1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597330 inlägg · 6213 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
{9908}: Nåja, 6 seniorbackar plus 3 juniorer (en nybliven senior).

Det är lustigt att kalla något en mardrömssits, inte ens en vecka efter att man tagit steget upp. Tillåt mig känna ångest när vi börjar närma oss mitten av sommaren.

{297}: Hur räknar du nu?

11. LHC 69p
12. MIF 67p
13. DIF 58p
14. TIK 56p

Det hade kanske inte varit skillnaden som gjort att ni klarar er kvar i ingenmansland men absolut inte omöjligt.

KB: Jag tror ordet seniorback här blir ett rätt tafatt begrepp. Byt ut senior mot spets/tyngd eller rutin 😉

Okej, det har du rätt att tycka. Skulle kunna komma på ett mindre alarmerande ord, men med handen på hjärtat är det nog det jag kommer ta till ändå. Att ha så många på kontrakt, sent in på marknaden, där man också ska hitta den ultimata spetsen för sin offensiv, med en fallskrämsklausulsskillnad på budget gentemot sina konkurrenter, är för mig en mardröm.

KB: blev ett missförstånd där, du skrev ”första gången ni gick upp” då trodde jag du syftade på 18/19.

{9908}: Förstår helt och hållet vad du menar. Det blir bara lite felaktigt att lyfta fram att vi har nio backar på kontrakt när åtminstone tre av dem tjänar i princip ingenting och kommer med allt att peka på lånas ut.

Då kan man istället diskutera hur vi ska hantera de sex som är kvar utöver det och hur vi måste bygga om där.

{297}: Ja, då blev det fel. Jag menade ert första år i SHL nu senast, dvs. 21/22.

KB: Det är ju mer än bekräftat att det är jävligt svårt att fixa första säsongen. Sist in på marknaden, kontrakt som behöver brytas, det ska hittas spets. Det är nog lite av en mardröm för hinken ändå.

KB: Som jag skrev igår så är det ju skitroligt att gå upp! Tror inte ens euforin efter ett SM-guld (kan ju som bekant inte jämföra) är i närheten. Men snart nog ramlar den nya verkligheten över en. Man inser att man ska gå från den ena änden till den andra. Att man en hel säsong, minst, kommer hålla på ett stryklag. Man kommer tvingas genomlida förluster i närmare 4/5 av grundserien. Jag har det färskt i minnet, tankarna om att det här var fan inte nån fest. Hur jag längtade till mars och det oundvikliga kvalet. Där allt skulle ställas på sin spets och vi skulle spela matcher på liv och död igen. Och kanske, kanske överleva...

{297}: Som natt och dag gubben. Som natt och dag.

Olli Nomadinen : Ove vill inte förlora några matcher. Då kommer ju Lövarna tillbaka!

KB: Det är en god poäng! Även om jag inte riktigt ändrar min situationinställning så är det givetvis mycket lättare att hantera 3 juniorer.

{9682}: inte en chans! Nästa gång blir det Brynäs, sedan stockholmarna, sen har vi Västerås plus dom som kommer från SHL! Lövarna får nog fortsätta att bygga på sin självbild om att vara störst och bäst i HA!

{9682}: Det är härligt att höra dig själv säga att ”Modo rör sig skrämmande sakta”, det kommer hjälpa dig att hålla låga förväntningar hela säsongen lång.

Första gången vi gick upp var jag så naiv . Trodde inte avståndet till shl var så stort . Uppvaknadet och nedgraderingen det året var äckligt brutal . Inför fjolåret var jag övertygad om att vi hade lärt oss läxan och vi klarade oss med nöd å näppe kvar men fy fan vilken kniv på strupen . Kan dividera huruvida dubbla ledarskapet gjorde säsongen värre än nödvändigt men hursomhelst . Hoppas på att Modo får en bättre första säsong tillbaka där dom här hemma . Bara inte på Timrås bekostnad . Största mardrömmen just nu är kval i mars Timrå-Modo

Tom Topp: Lövarna kommer då tillbaka med visdomsord till MoDo-forumet ska det vara :-)

Peter Sj?kvist: Det blir inget kval mellan Timrå-Modo. Glöm det. Vi ska till slutspel igen och gå längre än i år. Det tror jag stenhårt på. Speciellt om vi får in en riktigt vass back

{9908}: Jo, men så är det. Alla med lite ödmjukhet och utan cyklopsyn inser att allt annat är en uråkning från modo är en sensation.
Sen vill jag påstå att deras forwardssida inte heller räcker så långt, förutom backsidan som alla redan pratar om.

Om modo haft råd att värva 2 nya topplinor framåt, en toppmålvakt och 4 nya backar av SHL klass, så hade de möjligen haft en chans.

Jag tror säkert att modo kan ta lite poäng i början av serien, det brukar nykomlingar göra, men sen äter sig kvalitetsbristerna in oh poängen börjar rulla ut.

KulltorpsOlli: Hmm tycker nog att vårat lag ser lite bättre ut än ert. Tror ni får ställa in er på kval.

KulltorpsOlli: fast om man ska nyansera det liiiite så har ju faktiskt vi 2 topplinor, en toppmålvakt (kanske två) och kanske 6 backar av SHL-klass och vi siktar på att gå långt i slutspelet?

Om modo värvar det du skriver så håller dom sig kvar, det tror jag. Problemet är väl var dom ska få tag på all den där SHL-kompetensen så här sent på säsongen. OM dom klarar sig kvar så tror jag dom i bästa fall gör en HV71, dvs. dom byter ut mer än halva laget mitt under säsong. Men då kan man inte sitta och drömma om en klappkass jävla Sam Vigneault eller att Alexander Edler ska komma hem och frälsa (alla såg ju hur det gick med en svintrött Niklas Hjalmarsson i HV71).

Det här med att drömma om att NHL-veteraner ska komma hem och leka i SHL, dom dagarna är ju förbi. Loui Eriksson skulle komma hem och frälsa Frölunda. Han var inte värdelös men han var ju långt ifrån någon spetskompetens i ligan. Modo fick ju hem Tobias Enström och han skulle komma hem och dominera för han kunde lika gärna ha stannat kvar i Winnipeg Jets och varit kung där. Han gjorde en halvdan säsong och en värdelös säsong…i hockeyallsvenskan. Tobias Viklund kom hem. Spelade 6 matcher och ingen har sett honom sedan dess.

Menar inte att göra mig lustig över just Modo nu men dom här ”hemvändarna” som kommer hem i slutet av karriären…dom är inte material för en förstakedja i SHL. Ligan har blivit på tok för bra sedan dom dagarna.

Värvningar av hemvändare är ett himla lotteri. Antingen blir det det man drömmer om framgång å bra reklam för kommande generationer eller så blir det dyngskitbedrövelse à La Herr Larsson Brynäs.

{297}: Med undantag för Anton Lander då.

modomille: den skulle du sparat till 1 april nästa år

modomille: vi håller på Timrå, vi är alltid beredd på det värsta!

Woody Jokinen: ja fast han är bara 32 år. EP 29 år. Dahlén 25 år. Wedin 30. Hållander 22 år. Inte direkt lastgamla.

{297}: Lika bra att vi är tydliga till alla modoiter som tittar in här på en gång, så de slipper känna sig modslagna.

Modo har redan idag världens bästa hockeylag, och de nya spelarna är och kommer att vara av yppersta världsklass, då alla vill spela med modo.
Så, nu kan vi prata över gränserna igen...

KulltorpsOlli:
Låter som att du kan hockey! Tänk om MoDo vinner matcher.

KulltorpsOlli: Men kom igen, ge mig nåt värt att läsa istället. Det här är ju inte ens en nyhet, utan något som alla i hockeyvärlden redan känner till.
#avdelningenslåinöppnadörrar.

Rip Kirby: Jaja, Modo-supportrarna är glada för Rundblad, och det kan jag förstå. Undrar hur det låter när X - X - X i deras förstakedja ersätts med Timashov - Vigneault - Alvarez?

Vargher85: Börjar bli dags för en modo-tråd härinne. :|

Rallarn: vi behöver ett rykte! Sam lofqvist?

Daniel Wessner. Bra domare och fin människa som jag önskar allt gott.

Tom Topp: Reto von Arx

Tom Topp: Har inte han lagt ner sin spelarkarriär?

Annaaa: Jo men bättre ett dåligt rykte än allt jidder om konkurrenter!

KB: "Oskarshamns ?första år? efter pandemin byggdes mycket på främst allsvensk spets och rejects, men det gick vägen ändå."

Njae, torskars tog förlustrekord det året och räddades av värvningar under pågående säsong som blev möjliga tack vare att andra ligor ställde in.

Torskars hade alltså dubbelflyt.
Först 0 - 12 i en match mot Färjestad första säsongen.
Sedan 16 raka torsk säsongen efter.
Torskars är en anomali.

KulltorpsOlli: Frågan är om inte Timrå kommun hinner bli en del av Kina innan Taiwan.

...så blev man lite starstrucked när Zäta och Niklas Kronwall gästade Daltons härom kvällen.

Olli Nomadinen : Jag säger inte att du har fel. För MoDo handlar det som du säger om att överleva och troligtvis avgörs det i mars 2024. Men angående frågeställningen om det är större chans att Timrå vinner guld blir jag osäker.

Kollade upp det och sedan säsongen 2002/03 är det alltså endast sju lag som lyckats vinna SM-guld. Frölunda, HV, FBK, MoDo, Brynäs, Skellefteå och Växjö. Det är på Premier League-nivå. Rätt sjukt hur få lag som vinner guld i Sverige. Vilket också gör Växjös resa så imponerande. Här får ju Luleå och LHC anses vara losers som inte lyckats knipa guldet trots stora framgångar i seriespelet.

Dexter : Man möter väl egentligen inga nyheter när man läser om Anton Wedins skadeproblem. Mera att det fastställs vilken plastkropp han har att jobba emot.

Har det inte varit axlar eller höfter så har det varit fotleder och nu senast en korsbandsskada.

"Wedin nämner att han dragits med fotproblem under flera år, som precis som knäskadan varit på höger sida.

– Det är väl kanske inte någon tillfällighet. Det hänger väl ihop lite, konstaterar han."

Tolv veckor sedan operationen och allt ser bra ut. Nu väntar rehab kommande tre månader där han får hjälp av ett team där andra spelare fått bra hjälp och även han själv tidigare.

"– Det här är en satsning för att få bli helt frisk, i hela kroppen."

Bara hoppas att det håller den här gången. Men man är ju onekligen lätt skeptisk.

Rip Kirby: låter hoppfullt! Wedda är värd några skadefria säsonger!

Rip Kirby: Njae det osar ju inte 45-50 matcher spelade när man läser den där intervjun.

Synd det är som det är med Lodin, hans spel hade kunnat behövts. Jag tycker i allafall att Kapanen bör ha med i beräkningarna att Wedda inte lär spela mer än 30- 40 matcher i vanlig ordning.

Rip Kirby: får han bukt med grundproblemet nu lär resten av kroppen må bättre. Lätt att överbelasta andra kroppsdelar när man har problem med något. Hoppas hoppas

Läste lite om Luleå: Hyfsad femma dom får om Omark och Andreasson kommer hem.
Dom 2 och Tyrväinen, vore nått att hänga i granen.

Rip Kirby: Kimmo, Ante o Co har nog redan en plan b för en säsong med lite eller minimalt spel med Wedda.
Allt annat vore naivt i kvadrat.

Rip Kirby: Hoppas Wedin får ordning på sin glaskropp. En riktig pålitlig och sevärd spelare som kan vända matcher på egen hand när han är som bäst. Var riktigt lyrisk, skadehistoriken till trots, när det cirkulerade rykten om att vi i Brynäs ville ha honom innan det var klart att Timrå blev kvar i SHL.

Tittade på en dokumentär nu där den franske filosofen Foucault var med. Någon fler som tycker han är väldigt lik någon?
Uppladdat:

500x0-img4300.jpeg

{9908}: Bjästasonen 😂

Sonnenberg: Samma frisyr!

För alla som inte gjort det ännu så har Timrå IK nu öppnat för att teckna medlemsskap säsongen 23/24.

300 spänn. Väntar ni på att tandfén ska lägga en slant i glaset? Önska ett medlemsskap! Har du namnsdag? Skit i blommorna, önska ett medlemsskap. Fyller svärmor år? Köp ett medlemsskap åt na. Ska du storhandla på ICA Maxi? Lägg tillbaka den där kallrökta laxen och köp ett medlemsskap istället. Önskar sig grabben ett par nya fotbollsskor? Ronaldinho spelade barfota i 15 år, köp ett medlemsskap istället.

{297}: Väntar lite så jag vet om jag kan gå på hyfsat med matcher. Vid lite matcher kompenserar jag med guldmedlemskap :-)

« · 2538498 · »