JimmyH: Kör man upp mikrofon under näsan 30 s efter slutsignalen på en spelare som just förlorat en avgörande SM-final så får man väl räkna med ett mindre välbalaserat svar? Du minns väl själv vad kinkig du var efter att bara ha förlorat en kvartsfinal?
RunarUp: Själv tycker jag att "Scan" vore den perfekta sponsorn för Modo. Detta med tanke på att "Fläsket" spelar där. Han gillade inte att grabbarna kallade honom för det.
MorganaLefaey: En viktig aspekt du missar är ju att här så har vi sällan lag eller tränare som gnäller.
Supportrar har faktiskt en viss uppgift att försöka påverka domare under matcher anser jag.
En annan aspekt är att Harald Lückner drar med sig både medspelare och supportrar i hans gnällande och av någon anledning så har MoDo en egenskap av att lyckas hitta gnälliga tränare något vi aldrig riktigt haft tror jag. Det närmaste är väl Fredrik Andersson som reservmålvakt som var en riktig gnällspik och han vet vi ju var han är idag.
Tre Kronor har i modern tid endast haft en förbundskapten som kontinuerligt tyckt om att gnälla på domaren, han heter Kent Forsberg.
Det är ingen tillfällighet att en av de största skandalerna mot en domare skedde i Örnsköldsvik i ett slutspel med Pelle Bäckman på isen och Alavaara som körde över honom och med en Wernblom som också hade en viss aggressivitet i sig då han protesterade.
Hahl Bundy nämnde Peter Forsbergs avskedstal till svenska ungdomar 1994. Peter Forsberg som dessutom alltid hittar massa orättvisor att gnälla på, allt ifrån att kanadensare får bättre träningstider till skridskor som inte passar.
Markus Näslund gnäller på svenska skatter och på Todd Bertuzzis avstängning.
Listan kan göras ganska lång. Det har alltid varit synd om MoDo och dess spelare.
Hahl Bundy: Den undermåliga domarnivån i Sverige har alltid missgynnat lirande lag som MoDo. Det är ingen slump att vi är i final nu när spelförstörande moment beivras hårdare.
Fick vi ett tvåhuvuddomarsystem så skulle vi knappt behöva spela om guldet.
Hahl Bundy: Har för mig att Modo för ett par år sedan nämndes tillsammans med klädbutiken MQ. Det var några Modo-spelare som fanns i butiken i Sundsvall under nån festival eller nåt sånt.
Med tanke på Wikegårds uttalande vore det kanske bättre om föreningen lierar sig med en butikskedja som helt inriktat sig på kvinnokläder.
Känns inte Vero Modo som en klockren sponsor för Harald Hålögd och Co?
Hahl Bundy: Visst är det intressant att under seriens gång så hörde man om och om igen att alla domare hatade Timrå. Men ingen här antyder att ni är lika goda kålsupare. Alla försöker få domarna på sin sida och får de inte det så klagar de. Är imponerande att man försöker få det till att ni är så snälla och aldrig försöker påverka domaren samt att då ett klagomål aldrig skett. Blah, säger jag. Alla klagar och lev med det.
orion: Klockrent, sa Bull! Gnällgänget som Harald Gråthandske förfogar över är ju nånting som speglar den modoistiska traditionen som det även kom fram om i Hockeykväll. Detta domargnäll ligger djupt rotat hos fans, spelare o tränare. De individer som hamnar i Modo indoktrineras å det snaraste att gnälla, det är prioritet Numero Uno på det som måste inpräntas för att få kallas att man har Modohjärta!
Kommer ihåg Foppa i sin ungdomsdagar när han grät i TV efter finalförlusten mot Malmö o tyckte att domaren var såå dålig o dum. "Det är sant det!" tyckte han o alla modoiter.
Det är även sant att Modo är ett gnällgäng liksom deras fans. Krönikan hos Svenska fans bevisade åter detta faktum som bara Modofansen själva förnekar liksom deras mammor.
Per HApps: Till sist, vad var det viktigaste vi missade i gårdagens final? ANRELL: Allt surr på pressläktaren om att veteranbacken Tommy Sjödin är på väg hem till Timrå. Kan det verkligen stämma? WENNERHOLM: Ni fick inte se slutet i Kanal 5 på domare Rönnmarks samtal med Svartvadet under förra matchen. ”Kom hit, vad håller han på med”, sa Rönnmark. Svartvadet svarade något. Klipp. Men Rönnmark fortsatte i verkligheten och sa: ”Han är ett jävla ollon.” Ooops.
Frella: Hahaha. Herregud. Värsta jag sett.......på ett tag. Om han är missnöjd med Winnerborg i kvarten mot oss så betyder det att han är helt och fullständigt tom i skallen. Modoliderna blir värre och värre. Helt sjukt.
Frella: Från Anrell o Wennerholms On the Road sida i Sportbladet:
"Till sist Vad var det viktigaste vi missade i gårdagens final? -Allt surr att Veteranbacken Tommy Sjödin kan vara på väg hem till Timrå. Kan det verkligen stämma?"
wap.hockeysnack.com Ja, man blir inte förvånad, det är helt klart. Han säger själv att han nog är "fruktansvärt partisk och enögd" i det han skriver. Den självinsikten är det ju bara att beundra. Ord vi kan lägga till är väl t.ex: Tunnelseende och blicklöshet. Trams ett till
Så verkar det som att Jonte fått kliva av VM-truppen nu när det roliga ska till att börja. Backlund, Strålman och Warg kvar. Även om de två sistnämnda knappast spelar med TIK nästa år. Att Warg är kvar förvånar då han var riktigt dålig i kvartsfinalens avgörande skede.
Skönt att laget snart är spikat inför nästa säsong. Kul att äntligen få se så många nya, och framförallt yngre lirare i laget igen. Hoppas bara de håller måttet ;-)
Vi går mot ny härlig hockeysäsong med ett lag som ska bli väldigt spännande att se i aktion.
Frella: Ja, det gjorde han förvisso. Säger inte att det jag skriver är en absolut sanning heller. Menar bara att om man generaliserar så tycker jag att min bild stämmer rätt hyfsat. Det är ju annars hela tiden en avvägningsfråga kan jag tänka mig. Sedan kan andra lag haft "tur" med sina skador, det kan ju vara sådana där endast spelarens smärttröskel sätter stopp och risken för framtida, långvariga skador är liten.
Fast jag tror fortfarande att över lag har TIK i år valt en medveten väg och satt säkerheten i första rummet. Säkert klokt i det långa loppet men lika säkert på bekostnad av framgångar redan i år.
Ser i dagens Expressen att Salomonsson spelar tack vare en massa smärtstillande. Känns som att TIK den här säsongen haft lite annorlunda förhållningssätt gentemot skador än övriga lag i ES.
Där det verkar som många lag, Modo framförallt, mörkat skador och kört lite bära eller brista-stuk (och i Modos fall ser det så här långt ut att ha burit ganska bra) så känns det som att TIK haft en oerhört hög försiktighetsnivå.
Har känslan av att flera av TIK-spelarna mycket väl skulla ha kunnat varit speldisponibla klart tidigare än det i slutändan blev (Hahl i synnerhet). Långsiktigt låter ju det iofs som ett klokt förhållningssätt men på kort sikt är det inte tu tal om saken än att vi led stort av det, förmodligen gick vi pga det miste om att redan i år få uppleva en SM-final med TIK.
hellge: Undrar vad Modos medel-ålder kommer att vara ..35år kanske våran 25.........vi har framtiden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Salle: T.o.m er egen kapten håller med om att de största cykloperna finns i Swedbank Arena. I dagens Sportbladet svarar Per Svartvadet på påståendet: Modo har Sveriges mest enögda publik! "Det sägs så, och visst, det kan mycket väl stämma."
Säger spelarna själva så så ligger det nog nåt i det, eller vad tror du Salle?
Hittar inte nån länk på nätet men det kanske fanns tidigare under dagen.
orion: Det var inte alls meningen att imponera på dig eller någon annan. Jag kan bara be om ursäkt att jag upptog sekunder av ditt liv. Nästa gång ska jag (jag lovar) varna dig för bortkastad tid, så du slipper komma med syrliga kommentarer.
El Aka Ali: För min del är det kombinationen mellan beteendet på matcher, på HS samt hur vissa spelare i årets Modo beter sig. Jag kan inte önska dem ett guld. Barnfasoner i alla tre sammanhangen...
Sen att de möter mitt näst högsta hatlag LHC gör att intresset för finalen är = 0.
Dream Team: Tycker faktiskt att Modo som lag är klasser bättre än lagets fans. Mycket beroende på att fansen på något sätt försöker framstå som bättre än alla andra. Behöver inte nämna några signaturer, men det är genomgående för alla utom möjligen "Kamilla". För några år sedan höll jag faktiskt på Modo, men det var innan fansen förstörde laget. I finalspelet som nu pågår så skiter jag i hur det går. Jag gillar verkligen inget av lagen. Hade hellre sett både Luleå, Brynäs, HV eller varför inte Djurgården i finalen. Utav två onda ting håller jag på inget.
Dream Team: Själv gottar jag mig åt annat. Något som ger mer positiva vibbar. Filmsekvensen, på länken jag skickar med, är så jädra bra att det kan kandidera till, ja, vilket pris som helst.
Såg man förresten Hedström så het vid något tillfälle i årets elitserie? Jag tror inte det. Jag saknar i vilket fall den mannens pondus som han visar upp i denna videofrekvens.
...så är det fascinerande att det mycket välkända faktum som säger att en betydande mängd HSare ogillar och har ogillat MoDo under merparten av det här slutspelet görs om till att kallas för bitterhet. Är inte det lite märkligt? Får man inte välja fritt vilka man vill hålla på och inte? Sedan kan givetvis inläggen som bjuds "i ämnet" innehålla rena löjligheter. Men dessa torde det väl gå relativt lätt att bara bortse ifrån som just löjliga.
Detta borde väl också gå att sätta i ett lite större perspektiv, eller egentligen i lite olika perspekiv; Man undrar exempelvis vilka skäl AIK-supportrar skulle ha att känna bitterhet gentemot DIF-supportrar i fotboll? Där har väl båda klubbarna befunnit sig i eliten under större delen av 2000-talet. Och om man tar ner det hela till sporten ishockey så går det väl att placera in lag som Brynäs kontra Leksand i ett rent historiskt större perspektiv, eller i nutid Mora kontra Leksand. Att Mora numer är det klart bättre av de två dalalagen torde väl nästan ha förvandlat deras ev. bitterhet från förr till något som numer blivit obefintligt och betydelselöst. Nej, det handlar nog om andra saker än bitterhet här om jag får dra en slutsats. Men man kanske vill göra just detta till något bra och "ändamålsenligt" att kunna dra upp och använda när det passar som bäst. Lite som att fingera sin egen bevisning. Då är ju risken att förlora någon "strid" i princip lika med noll.
Stridhsyxa: Bra svar av Nubben i en situation när allt talar för avslut. Det hade varit relativt ohärligt om han sagt: "Boyce är slut". För egen del tycker jag detta citat är betydligt trevligare att nämna: