1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581170 inlägg · 6216 ämnen

Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03

1212398 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Bra match igår sett till sin helhet. Jag var dock tillskillnad mot merparten här inne inte alltför imponerad av de första två perioderna, spelmässigt var det stundtals riktigt bra fart, men jag är med tanke på hur den här säsongen har sett ut alltför traumatiserad alla orgier i missade målchanser, inte minst med Brynäsmatchen färskt i minnet, för att jag ska slå klackarna i taket av att man bara skapar men inte producerar.  Känslan jag hade igår under de första två perioderna var snarare en repris av Frölunda borta i säsongsinledningen. Och det där är något som Timrå absolut måste förbättra, målskyttet, oavsett bra spel är det alltså INTE okej med mängder av lösa handledare i maghöjd, ärtbössor till slagskott, missade öppna mål, slarviga sista pass osv.

Hjälten igår heter Kamil Piros. Utan hans underbara 2-1-mål tror jag inte det hade blivit några poäng alls. Hittills en riktigt bra mitt-i-säsongen-förstärkning. Skogs lilla piruett i sudden var ju underbar också, så förlösande och så rättvist att Timrå äntligen får dra sista strået i OT.
(Uno-Gordon: Jag var väl inte elak mot Skogs igår?  Om du tänker på att jag tycker att han har mer att bevisa innan han har ”betalat tillbaka” sitt dåliga spel tidigare så ja, den åsikten står jag för. Möjligtvis att det var taskig timing att påpeka det just då, men jag gav honom mer cred för målet lite senare.).

Vad kan vi förvänta oss nu då mot Arslets kompani på lördag? Jo, poäng! Frölunda är ju hittills skrattretande menlösa i sitt storklubbsbygge och jag glädjer mig något enormt att nya ”general managern” hittills inte alls har lyckats styra ihop ett i närheten så slagkraftigt lag som man kan förvänta sig med dem resurserna. Hahaha!  Så absolut har Timrå en guldchans att ta poäng för 6:e matchen i rad, särskilt om vi får tillbaka Sonnenberg. Det största hotet på lördag är dock knappast Frölundas spelare, ett rätt menlöst gäng med många avdankade spelare, utan domaren. Kan domaren någorlunda stå emot alla vrålande Göteborgare så blir det poäng för Timrå. Men tyvärr kan det bli svårt, Frölunda är det lag som jag tycker generellt har mest hemmafördel hos domarna. Zebrorna tycker väl kanske synd om skrytbygget som sprängdes?

Herminator: vaddå ”minns”?  Kom med fakta istället! Allt som skrevs om Nylander när det begav sig sist finns ju sparat i hockeysnacks forumhistorik. Hur jag än letar kan jag inte hitta en enda negativ rad som jag själv har skrivit om Nylander, och jag brukar inte ha svårt för såga spelare om det ska vara så, det kanske du har märkt av mina 5000 inlägg… Vad jag däremot ser är att jag i april 2007 skrev flera inlägg om att jag gärna ville ha kvar killen i klubben, här är några exempel:

”Kvar med Nyllet tack. In med en ny bra center annars kommer vi få gå på jakt under säsongen, som vanligt”
2007-04-06 14:39

”Nyllet borde vara av ganska hög prioritet. Åldersnoja hos värvningsansvarige eller? Annars behöver vi nån till rutinerad spelare framåt”
2007-04-11 18:45

"Synd om Nyllet drar, han är underskattad. Sålänge vi får in en rutinerad ersättare så är det väl ok."
2007-04-11 18:54

"Nyllet är en något mer rutinerad spelare, som dessutom har bra puckkontroll och kan göra mål (näst bäst i laget) vilket tveklöst är kvalifikation nog i dagens läge…. Fram för Nyllet - en av lagets bästa målskyttar!" 

2007-04-11 22:06

Osv.

Ja, Herminator, du får gärna copy och pasta ett gäng inlägg från 06/07 som styrker ditt påstådda ramaskri mot Nylander. Tills du kommer med bevis så säger jag att du pratar i nattmössan.

Kuriosa: 

Timrås skytteliga 06/07:

Hedström 54 matcher 13 mål
Fredrik Warg 48 matcher 10 mål
Anton Strålman 53 matcher 10 mål
Peter Nylander 43 matcher 10 mål.

Delad andraplats. Sååå värdelöst!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Tycker ändå att Jurefalk verkar ha en rätt skön inställning till livet. Förmodligen släntrade han in lite slappt en halvtimme före matchstart, nappade åt sig ett matchprogram och en mazarin och ögnade matchuppställningar medan tankarna vandrade.
Jag vet inte, men jag tror knappast att Jurefalk ligger i pipelinen för utbrändhet.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Dream Team: Ja Jurefalk, vicket stolpskott!
Han har väl för sjutton betalt för att kommentera eller? kan man inte då ens lägga ner en halvtimme på att försöka lära sig laguppställningen hos bortalaget? - han hade ju knappt ett rätt igår då det gällde namnen på gubbsen...ojojoj, sicken lallare;

"nu ska vi se vad färjestad kan göra för vinna den här matchen"

...nää låt han pensionera sig i frid och tillbringa resten av tiden på sin kära golfbana, sämre kommentator får man leta efter.

Tycker "våran" Anders är hästlängder bättre även om han ibland verkar livrädd för att vara partisk vilket gör att han fokuserar lite FÖR mycket på motståndarlaget.
Jag har inga problem med "hemmakommentatorer" bara de är hockeykunninga och något så när vakna. Han i Jönköping gillar jag....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
PEAP: Mmm.. (D)jurefalk skulle säkert passa utmärkt i rollen som utropare på t.ex kobingo.. ;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
PEAP: Det tror jag inte, han verkar ha riktigt svårt att hålla reda på nummer..
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
The Palm:

Tror att han är riktigt bra som bingoutropare.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Dream Team: Jurefalk är en jäkla stjärna alltså. Han skulle kunna få den mest täta och spännande match att vara ointressant med sitt odugliga snack.
Vi har en fruktansvärd tur som inte har honom som vår PPV - kommentator.
Å andra sidan kanske det skulle komma fler människor till arenan?
Taktiskt av FBK möjligtvis?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03

Saxat från Tikarebloggen:

"36 Pär Styf x -spelade ej.
- Fick ta en skön intervju i första paus trots att han inte spelade. ”Nu får du sätta dig och vila i omklädningsrummet” avslutade den alltid så vakna PPV-stjärnan Leif Jurefalk med."

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Tvåtallar: Hjärtat i halsgropen, är det inte det vi Timråälskare har tillsammans? När ledde vi senast med 5-0 bara för att defilera in i kaklet..
the beat goes on...
Kommentera


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo:
Han spelar för övermodigt ibland. Men när han kallt väntar ut motståndaren innan han slår passningen så blir det en enorm yta bakom som gör att medspelarna kan skapa ett bra anfall.
Men jag håller med ibland har man hjärtat i halsgropen
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Tvåtallar: "skapar bra ytor för sina medspelare i egen zon med sina passningar"

Det är väl ändå en av hans svagheter? Hans kladd med puck ställer till det emellanåt. Jag gillar bättre när han använder sin fart och transporterar puck.

Men är man skyttekung så är man;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Uno Gordon: Håller med dig !!!
Skogs kämpar som ett djur skapar bra ytor för sina medspelare i egen zon med sina passningar
Och är en spelare som skjuter på mål när han får chansen, många går utanför men ibland går dom in som ikväll.
Dessutom gillade jag hans intreju då reporten sa att de var nog inte många som trodde på några poäng för tik efter andra akten.
Det är väl aldrig nån som tror att vi ska ta poäng sa han.....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Uno Gordon: Hehe, sett och noterat.       ;)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
RocknRolf2: Sluta häckla Skogs nu för i h-e! Prova själv att spela med en sargad ländrygg och ömma ljumskar med motionscykling som enda träningsform mellan matcherna. Skogs sliter utav bara h-e och har djävulskt mycket karaktär. Visst fumlar han ibland men vad fan karln är avsevärt bättre än ifjol och krigar hela tiden.

Även Elias Granath skall ha cred! Jag tror jag sagt det förr men nu gör jag det igen så att TT ser mitt ERKÄNNANDE till Granath.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
måste bara få skrika JAAAAAAAAAAA fan va skönt
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Blizzard: Sundsvall kanske kan ta han....Anger alltså :-P

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Skarin: Jag tycker FBK såg stressade ut i sina anfall. Men det beror ju på att dom mötte ett bra försvar också.
Jag tror inte heller att FBK kändes sig speciellt säkra trotts 2-0 överläge dom kände att dom mötte ett starkare lag. det hörde man ju även i interjuerna.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Blizzard: Nubben kanske....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Blizzard: Jokerit har inte alltför många målskyttar, däremot har man en Fredrik Bremberg.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Tvåtallar: Tycker du FBK skapade så pass mkt som dom BORDE göra på sin hemmaplan? Jag tycker vi löste de flesta situationer i egen zon på ett bra sätt. Snabba korta passningar, inget stress. Lägga ut i bra lägen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Pätr: Ah vi ska bara hitta nån jävla stackare som vill ha anger också ;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Blizzard: Vi kan spetsa till anfallet ännu mer om vi gör oss av med Anger och värvar en spelare som presterar efter den lönen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
John K: Jag tycker inte vi spelade så tätt och med ett så kompakt lag som man borde borta mot FBK. Samtidigt spelar ju FBK otroligt dåligt och uddlöst.
är dom verkligen så där dåliga är det för mig en gåta att dom ligger där dom ligger i tabellen.
Därför kändes det otroligt orättvist att dom låg över med 2 mål innför tredje.
Men precis som Gabbe sa inför tredje det är bara att fortsätta på den inslagna vägen. Timrå kändes som det starkare laget.
Rättvisan segrade. Och nu är till och med en pessimist som jag övertygad om att nu är vi på G. tror inte ens bin laden kan stoppa TIK nu.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo: Ja, frågan är ju om Challe har "råd" att sätta Anger tillsammans med Corso och Hynning igen om Sonnenberg inte är tillbaka. Maken till formsvag spelare får man leta efter.

Då tar jag hellre att Piros lirar ytter tillsammans med Corso och Hynning för att sedan centra en 3-4:e line också istället för att Anger ska slösa med istid.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
250kg kärlek: Snyggt och mycket bra inlägg.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
erathoo: Instämmer om Piros. Han har kvaliteter som vi saknat. Bra Linkan!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
erathoo: oops slarvfel, självklart Lander i mitten, tackar :)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Skarin: tack, jag gillar honom...han får bara inte "lata" till sig som tjecker kan göra alltsomoftast
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Blizzard: fast Lander i mitten då va?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
erathoo: Kunde inte sagt det bättre själv. Angående sammanfattningen kring Pirosch alltså.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03

Ambroo: kanske man formera 2 linor på detta sättet:

Sonnenberg-Corso-Piros

Hynning-G.Karlsson.Pärssinen

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo:

Sonnie - Corso - Piros

Hynning - G. Karlsson - Pärssinen

Lander - Måns - Pääjärvi


Det ser spännande ut :)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
250kg kärlek:

Men vi vann ju!!!1!09
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Bissett19: Huge... Eller hur var det du skrev?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo: kan bli en riktigt bra kedja
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Kerstin_k: Självklart måste man bli mer effektiva, men så är det ju alltid med vårt kära TIK. Kanske man enbart skulle nöta avslut med folk på mål innan lördag? Ja även ett och annat powerplay också såklart.

Piros spelar i fel omgivning. Drivet som han och Corso satte upp i tredje får mig att vilja se dessa båda tillsammans med Sonnie och gärna då redan på lör, om han hinner tillfriskna vill säga.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03

tik02: Personligen har jag under en längre tid hävdat att ett tränarbyte skulle vara bra. Varför är igentligen för att Challe inte lyckats få ut vad det här laget kan i sina bästa stunder. Det har dessutom, stundtals, sett ut som att Challe inte riktigt sett vad som behöver förändras. Oavsett hur skicklig Challe än må vara kan det faktiskt vara så att han kör fast och har svårt att ta sig ur det. Som det faktiskt såg ut ett tag.

Naturligtvis skulle det vara underbart om laget tar sig igenom denna svacka som laget haft med Challe som coach och att han leder det här laget till något bra. Men jag kommer alltid att anse att det inte hade varit fel att lämna över taktpinnen till någon annan då det såg som sämst ut.

Nu har laget börjat spela som de ska spela. Fart och fläkt på ett relativt kontrollerat sätt. Man har justerat lite i femmorna, t.ex. har Meunier fått en annan roll i laget och vips blev han från att ha varit en ovårdad speedkula en spelare som känns livsfarlig tllsammans med MPS och Lander. Helt plötsligt när vi börjar spela "Timrå-hockey" så fungerar både PP och BP bättre. Det är just det här jag ansåg att Challe missade då vi gång efter annan gick av som förlorare eftersom Challes tänk inte fungerade i praktiken. Nu har laget återgått till det spel det här laget ska spela och plötsligt blåser det ljumma vindar runt laget igen.

Fantastiskt bra match i kväll som vi skulle ha vunnit. Men lagets inställning idag var det bästa på bortaplan den här säsongen. Någon som lade märke till hur jävulskt farligt det blev när Piros fick spela med Corso och Hynning i tredje.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Skarin: Det vägvinnande spelet du skriver om kallar jag Timrå-hockey. Den taktik som Challe verkat ha kört med är nåt slags Djurgårdslir med bök & stök längs sargerna och i hörnen.
De matcher vi spelat bra har faktiskt Tik-hockeyn varit framträdande, nämligen bra skridskoåkning och vettiga passningar i mittzonen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo:

Ja i trippelräddningar.....närå SKAIK:s avslut var nästan lika tama som Timrås i Tisdags,att rädda Ballonger klarar du och jag också Ambroo;)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Pätr: har har fått en skridsko som gör att han inte får ont i foten......så enkelt är det!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Är det bara jag som tycker Kamelen är PRECIS en spelartyp Timrå saknat:

- bra fart på rören

- kan hålla pucken samtidigt som man tittar upp

- Skapar ytor för medspelarna

och sist men inte minst....

- KAN GÖRA EN DRAGNING AV MÅLVAKTEN !!1

...sen dominerar han väl inte hela tiden...men som sagt, en typ vi saknat, rejält.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo: Jag var riktigt negativ och tycker fortfarande att FBK rånade oss på en poäng för att vi är och har varit för ineffektiva. Dock så är jag grymt nöjd med vändningen. Bra gjort!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo: Det gäller ju också att Timrå utnyttjar sina lägen under den matchen. Precis som du säger är Frölunda lite halvskabbiga i egen zon. Rätt checkning och effektivitet är väl nyckeln där. Nog om framtiden.

Dagens match blev tillslut rättvis. Även om jag tycker att Timrå borde ha avgjort i 3:e. Vi hade lägen, utan tvekan. Sett över 60 minuter var Timrå absolut det bättre laget. Lite mer effektivitet i PP så hade vi vunnit på full tid.

Anger är en sorglig syn just nu. Man ser honom knappt på isen. En annan spelare som jag tyckte var loj och allmänt dålig i början av matchen var Piros. Men han växte ju längre matchen led. Efter hans förnämliga mål tyckte jag att han var en av de hetare spelarna. Hade också bud på ett andra mål i slutet.

Pääjärvi verkar ha fått upp farten på skrillorna igen. Tyckte att det såg bra ut redan mot Brynäs och han fortsatte idag. Det går i en jävla fart efter kanten.

Oerhört lättad över vinsten. Skogs gjorde en tjurrusning i FBKs zon och pangade in avgörande målet - grymt! Det blev på något vis jävligt rättvist till slut.

Förresten, är det nån som har nån aning om vad Pääjärvi åkte ut för i 3:e? Jag fattade ingenting av den utvisningen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Bissett19: Gjorde han hattrick?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Vad är det som har hänt med Tomas Skogs? Jag blir alldeles förvånad.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03

Hahl Bundy: "Det är sånt som stör mig spec. när kritiken har varit befogad."

Exakt.

Jag vill påstå att det har tagit på tok för lång tid att hitta ett vägvinnande spel med skridskoåkningen som vapen så att säga.

En tabell ljuger mkt sällan. Så som matcherna har sett ut denna säsong ska vi inte ha så många fler pinnar. Egentligen.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
Ambroo:

Jag kör ett standardsvar:Markan räddade oss igen.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
tik02: Det får vi hoppas!
Men som vi spelar nu behöver vi fortsätta med ett bra tag framöver för att det ska gå vägen.

Det är en tung december men den kan bli riktigt ljus om vi fortsätter så här på bortaplan.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2009-12-03
tik02: Brukar du sitta i torktumlaren under matchgenomgångarna eller vadå?
Kommentera

1212398 · »