1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479935 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Tingsryd 22/9

1763705 · » Till forumet


Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Din poäng var förstås att Örnsköldsviks kommun inte skulle kunna säga nej till att ge Modo mer pengar för att då skulle Modo gå i konkurs och Arenan skulle kosta ännu mer.

Jag misstänker att pågående utredning kan visa på annat.
Kanske den kan visa på att Kommunen faktiskt kan ta över arenan och dra tillbaka de senast beslutade 6 millarna till Modo och ändå spara pengar utan att Modo för den delen går i konkurs.
Går Modo i konkurs så blir det kanske inte heller dyrare för Kommunen.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Carl Lejonkräk: Fast nu svarade du inte på min kommentar eller så förstod du inte min poäng.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Carl Lejonkräk: Undrar hur det då står till med istider för allmänheten`? En kommunal ishall har väl skyldighet tillhandahålla detta eller? Ska isåfall snöra på grillorna på ungarna o bege mig dit.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Eller: Orkar inte dubbelkolla texten, men om jag kommer ihåg rätt så var det att MoDo inte behövde ge garanti för jämställdhet i förväg. Istället ska det bara redovisa att 10% av bidraget går till damerna i efterhand.

Så det var garantin som röstades ned.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Vi får se vad utredningen säger, jag är inte så övertygat om att det kostar kommunen mer med ett kommunalt ägande.
Som det är nu så står ju kommunen för alla kostnader och Modo får alla intäkter.
Med Kommunalt ägande så kan ju Kommunen tjäna pengar på konserter och andra evenemangmen nu får ju Modo (Arenabolaget) dessa intäkter.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Mydar: Kommunen har inget alternativ. Går Modo i konkurs kostar arenan kommunen ännu mer...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Mydar: ÖA sporten
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Mental träning? Börja lyssna på sånt där band med avslappningsövningar? Nej jag vet inte heller o jag tror du har rätt, på samma sätt som vissa lag på nåt vis lyckas skrälla på samma sätt brukar nåt lag floppa. Men jag hoppas detta vänder, jag tycker faktiskt inte Modo har råd med att låta halva säsongen gå för att spela ihop sig. Ketchup effekt efterlyses!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Eller: Blev det nedröstat? var kan man läsa det?
Sen kan jag tycka detta är högst märkligt beslut, inte för att jag inte unnar Modo pengarna, men det finns som sagt vettigare hål att stoppa dem i. Dock är jag inte förvånad.
Kommentera


Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Eller: Fram med skumpan !
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Angående kommunalbidrag till Modo, bidraget klubbat, frågan om jämställdhet nedröstat.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Verkar som debatten har halkat iväg någon annanstans, Modo-Tingsryd handlar det om här.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Hade vi förlorat igår och kört med samma taktik som senast mot samma lag och där vi också förlorade, så hade Nyström och hans "expertkollegor" lik förbannat talat om fiasko. Det är så kappvändande murvlar funkar, inget nytt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K:
Ja man undrar när vi skall få en svensk ledarstab som kan coacha...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Tarasov: Man var riktigt bra mot Ryssarna, men i ärlighetens namn borde vi förlorat klart mot U23 om inte Lunkan varit mycket bättre än motståndarmålvakten.
(Den matcher kan jag delvis köpa då det var andra dagen på raken och att man mentalt brukar ha svårt att prestera lika bra då).

Jag är lite besviken på sättet vi uppträder. Det var liksom traktortempo och beige. Det var inte som vi var desperata att vinna, utan att man väntade på motståndarnas misstag. Från att U23 kan ha varit den tempostarkaste och roligaste matcher jag sett på länge (tack vare ungdomarna mest) till att gårdagens match bara var en enda stor gäspning.

Kul för NHL.? Kan tänka mig att de planera att ha USA i final, men att i andra hand Ryssland hade varit bra (för den rivaliteten). Sverige hade varit helt ok som tredje alternativ, men nu fick man absolut sämsta tänkbara sett ur det kommersiella perspektivet...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K:
Ibland vinner man ibland förlorar man, tyvärr har väl lunkan inte sin bästa dag på jobbet, vi gör inte mål på våra chanser. Tkr ändå laget gjorde en bra turnering.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Tarasov: Ja. det är väl bara att jag erkänna att jag hade fel. Den 26 man stora ledarstaben valde nog rätt taktik mot Team Europa. VI ska vara glada att vi inte förlorade större:/
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Nucky: skitbra i sådana fall. Jag upplever det som att allsvenskan tappat i kvalité de två senaste åren och med tanke på att många lag brottats med dålig ekonomi (Västerås, bik osv) är det inte så konstigt.
Vad jag anser behövas är att få tillbaka den stekheta kvalserien bara. Det upplevs oerhört svårt att gå upp numera och det är inte bra för allsvenskan. Svårare att locka publik, sponsorer osv.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Läser om nya avtalet mellan hockeyallsvenskan och Cmore.
Med bättre tv-utbud(som det nu gjorts) bör allsvenskan kunna växa ytterligare och närma sig SHL. Detta vore riktigt bra för klubbar som flyttas upp/ner, när omställningen inte behöver bli lika brutal framför allt ekonomiskt sett.
Vad tror ni, finns det utrymme och intresse för en starkare Hockeyallvenskan som närmar sig SHL?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Robin Ztorken L: bortser vi från första perioden mot taif var vi bättre där än mot pantern. Då tycker jag att vi var riktigt usla.

Serien är väldigt lång, men visst skulle det vara extremt skönt att se att vi kan varva upp mot AIK. Slår vi dem så går vi om dem i tabellen. Så märkligt kan det vara.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Gavelo: Helt rätt analys, vi borde ha vunnit enklare mot Västerås ;)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: kanske inte resultat för resultat, men man kan se en tydlig tendens.
Varåt det lutar, inte minst att vi följde upp en skitmatch med nytt bottenrekord.
Vi var om möjligt ännu sämre mot Tingsryd.

Vi får väl se nu mot AIK, det blir en värdemätare.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Robin Ztorken L: Det kan fortfarande bli sämre, varför tror du att botten är nådd? Motivera gärna eller är du en sån där optimist som bara ser ljuset i tunneln och missar mörkret i andra änden?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Robin Ztorken L: Men. Vi vann våra två sista matcher mot Frölunda ifjol och de vann SM-guld. Alltså var vi bäst i Sverige?
Kom igen. Inte ens du kan väl mena att man rakt av kan jämföra matcher sådär?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
leo: vadå värva tillbaka? Han är utlånad från Frölunda.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Robin Ztorken L: Och vi slog Västerås borta med 1-4 och Timrå lyckades få in kvitteringspucken i slutet av matchen.

Är liksom ingen mening att jämföra resultat mot olika lag sådär, ibland kan resultatet inte spegla matchen öht
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
leo: Noterar att TIK fullkomligt krossar Pantern.
Ett lag vi knappt fick låna pucken av och oförtjänt fick med oss en poäng ifrån.
Sett ur det perspektivet så förstår man hur illa det är för närvarande.
Nu kan allt bara bli bättre...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Jävlar vad bra Timrå är. Dahlén är alldeles för bra för hockeyallsvenskan.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Mydar: Fast vinnarskallar är inte så enkelt som det låter. Du har coacher som i vissa lag varit hur bra som helst och i andra inte fungerat. Det har varit lag som ena året varit slagpåsar, men med samma ledande spelare har man varit ett topplag.
Visst finns det vinnarskallar, men det handlar nog oftare om självförtroende, timing och rätt mycket tur.

Hur som helst har modo som lag verkligen varit mästare på att vika ned sig när det är som viktigast i många år. Ofta trots att man bytt ut väldigt mycket spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Gavelo: ja vinnarskallarna har saknats länge nu. Jag har fortfarande inte fått klart för mig hur bra är spelarmaterialet egentligen? Kanske vi överskattar spelarna? Om man tittar på tabellerna de senaste åren så har de ju varit otroligt jämnt, ofta inte skiljt mer är några poäng mellan varje lag. Kanske alla överskattat Modo o man inte riktigt fattat att laget egentligen har utplånats. Jag hyser ingen större tilltro till att se dem spela i shl nästa höst. Kan man etablera ßig med tiden som ett topplag i allsvenska så får man vara nöjd. Modo talangerna kanske inte är bättre, bara vi som är enögda.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
leo: Gick inte han till Frölunda? Kan tänka mig att Modo inte hade någonting att säga till om vart han skulle lånas ut i sådana fall.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K:
Han förklarar att det inte går som man tänkt ibland, man kommer helt enkelt fel på även om man förberett sig.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Helt otroligt att man inte värvade tillbaka Erik Nyström, eller föredrog han Pantern över MODO? Haha
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Tarasov: När man hör intervjun. Man tyckte att man hade kontroll i tredje perioden? Ehh? Man var rätt utspelade då och hade lagen bytt målvakt hade nordamerikanerna vunnit klart. Någon kontroll över händelserna hade man verkligen inte, utan det var Henke Lundqvist och endast han som gör att vi spelar semifinal nu.

Jag kan definitivt förstå att det var jobbigt då man spelat kvällen innan. Både fysiskt framförallt mentalt har jag förståelse för att man inte presterar på topp. Den som lade schemat skulle ha en smäll, för hur i hela friden kan man kalla det där rättvisa?

Sedan såg jag bara Karlssons spydiga svar, men det sade i princip ingenting om varför man var så naiva. Det förklarar varför man inte var på tå, men säger ingenting om hur man lagt upp taktiken. Hade du något klipp som handlar som handlar om den?

Den ändrades hur som helst efter det på ett sätt jag inte tycker Modo gjorde i samma utsträckning.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K:
Enlig EK hade de scoutat U23.... Han svarar också på varför det blir som det blir ibland
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Carl Lejonkräk: Om jag nu ska vara kritisk så undrar jag hur man resonerade inför matchen. Taif spelade ifjol en utpräglad igelkottshockey, med snabba kontringar. Varför forecheckade man dem så hårt och varför stöta med backarna?

Sverige hade inte scoutat Nordamerikas lag (vilket är skamligt med tanke på att man har en stab på typ 26 personer och vad fan kostar det?), utan gick på samma grej. Skillnaden var att man ändrade spelsätt till ta hem laget tidigare, spela med större marginaler och framförallt med mer tålamod.

Det tog oss en period att bli bättre, men vi fortsatte ändå åka på kontringar som bättre borde undvikits.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Vart i h.vete har jag skrivit om domedagsprofetior?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Detsamma 😉
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Carl Lejonkräk: tack. Jag kan uppskatta ditt trollade ibland också.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Gavelo: Mycket bra analys, den kan man kalla huvudet på spiken!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
J F K: Ditt gnäll på gnället är en härlig krydda här på forumet.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
jämtland: om du eller Ztorken kommer med konstruktiv och befogad kritik vore det helt ok. Jag skriver också mycket negativt om Modo.
Däremot har jag ohyggligt svårt för rena domedagsprofetior, gränslös gnäll för gnällande skull och när man bara dyker upp när det går dåligt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Nucky: Kom igen nu ser vi framåt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Monno: Vill egentligen inte prata om matchen som spelades 1:a April, men sättet man förlorade på var signifikativt för säsongen 15/16.
Vet inte hur sinnesjukt många matcher man förlorade med uddamål, eller hur många matcher som stod och vägde och avgjordes till Modo's nackdel inom de två sista minuterna, men det var nästan skrattretande många.
Modo var ifjol en dröm att möta för det lag som kom från allsvenskan, för vi lyckades ALLTID hitta ett sätt att förlora. Något som självklart inte var en slump.
Man hade väldigt många talangfulla, unga spelare som tyvärr inte hade pondus/styrka nog att leda laget medan den tilltänkta "stommen" amerikaner var fullständigt ointresserade av vad som hände klubben vid förlust. För dom var nog en tidig semester det som var mest intressant.
Bara det faktum att ingen av dom gav intervjuer(förutom Ritchie) efter matchen utan smet ut bakvägen, packade väskan och drog från stan utan att lämna en kommentar säger väldigt mycket.

Svarten och C.O övertro på AHL/NHL satte oss i denna sits, ändå får han fortsätta.
Man flyttar runt lite titlar för att lugna fansen och kör på som om ingenting hänt. Finns två sidor på det myntet såklart, Svarten har verkligen inte imponerat under sin tid som GM och den naturliga lösningen vore att börja om i allsvenskan med nytt blod genom hela ledningen.
Men å andra sidan är kontinuitet något som klubben inte ens kunnat stava till de senaste åren, och kanske är det vad som behövs även på ledarsidan. Man får komma ihåg att han var helt grön när han fick jobbet, och de senaste åren kanske man får se som en inlärningsprocess.
Men att det skulle kosta oss en plats i SHL var nog inte riktigt meningen..
Jag vet inte om AJ är rätt man att leda Modo, men är ändå beredd att ge honom en chans.
Men om Modo denna säsong missar play in, med den trupp man har idag hoppas jag man städar ordentligt.
Det som kanske borde gjorts redan i våras.

Sorry för långt inlägg
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Knerten: Det känns tyvärr som att de 6 kommande omgångarna blir ett tydligt riktmärke vart säsongen är på väg.
Jag tittade på spelarmaterialet och tippade Modo som 8:a innan säsongen vilket jag fortfarande känner mig bekväm med.

Jag grundar den tippningen på några faktorer
1 Modo har en sjukdom i väggarna i arenan, Vinnarskallar saknas.
2 Det finns inget ekonomiskt utrymme för att värva om så behövs
3 Modo tappade nästan alla sina talanger som var på tröskeln till att spela i A-laget i shl inför säsongen, samt att man tappade i stort sett hela laget för utom några medelmåttor
4 Jag har svårt att se hur AJ ska kunna trolla upp ett medelgäng till shl när han lyckades trolla ner ett shl lag fullt av talang och klass mot ett ytterst mediokert allsvenskt lag i bäst av 7 matcher.
5 Materielet Modo är ihåligt och på många platser känns det chansartat.

Jag hoppas nu ingen tycker att jag är onödigt negativ, detta är skrivet från min synvinkel och kan vara spot on men samtidigt helt fel
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Knerten: Vad jag menar är, vad är Modos problem, egentligen? Har vi inte provat allt nu? Bytt GM, tränare, spelare, tagit upp juniorer. Jag tycker det görs arbeten men spelmässigt så verkar det vara återkommande problem, typ försvar, PP, bl.a.

Vi har problem att komma in i anfallszon och stanna där, samt har motståndarna inget problem att komma in på våran målvakt. Det har ju varit så varje år nästan?
Fast BP har vi ju nästan alltid haft bra vara på.

Jag fattar liksom inte, VAD är det egentliga problemet?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Folk säger att man ska återkomma om typ 10-20 matcher för att sen bli orolig. Det är ju dessa poäng i början som är viktiga för att kunna ha en god marginal vid förluster. Den marginalen är åt fel håll just nu.

Visst en match och vad som helst kan hända.
Men vi går inte åt det hållet som det ser ut på spelet, just nu.

Ja, jag är orolig. Så här dåligt ihopspelat ska ett lag inte vara, så är det bara.

4 matcher spelade och vi är 10a, dom under oss har spelat en match mindre. Mot Västerås vann vi inte enkelt heller, långt ifrån.

Folk må tycka jag är negativ, men gör det. Jag förväntade mig inte vi skulle vara världsbäst i HA, men jag trodde vi skulle kunna göra ett förbannat bra intryck åtminstone, spelmässigt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Dexter : Ja detta var olyckligt, jag tror det är nog mycket press på de unga talangerna ändå, nu kommer så småningom även publiken börja svika. För jag tror de flesta ändå betalar för att se sitt lag vinna, även man kan acceptera en o annan förlust för det tillhör spelet.
Men att gång efter annan klanta sig, uppträda förvirrat, oengagerat etc får ju även den mest inbitne supportern att bli tröstlös. Det har ju varit så mycket sånt de senaste åren. Nu skulle det ju vara "återväxt".
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 22/9
Monno: haha rolig kontring!
Kommentera

1763705 · »