1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580123 inlägg · 6216 ämnen

Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13

1413711 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
hubbenorlen: Tror du har helt rätt på den punkten. Alla var väldigt förväntansfulla när han värvades, egentligen borde man kanske ha tonat ner dom förväntningarna lite.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Angående Pikkarainen: Han har ju bara haft två hyfsat poängstarka säsonger i hela sin karriär. Han verkar ha blandat och gett under hela sin karriär, om man tittar på statistiken.
Jag tror att många av oss har för stor tilltro till hans poängmakande.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Ja Robinson är lite av ett mysterium. Han har skjutit överlägset mest av backarna (25 skott om jag inte minns fel) men har inte noterats för ett poäng än. Förhoppningsvis så släpper det men jag tycker att han har en liten tendens att ta skott från dåliga vinklar. Sen ska man ju absolut inte underskatta betydelsen av att vårt PP är fullständigt undermåligt i största allmänhet, det är ju ingen barnlek för våra backar att plocka poäng när vi inte kan etablera tryck, inte har folk på mål, inte spelar ett avslappnat spel osv osv.

"situation Pikkarainen" känns ångestfyllt att följa. Svårt att spekulera i det där, det man kan göra är väl att konstatera att han är en energislukare (dina ord om jag inte minns fel) men även en skaplig "kapitalslukare". Hoppas hoppas att klubben kan lösa det här på ett bra sätt.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Vi får väl se var Murran tar vägen, såväl poäng- som spelmässigt. Så länge han ligger där i poängtoppen tänker då i a f inte jag hänga honom före vissa andra. Särskilt inte om man betänker hur mycket han spelat med Haggan (jämför Pikken som fått glida med Vampen som passningsläggare).

I övrigt fortsätter jag tjata: stirra sig inte blind på Murrans pass. Alla dyra spelare måste prestera i en klubb som Timrå. Punkt. Vi har inte råd med några glidare som suger märgen ur lönekakan. Då står vi oss slätt.
Det är inte Murrans fel att vi skriker efter en bra back och därför gärna skulle ha haft en transatlantplats öppen så att vi får fler alternativ.

Linkan-Nubben-Perra måste
a) ta hand om situation Pikk. Få honom att funka, eller jobba dygnet runt för att bli av med honom. Pronto.
b) se till att styra upp ett fungerande offensivt backspel. Robban är vårt främsta kort här. Vad ska man göra för att få honom att funka, produktionsmässigt? Vad är det som felas?
c) få in en bra, stabil back. Någon som kan hålla undan motståndare framför eget mål. Sen: tacka Hedin för det som varit och vinka adjö.

...och sen finns det tusen andra grejer också, men hey. Nu är det fredag. Låt oss mysa!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Men finns det verkligen något att ha på den transatlantiska sidan vad gäller backar som är bättre än de Europeer som nu börjar titta mot Europa igen? Genom åren så är det väl inte särskilt många backar med nordamerikanskt pass som lyckats bra i ES?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Murleys värde bestäms inte lika mycket av Murleys prestationer som prestationerna av det potentiella nordamerikanska backförvärvet vi kan fylla hans plats med.

Murleys säsong än så länge verkar bli ungefär som den förra (lite tidigt att säga än dock). Förra säsongen började han riktigt starkt bara för att stagnera och sedan mer vara en belastning på slutet. Sjukt oangenämt problem för Timrå nu när dom mest högavlönade spelarna är de som också sviker mest (inte Vampola då).

En transatlant ska vara en väldigt tongivande spelare i laget, det är av yttersta vikt eftersom man bara får ha två. Här måste man "välja"/rekrytera noga. Det tycker jag inte att man gjort i Murley. Corso var en stark transatlant (med vissa problem), Sonnenberg var ett annat exempel på "bang for the buck". Murleys produktion bör nog ligga närmare 1p/match så länge han inte bidrar nämnvärt med andra kvalitéer på isen.

Ritchie i modo var verkligen "bang for the buck". Murley har en bra bit dit och nu menar jag ur ett helhetsperspektiv och inte bara produktion för Murleys dragskott från blå kommer inte att fortsätta trilla in som på beställning. Ser man till hur han spelar så tycker jag definitivt att han ligger på en "överproduktion" just nu, han peakar och den peaken kommer att dala. Det kallas "artistkontrakt" av en anledning, Murley presterar ofta något som motsvarar ett "statistkontrakt".

Men som sagt, det är många problem i Timrå IK just nu. Vi behöver akut defensiv förstärkning men offensiven kan man heller inte skryta med. Vi har en huvudtränare som inte ens kan förmå laget att etablera press i PP men å andra sidan har vi kanske inte heller spelarmaterialet för detta (vilket kanske är ett större problem än defensiven). Vi har en offensiv back i Robinson som ännu inte presterat ett enda poäng och då är han långt ifrån sämst av backarna i det offensiva spelet ändå.

Sen har vi "problembarnet" nr. 1 Illka Pikkarainen. Hur ska man bära sig åt för att få bort honom från klubben samtidigt som man får tillbaka lite pengar att spendera på en ersättare? Finns det någon finsk/rysk klubb i behov av offensiv som kan tänka sig en ren trade?

Pikkarainens prestationer på isen, än så länge, har varit sämre än Corsos när han var som absolut sämst. Kroppsspråket är sämre, produktionen är sämre och han spelar inte ens i närheten av den roll han ska ha i laget.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo: Ääääh det skulle du ju inte alls det....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Timrå Icon:  Inte Jag.:)
Han sa precis det jag själv skulle till att säga.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
superfalle: Ja visst föll man liksom pladask för de argumenten? Märkligt egentligen haha
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Haha . Där har du många poänger . . Jag lägger mej ner ödmjukt på rygg och blottar strupen och accepterar att vara ägd
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Ja där har du ju en poäng förstås....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Frella: Ja, jag tycker inte att det är en dum idé. Då kan man byta vingar helt. Låta Murran och Röjarn spela med Vampen. Pikken och Pärra kan få lira med Haggan istället. Bänken känns lite svårt nu när vi inte har den mest tätbefolkade avbytarbåset.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: När vi nu ändå är hopplöst kalla i offensiven vore det väl heller inte så dumt att spela våra två bästa poängplockare tillsammans. Pärssinen eller Pikkarainen kan sitta långt till höger på bänken tillsvidare. Men jag inbillar mig ändå att Pikkarainen enklare skulle köpa en gnuggar-roll med t ex Önerud.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
superfalle: Jag tycker bara att man, innan man går på Murran, borde koncentrera sig på Pikken och Pärra. Där har vi två spelare som verkligen inte bidrar med hockeygodis.

Murran ligger trots allt på delad förstaplats i den interna poängligan (om vi tänker oss att han fortsätter i samma takt hamnar han på klart respektabla 40 p). Han och Robban har bäst +/- av dom spelare som lirat alla matcher.
Murran är slutligen en bidragande orsak till att vi fick igång vårt PP (inte spelmässigt, men i a f utdelningsmässigt).

Pikken däremot har gjort färre poäng än Larsson (håller han samma takt resten av sässen hamnar han på...10 p), ligger på -4 och är stundtals bänkad. Enligt vad jag har förstått är han lagets näst högst betalde spelare (Vampola ligger i en klass för sig där).

Pärra har visserligen gjort 6 p, men har samtidigt varit inne på mest bakåt och har sämst +/- av samtliga utespelare. Bortser vi från siffrorna och tittar på hur det ser ut på isen, så...kan jag inte för mitt liv anse att han bidrar mer till laget än Murran gör.

Tycker att det koncentreras för mycket på att Murran är 'icke-EU'. Ja, det är han. Och nej: han är inte på långa vägar bästa transatlant i serien. Men: vi har andra, större problem. Jag tycker vi ska skita i nationaliteten för ett ögonblick och titta på bang-for-the-buck-faktorn. Den är inte hög för Murran, men den är jävligt mycket högre än den är för Pikken. Pärra? Knappast lägre.
Och hur är det med Haggan, egentligen? Jag misstänker - utan att ha några som helst siffror på det - att han är dyrare än vi skulle vilja tro. B-F-B-faktor där? Visserligen bara inne på ett bakåt, men...0 framåt i 5-5? När han till stor del centrat en tilltänkt offensiv formation?

Sådär kan man hålla på. Summa summarum för min del är i a f att the Murre-murr inte är vårt största problem. Jag skulle vilja se honom mer delaktig i matcherna, samtidigt bidrar han med något för detta laget så unikt som smartness. Det räcker för att hålla honom ur min 'agera Linkan!!!1'-folder, så länge andra spelare bidrar med betydligt mindre.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
pefr: Han plockade ju upp något hopknycklat pappar från båsgolvet också.
Undra om det inte var något papperskrig....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Jensen_12: det var lite obehagligt, och det såg ut som att han skulle säga/göra något... obra. men så verkade han uppfatta att han hade en kamera i ansiktet och vände sig bort istället.

(om vi nu tänker på samma sak)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Var det någon annan än jag som blev livrädd när Perra gav "mördarblicken" mot FBKs bås? Minns inte om det var i klippen som visades efter matchen, eller om det var innan straffläggningen/förlängningen.

Jag och tjejen blev båda livrädda, den blicken hörde hemma i en skräckfilm från Hollywood.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Taurus: Jag tror att innan säsongen är slut så kommer vi vara rätt nöjda med mini backen från Norge . .
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
superfalle: nä vi har juh blivit vana att se ikke eu spelarna som lite vassare...

men nu har vi juh inte råd med en sådan i vilket fall så...
=(

trubbigt skall det vara...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
superfalle:

Då måste man ha folk som begriper det oxå!!! En miniback från norska ligan och en forward som absolut inte är mer än medelmåtta!! Det anser jag är pinsamt dåligt, och långt ifrån att utnyttja 2 platser från andra sidan!! Men det är väl vad man har kunnande att åstadkomma i värvingsväg!!!!!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
söder över: Oj . De va fan inte illa . Som jag skrev igår , hade han varit svensk så hade han varit helt ok . Icke eu platser ska upptas av nån som lyfter laget , som corso , sonnenberg , Mike iggulden osv osv .
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo:

Ja du. Den här segern säger ingenting. Konstgjord andning för ett dygn är vad det är!!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
superfalle: jämnför gärna murley med enn spelare som klarar av att lägga 1 passning till rätt adress...

visst kan murley försvinna ur matcherna med men han har bidragit mer på de 7 senaste matcherna än vad hynning gjorde de 2 sista säsongerna
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Frella:

Apropå löner etc. Tik har ingen lägre omsätning el spelarlöner än SAIK och Luleå. I fjol hade man garanterat högre löner än dessa!! Hur fan kan det då se ut som det gör på isen?????? Speciellt då om man jämnför med dessa två rivaler som är toppgäng i serien!!! Och Tik som är..... ja det vet vi ju! Kan det bero på lite inkompetens i ledningen tro???? Finner inte ord för detta!!! Även om man tar 2 pinnar i går så är det med en j-la portion tur! Det är riktigt skrämmande hur dåligt man spelar och PP vill jag inte ens komentera!!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo: Ja vi har fortfarande chansen kvar ;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Timrå Icon: Vi undvek att bli trendbrottet för FBK men risken är överhängande att vi blir det på torsdag mot dom istället.
Vi spelar ju hemma dessutom.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Jasså . Utveckla gärna varför de är obegripligt att murley får skit . Eller varför inte egentligen , de är ju inte hans fel . Han har ju varit här nästan en hel säsong så vi vet ju vad vi får av honom . Han är ju inte bättre än så här . . Gör nåt mål lite då och då . Bidrar ytterst lite för övrigt . Försvinner ofta helt i matcherna. . Lite som hynning . Med skillnaden att hynning kunde någon gång i bland vara briljant .
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: Murley sög igår igen som Rubinen säger, men jämför man med Pikkens insats så jobbade han ju lite bättre.

Skit samma. Nya tag!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Bragd-Birger: appropå Murley, visst skulle han hyllas i dom där 3-4 matcherna han var på gång och gjorde mycket rätt. Men nu är han tillbaka i samma gamla Murley just den Murley som jag inte ville se i Timrå ik, Just den Murley jag förespråkade att vi skulle bryta kontaktet med innan ES säsongen hade börjet. Så nu förtjänar han skit igen.


Det gör även Pikken, en så sjukt stor besvikelse så fyfan, vad har hänt med karln, ge han 5matcher sen är det fan frågan om att omplacera den gosegrisen, Pärssinen är verkligen på sista versen, sorligt nog.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Kostiainen: Själv tar jag gärna ett antal till sådana här sorgliga historier om det renderar i nya poäng. Det här var två löjligt jävla kukviktiga pinnar. Ett mål i baken! Det tar vi med oss. Resten glömmer vi fort som fan.

Och just ja, Pikken. Dags för Kent-Linkan att jobba lite nu. Det är ren kapitalförstörning att låta honom glida runt. Löjligt!
Obegripligt att Murran får ta mer skit härinne.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Grattis Timrå! Vilken rackarns chockseger. Trodde stenhårt på en försmädlig förlust jag. Hörde lite på Sportradion när jag satt på tåget norrut. Då stod det 1-0 och inget talade för TIK.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Kostiainen: Vi får glädjas åt det lilla.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Frella: Jag kan inte argumentera emot, jag såg inte mycket av matchen. I övrigt ett klockrent inlägg. Det finns en del att fundera på kring båda dessa herrar tycker jag.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Wennerholm briljerar med sina kunskaper:
"Trots att Timrå bevisligen är elitseriens sämsta lag så här långt - och sannerligen inte bevisade motsatsen i den här matchen - hände det ingenting."
Motfrågan till Wennerholm: "....bevisligen är elitseriens sämsta lag"? Vilket lag ligger "bevisligen" sist i serien?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Mina damer och herrar. Denna serie lunk fram till kvalserien är oändlig.

Dagens 2 poäng var de sorgligaste 2 poäng jag sett. Inte ett uns av spelglädje, inte ett uns av taktik, det var tamefan riktigt uselt.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Just idag tycker jag man bänkade fel finne dock då Pikkarainen ändå var framme och bökade framför mål ett antal ggr medan Pärssinen mest åkte runt och hängde på klubban. Men frågan är väl hur länge klubben och Pikkarainen själv är nöjda med situationen att han bänkas var och varannan match. Han lär väl vara den i laget som lyfter högst lön efter Vampola.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Precis .
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
KORITFW: Ärligt talat så tror jag inte att Pikkarainen kan spöa just någon alls. Halonen däremot, han skulle man nog försöka undvika som motståndare.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
KORITFW: Tycker du att NHL har varit fredade från fula tjuvsmällar i och med att man tillåter slagsmål där?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Tillåt slagsmål, och in med en Ilkka typ i varje lag så försvinner sådana här tacklingar och Thörnberg-aktiga saker.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo: Tyvärr så är det ju oftast så med skvallerpressbloggarna att dom glömmer det centrala (vad det är för typ av förseelse och VARFÖR den är dålig) och sedan lägger dom till något helt sjukt som det Ek säger här, att man ska bötfälla tränarna och sportcheferna för det spelarna gör.

Såna här saker skiljer ju bloggarna från de lite mer insatta experterna som tyvärr inte får lika stort medialt utrymme.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo: Usch när du säger så där så får jag en slags omvänd Pikkarainen-knuff-känsla. Alltså det där SKA vara ett strängt straff men risken är väl att Hallin blir borta i 10 matcher och Hyvönen i två. Jag hoppas att man slipper bli så förbannad som man skulle vara efter ett sånt besked.
Kommentera


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Instämmer, han HOPPAR ju in armbågstacklingen!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Jag är övertygad om det sistnämnda.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
vilken skillnad på backspelet när kung halonen är tillbaka
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Johnny Bravo: Missade vad han sa, jag ska kika på det. Men det är väl inte något ovanligt direkt, han hetsar ju bara upp sig då det är Luleå eller SAIK som råkar illa ut.

Det som är bra i det här fallet är väl att straffet förmodligen kommer att bli så högt att experterna MÅSTE debattera det hela. Eller så blir det på samma sätt som du säger, straffet blir lågt eftersom det bara är en timråit som råkar illa ut.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Olle: Ovanligt lugn Renberg. Men det var ju bara en timråit som råkade illa ut.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Wayne Gresky: Jo nog borde kombinationen "armbåge mot huvud" och "hopptackling bakifrån" rendera i något i överkant av det vi sett på straffskalan än så länge. Fy fan vad onödig tackling.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2011-10-13
Halvlustigt benlås av Halonen som tar Paulson ur spel förresten. Får väl hoppas att det gick bra med honom annars är det ju vanligtvis vi som brukar få dom där konstiga skadorna.
Kommentera

1413711 · »