Luleå HF

115477 inlägg · 887 ämnen

LHF vs. LHC

« · 987057 Till forumet


Sv: LHF vs. LHC
LL: Han har oljat pipen Winnerborg i afton japp!!
Men vad sjutton det måste ju ge utdelning Luleå:s alla PP och nu kom det också!
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
LL: ...men vi får tacka domaren för hjälpen med att göra 1-0.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
PEN: domaren har ju korsdrag i pipan. OK, Majeskys utvisning var väl inte så mycket att säga om, men utvisningen på Fransson och den på Mårtensson nu är ju rena skämten.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Jahapp då har Luleå sitt 2:a PP för aftonen, det 1:a uddlöst få se vad det 2:a kan ge
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lindberg Råkkar: Jag har länge förespråkat för en stängd serie det gynnar bara es, Sedan så är din idè med att dra en norr och en söder serie i bästa NHL stuk jäkligt god!
Det finns lag som kan gå in i norr serien tänk bara ett ev derby mellan Löven och Schtaan huga sickna matcher vi skulle ha i den serien!
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lindberg Råkkar: Sverige är för litet för det.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva: Den enda jag tycker det är fel att man släppt är väl Ledin, det är en spelartyp vi saknar. Viktor är väl den som är närmast när det gäller att skapa energi åt laget på isen men han saknar ju förmågan att reta upp motståndarna och är fortfarande för ojämn i sina prestationer.
Fabbe hade ju i princip stannat, han låg ner på isen mer än han stod upp och ett miljöombyte var nog bra. Vill han komma tillbaka är det kanon, fast frågan är väl om VF släpper honom.
Fransson hade nog aldrig kunnat leverera i Luleå, han var publikens hackkyckling och alla misstag förstärktes därmed 500% samtidigt som han levererade 0p framåt.
Renberg har redan missat 12 matcher i år vilket var det väntade även om det nu inte varit ömmande ljumskar som strulat utan sånt som gjort att han inte kunnat starta matcher och kliva av. Iom att kanadickerna levererat mest hela tiden har han inte alls haft samma fokus på sig som i Luleå och kommit billigare undan och så har ju Söderberg varit outstanding.

Tycker fortfarande det var rätt att bryta med Renberg men sättet det gjordes på var ju inte det mest geniala. Sen tycker jag inte heller det var fel att satsa på att vara ett hårt jobbande lag osv som vår profil skulle vara. Problemet är väl att Burra visades sig var totalt slut som hockeyspelare samt att de utländska nyförvärven verkligen inte var några hårt jobbande "pain in the ass" spelare.
Dessutom hade man ju förväntat sig en klasscenter med tanke på alla dyra spelare man blev av med av det fick vi som Jante så fint uttryckt det mr 80% i Tommi Miettinen.

Stackars Löven hade väl tappat 18 spelare från 1:a guldet till säsongen efter 2:a guldet. Efter sådan spelarplundring så fanns det ingen chans i världen återhämta sig.

Hockeyligan kanske borde tänka i lite NHL-banor och ha 2st 8 lags divisioner, en Norr och en Söder och de 4:a bästa till slutspel från varje tillsammans med att ligan är stängd.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Beror väl på hur bråttom man har att nå framgång. Det handlar ju om att ha stake och stå emot när sponsorer och fans skriker på nyförvärv.

Dem kortsiktiga lösningarna är sällan något man jublar över med facit i hand. Titta bara på Leksand
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Hade Löven lyckas behålla sina egna talanger så kan jag garantera att dem hade varit ett stabilt elitserielag. Men då Löven har varit på ruinens brant och sånär begärts i konkurrs så har dem inte haft mycket att sätta emot då ES klubbarna öppnar plånboken.

Löven är och kommer alltid förbli en plantskola utöver det vanliga. Men det gäller också att kunna behålla sina talanger.

Se bara på Luleå. Per Ledin gör succe i HV, Fabbe har förmodligen varit Frölundas bästa spelare sett till hela säsongen. Fransson går från klarhet till klarhet i LHC och Renberg håller på att leda Skellefte till slutspel.

Hade Luleå haft kvar dem fyra nämnda hade garanterat tabelläget sett annorlunda ut för oss. Men så är ej fallet då Luleå är väldigt dåliga på att värdera sina egna spelare. "Hellre ge en fet lön åt en finne än åt en egen" resonerar man. Så egentligen utbildar man bara spelare åt andra klubbar vilket egentligen inte är annat än tragiskt.

Björklöven däremot tappar spelare av annat själ. Dels den ekonomiska biten och dels så klingar den allsvenska statusen betydligt sämre än en elitseriestatus.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: .... och lika förbaskat spelar Löven i Allsvenskan. Vilket då bevisar, enl. ditt sätt att resonera, att (de egenproducerade) talangerna egentligen inte har ett skit med att göra hur laget går i ES. Vare sig kort- eller långsiktigt. Det är bara en bonus om man får fram och kan njuta av en "egen" talang ett par år innan de drar över till andra sidan pölen.

Vilket jag också tror fraktiskt. I den marknadsanpassade elitserie vi lever med ökar bara skillnaderna mellan ES och AS år från år. Att åka ur är en ekonomisk katastrof. Då tar man det säkra före det osäkra och chansar på några tjecker, slovaker, finnar, amerikaner eller whatever bara för att hålla sig kvar. Tiden det tar för en junis att etablera sig i seniorvärlden kan man sällan avvara, istället får de allt som oftast ta svängen via AS även om man är "fostrad" i en ES-förening. Vilket inte behöver vara fel.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva: Beror kanske på om man har målet att vinna SM-guld eller inte.
LHC liksom alla andra klubbar har hårda krav från sponsorer - och det krävs att man ska ha ett slagkraftigt lag som ska kunna slåss om guldet - detta är ju det man säljer in till företagen, drömmen om sm-guld. Att då välja bort att rekrytera etablerade "stjärnor" till fördel för att slussa in junisar (som är en mer långsiktig strategi kanske) väljer de flesta med de krav man har på sig det lite "säkrare" - att satsa "säkert" med nyförvärv. Undantaget är kanske just modo - som har en så stark tradition med "egna" talanger, att lokala näringslivet kanske tvärtom kräver att de lokala talangerna ska få utrymme.

Idag verkar tyvärr inte det vara en möjlig ekvation för de flesta lag. Lite hönan & ägget kanske.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Nu finns det ju knappast några likhetstecken mellan spel i ES och talanger, utan där är det bara hockeykulturen i området som gäller, och där kommer LHC vara efter en lång tid framöver.

Löven har tex inte spelat es mer än nån strösäsong sen 90 talet och ändå kläcker de fram mer talanger än de flesta i es just nu.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva: Glöm inte Gunnarsson, som tagit sig upp via J20 - även om han kom utifrån dessförinnan.

Kanske läge att byta gästbok för LHC-diskussion? Jag trodde detta var Luleås... ;)
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva: Nejdå, det är lugnt. ;)
Tyckte bara att Spuds inhopp blev lite OT.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Junland är defentivt ett exempel på att Linköpings junior verksamhet är bra. Det håller jag med. Men dem där exemplerna stannar ju vid Junland.

Möjligt att juniorverksamheten är bra, men att det brister vid inslussningen till a-laget men jag anser i alla fall att av ett lag som vinner guld i j20 bör man kunna få in mer än en spelare i a-laget.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: Jag har aldrig dissat Modo:s juniorer, tvärtom. Ni har en bra verksamhet och får fram talanger till A-laget. Grattis!

Det jag reagerar på var Gidde's raljerande som du hoppade in på och gjorde till någon slags barnslig jämförelse av karaktären "Min pappa är starkare än..." mellan Modo och LHC. Det var inte det debatten handlade om från början.

Som relativt ung företeelse i ES-sammanhang har LHC har gått framåt på en rad områden. Ett av dessa är juniorsidan där man ganska snabbt etablerat sig i toppen, med ett SM-guld som kvitto på att man är på väg åt rätt håll. Även om man inte är BRA på att få fram talanger till det egna laget, är man heller inte direkt dåliga i en jämförelse med andra lag. Det här är en process som tar tid, men att påstå att LHC:s juniorverksamhet generellt sett är dålig är nog att avslöja sina brister på kunskap i ämnet.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva: eh? tunnelseende i Piteå verkar vara en vanlig åkomma.

Jag påstod att LHC numera har en bra juniorverksamhet och någon insnöad modoit började rabbla rapparkalja p.g.a. att inte vara påläst.

Tack men jag har båda fötterna på jorden och har aldrig påstått att vi har en mer produktiv juniorverksamhet än Modo, endast att vi är på god väg och stan också anses ha en av sveriges just bästa verksamheter. Naturligtvis kommer det även att förbättras iom att a-laget går bra. En kille från Tingsryd i småland väljer då kansk hellre att flytta några mil till Linköping, än att flytta till Ö-vik. Till exempel.

Frukten av vårt J20 guld (som inte var meningen att skryta med - bara ge lite perspektiv i sammanhanget) var ju t.ex. att junland (som var outstanding i poängligan som back) slussades in i A-laget, blev draftad och nu också fått prova på landslagströjan. Så lång, så gott. Eller?

Lägg av med igelkottattityden nu.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Observera, vi klankar inte ner på Linköpings juniorsatsning. Vi försöker bara få distansierad att sätt aner bägge fötterna på jorden men det verkar vara mission impossible
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: "Det är skrattretande att folk tror att juniorverksamhet handlar om att vinna j20, när det handlar om att ta fram spelare till alaget"

Exakt. Att ha ett vinnande juniorlag fyller ju ingen funktion om dem inte skeppas in i a-laget. Att vinna juniorligor är en sak, men att spela in dem i a-laget är en annan. Men självklart, det optimala är ju att ha ett juniorlag som är riktigt bra som därifrån skeppar in ett flertal spelare in i a-laget varje säsong
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: vart är stora stolta lhcs j20 nudå? Gick det inte bra för dig?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: Vad bra. Vi säger så.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Vi har en av årets rookie kandidater i nhl, när skeppade ni en talang senast? Vi har en drös med 86backar ordinarie i alaget, vi skickade Tobias Viklund norrut med fler landslagsmatcher än junland kan räkna till.

Vi har världens mest talangfulla back under träning hemma.

Det är skrattretande att folk tror att juniorverksamhet handlar om att vinna j20, när det handlar om att ta fram spelare till alaget. I vissa fall går det hand i hand, men dock inte i erat fall.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: de är 30, 30 och 34.
Du skryter med +30 grabbar. Som Mange.
Jag pratar om Junland 20 år.

Jag jämför inte med Modos ungdomsverksamhet - jag bara svarar på dina korkade påhopp.

För att titta på dagens ungdomsverksamhet kan du ju i så fall jämföra senaste SM-guldet för J20.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanseradOch du bör notera att jag bara nämnde de som spelar i modo idag.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Du menar väl att alla de är yngre än mange?

Och för din egen skull bör du nog inte försöka jämföra modos och lhcs juniorverksamheter. Ni var ju för fan tvungen att värva personal från modo.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud:
Samtliga i manges ålder så varför skryter du med dem när du hånar lhc:s juniårverksamhet med Mangnus som exempel?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Hedin Hållberg Timander Är väl de som platsar i blågult.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: hur många egna landslagsbackar har ni i Modo nu igen?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Ja, han nätade väl senast också - så han är i sprudlande form! Ska bli kul att se om Zacke och 4:e linan får lika mycket speltid idag också.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Haha, det kan inte vara lätt att försöka ståta med en juniorsatsning när Junland är flaggskeppet.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: Junland, landslagsman är ju annars hyfsat aktuell, eller?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud: Så Junland räknas inte?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
spud:

Junland ? Olausson ?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
distanserad: Tja, Blomman vaknade till liv i förra slutspelet och har så sakteliga börjat producera igen, så varför inte? ;)
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Ja det skulle väl vara att Mange Johansson var den som slog igenom sist.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Gidde: Jag kanske tolkar fel, men jag får intryck av att du raljerar över LHC:s juniorsatsning. I så fall, vad är det som är fel med den menar du?
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lövva:

Aj f-n, är Blomdahl en av juniorerna som kommit fram från den där otroliga juniorsatsningen som LHC har!?

Ja, det förklarar ju i sådana fall både det ena och det andra ;-)


Nä, skämtar bara, han har ju inte LHC som moderklubb, dom har nog bara förädlat honom lite...
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: 0-5. Blomman gör hattrick.
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lindberg Råkkar: Blir intressant och ser hur supertalangen Blomdahl har tänkt att skapa rubriker ikväll
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Kom igen LULE ikväll vinner ni!! :)
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Lindberg Råkkar: "Fokuserade" var nog nyckelordet. Inte direkt LHC:s adelsmärke i år...
Kommentera

Sv: LHF vs. LHC
Larionov: Är man bara fokuserade, kör lite trist defensivt och fixar 1-0 på ett Luleå-misstag och sedan lirar på det så åker man nog hem med 3 relativt lätta poäng.
Kommentera

LHF vs. LHC
Jahaja, vad tror ni om denna drabbning?
Väldans jämnt mellan lagen sett över säsongen, men senast det begav sig blev Luleå rikligt belönade med både poäng & mål. Tar man med sig det igen och kör över LHC igen?
LHC, som varit mer än svajiga och friskt blandat vin & vatten senaste tiden har nu tagit 2 raka 3-poängare för första gången sedan eldkvarn brann (känns det som). Men dessa vinster kom mot ett hårt skadedrabbat Timrå samt ett Brynäs som i ärlighetens namn var ganska usla. Det här blir m.a.o. en riktig värdemätare.
Stana fortfarande sjuk och därmed Frasse i mål igen, annars är laget intakt.
Hoppas & tror på mitt LHC, men jag är rädd för att det kommer att bli både tufft & svårt...
Kommentera

« · 987057