1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580372 inlägg · 6216 ämnen

Apropå nånting...

« · 2547362 · » Till forumet


Sv: Apropå nånting...
Tom Topp: Ja kanske rent av en kedja med Wedda och MPS. Frågan är vem som ska centra? Hanzl, Lander eller Lundin? Jag skulle vilja att man inledningsvis testar en rejäl topp kedja med Dalle, Lander och Hållander. Sedan varför inte Wedda, Hanzl och MPS i andra kedjan. Jag tycker att Hartmann och Lundin har alltid haft bra kemi så varför inte slänga in EmilP med dem i en 3e kedja? På papper så kan man sitta och sätta ihop hur många läckra kedjor som helst men det gäller nog bara att hitta rätt kemi och roller för alla.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Tror man ska ha med sig att MPS inte sitter på ett kontrakt han hade haft typ 2018. Det är ett billigt kontrakt i jämförelse med en 3e/4e-linalirare.
Spelar han tillräckligt bra hockey för detta ska det alltså ses som godkänt. Men jag tror och vet att han har mer i sig, och min tagning är att det kommer blomma ut i år.

Oerhörda bang-for-the-buck-möjligheter.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Jag kan erkänna att jag var oerhört skeptisk, är fortfarande lite: Kan det lossna riktigt ordentligt den här säsongen? Bara att hoppas att han överbevisar mig.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: det ska bli riktigt spännande att se Pääjärvi den här säsongen! Tror att han kommer göra en Alvarez och visa vilken kapacitet han har. Sedan så är det bara att hålla tummarna så att Wedin får en skadefri säsong!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Ja Wedin är en av mina favoritspelare bland aktiva. Inte bara nu för att han är timråit. Denna spelartyp med styrka, stark skridskoåkning och sniperhandledare, som kan göra mål från ingenstans, har jag alltid varit svag för.

Mina tankar går till en annan favoritspelare Ilya Kovalchuk!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Jag tror också på Pääjärvi. Men tror ännu mer på Wedin om han får vara skadefri. Då tror jag han kan tungan på vågen i många matcher faktiskt. Unnar honom verkligen att få vara skadefri en hel säsong och köra järnet. En personlig favorit för mig. Glömmer aldrig när han avgjorde en match i sudden förra säsongen där han nonchalant sprätte upp den i krysset från nära håll, så snyggt!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly: Empas tagning är att Pääjärvi kommer ha en riktigt fin säsong.
Han kom med stukat självförtroende från Malmö. Möttes av hån och skepsis från konkurrenter och även en hel del Timråfans. Fick en bra start, lite kräftgång tillsammans med hela laget runt jul & nyår, för att sedan avsluta otroligt starkt.

Nu har han visat att han besitter en jävla massa hockey, för oss och för sig själv. Han är rotad i tryggheten i sitt gamla lag, spelar med nära kompisar och har köpt läga i stan. MPS är strax över 30 och hans karriär visar att det i grund är en spelare i världsklass.

Tror han kommer ha en ”håll käften”-säsong!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly: Ja va fan nu kan jag sluta tjejsura över att vi inte fick in Viktor Hedman och Erik Karlsson på backsidan. Och dagens glaset är ju halvfullt upplevelse var ju när jag kom på att Eronen faktiskt är rightare!!!

Har läst STs artikel där Kapanen säger att det är denna trupp vi börjar säsongen med men det stod ingenting om Melander där, nån som vet mer om hur det blir med honom?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Silly season blev Sleepy season. Jag sitter och funderar på hur jag känner kring det och landar i att det på det stora hela känns positivt.

Målvakter
Juel in tycker jag är en riktigt bra förstärkning, har svårt att se att vi kunde ha så mycket bättre målvaktspar än det vi har just nu - 5 glada getingar på det!

Backar
Att Eronen stannar känner jag mig nöjd med. Att vi tappar Stenqvist och får in Forsmark är åtminstone på pappret inte ett fall framåt. Hade gärna sett ytterligare en tvåvägsback med PP skills, men man kan inte få allt - 3 nöjda getingar.

Forwards
Hållander, Wedin, Dahlen, Lander, Pettersson. Insup det en stund och kontemplera. Hade någon sagt att vi skulle ha den forwardsuppsättningen för 3 år sen hade jag dömt ut den personen som tokig. Bakom det har vi Hanzl, Hartman, Mieho, MPS. Det är en jädrigt kompetent forwards bestyckning - 5 sprudlande getingar!

Ser fram emot årets säsong, tror vi kommer att vara jämnare i år och jag hoppas att vi lyfter hemmaspelet och blir jädrigt jobbiga att möta i "ladan"!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
dunderklumpen: verkar vara något djurgårdarfenomen att gå till KHL. Först reideborn nu Åberg. Dessa pengarkåta 08or
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
dunderklumpen: Ryktas om Barys Astana, som dock ligger i Kazakstan, inte Ryssland. Men han bidrar nog ändå till krigskassan på ett eller annat sätt i och med att han kommer spela matcher i Ryssland(Om det nu stämmer att han är påväg till KHL)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Går Pontus Åberg till KHL? Om så är fallet så kommer han att få det svårt att bo i Sverige när han vill 'komma hem'. På arbetsintervjun. Hej, jag heter Pontus Åberg och jag valde att jobba i Ryssland samtidigt som Ryssland begick folkmord i Ukraina. Jag som är ju känd och kan jobba med Public relations eller HR. Jasså, fick jag inte jobbet....
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Kanske man drar på sig erfarenhet, inte illa isåfall.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Att lura sig själv att tro det är väl lika enfaldigt som att jag, i mitt vanliga arbete 7-16, bara står och stampar och inte utvecklas ett jota. Det är kanske det som kallas arbetsglädje, eller har jag fel?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Jag menar inte att slå på stora trumman i onödan här, men man törs nog - trots att mikroskopiskt lite faktiskt talar för det - tro att den träning som genomförs på i stort sett daglig basis f a k t i s k t gör att spelarna utvecklas och blir bättre.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Det enda jag vill ha är en tät defensiv och en lysande offensiv!
Men det ju bara vad jag kräver o tycker…
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Min bild av Eronen är inte heller ”yppersta klass”, samtidigt som jag inte tycker han var dålig förra säsongen. Någonstans landar jag i att mitt amatöröga väger lite lätt i bedömningen av honom. Det jag upplevde som lite negativt var poängproduktionen, samt att han vissa perioder slarva lite offensivt.
Till skillnad från Stenqvist, som jag tycker gjorde vissa glimrande saker (slutspelet tex), men på stora hela på tok för instabil defensivt.

Som vissa redan påpekat:
-Kapanen ville förlänga med honom tidigt.
-Kapanen känner honom sedan tidigare.
-Eronen ingick i den backuppsättning som släppte in 3e färst mål av alla lag efter grundserien.
-Flera i laget vill uppenbarligen ha honom kvar, och vi har en anställd finsk scout nu med som garanterat skulle sagt något om detta var ett tokigt drag.

Det känns på något sätt väldigt tryggt! Jag vet inte riktigt varför man ska vara orolig?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Andersson: Stopp och belägg! Bara ca drygt 2 månader kvar tills träningsmatcherna drar igång. Jag väljer att se glaset halvfullt istället för halvtomt.

Vad gäller Eronen så var han riktigt bra i ett antal matcher. T.ex en i slutspelet där han gjorde 2 mål. Och gjorde Timrås första mål för säsongen borta i premiären mot Frölunda med skott från blålinjen. Det var så underbart att se. Sätt honom på skott från blå oftare än förra säsongen så kommer det att komma fler mål än då.

Jag hade egentligen hellre fått in en ännu bättre back, men ju mer jag tänker på det är inte Eronen så pjåkig och bra med kontinuitet som många har påpekat. Detta blir bra tror jag. Vi kan alltid ta in en back eller byta ut någon om någon inte håller måttet under säsongen.

In Kapanen we trust!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
..... Så var Timrås silly slut , ev ersättare till Alvarez kvar . Bara vänta 3,5 månad då
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Men det såg man ju tidigt vilken klassvärvning det var. Inte det minsta otippat°


...eller nåt 🤭🙈🫣
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Viaplay och Cmore går på knäna ekonomiskt. Hur garanterad är SHL och SHLlagen sina pengar från Cmore?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
eronen,skönt att de är klart
ja tror nästa säsong kommer bli ännu bättre
vi gick till slutspel, även fast vissa spelare
inte presterade på topp, + skador
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Pontus Åberg till KHL alltså. Ja det var inte för hans fina personlighet vi värvade honom tänkte jag redan då. Vilket man fick bekräftat nu då
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: och jag tror att Eronen var en av våra högst betalda backar, men att Kapanen har förhandlat ner lönen. Men vem som har rätt lär vi aldrig få veta!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Min personliga uppfattning,
Kapanen har försökt sen i september att få Eronen att skriva på. Då känns det som att han är oerhört nöjd med vad han sett och att han tror på honom framöver. Jag är nöjd med vad Kapanen hittills har åstadkommit
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
X-Län: Eftersom Eronen kan peka på att han faktiskt får lira Euro hockey tour med finska landslaget lär han väl vilja ha betalt därefter också. Det han levererade i Timrå-tröjan förra säsongen kom bara bitvis upp i den klassen. Detta är min högst personliga uppfattning men tycker ni andra verkligen att hans föregående säsong oasade landslagsklass? För mig känns han mer som en habil SHL back som gör sitt jobb än nån stjärna. Är det orimligt att gissa att han är en av våra två högst betalda backar? Har vi satsat de slantarna rätt?

Hoppas alla ni som bara ser rosa skimmer när det gäller lagbygget får rätt men jag kör en Dr Dengroth på backsidan och är skeptisk
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Länsovänner!😁
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Måste få busa med våra Länsvänner :)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Ja dom har ju Karlin! Han kan göra änglar av svin!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Dom får Modo ta. :)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Kapanens uttal:
De som inte passar i mallen eller går att forma får gå. Underbart att veta.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Kontinuitet och Ödmjukhet.
Fina ord när det gäller hockey.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
BlackBay: Väldigt många härinne verkar gå på linjen att bara för att man inte byter ut ett antal spelare så blir man per automatik ett sämre lag.

Vinsten med att behålla 95% av spelartruppen blir att man redan på förhand har god kännedom vad gäller spelarnas fysiska ingångsvärden. Du behöver alltså inte börja om från ruta ett, utan kan ta ett avstamp längre fram och därigenom ha goda förutsättningar att nå ett bättre resultat jämfört med om man haft x antal nya spelare som "står på ruta ett."
Nu är det elitspelare vi har att göra med så ingen är ju helt otränad, men det var mer själva principen eller tankesättet som jag var ute efter att ge min syn på. 😆👍
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
X-Län: Och sen så tror jag inte att Eronen mår direkt sämre av att veta vart han ska vara dom närmaste två åren. Man ska inte underskatta den sociala tryggheten!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Tycker utgångsläget inför nästa säsong är riktigt bra.
Vi har en väldigt stark trupp där vi i princip har 95% av laget från ifjol kvar.
Detta innebär att laget redan är samansvetsat och känner varandra väl.
Ante behöver inte en hel försäsong plus tio grundseriematcher för spela ihop laget, hitta formationer samt sätta en spelidé.
Till skillnad från många andra lag kommer vi vara redo redan vid första nedsläpp..... det var vi ej ifjol.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rico01: har vi en landslagsback som gjort 0.5poäng /match när han spelat i landslaget ska de nog anses som en spetsback.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Bragd-Birger: Alltså Eronen är stabil och en landslagsback. Han har ett bra skott som jag hoppas han utnyttjar mer då han gjorde många mål i början av säsongen från blå. Vi behöver mer backskott och bra sådana. Behöver inte vara hårda. Både Rindell och Lyytinen är bra på det också.

Men mina källor har sagt att vi var nära att få in en ännu bättre back. Nu tror jag att truppen är spikad inför säsongen, men hoppas man spetsar den med en ännu bättre back inför säsongen. Vi hade behövt någon mer eller iaf bättre än Eronen, en stark tvåvägsback, anser iaf jag. För att kunna hävda oss ännu bättre. Men våra målvakter får väl spika igen :)

Hoppas forwards ändå lägger lite mindre krut på defensiven så de orkar ha en bättre offensiv. Vårt lag är fyllt av skickliga spelare framåt så vi behöver maximera spelet i anfallszon. Det tycker jag vi såg för lite av i slutet av säsongen. Men med Wedin och Hållander kanske det kan bli mer av den varan förhoppningsvis. Kan bli en annan dynamik i laget.

Tycker att Hållander bör spela i någon av de två toppkedjorna för övrigt.

Forza Timrå! In Kapanen we trust.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
X-Län: Nej, vissa här tror att vi har råd med Erik Karlsson och Rasmus Dahlin... =P
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
kulltorp: Japp, nu låser vi forumet. Ha en skön sommar alla.

Nä vänta, vi ska ha in en målvaktstränare. Vi avvaktar ett tag till.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
SMÅLAND: är inte en landslagsback = spets?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Stryparn: Japp, det var spiken i kistan för vår Silly!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Stryparn: Vi vet vad vi får med Eronen och det är en stabil back på hyfsad nivå. Känns skönt att ha backsidan klar inför säsongen och inte som förra säsongen
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Bra med kontinuitet! Får gnugga lite extra med skridskoåkningen bara.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Stryparn: eronen klar. Två säsonger, perfekt
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Japp, Eronen👏👏👏
Uppladdat:

450x300-img8561.jpegimg8561.jpeg

Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Såg precis timglaset och slängde mig in här för mer info…. :)
Spännande - måste vara nått mer än en grattishälsning el sånt de brukar fylla flödet med. Eronen ligger väl nära till hands enl snacket, men det är ju ingen överraskning längre…✊🏼
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Ny massör till pojkar 12.

Nä men skämt åsido, Eronen bekräftad.

Så slipper vi göra som Linköpings "fans", alltså bygga hype och sedan bete oss som Americanos/Linköpings "fans".
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Eronen eller melander
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: 09.30 dök det upp ett timglas på Timrås twitter. Något på g...
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Då håller du på fel lag.

Charmen med Timrå är att det inte finns massa fantasiljoner att knulla till sig vilken jävla spelare som helst, och att man aldrig kan vara riktigt säker på om det blir kval eller SM-guld.

Denna säsong har vi nog dock de bästa förutsättningarna vi haft på länge! Även om många barn i godisbutiken verkar tro annat :-)
Kommentera

« · 2547362 · »