Jaha, andra perioden över 0-0 efter 5-5 i skott. Visserligen sammantaget 2-0 till Luleå, men efter snabba 2-0 och kunskapen om att
• Luleå vunnit allt utom en match (då vi var bättre än DIF) hemma • Oskars torskat allt utom en match borta • Oskars släppt in rekordmånga mål mot Ulfven och HV borta
saknas den maximala insatsen av Luleå, och saknas rejält!
Så här kan vi fan inte hålla på. 2-1 tidigt i tredje och vi kommer att balla ur ännu mer. Skärpning nu!
Nähä. Fortfarande bara 2-0 och drygt fyra minuter kvar.
Jag testar en list. Så länge vi hade Nyckelöl var man förstås solidarisk och drack sådan, fast det fanns det som smakade bättre. Däremot har jag aldrig hemfallit åt Norrlands, eftersom jag ändå varit mig själv, även om vi något år i Luleåkretsar körde Lapplands finska guld LK7.
Men idag ska jag för första gången testa bockölet Norrlands Djup. Har inga större förväntningar, men kanske kan det rädda matchen åt oss?
HV spöade Trottoarkanten med 0-4, Pungen har 4-2 på Djurgårn i stort sett slut nu.
Enda tidiga matchen som gäller något nu Läjkers-Ulfven som nu står 2-2 i slutminut. Vi kan nog räkna med att Luleå passerar Warulfven i tabellen...ja, nu är tredje perioden över där och det blir förlängning.
Snyggt avgörande av Läjkers i förlängning när Warulfven hade oturen att ha mApKyss "nu är jag redo för NHL" "sållet" "<90% i KHL, till slut på läktaren" (den av Apan utvecklade internationelle supermålvakten" Svensson med spaden och då vann ju Läjkers till slut.
Betydelsefullt nu att identifiera att Hallam fått Läjkers att vakna rejält och nu vunnit mot Luleå, Apan och Ulfven senaste matcherna. De etablerar sig nog lugnt på mellanläget plats 7-10 nu och eftersom det återstår 2/3 av SHL kan de nog utmana om plats bland topp sex - typ 5-6 - också.
Ser nu att Läjkers skulle ha haft alla tre poängen, då zebrorna fullständigt snurrigt dömer bort ett 3-1-mål för Läjkers eftersom en ulfv fällt en läjk, utan att visas ut ändå.
Nu plockar jag fram matchen på MonitorErp för att se Pölsan krossa Apan förhoppningsvis.
Då hyllar Pölsan en duktig vakt, som Lena Sundqvist förklarar heta Joel Honken Holmqvist. Så kan det gå. Honken får skriva på ett endagskontrakt som tredjevakt för Pölsan, i syfte att se till att hans karriär avslutas i Pölsan. Kul idé. Kan vi göra samma med Mannen, Myten, Legenden?
Även Oscar Möller skrinnar in och hyllar Honken. Vackert. Men troligen inte i linje med Apans värdegrunnnnnnd.
Apan har ju beslutat att Norskar - med historiens största femta lucka - är helt värdelös. Och därefter kom mannekängen in igen och nu har Apan förklarat att denne är brakkass sedan han senast kastade in puck på puck.
Så nu har de tagit in lille Gustaf igen - han sket ju på sig mot Luleå tidigare och klev av, men terapin är tydligen nu avslutad - så vi hoppas väl se lillen kasta in några puckar:-)
Den egna Luleåprodukten Daniel "kanonskytten" Mannberg pangar in 1-0 för Pölsan i ERP, medan lille Gustaf snällt flyttar på sig för att inte riskera att bli träffad av pucken.
Kan informera om att bockölet Norrlands Djup inte smakade så starkt - även om det är 6,8% - ganska lättdrucket utan speciella smaker, men jag konstaterar att Djupölet ordnade tre poäng för Luleå. Det glömmer jag inte.
Öret-Malmö tydligen en match med nerv. Dubbelutvisning f d Luleåspelarna Sylvegård och Näkyvä efter 41 sek,m dubbelutvisning igen efter 5.25. Däremellan har Öret smällt in 1-0 och sätter några minuter senare 2-0.
Men fyfan, Sjöqvistarn är i "toppform" och visar ut spelare till höger och vänster. Nu tar han ut en pölsa eftersom denne tittat på en av platslagets köpespelare från blygden.
Trist med zebror som Sjöqvistarn, som tror att alla kommit till arenan för att titta på honom medan 12 spelare på isen bara är utfyllnad.
Och naturligtvis kvittrar Apan i detta PP, Sjöqvistarn borde få assist på målet.
eltifoso: Staropramen är numero uno: på Luleå-Forum hade vi för vana att presentera oss som t.ex. 1.E.S. dvs ett år efter att man smakat Staropramen och så vidare, eftersom det hade sådan betydelsefull roll för hockey.
Inför matchen Djurgårn-Hockey på Hovet inmundigade jag två ofiltrerade S på fat och mycket riktigt vände vi i tredje perioden och vann med 1-3.
Galningen highsticking intervjuas i paus och ger intryck av att vara pigg och vaken, medan han visar upp norra Sveriges fulaste hockeysnok, sedan Näsan fick sparken, efter att ha "fixat" trettio miljoner back.
En Apa smäller till Rödin i ansiktet, därefter passar nästa Apa på med att köra en armbåge på nästa Pölsa och Sjöqvistarn blundar förstås, eftersom han blåst sönder pipan under första perioden. Men sedan lyckas de iaf ta ut en Apa så nu ser vi gärna 3-1 i ERP.
Jaha, nu har Apan dragit igång sitt vanliga att tjafsa och leka ilsken kvän efter varenda j-a utvisning. Bara att ställa in sig på att matchen inte är klar för sent i natt, med anledning av Apans tjafs.
Malmö har reducerat mot Öret, 2-1 nu, medan Rögler-Frölunda fortfarande är mållöst, fast hemmalaget har varit närmare mål.
3-4 min kvar, Pölsan har 5-4 och då låtsas köpespelaren Frödén att han fått en klubba i ansiktet fast alla ser att den klubban var minst en meter ifrån Apans fejja!
Den galna zebran Sjöqvistarn köper naturligtvis fusket och fuskplastlaget Apan får PP.
Ha ha ha ha ha - fusklaget Apan, plastgänget från blygden lyckades inte! Pölsan pangar in 6-4 - underbart och Apan torskar sjätte matchen av senaste sju!
Apan har konstaterat att Norskar och Mannekängen slänger in puckarna men nu har de plockat fram den internationelle supermålvakten lille Gustaf som imponerar stort med hela 77,78% räddningar - ett fantastiskt resultat. Vi gratulerar!
Kapten Möller intervjuas efter match och har 0,0 svar på vad Apan ska göra.
Undra på det, när galningen highsticking ska ha alla chanser men sprider puckar som en gödselspridare och Apan filmar sig till PP utan att lyckas. Apan kanske måste köpa in en spelidé?
Illustrerar läget i serietabellen nedan. Som synes har de sex gröna lagen skakat av sig övriga lag och håller en högre nivå i toppen.
Medan de tre röda lagen (kanske inte Malmö dock)helt tappat stilen, samtidigt som de tre gula lagen kommit igång och är på väg uppåt.
Och så har de blå rookielagen lagt sig till rätta på kvalplatserna.
Fusklplastlaget Apan har alltså torskat sex av senaste sju matcherna och även om de har tre fantastiska väggar i mål måste ju prognosen vara den att de är på rask väg nedåt. Några omgångar till så har de väl bara de blå kvallagen bakom sig och kan de verkligen undvika att ta en blå plats?
Och så är det dags att beräkna hur serien slutar, förutsatt att lagen fortsätter att pretera som de gjort senaste månaden, d.v.s. enligt formtoppen.
Resultatet illustreras i nedanstående tabell.
Börjar lukta kval för Apan, även om det fortfarande är november, men historiskt har ju Apan anor av att när det börjar gå dåligt går det dåligt utav bara helvitte! Det är de bästigast på, inför tomma stolar förstås.
bisterfinnen: Hehe he, vackert! Snyggt att du fick bild på både mummelklockare och Tommy Dalton efter matchen i hiskeliga MonitorERP.
Har hört att Fläskberget kör innebandy i division 3 nu, så de funderar väl på att plocka in honom, under parollen att "det kan inte bli sämre". Bara de löser finansieringen - Aplasse och Näsan lurades ju att ge Fläskberget 300 000 i månaden så Eriks utgångsbud på fria mackor efter matchen ligger en bit ifrån vad Fläskberget anser sig vara värd "samma som tidigare"...
Perro: Ja, Luleå vinner och Apan torskar, det kan inte bli bättre. Och dessutom har vi blivit vana vid de resultaten senaste månaden. Hur trevligt som helst!
Kollar in Buffalo-Ottawa men rätt trist eftersom andygamlingen och inte Anders har spaden (eftersom ottawa spelar två dagar i rad och anders räddade 26/27 skott i går, utnämndes till MVP first star).
Seg match, 5-5 i skott efter första perioden.
Funderat lite på Anders Nilsson.
Första matchen i år hade han spaden mot NHL-mästarna St Louis och det var en riktig tuta och köra match där vakterna hamnade på 86% räddningar. Ställningen var 4-4 långt in på tredje perioden, när St Louis satte 5-4, sista minuterna körde ottawa med tom kasse, och St Louis satte 6-4 och vann.
Två andra matcher har Anders släppt in 4 baljor och blivit utbytt efter 1 resp. 1,5 period. Inte så konstigt, ottawa anses vara NHL:s sämsta lag och ibland är det öppna gatan.
Men för övrigt!
I de sju andra matcherna har Anders räddat följande % av skotten: 96,3% - 95,3%- 94,4%- 94,1% - 92,9% - 97,4% - 96,3%.
Det är ju strålande! Sådana insatser skulle vara extremt fina i SHL - och Anders levererar det i NHL!
Anders insatser är ju enastående och faktum är att han i många av dessa matcher stulit pinnar till ottawa när laget varit sämre men vunnit ändå tack vare anders vaktande.
Och inte oväntat har Anders i de flesta av dessa matcher utsetts till first star dvs bäste spelare i båda lagen i matchen! Och i övriga av dessa matcher har Anders utsetts till third star dvs tredje bästa spelare i båda lagen. Förutom en match och då räddade han 52 av 54 skott mot tuffa Las Vegas! En match Anders förstås borde haft stjärna från, troligen t.o.m. first star.
Ottawa kom överlägset sist i NHL i fjol och är knappast bättre i år. Men vinner matcher ändå, tack vare Anders fenomenala vaktinsatser. Att han tar sådana imponerande i ett uselt lag som ottawa är helt fenomenalt.
Jag undrar om någon svensk vakt levererat en sådan fin insats som Anders gjort i år?
Möjligen Henke tidigare. Eller Anders nära vän Robin Lehner, som också han levererat toppvaktande, i fjol och i år.
Grejen är den att Anders är en klart bättre vakt denna säsong och jag hoppas att många får chans att se honom live.
Den nu pågående sega matchen står 1-1 och Andy-gamlingen får nog behålla spaden matchen ut. Gissningsvis somnar jag snart.
Men för en, som jag, som i första hand beundrar vakter är Anders Grizzly Nilssons insats denna säsong överljuvlig, kanske det bästa en Luleåvakt presterat!
Och nu gör Buffalo 2-1 och det är återigen Anders Nilssons gode vän Jack Eichel som målar.
Jaja. Jag tror inte att Henke kan konkurrera längre. Sveriges bäste vakt är Anders Nilsson eller Robin Lehner.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
• Luleå vunnit allt utom en match (då vi var bättre än DIF) hemma
• Oskars torskat allt utom en match borta
• Oskars släppt in rekordmånga mål mot Ulfven och HV borta
saknas den maximala insatsen av Luleå, och saknas rejält!
Så här kan vi fan inte hålla på. 2-1 tidigt i tredje och vi kommer att balla ur ännu mer. Skärpning nu!