1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480553 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 2012765 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Fast det är ju också där jag i vinter inte alls är lika imponerad som tidigare. Köp de fyra mest etablerade spelarna (som kostar mest pengar) och det är genialiskt?
Då sticker jobbet i IKO och Asplöven ut mycket mycket mer.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Det är möjligt men själv tycker ändå det verkar som att en SC får nåt när han lyckas mer än ett år. För även om man har en rejäl budget så är det inte så enkelt att lyckas alla ggr. Sundlöv hade ju ganska bra budgetar under sin tid men fick inte alls den utväxlingen. Sen är han såklart hjälpt av de extra pengarna men kan man inte hantverket skulle de inte hjälpa så mkt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Kunglouie: "sanningen är just att finansiärer/företag står i kö för att betala Kenntäs klassvärvningar."

Så kan det mycket väl vara, Umeå har ju några sportintresserade med bra kapital. Men som sagt, inget är gratis här i världen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jag tycker Kenttäs största styrka är själva lagbygget, inte nödvändigtvis värvningarna men hur han ger spelarna rätt roll och ser till att de köper den, för att få ut max av varje spelare. Till exempel Selin och Wiklund var rent bedrövliga ifjol men är otroligt nyttiga i år.

Sedan är han såklart duktig på att värva också, Kenttä. Nästan alla spelare som han värvat nämner i första intervjun att just Kenttä är en stor anledning till varför han valde Löven, för att han vill vara med på tåget. Sedan kan han hitta fynd i Andreasson osv..

Vi har allsvenskans överlägset bästa sportchef, kanske till och med Sveriges. Ingen slump att det är nu Umeås näringsliv går all in på Löven. Har pratat med en del sponsorer och de har verkligen fullt förtroende för Kenttä och då sponsrar man mycket hellre än när det är en medioker sportchef.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Imponerande att Löven går så bra trots att de har en så miserabel tränare som helt saknat taktiska kunskaper, eller hur var det?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Ang Lövens miljon regn så kan man ju själv tycka att det är grymt tråkigt att våran mot "SHL fond "verka ha lagts på is.🤔🤔
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Jag tycker att han är riktigt bra på defensiv hockey. Jag tycker spelmässigt inte att Löven spelar en i grunden offensiv hockey, utan det är den kollektiva defensiven och offensiva spetsspelare. Faktiskt väldigt mycket som Pelle Bäckmans Modo.

Jag har inte sagt att någon av dem saknar taktiska kunskaper. Jag har sagt att de båda saknade förmågan att få en offensiv. 99 gjorde Modo näst mest mål i serien även om jag tycker att man spelade i grunden defensivt. (Och man släppte in klart minst också).

Så ska du hoppa på mig, så får du gärna vara korrekt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Lövens spelar enligt samma spelsätt som IKO ifjol, har Kenttä själv sagt. En kreativ hockey som bygger på snabba spelvändningar och mycket puckinnehav.

Däremot är Löven bättre defensivt än IKO ifjol mycket tack vare Cannata och Cooper.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Jag hoppade inte på dig utan ställde frågan om hur det var. Jag minns i alla fall att du dissade honom och Lövens chanser (ett antal gånger) innan seriestart och jag ville bara passa på att lyfta detta just nu i detta läge.
Det lär väl synas i tipstävlingen om inte annat.Förövrigt så trodde jag att AIK skulle gånska bra i serien vill jag minnas....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Jo, ifjol fick Fagervall verkligen inte ihop att spela en offensiv hockey, trots att det var intentionen. Jag tycker att de spelar mindre offensivt i år i grunden, men givetvis med den truppen så blir det ändå att man får mycket puck i alla fall.

IKO hade mest puck i serien och spelade i mina ögon mer offensivt än Löven med ett på papperet mycket svagare lag. Löven måste nu ha den överlägset dyraste truppen med oss som tvåa.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Sen helt sjukt så lite mål de släppt in, otroligt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San:
På andra hållet har vi Karlskoga som har en abnorm produktion framåt, deras skottprocent ligger uppåt 15.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Ja, deras defensiv är ruskigt bra. Vi har väl ändå fått in nästan tre mål per match mot dem, så mot oss fungerar den inte lika bra som mot de andra lagen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: 2 mål första matchen, 2 mål i andra matchen (ett i öppen bur) och 3 mål senast.

Men jag håller med om att ni är laget som lyckats störa oss bäst. Undviker gärna er i final som sagt, på rent sportsliga vägnar. Det vore ju en häftig matchserie rent publikt!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
goleafs: Fast, vem trodde att vi skulle göra två i PP:)

Ja, det vore den absolut hetaste man kan tänka sig i dagsläget. Förmodligen häftigare än kvalet mot SHL-lag senare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
goleafs: Poängfördelningen mellan oss visar också det😀
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hockey_21: Eller så tänker man slutspelsmässigt, 2-1 i vinster till oss 😉 Nä men som sagt så har ni lyckats väldigt bra med att störa oss. Framförallt er tuffa forecheck har vi haft svårt med att hantera.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
goleafs: I slutspel avgörs det inte i 3 mot 3 eller straffar😉
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hockey_21:Hemmafördelen kan bli viktig förstås i en eventuell finalserie. Modo är svagare på bortaplan vilket talar till Lövens fördel (troligast att de får hemmafördelan i en final mot Modo) liksom målvaktsspelet.
I stort sätt helt ovisst hur bäst av fem skulle sluta men i nuläget aningen fördel Löven...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
goleafs: Eftersom vi fortfarande spelar serien, 5-4 i poäng till oss i inbördes möten✌️
Jag tycker som JFK sa att ni spelar ganska defensivt med tanke på det spelarmaterial ni har.

Ska bli väldigt intressant att se hur det går ifall Kentää fortsätter lassa in folk. I vanliga fall kan det bli problem med minskad istid för vissa osv, men detta har han ju gjort förr och lyckats med, så det blir intressant som sagt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: "Ska bli väldigt intressant att se hur det går ifall Kentää fortsätter lassa in folk. I vanliga fall kan det bli problem med minskad istid för vissa osv"

Är inte detta en form av myt eller finns något exempel på när det värvats för mycket och det gått åt skogen?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Förutom Leksand finns det säkert massor av exempel. Många spelare får mindre istid både pp och fem mot fem, vilket mycket oftare än män tror leder till missnöje och turbulens. OSL var den förste att lämna, men det lär hända mer. Kommer ens Weigel och Liss vara nöjda om de får spela i tredje utan speltid i pp?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Weigel och Liss kommer spela pp.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Leksands tyskar nämns rätt ofta😆
Eller Modo för den delen..
Kommer ihåg det år Foppa och Näslund kom in för att hjälpa laget, de var fantastiska men samtidigt tog den gamla förstakedjan med Zucca-Susse-Skröder ett rejält steg tillbaka förmodligen pga mindre istid och lite stukat självförtroende.
Annat exempel var Nagy och Bartecko, en liten boost i början men sedan rann effekten ut.

Viktiga är väl ändå att man köper sin roll i laget.
Kommer de som värvats att spela i en producerande 1-2 lina vara lika nöjda och drivna ifall de istället får tugga på i 4:e med rejält minskad istid?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
goleafs: Jo, men då får två andra som spelat pp stå på sidan. Hur man än vänder på det kommer några bli besvikna (om de inte är som Johan Forsberg eller Häggström som gör sitt bästa oavsett).
Det kan gå bra ett tag, men sedan växer missnöjet, agenten börjar tycka att man nedvärderar sitt värde eller saktar ned utvecklingen osv.

Hur som helst. Effekten går aldrig att helt förutsäga, men det kan bli turbulens så sammanhållningen blir mycket sämre eller förtroendet försämras. Både det egna självförtroendet eller förtroendet för coachen...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: Zuccarello gjorde ju 64p det året. Så det kan inte har varit någon gigantisk nedgång som drabbade i alla fall honom? Eller skulle han gjort 70p utan Foppa och Macke? ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Risken finns ju alltid..Kenttä anser hur som helst att Liss kommer att spetsa till offensiven men det återstår att se hur det går med den saken.
Rapporter från första träningarna säger att han skjuter som en häst, har en grym hockeyfrilla och bra plösföring, dock lite sämre på skridskor. Lite som Tambellini kanske och det är en spelartyp Löven har saknat i år.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Minst!😁
Kanske kommer ihåg fel, men har för mig de blev mindre dominanta efter Konungens återkomst
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
snubb: Tamby är inte dålig på rören, jämför hellre liss med Björklund
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky:

En irriterad Hellkvist blåste av träningen och alla skulle samlas omklädningsrummet
Känslan är att det tävlas för lite för att det inte finns någon konkurrens. Truppen är för tunn just nu och alla vet att dom får spela nästa match även om dom gör en sämre match el träning.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
jonsson: Jag tycker Modo borde värva, en forward och en back.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hockey_21: du kan ju inte säga att tambu har skridskoåkningen som sin starka sida. Däremot är den ok. Vill nog hålla med om att efter ha sett Liss på träning så gäller väl detta för honom med.. Inte där deras styrka ligger
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
snubb: Tambellini är på en annan nivå. Det hoppas jag att ni Löven supporters har klart för er då ni annars kommer bli besviken. Liss lär dock kunna hjälpa er lite med målskyttet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Ja om Liss kommer upp i över 1 p per match som Tambellini har gjort får man va sjukt nöjd..det är inget jag räknar med.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Visst blir spelare missnöjda och vissa petas sen kanske nån vill lämna när klass kommer in men det gör ju inte laget sämre.
Tyskarna i Leksand nämns men de var ju inte bra och då blir det ju inte bra. Problem uppstår när dyra spelare kommer in och inte presterar men ändå tar speltid från andra.
Är det klass som kommer in så kan jag inte se att laget skulle bli sämre av det.
Det är ju här fingertoppskänslan hos en sportchef kommer in och det gäller att pricka rätt även när det värvas dyrt och det är inte alltid så lätt.
Käntää har än så länge visat imponerande fingertoppskänsla både när det gäller billiga och dyra värvningar, imponerande.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: ja nu har ju tambu levererat bra men det var ju inte så att hans siffror i Ahl garanterade det. Blir spännande att se om vi kan få igång Liss i den form han hade när han spelade i tre kronor och i rögle 😀 eller om det är över för han... Jag litar på kenttää😁
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
gizzo: Modos sportchef borde satsa allt på en ny förste keeper, kan omöjligt se, att varken Lundin eller Hanses kan prestera det som behövs under en väldigt intensiv period som ett eventuellt kvalspel innebär, tittar man på tidigare kval så har ju verkligen målvakterna avgjort serien i mångt och mycket. Så skramla ihop det som finns kvar o ut och leta, vet att marknaden är begränsad men ny keeper är ett måste.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
jonsson: Ja, men kanske inte bara för tunn, det är ju sällan man ger extraspelarna chansen. Tränarna borde kunna bänka spelare som inte vill tävla(nåt byte, nån period eller mer...). Det är ju ändå heltidsavlönade hockey-drängar vi pratar om. Känns som att det är lite mesigt i MoDo just nu. Krävs jävligt mycket för att du ska missa nåt byte
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Golden boy : Då kräver du naturligtvis också att laget ska spela som ett lag igen? Våra målvakter var bra när laget spelade fokuserat försvarsspel. Vore kul med en toppmålvakt, men hela laget ska ju spela försvar, när så krävs.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: fast , vad spelar det för roll om tambellini är på en annan nivå än Helge Skoog? Det gäller ju att samla poäng och placeringar i en serie. Håller med Ztorken som skrev efter Löven-matchen. Det mesta fokus härinne gäller alla fel Löven(och även Timrå gör). alla deras värvningar är fel, vi har ett så mycket bättre lag, blablabla. Över halva serien är spelad och 'stor-favoriten' MoDo dalar i tabellen.

Det spelar väl ingen som helst roll om Tambellini är bättre än ditten och datten.

Vi är ganska ojämna, som vanligt. För många som inte krigar när det behövs som mest. Laget MoDo är långt ifrån där vi borde vara, varför?

Detta är inte riktat mot modomille, utan mer generellt
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Vi började i något av en uppförsbacke, spelade sedan spela bra med vinststreaken men har de senaste matcherna dalat lite. Jag tycker vi ligger ganska perfekt i tabellen förutom en lite för stor lucka till förstaplatsen.
Jag är övertygad om att vi går mot en bättre period nu och kommer hålla oss kvar däruppe.
Hur det ser ut framåt våren är för tidigt att förutse.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Bra skrivet!!!

Modo har höga förväntningar på sig och många lever lite i förnekelse nu när laget faktiskt är nästan 10 poäng efter toppen och med det spel som Löven visat upp så är risken liten att man tappar 3 matcher mer på Modo resterande del av säsongen.

Modo är som du skrev som vanligt för ojämna, man blandar bra prestationer med helt obegripliga prestationer, kort sagt så kommer Modo INTE nå shl denna säsong om man inte höjer sin lägsta nivå minst 2 snäpp.

Såg att Björn bröt dagens träning eftersom tempot, kampen och viljan saknades, ist hade man en diskussion i omklädningsrummet sista kvarten av träningstiden, mycket bra anser jag för det verkar vara precis detta som är modos problem, det smyger in sig en lättja bland spelarna att man inte ser varje dags arbete som en del av det stora målet.

Lite som oss fans, vi tror rätt ofta lite för mycket på laget, likaså som spelarna nog tror lite för mycket på sig själva
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Johnson vart blev väl ändå bänkad en hel period. Dessutom plockades bröderna Wahlgren upp från j20 i lördags och gjorde verkligen inte bort sig, mycket tuffare i spelet än sin storebror och kanske ännu spelskickligare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: Vi är inte eniga om att vi ligger perfekt i tabellen. Vi har , enligt mej, varit ganska loja och väldigt ojämna även de 4-5 sista matcherna under vår vinstsvit.. Speciellt när Tambellini har det lite tyngre, drar han med sej hela den kedjan. Vi har för få som lyfter laget i motgång
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hockey_21: Ja, i senaste matchen ja. Många såg väl hur spelet och vinnarinstinkten började urholkas för en 8-10 matcher sen. Man kunde agerat lite tidigare. Lättja är en dödssynd och den finns hos många i MoDo nu. Även avund florerar nog(hos de extraspelare som bara är där, men inte får spelutrymme.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Tycker dom gjorde det tillräckligt bra för att fortsätta lira där också, dessutom borde Rosdahl snart vara tillbaka och då blir det rätt många forwards i truppen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Golden boy : Ja, precis... Enda anledningen till att jag håller mig ifrån att avfärda lövens SHL-chanser stavas Cannata, med en annan målvakt hade de nog inte ens legat topp-2.

Sett till tidigare säsonger i HA är vår nuvarande placering helt klart godkänd, ser man hur många pinnar det är ner till 9e platsen är det mer än godkänt. Sen förstår man att det byggdes upp en viss förväntan under vår streak, vilket har gjort supportrar lite vilsna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hockey_21: Då är det ett lyx-problem, det gillar vi, haha. Men vissa jämför dom med Sedinarna, bara för att dom är tvillingar. Men fler chanser ska dom få såklart
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Trilske: Har du missat klubbens målsättning denna säsong. Alla talanger stannade.

Björn fick värva de han ville mm. Det har väl inget med en s.k. streak att göra?

förväntningarna alltså. Klubben har en högre målsättning än att komma topp 8 i år, och då måste folk få ha krav.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: "Fick värva de han ville" är väl kanske inte helt korrekt, det låter som att han kunde välja och vraka. Jag tror inte det är helt lätt att få spelare att gå från SHL ner till HA t.e.x.

Det är min åsikt, oaktat klubbens målsättning (btw, vi har bara spelat halva säsongen).
Kommentera

« · 2012765 · »