1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480403 inlägg · 4078 ämnen

Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

1117126 · » Till forumet



Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Hawerchuk: Är bara ett huvud på bilden som är suddigt pga till synes sidledesrörelse vad jag kan se iaf, pea-brain. :)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai: "Jag är längst till vänster i bild, trodde min remark om den suddiga bilden var tillräcklig."

Jo, men INNAN du skrev vem du var knucklehead. ;)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Hawerchuk: Jag är längst till vänster i bild, trodde min remark om den suddiga bilden var tillräcklig.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai: "Kolla lirarn till höger, det svarta hårmonstret, DÄR snackar vi hå-hå-håckeyfrilla!"

Jaha, jag trodde det var du. Eller det blonda bombnedslaget ännu längre åt höger. ;)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: Hehe, både Erik som han heter och min andra kompanjon Jonas ser ju ut som riktiga jävla pudeldårar.. Du ska inte tro att det passerar oanmärkt. Fan, grabbarna drar ju på mascara ibland när det är fest, herregud.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai: Just ja, det där hårburret minns jag att jag retade synnerven ett tag, men sedan sjönk jag in i min dvala igen. Skyller på Norrlands Gulden till lunchen och att Lumpan inte ville vinka...
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Bad_Brett: Äh inte så farlig, jag har klippt mig själv några gånger och jag kommer inte åt där bak, hehe.. Men mest är det nog Friscos kamera som får mitt hår att smälta ihop med halsduken. Kolla lirarn till höger, det svarta hårmonstret, DÄR snackar vi hå-hå-håckeyfrilla! Jag brukar retas och kalla han för "Karl Martindahl" med all rätt.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai:

Ser ut att vara en hockeyfrilla som heter duga!
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: DU suddig? På www.frisco.se/bilder/schtaan2006/imagepages/image22.htm ser jag ut att göra en horisontell headbang? Jag som körde och vill minnas att jag var nykter?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Frisco: Nu ser jag ju att jag inte behöver vara orolig över att minnet var lite diffust från Skellefteåmatchen, hela jag ser ju ut att vara väldigt suddig och otydlig...
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Nej men. Vad fanns på telefonen?


www.frisco.se/bilder/schtaan2006/
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
hellge: Intressant, jag har ju mestadels använt mig av sekundärkällor hittills, men har du eller någon annan som läser ditt inlägg personlig kontakt med någon bra primärkälla som har koll på detta får ni gärna vidarebefordra det till mig via HS-mejl eller på annat sätt.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Alfred Awful:

”” Intet nytt under solen alltså, allt var som vanligt då, ingen enighet och en massa falanger som pissade in sina revir.””, skrev jag.

Men det är förståss fel. Att 200 MoDo-supportrar reser 26 mil för att kolla in en hockeymatch mitt i serielunken är absolut ”nytt under solen”. Kanske håller en ny era av bortasupporterkultur växa fram. Skynda långsamt eller smida hett järn, är frågan. Jag är i varje fall hoppfull.

Alfred, du som är intresserad av historia runt Alfreds hem med inriktning på hockey och dess kringaktiviteter borde kunna forska lite kring de trumpetspelande bröderna Mellin som alltid var på hockey på 70-talet. Sekundärminnet säger att den ene av bröderna hette Staffan. Jag var ju endast en liten pallervante under tidpunkten så minnet är vagt.

Trumpetandet hade ungefär samma funktion som dagens trumma har idag, alltså att hålla takt och få så många att sjunga samma sak samtidigt. Sekundärminnet säger också att de spelade melodin till ”Glory halleluja” men med Modotext förståss och att de spelade ”Upp på denna vita äng”, därefter sviker mitt minne.

Ungefär från samma tidpunkt (1975-77?) kom jag ihåg ett derby mot Timrå. Jag är högst osäker på resultatet men det jag minns att det var en stor timråklack. De flesta av deras anhängare var fulla som sprutor och att de hade röda bygghjälmar på sig. Jag antar att Timrå loosade då deras anhängare vid flera tillfällen hamnade i klammeri med ordningsvakterna som stod nere på den asfalterade ytan mellan sargen och ståplats.

Sen har jag också en efterlysning. Jag inbillar mig av någon anledning att NuMo, Lumber Jack eller Poffa känner till det. Men för ett antal år sedan kom alltid ett busslass om 50-60 personer med supportrar som ofta var på lyset och alltid höll igång som attan. De kom alltid någon gång per år. Speciellt kom jag ihåg en snubbe som alltid bar sovjetisk militärkeps och pilotglasögon modell Ray-ban. Jag har fått för mig att det var någon slags arrangerad resa och något säger mig att de var från Östersund. Kan de ha kallat sig för Gillet eller något liknande. Självklar kan jag ha missförstått detta och blandat ihop saker och ting. Någon som vet?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

hellge: "Kan vi då få se dessa äppelkäcka klackar."

Du sätter mig på pottkanten direkt. Jag har ju bara en från Rosendal, anno 1961, i dagsläget, men jag vill ha, och kommer att hitta fler.

 

Alfredsförskräckligt äppelkäck är den ju åtminstone. 

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Alfred Awful:

"jag kommer bara att låta bli att stå i dem och fortsätta posta bilder på sjyssta äppelkäcka Alfredshems-klackar från 50-talet."

Kan vi då få se dessa äppelkäcka klackar. Trevligt föresten att du har en gammal flagga. Själv har jag också två från sent sjuttiotal.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
knaskamilla: Jag trodde att det kanske var någon som fått mig att äta upp mina skor, men båda skorna fanns kvar i oupptuggat skick.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan:

Jag kanske har smittat dig. Min hals har varit knepig i över en vecka.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

Paddan: Den ska komma, jag ska tangentbordsarbeta imorgon och ska se om jag inte kan klämma in den.

Kanske till och med som mitt första blogginlägg på ett litet tag. 

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

Alfred Awful: Då väntar man sig ju att det snart kommer en recension av Hasses bok.

För övrigt så har min hals känts knepig ända sedan tidig söndagsmorgon. Kan man stämma Skellefteå Kraft? ;)

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

hellge: "Intet nytt under solen alltså, allt var som vanligt då, ingen enighet och en massa falanger som pissade in sina revir."

Det finns väl alltid nyanser, själv stod jag jovialisk och viftade med min fina, gamla, flagga lite förstrött och tyckte det mesta var trevligt. Det var några meningslösa och humorlösa ramsor som jag inte sjöng med i, men i övrigt såg jag inte några starka belägg för en tråd med cirka 200 inlägg på åffisijälla.

Det kan väl hända att det fanns någon vuxen människa som skämde ut sig längre till höger och att riktig skit ska berättigad skit ha, men på det stora hela tyckte jag den viktiga poängen var att det dyker upp cirka 200 MoDoiter på bortastå, när det är så pass kort resa. Får man sedan åka vuxenbuss gör jag det gärna igen. Hade jag däremot tvingats lyssna på sen 80-talist/tidig 90-talisthumor och osorterad fyllesjuka under några timmars bussresor kanske jag hade valt att förstora upp det negativa och till och med skrivit något inlägg på åffisijälla.

Någon slags åtskillnad mellan tonårsfnitter (och olaglig fylla?) och sådana som mig, som exempelvis vill korrekturläsa något kapitel av Hasses bok på vägen upp, tror jag det totala deltagarantalet vinner på(även om det lugna alternativet nu var helt på eget Poffa-initiativ). 

För övrigt är enighet bra och en hockeyklack som kör med för mycket obegriplig humor/prutthumor kommer jag egentligen inte att lägga energi i form av inlägg på, jag kommer bara att låta bli att stå i dem och fortsätta posta bilder på sjyssta äppelkäcka Alfredshems-klackar från 50-talet.

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai:

Intet nytt under solen alltså, allt var som vanligt då, ingen enighet och en massa falanger som pissade in sina revir. Man måste bjussa på sin stolthet tycker jag. Fast det är svår att få till verkar det som.

Nu när sjuksköterskelinjen ska läggas ned på Mittuniversitetet kanske jag får öppna en 2-årig supporterteknisk linje.

Nåja, man kan inte få allt. Man är ju trots allt lycklig varje dag.Vi har seriens bästa och roligaste lag, landets schystaste arena, en stor trogen och ljudlig publik. En annan omåttligt rolig sak är att lillebror nu lagt sig på sin plats på underslafen. Var sak på sin plats, ordning och reda, lillebror på underslafen och storebror på överslafen.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Poffa: Hahaha, tja det får väl bli lite fler resor framöver...förhoppningsvis... så man kan fundera ut lite fler konstiga ramsor.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: Tja, jag hade ju dig strax bakom till vänster, och när det var dags för "Jag har ingen klack på mina skor" för sjuttioelfte gången på en period var det med uppgiven blick man vände sig om. :-)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
shinzawai: Tja, när man lever i sin egen lilla bubbla så tycker man ju att man är världsbäst, och i lördags var jag nog bara fenomenalt bra på att bli nedtystad av Poffa ;)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: Om man kan spara in världens alla klackar så borde kanske ekonomipriset vara lämpligast. Fast o andra sidan är väl inte det ett av de riktiga prisen. Fast fysikpriset ligger nog också nära till hands då alla skor rent fysiskt ergonomiskt måste göras om. Fredspriset blir nog svårt är jag rädd. Men bara du motiverar det rätt så ska vi se vad vi kan göra.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
hellge: Missat min rapport på officiella?

ctrl+c / ctrl+v :

Klacken var typ indelad i var två klackar. Tifogruppen/Modo Support med ett inslag av fd "Fylleklacken" och bredvid dem gamla "The Reds" med vänner. MS fjantade mest och verkade känna en stress att innan man ens hämtat andan från en ramsa ge sig in i en helt ny med resultatet att det är ungefär 15 personer som var hesa från bussresan som sjunger/skriker, vilket inte lät nog för att jag, 5 meter till vänster skulle höra vad de sjöng. De envisades även med någon värdelös ramsa som handlade om "16 år tog det för er". Innan match var det dock mycket bra drag på allihopa.

Tyvärr drar Tifogängets omognad och hela gängets överkonsumering av öl ner det totala betyget till tre svaga asterixer av fem möjliga. Att vice ordföranden blir utslängd säger väl en hel del. Förutom att skämma ut sig med omogna/idiotiska ramsor om att pissa på SAIK så var klacken överlag väldigt o-tighta, en sån enkel ramsa som "Ge mig ett M, ge mig ett..." blev helt galen för att folk skrek i förtid eller var för sena.

De gamla dängerna som "MODO, klapp-klapp... MODO!" satt sock som en fläskläpp och det lät i alla fall hyggligt från där vi stod, sen får andra bedöma hur det lät i övriga isladan.

Sammanfattning: Mindre alkohol och mindre skrikande i bussen så blir det bra. Det är hyffsat onödigt att vara hes INNAN matchen börjar, tycker jag i alla fall.

Ett tillägg som inte skrev där är att det kändes som att HS-folket överröstade hela officiella klacken + fylleklacken de gånger man gav sig in i ramsorna. Bra betyg på Poffa, Paddan, AM mf här eller dåligt betyg på MS? Fan vet. Kanske var jag som gjorde skillnaden. :)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
knaskamilla: Då tror jag att det var det sistnämnda alternativet.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
hellge: Fredspriset, för då får jag åka till Oslo. Fast... vilket pris som helst hade nog gått för sig, om prinsessan Madeleine hade varit prisutdelare.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan:

Jag kanske har lärt mig fel. Eller också var du inte tillräckligt onykter när du började sjunga på den.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
knaskamilla: Eftersom jag inte kunde få ramsan ur huvudet inatt när jag försökte somna så är jag alltså fortfarande onykter.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: Vilket av prisen ansåg du att du borde ha?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan:

Jag tar tillbaka min rapport, skrev jag ju! Åååh. Jag har förresten fått lära mig att det man lär sig när man är full måste man lära om när man är nykter, så du kanske inte kan den ramsan längre?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
knaskamilla: Hahaha, jag förstår att man lessnar ganska snabbt på en sådan nonsensramsa, som någon viss person heller inte kan sluta att "sjunga". Fast just då tyckte jag att det var snudd på nobelprisvarning på ramsan.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Poffa:

Åh fan, du hann före. Då tar jag tillbaka min rapport.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
hellge:

Jag tror faktiskt inte att någon räknade, men du kan ju räkna ihop själv:
Vi var 27 i vår buss + 17 i två minibussar + Shinzawais bil (fem?) + MODO Supports två bussar + kanske några till. Minibussfolket hade iofs sittplats, men de borde väl räknas ändå? Conny Strömberg hade för övrigt också sittplats.

Jag såg ungefär fyra personer hoppa. Poffa var inte en av dem. Jag tror inte multra av en av dem heller. (Om man nu inte räknar det andra MoDo-målet, då var vi nog fler som hoppade.)

SAIK-klacken var rätt stor och rätt röststark. Fast det var svårt att höra vad de skrek.

Pippilåten sjöngs inte. De som kom med MS-bussarna tyckte nog att de var fyndiga när de sjöng en "det tog 16 år"-ramsa, men med tanke på att Skellefteåklacken sjöng samma sak vet jag inte riktigt hur fyndigt det var... Paddan tyckte nog att han var rätt fyndig när han sjöng om att hans skor inte har någon klack, och det tyckte vi också. I alla fall i bussen upp. Sen kan jag bara tala för mig själv, men det kanske blev liiite väl mycket av den ramsan och jag var trött på den när den sjöngs (i en aningen sluddrigare version) på vägen hem sen.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

hellge: Ca 200. Varierande. Bara vid målen. Ja, det har de. Nej, varken pippi eller något elakt.

Nu har du fått en duglig rapport. :-)

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Jag tycker inte det har kommit fram någon riktigt bra rapport från Skellefteåresan. Vad man kunde se på TV var det många MoDosupportrar bakom det ena målet.

Hur många var det? Var det någon stämning bland MoDosupportrarna? Hoppade Poffa? Har SAIK landets bästa och mest högljudda publik eller fantiserar de? Sjöng man pippilångstrumplåten eller någon kanske någon annan mer elakt fyndigt? Frågorna är ruskigt många.

Kan man få en schyst rapport va?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
kärran: Trots allt var det lite roligt med "köp en ny" då Rönnmark fick en smäll. Det var mycket humor i den ramsan. Glimten i ögat.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
kärran:

Jag håller med, det var helt fel tillfälle att skrika det. Pinsamt.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Mycket dålig stil av de som var i klacken att skrika "köp en ny" och " stå upp som en riktig man", när domarna åkte på skador. Det var också ett tillfälle då en SAIK-spelare såg ut att ha ont när han tacklades mot sargen, som detta hördes tydligt från några MODO-fans, SKÄMS.

En riktig klackledare som tar bort det som verkligen inte hjälper killarna på isen. Att reta upp domarna har nog aldrig gett några fördelar.
Tänk om man kunde lägga allt krut på att heja på laget i stället.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
wap.hockeysnack.com
Dessutom spottade han på isen. Hmm det gör väl timmy 100ggr på en match. Låter knepigt det där. Så han åkte ut inte för skottet utan för brist på respekt för en domare som inte lyckades göra sitt jobb korrekt utan som kom i vägen för pucken. Visst det är synd om domaren då det säkert lär kännas. Men knappast timmys ansvar, om han nu inte siktade på han så att säga.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Frisco: Så domarens uppgift är alltså att uppmana spelarna att be om ursäkt när de råkar träffar någon med pucken. Mycket konstigt. Rönnmark menar alltså att Timander sköt på domaren med vilje, därav utvisningen. Dessutom vägrade sedan Timander att be om ursäkt och då blev det ytterliggare pålagor. Vad säger reglerna om det här egentligen?
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: Tydligen kan jag inte stava heller. "Så har man då varit i Skellefteå" ska det ju stå.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

Poffa: Bonka, bonka på en trumma. Ni är, ni är jättedumma...

Så har man du varit i Skellefteå, intressant, ovanligt liten jumbotron de hade där i hallen och det verkar som att det var störningar på matchbilden men ljudet funkade i varje fall på vissa håll på läktaren. Fast vissa säger att det kändes som att det var ett helt annat bonkande efter första perioden.

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Frisco: Vilken jävla pajas, den där Rönnmark. Det är ju en ren lögn han häver ur sig. Dessutom hade ju Timmy sagt "Sorry" redan.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Paddan: I Skellefteå tar jag utvisningspoäng.

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,950835,00.html

Rönnmark: -Jag bad Timander be om ursäkt till linjemannen

Haha, vilken lögnare denne Rönnmark. Han stod långt därifrån och viftade.
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

knaskamilla: Äh, just nu mår jag prima. Kanske borde kolla om det finns någon ledig tvättid idag.

"I Skellefteå tar vi poäääääng, i Skellefteå tar vi poääääääng, i Skellefteå, i Skellefteå, I Skellefteå tar vi poäääääng"

Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09
Alfred Awful: Inte förvånande om den odören kom från vissa skelögda bortasupportrar;)
Kommentera

Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2006-12-09

fråga: Ligger inte Krizan som en skadeskjuten kråka på isen båda gångerna när SAIK gör mål?

Kommentera

1117126 · »