Luleå HF

SHL · 117667 inlägg · 890 ämnen

Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sju minuter lirade av tredje, 3-2 och nästa öl ut för slashing.

PP för Luleå.

Costanza: Yep! Men inget mål i detta PP heller.

Halv period kvar och Luleå har i matchen haft typ >80% men duktig Poulin med ölspaden håller siffrorna nere till bara 3-2.

Hade apan lille Gustaf haft ölspaden idag skulle ställningen nu varit 8-2 ungefär...

Och nu åker the Gun ut, PP för Ölen.

Precis när Luleå blir fulltaliga kommer ett öl fritt, blir trippad av styrman och så fortsatt 2 min PP för Ölen.

Sven.Savage: Poulin är garanterat en tokdyr kanonmålvakt och påminner om Bartosak. Sen verkar han ha dåligt rykte vad gäller attityd vid sidan om isen och i omklädningsrum, men vad fan, killen kommer vinna matcher de dagar jag inte stör nattsömnen för honom.

1,5 minut kvar efter en del Hawaiihockey och från Ölen chansspel på slutet och då kommer Linus Klasen i friläge och det döms straff fast jag ser faktiskt inte varför.

Linus lägger straffen själv och lurar helt bort Poulin, sätter 4-2.

Linus Klasen håller på att vakna ordentligt:-)

Men med 40 sek kvar åker samme Klasen på 5+game av oklar anledning.

Matchen slutar 4-2 för Luleå..

Costanza: Intressant om denne poläng. Ölen var riktigt bleka men skärpte sig och vågade spela ut i tredje. Ändå hade det blivit en rejäl kross för Luleå om inte polängen räddat ölen - 23-6 i skott första två perioderna.

Sammantaget - och av tredje perioden att döma - är nog Ölen klart bättre än t ex Apan och därmed bäst i Västerbotten.

Tycker igen-kligen att det är så tydligt att rent sportsligt bore Ölen byta division med Apan redan nu.

Sven.Savage: Får gratulera till vinsten mot Burkölen. Många i Sverige gillar burköl men av en helt annan anledning...

Costanza: Stort tack! Öl i burk är inte detsamma som öl flaska och än mindre som öl på kran.

Men det finns undantag. Guinness exempelvis, som igen-kligen bara kan drickas från kran. Men burkvarianten med specialmojängen för att åstadkomma en fungerande skum är överlägsen flaskan.

Jag avstår normalt från burk, men har senaste året kommit att imponeras av nöjet att inköpa och -mundiga ett flak Norrlands Djup.

Jag har ju förmågan att gilla väldigt många olika sorters öl och anser att allt beror på tillfället. Ett trappistöl och en kall pilsner kan aldrig finna samma läge.

Själv tycker jag ju att Key-Beer - det riktiga ölet från Luleås Nyckelbryggerier - inte var speciellt gott. Men att en februarikväll vid -30° stå i kön i trappan vid norra hamn till Stadspuben efter en match i Delfinen, medan det stora vemodet rullade in, bara för att få beställa en iskyld sejdel Key-Beer...det var grejer det.

Sven.Savage: "Tomma burköl skramlar mest". Vi har ju mötts några säsonger Luleå-MooDoo med framgångar och motgångar, så ni har väl nån typ av självdistans också som jag, Bisterfinnen och andra, haha!

Men västerbottningar vet inte ens vad jag menar. Gulsvarta gubbar ville mörda mig på Allstar då jag flinade i baren och sa: "Såå jävla bra är ni inte. Nä, ni uppfann inte offensiv hockey eller talangutveckling. 1-21 i finalen är väl rätt värdelöst?"

Sen kommer Gulgröna gubbar på Olearys och börjar tugga vid 1-3 om att "Vad fan är MoDo!? De ska ju inte ha en jävla chans!. Det är ju Löven de möter! Hur fan kan de leda? Löven är ju bättre på alla positioner!"

Jag flinade så jävla brett och tog en klunk till...

Costanza: He he, du har som vanligt rätt. Jag brukar som regel ställa in mig på att vi ska förlora i stort sett varje match vi spelar, med inställningen att torskar vi, är det som jag väntade mig, men vinner vi blir jag glatt överraskad.

Luleå och MooDoo har faktiskt bara mötts två gånger i slutspel.

Våren 2001, när vi möttes i kvarten, gick vi fram till 3-0 i matcher, efter att ha vunnit 2 av dem på övertid. Men sedan spöade ni oss 2 ggr i Övik med 6-1 och följde upp det med att slå oss i Delfinen på övertid. Och så blev det avgörande i Övik oerhört tufft. Men med Myllys i mål och Mikael Renberg i toppslag lyckades vi gå ifrån i tredje perioden.

Men redan nästa vår 2002 möttes vi i kvart igen. Och den säsongen hade vi tappat Mikael Renberg, Martin Hostak, Jiri Kucera, Lasse Edström och Jarmo Myllys men lyckades ta ledningen med 2-1 i matcher. Men då gick Skuggan sönder och Luleå hade då ett rätt profillöst lag som kämpade på men MooDoo var alldeles för starka. Vi torskade två matcher varav den sista på övertid och sedan gick match sex i Delfinen och då var vi tämligen chanslösa, fick stryk med 4-9.

Men lite konstigt nog har vi aldrig mötts för övrigt i slutspel om "Le Mans. Vi håller tummarna för att vi träffas på i slutspelet igen våren 2022.

Sven.Savage: Minns att VooDoo-bensinen tog slut där 01. Vann väl en gång med 9-0 i Delfinen också men då hade vi väl de här grävlingarna typ Salomonsson, Påhlsson, Wernblom som aldrig gav sig. Luleå-dödaren Tommy P borde även ha varit med i laget.

Sven.Savage: Kan även säga att det är tragiskt att MooDoo klantade bort sin plats hos eliten. Glad idag att vi har personer inom klubben som jobbar stenhårt och lojalt för sin organisation för att vi ska nå toppen igen.

Costanza: Jo, det var år man kommer ihåg. Vill minnas att från kvarten ni slog oss initierade Hedin videorullandet och bad DIFiplinkommittén bedöma när Jonte Hedström la en brutal tackling mot sarg på en MooDooist, något som han därför fick tänka över som avstängd.

Costanza: Jo, det är svårt att hålla sig säkert uppe i eliten under lång tid. MooDoo hamnade i en svacka och sedan av en spritt språngande Trottoarkant i kvalet.

Pölsan har ju ofta hängt på gärsgårn och fått kvalspela men har då som regel skärpt sig något grymt.

Luleå tappade några år efter SM-gludet då ekonomin föll sönder som följd av alltför frikostiga spelarinköp som påstås ha tvingats fram av Osten, som fick dra. Därefter fick vi runt ett decennium då vi hade det tungt. Spelarna accepterade sänka lönerna trots kontrakt.

Inledde som regel Elitserien i botten, ibland mer eller mindre avhängda. Men vi hade en kärntrupp av egna spelare typ Bulan, Skuggan, Ågi, Burra, , Petter, landslagsjanne med flera - solidariska spelare som lirade så många matcher för Luleå att de dominerar listor på mesta spelare i Elitserien. Och väsentligen tränades vi av Uffe Taavola som körde samma lag och samma femmor säsongen igenom oberoende av hur många förluster vi radade upp.

Och varje säsong släppte det och under våren klättrade vi nästan alltid upp från kval- till slutspel. Även om vi många år sparkades ut redan i kvarten. Ett år var vi mycket nära kvalspel men genom Herkulesmatcher sista omgångarna klättrade vi förbi Morsan på knapp målskillnad, sedan före detta Luleåspelaren Tomas Surovy - då i pungen - smällt in mål på Morsan i förlängning.

Sedan fick tränartrion Rograrna dra och firma Rönken-Bulan tog över och därefter har vi hållt oss på säkrare nivå, ofta högt upp i toppskiktet, och i snitt 4 bland SHL-klubbar, sedan vi förde in "den nya hockeyn".

Sven.Savage: lite intressant läsning... msn skriver att corona vaccin i ryssland tycks vara säkert :)

Sven.Savage: Highsticking dödar oss just nu. Visar ingen tacksamhet...

Costanza: Dålig stil, otacksamt = highsticking. Ser att de inte lät darrige lille Gustaf få spaden, eftersom han är knäckt sedan Luleå öst in mål på honom. Så det var väl därför de vann 1-3.

Ser att firma highsticking-möller var inblandad i de flesta poängen så det förklarar väl saken; SHL-lagen är ju inlästa på att eftersom dessa två enligt sektdoktrinen ska ha alla chanser, så man är vana att neutralisera dem så fixar det sig. MooDoo kanske glömt bort det under tiden i Allsvenskan.

Charliejfz: SKIT!

Har bekymmer med min j-a browser som fryser. Det svar jag skrev tog jag skärmbild på, läs det först och ta fortsättningen här:

Skulle ryssarna INTE visat att deras sputnikvaccin inducerar antikroppar mot SARS-CoV-2 hade det lagts ned omedelbart.

Men att de får fram antikroppar innebär inte att det också ger skydd, alltså. Det måste visas i kommande s k Fas III-studier.

Det här begriper naturligtvis ryssarna och att Putin "godkände vaccinet" var bara politiskt låtsasspel för massorna.

Det finns många vaccin som "utvecklats" mot olika smittämnen, och som inducerat antikroppssvar, men därefter visats inte alls ge något skydd. Så det återstår att visa.

För att visa att skydd åstadkoms måste storskaliga studier utföras, där hälften får vaccin, hälften inte alls (dvs placebo, som kontrollgrupp, och vare sig deltagare eller ledare av studien vet vem som får vad. Till de bryter koden och jämför resultat.)

Man måste alltså studera eventuell effekt av vaccin i så stora grupper som samtidigt kan utsättas för smitta, för att sedan kunna visa hur många som skyddades. Och att studien körs på sådana stora antal innebär också att eventuellt allvarliga biverkningar också har möjlighet att identifieras.

Nu ska de tydligen köra en Fas III-studie på 40,000 deltagare och det låter rätt tillförlitligt. För att få hyggliga svar.

I pribcip skulle man önskat dtora studier på olika grupper fr a olika åldrar också, samt tidigare också test av olika dosintervall. Men med hänsyn till pågående pandemi kan man förstå om man hoppar över lite av det som vanligen skulle ha krävts.

Kommer det att fungera då? Dvs ge skydd men inte allvarliga biverkningar?

Ingen aning. Men hoppas de lyckas.

Aftontrasans rubrik "vaccinet fungerar" är alltså riktigt okunnigt men eftersom de saknar kompetenta hockeyjournalister är väl ingen förvånad över att deras medicinska kompetens är i nivå med Trumps.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-09-04-kl-205737.png

500x0-skarmavbild-2020-09-04-kl-205341.png

Sven.Savage: Jag är inte så populär i Västerbotten...

Costanza: He he, men du är populär här:-)

Vi har ju haft ett halvår utan hockey och tvingades leva med att vi inte ens fick spela om Le Mans när Luleå mer än någonsin var favorit.OK. Hockeyn kommer igen men det har dröjt och dröjer.

NHL var lite klokare än vi och konstruerade en variant på slutspel. Och det är lite kul att följa. I detta nu börjar vi vara framme vid sena och redan klart är:

• Vegas - Dallas
• Tampa - ?

Vilket lag Tampa ska möta avgörs i natt när Islanders - Flyers i läget 3-3 i matcher möts för avgörande och efter första perioden har Isl 2-0.

Vore kul om Tampa till slut tar detta med Duktige Hedman som ledare.

Drygt halva matchen spelad och nu 3-0 för Islanders. Känns förstås inte som att Flyers ska kunna vända på detta.

Men hockey ÄR hockey...

TILLÄGG: Landade i 4-0. Nu har vi kvar:

Tampa - Islanders
Vegas - Dallas

HK Arslet har köpt in köpespelaren Alvarez som inte fick fortsätta hos Apan eftersom han ville få betalt motsvarande det han levererat. Och Apan har ju inte råd, efter den vilda köpfest som Näsan ställde till med under 3 år med >30 miljoner back.

HK Arslet köpte ju nyligen in Jesper Sellgren, utbildad av MooDoo och vidareförädlad i Luleå. En strålande back vi gärna skulle haft med oss i år igen, om vi haft råd.

Det blir ju en tung ekonomisk säsong med svåra avbräck pga begränsad publik. Och Luleå gör naturligtvis rätt genom att vara ekonomiskt försiktiga. Vi har ju ändå ett ganska bra lag som kan komma att kämpa för en plats bland topp sex.

Men nog känns det trist att vi inte kan behålla och ta in spelare som normalt skulle ha varit hos oss utan att de i stället hamnar hos plats-köpeklubbarna i Sydbotten.

Det gäller ju inte bara Jesper Sellgren. Dessutom Pistol Pete Cehlaric som Trottoarkanten har pengar till, sedan Tjommen fått med sig förbundet på att lägga ned kvalspelet. Och Konstantin Komarek som vi inte hade råd med och fick åka till KHL. Dessa båda fina killar, som sökt sig till Luleå som 15-åringar och utbildades av oss, men som vi inte har råd ta in nu.

Och ska man vara sådan kan man diskutera också Robin Kovacs och Emil Larsson, som Gangsteröret med gangsterpengar var in och stal på ett sätt som borde få varje hockeysportslig person att kräkas.

Vore ju skitkul om den ekonomiska verkligheten hinner ikapp köpeklubbarna i Sydbotten som gödslar spelare som vore de Ebberöds bank.

Jahaja. I morgon ska vi möta Apan igen. Känns ju meningslöst att möta ett sådant värdelöst lag som vi krossade senast med 0-4. Men nu ska vi ju spela i Delfinen så det är möjligt att Aplaget kommer loss bättre nu när de upptäcker att Apans helt dominerande hemmapublik de tomma stolarna tagit sig till Luleå för att stödja sitt lag. Vi får se.

Nu berättar Luleå på Twitter att Erik Gustafsson står över matchen pga liten skada, dessutom saknas Ilomäki pga sjukdom.

Hade ju väntat oss några rejäla träningsmatcher mot Kärpät men den första ställdes in och nu säger Bulan vid intervju att matchen mot Apan blir vår sista träningsmatch så kanske även den andra Kärpätmatchen ställts in? Möjligen som följd av karensregler etc. Men på Luleås hemsida anges fortfarande att vi ska möte Kärpät borta om en vecka. Så Bulan kanske syftade till sista träningsmatchen hemma? Vi får som sagt se.

Och så har några SHL-matcher i september flyttats, framför allt för att stackars Trottoarkanten, som har det så tufft ekonomiskt att de bara lyckas köpa fler köpespelare än de flesta andra lag, inte ska behöva spela fler hemma med Appublik a la tomma stolar.

Luleås hemmamatch mot Apan, planerad till 24 september är nu flyttad till 19 januari.

Vete fan om lille Gustaf törs åka upp till Luleå och ta apspaden efter krossen hemma då han levererade misstag till höger och vänster. Kanske han plockar med sig sin nya mask?
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-08-05-kl-144203_3.png

500x0-skarmavbild-2020-08-06-kl-161806.png

500x0-skarmavbild-2020-08-06-kl-161953_2.png

Och så har Champions Hockey League tänkt om. Spelet skulle ju inledas tidigt i oktober men nu flyttas det hela fram 6 veckor till mitten av november. Dessutom kommer de två matcherna att spelas på två dagar och därmed på en plats, vanligen hemmaplan båda matcherna för det högre rankade laget.

CHL rankade ju 16 lag som "toppen" och 16 lag som "botten" och i nedanstående lista är toppenlagen nämnda först, dvs båda matcherna spelas normalt på deras hemmais, om inte annat bestäms:

• Bílí Tygři Liberec (CZE) - GKS Tychy (POL)
• Luleå Hockey (SWE) - Eisbären Berlin (GER)
• ZSC Lions Zürich (SUI) - SønderjyskE Vojens (DEN)
• Lukko Rauma (FIN) - Sparta Prag (CZE)
• Red Bull Salzburg (AUT) - Tappara Tammerfors (FIN)
• HC Bolzano (ITA) - EHC Biel-Bienne (SUI)
• Färjestad BK (SWE) - Cardiff Devils (UK)
• Straubing Tigers (GER) - Genève-Servette (SUI)
• Kärpät (FIN) - Aalborg Pirates (DEN)
• Adler Mannheim (GER) - Grenoble (FRA)
• EV Zug (SUI) - Skellefteå AIK (SWE)
• Red Bull München (GER) - Ilves Tammerfors (FIN)
• Oceláři Třinec (CZE) - Yunost Minsk (BLR)
• Frölunda HC (SWE) - Neman Grodno (BLR)
• HC Davos (SUI) - Vienna Capitals (AUT)
• Rögle BK (SWE) - Stavanger Oilers (NOR)

Som synes rankas samtliga svenska lag bland toppen, förutom Apan förstås. Det innebär att Apan får spela sina båda matcher nere i Zug, medan övriga svenska lag spelar sina matcher hemma.

Bottenlaget HK Arslet borde förstås ha fått spela sina matcher i Belarus, men räddas av att senaste CHL-vinnare har fribiljett och av princip rankas #1 kommande säsong. Ett helt riktigt beslut av CHL förstås och det har gällt alla år utom då Luleå Hockey skulle ha rankats #1 och i stället rankades #32. Skulle samma regler gällt i år hade HK Arslet förstås inte ens fått delta...

CHL har ju ändrat lite fram och tillbaka under året med anledning av pandemin och har inte helt uttalat hur det kommer att fortsätta. Kanske kör de vidare med att matcherna ska spelas hos det högst rankade laget. Jag kan inte hitta info om hur varje lag rankats i år men HK Arslet är #1 och - tror jag - Luleå Hockey (Europas just nu näst högst rankade lag efter CSKA Mockba - rankades som #2 i CHL.

Skulle man köra vidare så borde det innebära att Luleå får spela alla matcher i Delfinen förutom om vi möter HK Arslet då det blir match i Scandal-i-analium, eller, troligare, i Arsletborg.

Mädhöken har tappat stinget.

Häromdagen rankade han alla de sämsta apbackarna som näst intill toppstjärnor.

Nu har han läst om förändringarna för CHL och hajjat noll följt av att han uttalar sig om det ena och det andra, baserat på okunskap.

"Nu ska de här dubbelmötena spelas på två dagar. En hemma och en borta. I november."

Nej du. Det blir två möten, med 24 timmars mellanrum, och båda spelas hos det högst rankade lag. Genom detta har CHL alltså halverat mängden resor.

"Men just nu är läget sådant att smittspridningen existerar och att då skicka runt hockeylag kors och tvärs över hela Europa är ingenting annat än ett enda stort hål i huvudet."

"Istället kostade det förbundet miljonbelopp att chartra ett flygplan fram och tillbaka.
Samma kostnad väntar nu för SHL-lagen som ska resa i Europa."
Jag känner faktiskt inte till ett enda fall av covidsmitta på flygplan vilket troligen beror på den suveräna ventilationen på flyget, där luft ventileras till/från taket precis över stolen och dessutom filtreras genom HePa-filter som rensar ev. SARS-CoV-2 från luft. Numera bär dessutom samtliga på flyget andningsskydd eller åtminstone smittskydd. Så själva transporten känns ganska trygg, OK. sedan har man läget i det andra landet för vistelse någon dag och kan man tro att klubbarna har möjlighet att följa råd och rekommendationer för att skydda sig? Skulle tro det. Visst, folk KAN bli smittade. Men enda möjligheten att hindra att så sker är förstås komplett lock-down. Och dessutom finns rekommendationer/krav om munskydd/andningsskydd i offentliga miljöer med trängsel i samtliga länder i världen...ja, förutom Sverige, Syrien, Somalia och Sudan då. Även om Folkan synnerligen motsträvigt lyft lite lätt på att munskydd kanske skulle kunna fungera i väldigt speciella situationer...åtminstone som "symbol" dvs att påminna folk om att det pågår en pandemi. Själv har jag en annan uppfattning och i miljöer med risk för smitta bär jag andningssydd av FFP3+ typ. D v s samma som används av personal i sjukvård som vårdar svårt sjuka covid-patienter.

När det gäller utlandsresor för svenska klubbar får vi se hur det blir med den saken. I detta nu kommer samtliga svenska lag att spela hemma. Ja, förutom plastlaget Apan då, men det känns tämligen självklart att de aldrig ska få spela CHL i Apschtan, eftersom de kör med 0 publik förutom tomma stolar, och skämmer ut Sverige för Europeisk TV-publik. Ja, världspublik faktiskt, eftersom matcherna sänds på många utomeuropeiska platser. Fortsätter organisationen av matcher på samma sätt kommer HK Arslet att spela samtliga matcher i turneringen i Göteborg och Luleå spela samtliga matcher i Luleå, förutom om vi möter HK Arslet. Röglet har god chans att spela alla matcher hemma också, i så fall. Möjligen Warulfven med. Så eventuellt eventuellt blir det bara Apan som får resa en gång utomlands, till Zug. Där de förstås får storstryk.

Nu kan ju mädhöken mena att han tänker än mer på de andra lag, inte de svenska. Men ska han då inte ställa sig upp och kräva att alla europeiska matcher i sparkboll och hockey stoppas också? Och desamma i KHL, i NHL och så vidare och så vidare.

Nu vet vi ju alla att det mädhöken eventuellt kan är Malmö och allt han skriver ska ses i den belysningen. Psssst, mädhök: Malmö är INTE kvalificerade.

Å andra sidan inser vi att mädhöken inte behöver ta del av fakta och kunskap för att "veta" vad han tycker om CHL. Det visste han redan 13 april, v g se nedan. Mycket otrevligt med dessa självutnämnda tyckare i Sverige som ensamma i Europa gång på gång skäller på CHL och kräver att Europamästerskapet ska läggas ned. Och märk väl - när CHL väl etablerats och blivit självklart för alla kommer Mats vennerstig att förklara att "det tyckte jag ju hela tiden" och låsas som att hans otaliga förföljelseartiklar riktade mot CHL inte funnits.

Ungefär som andra "experter" länge förklarade att sparkbollen skulle lägga ned resor utrikes, där man inte ens på arenorna kunde få en slang med bröd i halvtid. Och att sparkbollens Champions League A L D R I G skulle etableras.

Mistermädhök. Tala är silver, tiga är glud.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-09-08-kl-180846.png

Noterar att köpespelaren Alvarez ryktas ha fått <100,000 i månaden i lön hos HK Arslet och Apan lär knappast ha erbjudit honom bättre.

En följd av sektens sektmentalitet där Lasse J/Näsan gav Fläskberget, highsticking och möller bortåt halvmiljonen i månadslön med mångåriga kontrakt.

Nu har Apan inte råd med sådana fantasilöner längre och får handla billigt begagnat. För att ha råd att betala highsticking och möller.

Senaste året var alltså Alvarez den hos Apan som gav sig in i slottet och kämpade där de fick möta tufft fysiskt motstånd. Och ända lyckades han sätta 29 poäng.

Medan highsticking tilläts vara bekväma och hålla sig utanför slottet samt skulle ha alla chanser och puckar. samt plockade 37 resp 39 poäng.

Inte så konstigt eftersom de alltså hade shotgun på alla PP o s v men känns det rimligt att de pröjsas 4-5 ggr mer än Alvarez? Det tyckte inte Alvarez och blev alltså köpt av köpeklubben HK Arslet.

{7533}: Shit, han gjorde det igen! Tack för att du upptäckte det, Vombat.

Nu kör vi tredje och aprunkarzebrorna ger direkt Apan PP igen, skärpning zebror!

Kom igen nu Luleå! Spank the Monkey!

Sven.Savage: typisk försäsomgsmatch men det finns ljusglimtar.. Men jag är inte orolig för offensiven. Men att vi släpper in 3 puckar inom ordinarie tid är mycket slarv med markeringsspelet. Nåja det kommer....

3-3 efter tre perioder. Apan fulade några ggr med PP för Luleå som satte 3-2, men därefter snubbel till 3-3 och sedan plockade aprunkarzebrorna några Luleåspelare för att Apan skulle få vinna men Luleå stod emot. Den sista utvisningen på Brännström sedan lille Gustaf fällt honom.

Lille Gustaf tycks ha frikort hos aprunkarzebrorna att fälla motståndare som då visas ut. Påminner om Hadelövs och mApKyss hittepå.

I övertid släpper Luleå in Klasen och Olle som lurar upp de tre Apspelarna att köpa korv och då passar Luleå-Berglund på att dra in 4-3 på Lille Gustaf.

Vi vinner idag, trots att laget inte alls var så bra och Apan fick spela ut, men mest avgörande var att Berguven var jävligt bra - Möller måste ha haft ett tiotal skott från 5-6 meter som Berguven räddade, medan rädde lille Gustaf levererade misstag på de flesta Luleåmålen.

Nu har Berguven ägt sönder lille Gustaf totalt två matcher i rad och stulit båda matcherna för Luleå.

Medan de självutnämnda "experterna" i media förklarat att lille Gustaf är toppvakt i SHL, och att Berguven Rautio är en högrisk.

Snyggt Berguven!

Metalman: Tack! La ifrån mig datorn ett tag och bara tittade, men fint att du hade koll!

Bra med Modo spelare som kan avgöra.

hanzon: Vi tackar för hjälpen!

{7533}: Jo. När vi spöade Apan förra gången räddade Berguven samtliga 39 skott men det var en match med exemplariskt försvarsarbete av Luleås utespelare och långskotten av Möller/highsticking plockade Berguven.

Idag släppte han in 3 av 27 skott, men det var efter bedrövligt försvarsarbete och Apan fick avlossa skott från djupt inne i slottet många gånger; förutom de nämnda 27 hade de säkert 10-15 ytterligare som gick utanför nuren eftersom Berguven täckte bra.

Förra säsongen inledde vi med uselt försvar i egen zon men efter en handfull matcher kom det spelet igång och var dessutom stabilt även de (borta-) matcher Erik avstod från; till slut hade vi rekordresultat för vårt försvar. Det ordnar sig nog igen.

Kul att se Engsund köra en ansiktstvätt på Frödén a la Lasse Lindgren:-)

i Norran-ApPravda förklarar man att Luleå vann eftersom highsticking fick kliva av efter första perioden.

Medan vi andra såg att när highsticking klev av började Apan spela helt annan och bättre hockey.

Det finns tre grader av ljugande: Lögn, förbannad lögn och Norrans objektiva rapportering...
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-09-09-kl-204211.png

Sven.Savage: Lögn, Trump-lögn och Norrans objektiva rapportering.
Då förstår man hur illa det är ställt med värdegeuuuuuunden i Apschtaaaan.

{7533}: hahaha nä jag skriv där nångång då och då, kan ju inte erkänna ett SM guld till Luleå om man inte spelat om det 😁👍

Blister Brigade: Själv kan jag inte erkänna att Trottoarkantens IF och Oskars ska ha rätt att delta i SHL 2020-2021 och erhålla 25-30 miljoner av SeMer inklusive ersättningar av staten för begränsning av åskådare för SHL-matcher.

Avd Brännvinsjournalister

Vi har ju blivit av med den vidrige Fehlman som fick sparken från alla tidningar han jobbade för och numera pysslar med att ta emot kundklagomål på en liten reklambyrå.

Men han har förvisso efterföljare; sektbrännvinsjournalister som "skriver" i apsektens ledband.

En av dessa är Öfvre Kågedalenström på Hockeysverige; en gravt sektindoktrinerad site. Där pysslar han med att höja minsta lilla apinsats till skyarna, medan han i lönndom förföljer och nedringar Luleåinsatser. Dvs i stil med ApPravda Norran.

Öfvre Kågedalenström är en misslyckad f d målvakt hos Apjunisarna och numera pysslar han med att "intervjua" sina gamla polare från apjunisarna som vore de försedda med tiotalet Stanley Cup-ringar.

Nu har han ringt runt till dess att han fått någon - i detta fall gamle Svartvadet - att ondgöra sig över antalet utländska spelare i SDHL.

Kollar vi igenom SDHL-roostern för 2020-2021 finner vi följande antal utländska damer i de olika klubbarna:

SDamE 14
Dampungen 13
DamGötet 12

Luleå 9
DamHV 8
Dampölsan 8
Trottoardamen 8
Damgården 7
DaMooDoo 7
Damgnaget 6

De flesta lag har 6-9 utländska damspelare men tre lag utmärker sig med 12-14 utländska damspelare: SDamE, DamPungen och DamGötet.

Så, när Öfvre Kågedalenström ska illustrera"artikeln" med att peka ut något lag som särskilt allvarligt avviker från den av Svartvadet önskade strukturen; vilket lag väljer han?

SDamE, DamPungen eller DamGötet?

Ingetdera.

Han sätter in en bild på Luleå Hockey, sublimt och elakt för att få folk att tycka illa om Luleå Hockey.

Objektiv "journalistik" som fan. Helt i linje med Fehlman och ApPravda.

Försöker han inte likna Fehlman fysiskt också? Se bilderna nedan (Öfvre Kågedalenström längst ned, Fehlman näst längst ned).

Likheten är ju skrämmande. Är det rentav samme person? Som bara försökt maskera sig genom att fläskotlettkamma sig bakåt i stället för framåt? Finns det någon som kan presentera ett fotografi med de båda på samma bild? Annars måste det uppfattas som tämligen misstänkt...
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-09-10-kl-145526.png

500x0-skarmavbild-2020-09-10-kl-145449.png

500x0-skarmavbild-2020-09-10-kl-151953.png

Sven.Savage: Öfvre Kågemuppen har nog i alla fall Fehlman som idol det är nog oomkullrunkerlig fakta, bilderna speaks volume.

Nog har han grävt djupt i telefonlistan innan han fick mapp på en som kunde sätta text till nidbilden på Luleås damlag, regerande svenska mästare tillika regerande världsmästare för klubblag och ett föredöme för allt vad damhockey heter, givetvis inte hos en hobbyjornalist från staden som givit avundsjukan ett ansikte, ApSchtaaaaaan.

Jag menar när han efter veckor av trålande får tag på en individ som inte har något längre att göra med MooDoo eller ens deras damlag då han fick sparken 2016-12-01.
Starkt jobbat!

Ikväll klockan 18 spelar Burkölen mot Apan. Snällt, tycker jag, av Västerbottens topplag Ölen att låta Apan få en lektion.

Sekt-Apan ylar ju om att Burkölen är deras "riktiga derbymotståndare" eftersom de ligger så nära, medan matcherna mot långt bort belägna Luleå inte är riktiga på något sätt.

Kontrollerar man fakta finner man att Luleå ligger en halv mil närmare Apschtan än Umeå, men det är säkert "fake news" enligt sekten, eftersom det säkert inte är uppmätt på korrekt sätt, med sexfingrade personer.

Och så är det förstås osektenligt att utnämna ett lag som Luleå, som spöat Apan hela året dvs tre senaste matcherna till "Riktiga derbymotståndare" - enligt sektdoktrinen vinner ju Apan alla matcher.

Men nu satsar Apan stenhårt genom att dels bänka highsticking - spelet senast mot Luleå blev ju betydligt bättre när denne plockades av isen och övriga apspelare slappt slänga iväg alla långa puckar på Bengt - dels ta spaden av rädde lille Gustaf - som i stort sett kastade in puckarna mot Luleå såväl i senaste matchen som matchen innan dess.

Kan det räcka? Skulle det gå trögt under matchen för Apan förutsätter jag att de ber den ende huvudtränaren på matchen om stöd. Jag syftar på Ölens Wallson, som Apan antagligen glömmer bort har upphört att vara Apwallson. Dessutom saknar ju Apan huvudtränare och har bara tre assisterande tränare, bestående av no-names som typ Apklockare; vem vill höra hans mumlande okunnigheter?

Burkölen-Apan 1-1 efter första perioden trots att Apan toppat laget genom att ta spaden från rädde lille Gustaf, samt bänka highsticking så att övriga laget kan spela hockey och slipper slaviskt följa sektdoktrinens påbud om långa bollar på highsticking-Bengt. Vidare har Apan tagit med sig sin enorma hemmapublik, bestående av tomma stolar.

Aftontrasan, känt nedsolkat av aprunkare* till höger och vänster direktsänder matchen kommenterat från en apstudio i vilken de placerat aprunkarna abrahamsson från Pölsastan och Leifby från Tingsryd.

När Luleå spöat Apan har aftontrasan inte ens nämnt resultatet, vilket får en att tro att sekten köpt in sig med kommunaldopingpengar.

*värst av Trasans Aprunkare förstås Vennerrot, som tänkte ut att Sverige borde skicka hela Apan som Tre Kronor till OS. Utan att veta att plast-Apan innehöll så många köpespelare av utländsk snitt, men Vennerbarr brukar ju somna första matchminuten för att snarka sig igenom de tre perioderna så han vet ju inget. Men numera kanske han känner till att gnomen mårts ett halvår före OS tog ut en förstalina bestående av enbart Apor, som därefter gjorde fiasko och korades till alla länders sämsta förstalina någonsin; endast Möller målade, sedan Omark spelat honom helt fri på en bur där motståndarna tagut vakten.

Fortfarande 1-1 Ölen-Apan efter två perioder och det är förstås ett fint resultat för 0-0-dyrkarna Apan, vars "Hockeysystem" går ut på i anfallsspel avlossas alla skott från distans eftersom det är strängeligen förbjudet att gå in i motståndarnas slott. I kombination med att alla apor backar in som reservvakter om de inte får chans att slå puck sarg-ut.

Man förstår att allmänheten i Schtan inte längre vill bevittna detta "brott motspelets idé" även om de tomma stolarna hänger på...

0-0-dyrkarna Apan lyckades genom sin dödgrävarhockey nå 0-0 under knappt 50 minuter varpå matchen slutade 1-1 efter tre perioder. Därefter kördes en övertid där Apan snubblade in en puck till 1-2.

Tydligen lyckades platslaget Apan överraska Ölen genom sin toppning i form av att bänka lille rädda gustaf och galningen highsticking.

Nåja. Vi håller tummarna för att både Ölen och Apan byter division till våren.

Sven.Savage: håller med fullständigt, de är illa!
Finns ingen rättvisa ang. Oskars och Leksand, vem vet kanske hade dom klarat sig men dom såg sin chans till ett frikort och fick det...

Och nyss nedsläpp för SDHL-starten 2020-2021. Vilket inleds på tuffaste vis för Luleå Hockey som spelar borta mot seriesegraren i våras, DamHV, det lag som Luleå dessutom mötte i slutspelsfinal, som tyvärr fick avbrytas av kända, pandemiska skäl.

DamHV kör med en fruktad förstauppställning där Danderydsspelaren Löwenhielm omges av idel ädel adel i form av egna produkter från Stor-Jönköping:

MÅLAVKT: 31. Gonzalo, Alba
BACKAR: 5. Morin, Sidney 97. Healey, Jessica
FÖRSTALINA: 22. Marchment, Kennedy 67. Löwenhielm, Michelle 17. Stone, Danielle

Känns fint med så stor andel lokala spelare. Eftersom Öfvre Kågedalsmuppen på Hockeysverige nyligen ondgjorde sig över att det spelar så många ytlänningar i SDHL.

När ApPea Israelsson för något år sedan tvingades ta upp damhockeyn igen - med hot om att annars skulle sponsorerna dra in stödet, förklarade han ju att de skulle agera extremt gulligt med bara flickor från blygden och på så sätt skulle DamApan bli "hela Norrbottens och Västerbottens lag".

DamApan är ju bara kvalificerad för hobbyserien Norra Damettan (med bara två formellt deltagande lag med chans på seger), där de myglade sig in på Clemensnäs plats, sedan denna klubb fått lägga ned damhockeyn eftersom de inte kunde ställa upp med fullt lag, sannolikt en följd av "stödet" från Apan på en tusenlapp i veckan…

Men DamApan med alla spelare från norra Västerbotten dvs Apblygden stiger väl snart som en apraket? I skrivande stund finner jag på deras rooster att de har exakt 0 spelare från apblygden. Inte oväntat efter ApPeas presentation.

Upp stiga orden, tanken stilla stå.

Första halvan av första perioden spelad och ställningen är fortfarande 0-0 men laget Luleå har imponerat genom fint samspel och genomtänkta passningar som nästan uteslutande når medspelare.

DamHV överraskar tvärtom genom att mest slå passningar på chans som till 80% landar hos Luleåspelare. En chanshockey, där man förlitar sig på att de inköpta stjärnorna ska avgöra fenom individuella prestationer. Ytterligare exempel - vid tre (!) tillfällen har två HV-spelare ramlat omkull sedan de åkte på varandra. Påminner om den "hockey" som presteras i Apblygden.

Titta vilken fin dropp från Cava längst fram till vänster, bakåt centralt till Emma Nordin som strax får pucken och direkt smäller på ett slagskott i mål.

0-1 till Luleå efter 15.07.

Helt rättvist. Luleå har genom bra lagspel och fina passningar tagit sig fram till bra chanser, medan DamHV synes osynkade och bara går på chans, t ex långa puckar från Morin till primadonnor vid centrala bortre blå.

Mycket överraskande har Apans dominerande hemmapublik - de tomma stolarna - tydligen mangrant rest till Jönköping och fyllt läktarna i Rosenlundshal..i Kinnarps are...nej, vilka är det nu som sponsrar? Gullans Damfriseringshall?

Därefter ett PP för Luleå men det boxade DamHV enkelt av och med 19.50 utvisas Savolainen för "Delaying the game" när det enda som hände var att hennes skridskoskena lossnade och hon ramlade omkull.

0-1 till Luleå efter första perioden och fint spel av Luleå, mindre fint av DamHV, som dock inleder med att spela 1.50 i PP.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-09-12-kl-152145.png

« · 2077715 · »