Luleå HF

SHL · 120842 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
LL:

Ja, man förstår ändå att han var något slags kulfigur i Minnesota. Man kan inte låta bli att gilla karln.

LL: Jag brukar aldrig gnälla på målisar. Aldrig. Men för mig känns Nannys närvaro liite extravagant. Menar; såå mycket bättre än Gusten och Kristian är han inte. Och när man sen ser på matchbilder där Kallio lätt lyfter in puckar så surnar man till. Och tänker på att SSK närmar oss och om målskillnad kommer att avgöra så är vi 5 back efter kvällens match. 5. Om scenariot realiseras så kommer vi nog att hålla oss för skratt då vi tänker på "infarktframkallande spel".

*menar buttert*

Karoliina: Antilas främsta problem är väl å andra sidan inte att han är en för dålig målvakt. Hans problem är ju att han är skadad för ofta, och där ger Manny en annan stabilitet eftersom han bara har missat en match sedan han kom till Luleå. Jag hävdar envist att Manny var en bra värvning, och att vi INTE hade tagit lika många poäng med Antila och Gusten som målvaktspar, av det enkla skälet att vi då hade haft sämre kontinuitet och därmed sämre försvarsspel.

LL: Jag avstår att tjafsa vidare i ämnet. Du har säkert rätt.

*håller 2 fingrar kors bak i ryggen min och mumlar: et adhuc sub iudice lis est...*

LL: Håller inte med på den punkten. Tycker själv (även om en del spelare har sagt raka motsatsen) att Manny inte utstrålar någon som helst säkerhet. Specillt då vid spelet runt mål men även att han ständigt släpper returer rakt ut i slottet. Den karln kommer ge mig en hjärtattack vilken dag som helst.

LL: Måste hålla med dig här, och lägga till lite. Jag har sett Manny spela ett gäng matcher i NHL, och han är en mycket bra målvakt. Han har förmågan att vinna dom där täta matcherna åt sitt lag, och i ett slutspel är han grym. Jag har studerat både Manny och Antila på träning och av det man ser där är det ingen tvekan om vem som är bättre. Men Antila är ingen dålig målvakt långt ifrån, det är bara det att Manny ser och känns hetare ut, både på match och träning. Dessutom så har ju utespelarna flertalet gånger deklarerat att dom med Manny i målet känner en helt annan trygghet.

phillsky:

Mest ovanliga händelse igår var väl annars Alaavaras självmålsförsök. Ojoj, vad nära det var. Pucken dansade på mållinjen mellan Sandbergs skridskor en lång stund och Lahti var tvungen att ringa den mystiske måldomaren. Men det var inte mål, fattades ett par centimeter. Det underligaste var att det såg nästan avsiktligt ut. Det hade nästan slagit Tornbergs självmål i en slutspelsmach

Så här skulle inlägget ha avsutats om inte om hade varit om:

...slutspelsmatch (mot FBK?) för några år sen.

Albert Hall: Jo den händelsen var "mystisk" vetefan vad han tänkte göra i det läget igentligen. Fast han tänkte kanske inte alls :)

Albert Hall:

För en som inte sett händelsen - var det i närheten av japanens snygga självmål mot Danmark?

knaskamilla: Det var inte riktigt riktigt samma klass.Men helt klart skulle det bli en av kandidaterna till årets mål.Skulle tro att det finns med på hockeykväll, kolla in det så får du avgöra själv om det skulle vara snyggt eller inte.

knaskamilla: Japanens självmål var ju mer "åhh, jag ska bara trycka in den". Pannlampans igår var mer "åhh, jag ska göra en fin dragning, dra målvakten å sen lägga in den med backhanden"

knaskamilla:

Japanens mål hade jag glömt, det var ett snäpp värre.

Poffa:

Inte hela bunten, jag har som vanligt inte alls kommenterat någon domarinsats. Om ni vill höra mig göra det så måste ni tillbringa en tid på läktaren med mig. Då är jag å andra sidan inte alls rolig att ha att göra med, varken för domare eller någon annan...

Albert Hall:

Äsch, jag drar dig över kammen också. Det är ju ganska vanligt då det pratas om cykloper och ishockey.

phillsky: het målvakt?  Nää, målisar ska vara coola int svettiga!

Avdelning: otraspirerat e bäst tycker moi (pass upp med uttalet nu. Menar muuaa med franska maneer och inte Moj som menar Tjena på finskt vis)

Karoliina: Nä het :) Såg faktiskt två olika bilder strax innan match på Rolli och Manny. Rolli såg obrydd ut, ja nästan lite rädd ut. Medans Manny såg ut som om han skulle kunna äta upp nån. Förövrigt storspelade Manny i den matchen, det var mot AVS i slutspelet, och hur det gick vet vi ju alla.

Piteå fixade två VM medaljer i skidor. Guld och silver!!! Inte illa :)

Bra kväll! Säkra segrar för TIK och LHC. Det innebär att det bara var LHF avstreckgängen som tog poäng i omgång 47.

Storstryk för SSK, nu har vi väl även bättre målskillnad än dom? Mums.

Mora borde annars ha avgjort sin match i andra perioden när man radade upp chanser men effektiviteten var usel. I tredje så råkade LHC göra 2-1, sen kontrollerade man smart händelserna. Norrena var verkligen bra, det närmaste Jarmo Myllys nån kan komma utan att heta Jarmo Myllys.

Albert Hall: Norrena har även ett av Myllys mindre bra drag, dvs att han försöker vara överkonstruktiv med klubban. Flera gånger försökte han långa pass upp mot bortre blå i lägen där ingen spelbar medspelare fanns och det följaktligen hade varit bättre att bara släppa till egen back två meter bort. Men visst fanken var han bra, inget snack om det!

LL:

Ja, jag brukade irritera mig på dom där långpassen även på Myllys tid. Visst fan är det snyggt, men dom ger sällan nått eftersom forwarden i 9 fall av 10 är stillastående och ett lättfångat byte om pucken ens går fram. Mest publikfrieri.

Albert och LL: Gå o snöbada. Eller nått...*fnyser*

Karoliina:

Nej, för kallt. -20 i Luleå just nu.

Albert Hall:

Tack Timrå
Tack Linköping

Verkligen bra kväll för oss. Nu är det bara se till att göra det vi ska i de tre återstående matcherna så går vi till slutspel.

3 matcher, 9 poäng!

Match ikväll i Coop arena mot Malmö.Luleå ställer upp med exakt samma lag som mot Frölunda tog en pinne.

Vad ska man tro om kvällens matcher?

Luleå-Malmö. Annat än tre poäng vore stor missräkning. Malmö hemma SKA vara tre poäng.Visserligen blev vi nollade mot dom senast men det ska väl inte upprepas?

Södertäje-Mora. Tror SSK är väldigt revanchsugna efter stortorsken mot TIK.Dessutom är ju dom starka i Scaniarinken, så jag tror på en rätt enkel seger för SSK.Men såklart hoppas man ju på lika efter fulltid och sudden.

Brynäs-Djurgården.Brynäs laddar batterierna och vill säkert göra en bra avslutning av serien.Räcker det för att slå DIF?

Timrå-Färjestad.Tungviktsmöte i Timrå.Blir säkert en tuff batalj, men jag tror på TIK tack vare hemmaplan.

Linköping-Modo.Modo väldigt upp och ner. Kan spela väldigt bra bitvis i matcherna för att sedan falla ihop totalt.Tror LHC vinner.

Hv71-Frölunda.Snälla Frölunda, se till att Hv får noll poäng i den här matchen.Lundqvist tillbaka i mål för Frölunda.Tror och hoppas på en seger för Indianerna frön Götet.

Portello:

Kvällens match är svårare än man tror. Alltid svårt att gå ut och vinna matcher som bara SKA vinna och som ALLA räknar med att man vinner. Om vi inte är 100% fokuserade så går det åt hel... skogen.

Albert Hall: Visst är det så.Tror det var bra för Luleå att Malmö vände hemma mot Modo.Det borde ju betyda att vi inte underskattar dom.
Såg att Malmö saknade bland annat Staal och Peter Andersson.Men dom har ju fler bar spelare som spelar, Hannula,Mathiasson för att nämna några.

Tror nyckeln ikväll är at få hål på Nurminen snabbt.Då kanske det lossnar och målen trillar in i jämn takt.Vill gärna se samma spel som i första perioden mot HV, men med bättre skärpa.

Såg fö att Luleå kommer göra ett litet minus på NHL-spelarna.Dessutom har Micke A sökt ett civilt jobb i Umeå, men han vill helst av allt fortsätta i Luleå.
Varför inte Osten och Micke nästa säsong?

Portello:

Jag undrar mest vad man menar med det där lilla minuset. Om det är klubbens resultat för hela säsongen låter det ju underligt att man kan uttala sig över huvud taget när det inte på något sätt är klart med slutspelsplats eller inte. En slutspelsplats där vi blir utslagen efter endast två hemmamatcher betyder ändå över en miljon kronor. Kanske betydligt mer när jag vet att många sponsorer har slutspelsbonus i sina avtal med LHF.

Albert Hall: Jag tror dom menar ett minus om det inte blir slutspel. Det är då det jag har hört tidigare.

phillsky: jo, det är ju om vi missar slutspel som det (eventuellt) går minus. För två-tre veckor sedan sade LHF att om det blir tillräckligt mycket publik i de sista matcherna så går det nog plus ändå. Men fixar vi slutspelsplatsen så bör vinsten på säsongen kunna hamna på i alla fall någon miljon eller två, gissar jag.

Hur som helst ska det bli intressant att se om de höjda biljettpriserna till nästa säsong innebär någon ökad satsning från Luleås sida. Det vore onekligen trevligt att få uppleva en säsong där man slipper att hela tiden titta nedåt i tabellen.

LL: Dock finns det ju en stor chans att OM Luleå skulle ta sig till en semi final, används överskottet från slutspelet till att betala skattemyndigheterna de 900 000 kr som krävs för att Williams skall gå som en "vanlig spelare" - ej artistare.

Fast har man riktigt tur så kanske någon sponsor kan skjuta in med dom pengarna. En sak är då säkert. Skulle vi går till semi så har vi inte råd att förlora våran klart bästa spelare

Lövva:

Ekonomiskt bäst skulle alltså vara att åka ur i kvarten...

Williams artistkontrakt är i vilket fall ett lyxproblem. Ett verkligt problem hade varit om vi lirat kvalserie och tvingats skicka iväg honom just när den börjat... Jag har för mig att Williams 183 dagar som artist går ut den 21 mars.

Albert Hall: Ekonomsikt sett är det INTE bäst att åka ut i en kvarsfinal. Även om vi skulel betala Williams pengarna så får vi ju intäkter under semi finalen. Bättre förhandlings läge vid kontrakts förslag. Säkerligen ökade sponsors intäkter.

Hmm...känns som om de tär lite för mycket semi snack nu. Först ska vi gå till slutspel. Borde ju inte vara några större problem men observera att vi inte har gjort mål på Malmö i COOP denna säsong.

Lövva: inte tala om utåkningar. Inte i något läge. Hemska tankar. *nu tvingas till o göra mystiska ritualer och svartkonster här i smyg*

Som väntat så blev det tufft, tufft. Fast vi fick en pinne och de andra resultaten gick ju hyggligt. Med lite otur hade vi fått noll. Mif var bra, om dom spelar så här ska nog inte kvalet vara några problem. Nurminen var nog bäst på plan.

På lördag Brynäs borta, en trea där skulle vara bra. Minst sagt.

Albert Hall: ok, då bestämmer vi att vi vinner på lördag då.

LL: haa haa...först måst ni övertala mig till att baka Luleå...*visar stolt upp raggsockan i rött som tillkommit under kvällens match mot Blues. Olli gjorde 2 mål och jag fixa hälen i pågående socka*

Albert Hall: Nä, Luleå var verkligen bleka idag. Ush, fy, tvi. Första perioden åkte dom omkring som några förstaklassens divor och överarbetade varenda situation med förhoppning om att göra allt så snyggt som möjligt. I den andra perioden underarbetade dom allt. Å i den tredje perioden fanns det överhuvudtaget inget som helst arbete. Manny räddade oss från ett total fiasko

Lövva: Hellre att dom spelar som i första än i sista.I första skapade dom ivarje fall chanser vilket inte var fallet i den tredje. Usch vad dålig inställningen var usel idag, bara hoppas att det här får dom att inse att man inte bara kan ställa ut skridskorna på isen.

Portello: Jaru, vad ska man säga. Riktigt uselt. Vi har 1-4 mot Malmö, i poäng i COOP denna säsong. Bara mot Frölunda har vi förlorat fler poäng. Dock mot Frölunda har vi bättre målskilland.

För övrigt. Målet var korrekt bortdömt. Reglerna säger att sålänge det inte är en sparkrörelse så ska målet godkännas. Vilket de ej var å vilket Vinneborg påpekade. Själv så trodde jag inte man fick styra med skridskon men tydligen så hade jag fel.

Nu med facit i hand så tycker jag Vinneborg gjorde en mycket bra match. Visst släppte han mycket, men åt båda håll. Tycker det är skojj när det tillåts lite tuffare spel som idag. Så tummen upp för Vinnerborg denna kväll!

Lövva: Vad håller Luleforum på med? Här ska man kolla läget i Savagetipset, då är servern nere så här sju på kvällen när man vill surfa som mest.

Lövva: jag hävdar iofs att om man i akt och mening att påverka puckens riktining sträcker fram foten och i samband med detta också de facto ändrar puckens riktning så ÄR det en sparkrörelse. Jag menar, hur ska man annars definiera en spark?

Personligen anser jag att man ska ändra regeln. Begreppet "sparkrörelse" är alldeles för luddigt. Antingen får man sparka in pucken hur mycket man vill eller också så underkänner man ALLA mål där pucken går via en skridsko, oavsiktligt eller inte, om inte spelaren står helt stilla med fötterna. Förut var det så, och det ger inte alls samma utrymme för tolkning. Fot i rörelse = inget mål, stillastående fot = mål. Enkelt och utan krusiduller.

Karoliina: baka Luleå...*kollar med tefatsögon på meningsbyggnationen*

Nåväl, jag kanske kan skylla på att man var slut som artist. Då efter matchen. Vid pass 10.

LL: Håller med. Fast enligt regelboken är det korrekt bortdömt så det är ju inte så mycket att sia om. Men en regeländring som du säger vore ju på sin plats. Blir alltid väldigt luggigt när det blir tolkningsfrågor. Tidigare när domarn inte var en död punkt blev det ju väldigt många konstiga avblåsningar. Man visste egentligen aldrig om domarn skulle blåsa, eller inte när pucken hade tagit på honom. Idag är ju som bekant den regeln ändrad, där domarn är en död punkt, oavsett vad som händer (enda undantaget är om domarn styr den direkt in i mål) och det har ju funkat alldeles ypperligt. Det blir ju aldrig några tveksamheter när domarn ska blåsa eller inte.

Så göra en antingen eller regel i "spark regeln" vore ju bra. Även klarar regeler kring icing puckar vore ju välkomligt där jag tycker det varierar från match till match hurvida det är icing eller ej. Tekningsregeln är ju också en regel som man kan bli knäpp på, specillt uppe i Luleå där spelare ibland blir bortplockade för att dom stirrar på varann, typ

Lövva: Usch vilken onödig poängförlust igår.
Blir spännande värre de två sista omgångarna.

Vi har som sagt kvar Brynäs borta samt SSK hemma

SSK har kvar:

FBK (H)
LHF (B)

Hv71 har kvar:

Modo (B)
LHC (H)

Mora har kvar:

VF (B)
BIF (H)

Portello: Vi MÅSTE bara ta poäng mot Brynäs så att det är klart införsista  omgången. Förra matchen mot SSK, visserligen borta, var ettriktigt bottennapp och det känns onödigt att allt ska hänga på den.

Bo_Beast: Om killarna uppträder som igår blir det inga pinnar i Gavlerinken, men jag tror och hoppas att dom uppträder betydligt bättre i den än Malmömatchen.

SSK hemma brukar vi vinna,men när nerver kommer med i bilden så kan det sluta hur som helst.

Tänk om Burra skulle göra så att vi missar slutspel.Hemska tanke....

Bo_Beast: ja visst. Du ska ju dit i morgon. Vill du ha 1 påse muffins att mumsa på till gevalian. Jag kan skicka med länsbussen, vettu. *S*

Karoliina: Absolut. Jag fyller termosen med kokkaffe *ler*

Karoliina: Jag tror inte att muffins räcker till seger. Du måste nog baka biskvier (och skicka ett 50-tal såna till mig) ; )

« · 509971 · »