1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479816 inlägg · 4078 ämnen

Mora - Modo 2020-01-31

2030266 · » Till forumet


Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Heyerdal: Blir det final mot löven tror jag att vi vinner, det är bara en känsla jag har. Tror dessutom Mora kan bli farliga i slutspelsserien.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: rätt stor risk/chans att vi får möta Timrå i ett kval, blir vi tvåa och förlorar mot löven o Tik vinner slutspelsserien möts vi, blir de tvåa och förlorar mot löven samtidigt som vi vinner slutspelsserien möts vi, bara spekulationer förstås då mycket kan förändras men föreslår att vi blir minst tvåa och vinner över löven !
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Rytter: Själv undrar jag om det inte är en bra sak att inte vara i toppform nu? Det vore väl korkat om vi spelade vår bästa hockey nu och inte är i form när det gäller någonting.
Samtidigt en styrka att inte vara på topp och ändå vinna.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Rytter: Ser det inte alls som otänkbart att Timrå kan ta andra platsen. Lika tänkbart ser jag det att Modo kan ta första platsen. Vi ska spela om 30 poäng. Löven har sju poängs försprång till oss och vi har nio till Timrå. Allt som krävs är en tre matchers dipp från det ena laget och en tre matchers topp för det andra så ritas kartan om helt. Förstår mig inte på alla experter som säger att det är klart?
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Rytter: Skrev aldrig jatt det kunde bli svårt att hålla den eftersom vårat spel inte övertygat, får Timrå vittring så kan det bli jävligt tight på slutet OCH visst skulle det kännas som en frontalkrock om vi nu skulle sjabbla bort detta försprång vi har?!


Förstår du/ni hur jag menar?

Sen är det såklart viktigt att fokusera här och nu, men vi kan inte heller komma in i ett kval helt oförberedda, därför bör ledningen (vilket jag förutsätter att dom redan gör) scoutar motståndet efter olika scenarion för att vara förberedda, den som är bäst förberedd har gett sig störst möjligheter att lyckas.

Jo vi har varit bäst sett till poäng i januari men inte det senaste 4-5 matcherna varken poäng eller spelmässigt, spelet har inte övertygat och det är därför man ändå känner en viss oro, lek med tanken att vi torskar nästa match medans Timrå och Bik vinner, då har dom rejält häng så det gäller att Modo börjar spela bättre igen.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo:

Fast igår pratade du om att andraplatsen var i fara pga av vår form (Vi var det formstarkaste laget i januari sett till poäng).
Nu pratar du om formen i dagsläget och hur den står sig mot eventuella shl lag i ett kval.

Ursäkta men jag förstår att jag och många andra faktiskt har svårt att begripa vad du menar med form.

1. Är andraplatsen i fara eller ej?

Det är det som borde vara intressant för oss här och nu, vad som händer sedan är sekundärt.

En match i taget nu det som är kvar av serien, allt fokus på vad vi ska göra mot ssk för att ta 3p och göra det svårare för de jagande att gå ikapp.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Har läst någonstans att Melin vill lämna leksand men att styrelsen inte tillåter det. Är nog rätt mycket med turbulens i på dom där klubbarna.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
hockey_21: Nä visst vore det en jäkla frontalkrock om vi bommar andra platsen!

Om vi tar oss till shl kval, vem skulle vi vilja möta?, leksand känns som klara och Oskarshamn ligger inte heller bra till, Lhc tror jag har lite för mycket kvalitét och bör kunna hålla undan och slippa kval!

Så om vi ponerar att det står mellan leksand och Oskarshamn så är det ändå ett svårt val kan jag tycka, båda lagen har bra och dåliga sidor.

Leksand är normalt starka hemma och har mycket kvalrutin men har varit usla under hela säsongen och har legat i botten hela tiden.

Oskarshamn har ett något starkare lag och har nu plockat in Perra J som är något utav en mästare i kval sammanhang, samtidigt har dom ett rent kaos i sin organisation vilket nog stör laget en aning.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Det räcker för oss att vinna alla våra hemmamatcher som är kvar för att säkra topp2. Det borde ju inte vara helt omöjligt med tanke på hur hemmastarka vi har varit.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
KB65: Vi diskuterade detta igår och jag lade endast mina tankar i dagsläget och jag tycker det är väl berättigat att börja titta på potentiella motståndare i ett eventuellt kval, jag är tämligen säker på att modos ledning redan börjat studera dom potentiella Shl lagen redan nu med tanke på att det bara är runt 10 omgångar kvar.
Det är ganska självklart att det är i slutspelet det gäller att toppa formen eftersom det är där turneringar avgörs.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Känns hyfsat onödigt att ens prata om hur bra vi skulle stå emot ett SHL-lag i nuläget, när det är typ två månader bort. Formtoppar man just nu, så gör man fel.

Vi ska först och främst inte släppa till alltför mycket mot våra allsvenska konkurrenter och sen hitta formen lagom till finalen.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Robin Ztorken L: Förstakedjan och även deras PP-formation har varit trubbiga i flertalet matcher, men Karlkvist har varit helt godkänd i mitt tycke.

Jag var på plats mot BIK och såg även matchen i efterhand. Har väldigt svårt att se hur man kan kalla oss dåliga där. Det är en regelrätt överkörning förutom två PP mål från BIK, vilket de är absolut bäst i serien med.
Det var endast småsaker som stack ut där. Belov gick bort sig lite i boxplay och Styf hade det lite svårt ibland, men det var debutmatcher för båda två. Rent prestations-mässigt så var det här en mycket bättre match från vår sida än mot Löven, även om Löven är många gånger bättre än BIK i mitt tycke.

Mot Tingsryd så ska det ha varit en uttalad gameplan att spela enkelt med stora marginaler eftersom Tingsryd är farliga på att kontra. Jag tycker att vi kontrollerade den matchen väldigt väl också även om vi inte stänkte in fem mål. Hade vi spelat mot Mora som vi gjorde mot Tingsryd så skulle vi förmodligen ha vunnit.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Nucky: Jag skriver detta till alla som kommenterade mitt inlägg sent igår kväll om formen etc.
Jag tyckte jag var tydlig med att formen vi har NU spelmässigt så är vi inte ett shl lag, vi kommer mest troligen om inget jätteoväntat händer att knipa 2:a platsen. Jag skrev också att i ett kval är det endast Timrå som vi nog får det svårt att slå, dom har en sjuk tendens att nästan alltid göra sina bästa matcher mot oss medans vi glider runt på en grilla och bjuder på puckar i egen kasse.

Med det sagt så tror jag vi har en bra chans att spela shl till våren OM laget kan steppa upp minst 3 snäpp till kvalet och börja spela som ett lag igen.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Robin Ztorken L:

Ja, kändes som Mora va rappare, och vi mest flöt med.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
KB65: Jag tycker generellt att vi varit rätt dåliga de senaste fem matcherna, även om vi tagit poäng och segrar.
Spelet har inte känts övertygande direkt.
Dock starkt att kunna ta poäng när det gått grus i maskineriet.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
hockey_21: Vad tänkte du nu? Ni torskade matchen sista minutrararna.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Nucky:
Ett slutspel lever sitt eget liv, dessutom väntar en bäst av 3 vid ev förlust. Kan mkt väl se Vik/Tik hota oss i en sådan serie. Missar vi andra så är en slutspelsserie väldigt oviss.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
snubbelfot: Vi vände matchbilden sista 2 minuterna
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
hockey_21: Ja, Löven hade derbybaksmälla i första perioden men vände sedan matchbilden utan att egentligen glänsa.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg:
Rent generellt har du fö fel skickligare lag brukar vinna
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Om ledningen lyckas peaka laget till kvalet börjar, ser jag inget annat lag än Löven som ska kunna hota oss i en matchserie över 3 eller 5 matcher.
Spelar vi på topp är vi ruggigt jävla bra, långt mycket bättre än BIK och Timrå om du frågar mig.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg:
Du har en poäng, synd att den grund Sundlöv la är på väg att raseras.👍
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg: Oj oj, det låter som att vi har värvat in legoknektar från halva Europa här. Det återstår väl att se vad Bartosak har för inverkan på gruppen nu när han förmodligen petar Hanses men jag ser inte alls någon likhet med gamla Modo och dagens lag.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg: Faktiskt lite komiskt att läsa ditt inlägg när årets lag är EXAKT motsatsen.
Grabben med koll😆
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg: Vi tog guld en gång med ett gäng med inavlade före detta Ö-vikingar och en inlånad halt och stor jävla skäggig elak jänkare tillsammans med några tokgalna tjocka och långsamma spelare från Transsylvanien, Norge och Finland. Vi kör på det här vinnande spåret än en gång. Det kan gå....
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo:

Fast det är poäng och inte formen hur man spelar (eller hur du nu uttryckte dig) som ligger till grund för placering i tabellen.

Vi har goda chanser att ta plats 2 med tanke på att vi är bra på att plocka poäng även om inte spelet stämmer helt.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Insatsen mot BIK var riktigt bra och även matcherna där innan. Jag tycker inte att vi var särskilt dålig mot Löven, vi viker ner oss rejält i andra men de får samtidigt ingen utdelning, resten är en ganska jämn historia. Västervik och dagens match var dåliga.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Vill tillägga att löven gjorde en riktigt dålig match och blev räddade av cannata, västerås var mycket bättre men fick inte in pucken. Hoppas Bartosak kan bli en sån för oss också.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Ganska logiskt med en dipp efter luckan uppstod till tredje laget. Det blir en utmaning att formtoppad till den allsvenska finalen utan att dippa allt för mycket innan det är dags.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Rytter: Senaste 3-4 matcherna.
Som jag skrev tidigare så vann vi tex mot Löven fast vi gör en stundtals riktigt dålig match, Västervik var heller ingen bra match, riktigt dålig som vanligt och idag gör Modo en riktigt slätstruken insats, faktum är att vi varit rätt släta i spelet sista tiden men räddat poäng av framförallt en storspelande Hanses och individuell skicklighet, samspelet mellan lagdelarna har varit sisådär.

Formen bestäms inte helt utav hur många poäng man tar, formen kan också bestämmas av hur man spelar.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Johannes Hedberg:

Ja du borde ju veta hur det är med utländska värvningar, ni har väl en dyr nordamerikan på 2 års ni vill bli av med.

I övrigt håller ditt inlägg så mycket fel att det inte går att diskutera.

Löven och aik lär ha haft de dyraste trupperna i ha.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Modo har antagligen det bästa och dyraste laget som någonsin spelat i allsvenskan. Jag kan tycka att Modo bör på upp i år.

Det som talat emot Modo är väl att det är Modo vi pratar om och att samma mönster med sena värvningar som river upp truppen går att se. Modo värvade sönder sitt SHL-lag senast de var uppe så det till slut helt saknade personlighet, hjärta och kämparglöd. Kvar fanns en massa gamla nordamerikaner och någon finsk back som inte kunde försvara.

Samma visa nu. Kommer in en rysk försvarare, en tjeckisk målvakt och sen ger man kontraktsförslag till en finsk forward.

Kval handlar om hjärta och kämparglöd. Det såg man ifjol när Leksand och OIK gick upp, och inte minst när Leksand slog ut er 2016.

Tjecker, ryssar och finnar kan vara fantastiska spelare med jäkla hjärta och kämparglöd. Men det hinner de inte få för en klubb som köper in dem med ett par månader kvar på säsongen.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo:

Pratar du om formen som gjorde oss till det poängstarkaste laget innan denna match sett till senaste 12-13 matcherna, eller det formstarkaste laget i januari?

Vilken form pratar du om?
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
atomragnar: Med tanke på formen så finns chansen!
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
modomille: Gäller bara att de inte gör en klassisk Modo och kollapsar och tappar andra platsen nu
Kommentera


Sv: Mora - Modo 2020-01-31
J F K: Nej ingen risk i kvalet. Vi hade en svacka innan BIK men vi vann 4-2, vi förlorade mot Västervik men vi vann mot Löven. Vi reser oss igen!
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Jag tycker att Modo egentligen bara varit riktigt fokuserade mot Löven. Då sköter man hemjobbet, krypter ytor och har hög arbetsmoral hela matcherna. Helst hade man såklart önskat att man var mer fokuserade i fler matcher. Framförallt tror jag på att som man tränar spelar man, så fuskar man i "mindre viktiga" matcher är risken att det blir ett mönster även i de viktigaste matcherna.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Gavelo: Du glömde Västervik
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Heyerdal: Blir tufft iaf och jag tror Modo får det oerhört svårt i kval!

Nu drar man förhastade slutsatser men finns det ett lag jag inte vill möta så är det Timrå för det är de enda laget vi inte kommer rå på
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Modo-Målet: Klok kommentar. Vi måste vila lite nu och andas. MoDo är världens bästa klubb, men förlorar ibland. Björklövenhalsduk-index här i Umeå gick ner totalt 50% igår. Väntas gå upp några procent imorrn. Truppen är kanon. Jag är dock rejält för att värva ett par nya forwards som rör om och ändrar matchbild, om de så är småväxta snipers eller en storväxt center som kan teka. Det är hursomhelst förbannat kul att följa MoDo just nu!
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Modo-Målet:

Sant, det är bara att glömma och studsa tillbaka.

Men vi har ett problem med förstakedjan, dom har blivit bekväma och ska spela så snyggt. Egentligen har formen dalat sedan Spengler cup, kom tambellini hem med ett fett kontrakt därifrån? Han spelar iaf som det.

Sedan har andra kört fast, första matcherna med Forsberg fungerade bra, sedan blandar dom och ger. Känns som ett nyförvärv med offensiv spets skulle behövas.

Sedan är det inte märkligt att det svajar bakåt, vi saknar 3 ordinarie försvarare. Hoppas vi får tillbaka Öhman och Norlinder snart deras puckskicklighet behövs och det är inte bra att slita för hårt på Belov, Enström, Hedberg och Berglund inför slutspelet.

Nej vi måste in med en forward så det blir konkurrens om platserna, sedan kanske man skulle splittra förstakedjan för en match för att få dem att vakna till.

Kanske max ska in och spela på LP:s plats så det blir lite tyngd och drag i den kedjan.

Nu gick tåget för att hinna ikapp löven. Kan inte de under ta ikapp oss kan inte vi ta ikapp löven. Aldrig att dom tappar och får 3 vinster färre än oss.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
modomille: vad säger man då om Modo då du kallar Mora skitlag
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
modomille: Det är skönt att få slänga ur sig lite skit efter en sån här match. Är inte orolig över fortsättningen.

Synd att Hanses ska behöva släppa in så mycket mål när han har varit så pass bra bara.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
J F K: vi har Ssk hemma o Karlskrona borta innan matchen mot Tik, två förluster o Tik två vinster så kan de vara på samma poäng vid vinst mot Modo, bara ett exempel hur snabbt det kan gå
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Finner det alltid absurt hur folk kan gå fullständigt bananas efter en match. Vem bryr sig om den här matchen?! Vi kommer komma tvåa hursomhelst. Vi har stor chans att slå Löven i finalen. Det är Löven vi ska slå och ett SHL lag inte Västervik, Mora och andra skitlag. Vi har slagit Löven. Ta det lugnt alla. Dom här sista matcherna är en transportsträcka...

In med Bartosak i mål och en till klassforward så spelar vi SHL till hösten! 👍
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Signature: Ja idag vann Mora klart rättvist finns ingenting att säga om det. Och man blandar och ger under en säsong. Som jag sa nedanför grabbarna har motbevisat mig i år att dom är bättre en vad jag trodde och det är jättekul att det gått så bra hitils men säsongen är ej slut en. Och serien är inte klar heller. När säsongen är slut får vi se vart vi är någonstans jag är i alla fall grymt imponerad och stolt över vad grabbarna presterat hitils. Dom får gärna fortsätta överraska mig.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Nucky: Tycker det är väldigt stora svängdörrar här överlag... Tror inte man ska dra så stora växlar av denna match. Utan vänta och se vad som händer helt enkelt. Vi har killar i truppen som vet vad som krävs när det väl gäller, vilket är det som betyder något när det börjar dra ihop sig. Till skillnad från en match i omgång 42 efter ett hårt derby.
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Dundee: Såg matchen på plats och satt på raden ovanför ert bås. Trot att det var en reaktion efter er förra match MEN Mora är verkligen bra just jmf med tidigare under säsongen så förlusten är inget att skämmas över. Syns att det finns kvalite i ert lag i special teams men idag var det sämre i 5-5. Hanses var bra och klart mer gedigen än Wallin dock fick Mora retroaktiv utdelning som borde kommit under period 1-2. Misströsta inte utan plats 1-2 är för mig givet till er sedan kan allt hända!
Kommentera

Sv: Mora - Modo 2020-01-31
Nucky: Laget har bevisat mig mycket mer en vad jag trodde de skulle göra inför denna säsong. Jag är inte ett dugg besviken på laget är otroligt stolt och imponerad. Och dom får gärna fortsätta motbevisa mig mer en gärna. Det är ju tur att jorden är rund och vi alla tycker olika annars skulle det ju ej ens vara nån mening med ett forum?

Glaset är tomt btw whiskeyn tog slut 👍😊.
Kommentera

2030266 · »