Sawchuk

2587 inlägg · 7808 besökare

Historik

· 37 ·
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Bad_Brett:

Tycker inte att Växjö har ett riktigt lika bra lag som Modo på papperet även om skillnaden är marginell då även Modo har ett lag som håller kvalserieklass.

Tycker det är fan pinsamt att man inte kan bjuda på bättre spel och högre tempo då man möter en konkurrent om platsen 9-10 på hemmaplan. Detta efter att ha förlorat de två senaste dessutom.

Kul att några ser positiva tendenser i den här matchen dock...

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Gustafsson:

Vet inte om jag skrev det Gustafsson.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
yngwie:

Detta måste vara årets överlägset sämsta period spelmässigt. Då inkluderar jag alla lag och alla matcher i årets Elitserie.

Kan fan inte bli sämre i varje fall.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Sawchuk:

Briljant PP.....nooooot!

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Bad_Brett:

Tror också att vi vinner, mest på grund av att Växjö är ett lag för kvalserien. Dom har bara inte fattat det ännu.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Sawchuk:

Enda som ser bra ut är att Växjö spelar lika dåligt, ja kanske till och med sämre.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
Bad_Brett:

Bra ut?

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-10-25
yngwie:

Helt sjukt vad bedrövlig ishockey som spelas just nu!

Skröder håller fan div 3 klass för tillfället.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2011/2012
Mano:

Tyvärr känns det väl som att Zuccas litenhet tillsammans med hans spelstil bäddar för minst en hjärnskakning per säsong därborta.

MoDo Hockey > Sv: J-20
Salle:

Hoppas vi snart får se unge Gustav Possler i A-laget. Har följt honom sedan han var 9 år. Första gången jag träffade Gustav, då  en liten kille så imponerade han grymt på mig när jag höll i en sommarhockeyskola där han deltog.

Efter det var man ju tvungen att följa hur det har gått för honom. Han har en rätt duktig äldre kusin också som gjorde ett försök i Modo men som numera lirar i Lövens A-Lag.

Det är dock inte bara jag som har uppmärksammat honom utan det snackas en hel del bland hockeyfolket. 11 mål på 10 matcher i superelit samt en andraplats i poängligan som sent född 94 imponerar.

Gustav kommer att bli en grym målskytt och Modo ska vara rädd om honom. Han har minst samma potential som Järnkrok och andra stortalanger som nu spelar i Elitserien.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: SAIK - MoDo 2011-10-20
Rytter:

Tycker K-Fop och Hedman kommer alldeles för lindrigt undan. Helt klart är ju att det inte är godkänt för en Checkingline att spela -5 och -6 på 13 matcher.

Fortsätter det i den takten är dom -25 innan säsongen är över.

Ser Uffe och Macke inte att dom knäckt HS fullständigt. Skicka ner han till J20 tills efter Jul och sedan kan han få en ny chans. Trots allt var det ju detta som var meningen från början då han följde med till Modo. Tror att detta skulle vara bäst för hans egen skull.

MoDo Hockey > Sv: SAIK - MoDo 2011-10-20
Gustafsson:

Ja, Hannula är ju rätt bra.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Jävla kul träning idag, körde mycket 5-4 och 5-3 i spelform. Tränarna vart skitarga på mig då jag åkte och tacklade spelare utan puck men då berättade jag att man fick det om dom var delaktig i spelet enligt experterna på HS :P

Råkade åka på en kille som stod stilla i boxen också, slängde mig och skrek interference men tränarn som dömde måste varit blind för han bara skrattade åt mig...

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Skönt med hockeyträning nu, jävlar vad förvånade vissa kommer att bli då jag smäller på dem och påstår att dom var puckförande med hänvisning till HS nya regelbok där spelare i närheten av pucken också är puckförande.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Harryhaffa:

Tvärtom, om du har läst mina inlägg så skulle du vetat att jag anser att det var utvisning. Men orkar man bara läsa två tre inlägg innan man slänger sig in i debatten så är ju det svårt...

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
sylf:

Roligt för er att ni har era egna hittepå regler men faktum är att Berglund har inte rört pucken som går förbi honom på över en meters håll. I och med detta är han inte puckförare och ej tacklingsbar.

Återigen: Berglund var inte tacklingsbar!!!!!

Att Danielsson tränger sig förbi med axeln före händer hundra gånger per match sen är det ju trist att den så duktige Järnkrok gått i samma skådespelarklass som Silvferberg. Han såg ju inte direkt döende ut då han efter domarn blåst av Modos friläge flinande ställer sig upp.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Lauritzen är puckförare, punkt. Man är puckförare till nästa spelare tagit pucken eller 3 sekunder efter att pucken lämnat bladet om ingen tagit pucken. Lauritzen var därmed tacklingsbar. Vad du tycker är helt oväsentligt då det finns tydliga regler att följa.

Jonas Berglund har aldrig rört pucken överhuvudtaget och är ej tacklingsbar, punkt.

Från vilken riktning man kommer är helt oväsentligt i detta fallet. Angående Öst-Väst så är jag inte så benägen att hänga på Wikegårds nya inne-vokabulär som du,

En tackling kan lika gärna vara Blind -Side i det du så gärna vill uttrycka som nord- syd. Ett mycket vanligt exempel är när man åker och väntar på ett uppspel från backen och samtidigt som man tar emot pucken så smäller det från en back som läst situationen och står upp.

Att du anser att en tackling i huvudet på en icke puckförande spelare är mer ok än en tackling i huvudet på en puckförande direktdiskvalificerar dig från att ha spelat hockey i skollaget ens.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Huge:

Läs på reglerna för guds skull!

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Haha.

Hur kan en tackling i huvudet på en tacklingsbar spelare vara fegare än en i huvudet på en spelare man absolut inte får tackla???????

Du tycker allvarligt att en spelare som hade pucken för en tiondels sekund sedan har mindre skyldighet att vara uppmärksam än en spelare som inte har haft pucken överhuvudtaget????

Du har onekligen intressanta infallsvinklar

Nord-syd öst-väst, är det väderleksrapport nu?

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Huge:

Haha, ja exakt Tollefssen står i stort sett stilla och har ingen skyldighet att flytta sig för Silvferberg.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Bertilsson tacklar ju en spelare som inte ens är puckförare och därmed inte ens är tacklingsbar överhuvudtaget. Att du anser att Madsens är värre får mig verkligen att undra vilken koll du egentligen har.

Finns inget mer respektlöst inom hockeyn än att tackla en icke puckförande spelare.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Huge:

Du kan inte reglerna.

Tollefsen har ingen skyldighet att flytta sig då Silfverberg kommer. En interference är när en spelare aktivt stänger en åkväg för en motståndare.

Hade i princip varit mer riktigt att ta ut Silfverberg på en interference på Tollefssen i den situationen.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Bad_Brett:

Alla spelare födda 84 eller senare måste enligt reglerna använda tandskydd. Många äldre använder det också även om det finns en del undantag.

Det är i varje fall regel på tandskydd på alla hockeyspelare som är 27 år eller yngre.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Helt plötsligt motsäger du dig själv. Nyss sa du ju att alla kommer att köra på som vanligt sen kom något om pride och UFC och att dom slåss utan skydd.

Jag tror att effekten av både Madsens och Bertilssons tacklingar skulle varit mildare med mjukare skydd.

Trots detta borde det självklart varit utvisning i båda fallen. Interference för Bertilsson och Checking to the head av Madsen ( även om jag tror att den var oavsiktlig och att Madsen satsade på kroppen ) Madsen vinner faktiskt också pucken i ögonblicket efter. Lauritzen var dessutom puckförare.

Jag tror också att Bertilsson skulle tvekat att kliva fram så hårt med mindre och mjukare skydd vilket jag tror att även han själv önskade såhär i efterhand.

Jag ser varken Madsen eller Bertilsson som några busar.

Jag tror också att spelartyper som Ölvestad, Peter Nordström med flera helt plötsligt skulle få det svårare att vara sådana jäkla svin med mjukare skydd och högre böter.

För varje avstängning dom får lyckas dom ju komma undan med tjugo tjuvsmällar som ofta känns rejält just på grund av de hårda skydden även om det inte blir hjärnskakningar.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Petey21:

Vi får döpa om honom till Victoria Silfverberg helt enkelt. Han har ju filmstjärnepotential grabben.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Sawchuk:

Olle, jag förklarar igen, denna gång ännu tydligare.

1. Nej jag tror inte man får bort fula tacklingar helt med mjukare skydd, jag tror dock att effekten och konsekvenserna av de fula tacklingarna blir mildare.

2. Jag tror att många ( inte alla )spelare blir aningen försiktigare om det gör ont och finns en skaderisk även på den som delar ut tacklingen. Jag tror också att det ändå kommer att finnas ett fåtal idioter som ändå satsar för fullt och då hamnar vi på punkt ett igen.

3. Jag ser hellre axel och armbågsskador än huvudskador, nackskador och hjärnskakningar.

4. Jag älskar tacklingar men är oroad av de otaliga nummer hjärnskakningar som förekommer i dagens hockey. Ett stenhårt armbågs eller axelskydd mot en helt oskyddad käke är inget trevlig upplevelse. Om vi inte ska få ett tacklingsförbud bör man snabbt hitta andra lösningar. En av dessa lösningar är mjukare skydd som är avsedda för att just skydda och inget annat.

Detta är också något konkret som syns och märks. Att säga att spelare måste respektera varandra har väl visat sig funka sådär eller hur.

Mjukare skydd och högre böter så är vi en bra bit på väg. Finns inge snålare människor än hockeyspelare ;)

Att jämföra hockey med UFC känns ju jävligt krystat också där hela tävlingen/sporten går ut på att skada en annan människa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt trots skydden.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Poffa:

Nej, du har helt rätt.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Säger killen som inte förstår att mjukare skydd minskar skaderisken.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Olle. Du är välkommen att jämföra din karriär inom hockeyn med min om det är det du vill komma till. Vi kan ta det via Pm.

Du förstår fortfarande inte heller vad vi skriver utan  verkar läsa några ord här och där planlöst och sedan konstruera ett svar utifrån detta.

Eftersom jag tycker du borde heta Trolle istället för Olle ser jag ingen mening med att fortsätta denna debatten. Kryp nu tillbaka under stenen du kom ifrån.





Varför tror du dom ökat tjockleken på handskarna i UFC och proffsboxning?

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Tyvärr Olle.
Du har fel igen. Klättra tillbaka upp på ståplats med dina målade lakan.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Läs mitt inlägg igen och förstår du det inte då heller så läser du det igen.
Försök att ta till dig hela texten denna gång.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Du har fel.

Spelare delar ut sådana smällar eftersom risken är liten att dom själva gör illa sig. Finns alla sorters mentaliteter inom hockey och vissa bryr sig inte alls om att dom skadar en motståndare medan dom flesta inte tänker alls utan spelar på instinkt. Åker man omkring och funderar för mycket eller i värsta fall tvekar blir man snabbt en värdelös hockeyspelare.

Sedan finns det tillfällen då händelseförloppet är för snabbt och man inte hinner ändra ett redan taget beslut att fullfölja. I båda dessa situationer är risken för skador mindre med mjukare mindre skydd än dagens moderna.

Vad dagens stora axel och armbågsskydd fyller för funktion utöver att vara jävligt effektiva vapen vet jag faktiskt inte.

Man borde låta någon elitspelare spela en match med hjälmkamera så allmänheten och supportrar får en inblick i hur fort det går och hur fort en spelare måste processa mängder med information. Tror många skulle få en smärre chock.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Sawchuk:

Fan vad bra mina länkar fungerade, not....

Jämför Easton stealth17 shoulderpads med SheerWood Classic shoulderpads.

Kolla sedan på de moderna armbågsskydden typ CCM U+ Rena rama vapen.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Nä jag har aldrig sett en mjuk kåpa spricka. Har du?

Viss skillnad på dessa två. images.bizrate.com/resize?sq=373&uid=2004545691

Jag vet faktiskt ett par elitspelare som använder Sheerwood axelskydden på bilden nedan eftersom dom är så smidiga.

http://cf.mp-cdn.net/...d7f9c2.jpg


Dagens moderna armbågsskydd. Bilden gör dom inte helt rättvisa, dom är sjukt stora och hårda. http://hotshotshockey...%20Pad.jpg

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Har svårt att se att mjuka kåpor skulle spricka.

Din fulla övertygelse väger lätt jämfört med mina egna och mina hockeyspelande vänners erfarenheter.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle:

Med ditt tankesätt så skulle en boxare aldrig kunna bli knockad om han ser slaget komma men inte hinner undan heller.

Samma liknelse kan man göra med skydden. Du tror inte skadorna i boxning skulle bli värre om man gjorde boxarhandskarna stenhårda? Självklart spelar det en jävla roll om skydden är mjuka eller stenhårda. Detta är inte en teori utan ett faktum.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Sawchuk:

Finns ingen spelare som vill åka på en tackling så ni kan glöma det snacket. Man försöker alltid undvika tacklingar men dagens hockey går så snabbt att man förr eller senare får en riktig smäll ändå.

Har man gått i två veckor med ont i skallen, stel i nacken, ont i käken varje gång man gapar och ringningar i öronen försöker man ännu mer undvika dem men förr eller senare åker man dit igen.

Hjärnan hinner inte alltid med att processa informationen och man begår misstag, sträcker sig efter en puck i fel läge, tittar sig över höger istället för vänster axel och missar ångloket som jagar en, svänger in efter blå utan att hinna titta efter backcheckaren som vill trycka till en.

Det bästa tror jag är att inte göra skydd som är vapen. Utan kåpor tror jag man tänker sig för innan man dundrar in i 110 knyck i osäkra situationer.



Och nej Olle, oftast träffar huvudet isen för att man redan är hos John Blund. Som hockeyspelare har man har ramlat så många gånger på isen att man har en naturlig reflex som gör att man spänner nacke rygg och bål för att hålla upp huvudet. Det är oftast ( inte alltid ) då denna reflex sätts ur spel som huvudet går i isen.

Har själv åtskilliga hjärnskakningar bakom mig där jag provat just denna teori praktiskt tyvärr.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Poffa:

Håller med Spud angående skydden. Har hållit på med hockey hela mitt liv och hobbyspelar fortfarande på Div2 nivå bara för kul. Även här märker vi av det. Skydden har gått från att vara just skydd till att vara vapen.

När man sätter in en hård tackling känner man i princip ingenting med dagens skydd och armbågsskydden får ju knogjärn att verka humanistiska. Plocka av spelarna axelskydden eller låt dom köra med de mjuka gamla Sheer-Wood kåporna. Dessutom borde armbågsskydden gott och väl kunna vara i mjuka material i stället för dagens stenhårda carbon/plastlegeringar.

Har inte varit guds bästa barn själv och gillat att motståndare varit lite rädda men då man blir äldre får man lite andra värderingar och nu har jag en son själv som spelar och faktum är att man alltid är lite rädd då han är ute på isen.

Dags för förändring. Tacklingar ja! Stenhårda skydd som fungerar som vapen nej!

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Gustafsson:

Tyvärr räknas ju skitmål lika mycket som alla andra mål.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
NuMo:

Varför känns det som alla lag som tar målisen mot Modo lyckas göra mål?
Känns som uppförsbacken blir brantare och brantare för varje omgång.

MoDo Hockey > Sv: Luleå HF - MoDo Hockey 111008
NuMo:

Så vilka lag förväntar du dig att Modo kommer att ha bakom sig då?

MoDo Hockey > Sv: Luleå HF - MoDo Hockey 111008
NuMo:

tråkigt för norrlandshockeyn om modo och timrå ramlar ner...

MoDo Hockey > Sv: Luleå HF - MoDo Hockey 111008
NuMo:

Gud vad tråkigt,
Nu vann nog Lule för mer än ett mål lär det ju inte bli.

MoDo Hockey > Sv: Luleå HF - MoDo Hockey 111008
yngwie:

Luleå har i varje fall världshistoriens plottrigaste och fulaste tröjor.

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
Bad_Brett:

Axelsson kommer också att bli nyttig, han och Hannula funkar riktigt bra ihop.

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
Sawchuk:

bra passning av HS noooot!

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
Sawchuk:

Otroligt naiva och klumpiga beslut av backarna. Det står mer och mer klart att det är där Modo behöver förstärka.

Motståndarna får så enkla mål.

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
Olle:

Likadan situation blev mål för brynäs igår. Ledins mål mot Modo var väl nästan likadant också.

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
spud:

"Peter Andersson ger fan ett uselt intryck. Hoppas han har bättre egenskaper än de han signalerar."

Han gjorde väl inte direkt någon glad under tiden i Umeå...

Han måste blivit ruggigt förvånad då Modo hörde av sig. Personligen trodde jag aldrig han skulle få ett ledarjobb igen.

MoDo Hockey > Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-10-04
NuMo:

Få se hur många mål dom hinner döma bort idag?

· 37 ·