1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581717 inlägg · 6215 ämnen

Fallet Nubben

« · 1167542 · » Till forumet


Sv: Fallet Nubben
250kg kärlek: tycker du att det saknas "riktig grund" ? Du förstår väl att det blir en aning problematiskt för en klubb när chefen för lagbygget helt plötsligt gör klart med en konkurrent mitt under brinnande säsong. Timrå hade inget annat val än att göra sig av med honom så fort som möjligt.
Vissa tycker att han inte har gjort nåt fel överhuvudtaget, vissa vänder andra kinden till och förlåter, vissa kallar honom arsel... för mig är han inget mer än en överskattad bonnlurk som det bara är skönt att slippa.

Och det börjar väl bli dags att glömma fanskapet helt här i gästboken också va?

Mitt förtroende för Linkan är väl i grunden inte direkt bra, men flera av värvningarna i årets upplaga känns riktigt vettiga (Karlsson, Lindbäck, Corso, Caslava). De största problemen med dagens trupp som jag ser det är dels att vi riskerar att bli ett nytt SSK (bra målvakt och släpper in relativt få mål, men harmlösa framåt) och dels att truppen är för tunn. Med dagens 22-mannauppställning väntar skadeproblem och dyra chansvärvningar i höst. Trust me!
Kommentera


Sv: Fallet Nubben

JimmyH: Lönen har haft noll betydelse i det här fallet. Han har aldrig begärt någon löneökning överhuvudtaget för han var nöjd med det han hade. Och tankarna fanns inte heller på att flytta igen. Varför tror du han övergav Härnösand t ex och köpte hus på Alnö? Dock hade det börjat smyga sig in en mättnad hos Nubben och funderingarna fanns på att gå vidare inom det civila och bo kvar i Sundsvall. Men då ringde Frölunda, Nubben lade korten på bordet att han hade fått en förfrågan och att han var smickrad och intresserad. Men då processen med lagbygget redan hade påbörjats vid denna tidpunkt så ville inte TJ att kontraktet skulle rivas omedelbart utan att Nubben skulle slutföra det han hade påbörjat och så slöt man en muntlig överenskommelse om detta och att inget skulle läckas ut i media. Nubben har dessutom bott i Norrland i hela sitt liv och när han frågade sin familj vad de ville göra så tyckte de att det skulle vara roligt att testa på någonting och ta chansen när den dök upp som ett brev på posten. Och när han fick klartecken ifrån sin familj att det var grönt ljus så bestämde han sig för att tacka ja.

Vad beträffar Hahl, Lehtonen och MPS så skall jag förtydliga mig ännu en gång. Hahl vägrade att skriva nytt kontrakt med Timrå. Detta underättade Nubben TJ om och sade att för hans del är förhandlingarna avslutade. Jag ombesörjer att göra klart mina åtagande men Hahl får du ta hand om f.r.o.m. nu.

När sedan kontraktet hade löpt ut och Nubben tillträtt i Frölunda så kontaktade Hahls agent Frölunda och frågade om de var intresserade och Nubben svarade ja,

Samma sak med Lehtonen. Lellos agent ringde personligen Kent Norberg och erbjöd honom Lellos tjänster. Informationen han fick var att de hade tackat nej till en fortsättning i Timrå och eftersom Frölunda behövde en PP-back så föll de sig naturligt att förhandlingar inleddes.

Vad beträffar MPS så är det som så att innan JVM ägde rum så kontaktade Nubben Timrå och ville göra en bytesaffär med antingen Pyörälä eller MPS. Pyörälä fick han blankt nej på. Men däremot så diskuterade man länge och väl att byta bort MPS men Timrå ville då ha en icke namngiven Frölundaspelare i utbyte och Frölunda funderade men sa slutligen att man inte var villiga att släppa denna spelare. Därefter kovände också Timrå och ville inte heller byta bort MPS.

Därav rann det hela uti sanden. Sedan håller de fortfarande kontakten. Men eftersom nu MPS fått alltmer tongivande roll och mer speltid så respekterade Nubben detta beslut och önskade honom lycka till.

Det var alltså egentligen i första hand före JVM då MPS speltid var begränsad som Nubben var intresserad utav att plocka över honom. Däreffter har man bara hålliit en vänskaplig dialog. Det faller sig rätt naturligt tycker jag.

Det finns alltså inte någon uttalad ambition eller ens vilja från Nubbens sida att nedmontera Timrå. Han utgär ifrån vilka behov Frölunda har när han ser över deras hus.

Men det är ju betydligt svårare för Nubben att värva spelare ifrån LHC, HV71 och FBK då dessa är bittra rivaler och de allra flesta spelarna i slutändan väljer att stanna kvar i dessa klubbar. De faller sig då rätt givet att Nubben sneglar mot Norrland och Stockholm samt utomlands efter förstärkningar.

Konstigare än så är det inte.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben

JimmyH: Jag har ingen anledning att misstro dig. Men jag skulle nog vilja se detta i det/den media som det skrevs i.
Jag min bittra jä-el har verkligen sökt efter något som skulle tala mot Nubben och hans agerande, typ detta handslag som du nämner.

Det enda jag kommer ihåg är att Nubben försvarat Hahls övergång med att han stod utan kontrakt och att han därför kunde erbjuda Hahl ett. Han lovade, om jag minns rätt att låta bli de spelare som hade kontrakt.

Jag vill också poängtera detta att jag inte har något till övers för Nubben numer. Jag vill aldrig se honom i föreningen mer. Men när pöbeln gå måste det vara på riktig grund, annars blir det lite komiskt.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Lite läsvärt i ämnet Nubben/Hahl www.wildwestsupport.se/newsarchive/news/?nid=2012
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
250kg kärlek: Det handslaget är fakta och både Timrå och Frölunda har erkänt dess existens i media men Frölunda hävdar sig rättmätiga med att Hahls kontrakt hade gått ut.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
JimmyH: Enl. Nubben själv så säger han att gjorde klart med dom han skulle utom Hahl o att han sa till Timrå IK att dom fick förhandla med honom själv.

Så vad jag förstår så var Nubben ute efter honom för annars hade han tagit på sig det oxå som alla de andra förlängningarna.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

JimmyH:Är det så, att det fanns ett handslag så kan jag också tycka att det Nubben gjort är dåligt. Mycket dåligt t.o.m.
Nu har inte jag sett det handslaget, och inte fått berättat vad som igentligen hänt. Utan iproppad en massa rykten om än det ena än det andra så känner jag att jag inte riktigt kan ta ställning i frågan.

Jag har också varit förgrymmad på Nubben, tyckt att det han gjort är lågt. Men som sagt: med de fakta jag har i det här så finns det inget rätt eller fel.
Skulle det däremot framkomma att det t.ex. finns ett handslag på att det inte skulle värvas, då sätts allt i ett annat perspektiv.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
250kg kärlek: Jag behöver inga fler fakta för att kalla honom arsel än att han värvade Riku Hahl.

Det förnedrade Timrå IK som förening och jag tycker ibland att vi lider av det ännu.

Det fanns dessutom ett handslag på att de inte skulle värva från Timrå den säsongen. Men då hävdar man från Frölundas håll att hans kontrakt hade gått ut. Det kan man ju tycka men det är om inte kontraktsbrott så fortfarande mycket dålig etik i min värld. Arsel-etik.

Att han sedan mitt under förra säsongen är på Magnus Pääjärvi-Svensson är nu också fakta och det visar väl tydligen vilken typ av människa han är och att svensk hockey behöver hårdare och vettigare transfer-regler.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

superfalle: Men om Nubben hade en vision som han trodde, eller rent av förankrat i styrelsen, som sedan inte efterlevs varpå Nubben känner att han inte grejar att jobba kvar i föreningen, vad skulle han gjort då?

Gillat läget och lite lagom butter fortsatt trots att föreningens mål var långt ifrån Nubbens grundidé? Eller meddela föreningen att man står för långt ifrån varandra för att det ska sluta väl.

Jag vet inte om en sur, grinig och aningen bitter Nubben skulle ha varit så särskilt mycket bättre lösning än den som blev nu.

Nu spekulerar jag bara. Du verkar övertygad om vad som hänt och sitter säkert inne med mer kunskaper i det här.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
250kg kärlek: Det är, precis som du skriver, svårt att som utoamstående att veta turerna vilket gör det hart när omöjligt att ta nåns parti. Då ter det sig aningen barnsligt att kalla den ena för arsle.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
250kg kärlek: kent Norberg affären saknar motstycke någonstans . och han är en stor idiot . . oavsett versioner hit och dit .. sen att han värvar från timrå de får han väl göra om han vill . liksom alla andra sport chefer .. idiot vart han redan då han bröt ett kontrakt mitt i en säsong .
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

JimmyH: Det vi vet (eller jag i alla fall)  är att Nubben ville bryta sitt kontrakt i förtid, visst?
Timrå IK gick med på det, eller hur?

Vad som sedan legat bakom hela denna karusell kan jag bara spekulera om. Skulle det ligga någon osämja bakom händelsen åt ena eller andra hållet så var det en fair uppgörelse att Nubben fick lämna eller att Timrå blev "av" med honom.

Men sedan blir allt lite mer komplicerat. Visar det sig att Nubben mot sin vilja (att han inte fick igenom det han ville, inte kom överens med vissa valda delar i föreningen eller annat) väljer att lämna föreningen och föreningen går med på det. Då tycker jag att Nubben skulle visa sin tacksamhet på ett annorlunda sätt.
Skulle det dock visa sig att föreningen inte betett sig schysst mot Nubben så kan åtminstone jag tycka att Nubben kan ge tillbaka lite. Det här är jag säkert rätt ensam om att tycka. Men jag känner så.

Jag har hört många olika versioner om varför det blev som det blev. Dock inte av några tillförlitliga personer. Därför är det svårt att tycka att Nubben är ett arsle eller inte. Dock står jag för att det Nubben nu gör känns som ren och skär vedergällning för något gammalt groll.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
JimmyH: Det är inte ens fel när två träter. Med det menas att Magnus inte har med saken att göra. Men man kan säga att han tagit parti för den ena.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uno Gordon: Hmm.. Tolkar jag dina fakta rätt nu:

Så Nubben ville alltså bryta sitt pågående avtal som han själv godkänt och skrivit under med Timrå IK för att få ett nytt med mer betalt. Men när Timrå inte ville det så bröt han det i alla fall och skrev på för Frölunda.

Jag skulle verkligen vilja se hur han hade reagerat om en spelare gjort på samma sätt, mitt under en säsong. "Öh, Frölunda vill ha mig nu så nu vill jag ha högre lön nu trots att jag har flera år kvar på kontraktet."

Och vad han har gjort mot Timrå IK efter det, vet vi ju också.

Men det är alltså Riku Hahl och Sanny Lindström som är de största skrupelfria svikarna i din värld?

Intressant tankekedja. Det känns som att den kedjan har fått hjälp av att Nubben alltid varit snäll mot dig personligen. Om jag ska vara helt ärlig.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uno Gordon: När det gäller Arslets agerande de senaste två åren tycker vi olika.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Anonymous: Mellan raderna.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uno Gordon: Jag vet inte varför Nubben stack, var kan man läsa om det?
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uno Gordon: Ironin kanske inte framgick i mitt förra inlägg. Tycker du resonerar klokt i det här fallet och jag kan erkänna att jag inte är rätt man här att döma nån eller kalla nån för arsle. Jag har väl typ fallit för grupptrycket. ;-) Vad gäller Lello håller jag med till 100%, klockrent formulerat.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

mikenomad: Det får stå för dig i sådana fall. Men att kalla någon för Arslet efter 13år i en och samma klubb tycker jag är löjligt. Han har dessutom inte Timrå som moderklubb.

Vad i sig är det för fel att Nubben rycker i MPS när det var han som tig hit honom ifrån Malmö och som dessutom är god vän med farsan Svesse. Jag skulle ha gjort exakt likadant om jag vore i Nubbens sits. Mitt hjärta kommer alltid klappa för Timrå. Men skulle jag erbjudas en anställning i en konkurrerande klubb med ett förmånligt löneavtal och bra förutsättningar för att plocka ihop ett slagkraftigt lag så skulle inte jag vara sen att hoppa på tåget.

Vi vet också alla varför Nubben "stack". Drar man inte jämt med TJ finns det ingen framtid i föreningen oavsett om man har starka band knutna till laget och fansen.

Man kan inte kvarstå i ledningen om det gnisslas internt i de egna leden. Nubben preciserade vad han ville ha. Timrå IK sa nej tack. Frölunda ringde och biffen var klar. Det är sådant som kallas buisness.

Lehtonen bryr jag mig inte så mycket om. Han kysste aldrig klubbemblemet eller gullade med fansen för att vinna stilpoäng. Han var yrkesman som utförde sitt uppdrag. Och nu har han gått vidare. Då har jag svårare att smälta Riku Hahls sorti och Sanny Lindströms svek. Dessa människor är helt skrupelfria. Då det ena dagen kan flirta med fansen och älska hett för att morgonen efter bara vända dem ryggen och gå. Har man inget vettigt att tilägga som sin sista hälsning så bör man hålla käft.

Samma sak med Mats Ahdrian. Den människan borde gå en kurs i vett och etikett samt slipa sin intervjuteknik då han inte verkar tänka med huvudet där öronen sitter innan han uttalar sig i media. Det är floskelvarning lång väg på den karln. Min respekt vinner han aldrig tillbaks igen efter att ha urinerat ofentliga på en hel supportersfär och befolkningen i Sundsvall/Timrå. 

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uno Gordon: Nepp. Hans primära mål är att skjuta oss i sank, allt annat är bara bonus. Som t.ex få ihop ett bra lag i VF. Jag har bestämt att det är så. Min konspiratoriska sida kan inte se några andra alternativ. Amen.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

mikenomad: Det där är bara skitsnack. Nubben värvar BRA spelare till sitt lag. Vilken annan nukter sportchef som helst också skulle göra. Vad exakt har han plockat ifrån oss förutom Lehtonen och Hahl? Dessa människor har väl också en egen fri vilja att säga NEJ TACK ifall de inte vill spela i Frölunda.

Jag kan inte klandra honom i det avseendet. Och Nubben värvar väl minst lika mycket ifrån andra lag!

Amen.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
El Maco: Har han måhända tacklat av något och slutat letat guldkorn ? Har inte följt Frölunda nämnvärt, men nog verkar det som om han numera kör på "säkrare" kort än då han fortfarande jobbade för oss ?
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
El Maco: Amen.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Harryhaffa: Hehe...
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
El Maco: Arslet is on a mission....och det är ingen tvekan om åt vilket håll han riktar sina missiler.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
El Maco: Bevisar bara en sak, "Nubben" var bara kompetent nog och bygga ett lag, och för att lyckas igen måsste han köpa tillbaka det laget...
Kommentera

Sv: Fallet Nubben

Intressant att läsa Pääjärvi prata klarspråk om hur Arslet var och ryckte. Han är så fantasilös, pinsamma Norberg.

Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Här har vi nog en anledning till Nubbens klubbyte i alla fall:

Citat:
"Ulf Dahlén blir ny tränare i Frölunda
nästa säsong, skriver Aftonbladet. Som
assistent får han Jan Karlsson, som
återvänder till klubben från LHC.

Dahlén är ett aktat namn inom hockey-
Sverige. Han har spelat 74 landskamper
och även varit assisterande förbunds-
kapten i Tre Kronor. Just nu är han
tredjetränare i NHL-laget Dallas.

I december blev det klart att mannen
bakom Timrås framgångar, Kent Norberg,
blir ny general manager i Frölunda.
Norberg och Dahlén är vänner sedan
länge. Norberg har länge velat arbeta
med Dahlén. Nu blir det verklighet. "
Källa: svt.se/svttext/web/pages/316.html
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Det var någon som i en tidigare kommentar spekulerade i en eventuell schism mellan Challe och Nubben, vilket är en intressant tanke. Såhär sade Challe i ST idag beträffande Nubbenaffären:

"Jag tycker att det har blivit uppförstorat på något sätt. Folk kommer och går på alla arbetsplatser. Sen kan det ju vara bra att folk försvinner också."

Jag tycker mig kunna tyda vissa undertoner i citatet.

Sedan är jag inte säker på att Nubben kommer bli den sensation som Frölunda hoppas på. För sanningen är att det kommer att bli svårt för honom att lyckas, men oerhört lätt att misslyckas. Frölunda kommer säkerligen värva massvis med namnkunniga spelare inför nästa säsong, något som kommer innebära ett väldigt favorittryck och nästintill kravet att vinna såväl serien som SM. Och om man underpresterar finns givetvis risken att Nubben får det hett om öronen, även om tränaren brukar få ta största smällen.

Vidare så är jag ytterst tveksam på att hans haussade kvalitéer, att kunna hitta guldkornen, verkligen kommer att komma till pass i Frölunda. Själv har jag mycket svårt att se några klassiska Nubbenvärvningar (såsom Nordgren, Hagos, Sanny m. fl.). Jag tror inte att Frölunda i sin satsning kommer att prioritera okända, utvecklingsbara spelare, utan att man snarare kommer satsa etablerat.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Bragd-Birger:

Kunde inte sagt det bättre själv;)
Hoppas Gunno är flitig HS:are och kommer till insikt.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
haggen: Wargen, ja. Det tog två år att få fason på honom, och en sommar för att rasera allt. Tänk på det, Gunno. Övik flyttar man till när man vill utveckla love-handles och banjotumme.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
fighter:

Bara hoppas att han väljer rätt.
Se på Warg, han ser ju inte direkt lycklig ut däruppe på isen.
Eller måste alla vara som Luktner?
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
haggen: Men man kan ju göra ett rejält försök iallafall,vill gunno till nolaskogarna så är det upp till han,
jag tycker ändå att han är en drömvärvning.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Lumber Jack: He - He, kul med ironi ibland hörru.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
haggen: Tråkigt, jag hade hoppats på att få se honom i MoDo igen.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
fighter:

Skulle nog tippa på att Nordgren hamnar i gnällbältet tyvärr.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uddan: Jag tycker att vi hakar upp oss för mycket på den sk superkedjan
hur många matcher har dom inte varit skadade,visst dom är väldigt bra
men det är ingen katastrof om man spräcker superkedjan,kanske går det att värva nåt annat.
Man kan ju åtminstone titta ut i världen o kolla om man kan få hit nåt ännu bättre.
Jobba på att få hit Gunno det vore enl mig en dröm att få hem honom.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Vad sägs om Bosse Ahl i vår organisation, han verkar ju vara bosatt i stan iaf....kanske kan göra comeback rent utav.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Tvåtallar: Äh, det var Ros, om Ros själv får bestämma.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
andyo: NUBBEN TILL VF


Enligt en säker källa bryter Nubben kontraktet och går till VF nästa säsong.Orsaken år att han kommit på kant med styrelsen ang nyförvärv.Han ville ersätta martinnen och dom långtidsskadade spelarna men fick NEJ
zaccodog @ zaccodog 2008-01-29 12:12
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
haggen: Borde ju varit typ TT eller nån annan räv som man nästan tror har betalt för att sitta och leta nyheter om Timrå :D
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Någon som kommer ihåg vem som var först med nyheten att Nubben lämnar Timrå?

Känns i alla fall som några sidor sedan.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
mikenomad: Sant men de skulle kännas bra..!
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
tycker vi ska rensa bland backarna tycker nästan ingen vi har nu är tillräckligt bra
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uddan: Förvisso, men jag tror inte förfaringssättet är så. Jag tror man har fullt upp att kontraktera spelare som öht inte har ngt kontrakt inför nästa säsong.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Dream Team: Hoppas vid min Gud att inte Hahl återfinns i VF nästa sässe...isf blir det svårt för Nubben att i dagsljus någonsin återkomma till Timrå med omnejd. Däremot är väl risken att han lockat med sig någon av Timråspelarna till VF nästa säsong rätt överhängande. Men låt det isf vara RJ, Magnus Åkerlund eller nån ist....
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
mikenomad: Då slipper dom de.. :)
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
Uddan: Jag förstod vad du menade, dock tror jag inte man börjar förhandla om förlängning förrän det är aktuellt. Dvs nästa år.
Kommentera

Sv: Fallet Nubben
mikenomad: Det behöver ju inte nödvöndigtvis vara så att en spelare pliktskyldigt väljer den väg som den sportchef som han gjort klart affäre med. Exemplet Riku Hahl uttalade väl sig i någon av våra tidningar häromveckan där det sas nåt i stil med att han var mycket nöjd med sin tillvaro i Timrå och att klubben behanlat honom väl när han gick skadad förra senvintern. Det är ju inget som talar för att han i första hand söker någon annan klubb i Sverige utan kanske främst blickar över Atlanten.
Kommentera

« · 1167542 · »