1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582246 inlägg · 6215 ämnen

Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01

« · 948724 · » Till forumet


Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Missade helt gårdagens match men fick sms-rapporter av ”Hollywood Hogan”. Satan så skönt det var att läsa om segern. Starkt! Backlund ger svar på tal och Hedström gör viktiga poäng. Mkt bra. Kedjeformationerna verkar funka bra överlag. Kul också att Axelsson har kommit igång på allvar, killen har ju faktiskt riktigt mkt talang även om jag tvekat tidigare. Snyggt direktskott av Hedström… en som för övrigt har ett grymt direktskott är ju just Tenkrat, det borde gå att användare oftare i pp t ex.

Klacktjafsandet är ganska skrattretande. Men ”Svelanders” mfl Djurgårdares agerande påminner mig en del om när jag själv hade långa klackdiskussioner i dåtidens gästbok med nån dryg Löventönt, Davva tror jag han kallade sig, för sisådär en tio år sedan. Det var på den där tiden då Timrå brukade losa mot Löven med typ 1-5 varenda match. Då kändes det viktigt att vi i alla fall var bättre på läktaren. Vad som hände sedan sportsligt känner vi väl till. Och idag? Fan vad sjysst att vi knäckte DIF i Sthlm återigen, men herregud vad jag skiter i om nu DIF-klacken lät mest igår. Det finns säkert en bunt hockeyklackar i Sverige som är bättre än Timrås i olika aspekter. Och?
Jag tycker i alla fall, och tror bestämt spelarna håller med mig, att Timråklacken och hela Timråpubliken gör ett jävla bra jobb för att stötta sina representanter. Bra så.

Sedan har jag blivit en ”sittplatsnisse” med åren så jag skulle heller inte vara så pigg på att såga klacken när jag själv sällan drar mitt strå till stacken.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Lemmy:

Personligen har jag aldrig någonsin burit en matchtröja. Däremot har jag inget emot att lite diskret bära mitt lags färger för att markera mina sympatier. Jag håller med signaturen Longstaff om att personer som bär matchtröja, halsduk, pajashatt och flagga kan liknas vid julgranar (ju fler attiraljer desto högre grad av julgran). Min åsikt är att det är ganska pinsamt att vara julgran, men jag slår inte ner någon av den anledningen...

Alla måste väl få finnas, men jag har min fulla rätt att till viss del se ner på julgranar. Det skulle aldrig falla mig in att gå in på E.ON Arena som en julgran och ingen annanstans heller för övrigt...

Om den "rätta" kulturen för en julgran är att se ut som en julgran - ja, men se ut som en julgran då! I mina ögon är det bara fjantigt...

Jag uppmuntrar kanske inte några ligister att springa runt och klappa ner andra lags supportrar, men jag anser att det bra om ett gäng självutnämnda individer står upp för sin klubb om slödder och pack från t ex Ö-vik kommer hit för att slåss. Jag är INTE för att "vända andra kinden till" - jag är FÖR att ge tillbaka med samma mynt (och gärna mer än så). Hoppas att budskapet går fram...
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Dream Team: Som sagt står jag inte i klacken.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Jensen_12: Ni har exakt samma förutsättningar som de andra klackarna som varit på exakt samma sektion. MoDo-klacken senast var ungefär lika mäktig som ni var igår. Sen att någon utav era Timråspelare sa att han i stort sett endast hörde djurgårdsklacken säger en del.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Exakt. Jag hörde t.ex inget av hemmaklacken förrän efter halva amtchen då ni fick bra fart på hela kurvan plus den del av långsidan där det var folk. Alltså den del som var bredvid där vi stod. Det torde betyda att man inte hör så bra av en annan klack om man redan står mitt i en sådan.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Motörheadnissen: Är tiga att främja? Hur tänker du då?
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Men om alla ni står och gapar så är det ganska självklart att det "stänger ute" en hel del ljud, såsom en bortaklack en bit bort.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Laken: Media var det ja. I dag stod det att Jerzy Dudek är förstemålvakt i Polen. Seriöst det beror helt på var man sitter eller står. Det jag har skrivit är att jag inte hörde er någonting vilket brukar indikera på att motståndarklacken är rätt medioker och ni hade så många att ni borde höras. I övrigt brukar media ha en förkärlek till bortaklackar så fort det invaderas.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
DJ Hemp:  "Här sitter man och läser igenom inlägg och blir lätt ambivalent. Min attityd och inställning till supporterkultur sammanfaller i stort sett helt med signaturen Longstaffs."

Så, du tycker vad?

Ej matchtröjor?

Bara de "fina" hör till den rätta kulturen? I såfall vad är den "rätta" kulturen då? De som Longstaff väljer att inte kommentera (ligisterna), tiga är väl att främja detta. Eller?

Jag är häpen och konfunderad....
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Här sitter man och läser igenom inlägg och blir lätt ambivalent. Min attityd och inställning till supporterkultur sammanfaller i stort sett helt med signaturen Longstaffs. Å andra sidan är det en satans gårdare som bör föraktas på grund av sina klubbsympatier. Kontentan blir: Jag hatar ditt lag, men respekterar dina åsikter i övrigt...
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Sitter och läser sportbilagan i dagens Expressen...

"! BORTAFANSEN: Den stora Timråklacken hördes mest i Hovet."
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
difzi: det må vara fascinerande läsning men Djurgårdare som diskuterar klädinköp med varandra kan väl flytta över till Djurgårdsboken? Du och Longstaff är båda varmt välkomna hockeysnackare men nu när ni lämnat Timråmatchen och gått vidare i er inbördes diskussion finns det bättre arenor för det.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:

Vad är det för fel på matchtröjor? De är en del av hockeyn..
Att det är i majoritet kanske var fel uttryckt, men de har varit så..
Att kunna undvara några tusen till kläder som fattig student är inte många som kan, bor hemma o tar lån?
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
difzi: Att det är många kan jag hålla med om eftersom jag skulle vilja ha så få som möjligt. Du skrev dock att det var en majoritet vilket är helt fel.
Jag är också en fattig student, men kan lätt undvara några tusen per år på kläder. Det handlar nog mer om var man vill lägga pengarna. Dock är det inte riktigt så att alla ska gå runt med SI-tröjor utan det går fint att ha vilka tröjor som helst. Finns garanterat för billigare pengar än en matchtröja.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:

Ja, och nu pratar jag inte bara Djurgården. Nu har jag dock inte varit på hockey på en säsong pga att jag inte har bott i Stockholm, men det är fortfarande många som har matchtröja på dig. Så du anser med andra ord att folk med bättre klass bara ska gå på hockey som har råd att lägga ut 1000 kr på en tröja samt biljetten in, som nu dock har blivit billigare. Som fattig student får jag nöja mig med tröjan jag fick du jag fyllde 13 år där ärmarna är korta.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Hattrick av wennerberg redan och det är bara början av andra perioden.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Raggaren Putte: Vi har två delar, dels en där alla upp till 18 står och dels en där de över 18 står. Lite smått generaliserat.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
difzi: Du har alltså sittplats och tycker att det är en majoritet som har matchtröja på sig på hockeyn? Jaja mycket har man fått höra...Helst skulle jag vilja att folk köper matchtröjor men aldrig använder dem. Det bästa skulle vara med snygga tröjreplikor istället för originaltröjorna.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Jag betvivlar att jag varit på fler Djurgårdsmatcher än du men jag har sett en hel del fotboll och hockey på era hemmaplaner under mina tretton år i Stockholm. Har inte räknat men har svårt att tänka mig att jag varit på en match utan att sittplatsare i mogen ålder viftat med flaggor. Har ju ingen flaggallergi heller så jag ser inget problem med det. Matchtröja är väl mer eller mindre legio, i alla fall på fotbollen.

När det gäller DIF hockey så tycker jag att det är kul att det är drag på matcherna igen. Det har varit för mycket gäsp att vara gäst när hemmaklacken varit 25 tappra. Sen slipper jag gärna borderlinedrägg.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Et tu Brute: Var vill du komma? Att vi tappar publik? Inte direkt oväntat, men publiken HÅLLER på att komma tillbaka likförbannat. Antar att det är snittet per år som du tar upp. Numera spelar vi de flesta matcherna på Hovet vilket erbjuder färre platser även om dom självklar blir mer åtråvärda. Det jag skrev tidigare var att klacken höll på att hitta tillbaka och om du ska fortsätta anmärka på ord och meningsuppbyggnader kan jag också göra det. Vi har inte tappat 1456 åskådare per match under en fyraårsperiod. Vidare är det jäkligt löjligt att jämföra matcher så där eftersom dom dels sonnolikt betydde olika mycket och dels spelas vissa i HOvet och vissa i Globen. När vi tog oss till slutspel tyckte sittplats att det var roligt att gå på hockey, men nu försöker Djurgården hockey att få tillbaka klacken vilket kommer öka stämningen vilket bör leda till att vi kommer att locka till oss sittplats igen.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
"Longstaff: Har du någonsin tagit dig en titt utanför klacken, alltså den på typ 100 småkids? Det är ytterst få som har matchtröja på sig och det är en stor skillnad mot att komma till vilken hall som helst i Sverige."

Så det är alltså inte ens er riktiga klack som sjunger era ramsor och är de riktiga fansen? Ni har så att säga en småkidsklack för syns skull och sedan några rader bredvid står den allvarliga röststarka skaran utan självdistans nog att våga bära lagets färger, med risk för att vara "ute" i den interna beundrarskaran. Låter roligt och nyskapande!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:

Har alltid sittplats, på de matcher jag har varit tycker jag att majoriteten har matchtröja, att barnen inte har någon har väl mer att göra med att föräldrarna inte har råd att köpa en tröja för 500 kr.
Nu vet jag inte om jag förstått dig rätt, men du menar alltså att man inte ska ha på sig matchtröjor på hockeyn??
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
El Maco: Ja det finns det. Därmed inte sagt att det "drabbat" er. Har aldrig sett en djurgårdare i 40-årsåldern gått runt med en flagga. Förmodligen är det väl i sådana fall djurgårdare från landet som inte går på matcher i Stockholm, vilket bara stöder min tes. Om jag har något emot ligister? Jäkligt svår fråga, men jag kan säga så att jag inte är för att dom slåss, men samtidigt skulle vi haft det jobbigt utan dom. Orkar inte gå in mer i detalj.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
difzi: Har du någonsin tagit dig en titt utanför klacken, alltså den på typ 100 småkids? Det är ytterst få som har matchtröja på sig och det är en stor skillnad mot att komma till vilken hall som helst i Sverige. Det är till och med bara att titta ner ett antal rader så ser man en radikal skillnad.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff skrev:"Vi blir glada av en anledning och det är att för låt säga fyra år sedan inte haft en chans mot er. Nu blir vi sällan om ens någon gång utsjugna. Publiken håller på att hitta tillbaka."

Dags att hissa upp skygglapparna. Publiken håller inte alls på att hitta tillbaka. Fler än någonsin flyr Hovet/Globen, trots skönsången.

DIF:s publiksnitt de senaste fem säsongerna, inkl. årets. (inom parantes, minskningen, säsong för säsong)

03/04, 7 404
04/05, 7 391 (- 13)
05/06, 6 964 (- 427)
06/07, 6 865 (- 99)
07/08, 5 948 (- 917)

Totalt har man alltså tappat 1 456 åskådare per match under den fyraårsperiod som du hänvisar till.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Finns det någon någonstans över åtta år som har "pajashatt" och ansiktsmålning? Vad gäller flaggor och matchtröjor är jag mot åldersrasism och som tur är även Djurgården eftersom jag sett gott om exempel på bådadera på era matcher. Däremot har jag svårt för ligister på sport. Har du?
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:

Hur definnerar du stilrena kläder? Tycker alla går klädda lika, machtröjor, halsduckar och någon huvudbonad och ev någon flagga. Sedan skiljer de sig bara i mönster och färg, eller anser du att vi ska göra som förr, komma i kostym till hockeyn?
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
difzi: Nej det finns inga klädkoder utan det sitter helt enkelt i hjärnan. Rätt uppenbart att om man ser folk gå klädda med stilrena kläder kommer man själv att göra det och vice versa.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Messiah: Jag kommer att fortsätta ha mina åsikter om att ansiktsmålningar, pajashattar och 40-åringar med flagga ser illa ut. Du får ha dina åsikter så blir nog alla glada. Nu kanske jag har missförstått dig, men är man ligist för att man har andra åsikter än du? I synnerhet när det gäller klädsel.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:
på vilket sett skiljer sig "vår" kultur gente emot timrås? Hockey är hockey och den har en kultur i sig.

På vilket sett skulle vi inse snabb hur man ska klä sig rätt, visste inte att det fanns klädkoder för att gå på våra matcher..
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Et tu Brute: Ja det blev lite fel där. Ska självklart vara hördes mer och inget annat.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Dream Team: Självklart är Djurgården också för alla. Dock är det så att vi har en helt annan kultur vilket leder till att folk redan från början inser att man inte till exempel klär sig hur som helst. Därför slipper vi detta.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
adde_1337: Vi blir glada av en anledning och det är att för låt säga fyra år sedan inte haft en chans mot er. Nu blir vi sällan om ens någon gång utsjugna. Publiken håller på att hitta tillbaka.

Vi har väldigt många forum och just det forumet du är inne på är väldigt dött, ja, men som sagt det finns andra. Dock är det självklart mest fotboll som snackas.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
AndersN: Jag är i och för sig rätt övertygad om att vi skulle få ihop 150 personer om vi satsade på matchen. Dock är det tyvärr så att vi i och med att vi har flera sporter inte kanske alltd får iväg en buss. Hur som helst brukar det vara så att folk drar folk så skulle vi få många biljetter för en gångs skull lovar jag att vår sektion blir fullsatt.

Ja det är inte helt enkelt att fylla Globen i en lunkmatch. Speciellt inte när det faktiskt är sittplats som sviker. Vi har trots allt haft en acceptabel klack under hela året.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: förrästen verkar det vara j-vligt dött på erat forum

" -Gårdare-: hallåååå!! var ä alla gårdare??????????????
-Gårdare- Idag kl. 13:19 " ni kanske ska underhålle varandra med era under stimulerade hjärnor !! ist för att vara här och skita ner!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Ni måste ha en j-vla respekt för våran "suporterkultur" eftersom ni blir så otroligt jävla ÖVERDRIVET glada att ni lät mer än oss, på er hemma plan HAHAHA det är ju fan roligt att läsa era inlägg.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Som jag ser det så föreligger det väl en alldeles uppenbar skillnad i det synsätt vi har på våra supportrar. Enligt ditt synsätt (och DIFare eller STHLMare med idrottsintresse i allmänhet, kanske?) så går det mycket ut på att göra skillnad på folk och folk. De som inte faller in i ett visst sätt att vara eller att uppträda på gör sig heller icke besvär. Vilket är märkligt, då du därigenom utesluter en rätt stor potentiell del människor med tänkbart hjärta och förmodat engagemang för klubben.

Som Dalan skrev tidigare så ser vi inte alls på det på det viset här uppe. Här är ALLA med, oavsett hur man ser ut eller hur man är. Det är gemenskapen som är själva grejen med varför vi åker. Att heja fram sitt lag till seger och förhoppningsvis vara med om att skapa en glad stämning där återigen ALLA som åkt med får ta plats. Hur man är spelar inte någon som helst roll. Tvärtom så är det istället en klar bonus om någon vågar sticka ut lite och vara "lite som eljest"...
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff gav trovärdighet ett ansiktet:

"Vad som är ännu mer tragiskt för ert vidkommande är den tillresta klacken som dessutom fått för sig att man på något sätt hördes i Hovet."

"Jag sitter på sittplats, i och för sig närmre djurgårdsklacken, men hur som helst var det första man hörde från er sida "En klack i hallen"."

Det första man hörde från er sida? Det första? Hördes något mer? Du stadfäste ju redan från att man fått för sig "att man på något sätt hördes i Hovet". Pajas!

5 000 besökare på Hovet en lördag! Fy fan, vad kassa ni måste vara!
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Jag har inge som helst problem med att diskutera med nån supporter till något lag så länge det är en diskussion och inte en samling svammel och larv. Beter man sig som en liten kille med komplex blir man ofta bemött som en liten kille med komplex. Du säger emot dig själv i saker som att alla får göra som dom vill men 40-åriga supportrar med vissa tillbehör är oacceptabla????
Det och dom kommentarer du kväkte ur dig tidigare i ligistskalan gör det väldigt svårt för mig att ta dig på allvar bara.
Visst kan vi ha en diskussion men försök då hålla upp nivån lite annars så kommer jag återigen bara avfärda dig som en liten kille dom drömmer om att få bli storstadsligist i framtiden och tycker att våld faktiskt är en lösning på saker...
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
AndersN: En till ledtråd,klacken gillar att bråka och dom är riktigt dåliga förlorare.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Vad är det för lag i elitserien som har bästa supportarna och ett enormt stöd men trots det ligger publiksnittet på 75% av vad arenan tar?
En ledtråd det är inte södertälje.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Ni kommer mao inte ha matchtröjor halsdukar o flaggor 40-åringar, barnfamiljer eller pensionärer? Jag antar att det är en förutsättning för att få åka med.

Välmött.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Ni kan ju börja med att få ihop 150 personer
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Hahl Bundy: Om det skulle hända i de två sporterna jag bryr mig om, så skulle jag lätt gå fram till den personen och be snällt att antingen ta på sig tröjan eller dra därifrån. Hur som helst känns det väldigt irrelevant eftersom jag aldrig sett det under mina år som supporter. Möjligen någon gång en varm sommardag på någon av Sveriges alla fotbollsarenor. Hur som helst kommer vi fortsätta att garva åt era julgranar på vårt håll och ni kan fortsätta tro att ni sjunger ut oss när det inte händer. By the way, när ska ni ge oss våra 300 biljetter till EON? Jag längtar efter att sjunga ut er trumma. Jag kan till och med bjuda på en öl om så blir fallet. Lördagen den 12 januari lär jag vara på plats. En av de 150 lyckligt lottade...
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff:

Nu missförstår jag dig säkert, men är det oacceptabelt att en 40 - årig supporter går runt i matchtröja, halsduk med flaga?
Sedan kan jag hålla med dig om att om man har en tröja kan man åtminstone hålla den på.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Vet inte vad jag ska säga om det. Bryr mig inte. Dom är passionerade i sitt engagemang, vill dom visa sin hårlösa kropp, så låt dom. Det är betydligt äckligare när jag sett feta barbröstade Djurgårdsgubbar som stått o hoppat.
Men det kanske ligger i betraktaren öga el. hur?
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Hahl Bundy: Visst får man se ut som man vill, men jag kommer fortsätta kommentera när det är något jag inte tycker är acceptabelt. Skönt att viinte har sådana i alla fall. Tycker du till exempel att det är okej att som MoDo-klacken ta av sig tröjorna? Dock är det är väl främst flaggorna som jag ser som det löjliga. Flaggor är något som TIFO-grabbar och småkids ägnar sig åt i alla fall när man inte är på plats.
Kommentera

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
kolla svt och play på hv - färjestad och vilket tifo i början
Kommentera


Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2007-12-01
Longstaff: Mao säger du emot dig själv eller tycker du också att det är tragiskt att se 40-åriga Djurgårdare vandra omk. i Djurgårds halsduk o tröja?

F.ö Varför hata Norrland när era hockeytröjor är tagna från samerna?
Kommentera

« · 948724 · »