1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Linköping 12/1-213

1549367 · » Till forumet


Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
J F K: Så kan det ju vara, teorierna är många.. :)
Jag tror det är en bra lösning dock. Hägg som sjunde back tills vidare, Byström får utvecklas i Örebro och åka hem om Modo kallar. Bra styrt av Näslund, mkt bra. 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Berka: Jag tror också att det har med disciplin och inställning att göra. Byström borde varit med i JVM sett till kapacitet och borde där gått före Hägg alla dagar i veckan. Samma sak i elitserien. Han har fått ganska lite speltid trots att han enligt mig (fast där behöver ju inte Uffe tycka samma sak) hade spelmässigt förtjänat mer. Han borde rimligen stannat och kämpat för att behålla en plats i laget, men viker sig och ber om att få åka till Örebro för mer speltid. Uffe kräver nog stenhprd disciplin och ser nog inte positivt på gnäll.

Misstänker att det ligger en hund begraven där...

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Gurra88: Man får väl säga att han varit given och som sämst bör han ha en 5-6 plats bland backarna, men uffe måste väl anse annat, eller så vill man bara ha så många som möjligt i spel och det gillade inte bysse och vill ha mer speltid.

Sen har jag hört från något tveksam källa att han ska ha vissa problem med diciplinen (som sin äldre bror) vilket kan ligga till grund för petningen.  Men som sagt " något tveksam källa"

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Berka: Trots det så fortsätter du linda in? Konstaterade bara att Modo hade ALDRIG tillåtit en utlåning av en själskriven back. Du måste du väl förstå?

Annars har du rätt. :)

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Gurra88: ja detta är ju ett forum och jag har ju svårt att tro att alla kan mest, ibland har man fel och det är väl större och mer respektingivande att kunna erkänna sina fel än att huvudlöst sitta i dummo och försvara nått som man ändå insett är fel :)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Gurra88: känns ju som en optimal lösning faktiskt för Modo, får man skador så plockar man hem bysse som då fått bra med speltid och är "inne" i tempot, ist för att plocka in han om han spelat 8-10 minuter varannan match.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Berka: Ibland kan det vara bättre att svälja sin stolthet än att som Huge linda in allting för att slippa ha fel.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Gurra88: bysse är väl given i topp 6 backar (som Modo spelar med) men som du säger så nu när Hägg fått spela lite, samt att en förmodat bättre back är på väg in så kommer bysse med redan ganska sparsamt med speltid få ännumindre (mest troligt) så jag tycker han gör rätt om han känner att de hämmar hans utveckling.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Peja:

Jag är med dig. Det lär också vara en anledning till att Tobias Viklund är med i landslaget trots att han kanske är Elitseriens sämsta back och att Jonas Ahnelöv fick vara med i höstas när han inte varit särskilt bra.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
J F K: Det finns ju uppenbarligen ingen heltäckande statistik som pekar på att Byström är bättre offensivt än Djoos. Jag tror att ni underskattar betydelsen av insatser i landslagsturneringar. Det är då som landslagsledningen följer spelarna som närmast och ser om de har kemi med medspelarna etc.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Berka: Men han är ju inte given. Då hade han givetvis inte gått och Modo hade förstås ALDRIG lånat ut honom.

Han drar för att han är petad samt att ny back ryktas in vilket tar han ännu längre bort från laget.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

J F K: Rönnberg förde de till första guldet på 30 år, följde upp med ett silver. Jag tror han har ganska bra koll.. Saumuelsson verkar vara av samma uppfattning.

Vem ska man tro på Rönnberg & Samuelsson eller Berka och J F K... svårt val.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Peja: visste inte att landslagsturneringar spelades i elitserien. Sorry.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
J F K: "Sedan är Djoos med i landslaget för sin offensiva kapacitet, men Ludde som gjort tre gånger mer poäng platsar inte. Märkligt det också."

I den här säsongens landslagsturneringar som spelades innan JVM gjorde dock Djoos 2+4 på 6 matcher, och Byström 0+2 på 8 matcher.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Gurra88: På egen begäran, är väl en skaplig skillnad!?

Men han vill ha mer speltid och då får han det i örebro Även om han är given i modo. 

 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Gurra88: Mårts tycker att Viklund är en av seriens bästa defensiva backar. Det är han givetvis inte. Det är alltså inte så att man har facit för att man är coach. Jag och många andra tyckt att Ludde vart betydligt bättre än han fått speltid för.
Sedan är Djoos med i landslaget för sin offensiva kapacitet, men Ludde som gjort tre gånger mer poäng platsar inte. Märkligt det också.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Berka: Det jag vänder mig emot är att Cumiskey de två senaste matcherna inte orkat fylla på lika mycket som vanligt, men med en speltid på 30 minuter orkar han inte varenda gång. Många andra backar ser också lite trötta ut stundtals. Samtidigt har vi spelare som inte får en riktig chans att komma med i spelet. Hur ska du utvecklas med en speltid på sju-åtta minuter och hur ska du vara duktig i en match där du hinner bli kall mellan varje byte?
Jag tror att modo skulle varit ännu bättre med en jämnare fördelning av istid, oavsett om det vore Ludde, Hägg eller Torp som fått mer istid.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Berka: Var inte Byström självskriven? Märkligt att man lånar ut honom då kan tyckas?;)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

J F K: Både hägg och ludde är bra, men dom är helt nya i es och oprövade i ett slutspel. Ska modo ha någon chans så kanske man måste förstärka upp backsidan och låta juniorerna växa in i kostymen ordentligt ist för att första året få dra ett ordentligt lass i ett slutspel.

Även om man är en bra junior och kanske spelat jvm så innebär inte det att man ens har en plats i Elitserien, är väl inte alltför många jvm spelare som spelar kontenuerligt i es ens.

Hur som hellst så är örebro och speltid mycket bättre än spela varannan match. 

Dock förstår jag inte varför man helt plötsligt spelar hägg när bysse varit riktigt bra hela säsongen,okay om hägg får lira nån match här å där men när bysse har ett A-lagskontrakt och varit jättebra så framstår laguttagningen aningen märklig.

Man hade ju kunnat sätta lehtuvori på läktarn nån match ist då han haft en riktig downperiod

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

J F K: Äh, jag ligger hellre 22 p ovanför strecket. Ludde är bra, men laget går före. Känns ännu bättre om vi kan förstärka backsidan ytterligare. 

Byström kan ju ta ett snack med Timander, som blev deporterad till Husum en period. Nyttig erfarenhet kanske...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
MODOJohan: Jag tycker matchningen av jubiorbackarna varit feg. Ludde har varit bra hela säsongen, men får väldigt lite speltid. Förstår att han vill till något lag som kan ge honom istid.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Berka: Jorå det kommer en back... :)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
MODOJohan: Spontant så känns det väl som att modo kanske måste landa en bra back om vi ska ha någon chans i ett slutspel, visst är bysse och hägg 2 bra backar, men dom är så unga och utan erfarenhet så dom skulle nog få det svårt i ett slutspel som de flesta förstagångsjuniorer i elitserien
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
MODOJohan: Kan ju vara bra, men otroligt märkigt, betyder detta att modo väljer att satsa på hägg eller räknar bysse med minimat med speltid OM modo nu sägs vara nära att värva en back?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Ludvig Byström lånas ut till Örebro...på egen begäran

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
MorganaLefaey: Då platsade han inte i Modo och det var ju inte direkt i mitten av säsongen, men visst Var det illa. Foppa ansökte och fick dispens att åka mitt under säsong, men då krävdes dispens och han fick bara spela tre matcher med modo. Reglerna är som bäst luddiga...
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
MorganaLefaey: såhär på söndagen så undrar jag lite allmänt om någon har kännedom om hur länge nagy kan tänkas bli borta?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Monno: Vi hade ju Jocke Lindström som lämnade för andra sidan pölen mitt under säsong. Då skulle han straffas och förbjudas att spela i Sverige och dyligt.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Nej ingen har det utom Franson.

De senaste typ 10åren är det väl bara typ Wandell som lämnat för Nhl mitt under säsongen? Eller finns det fler?

Mcfire: Jo men du vet jag försöker ge tillbaka till samhället och hjälpa människor som inte har det så bra ställt. Med förståndet alltså. :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Monno: Du försöker fortfarande förklara för Brynäs anhängarna ser jag, ädelt av dig måste jag säga. De flesta andra har nu givit upp av den enkla anledningen att de som fortfarande behöver få detta förklarat för sig antingen är barn eller idioter.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Nej det är ett jävligt ytterst fåtal som har en outklausul under gällande säsong. Den saken är stenklar, Cody är nästin intil unik där.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Fantastisk jämförelse, klockrent, precis som Sundlöv. Jag höll nästan på att häpna när jag läste men kom på mig själv och började såklart skratta åt ditt skämt till förklaring på vad er förening med sportchefen Sundlöv i spetsen håller på med.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
spud: Nej, jag skrev ju det också! ALLA har inte det, men många!! Den saken är lika klar!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Ingen, utom kanske Franson då, har nhl klausul mitt under säsongen. Förstår inte vart folk fått det ifrån?
Däremot har de flesta en Nhl klausul under sommaren till ett visst datum (nån som kommer ihåg det tack?) där man har rätt att lämna för Nhl(nhl måste dock betala för spelaren, har jag för mig? Vilket Khl inte behöver, vilket är stört). Tolle t.ex. hade det, och han ville dra, dock för sent vilket inte gav honom rätt att lämna.

Detta just för att man vill undvika att spelare lämnar mitt under säsongen eller veckan före säsongsstart.
Men jag har då aldrig hört talas om en spelare som har en klausul där dom får lämna hur dom vill för nhl under säsongen? Ja utom Franson då :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Alla spelare har inte en NHL klausul som möjliggör för dem att lämna under säsongen. Den saken är helt klar. 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Anders Blank: Håller med dig. 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

J F K: I stort sett alla spelare har väl en NHL-klausul idag, många även en KHL-klausul eftersom NHL är alla hockeyspelares mål å KHL är de pengakåtas mål... Cody hade inget kontrakt med Toronto när han skrev på för hela säsongen med Brynäs, men troligen hade han en NHL-out klausul i kontraktet (som 99% av alla andra ES-spelare också har). Det är inget korttidskontrakt, det är inte ett kontrakt med en lockoutspelare, det är ett kontrakt med en spelare fram till den 30/4, men med en NHL-klausul!

Om spelare inte ska få byta klubb under innevarande säsong, skulle ju inte Jämtin t.ex. få lämna LHC för HV... Styrman skulle inte få gå från SAIK till Brynäs...

Steen, Stålberg, Duchene hade kontrakt med sina NHL-klubbar, dom var s.k. lockoutspelare, men deras kontrakt med sin arbetsgivare var "upphört" då ligan var i lockout-läge. Men nu när lockouten är över så har dom kontraktet med sina klubbar per automatik kvar. Det har inte Franson, han förhandlar nu med Toronto. Precis som om Cumiskey, Regehr, Holloway eller vem fan som helst!

Men å andra sidan tycker jag Modo och Frölunda gjorde helt rätt som bröt den där förbannade "överenskommelsen" HL emellan... Jag hade hoppats på Bäckis och Lindbäck till Brynäs, men Sundlöv fegade ur då dom hade kontrakt med sina NHL-klubbar...

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Ahnelöv och Kempe tycker jag når snudd på hjältenivå match efter match, Grym arbetsinsats i varje byte. Jag blir glad bara av att se dessa killar gå in i olika situationer. 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
J F K: Nä, jag skulle vilja se motiveringen. Det roliga är att vi ständigt har våra vapendragare KKV i bakfickan om det skulle dyka upp nåt oroligt ämne i denna fråga.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Icing-Ove: Jo, alla begriper nog egentligen. Brynäs har ljugit, förhalat och snackat skit. Det är så uselt agerat att man bara häpnar. Tack och lov så har Gozzis uttalande, Sundlövs usla agerande och en del andra saker gjort att vi aldrig kan straffas för att ha tagit in Steen:)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Nenne: Det blev domstolsfråga just på grund av att Konkurrensverket ansåg att lockoutspelare blev bojkottade. Hockeyligan svarade med att de redan hade en regel för alla. Alla som skriver kontrakt måste stanna. Marknadsdomstolen menar då i utslaget att eftersom inga spelare får skriva korttid, så finns det ingen bojkott mot just NHL-lockoutspelare...
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Nån brynäsare som kallar sig jajjen är här och slänger in den ena menlösa onelinern efter den andra utan annat syfte än att irritera. Ingen kan nämligen tro att man så gärna skyltar med sin inkompetens och sin idiotism av andra anledningar.

Man kunde såklart önska att han blir bortplockad pga. det och att han inte lyckats tillföra adekvat mening en enda gång trots en mängd försök de senaste timmarna. 

Ungefär lika irriterande som när någon står och viftar framför ögonen på en och hävdar att luften är fri.

Man får väl lov att acceptera det eller krypa ner på samma nivå så att det blir lite illaluktande var i gästboken.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Petey21: Jahaaa. Hur många modospelare har fått Hart Trophy, rå?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Jajjen: Det är inte Guldpucken som är kriteriet för "stjärna", utan Hart Trophy. Guldpucken är kriteriet för en bra spelare, med svenska mått mätt.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Icing-Ove: Var går då gränsen för ett kortidskontrakt och hur är det med artistkontrakt?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Icing-Ove: Jag har förstått det som att det var spelare med nhl-kontrakt de inte fick ta in, annars skulle det väl vara fler lag som brutit mot den regeln?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Nenne: Hockeyligan har en regel som säger att alla korttidskontrakt är förbjudna. Spelare måste stanna hela säsongen. Detta gäller även lockoutspelare. Modo hävdar dock ett gällande undantag att få ersätta en skadad nyckelspelare med en korttidsspelare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Icing-Ove: Då förstår jag inte vad de svamlar om, lösa ut och han ska inte få lämna??
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213
Nenne: Jo, han hade ju det. Det hade Steen också.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 12/1-213

Icing-Ove: Har jag blivit dement nu, hade inte Cody en klausul i sitt kontrakt att han kunde lämna för nhl-spel? Eller var det bara rykten?

Kommentera

1549367 · »