Bad_Brett

14977 inlägg · 19852 besäkare

Historik

· 252 ·

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Frisco:

De tycks ha problem med läktarvåld i Egypten. 51 döda under en fotbollsmatch ikväll.


Timrå IK > Sv: Silly Season 11/12

Hahl Bundy:

Tänk om Timrå och MoDo skulle slåss om silvret i omgång 10 av Lilla SM (Ungefär som MoDo och Södertälje gjorde senast). Vilken drabbning det skulle bli!


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Det lustiga är att när jag hävdade att Welch hoppade in i tacklingen mot Axelsson så blev jag i princip utskrattad här. Resonemanget var att så länge tacklande spelare har ena skridskospetsen i isen när första kontakten inträffar, så är det inget hopp. Jag tycker att dessa situationer, ur "hoppsynpunkt", är nästintill identiska.

Sedan finns det andra faktorer. Welch har handskarna väldigt högt och den huvudsakligen kraften är riktad mot huvudet. Lindström, å andra sidan, träffar klockrent axel mot axel, men kommer ur döda vinkeln.

1-2 matchers avstängning känns rimligt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Huge:

Nu skämmer du ut dig själv en aning. Med samma logik skulle man kunna säga:

"Det är omöjligt att avgöra huruvida Skröder spottade målvakten i ansiktet i samband med målet, så därför ska det dömas bort."

Ehhh?

Domarnas spontana känsla var att det var mål, men eftersom det var så viktiga poäng på spel, valde de att ringa i alla fall. Videodomaren förklarade då (uppenbarligen) att han inte kunde avgöra huruvida det var spark. Oavsett vad videodomaren säger, har huvuddomarna alltid sista ordet. Deras känsla var att det var ett regelrätt mål och därför godkändes det.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Wayne Gresky:

Låter inte otroligt, han har ju varit urkass på sistone.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

yngwie:

Även om det kan svänga snabbt, så börjar jag känna mig lite lugnare. Vi tar tre poäng i var och varannan match, trots att spelare som Axelsson och Ritola inte lyckas åstadkomma någonting. Och nu när Skinner kommer in så ser det helt okej ut på backsidan.

Jag gillar Kalus-kedjan skarpt, de gör ett otroligt jobb i det tysta. Det måste vara oerhört jobbigt att möta dem. Axelsson och Ritola visade positiva tendenser mot Djurgården och spelade pucken snabbare än tidigare, även om det inte ledde till något mål.

För övrigt kan jag meddela att vi nu är uppe i det poängsnitt som ger oss 80 poäng.

Nej, det börjar kännas ganska bra det här trots allt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite komiskt med alla reaktioner från Färjestadslägret angående Lindströms tackling. Visst, det är en så kallad "blindside hit", men i övrigt är det ju en juste tackling.

Färjestad, å andra sidan, har ju åkt på dubbelt så många matchstraff som tvåan i den ligan. Och det kunde ha varit fler, till exempel Fannys klubba i huvudet på Hari. Det blir därför lite komiskt när just Fanny ska uttala sig i frågan:

”Den tacklingen lär nog disciplinnämnden kolla på. Sådana tacklingar ska bort! Usch!”,


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

J F K:

Jag håller med. Faktum är att jag var övertygad om att speakern ropade ut fel och att det i själva verket var Uffe som tog den, för jag kunde verkligen inte begripa varför Zabel frivilligt skulle ge MoDo chansen att vila Elitseriens bästa kedja.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

NikkiNine:

Inte en dag för tidigt. Cedergren känns som ett osäkert kort i såhär pass tajta matcher.

En timme kvar till deadline nu, va? Tror ni att det händer något mer spännande i serien?


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

spud:

Detta är min favorit:

"Hittade felet varför vi förlorade.

Vi tog Timeout. Monten står och chillar som vanligt på bänken. Zabel samlar grabbarna ger lite instruktioner. Han ser att Thomas bara står och vaggar och kollar på klockan. Han säger någonting i stil med "förbered backarna!". Thomas vaknar upp ur sin dagdröm om den jobbiga bussresan hem och viftar lite med armarna.

Se den sekvensen en gång till. Otroligt komisk, innan man visste hur det skulle gå"

Jag kollade på den igen och han har helt rätt. Montén står helt handlingsförlamad, tills Zabel säger åt honom. Sedan viftar han lite med ena armen.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

henkelainen:

Jag tycker att de flesta av skribenterna verkar vara ganska goda förlorare, som medger att resultatet faktiskt var rättvist sett till hela matchen.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

NikkiNine:

Haha! Herregud, säger jag bara. Brynäs-röta över detta. Men så oerhört viktigt! Kanske framförallt det faktum att ett Djurgården med redan stukat självförtroende, förlorar på det här viset.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

spud:

Lojt, lojt, lojt. Sådär blir det när koncentrationen inte är på topp.

Det är nog upp till Kalus-kedjan om det ska bli några mål ikväll.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

Sawchuk:

Ja, det är ju därför det fortfarande står 0-0. Alla här var ju så fasligt nöjda efter den första perioden, men jag tycker att man kunde ana en nonchalant attityd redan då. Att Djurgården har fått fyra powerplay jämfört med MoDos enda är inte en slump, utan ett tecken på att Djurgården trots allt sliter betydligt hårdare.

Givetvis bör MoDo vinna detta, men motivation slår som bekant klass. Dessutom har väl MoDo knappt tagit en poäng då de har legat på slutspelsplats?


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

spud:

Min magkänsla var uppenbarligen korrekt. MoDo-spelarna ser oerhört loja ut och när Djurgården drar upp tempot blir det farligt direkt.



MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

qwertas:

MoDo har ju varit fullkomligt överlägsna i flertalet matcher de senaste åren. Anledningen till att man inte har vunnit mer har ju alltid varit att motståndarnas målvakt gör sin livs match, att man har otur med studsarna eller att domarna har varit dåliga.

Djurgården spelar såklart efter sina förutsättningar. Det kommer bli små marginaler som avgör och då håller det inte att ha ett så dåligt powerplay, samtidigt som man slarvar så mycket i boxplay.

Jag hoppas att jag har fel, men jag har en mycket dålig känsla.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

Berka:

Vi ska vara glade att det fortfarande står 0-0, med tanke på Pöcks horribla boxplay. Riktigt bedrövligt att se. Jag förväntar mig rejälare spel i andra.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Djurgården 2012-01-31

Frisco:

DIF ser riktigt svaga ut på pappret. Just därför lär de väl utklassa oss ikväll.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sawchuk:

Nu har jag sett Hopkins för lite för att kunna göra en rättvis jämförelse, men enligt beskrivningen låter det ju som att det finns en väsentlig skillnad:

"A center with very good skating and speed, and excellent acceleration."

Medan Järnkrok förmodligen är en av de långsammare spelarna i Brynäs.

Jag har som sagt enormt svårt att se honom lyckas, just eftersom han både är klen och dålig på rören. 30 poäng på 43 matcher och -5 är föga imponerande i lag som går som tåget, där tidigare dussinlirare som Sebastian Lauritzen öser in poäng.

Men den som lever får se.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Jag tror att Järnkrok kommer få enorma problem att etablera sig i NHL. Han har vare sig farten eller fysiken för det. Dessutom kommer han behöva ta en plats i någon av de två första kedjorna. Om spelare som Joakim Lindström, Tony Mårtensson och Linus Omark misslyckas med detta, ser jag inte varfär Järnkrok skulle lyckas.

Silfverberg och Larsson kan nog däremot lyckas på sikt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Jag tycker att Meyer började lysande och var överlägset bäste back i MoDo i början av säsongen, men blev sedan sämre och sämre. Som han spelade i de sista matcherna så är jag inte lika säker på att Skinner är ett nedköp. Sedan vet vi ju inte om han hade problem redan då och att prestationen blev lidande.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

arnio:

Har Berka börjat jobba på Expressen?

"Modos superkedja med Sundström, Skröder och Danielsson sänkte Växjö Lakers - är detta elitseriens bästa kjedja?"


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

MODOJohan:

Jag insåg just vilket nationalitetskaos det är i familjen Stastny:

Peter Stastny: Slovakien/Kanada

Paul Stastny: USA/Kanada

Yan Stastny: USA/Slovakien

Fascinerande att de lyckas få med alla kombinationerna!


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

Poffa:

Japp. Som sagt är enda orosmomentet Ritola och Axelsson. Hur kan man få dem att komma igång och börja spela ishockey, istället för att göra åttor på isen?


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

spud:

Riktigt så var det väl inte? Han hade oflyt med målskyttet, men var likväl en av de bättre spelarna i laget. Han hade 2-3 matcher där han var riktigt dålig, men i övrigt var kritiken helt obefogad.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

J F K:

Ja, sedan var det ju någon som på allvar menade att Schremp var den största floppen i MoDos historia...


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

Sawchuk:

Boork är så pinsam nuförtiden att jag skäms. I eftermiddags skulle han ge Mats Ahdrian en läxa i ekonomi och nu vägrar han ge sig mot Janne Karlsson. Otroligt pinsamt.

Men vilken härlig match av MoDo! Kalus gjorde en riktigt bra match, kan han fortsätta såhär kommer han bli grymt viktig.

Är trots allt det positiva lite orolig för Axelsson och Ritola. Det känns som att de försvinner mer och mer för varje match som går.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

spud:

Otroligt kul att Cedergren fick näta!


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Växjö 2012-01-28

Wayne Gresky:

Andrakedjan känns dock hemsk. Lagets tre mest puckkåta spelare tillsammans. De lär dessutom vara horribla i egen zon.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

PontusJ:

Gresky hade en teori om att MoDo ofta släpper in mål efter att de har spelat boxplay och att Sundström ofta "blir kvar" på isen och därmed är inne på fler baklängesmål.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Icing-Ove:

Jag är fortfarande tveksamt inställd till hur bra tränade de är. Det är knappast en slump att de ofta får problem i andra perioden då det är långt till båset. Eller är usla i boxplay för den delen. När spelare gång på gång misslyckas med att få ut pucken ur zonen, är det ofta ett tecken på att orken är för dålig. Jag tycker mig se en enorm skillnad här jämfört med lag som Skellefteå.

Jag hoppas att Peter och Markus tar sig en rejäl titt på hur försäsongsträningen egentligen ser ut.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Icing-Ove:

Ja, nu börjar det se mörkt ut. Nu ligger vi på kvalplats igen. Och allt annat än förlust mot Växjö vore en stor skräll. MoDo vet inte hur de ska spela mot den typen av lag.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Huge:

Kanske kan vi enas om att olika spelare helt enkelt passar olika bra i olika klubbar och att det bara blir löjligt att jämföra? Danielsson passade bättre i MoDo, Rosén passade bättre i AIK, Lauritzen passade bättre i Brynäs...

Ska jag försöka vara helt objektiv, så tycker jag att Färjestad är det lag som i regel lyckas bäst med att ta till vara på oslipade diamanter. Till skillnad från de andra topplagen, har Färjestad sällan värvat de namnkunnigaste spelarna, utan istället plockat spelare från Allsvenskan eller bottenlag i Elitserien.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Gusse:

Det hade vi för två säsonger sedan, när Aravirta tog över.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Dazén:

Du glömde att nämna världens bästa målvakt Jakob Markström, som har fått spela hela 8 matcher i NHL på två säsonger.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Sawchuk:

Nej, men Järnkrok skulle ha åkt för diving redan i situationen innan efter duellen med Pöck. Sorligt att domarna går på det när han hoppar för andra gången.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Sawchuk:

Har kollat på situationen 10 gånger nu och det är bannemig skandal att inte Järnkrok åkte för diving. Två svanhopp med bara sekunders mellanrum. Riktigt sorgligt att se.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Sawchuk:

Det man kan säga är att det är lite dålig fingertoppskänsla av domarna att ta en sådan utvisning i ett så avgörande skede, med tanke på hur mycket de hade släppt tidigare. Och de skulle lika gärna kunna plocka ut Järnkrok för filmning också.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

J F K:

En intressant sak är, att i de sekvenser när målvakter har blivit påkörda när spelare har åkt genom målgården, så har ju anfallande spelare blivit utvisade. Hade Järnkrok blivit utvisad om Tellqvist hade ställt sig i vägen istället?


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26
Erat:

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

Erat:

Svedberg har nog tjänat ihop till den där slashingen med råge...


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

NuMo:

Tyvärr vet vi att Tellqvist släpper in minst ett mål per match. Det gör nog ingen skillnad att han bara har spelat halva matchen.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine:

Japp. Det är något fel i huvudet på honom.


MoDo Hockey > Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 2012-01-26

NikkiNine:

Spelmässigt sett så ser det inte så illa ut, Brynäs har inte fått så många heta chanser. Överlag spelar vi ganska smart.

Målet får tyvärr skrivas på Byströms konto, som först tappade pucken i egen zon och i samband med detta drog han på sig en utvisning. Ska vi ha en chans att vinna, måste spelarna hålla sig på banan.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

qwertas:

Tack! Måste ha klickat av misstag. Nu är jag människa igen.

NikkiNine:

Nej, nej. Jag spår inte, jag använder mitt sunda förnuft. Har en spelare väl fått problem med hjärnskakningar, blir det oftast problem. Men det är alltid roligt med uppskattning!


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa:

Varför visas mobiltelefonversionen av HS i min webbläsare? Oerhört irriterande.

Nåväl, tyvärr gick det precis som jag befarade inför säsongen. En smäll mot huvudet på Meyer och det skulle vara game over direkt. Hjärnskakningar leder till permanenta skador och segnade han ned mitt ute på isen efter den förra, var risken överhängande att nästa skulle innebära slutet på hans karriär.

Spang har ju emellertid dubbelt pass, så om försäkringen täcker Meyers lön finns det ju ingen anledning att bryta med honom. Men jag vet inte riktigt hur det där fungerar.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

Viskarn:

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

Wayne Gresky:

Frågan jag ställer mig är om han verkligen är bättre än Byström eller ens Bohman.


· 252 ·
Om Bad_Brett
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE