Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Silly Season
Den första klubben som konkret visade sitt intresse var Modo.
Samtidigt fanns en uppenbar komplikation. Pappa Micke Karlberg är huvudtränare i klubben och frågan om att spela under sin egen far blev en central del av diskussionerna.
Det gjorde att Modo länge inte var någon självklar destination, trots att intresset från klubbens sida var tydligt redan från start
Enligt HockeyNews uppgifter fanns tidigt ett konkret intresse från finska mästarklubben Kärpät. Omgående efter degraderingen hörde flera SHL-klubbar av sig.
Samt klubbar i Tyskland och övriga Europa undersökte möjligheterna att värva Karlberg.
Trots det valde han att inte stressa fram något beslut. För honom var det viktigt att hamna i en miljö där han var högt värderad både som spelare och människa och där han skulle få en tydlig roll. Och ett tydligt mål som finns i Modo ta dig tillbaka till SHL
Kan inte klistra in allt pga reglerna, men vi var väldigt intresserade av Stakkestad också men han valde Leksand istället. Det gjorde att vi intensifierade jakten på Karlberg och efter bra samtal valde han att skriva på.
Obs ta det här med en nypa salt eftersom det är hockeynews trots allt..
Samtidigt fanns en uppenbar komplikation. Pappa Micke Karlberg är huvudtränare i klubben och frågan om att spela under sin egen far blev en central del av diskussionerna.
Det gjorde att Modo länge inte var någon självklar destination, trots att intresset från klubbens sida var tydligt redan från start
Enligt HockeyNews uppgifter fanns tidigt ett konkret intresse från finska mästarklubben Kärpät. Omgående efter degraderingen hörde flera SHL-klubbar av sig.
Samt klubbar i Tyskland och övriga Europa undersökte möjligheterna att värva Karlberg.
Trots det valde han att inte stressa fram något beslut. För honom var det viktigt att hamna i en miljö där han var högt värderad både som spelare och människa och där han skulle få en tydlig roll. Och ett tydligt mål som finns i Modo ta dig tillbaka till SHL
Kan inte klistra in allt pga reglerna, men vi var väldigt intresserade av Stakkestad också men han valde Leksand istället. Det gjorde att vi intensifierade jakten på Karlberg och efter bra samtal valde han att skriva på.
Obs ta det här med en nypa salt eftersom det är hockeynews trots allt..
Sv: Silly Season
Robin Ztorken L: Både Rosen och Yoon tror att vi har en stor chans att gå upp och att vi blir ett topplag. Nu fattar jag att Yoon har dålig möjlighet att värdera det, men hans agent lär ha kollat upp det. De tror att du har fel i vad Hinken och MoDo har för ambition och att du nedvärderar våra chanser...
Själv tror jag definitivt vi kommer topp fyra, men om vi rent av vinner serien har jag ingen aning om innan vi har en full trupp och då blir det som bäst en utbildad gissning
Själv tror jag definitivt vi kommer topp fyra, men om vi rent av vinner serien har jag ingen aning om innan vi har en full trupp och då blir det som bäst en utbildad gissning
+ 3
Sv: Silly Season
Gavelo: Jo, det är oerhört viktigt att de två vi väntar in kvalar in som spets.
MC och Emil Larsson är helt klart spets i HA förutsatt att det studsar tillbaka. Hermansson och Sundström har definitivt verktygen för att vara riktigt bra i pp.
EJK var faktiskt förstecenter större delen av säsongen då Timrå gick upp. Stundtals andrecenter.
En skadefri Karlberg ska vara spets på den här nivån. Både Tappara (tror jag finska laget var) och AIK ville ha honom i en toppkedja i alla fall.
Sedan hänger en hel del på pappa Karlberg. Laget underpresterade rejält och det berodde mycket på uruselt ledarskap i en väldigt komplicerad grupp.
MC och Emil Larsson är helt klart spets i HA förutsatt att det studsar tillbaka. Hermansson och Sundström har definitivt verktygen för att vara riktigt bra i pp.
EJK var faktiskt förstecenter större delen av säsongen då Timrå gick upp. Stundtals andrecenter.
En skadefri Karlberg ska vara spets på den här nivån. Både Tappara (tror jag finska laget var) och AIK ville ha honom i en toppkedja i alla fall.
Sedan hänger en hel del på pappa Karlberg. Laget underpresterade rejält och det berodde mycket på uruselt ledarskap i en väldigt komplicerad grupp.
Sv: Silly Season
Gavelo: Så långt Hinken kommit hittills, så är INTE ambitionern SHL i alla fall.
Karberg är en bredd, så tre spetsar till så kanske vi får nya perspektiv .
Karberg är en bredd, så tre spetsar till så kanske vi får nya perspektiv .
Sv: Silly Season
SKiLMY: ingen försäsongsträning för Karlqvist? Hoppas han inte dyker upp med dålig fysik i augusti.
Sv: Silly Season
Framnäs: Jag tycker vi kan vänta tills laget är färdigbyggt för säsongsstart, sen kan vi utvärdera.
+ 3
Sv: Silly Season
Framnäs:
Var är den stora, buffliga spelaren som stör målvakten?
M0ns Carlsson.
Elias Larsson
Och våran nya 3 ; e center räcker inte det?
Vad betyder det för vårat pp/BP att ha seriens bästa tekare?
www.eliteprospects.com/player/345149/arvid-caderoth
Arvid är en ledartyp, som spelar moget och är en stabil center. Han är också en av seriens främsta tekare. Vi är glada över att vi kunnat knyta upp honom på ett kontrakt över kommande två säsonger.
Var är den stora, buffliga spelaren som stör målvakten?
M0ns Carlsson.
Elias Larsson
Och våran nya 3 ; e center räcker inte det?
Vad betyder det för vårat pp/BP att ha seriens bästa tekare?
www.eliteprospects.com/player/345149/arvid-caderoth
Arvid är en ledartyp, som spelar moget och är en stabil center. Han är också en av seriens främsta tekare. Vi är glada över att vi kunnat knyta upp honom på ett kontrakt över kommande två säsonger.
Sv: Silly Season
Gavelo: Jo, precis. Enligt Hinkens snack om bygget så är det ju uppenbart det som bör vara hans roll. Tror du att jag vill annorlunda eller hur tänker du nu?
Klart jag är inne på exakt samma bana där, men nu ser vi liksom ut att hamna någon annanstans. Lyssna på orden om Karlberg, och vad spelaren själv säger att han ska ha för roll, i samband med presentationen av honom.
Känns som önskedrömmande då att vi "bara ska testa lite", och inte räknar med honom från start som X-faktorn. Det är den feelingen jag har i alla fall.
Klart jag är inne på exakt samma bana där, men nu ser vi liksom ut att hamna någon annanstans. Lyssna på orden om Karlberg, och vad spelaren själv säger att han ska ha för roll, i samband med presentationen av honom.
Känns som önskedrömmande då att vi "bara ska testa lite", och inte räknar med honom från start som X-faktorn. Det är den feelingen jag har i alla fall.
Sv: Silly Season
Framnäs: Man kan definitivt argumentera för att Karlberg är den målskytten, skottet är ju hans styrka vilket dom underliggande siffrorna säger med. Sen har vi inte värvat klart ännu så fattar inte vad du klagar över nu. Vi får vänta till hinken är klar.
Sv: Silly Season
Framnäs: Tje Ejk kommer spela BP, det förstår man bara man inte är ute efter att trolla.
Karlberg har potential att spela PP, men eftersom han sällan spelat PP så vore det lustigt att helt plötsligt påstå att han ska vara spets i PP.
Larsson och Carlsson är spets i PP på Ha nivå, Hermansson och mest troligen Sundström kommer vara spets i PP.
Sen väntar vi på 2 centrar för topp 6 och jag gissar att någon av dem kommer vara spets i PP.
Rosén, Wahlberg, Hallin och Yoon är 4 givna alternativ som får räknas som offensivt hot i PP, är Berglund frisk lär han också vara påtänkt.
Sist så behöver man även spelare som gör annat än att vara spets även i PP så med det sagt så kommer inte EJK spela PP men Karlberg lär testas där.
Karlberg har potential att spela PP, men eftersom han sällan spelat PP så vore det lustigt att helt plötsligt påstå att han ska vara spets i PP.
Larsson och Carlsson är spets i PP på Ha nivå, Hermansson och mest troligen Sundström kommer vara spets i PP.
Sen väntar vi på 2 centrar för topp 6 och jag gissar att någon av dem kommer vara spets i PP.
Rosén, Wahlberg, Hallin och Yoon är 4 givna alternativ som får räknas som offensivt hot i PP, är Berglund frisk lär han också vara påtänkt.
Sist så behöver man även spelare som gör annat än att vara spets även i PP så med det sagt så kommer inte EJK spela PP men Karlberg lär testas där.
+ 2
Sv: Silly Season
modomille: Var är målskytten som tas in för skottförmågan? Var är centern som är tvåvägs och ska leda laget? Var är den stora, buffliga spelaren som stör målvakten?
Jag trodde ju också på det här pratet, som sagt. Litade på Hinken och hans förmåga med nordamerikaner... Därför man blir rätt uppgiven när tillskotten vi får inte alls rimmar med beskrivningarna.
Calder Cup är väl över redan så då hade han ingen på kroken där heller, det borde någon media ha kunnat luskat fram i så fall. Jag misstänker att Hinken är nöjd med sina nödlösningar, tyvärr.
Jag trodde ju också på det här pratet, som sagt. Litade på Hinken och hans förmåga med nordamerikaner... Därför man blir rätt uppgiven när tillskotten vi får inte alls rimmar med beskrivningarna.
Calder Cup är väl över redan så då hade han ingen på kroken där heller, det borde någon media ha kunnat luskat fram i så fall. Jag misstänker att Hinken är nöjd med sina nödlösningar, tyvärr.
Sv: Silly Season
Gavelo: Genom att se vad vi faktiskt tar in kontra vad som sagts att vi letar efter, vilka pusselbitar vi vill/behöver ha. Inget stämmer ju överens där, så hur ska man tolka saken?
Då får man väl anta att Hinken är nöjd med det här, och således hamnar de spelarna i en lite för stor roll än önskat, i brist på det som vi egentligen skulle ha tagit in enligt planen.
Då får man väl anta att Hinken är nöjd med det här, och således hamnar de spelarna i en lite för stor roll än önskat, i brist på det som vi egentligen skulle ha tagit in enligt planen.
Sv: Silly Season
Framnäs: Karlberg och Ejk som PP spets, hur har du lyckats komma fram till det?
+ 2
Sv: Silly Season
Frontschwein: Det ser otroligt trubbigt ut. Är på riktigt förvånad att Hinken inte klarat av det bättre än så här, jag trodde någonstans att han visste vad han gjorde med nordamerikaner osv.
Hur är det möjligt att han nöjer sig med att ta in Karlberg och Jinesjö Karlsson som PP-spets? Blir de som får styra och ställa där under säsongen. Inte en endaste riktig spetsvärvning framåt, för Caderoth är tredje värvningen och annars är ju alla kvar från senast.
Hur är det möjligt att han nöjer sig med att ta in Karlberg och Jinesjö Karlsson som PP-spets? Blir de som får styra och ställa där under säsongen. Inte en endaste riktig spetsvärvning framåt, för Caderoth är tredje värvningen och annars är ju alla kvar från senast.
Sv: Silly Season
Frontschwein: Du har rätt till din åsikt, men jag tror inte det. Vi får högre betyg av snubben på Hockeynews redan nu. Det tycker jag definitivt kan diskuteras när vi saknar två spetsforwards, men det säger en del när du skriver att vi slaktas och en neutral betraktare tycker att det är väldigt jämt.
Sv: Silly Season
Willow: i dagsläget utan riktig sniper och förstecenter skulle SSK troligen slakta oss i bäst av sju
+ 2
Sv: Silly Season
modomille: Det är klart SSK kan lyckas, men jag ställer mig lite frågande till att ta in så "spelande" forwards som Stevens, Souch och kanske framförallt Skager osv när AJ vill spela mest dump and chase. Kanske att nordamerikanerna kan hanterra det, men hur ska Linus Skager fungera i det där tänker jag.
Sedan tyckte jag Vanderbeck är lite svår att hantera. Tveksam defensiv och lite av en individualist. Under slutspelet var han en udda fågel, men tilläts spela så då han gjorde mycket poäng. Finns såklart risk att det blir väldigt många kockar i samma soppa. Något vi uppenbarligen inte klarade hantera bra.
Sedan tyckte jag Vanderbeck är lite svår att hantera. Tveksam defensiv och lite av en individualist. Under slutspelet var han en udda fågel, men tilläts spela så då han gjorde mycket poäng. Finns såklart risk att det blir väldigt många kockar i samma soppa. Något vi uppenbarligen inte klarade hantera bra.
+ 1
Sv: Silly Season
Willow: Lite komiskt att SSK hyllas nu och lyfts upp för att de har tagit in några flashiga namn, när de ser ut att få EXAKT samma problem som vi hade förra säsongen. En trög och trubbig backsida, en coach i AJ som inte kan sätta ett anfallsspel. Man kan tycka att "experterna" borde lyfta upp de frågetecknen med tanke på hur det gick för oss, men nej, det är bara snack om flashiga namn. Apropå det jag skrev tidigare..
+ 1
Sv: Silly Season
Willow: Jag såg det med och fick nästan en chock. Äntligen någon som är hyfsat rätt ute i sitt resonemang och sin betygsättning. Nu var det inte någon av tomtarna Hansson eller Challe som skrev, utan en ny som är okänd för mig
Sv: Silly Season
Sven Tuta: Tar man backsidan så får vi faktiskt fem plus i betyg som enda lag av Hockeynews. Jag tycker många stirrar sig blinda på forwards, vilket kanske är lätt att göra med tanke på att vi där är på papperet mycket svagare, men det är lätt att glömma att en anledning till att våra forwards presterade så uselt (Kelleher gjorde väl flest poäng och kom 21a i poängligan) berodde väldigt mycket på dålig backsidan och uruselt spelsystem. Två bitar jag tror kommer bli mycket bättre och därmed automatiskt hjälpa forwards oerhört i poänggörandet.
+ 6

I övrigt är defensiven kanon. Men det kommer inte räcka till avancemang om inte forwards av klass kommer in.