Bad_Brett

14977 inlägg · 19852 besäkare

Historik

· 253 ·
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013
yngwie:

Hmm, tekniken verkar det inte var något fel på. Är han en hybrid av en fighter och tekniker? En energispelare med dålig attityd?

Jag är ett enda stort frågetecken. Påminner som sagt om när MoDo värvade "the deadly sniper" Blatny.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

NuMo:

Jo, men hans kommentar "Less nu!" kan ju lika gärna innebär att han just upptäckte att han har slut på popcorn hemma. Det är ju inte direkt som att han har bett coachen att dra dit pepparn växer (åtminstone inte på twitter).


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

NuMo:

Jag tycker att det är irrelevant huruvida han är junior eller inte. På sista tiden har har spelat betydligt bättre än till exempel Axelsson. Om han då blir besviken över en petning ser jag det som ett sundhetstecken.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

NuMo:

Fast jag förstår Haris besvikelse om det nu är han som blir petad. Han ska såklart inte spela för att han är junior, utan för att han helt enkelt har presterat bättre än en rad andra spelare.

***

106 utvisningsminuter på 17 matcher i KHL? Ett snitt på över 6 utvisningsminuter per match. Detta ska bli väldigt intressant.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Andersson är medioker som spelfördelare, det håller jag med om, men däremot tycker jag att han är ganska smart i spelet utan puck. Han drar på sig markeringar och är en av de som ofta hinner ta sig in framför mål när skotten kommer. Jag tycker därför att han passar väldigt bra tillsammans med puckkåta spelare som Ritola och Axelsson.

Nej, jag tror att det finns potential i killen. Inte som någon poängmaskin, men som en hård arbetande tredjekedjespelare. Jag tycker att han känns ganska stabil och gör få uppenbara misstag.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Lumber Jack:

Ja, det känns inte så dumt. Madsen har sett het ut på slutet. När Axelsson kommer tillbaka skulle jag inte ha någonting emot att se:

Madsen - Ritola- Schremp

Axelsson - Hari - Andersson


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

qwertas:

Jag förstår verkligen inte vad alla har emot Andersson. Mot AIK var han kanske vår bäste spelare. Nog för att Hedman också har ryckt upp sig på slutet, men att han skulle gå före Andersson låter som ett dåligt skämt.

Är det någon borde petas i dagsläget, så är det Axelsson. När alla spelare i laget sliter som djur för att ta poäng i matcherna, fungerar det inte att ha en spelare som glider omkring på en skridsko och tar onödiga utvisningar så fort han inte lyckas med dragningarna. Att han gör ett konstmål i var tredje match väger inte upp för detta.

Han var riktigt bra i några matcher efter operationen, men efter det har han sakta men säkert blivit sämre och sämre. Ge honom en ny omgivning eller sätt honom på bänken i några matcher. I dagsläget skulle förmodligen en spelare som Hari vara ett bättre alternativ.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

renen:

Riktigt skönt!


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2011/2012

arnio:

Japp. Det känns väldigt troligt att han sticker faktiskt. Jag skulle bli väldigt förvånad om han stannar. Ingen rök utan eld i dessa sammanhang.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine:

Varfär är det osannolikt? Allsvenskan är ju starkare än på många år, samtidigt som Timrå är riktigt dåliga.

Om de behåller samma poängsnitt, kommer de landa på 54 poäng, vilket är mycket dåligt. Sedan man började med 55 omgångar, är det bara ett lag som har fått sämre poäng och det var Malmö 06/07. Södertälje klarade sig ett i år på 56 poäng, men i övrigt har samtliga lag som har tagit mindre än 60 poäng åkt ur.

Själv bedömer jag risken som mycket stor att Timrå åker ut, vilket vore oerhört trist.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

Gustafsson:

Jag tar gärna tillbaka Timander, om han är villig att ta samma roll som Snygg-Hasse hade de sista säsongerna. Det skadar inte att ha ett par rutinerade spelare med hjärta för klubben att kasta när juniorerna hamnar i svackor.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2012/2013

Rytter:

Hari har så pass bra speluppfattning att han inte ens gör bort sig i fjärdekedjan. Personligen skulle jag nästan hellre se honom än Dick i andrakedjan redan nu, åtminstone om Dick skall fortsätta vara lika loj.

Även Possler skall givetvis få chansen. Förhoppningsvis Krüger också, även om utlåning ligger nära till hands där. Possler kan ju alltid lira J20 om han skulle hamna i en svacka.

Men nu när MoDo för första gången på länge har riktigt bra juniorer, vore det ju idiotiskt att inte utnyttja detta, speciellt med tanke på den dåliga ekonomin.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Modoante:

Jag skulle ärligt talat inte vilja följa ett lag som Frölunda eller Luleå. Även om det är roligt att vinna, så är det ändå underhållning vi snackar om.

På sikt tycker jag ändå att någonting måste göras. Mindre skydd? Mindre rinkar? Större zoner? Jag vet inte, men ärligt: Tänk om Frölunda, Luleå, Växjö och AIK skulle gå till slutspel, medan Djurgården missar. Det vore för sorgligt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

J F K:

Japp, men delvis är det MoDos fel som låter dem spela sitt spel.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Berka:

Värdelös period av MoDo. Trist att man inte har lärt sig sin läxa. Den här förlusten får skrivas på Samuelssons konto, för spelarnas prestationer var det inget fel på.

Men det är bedrövligt att de gång på gånger försöker dribbla sig igenom Frölunda-försvaret på egen hand. Varför inte bara ställa in tre spelare framför deras kasse och släng in pucken lågt, istället för att prompt försöka sätta den snyggt i krysset?

Avslutningsvis: Ludvig Byström, vilken talang. Killen var ju fullständigt dominant i tredje perioden och räddade kvar pucken säkert fem gånger i anfallszon. Synd att han inte får mer istid med tanke på hur bra han spelar.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Wayne Gresky:

Tänkte på det också. Värsta jag har sett på länge. Framförallt den på Sundström(?) bakom mål.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

yngwie:

Wikegård har verkligen inte talets gåva. Överdriven prominens, dålig logos och lägger in ett "ehh" mellan varje ord.

Björn Svensson måste vara en av Elitseriens sämsta avslutare.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Lumber Jack:

Bra period av MoDo, men det är sanslöst vad tråkigt det här. Kan ni tänka er Frölunda-Luleå i ett slutspel? Herregud.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Sawchuk:

+6? Patetiskt. En kroppsdel kan aldrig öka sin hastighet efter att drabbas av en motriktad kraft, vilket Welch armar gör. Det har ingenting med ishockey att göra. Ska jag behöva göra en friläggning och markera kroppens masscentrum och momentpunkter för att ni ska haja?


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Sawchuk:

Det är ju i princip alltid bilen med lägst rörelsemängd som flyger. Kör du på ett rådjur så är det i regel rådjuret som flyger och inte bilen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Make Believes:

För att det du skriver är just åsikter. Du skriver saker som att "2 minuter hade varit okej, men inte mer", trots att det står klart och tydligt att om en charging orsakar skada, så är det per automatik 5 minuter. Sedan kan diskutera huruvida den regeln är bra eller dålig.

1. Oavsett om tacklingen sätts i axelhöjd, säger de nya regeltolkningarna att spelaren som delar ut tackligen inte får ha huvudet som måltavla. Bara för att Axelsson är tacklingsbar, betyder det inte att man får tackla honom hur man vill.

2. Ja? Var i regelverket står det att du får skjuta ifrån med armarna? Jag förstår inte.

3. Han lyfter från isen för att han siktar högt mot huvudet. Hade han siktat lägre (som Meyer på Ölvestad), hade han inte lyft en millimeter.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Poffa:

Helt rätt, förutsatt att armarna redan var högt uppe då kollisionen inträffade, vilket qwertas menade att de inte var (och jag kan nog hålla med).

Vid första kontakten tar axel/armbåge i huvudet, sedan slungas båda armarna rätt ut på en ytterst onaturligt sätt. Ingen kan ju påstå att det är en naturlig reaktion vid ett stötförlopp.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

qwertas:

Nu vet jag inte hur mycket mekanik du har läst och huruvida du känner till Newtons första lag, den så kallade tröghetslagen:

"Varje kropp i ett inertialsystem förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig och rätlinjig rörelse, om den inte påverkas av någon kraft."

Att Welch armar, efter att ha blivit påverkad av en motriktad kraft, helt plötsligt  accelerar, är med andra ord en fysikalisk omöjligthet. Ja, såvida inte Welch själv anbringar den kraften.

Med andra ord, att han plötsligt har samma kroppshållning som en full gorilla på dansgolvet, kan omöljligen vara ett resultat av kollisionen, utan ett väldigt talande bevis på att den huvudsakliga kraften har anbringats av armarna, i riktning mot huvudet, vilket också är anledningen till varför han lättar från isen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Make Believes:

Vad du tycker är irrelevant i det här fallet, eftersom domarna förhoppningsvis dömer efter regelboken:

En spelare som med charging skadar sin motståndare ska efter domarens
omdöme ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty

Det finns flera saker som gör tacklingen regelvidrig.

1. Den träffar huvudsakligen i huvudet. Axelsson får delvis skylla sig själv, men Welch har definitivt möjlighet att träffa en större del av kroppen. Bara för att Axelsson böjer ner huvudet, ger det inte Welch rätt att sikta på huvudet, vilket han klart och tydligt gör.

2. Armarna är högt upp och långt ifrån kroppen. Hade det enbart handlat om att armarna hade träffat i huvudet på Dick hade det varit en sak, men nu har Welch faktiskt armarna in sin egen huvudhöjd.

3. Båda skridskorna är i luften. Den ena är så högt upp att den inte ens syns i bilden.

Dessa regelbrott samt orsakad skada gör det till ett solklart MP, vilket hade gett två matchers avstängning (matchen han spelade + den automatiska avstängningen). Det känns därför helt korrekt att han blir avstängd i två matcher.

Redigerad kommentar

Uppladdat:

500x0-axelsson_0.jpg


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

spud:

Nu vet jag inte om du pratar om Welch-tacklingen eller rent allmänt, men överlag tycker jag också att Disciplin-nämnden har skött sig bra i år. Det enda klara felet som jag kan minnas på rak arm är att Jämtin inte stängdes av längre.

Direkt när jag såg Welch's tackling sade jag högt i soffan "Det där är en avstängning". Jag vet inte om det är Ovechkin som har lyckats intala hela ishockeyvärlden att hans sätt att tacklas är okej bara för att han gör det 10 gånger per match, men att åka runt med handskarna så högt upp (och dessutom skjuta ifrån) är en solklar charging enligt mig. Resulterar det i skada är det då per automatik 5+Game.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

NikkiNine:

Fem matcher på sju dagar? Knappast. Nio dagar är det. Fortfarande imponerande dock.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

henkelainen:

Fint gjort på slutet, när de ställer upp laget för att maximera Byströms chanser att få göra mål. Sådant gillar jag att se.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

NuMo:

Var inte handskarna väldigt högt upp där? När jag tänker efter, var inte hela HV-spelaren väldigt högt uppe där?

Kändes som ett matchstraff vid första reprisen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

J F K:

Ja, jag ville ju ha honom brevid Sundström och Skröder inledningsvis, men det finns ju inte en chans i världen att Ulf spräcker den kedjan. Frågan är vilka alternativ som finns. Schremp är ju ganska puckkåt han också, även om han spelar pucken snabbare än Ritola.

Egentligen skulle jag vilja ha in en hård arbetande utpräglad målskytt, som  är bra i spelet utan puck. Det är väl egentligen bara Skröder som faller in under den kategorin.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

yngwie:

Härligt att se Schremp ikväll. Känns som att han har fått tillbaka självförtroendet. Det kommer vara viktigt inför avslutningen av serien.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Wayne Gresky:

Japp. Helt rätt av Ulf.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Berka:

Jo, det är dags att markera. Upp med Andersson eller Hari istället. Jag tycker framförallt att den förstnämnde förtjänar mer istid.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Monno:

Jo, men MoDo har haft ett intensivt spelprogram på sistone. Det är ofta då det visar sig om du har slarvat med grundträningen.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

J F K:

MoDo-spelarna har tydligt slutat med intervjuer nu igen...

Axelsson, vad är det för fel på honom? Glider in i alla dueller. Tar några extra skär när lagkamraterna skriker på honom, men i övrigt är han otroligt stillastående. Är det dålig inställning, kondition eller en kombination?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Hahl Bundy:

Fast det där är ju likväl ett löjligt argument. Se bara hur bra det går för skidåkarna när de har dålig valla.


MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

Berka:

Jag struntar egentligen i slutresultatet, men jag blir sur av brist på diciplin. Det finns dagar då ingenting fungerar, men då får man helt enkelt spela enkelt och lägga sarg ut. Nu gjorde man istället ett halvhjärtat försök att styra matchen, men när det blev för jobbigt struntade man i allt.

Det värsta av allt är nästan att vår målskillnad förstördes fullständigt.


MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

NuMo:

Jag tycker att det är ytterst märkligt att man inte orkar tända till i en sådan här match. Vinst skulle innebära 10 poäng ner. Nu blir det istället 4 och kniven är återigen mot strupen.

Det lustiga är att matchen egentligen inte alls är körd. Att hämta upp fyra mål mot ett skräpgäng mot Linköping skall vara långt ifrån omöjligt. Vi får väl se om någon blir sugen på att spela lite ishockey i tredje, eller om det är roligare att vara åskådare.


MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

NikkiNine:

Fel och fel. De ger ju Linköpings iskalla "stjärnor" en chans att sikta in sig och bygga upp självförtroendet. Det är ju en enorm passivitet som leder till att det får så pass öppna lägen.

Jämför med hur det ser ut när vi möter Skellefteå till exempel, då vi blir utspelade på grund av att motståndarna håller hög kvalitet.


MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

NikkiNine:

Det är ju inte direkt några individuella prestationer vi snackar om, utan snarare ett resultat av ett värdelöst MoDo. Till och med Pontus Petterström gör mål

Det sorgliga är att vi nog alla förutspådde detta. MoDo gör alltid plattmatcher mot lag som har dåliga trender.



MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

Berka:

Det behöver i och för sig inte säga någonting. Immiga glasögon och tre promille är långt ifrån tillräckligt för att Marit Bjørgen ska likna en tjej.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Linköping HC - MoDo Hockey 2012-01-16

NikkiNine:

Helt otroligt hur det kan se så tafatt och lojt ut helt plötsligt. Vi ska vara ruskigt glada att det står oavgjort. Powerplay är så dåligt att jag skäms. Ritolas och Tollefsens agerande vid 2-2-målet är rena juniormisstag.

Mitt enda hopp idag är att Linköping om möjligt är ännu sämre. De ser verkliga helt värdelösa ut.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2011/2012

Poffa:

Visst är det så:

- Marknaden för elitserien är dålig. Det är väldigt få spelare som är tillgängliga men ingen av riktigt bra kvalité, sa Juuso Pulliainen.

Anledningen är dels för att en del hockeyligor har ändrat på reglerna - bland annat den finska - vilket gjort klubbarna mindre benägna att släppa högavlönade spelare.
Tidigare har den finska ligan varit helt stängd men i år riskerar ett lag att åka ur.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

NikkiNine:

Tja, du såg ju själv hur bra det gick när MoDos lag bestod av spelare som Salomonsson, Svartvadet, Wernblom, Sundström, Timander, Jonsson, Hållberg och Hedin.

Kompetensen finns ju givetvis fortfarande där, men känslan jag får är att om de inte har någon chans att vinna mästerskapet, försvinner motivationen snabbt, så länge man inte är en extrem vinnarskalle som Peter Forsberg.

Yngre spelare har ju sin egen karriär att tänka på. Max Friberg ser knappast Timrå som sin slutdestination, utan kommer fortsätta göra mål för sin personliga utvecklings skull. Detta är någonting som kommer vara viktigt för Timrå i Kvalserien.

Linköping har Söderberg och Arlbrandt, men problemet är att de är så pass bra att andra klubbar kommer stå i kö oavsett hur det går.

Jag är själv livrädd för Linköping, men frågan är om deras situation verkligen är så mycket ljusare än den MoDo hade ifjol. Jag menar, vi hade trots allt en målvakt nu är förstemålvakt i KHL, backar som Tollefsen, Pikkarainen och Timander. De tre forwards som toppar poängligan i år spelade alla i MoDo ifjol. Och utöver detta hade vi spelare som Ritchie, Nagy och Bartecko. Ändå slutade vi SIST och höll på att åka ur.

Det är lätt att stirra blind på hur bra ett lag ser ut på pappret, men har det väl börjat gå snett, kan det vara väldigt svårt att styra upp saker å ting.


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2012-01-14

superfalle:

Nu mötte ni seriens bästa lag, samtidigt som motivationen hos er knappast är på topp. Lägg därtill att ni har haft stora skadebekymmer. Hur spelet ser ut just nu skulle jag inte oroa mig alltför mycket över.

Ifjol hade MoDo ett lag som på pappret skulle ha gått till slutspel, men ändå var det på håret att vi åkte ur Elitserien. Anders Eriksson i Växjö, som var kung i Kvalserien, har gjort 5 poäng i år.

Jag är övertygad om att spelare som Friberg och Bremberg kommer kunna ösa in poäng i Kvalserien. Timrå kommer inte behöva stå ut med den enorma press som MoDo hade i följd, utan den kommer snarare läggas på lag som Örebro (och kanske Linköping?!). Det är ovisst hur det går, men jag tror inte att fler nyförvärv nödvändigtvis skulle öka era chanser till överlevnad.

Försök ha lite is i magen i några veckor och kom sedan tillbaka till de sista matcherna och ge Timrå ett mäktigt stöd då.


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2012-01-14

Paddan:

Egentligen spelar det väl ingen roll hur går för Timrå NU? De kan styrketräna fritt utan att oroa sig för att bli nedtränade inför viktiga matcher. Om de kommer 20 eller 30 poäng efter spelar ju ingen roll.

Jag förstår egentligen inte hur supportrarna kan bli ledsna över att förlora mot Skellefteå. Det är ju redan kört. Ledningen inser det, tränarna inser det och spelarna inser det. Det viktiga är att få igång ett bra spel i de fem sista matcherna före Kvalserien så att de kan gå in i den med en bra trend. Hur det går nog är fullständigt irrelevant.


MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo 2012-01-14

bj21:

Vi låg faktiskt 7:a i tabellen, med 5 poäng ner till kvalstrecket, efter lika många matcher ifjol. Skillnaden i år är väl att det är jämnt ända upp till 5:e plats, så det finns fler platser att slåss om.


MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo 2012-01-14

Monno:

Hedman var mycket bra idag. Hela fjärdekejdan var mycket bra.


MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo 2012-01-14

Monno:

Kolla hockeyligan.se istället.


MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo 2012-01-14

NikkiNine:

...Och Rob Schremp gjorde 3 poäng och var +3, vilket emellertid känns ofattbart med tanke på hur han spelade första halvan av matchen.

Jag tyckte Andersson gjorde det bra i andrakedjan och ser gärna att han får fortsätta där. Svensson har varit iskall de senaste matcherna och passar bättre i en gnuggarkedja för tillfället. Sedan vill jag se Hari med Schremp och Madsen.

Men överlag, vilken härlig insats. Tellqvist hade ingen av sina bättre matcher, men ändå kändes det relativt stabilt under i princip hela matchen.


· 253 ·
Om Bad_Brett
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE