1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526518 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story
Huge: Det var ju lite som att ifrågasätta baron münchaussens trovärdighet...

Jag menar bara att om man ifrågasätter om en spelare som är borta 60% av säsongen verkligen kvalificerar sig som långtidsskadad är man antingen bara ute för att provocera eller är riktigt korkad. Jag hoppas på det förstnämnda.

Okej, Modoiter. Förutsätt att Påhlsson är skadad fram till mitten av januari. Tycker ni Modo ska fortsätta spela med Steen tills dess eller ska man, med tanke på sitt sköna tabelläge och Marknadsdomstolens beslut, skippa att spela honom i två-tre veckor innan NHL ställs in helt och hoppas att allt lägger sig?

Huge: Du tror inte en anledningen till att inte så många frölundaiter går i "hårdnackad försvarsställning" kanske beror på det knappt hänger några här som kan försvara sig så mkt?
Lr brukar du skriva i frölundas egna forum du?

Huge: men var det inte så att Modo var en av de klubbar som sa nej när resterande klubbar ville rösta för ett förbud mot NHL spelare? I min mening så ska alla klubbar vara eniga om ett agreement ska vara gällande när det gäller dessa typer av omröstningar!
Sen sade Frölundas klubbledning i periodpausintervjuven i förra omgången att man fick ta in lock outade spelare som ersättare till skadade spelare helt enligt vad man tydligen kommit överens inom hl i ett tidigare skede.

Sen som svar till gurra så är det Mike helberg, Håkan loob, vissa Brynäs supportrar och vissa timråiter som hakar upp sig på detta, i stort sett alla andra håller käften för dom har fattat att det inte finns något som kan kallas fusk eller annat när man handlat efter egna tolkningar där inga regler är fastsatta, vilket indirekt säger att inget av alternativen är rätt eller fel, utan det är upp till var och en att ha sin åsikt!

Och jag förstår att många blir sura när Modo får in elitseriens bästa forward, rätt eller fel är som sagt egna tolkningar men faktum kvarstår att det inte finns någon regel utan ett försök till ett 2:a gentlemens agreement när lock outen var ett faktum.

Som sagt

Dirigo: Nåja, nu har väl ändå Hudacek spelat rätt bra på slutet.
Lite ojämn kanske.

Dirigo: Dom kanske har insett sitt misstag och vill inte göra ont värre genom att plocka in Henke?
Sent ska syndar´n vakna, bättre sent än aldrig...   :-)

J F K: Haha...
Så min trovärdighet skulle alltså bli större i dina ögon om jag bara nämner Frölunda som lika god kålsupare som ni själva?
Nu råkade debatten försiggå just härinne och då blir det kanske naturligt att ni får klä skott för allting, men dom är exakt lika goda kålsupare.
Om inte större.
Skillnaden är kanske att man inte hör så många frölundaiter som går i lika hårdnackad försvarsställning som ni gör, dom kanske har vett att skämmas...

Huge: Varför tror du isåfall att Frölunda t ex inte tar in Henke när dom har ett såll som sista utpost.

Huge: Varför ska Uffe hitta en ersättare för? Det är väl inte hans jobb?

Rytter: Ja, jag har läst beslutet.
Jag tolkar det som att det är tillåtet med s.k "gentlemens agreement" i "normala" fall och även när det gäller "onormala omständigheter" dvs att komma överens om att bojkotta lockoutare på korttidskontrakt.
MD säger mao inte mer än att ni har brutit mot HL:s egen gentlemens agreement, vilket hela hockeysverige utom möjligen Modoiter och Frölundaiter håller med om.

Huge:

Har du läst beslutet än?

Hur tolkar du det som står om korttidskontrakt där?

Huge: Du hade ju kanske haft lite mer trovärdighet om du tagit upp Frölunda och att de ersatte Dick Axelsson som skulle vara borta ett par veckor. Nu blir det bara löjligt när du istället ifrågasätter Påhlsson som missar mer än hälften av säsongen. Troll.

Lumber Jack: Jag anser ingenting, tyckte bara att frågan var värd att ventilera eftersom det, som Nine påpekar, inte finns några konkreta saker som stipulerar vad som är en "nyckelspelare" och "långtidsskada".
Men du anser tydligen att det inte ens är värt att diskutera och gör istället som du brukar: hör efter med dina cyklopvänner, får din åsikt bekräftad och kan sen försvare den in i evigheten.

Lumber Jack:

Ha ha +1 på den!

Huge: Om du anser att tre femtedelar av seriespelet är en korttidskada så.

Men gör som du brukar. Ta reda på vad Brynäs ledning anser. Gå förslagsvis in i nyhetshistoriken på Brynäs hemsida. Titta efter när Brynäsledning har använt sig av termen långtidsskadad. Sedan har du din åsikt klar och kan försvara den in i evigheten.

Huge:

Att missa mer än hälften av matcherna på en säsong för en skada måste väl ändå räknas som en långtidsskada? Men det är Hockeyligans problem att man inte har definierat vad som är en långtidsskada och vad som är en nyckelspelare och något man kanske bör se över till framtiden.

Mycket av problematiken denna säsong hade kunnat undvikas om det funnits mer tydlighet i överenskommelser och beslut. Vi märker själva hur olika klubbar, personer i klubbarna, personer i nämnder m.m. gör olika tolkningar och alla är lika övertygade om att deras version är rätt. Detsamma med oss fans som har stenkoll på juridiken och vad som händer bakom kulisserna.

Icing-Ove: HL:s tillägg riktat specifikt mot lockoutade spelare ska mao ses som en konstruktion som tillkommit i ett speciellt läge (force majeure), dvs inför risken av en lockout och invasion av spelare som ingen egentligen vill ha.
Det är mao fel att blanda in den allmängiltiga regeln om förbud mot korttidskontrakt överlag, oavsett vilka spelare det gäller, även om den regeln självfallet alltid ska gälla.

Jag ställer mig dessutom lite frågande inför ert argument om att ersätta en långtidsskadad nyckelspelare.
Påhlsson verkar vara tillbaka inom kort, är 3 månaders frånvaro verkligen att betrakta som en långtidsskada?
Var går isf gränsen?
Gick det inte att hitta nån annan ersättare, som inte var lockoutad från NHL?
Känns som att den gode Uffe iaf inte lagt speciellt många strån i kors för att försöka hitta en ersättare som övriga lag varit nöjda, sett till överenskommelsen man haft. 

Gurra88: Om du rannsakar dig själv förstår du varför Bodén måste ställa upp på en intervju. Du kan ju läsa femton inlägg som förklarar situationen utan att det går in.

Gusse:

Ja det är lite komiskt att alla timråiter jublade över beslutet från MD. Dom kanske skulle lagt tiden på att läsa igenom det och förstå det istället för att fira.

Min slutsats efter att ha läst beslutet är att det enda MD kommit fram till är att en regel/beslut av HL som förbjuder korttidskontrakt (obs gäller alla spelare inte bara lockout spelare) inte strider mot konkurrensrätten.

Skulle man lägga till att det bara gäller NHL spelare så kan den mycket väl bryta mot konkurrensrätten och då kommer KKV att vakna igen.

Här har ni mer info om "Ligans" så kallade regler. Ni blir nog ännu mer snurriga i skallen.....Men det sammanfattar frågan rätt bra.

Gurra88: Ingen har ersatt någon LO spelare...

Gurra88:

Vilka är "ni"?

Nine: Ja klart man får ersätta skadade spelare. Men INTE lockoutade spelare från NHL. Det är ju för fan det allt handlar om..

Det ni går på är alltså en egen tolkning av frågan?

Huge:

Det finns inte skrivet i något reglemente så det blir svårt att visa dig, men du kan ju ta kontakt med någon klubbdirektör. Det gjorde jag och har fått det bekräftat att man får ersätta skadade spelare med spelare på korttidskontrakt.

Föreslår att du mailar [email protected] och ber om hans tolkning av överenskommelsen att man får ersätta skadade spelare. Han kanske vill gå in i mer detalj.

Huruvida man får ersätta en skadad spelare med en NHL-spelare, ja det får juristerna ta.

Berka: hur kommer det sig att Steens agent ens kommenterat detta i aftonblaskan om de inte brutit mot något? Han borde väl veta precis som ni här inne att värvningen är fläckfri?

Rytter:Man vill så gärna att Modo skall bli bestraffade så man hittar på sin egen sanning och läser inte MDs beslut.Eller så vill man inte förstå det helt enkelt.

Inte så konstigt att man inte kan tolka det då som Timråit eller Brynäsare.

Berka: Varför är övriga lag i HL isf sura på er och Fusklunda, om ni nu hänvisar till långtidsskadeklausulen och att den gäller?
Vore kul för övrigt om nån kunde visa hur den klausulen ser ut och var/när den är manifesterad.

Berka: cyklob? Förklara gärna det ordet för oss som inte har samma fantastiska vokabulär som du..

Varför tror du då att det ens diskuteras , om det hade varit en korrekt värvning? Var det någon som sa cykloP?

Icing-Ove: Nollan är ju "President", varken mer eller mindre.

Berka:
"Nollan" & "Arslet", det är två riktiga hjältar det, de slåss för ära, rättvisa och heder i Svea Rike. 

Berka: Cykloberna... Ha ha! Vad e det?  Är det ett cyklop fast för er med ett öga i Ö-vik?

73Sjöbba: Hela hockeysverige.. my ASS!

Cykloberna från timrå iaf

73Sjöbba:

Läs mitt inlägg och urklipp från beslutet. Sedan är jag intresserad av att höra hur du tolkar beslutet och vad egentligen marknadsdomstolen kom fram till.

Gurra88: Förstår att du tycker att det är många svåra ord i beslutet, men gör ett försök att läsa det och förstå.

73Sjöbba: Med hela hockeysverige menar du Frölunda och allsvenskan också då?

Berka:Hela hockeysverige är eniga, förutom ni. Ni nekar i steen.

Gurra88:

Det finns INGEN REGEL SOM SÄGER DE DU PÅSTÅR!!

Modo har följt hockeyligan till punkt och pricka och ENBART agerat under överenskomelsen som säger att det är okay att använda sig av vem som helst vid långtidskada på spelare. 

anledningen till att det blossar upp är att det fortfarande finns dumstrutar som du som fortfarande efter månader inte fattar fakta!

Gurra88: Klart man får det, finna ingen lag på det! 

MODOJohan: Det där tycker jag att Modo ska använda som försvar mot Hockeyligan. 'Ni bara skyller ifrån er!'. Respect!

Berka: det är ju precis det man inte får. Eller tror du det hade blossat upp så här om det var en godkänd värvning. Det blir inte en godkänd värvning för att en knippe Modofans vägrar inse sin förenings skuld

Gurra88: Man får ersätta med vem man vill!

Att diverse fans, i synnerhet Timrås vältrar sig i deras egen missär och skyller ifrån sig på Modo som fuskare osv är inget annat än typiskt Timråiter.

Gurra88: Vi har haft samma inställning hela tiden. Enhögdheten har alltså haft samma höjd hela tiden.

Gurra88: Vi hitta ju ingen Fransson!!!

God Jul, Gurra , med alla din HS-poäng!!

Att det fortfarande finns folk som tycker att Modo är skuldfria är ju bara tragiskt och enögdheten har nått enorma höjder.. Modo hade skada på nyckelspelare, fine, men vad fan säger att han ska ersättas med just  en lockoutad spelare?

Jag tycker det är kul att ni vågade gå emot, men lägg ner de tama försöken att göra er skuldfria

Redigerad kommentar

Lumber Jack:

Han vet antagligen bättre än att ta diskussionen i media. :)

zigge: Även Loob har varit klädsamt tyst i månader. Man kan ju undra varför?

Lumber Jack:Punkt.

Hör man SAIK , HV, Luleå gnälla o gnöla? Icke!  Men några lag gnäller ju o gläfser.

Bragd-Birger: Nä. "Alla" är sura för att Steen spelar enligt gängse praxis för en billig peng och gör det bra.

Dirigo: "Alla" är sura eftersom Modo vägrade följa utfallet av den omröstning man deltog i. Punkt.

Bragd-Birger:Nää, tror det blir betydligt hårdare tag framöver nu! Slutdaltat, om man säger:

« · 1543634 · »