Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Bra värdegrunden i föreningen?

« · 1624641 · » Till forumet


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

SS-mannen skriver:

"Skellefteå AIK med 3 stycken guldmedaljer, den enda norrlandsklubben med 3 guldmedaljer."

Men nu är det ju så att Gävle ligger i Norrland...


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

ja å gudars skymning....

och så tar vi och kikar på statistiken på antal säsonger i högsta serien:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maratontabell_f%C3%B6r_Sveriges_h%C3%B6gsta_division_i_ishockey

Skellefteå ligger på 10:e plats med 38 säsonger.

Gnetlaget ligger på 15:e plats 30 säsonger.

Om man då ser elitserien/SHL som en liga för 14 lag, ja då behöver bara gnetlaget hänga kvar i fem säsonger så passerar man IK Göta på 15 plats. Klarar gnetlaget det? Då är man på sin rättmätiga plats, bottenlaget i SHL! hihihi

Men det är ju klart, Luleå 1978 är så klart mer anrika än Skellefteå AIK 1943 med SM-guld 1978 som första norrlandsklubb! hihihi

Skellefteå AIK med 3 stycken guldmedaljer, den enda norrlandsklubben med 3 guldmedaljer. Det är man så klart stolt över, kanske blir det en 4:e till nu direkt i vår? Det ser bra ut.

Förrutom att förlora matcher i slutspelet och ta tidigt sommarlov är gnetlaget bättre på en sak till. Skellefteå AIK har haft 25 finnar i laget sedan 1943. Gnetlaget har däremot köpt in 43 finnar trots att de har hälften så lång klubbhistoria. G.F


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Helvittes vad lååååånga inlägg han skriver.

Några små faktafel och syftningsfel i dagens anklagelser.

Festen var hos Drake Berehowsky ute i boviken. Chad Hinz körde av vägen och en polispatrull fann honom redlöst berusad, endast ett par dagar före match i kvalserien. När detta kom fram, fick Chad Hinz sparken på momangen. 

Sofia O-O skrev om detta, det gjorde även andra dagstidningar. Just denna händelse var inte huvudorsaken till bråken runt hennes person och ledarskap på norran. Sofia O-O hade under en längre tid bedrivit någon slags kampanj mot "hockey-folket" i Skellefteå där hon hade en mycket arrogant och överlägsen attityd. Väldigt många sa upp sina premunationer, och dyra konsulter hyrdes in för att utreda. Just innan deras rapport skulle offentliggöras så sade Sofia O-O upp sig. Hon hade annars fått sparken. Efter hon sade upp sig så gick många tillbaka till norran igen.

Ifall Sofia O-O sedan blev utsatt för hot och trakasserier så är det jättedåligt och oförsvarbart. Ingen har dock blivit förhörd eller dömd för detta. 

Detta hände alltså 2005, för 9 år sedan. Om vi då sätter detta i paritet till frågetecken runt moral och värdegrund runt Luleå de senaste 2-3 åren, vad hittar vi då?

* Anders Nilsson bråkar med dörrvakter och kastas i fyllecell

* Mannberg misshandlar folk på fyllan ett flertal tillfällen utan åtgärd från klubben

* Osten Bergström ställer sig upp och hytter med näven emot Yared Hagos och skriker "svinjävla regel", blir förhörd av åklagare men blir ej åtalad då bevis saknas

* Journalisten Fahlman hotas och Luleås ledarskribent på SF döms i domstol för detta

* Målvakten Mark in da Park stängs av i ett år för dopingbrott, utan åtgärd från klubben

Alltså, allvarligt?

 


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Stefano:

Ser nu att Mark in da Park har överklagat. Undrar vad han skriver?

Jag tippa på något liknande som:

Jag missförstod dopingens Svinjävla Regler, jag var bara tvungen att akut lägga en kabbe.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Hej Sven Sewage!

Kom på efter att jag postat mitt inlägg att jag inte bara skulle ha riktat min uppmaning enbart till dig, utan till alla som skriver här inklusive mig själv. Om vi sedan skulle försöka tillämpa dem så gott vi förmår i vår mellanmänskliga kommunikation IRL skulle kanske världen se lite annorlunda ut. Jag är också Skellefteå AIK supporter och har läst Savages inlägg den senaste tiden gällande vårt lag. Tror dock inte att det leder någon vart att svara med samma mynt. Ni båda har onekligen en förmåga att skriva med humor och kreativitet, men någonstans på vägen känns det som att det hela gått överstyr och leder inte någon vart.

Och nej jag känner inte Slobodan som jag såg posta ett inlägg häromdagen.

Ha en fin söndag och så ser vi fram emot en ny säsong för vårt kära AIK!

Vänlig Hälsning Stefano


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Stefano:

tack för tipset Stefano. jag har nu skrivit ner dina tre frågor på en post-it som jag satte bredvid min skärm så att jag aldrig glömmer bort dessa tre enkla men gyllene frågor. Tack!

Mitt förra inlägg var ju faktiskt lite skämtsamt menat med rasism-kortet emot Osten som du själv tog upp tidigare. Jag tänkte att läsaren själv skulle förstå att det är väldigt orimligt att Luleås första isträning skulle se ut som en propagandafilm av Leni Riefenstahl, och osannolikt att Ostens barnbarn faktiskt heter Goebbels.

Jag tror helt ärligt inte att Osten är rasist, och definitivt inte nazist med uniform och allt. Däremot vill jag flika in att Ostens egna ord som användes i försvar och innehöll frasen... "svinjävla regel"... det låter enligt mig lite som en efterhandskonstruktion faktiskt?

Kanske borde man sluta älta sådant... även om jag har en fäbless att skriva retfulla inlägg emot Luleå. Jag har försökt hålla mig undan. Men jag blev dragen till den här sidan likt en magnet då den gode Sven sitter i Bromma på adress X och matar ut sina lögnaktiga avundsjuka hatinlägg om laget i mitt hjärta. Då är det faktiskt inte mer än rätt att man svarar med samma mynt, om än med mer finess och fantasi.

Du förresten Stefano, känner du Slobodan?


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Ett litet tips Sven Sewage; Innan du trycker på knappen "Skicka meddelande" nästa gång ställd dig då dessa tre frågor om inlägget: Ar det snällt? Är det sant ? Är det nödvändigt att skicka det?

Vänlig Hälsning


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Första isträningen, ett dokument inifrån Kööp Arena

Det var en blåsig dag i Augusti. En väldigt blåsig dag, ja helvittes vad det blåste! Inne i arenan hade det första ispasset just dragit igång. På spridda platser, ensamma och i mindre grupper satt de med molokna miner. Stackarna. Luleåfansen.

Det var 47 stycken besökare på läktaren, en högst symbolisk siffra för denna fina speciella förening. En del hade kort resväg för att de oturligt nog bodde uppe i ingenmansland, andra hade rest från Pite... Stor-Luleå med färsk fjärtlukt i kläderna, och andra hade åkt upp ända från Bromma, Sthlm. LHF 77, Daddeh, Sven Savage, de var alla där och vilket gäng det var alltså, vilket gäng!

Alla tänkte de samma sak; helvittes vad det blåser kallt, när ska denna pina ta slut? Varför var min far tvungen att indoktrinera mig in i Lulehockey, varför kunde han inte ha valt ett riktigt hockeylag istället? Livet i och med Luleå är som en livstidslång Golgatavandring. Nu i år kommer jag ännu en gång att bygga upp lite hopp under grundserien och sen blir det IGEN storstryk direkt slutspelet drar igång, samma sak varenda jävla år!

På isen var det lättsammare humör och gladare miner. Hej! Hello! Perkälä! Daj mi puk! Я люблю допинг! För den språkintresserade var det en hyperintressant träning, och då var inte ens samiskan nämnd. Atmosfären var snarlik en OS-invigning.

Konferenciern tappade försiktigt på micken... "Hmmm.. host host...HEJ VÄLKOMNA BEEEEEEEEEEP! Oj nu blev det bättre!" sade han på sin lååååångsamma släääääpande mumintrollsaccent.

Konferenciern åkte över till Mark in da Park som stod och hängde vid sarg-kanten i sina hip hop kläder som han köpte på rea i Övertorneo, så man kunde lugnt påstå att de var ett par decennier efter i mode. 

"Hej Mark, vad ska du egentligen göra denna säsong? Låt oss höra"

" Ja... jag ska åka med morsan och köpa några lådor med piller i hennes hemland. Det blir en riktig långsemester, bra betalt också!" sade Mark och skrockade sådär lite försynt. 

Plötsligt reste sig Rick Moranis upp på läktaren och hytte med näven! Nej, det var visst självaste Osten Bergström som satt där med sina barnbarn Heinrich och Goebbels som båda hade splitternya bomberjackor och militärkängor.

"SVINJÄVLA BLATTE!" skrek Osten, och alla frös till för en sekund för att senare vända sig om för att stirra på Osten.

"Svinjävla LATTE!" skrek Osten och pekade på sin pappersmugg i den andra handen. "Latte... L - A - T - T - E".

Publiken vände sig om satte sig när, ja kaffet var ju faktiskt inget vidare här på Kööp Arena tänkte de alla.

Mumingubben med micken stapplade över mot läktaren för att ta sig ett snack med Det Onda Imperiets Överhuvud... 

" Ja du Osten, kaffet är ju ingetvidare här på Kööp." sade han i micken. "Det saknas ett helt gäng killar här idag. Kan du ....?"

" Ja, vi börjar med Mannberg då." avbröt Osten. "Han är i finkan nu igen, eller var det fyllecell? Han misshandlade nån snubbe nu igen för... vad var det nu... 3:e eller 4:e gången? Bra träning, att misshandla folk, hahahaha"

"Per Ledin är borta... han skriver sin upphandling inom lingvistik på Luleå universitet i dagarna"

"Och sen är Wallmark, Emanuelsson, Janne Sandström, Olov Lundqvist, Lars Bryggman och Johan Forsberg alla nyopereade och borta"

Mumingubben såg orolig ut, men Osten fortsatte:

"Premiären är inte i fara för någon av dessa, utan de kommer att spela. Alla dessa killar kommer ju från Skellefteå AIK, så vi fick ta det lite drastiska steget att steloperera deras handleder för att de skulle passa in hos oss"

En lättad mumingubbe tog till orda:

"Ja Osten, vi har nya ledare i år. Nu är det KHLs tur att få känna på lite Rönkenhockeyn, hehehehe. Berätta lite om de nya ledarna"

" Ja vi börjar med Fagervall" sade Osten och tog över micken i sin hand. "Fagge från Kiruna, ni vet Kiruna, Fagge, hehehe, ja han är känd för två saker. 1. Han fick kicken från löven, en helt otrolig bedrift. 2. Hans Västerås spelade den tråkigaste gnethockeyn som allsvenskan har sett sedan Rönkens tid i Almtuna"

Publiken bröt ut i ett spontanjubel, JAAAA! Osten, med ett lömskt flin, fortsatte:

"Vi tänkte rasera vidare allt det Rönken har förstört. Andra säger att 'bygga vidare', men det är ett konstruktivt begrepp. Vi är destruktiva. Vi ska vara det destruktivaste laget ELITSERIEN OCH SHL NÅGONSIN HAR BESKÅDAT" halvskrek en alltmer upphetsad Osten.

Spontanjublet bröt ut igen, med kraftiga efterföljande applåder. LHF 77, Daddeh och Sven Savage sjöng allihopa "Sveriges bästa sportchef, Sveriges bästa sportchef"

Osten fullkomligt skrek nu ut:

"DET BLIR INGA KRUSIDULLER I ÅR! DET BLIR SARG UT FÖR HELA SLANTEN, I MATCH EFTER MATCH. DET BLIR SARGUTDUNKARMEDLEY HELA JÄVLA ÅRET I BYTE EFTER BYTE! VI SKA TAMEFAN DYRKA NOLL-NOLL... IGEEEEN!"

Publiken var nu i extas efter Ostens hypnotiska tal. Synd bara att Leni Riefenstahl inte kunde vara där och dokumentera stämningen. Efter en lång paus där Osten lät publiken lugna ner sig fortsatte han mer lågmält, samtidigt som han blickade ner mot sin tränarstab som stod med stolta miner längst fram i paraden på isen:

"Till sin hjälp har Fagge Anders Burström. Ni känner alla till Anders. Han är alla gnuggares och gnetspelares fader, han kunde spela 100-tals matcher utan att ens vara inblandad i en målchans"

"Vi är övertygade om att n Anders kommer att få alla inköpta här att förstå tjusningen med att bevaka 0-0."

Osten gav micken till muminkonferenciern som begav sig mot de nya tränarna samtidigt som TNT spelades i högtalarna. De nya spelarna stod där i mitten av paraden på isen med askgrå hudfärg och uppgivna ansiktsuttryck, förrutom Granström som såg väldigt nöjd ut. Fagervall tog till orda i mikrofonen:

"Vi må ha tappat spelare som Klasen, Olausson, Fransson och Omark. Men vi har ersatt dessa med Savalahti-Nagander, Granström, Petrell och Sylvegård som alla är mer lämpade för nollnollgnethockey."

"Kapten är Chris Abbot, och assisterande blir Per Ledin och Jonathan Granström. Vi har sökt med ljus och lykta efter de mest hjärndöda och enerverande ishockeyspelare som existerar på denna planet, och nu har vi dessa tre fuskande, filmande fula och ojusta idioter i samma lag, LULEÅ HOCKEY!"

Ljudvolymen blev nu starkare igen, det rådde verkligen karnevalstämning.

Osten satt majestätiskt på läktaren tillsammans med den gamle underhuggaren Stefan Nilsson bredvid. Stefan var mer känd som Skuggan, ett smeknamn han fick efter sina 25 landskamper i Tre Kronor med endast 6 poäng, en verklig skugga av en offensiv hockeyspelare. Osten viskade:

"Helvittes! Tror du att de verkligen gick på det?"

"Jodå"... viskade Skuggan tillbaka med ett ondskefullt leende.

"Alltså, släpptes pucken nu så skulle vi åka på stryk mot Skellefteå AIKs J-20" viskade Osten, Skuggan nickade.

"Vi måste köpa oss mer tid för att köpa nya hockeyspelare" viskade Osten.

"Vad föreslår du? Har du någon idé?" viskade Skuggan. 

"Vi bussar det där hjonet på dem" viskade Osten och nickade bort mot Sven Savage.

"85% köpelag... Breivik... Lindström är köpt... Fahlman... pensionären"... imellan alla ryckningar och svårtydda muttringar flöt de osammanhängande orden ut ur truten på hjonet.

"Men han är ju fan autistiskt" protesterade Skuggan.

"Just precis" svarade Osten... och efter ett par sekunders paus skrockade de tillsammans... hihihihi


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Jag ser att fantasin och finessen flödar, massor av egna ideer, precis som på SF en gång i tiden!

Nu får man nog passa sig så att man inte blir rövknullad...hihihi


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Tom:

Jag kikade bara på vilka som lirade i slutspelet på listan nedan. Om sanningen ska fram så var vi så jävla överlägsna ifjol att jag personligen kunde ha lirat 10 grundseriematcher som ordinarie och vi skulle ändå ha vunnit serien och sen slutspelet.

Men... Näe, Marcus Petterssons farsa (Danne) är ju från Pite.. eller förlåt Stor-Luleå menar jag, Axel Homström och Enberg är väl båda ursprungligen från Arvidsjaur, Rasmus är från Glommers, och sen Henrik Marlund (också med berömd AIK-farsa förresten) han började ju i Lejonström. Så nej tyvärr Tom, alla dessa räknas som inköpta, eller?

Fan asså när man sitter och kikar på våra laguppställningar genom åren med 85% köpta köpespelare årgång efter årgång, och en sneglar man på Luleås laguppställning och plantskolan de har haft där, ja helvittes vad tungt det känns då att vara Skellefteå AIKare. Riktigt avundsjuk blir man, det är därför man känner sig manad att maniskt bomba ut 1000-tals avundsjuka inlägg och hota med stryk ifall någon ifrågasätter! När orden tryter... hihihi!

Du Tom, en fråga: vem tycker du är vår egen Börje "Svirre" Berntsson? Vår unsung hero bakom kulisserna som ändå är viktig för harmonin i laget? Förrut var det ju solklart Sten-Georg, RIP AMEN BROTHERS!!!


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Du räknar inte med Marcus Pettersson (10 matcher), Anton Öhman (2 matcher), Axel Holmström (4 matcher), Patrik Enberg (2 matcher), Henrik Marklund (8 matcher), Rasmus Edström (23 matcher) för att de är junisar eller?


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Den uppdaterade listan blir då:

 

Johan Strömwall, flyttade som sjuåring till Luleå utvecklad av Luleå

Roger Åkerström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Lars Modig, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Lindberg, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Stefan Nilsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

------------------------------------------------------

Anders Burström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Granqvist, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Jakob Gunler, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Mikael Lövgren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Nilsén, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Rosengren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

John Wikström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Skarin, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Börje Berntsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Birger Niemi, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Svirre Berntsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

 

Således hade Luleå hela 16 stycken Luleåkillar som tog guldet. Laget dominerades laget av norrbottningar, i första hand Luleåbor. Japp!


Tittar vi däremot på köpelaget Skellefteå AIK med mindre anor och historik samt färre egna spelare, då blir det lite lättare att hitta statistik och matchprotokoll:

www.shl.se/shl-arena/38852/live/


Erik Forssell

Niclas Burström

Johan Alm

Joakim Lindström

Anton Lindholm

Arvid Lundberg

Victor Arvidsson

Adam Pettersson

Martin Lundberg


Bara nio stycken på isen från Skellefteå!!! Ooooj vilket köpelag. 


Sen plockade  från juniorlaget, hade vi då:


Fredrik Lindgren

Oscar Sundqvist

Sebastian Aho

Melker Karlsson

Petter Emanuelsson 

 

Ja, 85% köpespelare, precis, alla var köpta.

 

Men av Skellefteåkillarna ovan, Forssell, Lindholm, Lundberg, Arvidsson och Burström, de spelade knattehockey i ett annat lag än Skellefteå AIK, därför kan de inte räknas som Skellefteåbor. Det är ju fullt logiskt! Och Jocke Lindström, han gick hockeygymnasium i Ö-vik och då är han inte längre från Skellefteå.

 

När man sen lägger samman alla dessa saker och summerar, ja, då har Skellefteå tre stycken spelare från Skellefteå som bidrog när det blev guld. Luleå däremot hade 16 stycken från Luleå.

 

Nu är jag krossad, pulvriserad, förudmjukad... faktan har lags fram, och jag får helt enkelt erkänns att jag gick upp i ringen mot en överlägsen motståndare.

 

Det är alltså fullt rättvist att kalla Skellefteå AIK för ett köpelag med 85% köpespelare. Luleå hade dock nästan bara Luleåbor och några från "Stor-Luleå" såsom Piteå, Boden, Kiruna och Finland. Man får helt enkelt tacka för uppvisningen och uppläxningen.

Nu när faktan lagts fram så ska jag sluta tjata, Skellefteå är ett köpelag och Luleå var ena hejare på att fostra egna spelare back in 96' precis som de är nu!


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

- Beeb, beep....  .... beep, beep

- Hej det är Tobbe!

- Är det Torbjörn Rosengren?

- Ja?

- Tobbe R, hej det är Sven Sewage på hockeysnack. Vi håller på med en intervjuserie om Luleås SM-guld 1996. Kan du prata?

- Hej Sewage. Ja, det var ett riktigt roligt minne, det känns som igår.

- Du är uppsatt som 3:e målvakt med 0 matcher på elitprospects , fast på swehockey är du vänsterforward med 1 match utan att komma med i matchprotokollet. Kan du reda ut detta åt oss?

- Ja först och främst så spelade jag där tränaren ville, det spelade ingen roll om det var vänsterforward eller målvakt. Men jag gjorde en match, det stämmer. Jag kom in i en match i Februari då vinterkräksjukan gick i laget, jag loggade 33 sekunders speltid där i tredjeperioden och det kändes fantastiskt roligt att komma in där, vilket lag vi hade!

- Det har gått en debatt ifall endast spelare som spelade ishockey på själva isen när själva guldet bärgades i slutspelet, de är de som "på riktigt" ska räknas in i beräkningen av Luleå kommunföddas "kvot" i laget?

- Men det där är ju skitsnack, allvarligt? Sicket skitsnack. Jag kan då säga att mina 33 sekunder på isen i grundserien faktiskt avgjorde i princip hela SM-slutspelet.

- Är det någon individ du vill lyfta fram som extra betydelsefull?

- Ja, det är då Börje "Svirre" Berntsson som körde flygbussen. Han var en så himla skön kille som spred glädje och hade glimten i ögat, mycket viktig gubbe att ha runt laget.

- Okej tack Tobbe R, vi kanske får ta med Svirre under hans smeknamn då så blir listan faktiskt en person längre och då ser det bättre ut, tack Tobbe!

- Tack själv Sewage. Passa dig bara för att skämta om Luleås guldvinnande lag, för detta lag vördas av personer runtom Stor-Luleå likt muslimerna vördar sin profet.

....klick


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage:

Du måste lida av antingen svår schizofreni eller att du är ledsen över att ingen tycker om din skit du skriver, inte en nån annan SKAIKare, att du skapar två andra konton, Sven banan och Slobodan, och sitter och svarar dig själv.....mkt sjukt "Sven", mkt sjukt.

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Slobodan:

Hej Slobodan,

vad roligt med så många nya skribenter, Sven Tuta, Sven Banan och så nu du själv Slobodan.

Ja du Slobodan, han verkar lite sur och avundsjuk den där Sven Savage. Luleå har ju som bekant haft lite otur i slutspelet de senaste 17 åren, och sen har de haft lite problem att fixa fram någon egen spelare de senaste två decennierna. Så döm honom inte för hårt! Egentligen är det frågan om en reko kille som bara är lite speciell.

Jag är ingen expert på Luleå och deras guldvinnande trupp får jag erkänna, Slobodan. Självklart får Birger vara med på listan! Som nu blir 15 personer lång då!

Däremot tycker jag att det faktiskt är riktigt dålig stil av Sven Savage att hålla på och snacka skit on Börje Berntsson då han faktsiskt är avliden, lite respekt mot Börjes familj och Molgan Skarin borde han faktiskt kunna visa även om man tycker lite olika ibland.

Jag ska försöka få tag på Tobbe R och höra vad han har för minnen av guldsäsongen 95/96.

Den uppdaterade listan är då:

Johan Strömwall, flyttade som sjuåring till Luleå utvecklad av Luleå

Roger Åkerström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Lars Modig, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Lindberg, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Stefan Nilsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

------------------------------------------------------

Anders Burström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Granqvist, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Jakob Gunler, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Mikael Lövgren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Nilsén, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Rosengren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

John Wikström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Skarin, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Börje Berntsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Birger Niemi, född i Luleå och utvecklad av Luleå


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Hej Sewage,

som hockeyintresserad norrbottning är det tråkigt att se Luleåsidans Sven Savages maniska förföljelse av mitt och de flesta andra norrbottningars favoritlag, Skellefteå AIK.

Men samtidigt har givetvis han en poäng när han kallar Skellefteå AIK för ett köpelag när vi bara hade nio stycken Skellefteåkillar spelandes på isen det senaste slutspelet som blev guld till slut.

Men nu till min viktiga poäng. Du skriver att Luleå hade 14 viktiga pjäser som var från Luleå på riktigt när Luleå på riktigt tog hem SM-guld. Jag skulle vilja flika in att vår sommarstugegranne, Birger Niemi, faktiskt körde ismaskinen när den ordinarie ismaskinsköraren (som var från Finland) var sjuk. Jag tror att han körde ismaskinen minst två gånger våren 1996, och Birger är minsann en infödd Luleåbo.

Med vänliga hälsningar,

Slobodan, Boden


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Ja har inget annat val än att lägga till Börje på listan av Luleåprodukter som tog SM-pokalen till norrbotten då!

Johan Strömwall, flyttade som sjuåring till Luleå utvecklad av Luleå

Roger Åkerström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Lars Modig, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Lindberg, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Stefan Nilsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

------------------------------------------------------

Anders Burström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Granqvist, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Jakob Gunler, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Mikael Lövgren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Erik Nilsén, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Rosengren, född i Luleå och utvecklad av Luleå

John Wikström, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Torbjörn Skarin, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Börje Berntsson, född i Luleå och utvecklad av Luleå

Det där lilla strecket är för att avgränsa de som deltog ute på isen i SM-slutspelet, en petitess i sammanhanget såklart.

Ja, Luleå hade alltså 14 stycken från den egna kommunen som tog guldet. Det är helt klart många fler än de 9 stycken Skellefteåkillar på isen som fostrats i Skellefteå när Skellefteå AIK tog guld nu senast.

Jag får helt enkelt ta och ge mig och erkänna mig besegrad. Så mycket fakta och kunskap har lagts fram, och jag tvingas kan konstatera att Luleå nästan bara hade Luleåbor på isen när guldet bärgades och Skellefteå AIK vi är ett köpelag i jämförelse.

hihihihihihi


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Jag, Sven Sewage, ringde runt och lyckades efter mycket om och men få tag på Torbjörn ”Molgan” Skarin. En mycket kapabel hockeyspelare och guldmakare för sitt Luleå ”back in ’96”. Helt klart en viktig pjäs.

Då jag saknar den teknologiska kunskapen så kan jag tyvärr inte ladda upp ljudinspelningen här på hockeysnack, så håll till godo med den korta intervjun i skriftspråk.

-Skarin

-Hej Torbjörn, det är Sven Sewage från hockeysnack.com

-Tjenare Sewage, hur är läget?

-Allt bra tack Skarin. Tänkte höra, varifrån kommer ditt smeknamn Molgan?

-Ja det var en kille från Stor-Luleå som fick ganska mycket hjärnspöken när han flyttade ner till Bromma, det var därför jag fick mitt smeknamn Molgan.

-Vissa elaka tungor har ifrågasatt vissa spelares bidrag till SM-guldet Luleå vann 1996, såsom din egen,  Torbjörn Rosengrens och Erik Nilsens, vad har du att säga om det?

-Ja, då kan de inte mycket om hockey, det kan jag då säga!
Nu vill jag inte sitta här och tala om min egen insats, men Nilsens. Alltså, har du sett Luleå spela de senaste åren? Förstår du hur mycket hans byte mot Leksand influerade klubben?
Sen Tobbe R, där kan jag förstå att en utomstående inte förstår hans betydelse då han verkligen var en ”bakom-kulisserna”-typ.

-Är det någon annan person du vill framhäva som betydelsefull vid SM-guldet?

-Ja i så fall Börje Berntsson som brukade köra bussen till och från flygplatsen. Han brukade bjuda på snus och var allmänt trevlig. Tyvärr gick han bort för ett par år sedan, men han skulle kunna ha fått ett pris postumt tycker jag faktiskt.

-Tack Molgan Skarin

-Tack själv Sewage



Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Banan:

tack så mycket för de varma orden herr Banan!

Roade mig litegrann igår och kikade på när guldet bärgades för första och sista gången uppe i ingenmansland.

Man kan ju snabbt konstatera tre saker:

1) Jidhes frisyr måste bara ha vart inspirationskällan till Jim Careys karaktärs frilla i Dum och Dummare

2) Osten Bergström var inte lite lik skådespelaren Rick Moranis som vart med i storfilmer som Älskling jag krympte barnen och Det våras för rymden. Kolla själv! 

3) Lövgren och Gunler var som väntat reserver, men även Anders Burström var reserv. Det var kanske därför dessa tre hade nollor i alla kolumner i statistiken?

Alltså så skulle en person som grundar sina åsikter på fakta och kunskap kunna tro att Luleå anno 1995/1996 bara hade 5 stycken spelare på isen i slutspelet från Luleå kommun som faktiskt hade en påverkan på resultaten, och då i slutändan på guldmedaljen? Det är ju bara drygt hälften av köpelaget Skellefteå AIK med bara köpespelare som bara hade nio stycken hela slutspelet nu senast då det blev guld.

Men nej nej nej! Det är en enkel fälla att ramla ner i, att tro att så var fallet.

Det tre timmar långa klippet speglar som bekant inte verkligheten då de viktigaste pjäserna i SM- guldbärgandet inte är med. Tänker givetvis på Erik Nilsen, Torbjörn Rosengren och sist men inte minst Torbjörn Skarin.

Just Skarin ska jag försöka få tag på någon gång under dagen för att reda ut saker och ting.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Mäster Sewage,

strunta i vad Sven Tuta skriver. Han har inte koll. Vi kan alla se att den som tramsar och ordbajsar är Sven Savage på Luleåsidan.

Precis som vanligt är dina inlägg träffsäkra, roliga och informativa. Jag hade till exempel ingen aning om Torbjörn Skarins roll i SM-guldvinnande Luleå 1996, eller att Piteåbor brukar referera till sin hemstad som Stor-Luleå.

Det ska bli spännande att följa den här sidan nu, jag ska sprida ordet att du skriver här nu.

Keep up the good work!


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Jag var inte så gammal när Luleå vann SM-guld 1996, men kommer ihåg det ganska väl faktiskt. Nog satt man allt framför TVn och tokhöll på Luleå. Ett lag med en stark norrländsk prägel och med många egna spelare. Ett roligt offensivt lag med många profiler. Lite som de senaste årens Skellefteå AIK, en light-version, javisst, men ändå ett lag som det var lätt att tycka om som hockeyälskare.

Det verkar dock som mitt minne svikit mig litegrann om spelarna i laget. Förrut tänkte jag att det var stjärnspelare som Jarmo Myllys, Jiri Kucera, Roger Åkerström, Jan Mertzig, Stefan Nilsson och Johan Rosén etc som låg bakom norrbottningarnas enda guld. Men efter faktan och kunskapen som presenterats här på hockeysnack har jag fått tänka om.

Här kommer på riktigt min reviderade lista av vilken trio spelare som på riktigt tog hem guldmedaljen till Luleå:

Torbjörn Rosengren

Tobbe R som han kallades i laget var den informella ledaren. De allra flesta obildade tror nog att det var Myllys som var den mest betydelsefulla målvakten i laget, sen 2:a målisen Granqvist (som dock var superkass med 5.5 GAA och 83% under de två matcherna han fick stå). Men nej, det var 3:e målis Tobbe R med noll matcher under året som styrde och ställde i omklädningsrummet, som tog hand om taktiktavlan i paus, han var den som alla respekterade och lyssnade på. En riktig "bakom kulisserna-snubbe" med en sådan gigantisk betydelse, fast som endast de med djupa insikter och kunskap vet om.

Erik Nilsén

Det var i bortamatchen mot Leksand han debuterade och gjorde sin enda match under året. Men vilken betydelsefull match det skulle visa sig vara för Luleås guldsäsong och framtid. Han spelade 4:26 och spelade 0-0 i matchen, och en bit in i tredjeperioden hände det. Han åkte över röda och dumpade pucken, sen skyndade han sig och åkte och bytte. Luleås ledare och fans utbrast alla: Wow!  En stilbildande aktion som skulle visa sig enormt betydelsefull för Luleås framtida spelstil.

Torbjörn Skarin

Mannen, myten, legenden... nu snackar vi Skarin. Det har tisslats och tasslats om honom i korridorerna ända sedan '96. Vilket nummer hade han? Vilken position spelade han på? Vad vägde han? Det är så många frågor och så många svar, men en sak är säker: utan Skarin hade det knappast slutat med guldmedalj! Det är därför man fortfarande säger att göra en Skarin uppe i Norrbotten; dvs att bli en profet i sin hemstad och verkligen bära hemstadslaget på sina axlar hela vägen till Guld - vilket t om självaste Foppa Forsberg misslyckades med.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

zigge:

övertramp? Nu var du allt inte liiiite känslig!

Jag skulle aldrig hävda att vi har fler troféer än FBK, DIF och BIF. Självklart inte. Jag ljuger inte, och jag lever inte i en ding-ding värld.

Men vårt lilla troféskåp är faktiskt ganska fullt nu. Kanske borde vi köpa ett större? Det är inte så att vi behöver ett lika stort som FBK och DIF just nu kanske, men tre bucklor som enda norrlandsklubb är inte fy skam.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Hjonet kontrar med att linka till twitterkontot till hjon-kumpanen från Svenska Fans  som blev dömd i domstol för att ha mordhotat hournalisten Fahlman. Fina killar de där Luleå-hjonen!

"komplett dödad av fakta"... skriver hjonet.

Hihihihi

En snabb återblick av "faktan" då:

* Matthias Öhlund och Thomas Holmström = Luleåprodukter! Dessa har båda hela 3!!! säsonger i köpelaget i hela sina karriärer.

Joakim Lindström från Skellefteå, han är en köpt spelare, han har ju bara 13 säsonger i Skellefteå AIK!

* Skellefteå AIK är ett köpelag med 85% köpta spelare. Luleås guldlag däremot dominerades av Luleåbor. Fast det var betydligt fler spelare från den egna kommunen i Skellefteås lag? En så kallad IQ-befriad saltomortal av hjonet.

* Luleåbo'na Erik Nilsen (1 match i grundserien), Torbjörn Rosengren (3:e målvakt med 0 matcher under hela året), Erik Granqvist (två matcher i grundserien), Torbjörn "Molgan" Skarin??? och storspelaren John Wikström med 0 matcher i slutspelet, ja de bar tillsammans fram Luleå till SM guld 95/96, enligt hjonet alltså, han lyfter fram dessa killar.

Speciellt Erik Granqvist nämner hjonet igen, han var minsann betydelsefull! Statistiken säger 5.5 Goal Against Average samt 83% räddningsprocent i de två matcher han stod under hela säsongen! hihihihi

* Och sen så är ju Luleå en mycket mycket mer anrik och historisk ishockeyförening än Skellefteå AIK hihihihi fniss fniss ooooj jag dör!

Nu gick hjonet på finten och matade ut en massa självutlämnande "en-ding-ding-värld" inlägg där han på riktigt hävdar att Luleå är en mer anrik och historisk förening än Skellefteå AIK.

Nu skulle det vara kul att läsa om att Rönkens sargutdunkarmedley och 0-0-dyrkarhockey faktiskt var jätterolig att titta på! Eller att det egentligen är samma sak att utbilda och plocka upp en egenutbildad lokal juniorspelare i a-laget som att köpa in en 27-årig från Finland/skåne/småland/random köpeland som sedan gör en säsong och sen drar vidare.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage:Hmmm.."vi börjar ju ha ett ganska fullt troféskåp nu så det gäller att vara tydlig). "  Jag undrar just vad lag som FBK,BIF,DIF m.fl tycker om ett sånt övertramp?  Kanske solsting såhär i sommarhettan?

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Tuta:

Men nu hänger jag inte med? 

Handlar inte hockeysnack om att ordbajsa i långa inlägg, och tramsa om ett annat lag och håna detta lag och dess fans? Gå in och kika på historiken på hjonets sida, vi snackar nu om milslånga spaltmeter med trams, ordbajseri och skamliga avundsjuka angrepp på Sveriges bästa hockeylag Skellefteå AIK.

Nu kan man ju verkligen inte kalla Sven Savage för ett meriterad skribent, men det bästa vore faktiskt att ifall försvann eller slutade skriva. Kanke borde han bannas även från denna site, precis som på SF? Då tvingas han skriva under sitt riktiga namn på norrbottenkurirens supporterblogg, och då försvinner nog de värsta övertrampen och skamliga angrepp.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Att du orkar hålla på!
Egentligen ska man inte bemöta sånt här trams, men jag tycker att nu får det räcka.

Ge dig, förstör inte en av de sista hockeyforum vi har kvar. Det får räcka med att vi hade "troll"  som förstörde detta forum tidigare. Sen har det ingen betydelse ifall vi som är här inne är Brynäsare, Modoit, Luleå eller SAIK-fan, uppträd bara korrekt mot alla de andra.


När det tramsas på detta vis så försvinner oftast de mer meriterade skribenterna som oftast har fakta och kunskap om det lag de stödjer. För det är väl det vi vill läsa om i detta forum, skvaller, nyheter, analyser m.m. om sitt lag, eller?
Inte någon som sitter och "ordbajsar" om någon annan person.
Ifall dina skriverier är enbart till för att skapa känslor, ja då har du lyckas.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Knegare reser sig upp på första raden och skriker och gestikulerar:

"Kom igen ditt hjon, res dig upp!

Jocke Lindström från Skellefteå är minsann köpt till Skellefteå!

Erik Granqvist, Jakob Gunler, Erik Nilsén, Torbjörn Rosengren, Torbjörn Sakrin och John Wikström, de var alla tungan på vågen när Luleå vann sitt SM-guld, du har rätt!

Luleå 1978 är en mer historisk och anrik förening än Skellefteå AIK 1943!"

hihihihi

Inte ens den övriga publiken kunde inte hålla sig längre utan började storfnissa när Knegare skrek den sista meningen.

hihihihi


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Hjonet reser sig upp på nio... han ser vimmelkantig och vinögd ut... inte ens ett par fula glasögon från 80-talet hade kunnat korrigera detta så det gjorde inget att han tappade bort dem. Han frustar... "Jocke Lindström är minsann köpt, han är inte alls deras produkt likt Thomas Holmström och Matthias Öhlund är Luleå through-and-thorugh efter 2 respektive 3 säsonger i laget..."

Sen klistrar hjonet in Jockes klubbhistorik från eliteprospects. Men han missar säsong 1998-1999 så den får vi nog hjälpa hjonet med att klistra in:

 1998-99 Sweden U16 (all) International-Jr 3 0 0 0 0    

Men Jocke var visst juniorlandslagsman innan han gick till MoDo?  Ooooj då! Det finns således två stycken alternativ:

(a) antingen hjälpte hans tidigare klubb honom till att bli en av landets 12 bästa juniorer i sin årskull så att han fick spela i Tre Kronors J-16

(b) eller så snörade han på sig ett par skridskor som klubblös på hösten 1998 och vips så blev han junirolandslagsman efter att ha spelat hockey i ett par veckor

Hjonet tycks tro att det är alternativ (b) som är fallet då han saknar kunskap och insikt, men vi andra vet ju att det är alternativ a som gäller. Joakim Lindström debutarade i Tre Kronor som Skellefteå AIK spelare och var vår absolut största talang på den tiden. När Jocke debuterade som 6-7 åring i Skellefteå AIK så måste han alltså ha haft 8-9 säonger i Skellefteå AIKs tröja, i vår hemmarink, med våra ledare, gå på våra hemmamatcher osv osv innan han som juniorlandslagsman lämnade för MoDos på den tiden fanastiska hockeygymnasium, vi var trots allt ett allsvenskt lag just då.

Lägger man sedan till de fyra säsonger Jocke har haft i vårt fantastiska a-lag med fyra raka SM-finaler (AMEN!), så blir det då 12-13 säsonger i svartgult.

Kikar vi mera ingående på Jockes stamtavla så ser vi att han inte bara haft turen att födas i ett sådant hockeymecka som Skellefteå, utan att hans farsa även är en gammal Skellefteå AIK legend som t om var med och vann SM-guld 1978 som lagledare.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=122464

Nu är det inte så att jag tycker att MoDo inte har bidragit till Jockes utveckling som hockeyspelare, för det har det verkligen gjort. Kom som juniorlandslagsman, gjorde två säsonger i juniorlaget och fyra säsonger i a-laget där han som bäst hade 7 poäng på 42 matcher 2001/2002. Nog har MoDo betytt för hans utveckling som hockeyspelare då han faktiskt har 6 säsonger i föreningen. Jag ska nämna att MoDo har vart fantastiska att få fram talanger, betydligt bättre än oss. Att säga något annat vore att ljuga, och lögner överlåter jag till hjonet att göra. Men tror bara inte att de mest inbitna MoDo supporters tycker att de betytt mer för Jockes utveckling än vad Skellefteå AIK har gjort.

Och så ska hjonet sitta och säga att Holmström och Öhlund ör Luleåprodukter, men Jocke Lindström han är köpt. Det är precis sådan logik som gör att jag faktiskt rättmätigt kan kalla snubben för ett hjon.

... och hjonet säckar då ihop mitt i ringen. Det har inte vart fråga om någon brutal avslutande uppercut, utan det har vart tunga kroppslag på kroppslag. Det är nästan så att man misstänker att motståndaren verkligen är ute efter att åsamka så mycket skada som det bara går på 12 ronder. Nu har det bara gått två ronder och hjonet ser ut som en misshandlad blodig slagpåse. Det bästa vore nog om hjonet stannade nere. Det är synd om hjonet, hoppas tränaren kastar in handuken. För boxningens skull. Vi vill inte ha någon hjärnblödning på hjonet, för de andra mentala handikappen han lider av är straff nog.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Ja inte helt oväntat blev det en serie lååånga svar. Han sitter där och frustar, spottar och ylar mitt i natten, under veckan. Knegare skyndar sig att vara där och fjäska järnet och beskyller mig för att hets och svammel när jag presenterar fakta som bevisar hjonets lögner om klubben i mitt hjärta.

”Ska du kliva upp i samma ring som jag?.... nu jävlar,  Breivik, Osthyveln, ja nu jävlar” fräser han… Booooooom! Sen ligger han där i framstupa sidoläge efter ett par sekunder och undrar vad som hände? Precis som Luleå alltid är som bäst på försäsongen är hjonet alltid bäst på invägningen.

Då ska vi se… Luleås lag 95/96 jämfört med Skellefteås senaste guldvinnande lag (vi börjar ju ha ett ganska fullt troféskåp nu så det gäller att vara tydlig). Hur många kommer från den egna staden, och från regionen samt fostrade i juniorlaget? Av 21-22 spelare alltså, för att räkna ut en procent. Skellefteå hade alltså 9 stycken från den egna staden av de 21 som spelade slutspelet. Bland dem räknade jag inte in spelare som Marcus Pettersson, Henrik Marklund, Alexander Selin (alla Skellefteå) samt Rasmus Edström, Anton Öhman, Patrik Enberg och Axel Holmström från juniorlaget då dessa spelade för få matcher och inte bidrog i slutspelet då guldmedaljerna faktiskt avgörs.


Luleåspelare 95/96 "på riktigt", med en kort efterföljande kommentar då: 


Erik Granqvist, hur många matcher stod han i slutspelet? Noll stycken. 2 stycken i grundserien. Men han har visserligen betytt en hel del för Lu… Färjestad genom åren.


Jakob Gunler, 7 matcher 0 poäng i grundserien, 3 matcher som reserv i slutspelet


Erik Nilsen, 1 match i grundserien!!! Platsade senare inte i Skellefteå AIK i allsvenskan


Torbjörn Rosengren, tredjemålvakten, 0 seniormatcher i Luleå under hela karriären!!!


Torbjörn Skarin… har jag aldrig hört talas om. Är det hockeyns motsvarighet till Molgan från Alfons Åberg?


John Wikström, 9 matcher i grundserien, 0 i slutspelet, kom faktiskt med i protokollet i grundserien genom en utvisning i en match.


Mikael Lövgren, jag ser nu att han enligt statistiken faktiskt spelade 10 matcher för Luleå i slutspelet. Jag var ganska liten 95/96 så jag kan komma ihåg fel, fast han har nollor i varenda kolumn i statistiken så han spelade antagligen väldigt lite?

Men du kan kanske få Lövgren som en Luleåspelare av 21 som då bidrog till guldet… det blir då 7 stycken spelare från Luleå, Skellefteå AIK hade 9 stycken spelare från Skellefteå vid det senaste guldet.


Luleå hade faktiskt ganska stark lokal förankring på den tiden, och de spelade en roligt offensiv hockey. Norrlandshockey, offensiv, egna spelare. Ungeför den exakta motsatsen till dagens Luleå.  Den rollen har ju faktiskt Skellefteå AIK tagit över nu, vi är ju klubben som driver den stolta norrlandstraditionen vidare. Tror att mycket av hatet och avundsjukan grundar sig i dessa faktum. Luleå har ju bara ett guld, och hjonet tittar tillbaka till glansdagarna med rättmätig stolthet – men som jag just bevisat så har faktiskt vi i Skellefteå AIK ännu större anledning att vara stolta med lokal representation i vårt guldvinnande lag.


Luleås och Skellefteås kommuner är ungefär lika stora i folkmängd så det känns inte som en orättvis jämförelse? Men då skriver hjonet ”stor-Luleå” om Piteå. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Alltså, hjonet är från Piteå!!! Vilket HJON han är!

Fortsättning följer…


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

"Då (på 90-talet) dominerades laget av norrbottningar, i första hand Luleåbor, kryddat med enstaka tjeckoslovaker/finnar, framför allt den störste minste vakten, hjälten Jarmo Myllys."

Detta skriver hjonet. Då kikar vi på faktan igen då, laguppställningen från första och sista gången köpeklubben lyckades köpa sig en SM-tital, 95/96, ett sorgens år runtom i hockeysverige.

Spelare från Luleå:

Torbjörn Lindberg

Lars Modig?

Roger Åkerström

Anders Burström

Stefan Nilsson

Johan Strömwall (från Göteborg men räknas)

6 stycken spelare från den egna kommunen.

Från norrbotten:

Petter Nilsson
Matthis Öhlund
Thomas Holmström
 Lars Hurtig
Robert Nordberg
Thomas  Berglund

Ja, man kan ju konstatera att Luleå inte alls var ett sånt köpelag på den tiden jämfört med nu. Man hade en viss lokal förankring faktiskt. Dock inte i närheten lika stark som fjolårsvinnande Skellefteå AIK, men klart godkänt.

Men hjonets citat ovan är så klart direkt lögnaktigt, inte oväntat.



Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Ja nu ser man att hjonet har vart och matat ut låååånga trååååkiga inlägg om att Skellefteå AIK är en köpeklubb med 85% köpespelare, medan Luleå minsann fostrat massvis av storspelare.

Då tar vi och synar faktan då. Ursäkta, det blir ett långt inlägg. Egentligen är det givetvis urlöjligt att jämföra en köpeförening som Luleå med en förening som våran, men det kliade i fingrarna.

"Luleåspelare" = Thomas Holmström och Matthias Öhlund

Holmström

Kom till Luleå som 21 åring, 2 säsonger i klubben innan han drog till Detroit.

Öhlund

Kom till Luleå som 17 åring, 3 säsonger i klubben innan han drog till Vancouver.

Och sen tar vi då och kikar på (enligt hjonet) "köpespelarna" från Skellefteå från fjolårets guldvinnande lag då.

Moderklubb Skellefteå AIK:

Johan Alm

Adam Pettersson

Martin Lundberg

Joakim Lindström - lämnade Skellefteå AIK som 16-årig juniorlandslagsman, kom tillbaka som senior. 14 säsonger i klubben 

Från Skellefteå men började som knattespelare i ett annat lag. De flesta har spelat i Skellefteå AIK sen 10-11 års ålder. (jag är inte säker på exakt vilken ålder alla började spela i Skellefteå AIK men vet en del)

Niclas Burström, Jörn - Skellefteåkille med ca 12 år i föreningen 

Erik Forssell, Lejonström - Skellefteåkille med ca 14 år i föreningen 

Anton Lindholm, Varuträsk - Skellefteåkille med ca 8 år i föreningen 

Arvid Lundberg, Clemensnäs - Skellefteåkille med ca 8 år i föreningen

Victor Arvidsson, Kågedalen - Skellefteåkille med ca 10 år i föreningen

Alltså 9 stycken Skellefteåkillar i laguppställningen som vann guld.

Vidare, killar som vid ung ålder flyttat till vår stad för att lira hockey precis som Öhlund och Holmström gjorde:

Fredrik Lindgren, Arvidsjaur, kom till oss som 18 åring, 14 säsonger i klubben

Oscar Sundqvist, Boden,  kom till oss som 16 åring, 4 säsonger i klubben 

Sebastian Aho, Sävar,  kom till oss som 15 åring, 3 säsonger i klubben 

Melker Karlsson, Lycksele,  kom till oss som 15 åring, 8 säsonger i klubben 

Petter Emanuelsson, Kiruna, kom till oss som 15 åring, 7 säsonger i klubben 

Jimmie Ericsson, Skellefteå,  kom till oss som 22 åring, 11 säsonger i klubben 

Alltså 15 stycken spelare som har betydligt starkare band till Skellefteå AIK än vad Holmström och Öhlund någonsin haft till Luleå. 15 stycken av 22, jag får det till 68% egna spelare, eller mer egna än vad Luleå kan kalla Holmström och Öhlund i alla fall.

Det är inte frågan om en logisk kullerbytta av hjonet. Det är mer frågan om en totalt IQ-befriad saltomortal.

Och sen är ju precis som alla vet Luleå en mer anrik och historisk förening än Skellefteå AIK... hihihihihihihi, hjonet förnekar sig inte, hihihihihi


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage:

Vet att det stavas Lemieux, slant på tyvärr på tangenterna och skrev hockeygudens namn fel. Men med tanke på din "smarta" nivå på inlägg och sk fakta behöver du nog ett rättstavningsprogram på allt du skriver, om inte din personliga assistent gör det.

Redigerad kommentar


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage: Men för HELVETE...igen...vart har jag tagit upp nåt om "inavel"...eller inavelssnack so du uttryckte dig?

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

nils:

Men tänk om han i själva verket skreK: You f*cking gips-staty!


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

M.Lemiux:

Man måste faktiskt få försvara sig på personangrepp. Jag tycker att Knegare verkar vara en femtekolonnare med bra smak inom ishockey.

Jag tycker nog att Sven Savage är den absolut största Skellefteå AIK hataren på hela internet, ta för fan och läs vad hjonet skriver. Du och Knegare får gärna tycka att allt han skriver är jättesmart och att han inte alls verkar vara fixerad av Skellefteå och lida av en bokstavskombination och anti-brist på tid, men där tycker jag olika.

Jag tycker inte att du verkar så smart heller. Du hejar på hjonet när han kallar Skellefteå AIK för köpelag med 85% köpespelare trots att halva laget är från Skellefteå och 2/3 från juniorlaget. Samtidigt har ni själva knappt haft en spelare från den egna kommunen på ett decennium. Du själv kallar sedan Piteåkillarna Matthias Öhlund och Thomas Holmström för Luleåprodukter, dessa killar har båda hela två säsonger i er förening. Tycker du själv att det är ett smart resonemang?

Tom verkar vara en normal Skellefteå AIK supporter, mer diplomatiskt och ödmjuk än mig själv. Det verkar även finnas många vettiga Luleåsupportrar här också. Du själv och Sven Savage räknas dock givetvis inte dit, det förstår du väl själv?

Mario Lemieux heter spelaren din mupp.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Tror nog att varken du eller jag vet om  Sevc gjorde det frivilligt eller om det var ett krav från Looben om han ville få vara kvar.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage:

Helt seriöst din mupp, nu börjar du spy galla över dina egna....Knegare är väl fan i mig en långt mer SKAIK supporter än vad du någonsin kommer att bli, ett riktigt fan sitter inte bara och spyr galla och lögner över allt och alla utan diskuterar oavsett om man inte kommer överens eller inte med andra lags supportrar på ett nyktert sätt och älskar sporten och pratar inte bara skit och lögner....och inte bara det, utan dessutom på lagets supportrar som inte hatar ovh spyr galla och lögner över andra.
Inte för i h-vete kan jag hålla med att Knegare fjäskar och lierar sig med Sven, som i grund och botten inte är någon SKAIK-hatare utan mer allergisk mot sånna som dig, utan har definitivt meningsskiljaktigheter mot varann (och även med mig också) men man behöver inte komma på din hata och ljuga nivå för det....

Nä, jag tycker det är dags för dig att lämna, det är ju för fan inte ens nån annan SKAIKare som gillar dig.

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Albert Hall:

Alltså lite kort, det här med att kopiera och sno av andra, det flesta av ordvalen och språkbruket kommer faktiskt från Sven Sewage. Det roliga alltså, inte det dära Osthyveln, Gurkan och de dära väldigt geekiga benämningarna på andra lag, sådana nördiga och tråkiga grejer står jag naturligtvis inte bakom.

Ett tydligt exempel är det dära med Bagdad Bob inom hockeyn. I flera års tid har Sven Savage suttit och hånat Skellefteå AIK över sommaren, alla spelartapp, och hur vi just nästa säsong skulle tappa allt. För Luleå såg det däremot ljust ut. Varenda sommar varje sak, hihihi. Så därför började jag kalla honom för Bagdad Bob. Nu har ju även han börjat med Bagdad Bob, på en annan hockeysajt.

Nog väntar man bara att han ska börja med sargutdunkarmedley, mammondyrkan, gnethockey, 0-0 dyrkare osv osv. Köpelag, köpespelare baserar han ju ut stup i kvarten, det känns lite malplacerat benämning då vi har haft flest egna spelare av alla lag i SHL medan Luleå knappt har haft någon under 5 års tid. Det känns enligt mig lite konstigt ifall en dvärg retar någon för att någon är kort och endast 195 cm lång?


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

nils:

Jag tycker att det är dåligt som fan att komma med anspelningar på härkomst, hudfärg, sexuell läggning osv. Det var dåligt gjort av Sevc, och han fick ett straff som han tog på ett bra, ärligt och manligt sätt. I stridens hetta kan det som spelare bli fel ibland, men jag försvarar det inte. Psykningar hör så klart till sporten, men man måste lägga sig på rätt nivå vad som är anständigt och inte.

Ifall våra ledare eller klubbrepresentanter håller på med sådant hoppas jag att de får sparken omedelbart.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Knegare:

Om man flörtar med och lierar sig med den största Skellefteå AIK hataren på hela internet, dissar Skelleftebor i allmänhet, kommer med en massa inavelssnack, och sen kör med rasismsnack om Sevc, då är man enligt mig ingen riktig AIKare. Man är då en femtekolonnare med bra smak i ishockey. Föga förvånade efter dina fjantiga angrepp mot mig tidigare.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage: Tror nog det tog hårdare med gipsy.

Att kalla Rahimi neger skulle nog snarare framkalla ett asgarv än provokation.......

Men för att bli allvarlig en stund Sven, du verkar vara okunnig i europas histora och för en tjeck så är nog gipsy en rätt grov förolämpning.

Redigerad kommentar


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage: Helt seriöst...du är fan inte frisk Sven...eller kanske Svin Sevage är ditt rätta namn.

Å är man alltså inte en "riktig" AIK:are om man inte kommer från Skellefte då,eller?


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Knegare:

och Knegare kommer ut ur garderoben som en ej-Skellefteå bo. Tillsammans med hjonet kan han dissa AIK och Skellefteåbor i allmänhet. Näe, han är från en håla mellan Umeå och Lycksele, garanterat lite av en "genetikens högborg"?

Knegare är ingen riktig AIKare som lierar mig med hjon som gottgör sig över våra spelartapp och tillsammans hånar Skellefteåbor.

Sen Sevc... dömd i diciplinnämnden efter att ha erkänt att han kallade Rahimi för "you f*ckin gipsy!" Rahimi skrek "you f*ckin pussy" till Sevc som skrek tillbaka i stridens hetta ute på isen. Sevc erkände sitt snedsteg, även om jag personligen inte tycker att Gipsy är ett allvarligt rasistiskt ord. Men Sevc sa i alla fall inte, näe, jag sa You fuckin Gips-staty till Rahimi, han hörde fel. Vidare tog han Färjestsadssupportrarnas insamlade bötespengar och skänkte dessa till välgörenhet och insisterade att han skulle betala ur egen ficka. Lite mer klass i det agerandet än att först stå i TV med röda kinder och stamma fram "näe jag är inte rasist" och sen komma med några efterhandskonstruktioner om svinjävla regler.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Sven Sewage: Men för HELVETE Sven...ta å kolla upp det där med rasistiska uttalanden innan du öppnar kakhålet...Sevc blev ju fälld för det han sa...å få seee...vilket lag är det han spelar för kommande säsong?

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Albert Hall: Han hette Chad Hinz

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sven Sewage:

Kom att tänka på en grej. Vad var det han hette, erat rattfyllo som körde dyngrak under kvalserien så allt sket sig för Skaik? Samma år klubben var sponsrade av någon "dont drink and drive" kampanj och hela Sverige skrattade. Det var i alla fall inte Jimmie, det minns jag med säkerhet.

Visst hotades journalisten som skrev om det också. Journlisten var inte Fahlman, det minns jag också med säkerhet.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?
Alltså, nog fan är man glad över att Skellefteå AIK ej har rasistiska utfall av klubbens representanter, misshandel på krogen av spelare, dopingbrott av spelare, tidigt sommarlov, köpmani och sargutdunkarmedley + bisvärm framför den egna kassen som klubbens grundpelare och värdegrund. Det skulle kännas riktigt riktigt tungt om så vore fallet. Nog förstår man att de kör med avledande manövrar och rabiat avundsjuka stup i kvarten.

Tycker fan riktigt synd om Wallmark nu också. Hade han haft lite stake och tålamod hade han kunnat spela i det fina svartgula a-laget i vinter. Nu blir det istället att jaga sargutpucken non-stop och sen gå all-in på ett flipperspel i offensiven tillsammans med lagkompisarna som har ström i klubban alternativt stelopererade handleder. Seriöst, det måste fan kännas jobbigt för honom. Det skulle liksom kännas som att man gjorde slut med flickvännen i tonåren för att hon hade tandställning och var lite tjock, fast hon hade en bra personlighet. Sen bantade hon och blev fotomodell när hon tog bort tandställningen, och hade kvar den fina personligheten. Helvittes vad man skulle gräma sig, man kunde fan ha gift sig med drömprinsessan men man hade inget tålamod och gjorde sitt livs misstag. Stackarn!

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Och nu skriver gnethockey-hjonet att Skellefteå är 45 gånger större än Stockholm till ytan, och därför ska spelare som spelade knattehockey i något byalag i vår hockeykulturstarka bygd räknas som köpespelare. Hihihihi, han fattar liksom inte att man brukar räkna folkmängden och inte ytan när man avgör hur stora orter och städer är, hihihihi. Men inte är man förvånad. Han är inte så smart, och kombinerat med den sjukliga avundsjukan och ADHDn kan det bli ganska roliga kommentarer! :-)

Sen enligt mitt sätt och se det kan Skellefteå AIK ta åt sig mycket av äran hos utvecklingen hos spelare som t ex Melker Karlsson som kom till klubben vid ung ålder och gjorde 8 säsonger innan han nu draftades. På samma sätt kan Luleå ta åt sig lite av äran av utvecklingen av en spelare som Johan Fransson som gjorde fem säsonger innan han lämnade för Frölunda, Ässät, Linköping, Lugano och St Petersburg, fast han utvecklades faktiskt betydligt mer när han flydde gnetlaget så man förstår ju varför han vill bort. Spelare som Tomas Holmström och Matthias Öhlund har gnetlaget dock haft minimal betydelse för då de fått sin utbildning i Piteå och endast har gjort 2 säsonger i gnetlaget innan de drog över till NHL och blev superbra spelare.

Ja nog får hjonet tycka att vi bestått av 85% köpespelare, då han räknar spelare från den egna kommunen som köpespelare. I så fall har då Luleå bestått av 99% köpespelare genom ALLA år eftersom det knappt funnits några spelare från Luleå. Luleå har ju faktiskt aldrig haft någon vidare hockeykultur i bygden och man har endast precis som under senare år vart likt en parasit på de andra mindre norrbottniska klubbarna. Det är därför Luleå är så illa omtyckta runtom i norrbotten eftersom de ses som parasiter som ej bidrar.


Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Sen påståendet att vi alltid haft 85% köpespelare, det måste jag bara bemöta.

Förra årets superlag som enkelt vann guld:

Skellefteågrabbarna (10st)

Johan Alm -  moderklubb Skellefteå AIK
Martin Lundberg -  moderklubb Skellefteå AIK
Adam Pettersson -  moderklubb Skellefteå AIK
Joakim Lindström -  moderklubb Skellefteå AIK, lämnade som 16-årig juniorlandslagsman för MoDo, sammanlagt 15 år i föreningen
Niclas Burström - moderklubb Jörn i Skellefteå kommun, i AIK som 11-åring
Anton Lindholm - moderklubb Varuträsk i Skellefteå kommun
Arvid Lundberg - moderklubb Clemensnäs i Skellefteå kommun
Victor Arvidsson -  moderklubb Kågedalen i Skellefteå kommun
Erik Forssell - moderklubb Lejonström i Skellefteå, lämnade AIK J-20 för Umeå för att läsa teknisk fysik kom tillbaka när utbildningen var avklarad

 
Från juniorlaget:

Sebastian Aho, Umeå
Rasmus Edström, Glommersträsk
Fredrik Lindgren, Arvidsjaur
Petter Emmanuelsson, Kiruna
Melker Karlsson, Lycksele
Oscar Sundqvist, Boden

Jag skulle nog vilja påstå att Skellefteå AIK är den klubb i elitserien med absolut starkast lokal förankring av samtliga lag. Nästan halva laget från den egna staden, som dessutom är ganska liten till folkmängden. 2/3 ur egna led ifall man räknar in spelare utbildade i juniorlaget.

En bra bit över 15% egna spelare hur man än räknar, den saken är säker. Varför sitter då hjonet och hittar på 85% köpespelare? Svaret på denna fråga är samma som tidigare: avundsjuka.

Om vi då tittar på köpelagets laguppställning, hur många egna spelare har de?

Ledin, Rautio och Fabricius från den egna staden. 3 stycken.

Från juniorlaget (ej inköpta utlänningar):

Fransson, Oskarsson, Mannberg och Omark, 4 stycken.

Inte riktigt samma sak.

Varenda år har det sett likadant ut. 12-15 spelare lämnar för andra lag i SHL och allsvenskan. Mögel-Osten köper då in ett gäng reaspelare från allsvenskan, skåningar, smålänningar, stockholmare, finnar, och så tar han in lite spets från utlandet. Alla spelare på ett- eller tvåårskontrakt. När kontraktet sedan går ut lämnar spelaren som inte har någon anknytning till köpeklubben. Samma visa varje år, och spelarna utan hjärta för föreningen viker ner sig fram till vårkanten, samma visa varje år.

På så sätt blir man bara en mellanhand i svensk hockey. Man hamnar i en ond nedåtgående köpespiral. Alla bra spelare lämnar för konkurrenterna, år efter år, och man tvingas till att köpa in på rea från allsvenskan. Det är många många spelare som nu tagit ett eller två hundår uppe i Luleå innan deras karriärer tagit fart i en riktig hockeyförening någon annanstans.

Ovan scenario är inte samma sak som att utveckla spelare från pojkåldern till att få kontrakt i Nordamerika. Endast i en ding ding köpevärld är det samma sak att köpa in ett gäng reagnuggare från allsvenskan som 5 år efter de lämnat köpeföreningen blir bra spelare.

Alltså för att summera. Nu har Luleåhjonen nått sin största framgång sedan de blev totalt utskåpade och 4-0 krossade av oss, vårt lag köps sönder av de penningstarka ligorna i ryssland och nordamerika. Hahaha nu blir ni ett köpelag flinar de. Men sanningen är ändå att vi kommer att ställa upp med ett lag med fler spelare ur egna led än vad de själva NÅGONSIN har haft. Det är inte samma sak att tappa stjärnspelare till NHL som att tappa halva laget av inköpta reagnetare till seriekonkurrenterna efter ettårskontraktet gått ut. Fan de har ju t om köpt fler rejects av oss än fostrat egna spelare.


« · 1624641 · »