1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481310 inlägg · 4078 ämnen

MoDo vs AIK 200220

« · 2295686 · » Till forumet


Sv: MoDo vs AIK 200220
puffe:
Pp går i vågor tycker ändå vi får iväg en skott, första uppställningen är dock lite svajigare men tror det är övergående.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Jag är medgångssupporter. Nu håller jag på att nörda in mig på Rally-VM, kan ingenting om den sporten heller.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
M Horava: vi har förlorat 1 match (övertid ) hemma sen 13 oktober, räcker med att vi snor en match borta i kvart, semi o final så går vi upp ;-)
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Oroande är att vårt PP svajar igen. Har vi inte skärpning i special teams snart så blir det en kortare vår än man hoppats på. Karlin kan ju trolla , men våra ledande spelare borde hitta nån form av topp snart igen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:
Sa han något att vi som lag blivit sämre sedan november? För det var det du påminde mig om att vi diskuterade igår. För som jag tolkar tycker du att vi gått bakåt i vår utveckling.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Ja precis. Visserligen är många här (bland annat jag själv) dåliga förlorare som raljerar ett par timmar efter förlorad match för att sedan lugna ner oss.

Men detta är ett mönster vi sett en tid nu, där egentligen det mesta i spelet har blivit sämre. Att vi med nöd och näppe har kommit ikapp i matcherna känns mer som ett resultat av tur och individuell skicklighet snarare än en stabil gameplan (som vi enligt mig hade före jul).

Givetvis kan det finnas förklaringar till detta, som sviter efter Covid eller tuffare träningar, men det är helt klart oroande.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:

Dagens glädjeämne är ju att andrakedjan kommer bli att räkna med nu när Aagaard är tillbaka. Förutom målet så tycker jag de var bästa enhet i 5 mot 5.

Sedan Nordin börjar ta för sig mer i 5 mot 5, självförtroendet från straffarna verkar ha gjort honom gott, många riktigt fina och smarta aktioner idag, har slutat slänga bort puckar. Börjar synas mer och mer, ge honom bättre mer seniora yttrar så kan det bli riktigt bra. Nästan så jag vill testa Tanner på en kant och Nordin som center när alla är tilbaka. Känns tryggt att ha Nordin om Tanner inte kommer tillbaka till full form, då kan han centra mellan Ohlsson och Mannberg t.ex.

Hoppas han får värdefulla minuter i slutspelet, för kan blomma ut på riktigt nästa år om vi är i HA.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett:

Karlin verkar iaf anse att vi är i en formsvacka. Kan ingen upplysa honom att det är lungt, han behöver bara kolla på poängsnittet, ingen anledning att vara orolig inför slutspelet.

– Vi är inte på topp, långt därifrån. Vi har ganska många procent att komma upp, men det ska vi se till att göra här framöver, säger Mattias Karlin till C More.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Civilingenjörer ska man akta sej för när det gäller att bygga ett lag. Om hälften av det du skriver om Modigs är sant är det en självklarhet att han inte är kvar. Dessutom var han även en ganska usel passningsläggare under sin tid i MoDo. Inte med i spelet nämnvärt, men dock en vass skytt, o bra på straffar , men där har ju Nordin gått in
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Gavelo: Andra lag får gärna slå ut HV. Varför måste vi foka på dem? Vi ska fokusera på att gå upp.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Ja, Woods är rätt svag defensivt och gör många av sina poäng i powerplay. Nu är han nog tillräckligt bra på det han gör för att vara högaktuell ändå, men som du säger är Aagaard definitivt en lågriskvärvning (och gissningsvis billigare).
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Vi kunde torskat mot Tingsryd borta också, men nu gjorde vi det för att vi fick slut i tanken efter en första halva vi dominerat och haft 26-13 i skott

Vi var chanslösa mot HV 2007, men överlägsna Leksand och Brynäs ett par gånger.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett:

Aagaard är nog den spelare i laget av forwards som är närmast att vara en SHL-värvning med låg risk. Visst att Woods är mer offensiv, men farten, intensiteten samt hårdheten Aagaard har gör honom mer komplett och användbar.

Skulle tro att många sportchefer kollar på honom och tycker den utveckling han visat samt att han presterat bra i ligan är lockande, det intressanta med honom är ju att han kan spela i allt från en producerande enhet till en 3-4 kedja, Woods är ju mer endimensionell.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Då är vi chanslösa.
Jag ser helt ärligt inte hur vi ska kunna hota Hv i dagsläget med det laget vi har.
Ja vi har en ganska bra backlinje, vi har bra forward och vi har hyfsade målvakter, men det gäller att alla 3 delar spelar på sin absoluta topp och att vi inte får några skador om vi skall ha en chans.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: sjukt lösa boliner om du tycker dagens svacka som laget är inne i är pga Modigs uttåg.
Enligt Karlin producerade han inte heller i 5 mot 5 innan han drog(formen blrjade dippa nån gång efter jul)
Han gnällde sig ur laget vilket tyder på en pissig karaktär, en sån spelare höjer automatiskt inte lagets potential även om han knuffar undan t.ex Theo ur 3:e idag. Hur hårt tror ni han hade jobbat i den kedjan när han mest åkte runt och hängde med huvudet i förstakedjan. Nä, ditt och Tarres resonemang blir för enkelt.
Något ALLA tränare och experter i princip alltid återkommer till när man beskriver vinnande lag är harmonin i truppen, spelarna köper sina roller och jobbar livet ur sig oavsett var du befinner dig i lagets hierarki.
Det hade med största sannolikhet inte Modigs gjort i fortsättningen heller.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: intressant resonemang angående Modigs. Tycker det är rimligt resonerat. Men. Det finns så klart en massa confounding-faktorer som kan spela in. Modigs är ju bara en parameter. I Hinkens kalkyl ligger ju dessutom att Letten ska vara substitutet till Modigs. Egentligen skulle även en center in i laget, vilket tyvärr blev en miss.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: No worriez.. Om Aagaard och Woods blir skadade räcker det för letten att göra tre poäng per match. Vi går upp!
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Ja, man hoppas ju att mycket kan förklaras med tunn trupp + tufft program.

Men samtidigt, hur i hela friden ska vi klara ett tufft slutspel? Säg att Woods och Aagaard blir skadade, vad gör vi då?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov:

Första perioden idag var ett stort fall framåt. Då tyckte jag vi gjorde det mesta rätt.

Vår forecheck fick bra fäste och vi vann puckar. Våra backar stod upp i mittzon och krympte ytorna samtidigt som forwards jobbade hem bra. I försvaret låg vi när och tog bort tiden för AIK, deras avslut kom långt utifrån och från dåliga vinklar. Vi spelade enkelt och rejält runt linjerna och fick ner pucken djupt när vi inte kunde gå in med fart och kontroll. Bra fart och intensitet.

Var väldigt nöjd med spelet efter första, förutom att vi kanske borde gjort något till mål på våra chanser.

Ju längre matchen gick så tappade vi i alla delar. Om det beror på att det var match igår eller om man blev övermodiga har jag ingen aning om. Men faktum är att vi gjorde 30 bra minuter senast, och idag ca 20 bra.

7 matcher kvar att toppa formen och sätta ihop fler bra minuter.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Vadå alla andra? Jag har släppt det och har inget behov av att älta det.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Majbrasan: Ja, men alla andra tror ju också. I slutändan blir de mätbara resultaten den objektiva sanningen.

Jag vill ändå lyfta fram en ljusglimt, och det är Mikkel. Jag klagade länge på att han är en one-trick pony, har en udda åkstil och är extremt svår att spela med. Men den här säsongen, och kanske ännu tydligare efter OS, har han verkligen tagit ett enormt kliv och bär nu hela kedjan. Andra har nämnt det, men har blivit grymt duktig på att transportera pucken och är dessutom tillräckligt orädd för att våga gå rakt på mål.

Riktigt kul att se hans utveckling!
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Snipan: Hutchings kvitterar till 2-2. Jag hoppas att det inte betyder att vi ska igång att räkna på hans betydelse i Löven.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Kanon då är detta dokumenterat och du behöver inte ta upp det igen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Kontentan är och blir fortfarande av den spekulativa arten. Hur många gånger den än skrivs. ”Tror” är ledordet.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Med våran ”tur” så vågar jag inte hoppas på för mycket.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Jag flikar in att Tingsryd gör 2-1 mot löven i BP, så de har kanske också en formsvacka
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
pean: Läser man mellan raderna i ditt inlägg, så blir kontentan ungefär denna:

"Jag håller med om att övergången är så obegriplig att det måste finnas en exceptionellt bra anledning till den".

Här är vad JAG tror:

- Jag tror han var en av de bättre avlönade i laget
- Jag tror man visst fick en slant för honom
- Jag tror man ansåg att han fått många "gratispoäng" och egentligen inte hade presterat på samma nivå som statistiken sade
- Jag tror man ansåg att hans formkurva var på väg nedåt
- Jag tror man tyckte att han var en energitjuv som inte passade bra ihop med övriga gruppen

Jag tror helt enkelt att man släppte honom, för att man tänkte att man skulle ersätta honom med någonting bättre. Om rollerna hade varit ombytta, att han hade snittat en poäng per match och LHC ringde och sade "Vill ni ha honom för en symbolisk summa? Han är lite knepig i omklädningsrummet, kan sura när han blir petad och så", så tror jag inte att Hinken hade tvekat en sekund.

Man missbedömde helt enkelt hur extremt viktig han var för laget och går all-in på "post-purchase rationalization", dvs kommer försvara beslutet oavsett vad.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett:
Btw lutar åt din sida ang Modigs, för att göra det enkelt jämf Modigs med Theo J.... vi behöver inte mäta, Modigs skulle göra MoDo bättre på isen.

Har däremot Karlin velat ha bort honom så skall Karlin få som han vill, men laget blir sämre på isen en dag som denna.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: parametiseras… den var ny. 🙌
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
pean:
För in i protokollet att jag inte anser att vi är i en formsvacka. 😂😂
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65:

Vi har 7 matcher kvar i serien, ska han hinna göra 7 matcher innan slutspel måste han spela på Onsdag.

Kommer han tillbaka första veckan i mars är det väl 3-4 matcher han får.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Majbrasan: Det var nära ett par gånger.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JoakimE: Att du överlevde förra säsongen ändå (i egenskap av MoDo-supporter). Kudos.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Kan göra det sen. Men vi har spelat 4 matcher hemma och 3 borta sedan Modigs lämnade.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Gavelo: Får han göra debut första veckan i mars så hinner han spela 6-7 matcher innan slutspelet.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett: Det finns absolut ingenting som säger att denna formsvacka inte hade kommit oavsett om Modigs var kvar eller inte.
Dessutom så får man betrakta denna övergång, gratis och mitt under säsong, som väldigt speciell. Vilket säger mig att även anledningen till det var väldigt speciell också. Så tycker du förenklar det lite.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Jag har samma känsla utan att ha sett denna match ska erkännas. Tidigare på säsongen upplever jag att vi oftast förlorat i statistik som femwick och corsi men vunnit matcherna. Nu vinner vi den statistiken men tar färre treor.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JoakimE:
Jag kan tycka att gårdagens match borde vi tagit särskilt som den utvecklade sig. AIK tycker jag är en svårare nöt, de är ganska välcoachde tycker de påminner om oss men känns lite svagare.

Apropå Modigs så noterat jag att vi inte förlorar skotten i enda match sedan han lämnade.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Ja. Skulle dock säga att Aagaards frånvaro kan ha haft en märkbar påverkan om något. Han är motorn i andrakedjan.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JoakimE: "Men vart har jag fel?"

I exakt allting.
Du formulerar inte ens din fråga rätt.
Det heter "VAR har jag fel?" och inte "VART har jag fel?"
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Det blir 2 veckor in i slutspelet då med andra ord, sen 10 omgångar tills han är i form, så lagom till seriestart i allsvenskan nästa säsong är Tanner redo för 100%.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65:

Ja svårt att räkna poängsnitt på en spelare. På slutet har vi dessutom haft Aagaard borta.

Modigs var bra och hade en jävla förmåga att göra poäng. Men våra problem beror inte på att han är borta.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JoakimE: Karlin säger att det tas dumma beslut på isen, hur kan man göra det som professionell spelare?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Nucky: Jag är civilingenjör. När man gör en förändring måste det finnas ett förväntat, mätbart resultat. Argumenten för att släppa Modigs har varit många; Han spred dålig stämning, han var själv inne i en formsvacka, laget är viktigare än jaget etc.

Likväl måste alla beslut kunna parametriseras, dvs att man anser att Modigs insats i snitt genererar 0,25 poäng per match, men att påverkan på resten av laget kostar 0,5 poäng per match, vilket innebär ett förväntat poängtillskott på 0,25 ifall man skickar honom.

Att laget helt plötsligt tar väsentligt mindre poäng, spelar sämre över hela banan och att spelarna snarast ser mindre motiverade ut än tidigare, är ett bevis för att beslutet - så här långt - var helt horribelt, oavsett om Modigs urinerade på folk i duschen eller flirtade med andra spelares fruar. Så länge laget tog fler poäng med honom, så var det fel beslut att skeppa honom.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Jag är faktiskt mer bitter över gårdagen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Jag tycker att vi ska vinna emot AIK, Almtuna och Vita hästen iallafall smärtfritt vid den här tiden på året om vi ska kunna känna oss någorlunda självsäker på att det finns en möjlighet till att vi ska kunna bli avancerade till SHL. Jag säger inte 10-0 varje match, men jag säger iallafall att inte tappa en 4-1 eller 4-0 ledning och sen att man ska kunna jaga AIK och göra åtminstonne ett mål till under ett par powerplay och ett 5 minuters powerplay? Jag kände efter förra HV matchen att fan den här säsongen så finns det inte en chans att vi inte går upp, vi körde över HV som måste ha spenderat så otroligt med pengar inför säsongen för att de bara måste gå upp..

Oavsett hur det går så kommer jag likförbannat heja på modo nästa säsong men känner att energin för att ligga på och vara den bästa modo inte riktigt finns där ännu och det är väl bara några veckor kvar tills slutspelet börjar.. Det börjar bli ont om tid
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Robin Ztorken L:
Ja och det känns väl som helt normalt då och då.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
vonDöbeln:
Helt rätt behövs upprensning nu!!!
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:
Ja som sagt uppfattar det mest som subjektiva iakttagelser. Tycker tendenserna snarare är att vi varvat upp lite, och har inte räknat på det men tycker vi får iväg lite fler skott mot mål nu och släpper till färre.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Gavelo: Slutet av februari/början av mars. Förmodligen mars.
Kommentera

« · 2295686 · »