1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541621 inlägg · 4143 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo: Sakic, var det inte han som bygger hus i Sidensjö nu va?

shinzawai: Nu fick vi bekräftat. Foppa kör minst ett år till och satsar på att vara bättre än någonsin. Kanske lyckas han få hit Sakic också.

NuMo: Grattis! Nu är det nog vått i brallan på dig.

Redigerad kommentar

shinzawai: Största fördelen är väl att han har använt det hopplösa laget Timrå som läroperiod. Barnsjukdomarna torde bli färre.

NuMo: OK nu kan vi börja analysera på allvar.

+ Bra taktiker
+ Aktiv coach
+ Skapar "vi mot världen"-känsla
+ Oöm
+ Bra att handskas med folk utanför isen, blir säkert en bra ambassadör mot sponsorer

- Oöm (jag kan redan nu förställa mig en schism med typ Sundström), tar konflikter för långt?
- För hetlevrad

Eller?

Salle: Nu kom Karelin in. Är det nya fystränaren?

Salle: Här verkar man kunna se alltihopa ifrån start.

Redigerad kommentar

Salle: Det är inte bara tekniken som strular i den här sändningen.

För er som inte kan se det...

allehanda.se/Jon: 
Nu kommer Challe in! Med Fredrik A och Anders Trollsås.

Poffa: m men han ville inte vara med challe när han träna timrå :P men nu helt plötsligt, modo kan dom :D

Poffa: Staffan Kronwall ryktet följer med Challe var han än hamnar :)

Och helt plötsligt är tydligen Staffan Kronwall aktuell för Modo. Han sägs vilja ha Challe B som tränare, åtminstone om man ska tro det senaste skvallret på internet.

Nikki Nine: Wennerholm har bara ett finger på sin hand, så det är svårt för honom att ha i minnet antal som är fler än en.

Ska bli intressant att se Molle, killen har ju talang, men han måste ta för sig 1000000% mer än han gjort de senaste gångerna. Han ställer ju sig och väntar på sin tur trots att det inte är någon kö, varje match.

Molle klar för LHC.

"Andreas Molinder:
- Jag blev väldigt överraskad då LHC hörde av sig."

Konstigt.

Mats Wennerholm spekulerar om nästa säsong:

"Det ska bli kul att följa hur det går nästa säsong, men något säger mig att Modo inte missar slutspel två gånger i rad."

Kanske har missat något.

Inga finnar i Minsk till hösten. Vad innebär detta angående Pikkadollen?

qwertas: ÖA har en rubrik om Laurila men ingen artikel än.

SPORTBLOGGEN

Salle: Jag vet att Ecke spanade in honom i alla fall i samband med när hM var och tittade på Yetman.

Tikinmyheart: Vi behöver nog snarare glasburen som Lenin ligger i, den kan för övrigt Björn få låna sen.

NuMo: Jag jobbar på sjukhus. Kan fixa en bättre beg. rullator åt honom om Freddan bara ställer frågan.

Det var fan vad det var trögt i tränarfrågan. Är det Viktor Tichonov man har på kroken tro?

Visst var det han Lars-Lökken som var och kikade på (bla) Övik och MoDo under nåt speluppehåll i vintras?

shinzawai: Hörde Foppa i P4-premiär av alla ställen, och han har inte gett upp någon hockey karriär än, han tyckte inte heller att han var någon stjärna att tala om när det gällde hockeyn. Jag fick känslan att han nog siktar på att köra en säsong till i Modo, allt beroende på hur det känns i kroppen.

Men som vanligt så får vi nog inte veta förrän tidigast i September.

shinzawai: Han stannar i Övik och spelar i MoDo hoppas och framför allt tror jag.
Och han äger ju ett flygbolag ifall han inte kan hålla händerna på täcket.

shinzawai:

Djurgården? :)

Foppa har visst skaffat sig en 22-årig flickvän från Sthlm som verkar plugga där. Fritt fram att spekulera kring hur det påverkar hans eventuella framtid i MODO.

shinzawai:

"Menlös svag och inte tacklas"? Känns som vi fick en sådan spelare från timrå förra säsongen. Nej Tack i så fall.

mattias - 74: Menlös. Svag, kan inte tacklas, ingen aggression.. Dock hyffsad teknik och bra blick för spelet. Ingen puckvinnare direkt.

mattias - 74: Ganska komplett men utan det där lilla extra för att i dagsläget bli en producerande spelare i elitserien. Han är även för klen för att ha en gnuggarroll. Jag tror säkert att han kan göra bra ifrån sig i allsvenskan om han får tillbaka självförtroendet.

Nikki Nine:

Leksand nämndes också i artikeln där. Hur är Molinder som spelare?

hellge: Sista april tycker jag är ett otroligt lamt namn på en högtid. Firar ni "24:e december" och "sista december" också? Som vanligt är väl allting kyrkans fel som sabbat de gamla fina hedniska årstidshögtiderna och försökt göra dem till sina. Jag undrar hur de misslyckades med att ta över midsommar?

hellge:

Lite OT, men när du ändå tog upp ämnet: Jag har hört att det finns en gräns för var man säger majbrasa också. Är den samma som gränsen för sista april?

Gidde: Jo, men hänger man här dagarna i ända får man nog räknas in i den kategorin :)

hellge: Jag hajade till när jag läste om Steen till LHC men framförallt Molinder. Inte direkt den typen av spelare som LHC värvat de senaste åren. Men degen kanske är slut?

Dock måste jag påpeka att det heter ostbågar och mycket riktigt, sista april. Men vissa lever i villfarelsen att det faktiskt heter ostkrokar, de har till och med startat en grupp på Facebook. Men det sägs ju även att inte allt man läser på nätet är sant. Man ska visst vara både misstänksam och källkritisk. ;)

hellge:

Bara om man själv är en nörd ;-)

Björn W:

Det är roligt med såna nörd-quiz :)

hellge: Jag borde vara på g nu så...Daniel Bertoni (avgjorde) Leopoldo Luque och Ossie Ardiles.

Hoppas nu att Ekwall drar upp något sådant här med VM, jag är sämre på förberedd på exempelvis Malmös laguppställning i München -79.

Jag hörde att LHC ville ha Jerry och Ecke också. Undra hur de tänker när de vill värva Steen och Molle?

De måste suttit och kollat sista finalmatchen 2007 då Steen var bra. Sen har de säkert kollat in klippet när Molinder smaskade upp Abboten.

Vad det gäller Kempe är jag skeptisk. Många hävdar att hissen inte går riktigt ända upp, typ. Fast han är väl knappast den förste ishockeyspelaren med dessa problem, i sådana fall.

Nu kan det säkert vara så, att Kempe har utvecklats mycket på senare tid, det var väl han som fick Pikka att köpa korv när Kempe bjöd på syrgas. Trots detta tror jag inte att Kempe är vår man.

Och Pikka föresten, nog är man bra s ugenpå deg om man frivilligt bosätter sig i Europas sista diktatur. Sist vi kollade, när Ullmer var på g, låg Vitryssland på 165:e plats på den årliga rankingen och demokratindexet.

Där blir man mördad om man postar bilder på Göran Greider i sportchefstråden. Eller vad har hänt med Bisterfinnen, han har inte synts till på officiella, det är säkert Lukachenkas män som har tystat honom :)

Sista april sa ni. Det blir att skanna nätet med Pikka-rykten mellan raketerna på Valborg

Och på tal om Valborg. Visste du att gränsen är den samma för de som säger ostbågar istället för ostkrokar och de som säger Valborg istället för sista april, strax söder om Fyrisån.

Jag menar med bestämdhet att det heter ostkrokar och sista april.

Hoppas Pikken stannar, men nämn minst tre andra spelare än Mario Kempes i Argentina-VM-laget 1978? Helst han forwardskompis med de långa armarna som egentligen var ännu bättre.

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Nu fattas det bara att Linköping vill ha Malek också så har dom tagit nästan alla våra misslyckanden från förra säsongen.

spud: Och Linköping nöjer sig inte med Steen utan vill ha Molinder också.

Nikki Nine: Och därefter har han fritt fram att skriva på nån random NHL klubb.

Kempe är inte nära och Pikkas klausul tar slut sista april. Inte nåt jätterevolutionerande.

MorganaLefaey:

Vi ska som du är inne på ha en bredare och mer slagkraftig och konkurens mässig trupp iår gemfört med i fjol. Så jag tror nog Kempe är en spelare man kikar på utöver dom 3 som Freddan nämde. Sedan som du säger så är ju inte någon garanterad en plats för dom bevisat att dom håller måttet, det kommer säkert bli tal om några utlåningar både på back och forwards sida med.

MorganaLefaey: Och Linköping funderar på att göra en centervärvning, som enligt någon kommentar på hockeysverige.se skulle "göra alla förvånade.  Tja, det får man väl säga...

http://mrmadhawk.se/2010/april/bloggen-avslojar-steen-nara-linkoping.html#comment

Nikki Nine: Jo visst är det troligt. Det jag inte vill se är att vi börjar som de förra säsongerna med 2 juniorer garanterad plats för att vi har 10 forwards som egentligen är bra nog för elitserien.

Men om man nu söker 3 forwards för 1a och 2a så förstår jag inte jakten på Kempe och då chansar jag på att man söker 4st totalt och då har vi en ganska bred trupp och ingen kan vara garanterad plats. Samtidigt så var väl inte K.Forsberg och Häggström garanterad plats ifjöl och det tillsammans med många spelare som man inte vet om de håller för ES kan göra truppen väldigt svag igen. Men man skall väl inte gå omkring och tro att alla av Rosén, Blomqvist och Hedman inte är bra nog för den plats de är värvad för.

MorganaLefaey: Skulle tro att det fylls på med juniorer i fjärdelinan om det skulle behövas. Olden, Westin m.fl.

Mano: Som det låter på freddan så är väl tanken på att en av Rosén / Blomqvist skall gå in i 2a och sedan skall man finna 3 nya spelar som han kallade för ersättare till Zucca, Sniper och center för andra. Kan då inte så Kempe som någon av dessa alternativ.

Är väl mer så att det i så fall är tänkt som backup om Rosén/Blomqvist inte gör ok ifrån sig i 2a eller 3e. Vilket iofs inte är fel. Aldrig fel att ha ett antal hungriga unga spelare som får slita för att få sin plats.

Skulle inte heller bli allt för sur om det dök upp ytterligare en spelare för 4e formationen så det fanns backup där också. Men kanske för mycket att tro att det skall in 5 forwards till varav 3 för topplinorna.

MODOJohan: Enligt vad David själv säger så har ni en handfull KHL-klubbar att konkurrera med. Lycka till!

Fler än jag som anser att vi bör hugga på Petrasek nu när han lämnar HV71?

Nikki Nine: Om vi vill komma tillbaka och spegla oss i den självutnämnda glansen av att att vara en klubb som utvecklar och skickar iväg nya NHL-stjärnor så är det här ju en den taktik som finns till förfogande just nu, när juniorleden är en aning tunna. Bjuda in ett gäng lirare med potential och hunger att ta det steg som Mats visat att man kan ta hos oss.

Därmed inte sagt att de här spelarna är av Mats-kaliber, väldigt få är ju det, men det finns ju egentligen väldigt lite som säger att en kille som Mario inte skulle kunna gå in i någon av de två första kedjorna - varav den andra är ganska okänd i dagsläget - och skotta in en 30-40 poäng om han fick tillfälle och backning. Hans kvalserie visade absolut att det finns något mer än bara handleder på pojken.
Med en sådan utveckling skulle han såklart vara förlorad efter som senast två år, men det är å andra sidan en känsla man nästa saknar numera, va? Att se dem packa iväg sig till väst.

Sedan vore det ju väldigt mulligt med ett par pojkar av Videll-kvalité som vi vet kan stå upp när det blåser, men det räknar jag någonstans med att det dyker upp. Vi måste rimligtvis ha budget för det. Det som gjorts hittills - utöver målvaktssidan - är väl snarare att man stärkt upp konkurrenssituationen i laget. En känsla av att det finns killar som är ämnade för nedre delen av laguppställningen, men som ger sig fan på att avancera i ranking omgående.

Eller så här, man kan ju alltid hoppas.

« · 1260726 · »