1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479826 inlägg · 4078 ämnen

Modo-Björklöven 17/11

1852298 · » Till forumet


Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K: Du ska se på det positivt :-)
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors: det var andra gången i år jag såg 5fdp, men tredje gången för in flames...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K: FFDP är mitt favorit band. Jag har sett dom två ggr på Sweden Rock.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K:

Ja jag tror nog det ;-)

Men du har sett situationen i efterhand?

Typiskt att vi först åker på en riktigt sjuk mot Leksand och i omgången efter detta.

Dock bra av cmore som intervjuar domaren efter matchen och ställer frågor kring situationerna. Är detta något nytt dom börjat med? Förr kommenterade ju nästan aldrig en domare matchen.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Rytter: Själv fick jag uthärda in flames och five finger death punch på globen så jag missade matchen. Det var nog bra för stämningen här på forumet och för mitt blodtryck...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K:

Tyvärr kom dom ju undan med sina utvisningar mot oss.

Hoppas vi kan köra på som senast imorgon. Tyckte att hägga och röymark gjorde kanske en av sina bästa matcher. Såg delar av matchen igen och vi var riktigt stabila bakåt och hade bra avvägningar med puck och kontrollerade mycket av spelet.

Kul att Berglund verkat spelat till sig en plats, ung kille från orten dessutom. Imponerad hur han anpassat sig till seniorhockey och läser situationerna och spelar enkelt när det behövs. Är ju natt och dag i skillnad mellan honom och Aronsson t.ex. Tyder på bra spelsinne och förståelse. Sedan har han visat fina offensiva kvalitéer med långa öppnande pass från egen zon. Roligt att följa honom framöver.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Han är dålig men det finns och har funnits mycket sämre.
Det finns en (Richard Hermanssonsom) när han började inte kunde hockey överhuvudtaget, han har blivit bättre men fortfarande skitdålig.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K:
Ja minst sagt korkade utvisningar, synd att Fagervall valde att byta vakt till denna match!
Det var inte mycket som stämde ikväll, men kommentatorn gillade Hästens vakt i vart fall och när han bröt för en repris under matchens gång för att visa en räddning som han gjorde så insåg man att han är den sämsta kommentatorn i Canal Digitals historia!!
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Rytter: Löven tar korkade - låt vara lite billiga - utvisningar mot seriens överlägset bästa PP. Känns väl inte sådär väldigt genomtänkt...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
J F K:

Löven har 0-2 hemma mot VH inför sista perioden. AIK har fått upp farten efter en trög start, krossar VIK hemma, 3-0 och 29-6 i skott inför sista. AIK börjar nu utmana om en topp-2 placering. Timrå och IKO får se sig över axeln nu.

Det är en sjuk serie där alla slår alla och lagen får rejäla svackor och toppar, bara vi får lite stabilitet och fortsätter som mot Löven kan vi börja klättra i tabellen.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Sven Tuta: Tack, tror jag.

Fel tråd, men j20 tog sig upp på slutspelsplats efter seger på bortaplan mot Leksand och en imponerande mängd poäng på slutet. Jag har för mig att någon domedagsprofet var här inne och dömde ut Modos chanser i j20 i vinter...
Nu måste man bara fortsätta på den inslagna vägen och man har en bra chans då vissa lag spelat både en eller två matcher fler.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Sven Tuta:
Man tackar!
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Du är långsint, inte bra. Jag har också lidit sen -2007, men att gå omkring och vara butter, nä det suger bara. Försök att SE saker ting med lite humor istället. Du borde gå till "SPECSAVERS" ;-)
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Sven Tuta: Sven,jag lovar att bli positiv när det finns något att bli positiv över.
De senaste 10 åren är det klent med det, fritt fall sedan guldet...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov: Sven Tuta is back. Har nu äntligen återhämtat mig från förra årets vad vi nu ska kalla det....
Har följt inläggen här och Modo under årets säsong, och bara konstaterar följande:
Att många av er fans har många kloka synpunkter och är väl insatta i hockeyns värld, med personlig kännedom av spelare, taktik, egen erfarenhet av spel på hög nivå osv. Sen finns det de som sticker ut. JFK är väl som han är ;-) , kloka analyser, och att inte han är domarbas är för mig en gåta. Ivandrago, alltid trevligt att läsa dina inlägg. Finns många fler som har bra inlägg med finess.
Sen har vi vår allas Ztorken.Hen är väl sig lik, finns det någon som är så negativ!?

Personligen försöker jag att se saker och ting från den positiva sidan. Tycker att årets upplaga av Modo är hästlängder ifrån vad vi sett tidigare på många år.
Det här kommer bli bra. Ha en bra kväll.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors: Tycker också att vi krånglar till det i anfallszon. Vi gör gärna en extra passning istället för att söka avslut. Snabbare avslut och sätt tryck på målet mera skulle jag föredra.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov: kommer två matcher nu som kommer bli ytterst vägvsande var detta lag är på väg..
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L:
Du har dina poänger även om det är lite väl svart/vitt. Man är iaf med i matcherna och utmanar till slutet så nog har man chans. Några större förändringar på spelarfronten lär inte göras, definitivt inte på fwsidan, kanske att man plockar in nån back men det känns inte så. Vinner man hängmatchen så är man med och utmanar om topp-5, tittar vi rent historiskt så behöver man inte vinna serien för att kunna utmana SHL-lagen. Men det skulle kännts bekvämare om vi knipit någon extra match mot pantern/löven/Timrå/leksand å andra sidan 2 mot Oskarshamn.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors: Jag tror detta lag skall vara nöjda med topp 8.
Typ halva serien snart spelad och laget visar väl inte direkt shl kvalitet.
Men såklart det kanske tillkommer nya spelare utmed resans gång, men som det ser ut idag, inte en chans.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Södertälje ligger före Modo i tabellen.
JA exakt, just de laget som nästan var avhängt efter 5 omgångar
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Nä SHL kval = spela mot ett SHL lag om en plats i SHL.
Om man blir topp 8 så är det slutspelsserie till kval.
Ju högre upp man kommer i grundserien så lättare blir det att komma till kval. Vist är det roligt att komma topp 2 men det är ju egentligen skit samma hur man tar sig SHL kvalet.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors: Med shl kval menar du topp 8 , antar jag.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Rytter: Jag tycker att vi krånglar till det i anfallszon, och när vi får press så blir vi ganska stillastående. Då blir det passa runt i ring= lättläst, så att löven kan sätta press ut mot puckhållare, så när skotten väl kommer så är två lövare i vägen. Sen så förlorar vi ofta kampen framför mål. På backsidan så var Oskarsson inte bra, fast det blir nog bättre när han fått spela några matcher, men Eriksson har inte varit bra som back. Han har dåliga passningar och känns allmänt osäker.
Det känns som om vi har en hög högsta nivå, men en väldigt låg lägsta nivå. Om vi blir mer stabila på runt högsta nivån så kanske vi har chans att gå upp.Annars blir det en lika jobbig säsong som vanligt. Min åsikt är att allt sämre än ett shl kval är ett misslyckande.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Södertälje borta är verkligen ingen lätt match i nuläget.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Nucky: Nu möter vi två lag på raken,som vl skall ha bakom oss.
Blir intressanta värdemätare,två torsk o vi är , på allvar,lndragna l kvalsörjan som vanligt.
Men dessa lag ska vi väl bara slå, eller?
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
atomragnar:

" Det finns tydliga bevis att vi inte klarar av dessa matcher mot större lag."

"Det är andra faktor som gör d ej pallar pressen och inte är tillräckligt bra. "

Vilket svammel!

Mot Leksand hemma gör vi en riktigt bra mach och kommer tillbaka från jobbigt läge och tar 2p. Detta i kanske den bästa match jag sett i HA. Klarar vi inte pressen i större matcher menar du?

Löven borta är vi stabila bakåt i en tight match, men Löven vinner rättvist med 3-2. Här hade vi behövt lite flyt och psykologiska mål (som löven fick igår), då hade vi kunnat ta poäng. Men en bra defensivt genomförd bortamatch.

Leksand borta gör vi en riktigt bra första period och ligger i ledning med 2-0, detta med många ordinarie spelare borta, tyvärr orkar vi inte riktigt hålla spelet och Leksand tar över och vinner rättvist.

Igår så var vi sett till matchen det bättre laget över 60 minuter och klarade pressen med fullsatt i ett derby på ett bra sätt. Vi styrde händelserna på isen och tryckte tillbaka Löven i perioder (löven hade kortare perioder som efter 1-1 då dom kontrollerade). Visst löven vann skotten hävdar vissa, men detta är bara skenbart för många avslut kom utifrån mot en oskymd Wallin och var inte riktigt farliga. Till våra mål ska läggas att vi hade flera riktigt bra lägen. Någon som minns när Ekarv kedjan rullade upp hela löven och hittade in till en ren Jakobsson som tryckte den i kryssribban? Vi spelade tillräckligt bra för att ta 3p, det är tillfälligheter som slarvet 4 mot 4 som ger straffen samt det fullständiga horribla icke domslutet som leder till matchavgörande 2-3 målet. 1-2 är ju egentligen enda gången vi riktigt spelar fast oss i i egenzon och bjuder löven på ett läge.

Ifall vi skulle kunna spela majoriteten av matcherna som är kvar på samma nivå som igår så är jag inte ett dugg orolig för fortsättningen. Får vi ha ordinarie lag nu ett tag och kan slippa spela Aronsson t.ex och köra med Berglund istället så kommer vi växa som lag och klättra.

Enda oroande är dock att effektiviteten inte riktigt finns där, men fortsätter vi jobba som igår så kommer målen också.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Pardon my french, men vilket jävla bull..
Läser du vad du ens skriver själv?
Modo gör en riktigt bra match igår, mer tillfälligheter som avgör matchen.
Ifjol vann vi de flesta derbymatcherna men torskade mot bottenlagen. Är det att föredra?
Om man inte ser att Modo har något bra på gång just nu är man tamejfan blind eller fullständigt okunnig.
Hur långt det tar oss i år har jag ingen aning om, men man bygger numer(äntligen!) ett lag och en stomme som kan vara med och ta oss upp på sikt.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
atomragnar: Ja, år efter år är vi eller blir bottenlag, oavsett vilken serie vi spelar i.
Går det aldrig att bryta den trenden?
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Robin Ztorken L: Håller med helt. När de väl gäller är modo alltid vekare och ja ssk, bofors etc blir de huvudkonkurrenter vi får slåss med. Det finns tydliga bevis att vi inte klarar av dessa matcher mot större lag.

Sen domaren kan va kass men modo förlorar för fan inte varje match på grund av det. Går båda vägarna även om det är svårt att inse. Det är andra faktor som gör d ej pallar pressen och inte är tillräckligt bra. Försvaret behövs stärkas upp rejält om vi ska klara topp 8. Spara pengar till nästa år?

Jävla bittert vi är här i år igen.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Imponerande hur Löven har en så rutinerad klack. Allt som oftast är det ju den yngre skaran som brukar vara i klacken. Men Devils har ju på något sätt lyckats behålla personer längre upp i åldern.
Det ger en betydligt bättre struktur i det hela och en stabilare klack.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Jag brukar väl inte sitta å hänga ut domarna men jag stör mig så otroligt mycket på att så svaga beslut eller ickebeslut får så öderstigna konsekvenser.
Ett fullsatt derby där hemmalaget är det bättre laget förtjänar inte att blir bortdömda som man blir, det är inte okej mot alla som tagit sig till Arenan för att se en fest.
Ta först straffen, ingen dag i veckan i någon liga någonsin är det straff när en spelare får avsluta, utvisning absolut men liknande situationer framför kassen händer minst 15ggr under varje match utan att det blir straff, det är ungefär som att för att få kvalificera sig som en potentiell straffsituation så måste 2spelare jaga puck från minst blålinje ostört?!, nä straffen är feldömd!
Nu tycker man kanske att om man gett bortalaget en gratischans in i matchen så borde man kanske nöja sig där, men nä!, situationen före 2-3 målet så befinner sig puckföraren 2,5 meter från interfeerencesituationen och karln påstår att han inte ser situationen tillräckligt bra?!, ja som du skriver så kan man inte döma bort målet för en mindre förseelse men Grövre än så kan det knappt bli, misstänkt misshandelssituation där en spelare helt utanför spelet pga tappad utrustning kör armbågarna i nacken bakifrån på en motståndare och det är enbart pga av den förseelsen som Löven kan göra mål, annars hade det såklart inte blivit mål eller ens en målchans, reglerna måste såklart ändras så att man kan ta bort mål efter att ha granskat en situation i efterhand, rätt ska vara rätt, annars kan du ju i princip åka fram till målvakten och putta undan han så han ramlar och sen slå in pucken i öppen kasse innan domaren hinner blåsa, mindre förseelse och domaren hinner inte blåsa så då står sig målet... Nä såklart, det blir ju löjligt!

Matchen i övrigt var bra, tycker Modo är det bättre laget genom matchen men löven får väldigt psykologiska och billiga mål vilket trycker ner Modo vid några tillfällen, dock lyckas de röda resa sig ändå och komma upp i banan och göra match av det igen och kvitteringen var inte långt borta, matchens stjärna var lövens keeper med en fantastiskt fin hjälm.

Synd som fan att ett så hett derby kommer att summeras som ett domarfiasko när allt annat var toppklass
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors:
Inte så konstigt, ni mötte ju Sveriges bästa fans.... ;-D

(Som tack för din kommentar tidigare att vi skulle vända förlusttrenden innan vi möttes i Ö-vik) hihi...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors:
Nog var Anderssons utvisning korrekt men som Du skriver så var det andra händelser som borde renderat 2 minuter.
Självklart ska linjemännen hjälpa huvudzebran men det som är lite knepigt är att OM linjemannen påpekar som i detta fall en interference har föregått målet så kan inte domaren ta bort målet när det gäller ett mindre straff som nu detta ger!!
Så står det i reglementet i alla fall och så sa domaren i intervjun efter matchen!
Det enda som kan hjälpa är att vi får 4 domarsystem även i HA...

Många i andra (SHL) böcker påstår att det går långsammare i HA!
Men gör det verkligen det??
Kanske mer ostrukturerat och fram och tillbaka, men långsammare vet då inte jag om jag håller med om...

Hur som helst så är det nog inga lag som kan toppa den stämningen som MoDo och Löven har på sina matcher mot varandra, man vet knappt vem som har hemmamatch i tv'n vart fall..
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Nucky:
Öht underhållande att kolla in den kedjan. Även ungdomskedjan skapa lite igår.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jag vill inte läsa inlägg från troll. Hur blockerar jag dom?
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Från Hörnefors: Bara massa tjafs, som vanligt,efter en förlust.
Vi gör en riktigt bra match men räcker inte till.
Vi kan slå massa banangäng, men när det börjar gälla något så är vi det där trötta bottengänget som vanligt.
Som vanligt närmar vi oss bottenskiktet istället för att resa uppåt i tabellen

Vi är och förblir loosers när det hettar till...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Fredrik Anderssons armbåge var ingen utvisning och straffen var absolut ingen straff. Det var minst 20 andra mer solklara som han släppte. Som århundradets solklarast interferens innan det blir 3-2 till löven. Modo förlorade mer på hans bedömning.
Jag tycker att även linjemännen ska kunna ta solklara grejer som huvuddomaren inte ser.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
hanzon: Jag var och såg matchen, och är otroligt besviken. I det stora hela så gör Modo en okej match som avgörs av domaren. Helt otroligt att det inte finns bättre domare. Väldigt ojämn och konstig bedömning. I slutet på första blir Molin hakad , det tar flera sekunder innan domaren höjer handen, samtidigt blir Eriksson ordentligt crosscheckad och sen slår en löven spelare av klubban uppe mellan handskarna på våran back. Tre helt solklara utvisningar men det blev bara en tvåa. När det gäller Modo så har vi väldigt svårt att komma till bra skottlägen. Sen så kändes Tobias Eriksson väldigt osäker med dåliga pass och puck mottagningar. Isak Wallin gjorde inga förödande tabbar men kändes osäker med många tappade puckar och darriga ingripanden. Sen så blir man besviken på att det verkar vara mer Löven supportrar än Modo supportrar. Det är väl ca 2000 Lövare, och det känns som att det är ca 1000 Modoiter och 4000 zombies.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Det lät ju inte så smart, inget lag ska få dra fördel av att spela fult. Hoppas vi slipper de eller den domare som dömer så.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Confusius: 7049 för å va exakt. Man har gjort om så man inte räknar extra logeplatser, media etc. Nu för tiden. Med Challes kuvös tror jag det var typ 7350? Men nu är det 7049 som är officiella fullbokat siffran.

Missade matchen av bra anledningar och verkar som man missat en bra match men också sluppit en potential hjärnblödning...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
hanzon:
Så sant, men det är tyvärr så att domare påverkar allt för ofta..

En liten sak som jag fick berättat för mig av en fd. domare som jag inte ska namnge är att enligt många domare att:
"En bra hockeymatch är när det är jämt i utvisningsminuter totalt sett och det oavsett om ett av lagen spelar fult"
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Kan väl inte kännas som en rättvis seger när domaren påverkar
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Rytter:
Jag säger det bara för att det behövs fyrdomarsystem i HA...
Men både Du och jag är rätt färgade och ska inte ta detta längre...
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca: Han skulle åkt för slashing på målvakten egentligen. Tror att domaren tyckte han gjorde två fel mot Modobackens enda fel.
Men vem faan kan läsa en domares hjärna efter denna match
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Jaca:

Enkelt svar, för att han släppte det mesta av gruffet men att dra en ambåge i ansiktet på en spelare som kommer från sidan och bakifrån i gruff tyckte han var för mycket.

Ifall inte Andersson hade åkt ut där hade han lika gärna kunnat tagit ut ert psykfall till finne som slog på målisen efter avblåsning i denna situation och startade detta gruff.

Tror inte det är läge för löven fans att klaga på domaren och känna sig orättvist behandlad efter denna match.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
kulltorp: Ni har ju dock ett gäng poäng att gå på, ingen katastrof om ni torskar 3-4 matcher
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov: 7000 är fullsatt numera sedan Charlotte byggde kuvösen på ståplats.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov: haha exakt :)
Känns verkligen som relevant information.

Något positivt iaf: Jävlar vad Ekarv är bra. Där har vi gjort ett klipp. Visar upp väldigt fint spelsinne, fina centerkvaliteter.

Vilken fantastisk match i övrigt, brann i varenda närkamp och bra tryck på läktarna. Fattas bara de där satans poängen,.
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov:
Håller med om att fyra domare behövs, oavsett vad!
Men det var inte bara detta som var lite märkligt dömt!
- Hur kunde Fredrik Andersson vara den enda som åker ut på armbågstackling??
Han blev omfamnad bakifrån och får hjälmen avsliten, visst efter signalen men han var inte ensam om att stångas!!
Domar Karlsson tog ut 2man vid flertal tillfällen, varför inte vid detta tillfälle?
- Sen friade han för en solklar tripping på Marcus Jonsson!

Men hur som helst, in med fyra domare i HA omg!!!

Helt underbar match från båda hållen och vilken stämning...
Inte bra för blodtrycket... ;D
Kommentera

Sv: Modo-Björklöven 17/11
Tarasov: Tycker att det här matchen ganska tydligt visar att en stark defensiv räcker längre än en vass offensiv, för Lövens offensiv har varit allt annat än imponerande i dom matcher jag sett, deras defensiv håller dock väldigt hög klass.

Vår defensiv har varit näst intill obefintlig sedan guldet 2007. Och jag vet att jag tjatar och tjatar och tjatar att vi måste ta hit backar oh centrar som klarar defensiven! Det ser lite bättre ut i år än tidigare men långt ifrån tillfredsställande. Vi har fortfarande för många backar som är svaga defensivt och vi går in i säsongen med två ytterforwards som våra topp-2 centrar, och det är illa.

Ska detta nu 10-åriga elände vi alla fått genomlida någon gång ta slut så måste vi satsa rätt på målvakts- back- och centersidan, istället för att gambla på dom viktigaste positionerna och istället gå all-in på ytterforwards, det har ju visat sig vara ett katastrof-recept.

Dom här senaste 10 säsongerna har snart raderat mitt hockeyintresse totalt, Karl-Oskar jag tyar inte längre :(
Kommentera

1852298 · »