och då förklarade Apan att de skulle bli hela Norrbottens och Västerbottens lag och inom några år avancera till SDHL. Så har inte skett. Apan vinner alltid norrettan (bara de och BurkÖlens damlag får formellt vinna den serien där Luleå och DaMooDoo deltagit med juniorlag för att det överhuvudtaget ska bli en serie) men lika regelbundet torskar DamApan i kvalet till SDHL.

Våren 2022 hade de dock sin bästa chans då de kvalade mot DamGöteborg som presterat den i särklass sämsta insatsen av alla lag i SDHL någonsin. Men det fixade inte DamApan heller. Och lokalt i Schtan såddes ryktet att DamGöteborg köpt in och spelat med tjeckiska damlandslaget i kvalet. Vilket var en ren och skär lögn, DamGöteborg hade inte rekryterat en enda spelare, men så där kan ju sanningar bildas enligt mun-till-munmetoden i Schtan.

Nu senast hösten 2022 fick dock DamGöteborg dra sig ur SDHL och lägga ned verksamheten då nybildade rovdriftsfiskrenset snott majoriteten av DamGöteborgs spelare. Varpå DamApan krävde att få bli direktuppflyttade eller åtminstone garanteras att spela i SDHL kommande säsong. Inte så oväntad strategi av aporne. Men de fick nej.

Nu har de i alla fall lagt ned snacket om blygden och köpt på sig spelare från olika länder för att ta steget upp i SDHL men kommer de att lyckas?

Här har vi DamApans eventuella väg till SDHL 2023-2024.

Till att börja med har spelats fyra Divsion 1-grupper i Sverige och lag 1 och 2 från varje grupp har kvalificerats till Norra Allsvenskan och Södra Allsvenskan som just nu pågår. Nedan lagens namn och prestationer/motsvarande från Division 1:

NORRA ALLSVENSKAN

1 Södertälje SK 10 10 0 0 84:7 (77) 30 0 0 0 0
2 Hammarby IF 10 7 0 3 52:19 (33) 21 0

1 Skellefteå AIK 24 22 2 0 123:11 (112) 70 0 0 2 0
2 IF Björklöven 24 13 2 9 90:42 (48) 43 1

SÖDRA ALLSVENSKAN

1 Färjestad BK 20 20 0 0 124:16 (108) 60 0 0 0 0
2 Falu IF 20 16 0 4 102:44 (58) 48 0

1 Frölunda HC 21 21 0 0 244:7 (237) 63 0 0 0 0
2 IF Malmö Redhawks 21 15 2 4 125:56 (69) 49


I norra allsvenskan möter lagen varandra två gånger och de tre översta, av de fyra lagen i tabellen går vidare till PlayOff 1. Detsamma gäller från södra Allsvenskan.

Som synes är de fyra lag som vunnit sina Division 1-grupper helt överlägsna – de har faktiskt alla vunnit samtliga sina spelade matcher. Så det är självklart att dessa fyra lag går vidare till PlayOff 1. Och dit kommer de att få sällskap av antingen Hammarby eller Burkölen, samt Falun eller Malmö.

Var god notera också att det nybildade inköpta laget DamFiskrenset är totalt överlägsna och vann sina 21 matcher i Divsion 1 södra med i snitt 11-0. Som alla inser kommer damFiskrenset att enkelt ta sig till SDHL 2022-2023. Vilket innebär att alla andra deltagande lag i kvalificeringsrundorna som här beskrivs bara har en enda SDHL-plats att fightas om.

PLAYOFF 1

Kvalificerade är alltså sex lag från Hockeyallsvenskan samt två lag från ”vårserierna Division 1” vilket är lite underligt. T ex är Luleås och DaMooDoos juniorlag ej tillåtna gå vidare. Men i vilket fall blir det bara två blåbärslag som är chanslösa. De högst placerade i de allsvenska serierna väljer motståndare och därefter spelas fyra ungefär ”kvartsfinaler” med dubbelmöten.

Det är förstås helt väntat att de fyra lag som kvalificerar sig från PlayOff 1 blir de tidigare nämnda Division 1-gruppvinnarna (även om det kan bli något av lagen som försvinner med anledning av att de bäst placerade lagen från Allsvenskan väljer mmotståndare och kan tänkas göra något val som är att föredra för att slippa resa långt).

Men tills vidare utgår vi från det mest troliga. Att de lag som går vidare är DamRenset, DamUfven, DamTälje och DamApan.

PLAYOFF 2
De fyra lagen från PlayOff 1 kommer nu att spela semifinal genom dubbelmöten. Tror att det återigen blir så att högst rankade får välja motståndare och tippar då att DamRenset får välja och väljer DamUlfven för att få korta resor. Och som alla förstår tar säsongen slut för DamUlfven där. DamRenset går naturligtvis till PlayOff 3.

Det innebär att DamApan och DamTäje får möta varandra i den andra semifinalen. Här har DamApan sannolikt en god chans att vinna. När det gäller norra allsvenskan har den redan inletts och DamApan har spelat två matcher och bortabesegrat DamBajen med 2-3 och DamTeglet med 1-2.

PLAYOFF 3

Till PlayOff 3 går tre lag:
• Semifinalvinnarna DamRenset
• Semifinalvinnarna DamApan (eller DamTeglet)
• Lag 9 från SDHL

Lag 9 från SDHL blir antingen DamGnaget eller DamHoVet och som det ser ut nu blir det antagligen DamGnaget.

Dessa tre lag kommer att möta varandra i en dubbelserie och det lag som kommer sist är utslaget medan ettan och tvåan är kvalificerade för SDHL 2023-2024.

DamRenset vinner naturligtvis PlayOff 3 vilket innebär att det finns en plats ytterligare för SDHL och det avgörs genom dubbelmötet DamGnaget mot DamApan. Förutsatt att de båda lagen kvalificerat sig för PlayOff 3. Annars skulle det kunna bli DamHoVet mot DamTeglet förstås.

Så sammanfanningsvis. Vägen till SDHL 2022-2023 för DamApan är tämligen tydlig. En del enklare matcher som de fixar på ren rutin inledningsvis. Men sedan behöver de slå DamTeglet i PlayOff 2 (vilket de nog klarar av) och så kommer den slutliga och verkliga uppgiften genom dubbelmötet:

DamGnaget – DamApan

Hur kommer det att gå? Ja, grundtipset blir förstås att DamGnaget fixar det här. De kommer från SDHL och är vana att möta mycket bättre motstånd även om de haft svårt att ta så många poäng. Men DamApan brukar ju torska i kvalen mot lagen från elitdivisionen. Faktum är att de torskat kval samtliga säsonger sedan de bildades, därigenom anslutande till HerrApans anrika historia av torskade kval. Men det är dock bara två matcher. Kanske kan de överraska och ta ena matchen och kanske DamRenset öser in mål på DamGnaget och saboterar deras målskillnad? Apan kan ju försöka få DamGnaget ur rytm genom att i hemmamatchen fylla ApArenan med tomma stolar och utanför arenan som de gjort tidigare på herrsidan skylta med match mellan

AIK – SOLNA aik IF
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: OK, jag läser och förstår och inser att sanningen nog inte helt är den jag ville framhålla utan får ta till mig kloka bedömningar av er.

Det var inga lätta skott på Lassi. Men en Lassi i Lassiform hade förväntats rädda åtminstone några av skotten. Och vidare är utespelarnas ansvariga för att ha släppt fram några av skyttarna.

Känns fint att hockeykommunikationen fungerar som man önskar att den ska göra. Man lägger fram och argumenterar för olika synpunkter och bra bedömningar ska kunna påverka. :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Håller med dig. Ettan och trean skulle han i de flesta fall ha tagit i normal form. Ettan går in en bit nedanför krysset och trean är Lassis stolpe att hålla. Tvåan möjligen att Engsund skulle ha kunnat täcka av bortre bättre men han blir kanske försiktig i överkant beroende på att han vet vilken skicklig spelare han möter?
Jag har tyckt att Lassi varit lite ur form ända sedan landslagssamlingen han var iväg på egentligen. Bara hoppas att han hittar tillbaka.
Nä jag är inte målvaktstränare, men som du skriver. Lassi släpper knappast fem puckar i normal form.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Jo känns som att en Lassi i form inte släpper 5 puckar på 23 skott oavsett motstånd.
En Lassi i form är ju en av shl's absolut bästa målvakter.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Ja, eller kanske du har rätt. Kanske jag har för mycket tro på honom och ser det inte objektivt. Kanske har han krånglande ljumskar exempelvis och är därför inte lika snabb som han brukar? Det visar sig väl snart.

Mycket skönt att ändå veta att Warden varit så strålande, både i CHL och nu också i SHL. Annars vore vi illa ute om Lassi inte kan stå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: du kan säkert ha rätt, mycket irritation och frustation då jag skrev inlägget.

Men känns ändå som att det inte är helt och hållet slumpen och skickliga motståndare, känns som att spelet blir sämre, mer paralyserat med Lassi i mål, kanske brist på tillit från backar vad vet jag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
k-e041: Hmm, Lassi tog över spaden och Vips! torskar vi med 0-5 hemma.

Var det Lassis fel? Jag tyckte inte så under match och nu har jag sett igenom målen mer detaljerat:

1-0
En oskar har puck på vänster sidan utanför vår blå och då kommer Patrik Karlqvist ända nedifrån deras förlängda mållinje, jag upp fart och åker förbi Salinen och Nikupeteri som båda bara slött glider nedåt på hälarna och därför hinner Karlkvist förbi, får pass och på halvdistans från sidan lyckas han pricka luckan i bortre klubbhandskrysset på Lassi.

Sådana mål har man sett många av Mats Sundin, Ovechkin, med flera utan att målvakten anses ha silat men att skytten gjort det snyggt.

Jag menar att det var framför allt en skicklig prestation av Karlqvist där och ska Lassi lyckas täcka hela målet räckte det inte med att vara en meter utanför utan han hade behövt vara 3-4 meter ytterligare – med risk att bli förbiåkt och mål ändå. Detta mål ska Salinen och Nikupeteri ta på sig, de var skyldiga.

2-0
PP för Oskars. Framför mål har de store Smejkal och det är svårt för Lassi att se puckar och eventuella skott, han får försöka titta till höger och vänster vid sidan av Smejkal. Suomela för in pucken en bit mot slottet och när han ser att Lassi ser åt vänster, ser Suomela luckan vid krysset till höger och pricksjuter in den. När han lägger pucken till rätta och ska dra till är det Engsund som är närmast och har ansvar att komma dit med klubblad för att styra undan, men han är för långsam och når inte fram. Engsunds mål.

3-0
Ett pass till Suomela som står målnära naken och försöker avlossa skott, men han får inte träff på pucken som ser ut att drutta iväg. Men han når den och då är Shinnimin på honom bakifrån. Men Suomela med ryggen mot målet, drar in pucken under ribban med en backhand. Mycket skickligt mål av Suomela. Lassi har nyss gått åt vänster för att rädda Suomelas närskott som inte blev av, har hunnit över åt höger, men hinner inte reagera på Suomelas lyftning som går in över honom. Möjligen skulle Shinnimin markerat Suomela tidigare, det var spel 4 mot 4.

4-0
Straff. Oksanen smäller på ett slagskott från 5-6 meter och den går in precis vid stolpen klubbhandssidan. Svårt att hinna reagera där och ska den platsen täckas måste man redan vara nere i fjäril för att inte bjuda på femte luckan, men då blir det luckor högt på båda sidor.

5-0
PP för Oskars igen. Tyrre har fått kontroll på pucken i vår zon fem meter från blå kan spela ut den eller vad fan som helst men får för sig att dribbla av en Oskar som helt sonika snor pucken bara och en bråkdel av en sekund senare direktpassar till Karlqvist som några meter från mål har halva målet öppet och direktskjuter in 0-5 invid stolpen och Lassi är på väg över men hinner inte ända fram till stolpen.

Sammantaget tycker jag fortsatt inte att det var Lassi som silade. Det var riktigt bra skott av riktigt skickliga spelare och tveksamt om andra målvakter kunnat rädda något av de skotten. Men kanske, kanske, vi är ju så vana vid att Lassi är så skicklig att stå i vägen för allt. Men några silar var det definitivt inte tal om. Fast som framgår tycker jag det är tydligt att det är utespelare som får ta på sig de flesta målen eftersom de inte gjort vad de ska. Lite besvärligt när de – utespelarna – jobbat så oerhört bra när Warden haft spaden men inte så oväntat.

Snarare är det regel att utespelarna gör sitt yttersta när de har en ung och ny vakt, men slappnar av en del när de har en rutinerad vakt tillbaka. Detsamma hände i Luleå säsongen 2014-2015 då Daniel Larsson inte ansträngde sig speciellt som vår förste målvakt. Då fick junioren Joel Lassinantti testa spaden och med alldeles utmärkt stöd av utespelarna lyckades han suveränt och sedan fick inte gröningen Larsson tillbaka spaden medan Lassi slog igenom med dunder och brak;-)

Hur som helst var det olycklig för när Lassi varit borta ett tag och kommer in igen brukar han vara på topp och fortsätta så. Men 0-5 var ingen lycklig start. Undrar trots allt om jag bedömer honom för snällt, om en Lassi i Lassiform skulle räddat fler av dessa mål och om han faktiskt har någon skada t ex ljumskar eller något som hämmar honom.

Och vem får ta spaden i den viktiga matchen mot HoVet om tre dagar?

Jag tror det blir Lassi trots allt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Ja fy fan, vad ska man säga.
22-23 i skott och 0-5, vad fan hände?
Ja visst ja dom tog det genomtänkta och geniala beslutet att byta målvakt och ställa Lassi.
Fy fan luktar kval i alla fall.....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: vinn på tisdag mot hv blää
så slipper ni ev.kval drama
dagens bästa, palola 2-1 mot fiskrenset 💥
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och slutresultat för kvällsmatcherna:

• Timrå IK - Frölunda HC 3-1
• Örebro HK - Leksands IF 4-3
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 0-4

Läjkers skärpte till sig och vann plötsligt. Och Timret spöar Fiskrenset som är på väg att glida nedåt i tabellen.

Men mest imponerande Trottoaren som med ungefär fyra minuter kvar ligger under med 3-1 - OCH VÄNDER TILL 3-4! Wow, Grattis, trottoarer!

Och så kollar vi in tabellerna. Efter att Luleå torskat mot först Pungen och sedan Oskars börjar man oroa sig lite igen. 10 poäng för HoVet och bara 11 matcher kvar,,,det ska väl räcka? Men orkar vi på tisdag då vi möter HoVet i Delfinen är det bara 7 poäng kvar. Ryyysa. Jag tycker att vi vinner på tisdag.

Formtabellen och därmed prognostabellen är mer hoppiga förstås.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Hur kommer det sig att Suomela och andra som Smejkal och Oksanen nu spelar i Oskarshamn och inte i Luleå? Är de för offensivt lagda för att släppas in hos oss?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det var en intressant och relevant reflektion. Man undrar faktiskt det på allvar...


Sven.Savage: Känns extra tråkigt en dag då man redan konstaterat att Kempe får en halv miljon för spelad månad och levererar ett assist var fjärde match.

Jaa, Kempe är ju en Riktigt stor besvikelse. Det har jag tyckt hela tiden.
Jag tycker knappt att han åstadkommer NÅNTING alls. Sådana intetsägande spelare har vi INTE RÅD att ha i laget till en sådan hutlös kostnad.
Ta bort en nolla på den månadslön han kvitterar ut, så kanske det 'möjligen' återspeglar den prestation han hitintills 'visat upp', eller snarare INTE visat upp..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
mattias - 74: Sett till spelarmaterialet borde ni ha varit längre upp i tabellen. Vad är fel?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi lyckades inte slå in nån av de två raka "matchbollar" vi hade mot Färjestad i SM-finalerna 6 eller 7. Det är det som 'var' felet. Och detta sitter garanterat i det undermedvetna hos ALLA!! av de spelare som var med om det slutgiltiga debacklet. Dessutom vet dessa spelare också, att chansen att de ytterligare en gång, får uppleva en liknande möjlighet igen, med just Luleå, är 'försvinnande liten', för att inte säga obefintlig..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
mattias - 74: Luleå har hela året varit inne på att vi måste rekrytera spetsspelare som levererar mål. Men inte lyckats få några. Tydligen har man lagt en hel del bud men bjudit för lite pengar och då har de hellre valt Schweiz eller annan klubb i SHL. Se nu Cehlaric som väl strax förstärker er igen. Där har vi tydligen lagt bud men inte tillräckligt för att han ska avstå från att komma till er. Kolla bara på det faktum att vi hade tror jag 18 bommade av 19 straffar i SHL. Att bara måla på 5% av straffarna signalerar ju starkt att vi saknar duktiga målskyttar. Brännis var ju hygglig ett tag men har småslockat lite på senare tid. Dock har ju nu Shinnimin kommit igång och gör mål trevligt nog men det är alldeles för lite. Laget har kunnat lyckas ute på isen men när vi mest kommit med ärtbössor när vi får chans räcker det inte.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Ja, det är ju så- När matchbilden är som den är får Oskars bättre målchanser än vi får men dessutom är de för jäkla skickliga att måla när de får chans.

Vi saknar spets och det vet vi. Samtidigt kan man njuta gav vackert mål när Suomela från kanten har koll på hur Lassi rör sig skymd som han är av store Smejkal framför sig, och så prickskjuter Suomela i sista masken i bortre krysset när Lassi inte har en chans att se att det kommer skott ens. Kan tycka att Engsund är den skyldige där - han skulle kommit ut några decimeter ytterligare för då hade han kunnat lägga blad mot puck och avstyra det där.

Men det var ett skickligt skott. Lika välplacerat som Karlkvists skott till 0-1. Och sedan Suomelas andra mål - känner mig säker på att om en massa spelare fått samma chans hade det blivit mål i närmare 0,0% än 0,1% av chanserna där. Ett helt otroligt mål av Suomela.

Nej, jag håller inte med om att Lassi ska ge bort spaden nu. 0-5 var bedrövligt men man måste se till vilka mål det var. Olyckligt att Lassi åkte på en sådan holmgång men hoppas han skakar av sug det snabbt och håller sin nästa nolla mot HoVet på tisdag.

Satt och tittade på Suomelas kryssmål och såg senare skott av Connolly och andra i liknande läge men på spelare eller utanför mål; inte att tänka på att fixa till små luckor och prickskjuta. Och då undrar man:

Hur kommer det sig att Suomela och andra som Smejkal och Oksanen nu spelar i Oskarshamn och inte i Luleå? Är de för offensivt lagda för att släppas in hos oss?

Eller skulle man vilja räkna upp Suomela och en handfull andra spelare som valde annat SHL-lag i år och fråga våra sportchefer: Varför spelar de inte för oss? Bedömde ni dem för dåliga? Eller bjöd ni för lite?

Känns extra tråkigt en dag då man redan konstaterat att Kempe får en halv miljon för spelad månad och levererar ett assist var fjärde match.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage:

Pratade med en hockeynörd tillika en kompis häromdagen om vilket lag i SHL som har underpresterat mest, jag sa Luleå han sa Luleå.

Sett till spelarmaterialet borde ni ha varit längre upp i tabellen. Vad är fel?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Fy fan vilken patetisk insats. Vi behöver generellt sett skjuta 20 skott för att göra ett sketet mål. Idag gjotde vi inget på 22 försök, medan Oskars gjorde 5 st på 23 försök..
Nu är det dags Warden tar över 'förstaspaden' för resten av den här säsongen.

Det återstår nu 2 matcher under denna säsong som enligt förmenande verkligen har "betydelse". Det är till att börja med, att vi UNDVIKER att förlora under ORDINARIE!!! tid mot HV nu på tisdag, så att vi inte, hur osannolikt det nu än kan verka, riskerar att bli indragna i "huvvaligan" igen... Och sen får vi både hoppas och 'be', om att Laget visar upp den 'BÄSTA SIDAN' av sig själv för denna hittills slätstrukna säsong, i CHL-Finalen den 18:de.

Hur det går i de övriga Grundseriematcherna som återstår, Förutsatt att vi nu INTE, 'gud förbjude' KAMMAR 0!! mot HV på tisdag, ger jag rätt och slätt blanka FAN i , hur det går i!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage:
slutspel vore bonus för oss 👍
i botten blir de
hv,mif,brynäs
dom har för dåliga trupper
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
roger_sundsvall: Hoppas det blir så. Hoppas också att timret spöar Fiskrenset och att ni blir stadigare förankrade bland toppsex och direktplats till kvartsfinal. Att tvingas till åttondelsfinal är lurigt och man kan snabbt åka ut vid oflyt. Tycker Timret är värda att få långa matchserier i slutspelet för att visa hur långt man kan lyckas.
Kommentera

« · 2463876 · »