1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 333870 inlägg · 4156 ämnen
« · 2670205 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lassi - Eltonius

X - Winberg
Berra - Näsen
Rundblad - Norén
Berg

Jeppe O - X - X
Ranta - X (Jasek) - Aagaard
Woods - Vigge - Niederbach
Kung Af Trillen - Theo - Södergran
LP, OP

Tycker mig se en trend bland SHL-konkurrenter att ha en bred offensiv, därför tycker jag vi borde satsa på 3 producerande kedjor. Ranta o Dansken tror jag hade fungerat bra tillsammans. Samt Woods o Vigge vet vi är en Match made in heaven.

Jasek ser jag personligen som en perfekt ersättare till Josh om OINK åker. Gillar det jag sett från honom denna säsong. En av få ljusglimtar i IKO (28p på 48 matcher). Rivig, skills, smart, gör sina kedjekamrater bättre, duktig i PP + Bra ålder, SHL-erfarenhet.

snowden: Tänk om Örebro skulle gå mot torsk medan vi leder stort. Skulle vi lägga oss platt då för att slippa Lule? Det tror jag inte men bästa scenariot är väl att både vi och Öret torskar?

grimiss:

33:15 in i dagens program!

grimiss: När de nämner Ros som expert blir det bara löjligt. Det måste finnas 100 000 läktarcoacher som är bättre på hockey.

Silly: ooooh när ca snackar dom Karlin?

Känns inte Robin Hanzl som en Örebro värvning? 🤔

Monno:
Karlin får som enda SHL tränare högsta betyg I hockey podden: Hockey morgon.
För han säsong med MoDo och den frejdiga hockeyn dom har spelat i år

snowden: Om SM guldet ska hem spelar det ingen roll. Då måste vi slå alla ändå.

snowden: Kan inte tänka mig annat än att man går på 3p. Livsfarligt att försöka med något annat.

Luleå eller TIK är som det är.

Sv: Silly season
Gavelo:
Dom såg saker i Hutsko, Oreagan och walli också.. som många här har klagat på?
😉

Greenwolper: Tro hur tränarstaben tänker ikväll under matchen. Det kan bli flera olika scenarier beroende på 5 lags poängskörd. Kommer dom att hålla stenkoll på övriga 4 lag hur ställningen är?

Om öret går mot en klar torsk så är Modo helt klar för Play in. Då vill man absolut möta Timrå och inte Luleå.

Så om Timrå håller sin 7e plats så är det Luleå man får möta vid 3p mot Rögle.

Svårt som fan att styra detta under match men i sista perioden så kanske man inte går för 3p om detta scenario slår in.

Spännande kväll oavsett!!

{9315}:
Ja det handlar om att få ett så slagkraftigt lag som möjligt. Ranta passar dessutom rätt bra till att bära pucken från defensiv zon till offensiv zon.

MoDo Hockey - Rögle BK 24-03-12
Sista grundseriematchen, förhoppningsvis inte sista matchen för säsongen.

Gavelo: går vi till slutspel iår så ÄR dom fan helgon ! Har det nånsin hänt i modern tid att en duo tar ett lag från typ ingenmansland AS till slutspel i SHL på 3 år? Det finns ju inte

Chamez: Då ställer du helt orimliga krav, faktiskt!
Titta mer på spelaren ist för att stirra på produktionen så får du en ärligare bild.
Här på forumet så helgonförklaras både Hinken och Karlin och båda dessa håller och spelar Niederbach högt i hierarkin så uppenbarligen finns det en hel del intressant där.
Eftersom han vaskat några utvecklingsår i Frölunda och Rögle så ligger han efter, ge han en säsong till innan du sågar honom.

Greenwolper: eftersom vi redan uppnått vårt mål har vi noll att förlora idag. Slutspel är en ren bonus. Ska passa på att njuta av en bra match med noll nervositet!

Matchdag!🥳 Kul att en sista grundseriematch kan bli så spännande på ett positivt sätt! Nu går vi ut och piskar köperögle idag💪 Gooo MoDo!

erjo: rögle spelar med sandin i tredje. nu senast mot modo hade malmö satt finnpajen i tredje (han lyckades få 22 minuters speltid ändå). det. spelar. ingen. roll.

om han sunkar ihop för att han står uppsatt på en tredjekedja på lineupkortet och får "fel signaler" men får spela sina 17-18 minuter per match ändå så kanske han inte är något att ha... men det gör han såklart inte. han bryr sig om speltid och möjligtvis kedjekamrater men jag undrar ibland om han vet att han har några :)

men strunta i ranta, sätt woods, mikkel eller jeppe i den hemska tredjekedjan där vi är korkade och vaskar dom. eller ska vi satsa på dom fyra i topp sex och en tredje med södergran och niederbach, med sebbe och op som alternativ så vi inte skickar fel signaler till nån? nej, vill modo ta nästa steg och utmana gruppen ovanför (rögle, leksand, luleå, timrå mfl) så behöver modo också till slut börja vaska spelare i en tredjekedjan.

det som spelar roll är vilka man får spela med och hur mycket istid man får. inte vem som står uppsatt på vilken rad i en lineup. jag förstår inte att det kan vara en diskussion.

Saleva: kan va kasst men beror väl på om det är med glimten i ögat typ ? Försöker snälltolka haha

grimiss:
Det är det intrycket man får "kolla det var fel att bänka mig"
Tycker inte det är till hans fördel, får lite Lucas Wernblom vibbar.

erjo: Ranta kör ju sitt "game" oavsett vem han lirar med, och utfallet blir oftast detsamma.
Dvs han skapar sina lägen och mål alldeles oavsett. Skulle vara intressant att se statistik på hans mål och chanser och hur mycket av dessa som skapats på närmast egen hand.

Kan tycka att det är onödigt att köra honom med exempelvis Jeppe som knappt kommer få låna pucken.

Gavelo: jag förväntar mig att han gör mer poäng än vad man förväntar sig av honom. Andra ser väl säkert hans talang. Men jag ser inte och har inte sett han blomma ut än iaf. Hockey IQ har han absolut men jag ställer mig frågan varför han egentligen inte är bättre än vad han bör vara då? Killen är redan 22 år ska sägas. Hos väldigt många andra så är de väldigt mycket mer utvecklade. Kanske för att de spelar/spelat i bättre lag med bättre omgivning. Vem vet? MEN som jag säger jag ÄR ingen expert utan ser bara vad jag ser och jämför.

Och jag tycker ändå att en fw/c ska göra många poäng. Framför allt OM man spelar i en toppkedja. Han är ingen Sebbe Ohlsson eller O.P som är duktiga på deras sätt. Så pass kräsen är jag.

erjo: Själv är jag inte så övertygad om att Ranta och Olofsson blir en succé tillsammans.

{9315}: det du måste väga in i det du säger angående ejdsell är ju att han spelar i just fbk som har ett mycket bredare lag än Modo och han får spela med riktigt bra spelare i den tredjekedjan. Att tro att Modo skulle satt ejdsell i deras tredje är ju korkat och hade varit att vaska honom.
Samma med Ranta, om man ska få ut max av honom ska man ju spela honom med andra bra spelare, inte Niederbach eller Södergran. Tror inte vi har budget heller till att omge Ranta som varit vår bästa ytter om vi bortser från de första 10-15 omgångarna, med bra offensiva kedjekamrater i en tredjekedja.
Sedan hade det kanske varit fel signaler att skicka till honom med ifall vi värvar ihop en hel förstakedja och han får fortsätta spela med Södergran.

Gusse: missade helt! Men kanske kan vara lite hälsosam payback? Typ kolla det var fel att bänka mig?

{9315}: egen styrka? skärp dig nu

Tarasov: undrar hur folk med kedjenummer adhd är nöjda med ranta, jeppe, riley och mikkel och inte vill ha in någon mer forward? för i så fall får ju den forwarden eller nån av tidigare nämnda fyra spela i den ack så hemska tredjedkedjan :)

kollade färjestads lineup senast och dom har viktor ejdsell i sin tredje. loser

nej döda den där myten nu. det spelar ingen roll. vi pratar ett byte skillnad per match. snitttid i egen styrka sett över hela säsongen för modo

mikkel 15.56
ranta 15.25
josh 14.38
riley 14.29
roma 14.19
sam 14.17
oregan 13.43
topping 13.41
niederbach 13.10
södergran 13.10
walli 12.49

det är alltså snitt över hela säsongen så det kan finnas avvikelser från match till match. men ett byte är ca 45 sek optimalt, säg en minut för att ta hänsyn till att man ibland fastnar i nån zon. då är det ett byte per match i snitt som skiljer josh, riley, roma, sam mot oregan, topping, niederbach, södergran

sen vad mikkel gör det vette tusan...

Gusse: Reflekterade över det med, sänder riktigt dåliga signaler. Det är fan kul att göra mål!

Silly: Niederbach rörde inte en min när han gjorde mål mot Malmö. Såg nästan sur ut. Jag undrar om han hade svårt att ta bänkningen?

Markus1212:
Man kan rent strategiskt välja att sprida sina kanoner. Exv valde Pittsburgh i ett slutspel att sätta Malkin/Crosby/Kessel i olika kedjor. Leksand har placerat Max V i sin 3, mot oss lirade Lucas Elvenes i 3.

Jag vet att vissa saker är svåra att ta till sig men jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver ha de 3 bästa spelarna i samma kedja. En tredjekedja behöver heller inte betyda att han inte spelar i första pp eller har istid som forward 7-9. Hänger du med? Just Ranta tror jag mkt väl kan göra sina 35-40 poäng oavsett omgivning.

Man kan såklart resonera annorlunda men det är definitivt ingen orimlig tanke.

Gavelo: Ingenting tyder dock på en utveckling mot NHL. Han är idag en spelare som är tveksam på fyra kedjor i ett MoDo som nästa säsong vill ta nästa steg.

Jag är tveksam då han inte är någon som producerar mycket framåt och dessutom är rätt svag defensivt. Han spelar med små marginaler, utan att vara tillräckligt skicklig för att komma undan med det.

Jag tycker faktiskt man ska ge honom ett år i allsvenskan I en väldigt stor roll. Annars sitter vi här nästa är efter ännu en säsong där han fladdrar runt i laget utan att färga riktigt. Då tycker jag Jacobsson är klart rejälare och bättre, samt att Lucas P är en mycket större talang.

Chamez: Niederbach har väl aldrig varit en poängmaskin så varför förväntar du dig att han helt plötsligt skall börja ösa in poäng i Sveriges högsta liga sin första isch säsong?

Att göra poäng i juniorlagen går sällan att applicera direkt till seniorhockeyn, det är mer en fingervisning.
Niederbach är för mig en 2 vägs center, en smart spelare med hög hockeyIQ, ingen skyttekung eller assistkung utan mer en pålitlig spelare med ansvar över hela isen som skall göra sin omgivning bättre, han har alltid rätt mindset, spårar aldrig ut, tar inga onödiga utvisningar, snackar inte med domarna och uppför sig otroligt proffsigt.
(Jämför honom gärna med Fredrik Olofsson för det tycker jag är en bra jämförelse)

Niederbach har mycket att förbättra men lyckas han med det så har vi en pålitlig spelare för en lång tid framöver såvida han inte lyckas ta steget över till Detroit.

Tarasov: Du kan ju inte på fullaste allvar tro på att MoDo sätter Ranta i 3e?????

Padrone78:
Exakt det jag menar.
Han är inte en top 6-spelare i ett lag som skall ta kliv här.
Han var ingen top 6 spelare den här säsongen heller.
Hade inte våra värvningar Oreagan , Hutsko m.m varit så misslyckade så hade Theos speltid varit mycket mindre..

Man skall förtjäna sin speltid på grund av kvalitet inte på grund av sin ungdom.
I HA kan man ha överseende med det och kalla det utvecklingstid, Men inte I SHL.
Jacobsson .O.P , och Noren tog utlåningen med huvudet högt
Kom tillbaka och levererade , Nu vill jag se om Theo klarar av samma sak eller om han tjurar och byter klubb?

Jag hoppas verkligen jag har fel och att Niederbach blommar ut till en riktig poängmaskin nästa säsong. Men jag ser inte att han blir mycket bättre än såhär tyvärr. Jag tycker han rör sig bra på isen men är alldeles för ofarlig. Han måste ha en dominant kedjekamrat för att det ska lossna för han. Jag ser större potential i Theo Jacobsson om jag ska vara ärlig. Men vem vet, Niederbach kanske är i sin prime när han är 30?! Jag kanske missar något som alla andra ser…

Tarasov: Gillar den uppställningen. Inte alltför stora omställningar när kedja 3/4 känner varann och Aagaard/Woods har kemi.
Då gäller det bara att sätta förstakedjan😁
(Och andrecentern)

*1921*:
Jag tänker

X- X - Olofsson
Aagaard-X - Woods
Niederbach- Vigge - Ranta
Ohlsson- Theo J - Södergran

Som basen nästa säsong OP/EJK fyller på.

Tror Niederbach har mer utveckling i sig.

SPOODI: Många här inne vill se Woods eller
Ranta med Vigneault i tredje nästa säsong för att få tre producerande kedjor. O’regan och Topping har spelat där i år. Varför är det uteslutet att Niederbach skulle klara en fast roll som ytter i tredje intill Big Sam nästa säsong?

Nucky: Två spesspelare som vi aldrig fick.

Nucky: Upplever att vi brottas ibland med perspektiven här inne....:D

Tänker att Silly menar att om vi ska ha ambitioner att ta nästa kliv behöver det komma in någon med högre kvalitéer än vad Theo har presterat och att han inte kommer att nå den potentialen till Sillys förväntan på en top-6-spelare nästa år.

Har jag någorlunda rätt Silly? Eller är jag ute och cyklar? :D

Silly: Han har spelat topp 6 för att han förtjänat sin plats. Vem tycker du borde gått före honom?

SPOODI: Ska han spela som topp 6 så kan det inte bli i Modo, då får det bli utlåning till topplag i HA, för det fixar han inte än så länge.

Silly: en spelare för topp 6 är ju precis vad han är. Kan absolut inte spela i en tredje/fjärdekedja. nIngen tacksam uppgift att ha nya kedjekamraten varje match och byta mellan center/ytter. Han är ung och behöver kontinuerligt spela samma position i samma kedja. Man ser ju att de offensiva uppsida finns där men hans mentala är inte med. nnGanska rimligt med tanke på att han alltid är den som kastas runt och hans ålder.

Robin Ztorken L:
Jag är en av dem som har kritieserat Niderbach ganska mycket i år ( Med all rätt tycker jag också) många här inne sa att det är hans år.m.m.
Men Niderbach är ingen spelare för top 6.
Thats it! Han har fått massor av chanser och spelat där och i PP och dräller bort mycket puckar och passningar.
Och man kan inte bara motivera det med att säga att andra spelare typ Oregan, Hutsko, Råma, är sämre. Där måste Karlin har samma tålamod, till och med större.
Bara för att dom är värvade och betala för att dom spelarna skall " NORMALT" leverera där. När dom inte gjorde det så fick Nider sina chanser mer än väntat!
Med det sagt så tycker jag att vi inte skall bryta med honom, Han kommer att ta steg.
Men inästa säsong måste vi ta steg.
Så jag säger, Låt han vara med så som Jacobsson fick vara med. Och om han inte soelar till sig en plats så låna ut honom till ett topplag i HA så han får mycket speltid i en toppendag där. Och få självförtroendet att växa!

S-vikaren: Problemet denna säsong var att han fick spela för mycket i den övre hierarkin och det klarade han inte av, så lite orättvist mot honom.
Han ska gnugga i tredje/ fjärde med måtlig speltid.
Klart killen ska ha en ny chans kommande säsong, sen får vi se ...
Hoppas dock på islossning!

{5647}: Ah, resultatet av att vara kille och bara orka läsa senaste inlägget! :D ;)

{5647}: Nej inte menar jag att han eller någon annan ska få fördelar på något sätt. Tänker att han är lokal för att han kommer från bygden och för att han (iaf för mig) uppenbart besitter fina kvalitéer som hockeyspelare.

Det KAN ju ha varit så att när han åkte iväg som ungdom att omständigheter så som klubbens prestationer, andras råd, stora vackra frölundas löften mm gjorde en mycket talangfull spelare nyfiken. Det kan jag köpa OM det var så...

Sen är alla unga och oförståndiga, både idrottsmän och sofftyckare men alla har rätt till att få fler chanser i livet.

Jag tycker att det är rätt att satsa på talang i kombination med hängivenhet och jag tror och hoppas att det kommer lossna framöver för Theodor.

TJ, Noren och LP ska vi också satsa på och förhoppningsvis om ngr år även spelare som Milton G och Hugo H...

Padrone78: Mitt inlägg handlade om specifikt lokala talanger (vilket var ett svar till Halvhund).
Inte om vi ska behålla Niederbach nåsta år, men har vi honom på kontrakt tycker jag vi ska behålla honom

{5647}: Respekterar din åsikt. Det ena behöver ju inte utesluta det andra här, då Nieder kan spela både center och kant.

Så i jämförelse med de du nämner så:

Är Norén back.

Jacobosson kommer att få chansen utan att det påverkas av Nieders vara eller icke vara.

Lucas P har ju Hinken tydligt sagt att han ska ha mycket matcher, så J20 samt inhopp i A-laget.

Så inför nästa säsong behöver vi inte vara svartvita på det sättet med Nieder i min bok.

{5647}: Har inte riktigt hängt med diskussionerna, men pratar ni om huruvida vi ska lösa honom från kontraktet? Gissar att han inte är jättedyr, så om det inte är så att han aktivt vill flytta på sig, ser jag inte varför vi skulle bryta med honom. Går ju alltid att låna ut honom.

« · 2670205 · »