1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532198 inlägg · 4126 ämnen

Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Modo verkar köra med Challe-hockeyn igen. Dumpa pucken, för sedan byta. Klart man får jaga pucken hela matcherna, om man spelar på det viset.

Någon borde kliva in och hålla pucken. 

Berka: Ibland undrar man ju om Hedman och Skröder legat med din respektive eller dylikt?

Luktar kompensation över utvisning. Är det inte 2m från dörren som räknas? Eller?

Berka: Förra matchen skulle Regehr bort och nu är han hjälte. Sist jag kollade i vm gjorde Skröder rätt bra med poäng utan Sundström.

Monno:n Nej det hoppas jag inte ;) men det är 2 spelare där den ene inte varit bra sen 3 år och den andre har skapat sitt målskytte vid niklas sundström.

jag älskar per åge, men han har verkligen inte varit bra idag

J F K: Jag skrev fel förra matchen, som jag bad om ursäkt för igår. sullivan borde vi skicka om han inte är bättre än 7:e back!!!!

jaha så det är ingen skillnad på Norges lag i VM och Modo, snälla inte ens du kan väl vara så dum?!

Berka: Förstår fortfarande inte när Hedman har vare så fruktansvärt dålig i år som du vill få han till?

Monno: Forfarande inte poänglös nogon match trotts dåligt spel! :-)

Monno:

Nej, jag har missat det också. Tycker han har varit helt okej. Inte spektakulär, men stabil som 4-5:e-back.

Minst 1 p borta mot Luleå. Den tar jag alla dagar i veckan, framförallt efter två målvaktstavlor. Bra MoDo!

Berka: Han spelade med Thoresen, vilket är en riktigt vass offensiv spelare. Inget ont on Sundström, men personligen tror jag inte han nått upp till Hensicks siffror i AHL. Nu har ingen av dem varit bra, men det finns absolut potential för Skröder att producera.

Poäng borta mot Luleå, och 3 mål. Riktigt bra!
Riktigt skönt att just Regehr får ett mål också!

Berka: Påsen har visat förr att han kan göra poäng utan Susse. Det är känt sen förr att Skröder är trögstartad på säsongerna. 

Jag sitter lugnt kvar i båten. Det är ett nytt Modo den här säsongen. Nytt spelsätt, nya spelare. Det tar tid att spela ihop laget. Förhoppningsvis lossnar det snart.

J F K: Att jämföra sundström och Tj är löjligt och det fattar du oxå, sundström har spelat med dom bästa i världens bästa liga och har kallats för princen av NY, klart som fan han har påverkat skröders målskytte ordentligt i es/shl

jag vill poängtera att skröder är en ytterst kompetent spelare, men idag borde han knappt varit på isen

Berka:

Löjligt. Jag är helt säker på att Skröder var på isen när Luleå gjorde 3-2.

S-vikaren: Det handlar inte om att bara göra poäng, det handlar även om att göra sina uppgifter. 

Nu straffar, känns sådär

Berka: Forsberg gick fram å sa något till Skröder innan straffarna nu. Känns sådär...

Berka: Sanningen är att Susse var offensivt bra ett par år i NHL, men att när han åkte tillbaka platsade han inte ens riktigt i sin enbart defensiva roll. Hensick har absolut pusselbitarna som krävs för att offensivt överglänsa Sundström, men det lär ta ett bra tag.

Berka: Sundström och Skröder har kompletterat varandra. Sundström var det som Skröder behövde för att spela bra, och tvärtom.

J F K: Giilade du skröders straff, han är het va?!!

S-vikaren: Men varför i hela friden fått Skröder lägga en straff för?

Monno:

Vad är det för jävla straffar? Ser ut som att de inte ens bryr sig. Och både Ullmark och Forsberg har stått helt felplacerade på samtliga straffar. Övar man inte på detta alls?

VI TACKAR ANDERS FORSBERG FÖR UTAGNINGEN TILL STRAFFARNA, ÅTER IGEN GÖR ALLA V Ä R D E L Ö S A STRAFFAR och modo tappar poäng

skärpning för hellvete, TA UT spelare som är heta 

Berka: Klart det är mer än att bara göra poäng. Men du som startar en diskution om Skröders produktion.

JFK har inte försvarat Skröders straffar. Tagga ner lite. Det är ingen som vill se Skröder lägga straff, utom coach Forsberg. 

Berka:

Jag tror att det var lite av tanken, att försöka få igång iskalla spelare genom att ge dem förtroende.

Personligen skulle jag dock hellre se att Kempe, Tambellini och Hensick får chansen.

Berka: Vem var het i den här matchen? Min kaffekopp var det i alla fall. Jag borde kanske ha skickat den till Coop Arena.

S-vikaren:

Tar väl två månader innan de får ihop laget som alla andra år. Blir samma sak nästa säsong. Och säsong efter det. Kontinuitet yeeeeeh....

S-vikaren: Men kamma flinten, jag har inte startat en diskution om skröders poängproduktion, det har du och enöga JFK gjort, jag påpekade att skröder inte är samma hiockeyspelare utan sundström och att utan sundström gör inte skröder mer än 10 mål på denna säsong. 

7p på de fyra första matcherna. Där tre st varit bortamatcher. Ett bra facit för ett lag som är under uppbyggnad.

Tankar efter dagens match:

-Juniorerna fortsatt pigga, kan dock få tryck på sig i egen zon samt strula till det och fastna i mittzon. Men när dom får checka fast motståndarna eller komma med fart så är dom farliga

-Hägg har en svacka och måste börja spelare enklare först och främst

-Sullivan stabil idag, tycker att han tagit steg framåt

-Hedman & Torp är ok, är det backpar som bäst lyckas få fast motståndarna ute vid sargerna. Blir dom bara mer noga i egen zon så kommer dom bli viktiga för oss under säsongen

-Hensick har det tungt, har för lite puck just nu och har inte kommit in i detta än

-PP bedrövligt, måste börja nöta in detta snarast, vi har de spelare vi behöver för att kunna ställa upp med två riktigt bra pp formationer. Främst inspelen i offensiv zon som inte fungerar

-Lööv fortsätter att imponera, bra storlek, fysisk, och bättre händer än vad jag hade kunnat tro

-Carlsson gör en bra match och är i mina ögon bättre än Hägg idag

Det var någon som sa att istiden var ganska jämt fördelad över matchen, kan detta vara en anledning att de rutinerade spelarna inte kommer igång så fort. Dessa är ju spelare som är vana att ta mycket istid? 

Berka: Du har inte startat diskussionen genom att säga att Skröder inte kommer att göra i närheten av så många mål som han brukar... Är du politiker?
Jag vill aldrig se Skröder som straffskytt, någonsin!

Rytter: Det var ju den enda riktigt konstruktiva kritiken mot Anders Forsberg, dvs att han var för social i sin coaching. Sedan hade bittra Bert lite mer, men det lät endast som svammligt gnäll och skitsnack.
Vi måste ha igång de äldre spelarna. Ungdomarna i all ära, men det kommer inte räcka med dem i vinter.

J F K: Ta och kamma flinten!!

Det var du som började ditt legetima snack om hur bra skröder var förr och hur man kan leva på gamla meriter, hur bra det är att ge han halva säsongen av dålig hockey för att han ska börja göra mål. Jag säger att skröder aldrig gör mer än 10 mål denna säsong eftersom att han inte spelar med sundström, dessutom var han direkt ansvarig för ett antal idiotindianare som turligen inte renderade i något baklängesmål samt även direkt ansvarig för missen som ledde till luleås 3-2 mål, utöver det var han fullständigt värdelös.

Berka: Spina hade sin bästa period tidigt ifjol. Skröder måste matcha igång. Det har tack och lov alla coacher till skillnad från dig begripit.

Berka: Det var ju ett svar till dig som varit på Skröder (bland annat) ett tag nu. Det känns som om många börjat genomskåda dig så jag lägger ned diskussionen nu.

J F K: Vad snackar du för skit, det var du som började de uttjatade snacket om hur bra skröder är i VM och hur många mål han gjorde som barn, och att han alltd gör massa poäng!!

Är det så att en spelare alltid är likabra,ungefär som att "den funkade ju igår så den bör funka idag" ?

Skillnaden på dig och mig är att jag ser när en spelare inte kommer leva upp till förväntningarna innan, medans du och några till är helnöjda tills det redan är för sent.

Jag har för längesedan påpekat att skröder inte kommer vara ens i närheten av sitt fjolår, han gör heller inte fler än 10 mål

jag har för längesedan sagt att lööf kommer kunna bli årets utropstecken

Jag sade redan förra säsongen att Modo bör satsa på sockan/ullmark och dumpa starky eftersom dessa 2 kommerklara A-lagspel, trots detta fick jag skit från alla på detta forum.... 

Är det någon som genomskådar någon så är det jag som genomskåder din okunskap.

Trevlig kväll

Berka: Det var ju samma sak förra året. Skröder slut osv... Jag anser att han varit så att han förtjänar en ordentlig chans. Alternativet är att plocka in juniorer som inte är redo ännu...
Jag tycker alltså inte att Skröder, Tambellini, Hensick och ett par till visat sig från sina bästa sidor ännu, men jag tror att utan dessa på banan kommer vi inte bli bra i vinter... Vi måste ha tålamod helt enkelt.

J F K: Skröder var stundtals dålig ifjol, MEN han hade sundström.Iår har han inte det och ingen av TJ eller jeff är ens i närheten av att vara så skickliga som sundström kunde vara i sina sämsta stunder.

Skröder förtjänar alla dagar i veckan sina chanser, men då efter det att han trampat igång, det kan han göra på en testcykel eller brevid kfop och öberg, fram tills dess vill iaf jag ha en 1:a kedja och en 2:a kedja som kan leverera från dag ett. 

I övrigt Håller jag med om att TJ och jeff inte kommit igång riktigt, skillnaden är att dessa 2 sistnämnda inte gjort sina medspelare eller sin kedja sämre, ÄVEN fast TJ haft några give aways!

J F K:  Hoppas det ger dig en insikt i det verkliga

http://blogg.allehanda.se/drhockey/2013/09/21/lamslaget-i-lulea/

Berka: Jo, en supporter med rätt lite erfarenhet av shl-hockey förutom som åskådare är rättesnöre. Jag är tacksam att vi anställer riktiga coacher till laget istället för engagerade åskådare...

J F K: Det är ruskigt skönt av dig att hitta vägarna även fast det är mörkt, en credd till dig, lite som att fbk har massa sm-guld dom gångerna dom får frågan varför dom förlorade!

Jag är oxå helnöjd med att vi anställer riktiga coacher, men det betyder ju inte att andras synpunkter är fel, lika som att erfarenhet inte är en garanti för att en rookie vet begriper bättre.

Jag gav dig bara en andres synpunkt som delas utav 1000-tal

Berka:

"Skillnaden på dig och mig är att jag ser när en spelare inte kommer leva upp till förväntningarna innan"

Ja det är klart, går man in till varje säsong och säger att en spelare är slut så kommer man tillslut att få rätt. Angående skröder så leder han just nu på poäng över dig ganska överlägset så många gånger han motbevisat dina synpunkter.

Håller med att Skröder är på väg nedåt i karriären och jag tror inte heller att han kommer vara i närheten av  sin poängbästa säsong. Men att vi skulle vara ett bättre lag utan honom köper jag inte.

Rytter: Bra formulerat.

Rytter: Nu har du tyvärr fel igen, han har aldrig motbevisat mig!

Jag har påpekat att han varit blek, och slut, sett omotiverad ut etc. och vad är din tolkning av per åge det 2 senaste säsongerna?

Du är som JFK, du ser målena i kolumnen men du glömmer allt annat, det som kallas spelet hockey.  Skröder är långsam, han jobbar i en cirkel, han slår 3-4 indianare varje match och han ser åksjuk ut, han tar skott i possitionsfel och han älskar att slänga puckar bakom ryggen, detta gör inte att medspelarna blir bättre! detta har pågått en par-tre säsonger, skillnaden är tidigare att han haft en sundström brevid sig som trots en liknande formkurva ändå lyckats göra en hel del poäng utan att för den delen spela speciellt bra ibland.

Modo är ett sämre lag utan skröder "no doubt" men man är (idagsläget) ett bättre lag där han inte spelar i en leading lines

Rytter: Men vi kan ju skippa detta skröder snack, han har inte varit mer än tidigare år, låt oss ist focusera på varför vi inte får igång våra "seniorer"  kanske det är lite tidigt att sia men jag tycker iaf att laget som sådant spelade riktigt bra idag om man jämför matchen mot leksand.

Berka: Ny tränare, helt nytt spelsystem och många nya spelare. Jämför med exempelvis Luleå som har samma tränare, samma spelsystem och samma stomme. Tro fan att det tar mycket längre tid för oss att få ihop det.
Sedan är det svårare för leading Lines. Juniorerna går på entusiasm och frenesi. Det är mycket lättare och därför är det nästan alltid så att dessa ser bäst ut på hösten.

Självklart tycker jag inte Skröder var brs idag heller. Däremot tror jag aldrig vi går långt i vår utan sådana som honom. Därför måste vi ha tålamod enligt snudd på alla Här utom Berka.

J F K: Snacket med att det tar tid för att man inför nya spelsystem, efter 2 månader så tycker jag det är mycke bull, man tränar 2 ggr per dag och halva laget har direkt vana av olika spelsystem. att hela tiden påstå att juniorerna gör si och så pga av frenesi osv är ochså en delad mening, Jag tycker att juniorerna, är mer skärpta, man jobbar konsekvent i offensiv zon, man har alltid en forward med i defensiven, samt att man levererar framåt, DET är enligtt mig inte pga av frenesi utan för att man helt enkelt är duktiga och spelar sina roller bättre än många andra. (sen kan det bli naivt, men det är helt pga. saknaden av rutin)

Men okay vi kör på din linje, tålamod med gamla stjärnor är framgång, vi har varit ett strykgäng (bortsett från vissa stunder ifjol) så du har verkligen vatten på din kvarn 

Lööv bäst i Modo idag och sammantaget bäst hittills överhuvudtaget.
Sockan var inte på tå idag, Ullmark på tisdag mot Frölunda får man anta.

Att Skröder är iskall är väl inte oväntat? Vansinnigt att någon ens kan reagera på att Per-Åge inte ser bra ut, efter fyra matcher, det gjorde han senast 2008. Han kommer igång allt eftersom naturligtvis.

Kempe fortsatt dålig precis som Hensick. Betydligt mer oroande dock att Kempe är så blek, man är nog beredd på att Amerikanerna behöver lite mer tid på sig.

Spina fortfarande lika bedrövlig. Tror att han är tre gånger så bra som han är, fortfarande.
Märker man inte själv till slut att man inte är speciellt bra, när man inte lyckas göra bra saker?
"Spina ser pigg ut", den är så jävla skön. Klart han ser pigg ut, har han ju alltid gjort. Alla förstår dock inte att det inte går ut på att åka så fort man bara kan, man måste åka i rätt riktning också.
Näe, han duger inte helt enkelt.

McFire: Haha tänkte samma sak när han sa att Spina det pigg ut!
Att åka skridskor brukar inte vara Spinas problem. :-P

Men är det något vi ska ta med oss från igår är det ändå utdelningen. 3mål emot Luleå trots att våra leading guys fortfarande är iskalla är riktigt bra!

Det känns som att det är uppspelen som inte riktigt sitter där dom ska än.

Monno: Det har sett ut som att det ofta blir lite "virrigt" i mittzonen och därför kommer passen ofta till mer eller mindre stillastående spelare, då blir det lite challe hockey, dump without chaseing.

Berka: Först skriver du ett inlägg där du anser att laget inte på två månader fått till spelsystemet är bullshit, för att i nästa inlägg beskriva hur virrigt det är i mittzonen och hur uppspelsfasen inte fungerar. Du ser inte sambandet?

Lumber Jack: Man spelar lite mer juniorhockey med mycket fart och vilja att vara konstruktiva. Skröder exempelvis har parkerat på bortre blå i sex år och väntat på pass, för att nu förväntas komma ned och hämta fart. Det är svårare att lära en gammal hund att sitta.

Jag tycker det ändå är oerhört positivt att man släpper in två billiga mål och ändå är nära att kunna vinna borta mot Luleå. Ett Luleå som enligt Savage gör sin bästa match för säsongen.

Lumber Jack: Eeee?

JAHA, nä så du menar att när man väl fått igång sitt spelsystem så kommer man spela felfritt resten av säsongen då, inte att man för den delen kan göra dåliga matcher ? ,  Smaaaart hörru!!?

Undanber mig fler stendumma svar tack

Redigerad kommentar

Lumber Jack: å det var inte menat som något elakt, men jag hoppas du förstår vilket korkat inlägg du skrev.

Ett spelsystem kan sitta och det tror jag det gör i modo´s fall, däremot kan man ha en dålig dag på jobbet, eller att motståndarna helt enkelt har ett system som är bättre eller förstör det anda lagets spelide, sen är jag övertygad om att vissa spelare kanske inte hittat sin form helt och hållet, transatlanterna brukar behöva mest tid beroende på vad dom kommer ifrån, liga, bedömningar, rinkstorlek etc etc

Så Med andra ord så tror jag att speliden och systemet är väl utstakat och alla i laget vet sin plats, sin roll och hur systemet skall följas, igår hade vårat spelsystem inte bästa utdelningen då det stundtals blev virrigt i mittzonen etc, mot leksand funkade ingenting men mot Aik innan de så såg det riktigt bra ut,

« · 1588557 · »