Historik
Föregående · 80 · Nästa
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Smokey: Tycker det känns läskigare med Jacob Josefson och tacklingar. Tänk om han råkar ut för en tuff hjärnskakning till… usch.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Sammanfattning av silly season:
IN:
Damian Clara
Collin Delia
Robert Hägg
Michal Kempny
Mattias Norlinder
Kieffer Bellows
Nicklas Bäckström
Axel Jonsson-Fjällby
Lucas Pettersson
Gustav Hillström (A-lagskontrakt)
Leo Sundqvist (A-lagskontrakt)
Michal Svrcek (A-lagskontrakt)
UT:
Ludvig Persson
Jacob Bengtsson
Charle-Edouard D'Astous
Victor Söderström
(Anton Johanesson)
(Erik Källgren, långtidsskadad)
(Simon Bertilsson, långtidsskadad)
Miks Indrasis
Linus Lindblom
Anton Ohlsson
Jordan Schroeder
Om man kör en "head-to-head":
Clara vs Persson
Delia vs Källgren
Kempny vs D'Astous
Norlinder vs Söderström
Bäckström vs Schroeder
Bellows vs Indrasis
Då är inte Hägg, Fjällby eller Petterssons ens inräknade.
Det måste vara Brynäs bästa silly season någonsin.
IN:
Damian Clara
Collin Delia
Robert Hägg
Michal Kempny
Mattias Norlinder
Kieffer Bellows
Nicklas Bäckström
Axel Jonsson-Fjällby
Lucas Pettersson
Gustav Hillström (A-lagskontrakt)
Leo Sundqvist (A-lagskontrakt)
Michal Svrcek (A-lagskontrakt)
UT:
Ludvig Persson
Jacob Bengtsson
Charle-Edouard D'Astous
Victor Söderström
(Anton Johanesson)
(Erik Källgren, långtidsskadad)
(Simon Bertilsson, långtidsskadad)
Miks Indrasis
Linus Lindblom
Anton Ohlsson
Jordan Schroeder
Om man kör en "head-to-head":
Clara vs Persson
Delia vs Källgren
Kempny vs D'Astous
Norlinder vs Söderström
Bäckström vs Schroeder
Bellows vs Indrasis
Då är inte Hägg, Fjällby eller Petterssons ens inräknade.
Det måste vara Brynäs bästa silly season någonsin.
+ 28
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{10638}: Adam Boqvist och Lucas Carlsson skulle nog kunna tröttna på att spela i Nordamerika om de inte slår igenom i NHL, men de skulle också kunna spela massa år till där om de är okej med mindre roller eller AHL-spel.
Sen får vi se hur det går för Theo Lindstein, Noel Nordh och Gabriel Seger där borta. Lindstein och Nordh är bra för sina åldrar men långt ifrån säkert att de lyckas etablera sig i NHL de kommande åren.
Sen får vi se hur det går för Theo Lindstein, Noel Nordh och Gabriel Seger där borta. Lindstein och Nordh är bra för sina åldrar men långt ifrån säkert att de lyckas etablera sig i NHL de kommande åren.
+ 3
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{10638}: Jo, men det var också en helt annan tid. Bäckis är väl egentligen den enda riktigt bra 80-talisten som återvänder?
Kommer nog bara bli färre och färre superstjärnor som spelar i Sverige efter NHL i och med deras galet långa kontrakt.
Kommer nog bara bli färre och färre superstjärnor som spelar i Sverige efter NHL i och med deras galet långa kontrakt.
+ 2
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Gathlopp: Så du menar att han gjort 1,5 fantastisk säsong och går i taket över ”one hit wonder”?
Nä, jag menar inte att han var skitdålig innan. Men han var knappast en spelare som blev erbjuden envägskontrakt i NHL efter 23/24. Om han återvänder till Timrå om 2 år tror i alla fall inte jag att det är självklart att han kommer att vara en av seriens absolut bästa spelare.
Nä, jag menar inte att han var skitdålig innan. Men han var knappast en spelare som blev erbjuden envägskontrakt i NHL efter 23/24. Om han återvänder till Timrå om 2 år tror i alla fall inte jag att det är självklart att han kommer att vara en av seriens absolut bästa spelare.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: En snabb googling visar att Bäckis har tjänat 115,55 miljoner dollar under sina år i Nordamerika, så man kan gissa att han inte känner att behöv av att mjölka Brynäs på pengar. Gissar att han i princip spelar på minimilönen som väl är 25-30 tusen i SHL. Blir givetvis inte rättvist att jämföra honom med vanliga SHL-spelare som inte är ekonomiskt oberoende.
Det som Bäckis gjorde när han slog igenom var att skapa chanser ur ingenting. Helt plötsligt hade en medspelare ett jätteläge och man behövde se på reprisen hur sjutton det gått till. Foppa hade också den egenskapen.
Då hade Brynäs ett ganska roligt lag under Leif Boork. Sevärda men kanske inte med jättestora chanser att verkligen skrälla i slutspelet, som typ Timrå 24/25.
Det som Bäckis gjorde när han slog igenom var att skapa chanser ur ingenting. Helt plötsligt hade en medspelare ett jätteläge och man behövde se på reprisen hur sjutton det gått till. Foppa hade också den egenskapen.
Då hade Brynäs ett ganska roligt lag under Leif Boork. Sevärda men kanske inte med jättestora chanser att verkligen skrälla i slutspelet, som typ Timrå 24/25.
+ 1
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
vonDöbeln: Själv tycker jag det är snudd på omöjligt hur bra Bäckis kommer vara eller för den delen om Hållander gjorde sitt livs säsong eller kommer bibehålla den höga nivån han höll 24/25. Poängen är att en spelare som Bäckis får följdeffekter i form av kommersiella intäkter, spelare som vill skriva på och så vidare. Tror till exempel inte att Kempny hade hamnat i Brynäs utan Bäckis.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Makita: Indrasis hade sina fördelar men det skulle förvåna mig mycket om Bellows inte är bättre än honom. Sett att Bellows står en del till vänster i powerplay i klipp så tänker att han ersätter Indrasis.
Givetvis är Bäckis bättre än Schroeder om han är hel, det är ju inte ens en diskussion.
Jag tror att utmaningen kommer att finnas i spelskickligheten hos backarna. Där är man nog inte på samma nivå som förra säsongen även om jag har en känsla av att typ Kempny säkert underskattas.
Givetvis är Bäckis bättre än Schroeder om han är hel, det är ju inte ens en diskussion.
Jag tror att utmaningen kommer att finnas i spelskickligheten hos backarna. Där är man nog inte på samma nivå som förra säsongen även om jag har en känsla av att typ Kempny säkert underskattas.
+ 5
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Mm, men känns som att motståndarna kommer pressa Brynäs backar stenhårt. Man har inte längre överjävlig skicklighet där, såvida Alcén inte prickar helt rätt med den sista backrekryteringen.
Att få in Fjällbys speed tror jag är väldigt bra och viktigt. Behövs speed framåt för att komplettera de äldre.
Att få in Fjällbys speed tror jag är väldigt bra och viktigt. Behövs speed framåt för att komplettera de äldre.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Jag hoppas att kroppen kommer att hålla också. Kul för Brynäs och hela SHL att en superstjärna äntligen återvänder från NHL. Det sker ju inte varje årtionde nuförtiden.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Chanzone: Det var 95/96 och serieupplägget var ett annat. Brynäs spelade i Allsvenskan andra halvan av säsongen. Då hade man ett kanonlag men allt gick hiskligt fel. Det började med tragedin mot Mora under försäsongen och spelarna repade sig aldrig riktigt efter det, vad jag har hört.
+ 6
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Day är fasansfullt bra på skridskorna för sin storlek men saknar spelsinne. Ska bli spännande att se honom i en annan miljö. Om det går att maskera bristerna finns mycket spännande egenskaper där, men frågan är om den miljön finns i Sverige?
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Wolanin är en toppback i SHL och lär få betalt därefter. Kanske till och med för hög hylla för SHL. Harrington är mer en back 4-6 i hierarkin. Vi får väl se men jag är inte så säker på att Brynäs vill ha in en toppback givet att Bertilsson kommer tillbaka efter ungefär halva säsongen.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Det är egentligen olika strategier som gör att det blir så här. En del klubbar värvar tidigt och vill ha klart trupperna så tidigt som möjligt, en del (som Brynäs) inväntar free agencyn i Nordamerika och gör därför klart med spelare betydligt senare än de som är tidigt ute.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Sammy Walker från Minnesota. Kollar på en minidokumentär om honom och tänker att han är en spelare som gjord för svensk hockey och Brynäs.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Om man delar upp Brynäs värvningar i olika kategorier:
Kategori#1: Flerårskontrakt som förmodligen är tilltänkta stommespelare: Norlinder, Fjällby
Kategori#2: Ettårskontrakt med toppspelare i ålder: Delia, Hägg, Kempny, Bellows.
Kategori#3: NHL-lån som kan bli stommespelare på sikt den dagen de kanske återvänder från Nordamerika: Clara, Pettersson.
Det som vi inte ser Brynäs göra nu är att värva spelare som redan på förhand är medelmåttor som bara fyller ut laget utan att ha potential att bli nåt. Sen är det klart att man säkert hoppas att några av spelarna på ettårskontrakt blir succéer och stannar på längre kontrakt - inte minst Hägg är nog en spelare som man hoppas kommer att bli en stommespelare på sikt.
Jag gissar att de sista spelarna in (2+Bäckis, vad det verkar) också kommer att bli spelare i kategori#2. Bäckis borde väl egentligen ha en helt egen kategori, men det lär väl bara bli ett ettårskontrakt med honom.
En annan observation från min sida är att man har plockat NHL-lån istället för HA-spelare, som man ju skulle kunna tänka skulle kunna ha motsvarande roller. Man skulle till exempel ha kunnat skrivit flerårskontrakt med Crespin istället för att låna in Clara, eller ta Liam Dower-Nilsson på flerårskontrakt istället för Lucas Pettersson (tar bara några random-exempel på HA-spelare nu).
Det finns ju ett scenario som inte är helt otänkbart att Clara och Pettersson gör typ 5 AHL-säsonger med enstaka NHL-matcher efter säsongen i Brynäs, och därefter blickar tillbaka mot Sverige som mer färdiga spelare, lite som Fjällby nu. Då ligger nog Brynäs bra till om den här säsongen visar sig bli lyckad.
Kategori#1: Flerårskontrakt som förmodligen är tilltänkta stommespelare: Norlinder, Fjällby
Kategori#2: Ettårskontrakt med toppspelare i ålder: Delia, Hägg, Kempny, Bellows.
Kategori#3: NHL-lån som kan bli stommespelare på sikt den dagen de kanske återvänder från Nordamerika: Clara, Pettersson.
Det som vi inte ser Brynäs göra nu är att värva spelare som redan på förhand är medelmåttor som bara fyller ut laget utan att ha potential att bli nåt. Sen är det klart att man säkert hoppas att några av spelarna på ettårskontrakt blir succéer och stannar på längre kontrakt - inte minst Hägg är nog en spelare som man hoppas kommer att bli en stommespelare på sikt.
Jag gissar att de sista spelarna in (2+Bäckis, vad det verkar) också kommer att bli spelare i kategori#2. Bäckis borde väl egentligen ha en helt egen kategori, men det lär väl bara bli ett ettårskontrakt med honom.
En annan observation från min sida är att man har plockat NHL-lån istället för HA-spelare, som man ju skulle kunna tänka skulle kunna ha motsvarande roller. Man skulle till exempel ha kunnat skrivit flerårskontrakt med Crespin istället för att låna in Clara, eller ta Liam Dower-Nilsson på flerårskontrakt istället för Lucas Pettersson (tar bara några random-exempel på HA-spelare nu).
Det finns ju ett scenario som inte är helt otänkbart att Clara och Pettersson gör typ 5 AHL-säsonger med enstaka NHL-matcher efter säsongen i Brynäs, och därefter blickar tillbaka mot Sverige som mer färdiga spelare, lite som Fjällby nu. Då ligger nog Brynäs bra till om den här säsongen visar sig bli lyckad.
+ 14
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
DIFFEN: Jag kan inte se att en endimensionell spelare som Kopacka skulle gå före Fjällby. Bredden är väldigt bra, men Brynäs har hämtat Fjällby på flerårskontrakt och kommer nog att ge honom stort förtroende. Det är meningen att han ska bli en del av lagets stomme.
+ 7
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: Gissar att Brynäs skulle ta Janik, Limoges, Blandisi etc direkt om man får möjligheten, samma sak med Lauko. De är på en väldigt hög AHL-hylla, Lauko kanske rent av bör betraktas som en spelare på NHL-hyllan.
Rightare som Smith, Robins och Burke är nog intressanta bland de som har lite sämre stats. När man kollar på EP har Brynäs många rightare, men objektivt sett är det bara Silfverberg som kommer spela högre än fjärdelina. Även där fyllde Schroeder en funktion.
En som jag ändå har lite svårt att runda, klubbfattningen till trots, är Dal Colle. Han har en bakgrund med Bellows i Islanders organisation. Ingen bra skridskoåkare och där finns frågetecknet, men hans tvåvägsspel, skott och skicklighet med pucken hade varit intressanta komponenter att få in i laget.
Spännande att se vad som händer bland backarna också. Jagar man en rightare som ska spela PP, en allround-back eller en påläggskalv? Tror det vore ett misstag att ta en Bengtsson-typ nu när man fick 3 backar draftade. Den nya backen måste vara mycket bättre än alla 3 för att man ska kunna rättfärdiga den rekryteringen.
Rightare som Smith, Robins och Burke är nog intressanta bland de som har lite sämre stats. När man kollar på EP har Brynäs många rightare, men objektivt sett är det bara Silfverberg som kommer spela högre än fjärdelina. Även där fyllde Schroeder en funktion.
En som jag ändå har lite svårt att runda, klubbfattningen till trots, är Dal Colle. Han har en bakgrund med Bellows i Islanders organisation. Ingen bra skridskoåkare och där finns frågetecknet, men hans tvåvägsspel, skott och skicklighet med pucken hade varit intressanta komponenter att få in i laget.
Spännande att se vad som händer bland backarna också. Jagar man en rightare som ska spela PP, en allround-back eller en påläggskalv? Tror det vore ett misstag att ta en Bengtsson-typ nu när man fick 3 backar draftade. Den nya backen måste vara mycket bättre än alla 3 för att man ska kunna rättfärdiga den rekryteringen.
+ 5
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: Den här killen är också väldigt intressant. AHL-king som inte verkar platsa i NHL. Ryktas tyvärr vara aktuell för KHL….
Annars är Peter Abbandonato fortfarande klubblös men känns som att Brynäs redan hade plockat honom om man velat. Syntes att han var en bra passningsspelare i Liiga.
Annars är Peter Abbandonato fortfarande klubblös men känns som att Brynäs redan hade plockat honom om man velat. Syntes att han var en bra passningsspelare i Liiga.
Länkar:
Alex Limoges - Stats, Contract, Salary & MorePeter Abbandonato - Stats, Contract, Salary & More
Alex Limoges - Stats, Contract, Salary & MorePeter Abbandonato - Stats, Contract, Salary & More
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Ja, Timashov verkar dessutom ansöka på ryskt pass nu.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Timashov och andra som gått till KHL de senaste åren har ju försatt sig själva i en rävsax. Det är klart att han hade fått kontrakt i Sverige, kanske av ett bottenlag i SHL, men om inte annat av ett topplag i HA, om det inte vore för KHL-spelet.
+ 5
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Alcén bekräftar att 3 spelare till ska in. Det handlar om en målvakt, en back och ”en forward som gärna kan spela center.”
+ 8
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Det är ingen vild gissning att Bäckis kommer spela högst 50% av matcherna och hur ska han klara sig igenom att långt slutspel utan någon typ av skada eller överansträngning?
Scott skulle givetvis kunna kliva in högt upp i typ 10 matcher, men jag tror (med betoning på tror) att Bäckis kommer missa en relevant andel av matcherna. Glöm heller inte att Brynäs saknade en playmaker i powerplay förra säsongen, och där tappar man dessutom två extremt spelskickliga backar. Det vore osmart för alla inblandade att göra sig beroende av att Bäckis kommer till spel.
Scott skulle givetvis kunna kliva in högt upp i typ 10 matcher, men jag tror (med betoning på tror) att Bäckis kommer missa en relevant andel av matcherna. Glöm heller inte att Brynäs saknade en playmaker i powerplay förra säsongen, och där tappar man dessutom två extremt spelskickliga backar. Det vore osmart för alla inblandade att göra sig beroende av att Bäckis kommer till spel.
+ 6
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Jag tänker att man behöver få in en center, delvis för Bäckis skull. Om man ska kunna matcha igång honom i lugn och ro kan det inte finnas en press på att han ska spela varje match, det vill säga laget kan inte vara beroende av honom. Det behövs en playmaker-typ som kan spela center och ytterforward.
Schroeder var ingen succé, men han fyllde ändå en funktion, särskilt i grundserien.
Schroeder var ingen succé, men han fyllde ändå en funktion, särskilt i grundserien.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Ja, om man har rätt spelartyper. Tror du att Modo kommer att ställa upp så? Och varför var det i så fall relevant med Hallin jr?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: ”Leverar inte förstakedjan så har vi minst en till riktigt bra. Vi har möjligheter att ställa två riktigt vassa pp-enheter på isen. Det menar jag att DIF inte skulle ha.”
Svarade på det påståendet. Antog att du syftade på alla 5 på isen med ”PP-formationer”, särskilt eftersom det verkade helt orimligt att du kunde mena att ni har bättre PP-bredd än Djurgården på fw-sidan.
Förstår egentligen fortfarande inte vad du försöker säga med korrigeringen där ”utvalda” spelare är skadade i scenariot, det funkar ju inte riktigt så, och att jämföra blir också lite konstigt om man inte får ”välja” skadade spelare på samma sätt i laget som man jämför med.
Däremot hoppas jag att Modo går upp igen, tycker fortfarande att Modo hör hemma i SHL. Och med tanke på truppbygget borde ni inte kunna misslyckas med att gå upp direkt, särskilt då Karlin gjort det förr. Modo har överlägset bäst lag i serien tycker jag.
Svarade på det påståendet. Antog att du syftade på alla 5 på isen med ”PP-formationer”, särskilt eftersom det verkade helt orimligt att du kunde mena att ni har bättre PP-bredd än Djurgården på fw-sidan.
Förstår egentligen fortfarande inte vad du försöker säga med korrigeringen där ”utvalda” spelare är skadade i scenariot, det funkar ju inte riktigt så, och att jämföra blir också lite konstigt om man inte får ”välja” skadade spelare på samma sätt i laget som man jämför med.
Däremot hoppas jag att Modo går upp igen, tycker fortfarande att Modo hör hemma i SHL. Och med tanke på truppbygget borde ni inte kunna misslyckas med att gå upp direkt, särskilt då Karlin gjort det förr. Modo har överlägset bäst lag i serien tycker jag.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Okej. Ja, om ni värvar två toppbackar blir det ett annat scenario, men det är ju bara spekulation. Djurgården skulle säkert också kunna värva toppbackar under pågående säsong om de behöver.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Så om ni får ett par backskador ska en tonåring som knappt har spelat seniorhockey utgöra den bredd som gör Modos PP-bredd till bättre än Djurgårdens? För du kan ju inte mena att Modo har bättre bredd bland forwards nu när Djurgården har fått in 4 bra AHL-forwards utöver Klasen, Krüger, sina supertalanger osv?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Okej. Om Rundblad och Berglund blir skadade, vilka fler backar har ni som kan gå in i PP?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Jämför du Modos bredd med Djurgårdens HA- eller SHL-lag?
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Sportnisse: Det är rimligt att du säger så, om du har gått och blivit Leksing.
+ 3
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve:
Djurgården - Gustav Lindström
Frölunda - Theodor Niederbach
Färjestad - Zohorna
HV71 - Andreas Borgman
Leksand - ingen, kanske Nolan Stevens
Linköping - Fredrik Karlström
Luleå - Otto Leskinen
Malmö - Janne Kuokkanen
Rögle - Fredrik Olofsson
Skellefteå - Oliver Okuliar
Timrå - Marcus Westfält
Växjö - Eemeli Suomi
Örebro - Luke Martin
Djurgården - Gustav Lindström
Frölunda - Theodor Niederbach
Färjestad - Zohorna
HV71 - Andreas Borgman
Leksand - ingen, kanske Nolan Stevens
Linköping - Fredrik Karlström
Luleå - Otto Leskinen
Malmö - Janne Kuokkanen
Rögle - Fredrik Olofsson
Skellefteå - Oliver Okuliar
Timrå - Marcus Westfält
Växjö - Eemeli Suomi
Örebro - Luke Martin
+ 3
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Nu har den där Lucas Johansen skrivit på nytt AHL-kontrakt. Spännande att se vilken back Brynäs landar till slut.
Ett säkert kort som fortfarande finns på marknaden är annars Ronald Knot, som var ordinarie tjeckisk landslagsspelare i EHT förra säsongen. Stor rightare.
Ett säkert kort som fortfarande finns på marknaden är annars Ronald Knot, som var ordinarie tjeckisk landslagsspelare i EHT förra säsongen. Stor rightare.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Ja, och för några år sedan hade han +24. Tror han är tänkt att ersätta Michael Lindqvist och det borde han nog klara av att göra. Brukar mest handla om de har tillräckligt bra skridskoåkning för att klara av spel i SHL.
+ 3
Föregående · 80 · Nästa