1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478912 inlägg · 4078 ämnen

Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20

« · 2450357 · » Till forumet


Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Confusius:

Duktighet är en färskvara i hockey, grabben är ju viljelös, i kväll, inte ens i momentet efter att han hade slarvat bort pucken ville han ta några rappa skär på skridskorna och försöka hugga bort målchansen, han gled istället runt målburen och snabbaste vägen in i båset

Jag tror inte på Berna längre,
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Nooky:

Jag tolkar det inte som att det är för att trigga andra. Utan snarare ett skydd för att minska besvikelsen om vi blir utslagna, då kan man alltid skydda sig med "Vad var det jag sa, det var ju detta jag räknat med bla bla bla"

Men besvikelsen kommer vara lika stor ändå, så det är bara ett falskt skydd. Man kommer bli lika besviken över missad shl plats och att vi får börja om ändå.

Varför inte tänka " detta är en kanonchans, vi är favoriter och ska upp nu", gå på matcher, se slutspelet och njut. Värsta som kan hända är att man varit glad och mått bra av läget vi har fram tills vi åker ut.

Besvikelsen kommer vara lika stor oavsett, därför väljer jag själv att njuta av läget och chansen vi har tills nederlaget är ett faktum.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Nej jag har inte Modo som favoriter, men vi kommer vara favoriter bland lagen i serien utifrån deras perspektiv.

Är det ett tillvägagångssätt du har att ställa femtioelva frågor i varje inlägg för att förvilla eller vad är grejen med det?
Baserat på hur vi inte klarat av slutspelet tidigare år, hur vi uppvisat samma tendenser att tappa kylan och gameplanen denna säsong (Exakt det Karlin sa i intervjun efter matchen idag) i 2 möten av 3 mot löven, i 1 av 2 möten mot SSk och 1 av 3 möten mot Dif, dom lagen vi rimligtvis kommer möta i semi eller final och DET begrundar jag det på!

Jag håller med om att vi har stärkt laget, vi har mer slutspelsrutin i nya spelare och i gamla spelare vilket givetvis är en nyckel, men som jag skrev som du verkar ha missat att Modo själva kommer vara deras största hinder att nå Shl, kan vi hålla oss ifrån Rahimi och inte stå och käfta med domare och spelare så vi tappar gameplanen så har vi oerhört goda chanser att klara detta, inte annars.

Men nu tänkte jag avrunda här så jag tackar dig och alla andra för en fin diskussion.
God natt.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
jessy: Ja 12p resp 10p på 13 matcher är svagt av en back i slutspelet...
Bernhardt hade 7p på de 7p mot Löven. Så allt för dåligt gick det inte.

Med det sagt vill jag minnas att sista matchen var han precis lika svagt som alla andra, men minns inte exakt.
Prbmoblemet ifjol var ju att vi hade andra backar som hade ett riktigt riktigt dåligt slutspel. Vilket kostade oss många mål i baken.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Nej du, bara släppa detta eller bänka hela laget och skicka dom till sibirien och träna att på att bli elak mot allt och alla så vinner ni i från utvisningsbåset!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Statler: Såhär säger Karlin om läget:
”Nu är det fyra förluster på de sju senaste matcherna, var står ni egentligen?
– Äh, det är svårt att säga. Alla har sämre perioder under en säsong och många hade nog varit glada om de hade det som en dålig streak. Man måste tänka lite nyktert på det hela.”

Han verkar inte ge upp säsongen iallafall😆
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Det som är lite roligt på detta hockeysnack med Modo är att det går 100nde varvet på att ni kommer få tufft i något som inte ens har startat ännu.. så hur kan ni veta redan nu? genom serielunk att Modo kommer få det skit tufft och åka kanske redan i kvarten

sen när ni väl vinner matcher, ja men då var sveningsson skit kass för han gjorde inget hattrick , så jag får för mig att ni vill bara ha något att gnälla över på detta hockeysnack för att trigga igång varandra?:p
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
jessy:

Klart de har varit osynliga i slutspelet för två år sedan, de har ju bara spelat ett slutspel, och modo var inte ens med för två år sedan.

Svårt att ta dig på allvar när du inte har koll på lagen och hur det sett ut.

Med samma resonemang så är ju löven drömmen då de har en vana av att förlora finaler, gärna bli förnedrade som mot Timrå.

Men varje säsong har nya förutsättningar och jag tror våra spelare och organisation som gjorde första riktiga slutspelet förra året har lärt sig av det och kommer göra det bättre i år.

Sedan är det alltid parametrar som skador och form som kommer avgöra, så jämnt är det.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
KB65:

Vi har det bästa laget hittills av de vi haft i HA, jämnaste uppsättningen över formationerna också,
Innan hade vi tex en formation som levererade allt medans de andra gick plus minus noll,

Om bara Karlin kan hitta lagets och spelarnas egenvilja, så kan vi köpa biljetter mot Skellefteå och Luleå nästa år,

Taktiskt så åkte faktiskt Karlin på stryk i kväll, Dif stängde ner MoDo effektivt, vi gjorde inga mål

Men ett MoDo lag utan skador, på hugget och i toppform, då har inte Löven en chans,
Hoppas alla de tre faktorerna infinner sig till finalserien mot dem
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
jessy: bra koll där, men Bernhardt och Näsen har väl bara spelat 1 slutspel med modo? så hur vet dom om dom är redan vek i något som inte ens har börjat ännu?:p
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
KB65: Jag anmäler mig direkt till laget som är tyst när det går bra och gnäller när det går dåligt 🙋‍♂️ Men på vilket sätt tänker du att vi går upp till shl med en 3-2 ledning ifjol och ett bättre lagbygge denna säsong? Det du kallar losermentalitet kallar jag tvärtom. En nykter vinnarskalle ser ju att det inte är bra just nu. Ska vi gå upp på en positiv känsla eller prestation?

Med detta spel kan vi ha samma diskussion snart igen med en tappad semi. Detta duger inte tycker jag !
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
KB65: Med loosermentalitet menar du lägre förväntningar ?
Sen har detta ju diskuterats flitigt oavsett om vi vunnit, senast häromdagen då Karlin stod i omklädningsrummet efter 6-3 vinsten och tyckte att laget slarvat på tok för mycket och efterlyste skärpning till returen idag, något som diskuterades och kommenterades här.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Inte för att dra igång nåt men tycker bernie och nässen är för mjuka när det drar ihop sig.Dom är bra i serielunken mot taif,vik ,vit o.s.v men varit rätt osynliga två år i rad i slutspelet. Ni har varit bäst i år så länge och är laget att slå men serielunk och slutspele är två skilda världar. Alla pratar om löven och modo just nu men jag är inte så säker på att nån av lagen står där i finalen men vi får se 😎
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo:

Fast det låter ju inte som du har oss som favoriter.

"Vi kan ju konstatera såhär att vi kommer få stora problem i slutspelet."

Baserat på vad? Hur serien sett ut? Hur vi har sett ut i matchen idag där vi inte kom upp i nivå?

Stora problem låter som du tycker att det är en bragd ifall vi tar oss till semi och förbi den.

Hur det sett ut i tidigare slutspel är egentligen oväsentligt det är nya förutsättningar varje år och jag tycker vi stärkt laget för att vara mer redo för slutspel, samt att spelarna som var med förra året har lärt sig en hel del son de kommer ha nytta av.

Med resonemanget att historiken spelar roll så borde vi ju älska att möta löven då de har en historia av att torska finaler.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Hinken: Lustigt hur det här resonemanget alltid kryper fram på forumet vid en förlust men det är helt tyst när vi vinner. Vi var totalt ”felbyggt och illa förberedd” förra året men hade trots allt 3-2 i semifinalen. Nu har vi ett ännu bättre lagbygge och vår hittills bästa säsong någonsin i Hockeyallsvenskan, i en serie med större konkurrens på många år dessutom. 10 poäng före tvåan med 2 matcher mindre spelade, trots en spelmässig svacka. Men allt är skit ändå?

Det finns mycket att förbättra och kritik är bra, men den här krypande losermentaliteten är lite tröttsam med tanke på vårt läge.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Från Hörnefors:

Om serien slutar som nu och de 8 bästa går in i kvarten så hoppas jag vi tar Almtuna.

MoDo-Almtuna
Löven-AIK
Mora-BIK
SSK-DIF

Sedan tar vi vinnaren mellan Mora-BIK i semi och Löven får vinnaren SSK-DIF.

Känns som viktigt med förstaplatsen, kan ge en liten trevligare väg till final.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Japp bara att köra ända in i kaklet, no looking back!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Om du nu tycker att den var så intetsägande så varför öht kommenterar du då mitt inlägg men massa trams?!

Nu snurrar ju inte världen runt dig så om du har problem att hitta kommentarer av denna typen så är det enbart ditt problem och ingen annans.
Du har uppenbart missat stora delar av det som skrivits här senaste veckorna.

Varför pratar du om att frukta varandra?

Hockey bygger otroligt mycket på mentalitet och där har vi vissa problem. Fortfarande.
Kanske får Karlin ordning på detta i årets slutspel, förra säsongen klarade vi det inte.

AV den anledningen så kommer Modo få det tufft i slutspelet, vi kommer vara favoriter och vi själva kommer vara våra största motståndare.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
modomille:

Många nervösa nu redan. Vi får hoppas att laget inte har samma svaga psyke och börjar darra bara de tänker på slutspel och löven, ssk eller dif.

Slutspel är roligaste tiden på året. Bara att njuta, antingen går vi hela vägen och får fira eller så får vi börja om och satsa igen.

En sak är säker, de må vara en sämre serie än shl. Men det är fan så mycket roligare att ligga i toppen och tävla om att vinna nått (uppflyttning), än att vara ett lag i botten och supporta en misskött klubb där det bara är en tidsfråga innan man åker ut. Den ångesten och paniken är ju inget mot att torska en semi mot löven på hemmaplan i match sju.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rödluvan: Västerås borde vi kunna ta med 4-1 i matcher.
BIK eller Mora blir såklart svårare i semin, då gäller det att va i form och någorlunda skadefria.
Löven får möta det andra laget från play in och borde vinna den kvarten, sen får dom möta vinnaren av DIF och SSK , och där kan det gå hursomhelst.
Form och skadelistan kommer avgöra vilka som går upp.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Hinken: Är väldigt tydligt att det här laget är mer redo än förra årets lag. Men om det räcker får vi se!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Håller med dig i mycket. Inget lag kommer gå lätt igenom ett slutspel, förutom möjligtvis i en kvart.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Hinken: Inte måla fan på väggen riktigt än, vi ska spela om det först.
Men som jag sagt ett tag så verkar vi fortfarande ha svårt att hantera matchsituationerna när det blir tufft, grisigt och mycket fulspel, det måste vi behärska annars slutar det som det gjorde i fjol.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
KRB: Ehhh what????

Exakt vad får dig att tro att MoDo kommer att sälja 3:an i totala poängligan och 1:an i backarnas poängliga lagom till slutspelet??
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Oddsen säger något annat..
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo:

Men snacka om totalt intetsägande kommentar.

"Vi kommer få det tufft i slutspelet"

Tror ingen någonsin tänkt den tanken, alla tror nog att vi går igenom med 4-0 i matcher. Problemet är att jag inte sett någon som ens antytt eller tror det du påstår.

Alla måste ju ändå få hoppas och få gilla läget. Vi leder serien övertygande och har spelmässigt varit jämnast och bäst fram till nu.

Klart som fan att vi ska vara favoriter. Att försöka spela ner våra chanser och vårt läge är tyvärr en rejäl looser mentalitet.

Jag tror att löven, dif och ssk fruktar oss minst lika mycket om inte mer. Gissar att inget lag vill stöta på oss innan de blir tvingade till det i en ev final och då hade de nog hellre valt ett annat lag om de fick.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Tyvärr lutar det åt att det blir samma visa som förra året. Skönt lir genom gruppspelet där man kan vara nonchalant utan att det straffar sig allt för mycket, men väl i slutspelet faller vi på det fysiska och grisiga spelet som andra lag sedan innan identifierat att vi inte klarar av. Gör om gör rätt Hinken!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Jag har helt rätt i det jag säger, att vi kommer få det tufft i slutspelet?!!

Här inne låter det som att vi kommer gå genom slutspelet direkt till final som om inget har hänt, väl där finns det inget lag förutom kanske löven som kan hota, det är bara löjligt resonerat tycker jag.
Modo har ett gyllene utgångsläge i år men slutspelet är något helt annat och där har vi mycket att bevisa sett till tidigare år.

Löven är slutspelsfavoriter.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter:Ni var ju klar för shl 😎
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden: Lag måste ha svackor annars blir man undermedvetet loj och tror att det går bra än fast man slutar att offra allt för laget. Nu är den perfekta tiden att ha en svacka, gott om tid att rätta till, och tillräckligt nära slutspelet för att inte bli loj igen.

Glöm inte att rösta på guldgallret
www.hockeyallsvenskan.se/artikel/xci3ald1h-1el1/guldgallret-2023-arets-basta-junior-ska-utses
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo:

Vilka kommer inte få det tufft i slutspelet? Tror du något lag går igenom med 4-0 eller 4-1 i matcher?
Tror du något lag kommer dominera finalen likt Växjö med EP gjorde mot SAIK?

Vilka är favoriter att gå upp?

Det är väl ingen som ens sagt eller tror att vi får en enkel resa i slutspelet. Men våra chanser är goda och vi borde vara favoriter ifall serien skulle vara slut idag.

Detta är en bättre chans att avancera än säsongen 19/20.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
modomille: Därför är det konstigt varför jag blir påhoppad och dessa inlägg får massvis med gillningar!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Konstigt vore det annars. Kommer bara vara bra lag kvar i semin och alla lag kommer få det tufft.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Nucky: Jag har aldrig påstått att säsongen är körd, däremot har jag sagt att vi kommer få det tufft i slutspelet.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden:

Det är jobbigare att spela utan puck än med puck, det är jobbigare att försvara än anfalla, det är svårare att vara 100% i defensiven när inte huvud och ben är med.

Våra motståndare kommer ha lika jobbigt, lika lite tryck i benen och ont i kroppen som vi har.

Gillar vårt lagbygge och vi har fått in spelare som bör passa i ett slutspel t.ex Dick, Vela, AP, södergran, Brickley och lägg till ingman som ser ut som en ny spelare.

Tycker vi har mer olika sätt att hota i år jämfört med förra året. Vi har fler spelskickliga backar med brickley och ingman har börjat bidra med poäng med. Vi har en tredje och fjärde som kan göra skitmål och vara fysiska och bidra med energi. Vi har kompletterat truppen med det vi saknade förra året och då var vi ändå nära att gå till final. Kan inte begära mer av lagbygget som känns väldigt genomtänkt.

Blir vi dessutom klara seriesegrare tidigt så har vi lyxen att styra om träningen och vila spelare för att komma in i slutspelet med spelare som fått behövlig vila och återhämtning. En lyx som våra konkurrenter kanske inte har då de förhoppningsvis kommer kriga om placeringar in i sista matchen.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Vad säger du om att Löven släppte in 0-1 efter 9 sekunder och Stråhle tog time out i första perioden och var fly förbannad? ;) På hemmaplan och mot tabell trean till och med.

Laget kommer vara taggad i slutspelet oroa dig inte, finns nog inget lag som inte är det.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Nucky:
Jag ser det inte komma iaf 😉😝🤓
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Nucky: Absolut en av seriens bästa forwards men ingen som släpade ett lag enligt mig!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden: Samtidigt är vi det lag som har bäst förutsättningar för att vara fräschast i slutspelet. Finns ingen vidare "trött" faktor så länge som man inte behöver gå kort på folk.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Confusius:
Han har faktiskt fått lite speltid nu på slutet och t.o.m. beröm av skrikegård
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Rytter: Om man säger såhär. Farten och den snabba hockeyn är vårt signum och vårt DNA. När vi inte då har kraften och trycket i kroppen som vi ej kommer ha ett par matcher in i slutspelet blir vi oerhört mycket sämre. Det är DÅ vi kommer straffas och i slutändan kanske falla på. Måste ha en plan b till det problemet. Vi kommer inte vara ett lag som brunkar oss till vinster.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Du får tycka precis vad du vill, men får också vara beredd på mothugg när man slänger ur sig att säsongen är körd för att vi torskar mot 5:an i tabellen i Januari.

En del av mig hoppas nästan det går åt helvete i slutspelet till våren så några får sitta härinne och säga "VAD VAR DET JAG SA!!!"

"JAG såg det minsann komma redan i Januari, kommer ni ihåg det??"
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo: Tycker bra om Dej, som Du vet,men själv har jag en (över)tro? att Karlin tar fram det bästa av sitt lag när det gäller som mest. Vinner vi serien(som jag hoppas ) så är vi i pole position. Dessutom ser jag Karlin som en tränare vi kommer att hylla framledes. Karlin ska ha en förtjänstflagga i taket senast 2025
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
NuMo: Fast nu ser väl knappast SHL-scouterna exakt alla matcher med ett visst lag som vi supportrar gör.

Tror exakt alla här inne utom Tarasov(;)) blev extremt förvånade när Frölunda knyckte Hasa. Och killen har ju knappt spelat en hel match på hela säsongen, föga förvånande.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
Gavelo:
Det är idrott ibland kör man fast.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden: Du får inte tycka så, här inne får vi bara tycka att Karlin är bäst, Modo kommer inte ha några svårigheter i slutspelet och alla som är dåliga nu kommer vara lysande i slutspelet.
Djurgården som körde över oss idag med 3 ordinarie riktigt bra backar borta kommer inte vara det minsta hot i slutspelet.

Bara det faktum att Karlin var rosenrasande efter matchen och rejält besviken efter 5 minuter då han tog timeout säger en hel del hur svårt detta laget verka ha att tagga till i täta matcher.
Det var ju inte Västervik borta en tisdag, det var Djurgården på hovet inför 8000 pers
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden: Vi HAR tunga spelare i Vela, Dickie, Södergran och fysiska spelare i Aagaard, Sven, AP(!) och OP.
På backsidan har vi Ingman(!), Bernie som i sina bästa stunder både är tung och fysisk och Brickley samt Wahlberg och Folin, De tre sistnämnda är inte så fysiska men rätt tung att möta.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden:
Tycker det är sund inställning att ha respekt för ett slutspel, vi har en bra chans men man får inte glömma att det finns 4-5 andra bra lag också.

Det känns som vi är fel på det idag tyvärr men ser bra saker. En positiv sak till är att spelare utvecklas hos oss.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden:

Fast din kommentar gäller alla lag. Jag tycker inte löven eller DIF har tyngre eller mer fysiskt lag än oss. Det enda det stämmer in på är väl SSK som känns mer fysiskt än övriga lag i toppen.

Ta löven som exempel. Kim, Jacob, Vainio känns inte som några tunga fysiska backar. Schilkey, Pooley, possler, Weigel, oliver J, Jacob o, känns inte som stora tunga fysiska forwards.

Visst Rahimi är fysisk, men vi har ju folin. Jag tycker kanske vi har mer starka forwards i Dick, Vela, Josh än vad löven har.

Så jag räknar inte ut oss pga avsaknad av fysik, vi har däremot en jävla fart och det brukar vara den som dödar.

Jag skulle inte byta läge med något lag i serien.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - MoDo Hockey 2023-01-20
MoDoNörden: sant sant, men en förlust för Modo och detta forum håller på sprängas från jorden typ

ni leder serien med hur mycket? och ni har 2 matcher mindre spelad eller vad var, sen är det rätt bra att dessa dippar / skit matcher kommer nu, så ni har möjligheten till att rätta till dessa innan slutspelet börjar och pricka rätt på formen
Kommentera

« · 2450357 · »