Det blir bara pinsamt när Mike Helber går ut och försvarar sitt utspel i media. Jag vet att de flesta gamla lirare/ledare gillar när det är fysiskt spel, men det är skillnad på fysiskt spel och det fula spel Löven spelade med stor skaderisk. Man såg ju tydligt att både Hartmann och Reinhardt drabbades av något betydligt grövre än normalt fysiskt spel. Den där sopan Hellström satsar tydligt in med axeln mot huvudet på Reinhardt.
bar mofftak: Va väl nätt och jämt att de fick dit honom igår för att han räknade nog med en del tuffa frågor om hans direktiv till sitt lag som han har huvudansvaret över.
kolle221: Ett litet tips till er Timråiter från en som jobbat med hockey i över 20 år. Ni är det bättre laget, ju mer ni ignorerar Lövarna och koncentrerar er på att spela hockey ju större är chansen att ni spelar i SHL nästa år.
Löven med Kentää och Wallson i spetsen skötte sig inte snyggt igår men det är garanterat en tanke bakom detta från dem. Lövens största chans att ta hem serien är att det blir ett krig ute på banan, ju mindre det kriget handlar om hockey och ju mer det handlar om att krypa in under skinnet på motståndaren och få dem att tappa fokus ju större chans är det att Löven tar hem matchserien.
Jag lovar att spelare, ledare och media är inne på olika forum och läser och blir påverkade vare sig dom vill eller inte. Var jag Timråit skulle jag gemensamt med de andra här på forumet komma överens om att det som hände är historia nu och istället börja fokusera på hockeyn igen och där har Timrå mycket att ta med sig från den senaste matchen.
{297}: Jag håller inte riktigt med dig gällande att det är rena övergrepp det handlade om, självklart vill man aldrig se skador som kan riskerna ens karriär. Det jag menar är att det är väldigt vanligt att i en sista period när man spelmässigt förlorat så kommer man gå in hårt i det fysiska spelet för då det är en lång matchserie, detta kan absokut medföra att situationen går över gränsen. Hade varit omvända roller så hade jag säkert varit lika förbannad.
Det jag tycker är att Rahimis tackling inte ser avsiktlig ut för att skada Hartmann, här säkerligen inte många av er att hålla med mig, men så är det ju med åsikter. Att Rahimi sätter sig i en klumpig situation är inget att snacka om.
Som vuxen person så får alla stå för sina åsikter vilket jag även låter Wallson göra, även fast jag är Lövare så betyder inte att jag håller med honom.
Är lite trött på att i alla forum/sociala medier så ska det alltid användas könsord och vilket förståndshandikappad personer har för att man tycker olika. Frågan är ibland om vi ska skämmas över vad förtroendevalda i föreningen säger eller om föreningen ska skämmas över oss supportrar?
{ForzaLöven}: men vadå så du tror att Walterholm tänkte innan tacklingen "vart är Plant nånstans? Hans huvud är ju skört så det ska jag träffa" tror du alltså att man hinner tänka så? Kan va det dummaste jag läst ifrån en röven supporter. Han hade garanterat ingen aning att det ens var Plant han tacklade. Själva sekvensen handlade ju knappt om sekunder ens?! Har du spelat hockey? Det går går ganska fort därute, bara så du vet... Men hinner knappast tänka så mycket. Sen var den absolut inte snygg nånstans, de håller jag med om. Men Walli fick 6 matcher för det också, Rahimi och Hellström bör få resten av serien iaf, alltså 5 matcher. I.o.m att Timrå spelarna, iaf Hartmann, garanterat missar resten av säsongen.
Sawchuk: Så sant det. Mer snack om 7 fucking 0 i en finalmatch det är klasskillnad. Första kedjan levererar och Johansson tar gruvlig revansch för insatsen i första matchen. Så länge allt får handla om hockey så kommer vi ta hem denna.
Vad säger ni om detta då? Ska vi swisha en slant så att Hussen kan köpa in gallerhjälmar åt alla till nästa match. Så kanske löven inte kan komma åt huvudet på oss iaf.
Ryktet säger att Rövens materialare lagt en storbeställning på träklubbor idag, så det kommer smälla ännu mer imorgon.
Även wallsson gjorde ett köp, 10 knogjärn, som Hutchings o grabbarna ska ha under handskarna.
thorwald: Det håller jag med om att Helbers utspel efteråt är lite sisådär! Det är väl där våra åsikter går isär att jag tycker inte att det är rent fult spel som Löven gör i 3e. Båda situationerna Rahimi/Hellström går att diskutera, men jag vet inte om det är rena övergrepp.
Det vi båda kan hålla med om är att Hellström inte är superbra!
Men de kommer ju att kika på situationerna i efterhand och förhoppningsvis komma med en bedömning.
Sawchuk: Agree! Tycker vi har avhandlat detta nu och vi ser inom kort vilka straffen blir. Inget vi kan påverka. Match imorgon igen. Hur kommer det gå tror ni?
Skulle säga att grunden till att både Rahimi och Hellströms tacklingar hamnar i diciplinnämnden är att fokus är att trycka till tacklingen så mycket som möjligt. Tanken är "Nu ska jag smälla på som sjutton" och därför brister det i deras uppfattningsförmåga sista sekunden innan de trycker till tacklingen. De spänner kroppen för att ta emot tacklingen. Det ansvaret ligger till 100 % på den som tacklar och det hade både Rahimi och Hellström klarat av om de velat tackla "måttligt" att inse att de inte skulle kunna tackla korrekt. Men överviljan att smälla på var för stor. DET valet gör alla hockeyspelare flera gånger per match. DET ansvaret tog varken Rahimi eller Hellström och DET valet innebär att båda ska bli avstängd under flertalet matcher.
Inapat: man kan bedöma rahimis bentackling ganska objektivt utan att väga in vilken färg man har på tröjan. Det är en bentackling med utsträckt ben och det blir skada. Man behöver inte säga så mycket mer om den situationen, det är en solklar avstängning. Om den inte är avsiktlig så är den väldigt klumpig, resultatet blir detsamma: avstängning. Samma med Hellström, han hoppar in en tackling med hög fart som resulterar i skada. Avstängning. Det är omöjligt att veta om Wallson beordrade fulspel så det behöver man inte spekulera så mycket om. Gjorde han det är det bedrövligt. Gjorde han inte det så har löven karaktärsproblem med sina spelare.
2magisk: Blir väl en bedömning som både du och jag får göra utifrån situationen huruvida den är avsiktlig eller inte. Lyckligtvis är det inte jag eller du som sitter nu och gör bedömningen i efterhand gällande eventuell avstängning.
Inapat: Rahimi gör ju alltid grejer i skymundan och låtsas som om det regnar precis som i klippet nedan. Gårdagens bentackling var han dock rätt uppenbart inte ens nära att vara delaktig i spelet då Hartmann hade släppt pucken för länge sen. Hade han gått upp med kropp hade det varit en annan sak men han såg att Hartmann var snabb så han drog en jävla fuling istället för att han själv var för långsam in i situationen.
palleparling: Det gick visst inte så bra att fokusera på annat ;P. Nåja om ni vill att Löven ska få bestämma hur den här matchserien ska se ut så är det ju bara att fortsätta fokusera på fel saker. Jag förstår att ni vill att era skickliga spelare ska ge sig in i en tuppfäktning med Löven om vilka som kan spela fulast och grisigast.....not.
Söderöver: Exakt. Svensson knätacklar inte, han höfttacklar. Men 2 gånger denna säsong har han åkt ut för knätackling efter dessa klockrena höfttacklingar vilket är ett jävla skämt. Nä, är det nån som är en chef, sheriff eller general så är det Svensson. Rahimi är bara pinsam.
Sawchuk: haha nej jag vet, jag är långsint. Kommer inte släppa det här förräns löven åkt ur, om dom nu ens gör det. Gör dom inte det hoppas jag dom blir överkörda av typ Oscar Engsund i Luleå eller att Joel Lundqvist gör nån vidrighet mot dom😉 Nej men som jag skrev till en modopolare jag har, jag skulle kunna släppa denna SHL plats till något annat lag, utan att bli jätteförbannad, så länge inte Löven får den. Jag skulle till och med ge platsen till Modo som är våra rivaler, pga detta som hänt.
Inapat: Kunde inte sova inatt och kan inte jobba idag... Snälla DN, släpp nu hur många matchers avstängning det blir! Helst resten av säsongen för båda grisarna!!
Perfekt nyhet även om jag kan tycka att det bör va färdigspelat för båda dessa herrar, gör Timrå jobbet är det ju semester för dem. Nu hoppas jag vi kan fokuserar på det som ska göras.
Sawchuk: Herre min ge Sawchuk, du har ju såklart helt rätt!! Tack :)
Nu hoppas vi på att vi kan ställa ett riktigt bra och fokuserat lag på banan imorgon. Ska bli otroligt spännande att se. Förhoppningsvis är Björklöven lite övertända och känner att de måste sätta sig i respekt tidigt i matchen och vi stånkar in några fösare på plockhandssidan från blå redan första 10.
I övrigt är det ju ett helt galet privilegie att få ha en spelare som Dahlén i det här laget som vi tycker så mycket om. Inte bara för att han uppskattas som den person han verkar vara utan sättet han tar tag i spelet och peppar övriga. Han säregna och effektiva skridskoteknik. Det här ska bli riktigt skoj. Framåt och uppåt, nästa match!
5 backar att tillgå för Löven nu, 6 med en halvskadad Eronen och 7 med Belov som är avstängd av disciplinära skäl. Frågan är om dom inte viker sig och ger Belov chansen igen nu när dom är så kort om folk, trots att han svikit laget
7 Matchers avstängningar. Nästan som under grundserien när firma Walterholm/Lodin drog på sig 11 matcher under helvetesmatchen. Löven vågade stå upp ändå och spela på trots Timrås överfall!
Dr.Krykov: Dåså, då är det klart. Oavsett vad vi, spelarna, tränarna, Björklöven, Dahlén, Rahimis mormor tycker och tänker om tacklingarna är det avgjort.
Läge att acceptera, gå vidare och lägga bakom sig. Full fokus på nästa match.
Olli Nomadinen : Jag kan märka en tydlig skillnad på en stillsam tillrättavisning om att ”vi ska hålla oss till sporten, tänk på vad ni skriver, sånt här hör inte hemma, håll er till dumma ord” efter att helvetet brakat lös med rasistiska kommentarer, utlämnande av personuppgifter, hot och uppmaningar till upplopp och ”RÄTTA VIRKET ÄR EN SKYMF, LÅT DE INTE FÅ GÅ PÅ HOCKEY MER” efter för många pubertala okvädningsord under en match.
Jag säger inte att det ena rättfärdigar det andra, men man behöver hålla på tankar i huvudet. Tänk hur det hade låtit här inne om det var Rätta Virket som skrivit det vissa har gjort här.
Med det sagt så släpper jag gärna det här nu och fokuserar på hur Timrå IK ska ta sig till SHL på isen.
Puckat: Dom har Popovic också som har varit riktigt bra då han fått spela men Kentää är väl inte överförtjust i unga spelare. Han är en total motsats mot Hellström och Rahimi, Skridskoskicklig och bra händer med en offensiv uppsida men kanske inget att luta sig mot då det blåser i egen zon.
Popovic är en klar uppgradering av Hellström för dem, Hellström har spelat på gamla meriter.
Eronen kan inte fylla Rahimis plats men skillnaden kommer även där att vara marginell så vänta er ingen enkel resa.
{8179}: Nej? Tror du lövenfansen var nöjda efter att Plant blivit överfallen av Walterholm eller Lodin hoppade in en armbåge på Palmquist under samma match? Vi kände exakt samma ilska som ni gjorde efter det här. Det är hockey, gå vidare nu! Ni vinner nog ändå.
{297}: Löven tappar en småskadad Rahimi som i vanliga fall har svårt att hänga med i tempot och vi tappar en Hartmann med brant stigande formkurva. Sånt är livet.
Disciplinnämnden har gjort sitt och nu släpper vi det här! Det måste laget också göra! Fokus på rätt saker. Nu ska vi spela stenhårt (men juste) på deras kvarvarande backar. Tackling varje jvla gång möjligheten ges, trötta ut dom...
Finns det någon i juniorlaget med lite tyngd och fysik?
{297}: jag var beredd på något mycket sämre utfall, typ 2 + 1 detta var ändå en markering och rimligen avskräckande mot Löven och just sådan taktik, man kan jämföra frustrerat med tidigare fall men just nu känner jag ändå tummen upp disciplinnämnden. Försöker dom dylikt igen vet dom att det straffar sig mer än det gynnar.
sansib: Ser du inte någon skillnad på att dra på sig avstängningar när man ligger under med 5-0 inför 3:e. Och att det blir några situationer under en jämn match.
Visst Wallis var inte snygg men känns mer som att han agerade klumpigt i en situation och han tog sitt straff efteråt och erkände att det blev fel.
Ingen vill ju ha fula tacklingar och att någon blir skadad, men det händer i vissa matcher ändå. Men klart man blir misstänksam och anar ugglor i mossen när ett lag drar på sig 2 matchstraff sista 20 i en match man går in med 0-5 inför 3 tredje.
Sawchuk: Blir givetvis tuffa matcher framöver också. Löven har skickliga spelare offensivt. Men jag tror detta kan lugna ned våra forwards lite att de värsta rövhålen är borta i 3+4 matcher. Nu kan de förhoppningsvis våga spela utan att tänka på att rahimi/hellström drar någon fuling som riskerar äventyra karriären. Finns ju sådana som Liss mfl, men han går ju iaf inte in för att uppenbart skada folk.
Den avstängningen som Svensson har för Kneeing är inte på samma planet som det Rahimi gjorde igår.
Det var en höfttackling som inte gav skada. Motståndaren spelade vidare...
Åkte inte ut på bår...
Nyanserad entré i detta forum...